Mijn lijstje (o.a. hier te zien
http://rateyourmusic.com/list/Norrage/best_of_2011__albums_ )
Wel nog semi-willekeurige volgorde, maar zoals gezegd staan de Mountain Goats bovenaan.
Andere albums waar ik erg opgewonden van raak zijn:
The Mountain Goats
Vind ze normaal een beetje saai, maar ik vind dit een erg opzwepend album met veel verschillende stijlen die gebruikt worden. Bij verre, samen met Sunset Tree, het beste dat ik van ze gehoord heb! Het is allemaal net wat voller, net wat origineler en overall gewoon een heerlijk folky rock album!
Nicolas Jaar
Ben de laatste tijd steeds meer van de electronische muziek, en dit is echt een pareltje. Met lekkere beats, jazzy ritmes en duistere sfeerzettende klanken. Beetje in de richting van de laatste albums van Radiohead, maar toch veel anders en ook erg origineel.
Iron & Wine
Niet in de stijl van eerdere I&W albums, maar wel weer erg goed. Beetje vergelijkbaar met de stijl-vorm die Bon Iver is ingegaan. Allemaal wat bombastischer, wat meer ritmes, wat meer blazers. Deed het bij mij heel goed! En er zit zelfs een beetje shoegaze in. Zo'n ontzettend veelzijdig album, moet je je echt niet te snel in verslikken (wat ik velen op dit forum heb zien doen)
RadioheadHoef hier denk ik niet te veel over te zeggen, maar ik vind het gewoon een erg chill en mooi album, dat ik door de maanden heen steeds meer ben gaan waarderen.
My Morning Jacket
Ook hier zijn de (MMJ)-puristen niet over te spreken, maar ik vind het echt een van de betere albums van het jaar. Heerlijke langgerekte semi-instrumentale nummers, heerlijke funky rock-klassiekers en ook nog wat ballads. Wat is deze band toch veelzijdig! Ongelooflijk. Ook hier, net als bij I&W, doe er eens wat meer moeite voor. Er zit zoveel achter!
PJ Harvey
Ik vind het album te lang, maar na het meerdere keren geluisterd te hebben toch zeker erg goed. Vooral de eerste helft vind ik geweldig en het is daarmee ook een van de meer toegankelijkere PJ Harveys.
The Antlers
Kende ze nog niet tot dit album, maar ze zijn een erg goede ontdekking voor mij! Heerlijk album met experimenteel en poppy werk, en vooral veel sfeer.
Eefje de Visser
Eefje

Wat een jazzy, wat een origineel, wat een heerlijk album. Ik vind de downtempo nummers (met uitzondering van de jazzstamper waar het album mee sluit) wel een beetje saai worden, maar in de uptempo nummers zit zo veel muziekvreugde, zoveel originaliteit, zoveel mooie tekst, en zoveel muzikaliteit. Echt heerlijk!
Bright Eyes
Album start echt wonderwel. Fantastische Bright Eyes nummers. Daarna wordt het wat minder, maar de ervaring heeft mij geleerd dat ik Conor met elke luisterbeurt meer ga waarderen.
Bon Iver
Vind zijn 2e album echt veel beter dan zijn 1e. Zelfde reden als bij I&W, het is veel voller, minder eentonig en ik vind het schitterend als er veel instrumenten worden gebruikt. En wat een sfeer zet dit. Je waant je meteen in de plaatsen die hij in zijn songtitels noemt!
Marike Jager
Haar matigste album tot nu toe, maar er zitten echt wel pareltjes tussen (vooral de uptempo nummers wat mij betreft) en dat het minder is dan de vorige ligt ook wel aan het feit dat de vorige albums geweldig waren

En wat was ze live goed!
Happy Camper
Niks complex, geen klassiekers, maar ontzettend leuk initiatief van de El Pino toetsenist. De creme de la creme van de Nederlandse muziek doet erop mee en de feestvreugde spat er vanaf. Heerlijk in de late namiddag om dit even op te zetten!
The Decemberists
Meest poppy, minst conceptalbum, dat ze nu tot nu toe hebben uitgebracht. Maar het bevalt me zeker wel! Gewoon heerlijke folk nummers en niks complex!
Joan As Police Woman
Ook weer zo'n album waarvan ik het begin geweldig vind en waar ik het langzaam eentonig vind worden / het zie afsterven. (ligt dat aan mij, aan mijn korte attentiespanne, of toch echt aan de albums?

) . Desalniettemin, door dat begin, vind ik het een goed album en zeker het vermelden in dit topic waard!
Death Cab For Cutie
Mooi album in de stijl die we van Death Cab gewend zijn. Niks bijzonder, maar heerlijk wegluisterbaar
Wild Beasts
Net als The Antlers (en lijkt er ook wel ietwat op) een band die ik nog niet kende. Vind het echt een verademing dit te horen. Het stemgeluid, de instrumentale stukken, alles doet mij blij maken.
Okkervil River
Het eerste nummer is echt geweldig

, het 2e ook nog goed, het 3e is heel leuk..en daarna vind ik het allemaal hetzelfde en ben ik niet erg onder de indruk. Okkervil River is echter een band die ik langzaamaan steeds meer waardeer, dus ik geef ze nog meerdere kansen. En het begin is gewoon geweldig. En als je er een beetje random nummers van luistert is het minder eentonig en op zich ook nog wel een erg goed album!
Ok, dat waren voorlopig de albums die er voor mij uitsprongen. De volgorde doe ik aan het einde van het jaar wel
[ Bericht 4% gewijzigd door Norrage op 05-07-2011 14:31:24 ]