In een uur maar 2 of 3 keer pauzeren is geen 'intervaltraining'. Intervaltraining is meer dat je 200 meter bijvoorbeeld op volle snelheid gaat, vervolgens rustiger en dan weer 200 meter voluit. Met intervaltraining gaat je conditie wel snel omhoog alleen het is erg intensief trainen en is pas verstandig (dit is een aanname, geen bron of iets) als je spieren getraind zijn en gewend zijn aan het intensieve hardlopen. Deze spieren train je dus weer meer met lange afstanden met iets lagere snelheid. Verstandig in de zin van dat je minder snel blessures zult oplopen omdat je spieren het dus aan kunnen.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:39 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik heb vorige week twee keer samen met een studiegenoot gelopen (in Kopenhagen!). Hij is wat ervarener en heeft al eens een halve marathon gelopen, maar loopt op een lagere snelheid dan ik (ongeveer 11 km/u). Zelf loop ik altijd op 12km/u maar dan met wandelpauzes (2 of 3 keer 2 minuten wandelen in een uur). Nu merkte ik dus dat als ik een iets lager tempo loop ik gewoon 10,5km loop in een uur zonder te wandelen. Ook loop ik niet te hijgen en zweet ik nauwelijks. Wel een groot verschil dus als je 1 á 2 km/u langzamer loopt.
Hij zei echter dat ik waarschijnlijk op een te hoge snelheid loop, ook omdat ik tegen het einde vaak een beetje een verkrampte kuit heb (wat de volgende ochtend weer over is). Klopt dat? Ik heb van anderen gehoord dat een hoog tempo en intervallen juist beter is om conditie op te bouwen, omdat je meer de grens opzoekt.
Krijg je dan last tijdens het lopen of vind je zelf dat het te weinig is? Als je geen last krijgt, mooi toch? Er wordt altijd geadviseerd om 1,5 tot 2 uur voor het lopen niets meer te eten. Wát je precies eet maakt natuurlijk ook uit. Van onbeperkt spareribs zul je ook na 2 uur nog wel last kunnen krijgenquote:Op woensdag 6 juli 2011 19:31 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Hoelang na het (avond)eten gaan jullie lopen? Ik wacht altijd een halfuurt-uur, maar heb het gevoel dat dat te weinig is
quote:Voor een training
· Gebruik twee uur voor je training of loopwedstrijd geen uitgebreide vaste maaltijd.
· Als je 's avonds gaat trainen: gebruik voor het lopen iets lichts (rijstwafel, rijst, salade, boterham, ect) en pas na de training de warme maaltijd.
· Wanneer je op een warme dag een lange duurloop gaat doen kan je het beste voor de training een glas water of sportdrank drinken.
Ik bedoelde met te weinig, te snel lopen na het avondetenquote:Op woensdag 6 juli 2011 19:35 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Krijg je dan last tijdens het lopen of vind je zelf dat het te weinig is? Als je geen last krijgt, mooi toch? Er wordt altijd geadviseerd om 1,5 tot 2 uur voor het lopen niets meer te eten. Wát je precies eet maakt natuurlijk ook uit. Van onbeperkt spareribs zul je ook na 2 uur nog wel last kunnen krijgen.
Oja, bedanktquote:
Ik wacht altijd 2-3 uur, anders word ik misselijk tijdens het rennen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 19:31 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Hoelang na het (avond)eten gaan jullie lopen? Ik wacht altijd een halfuurt-uur, maar heb het gevoel dat dat te weinig is
Ja dat bedoel ik ookquote:Op woensdag 6 juli 2011 19:37 schreef Ranja_Ranja het volgende:
[..]
Ik bedoelde met te weinig, te snel lopen na het avondeten
Dat verschilt ook per persoon. Ik loop sinds 2 weken 's ochtends en dat doe ik op een lege maag. Heb 1 keer (in het weekend) weer na het ontbijt gelopen en had toen wel het gevoel dat het iets lekkerder ging, maar ik ga niet idioot vroeg opstaan. Sta nu al om 6:15 op als ik ga lopenquote:Op woensdag 6 juli 2011 20:05 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Hoe doen lopers het met eten als ze 's ochtends vroeg gaan lopen? Eten ze dan helemaal niet of gaan ze dan echt achtelijk vroeg op en wachten dan een uur ofzo?
Alternatief is lopen als ik gaar ben na een hele dag achter een computer te hebben gezeten. 's Ochtends ben ik fris en fruitig en omdat ik al even wakker ben als ik op het werk kom, ben ik ook redelijk goed aanspreekbaarquote:
Als ik 's Ochtends vroeg loop loop ik op nuchtere maag. Gewoon wat drinken en gaan.quote:Op woensdag 6 juli 2011 20:05 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Hoe doen lopers het met eten als ze 's ochtends vroeg gaan lopen? Eten ze dan helemaal niet of gaan ze dan echt achtelijk vroeg op en wachten dan een uur ofzo?
Hoop wel dat er weinig tijd zit tussen wakker worden en lopen. Als ik een half uur wakker lig voor ik ga lopen, begint m'n maag wel te rommelen en dat is niet echt fijnquote:Op woensdag 6 juli 2011 23:46 schreef Slickk het volgende:
Tof, dan ga ik dat ook maar proberen. Kan geen motivatie meer vinden om 's avonds laat nog te gaan lopen, terwijl ik dat een maand geleden nog heerlijk vond omdat je dan snel in slaap valt na het douchen.
Als Ik langer dan 5 km ga lopen eet ik wel een cracker ofzo. Anders voel ik me wat flauwig na 7-9 km en dan eet ik de rest van mijn ontbijt ernaquote:Op woensdag 6 juli 2011 23:46 schreef Slickk het volgende:
Tof, dan ga ik dat ook maar proberen. Kan geen motivatie meer vinden om 's avonds laat nog te gaan lopen, terwijl ik dat een maand geleden nog heerlijk vond omdat je dan snel in slaap valt na het douchen.
Goed zo! Ik ga me vandaag mentaal voorbereiden op de eerste keer lange stukken lopen, 2x 10 en 1x 12 minuten.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 07:39 schreef Viking84 het volgende:
Zo, net 5 km gedaan in 30:38. Bewust langzamer gestart en aan het eind nog even voluit gegaan, omdat ik de neiging heb mezelf voorbij te lopen, maar voor de eindtijd maakte het niet heel veel verschil, dus dat is mooi. Op deze manier moet de 6 km zondag ook wel weer lukken
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |