quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik had idd quote er bij moeten zetten.
[..]
OOP brengt (mits je het goed doet) veel meer logica, gelaagdheid, overzicht en schaalbaarheid in je broncode. Je kunt dan logische, aanspreekbare objecten aanmaken. Vooral in combinatie met een Strong Typed taal werkt het heerlijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:46 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog nooit heeft iemand mij OO op een goede manier weten uit te leggen...
Wie durft?
Gelukkig hebben wij hier geen 'gemiddelde' programmeurs.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:37 schreef SecurityException het volgende:
Over snelheid gesproken, ik vind de mentaliteit van de gemiddelde programmeur tegenwoordig schrikbarend. Een script is langzaam? Dan kennen we toch gewoon meer capaciteit aan de virtuele server toe of zorgen we toch gewoon voor een betere processor? Een applicatie gebruikt nogal veel geheugen? Ach, dan plakken we d'r toch gewoon een reepje extra RAM in de server? Er gaat iets mis m.b.t. lees- en schrijfrechten? Geven we toch gewoon 'Iedereen' volledige rechten op een hele root map? Datasets verwijderen na gebruik? Dat doet de Garbage Collector wel hoor!
Je moet het 'waarom' wel snappen natuurlijk, anders ga je in een OO taal alsnog dezelfde fouten maken. Java maakt het je moeilijker om niet-OO te programmeren maar zeker niet onmogelijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:51 schreef thabit het volgende:
Ik zou zeggen: ga er eens actief mee aan de slag; dat werkt een stuk beter dan een boekje lezen (misschien wel handig om in elk geval een boekje ernaast te houden).
Wie durft? Godver man, zelfs de wikipedia pagina legt het prima uit. Wees niet zo'n luie zak en zoek 't lekker zelf uitquote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:46 schreef Hi_flyer het volgende:
Nog nooit heeft iemand mij OO op een goede manier weten uit te leggen...
Wie durft?
Dan heb je zeker nog nooit een fulltrust WPF browser applicatie gezien? Die is niet van een desktop applicatie te onderscheiden; behalve dan dat het in een browser venster zit.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 10:43 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Desktopapplicaties zijn anders dan webapplicaties, de feel en de functionaliteit is anders.
IDD, ik vind dit 1 van de best geschreven C# boeken die er is voor beginners:quote:Op donderdag 6 oktober 2011 14:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat dus
Ga eens lekker een week of wat bezig met Java, is niet echt moeilijk en je begrijpt daarna veel over (OO) programmeren
Functioneel programmeren is ontzettend mooi, alleen heeft het weinig zin om serieus met talen aan de slag te gaan die (mogelijk onterecht) bijna niemand kan.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:04 schreef minibeer het volgende:
Functioneel programeren anyone?
Ik heb het nu als vak, tentamen heulemaal verneukt.
Ach, je kan er altijd dll's mee schrijven en die gebruiken in een andere programmeertaal.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Functioneel programmeren is ontzettend mooi, alleen heeft het weinig zin om serieus met talen aan de slag te gaan die (mogelijk onterecht) bijna niemand kan.
In o.a. Javascript en Perl kun je prima functioneel programmeren.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Functioneel programmeren is ontzettend mooi, alleen heeft het weinig zin om serieus met talen aan de slag te gaan die (mogelijk onterecht) bijna niemand kan.
Komt niet in de buurt van haskell/clean.quote:Op donderdag 6 oktober 2011 19:37 schreef Farenji het volgende:
[..]
In o.a. Javascript en Perl kun je prima functioneel programmeren.
http://zotonic.com/quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:37 schreef thabit het volgende:
[..]
Welke taal moet je leren?quote:Op donderdag 6 oktober 2011 18:04 schreef minibeer het volgende:
Functioneel programeren anyone?
Ik heb het nu als vak, tentamen heulemaal verneukt.
Erlang? Ziet er wel leuk uit, maar ik vermijd zulke systemen en onbekende, niet-populaire talen als de pest. Allemaal leuk en aardig voor de hobbyist die nachtenlang programmerend in de kelder doorbrengt, maar feitelijk en carière-technisch heb je er geen ruk aan om je in zoiets te verdiepen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:12 schreef raptorix het volgende:
http://zotonic.com/
CMS gebaseerd op de functionele taal Erlang, nooit mee gewerkt, maar 2 kennissen zitten in het dev team daar.
Ik vind het daarnaast ook een enorm bedrijfsrisico om je CMS in iets dergelijks te bouwen. Stel het wordt een groot succes, dan heb je er op eens 5 Eerlang programmeurs bij nodig. Nou, succes!quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:20 schreef SecurityException het volgende:
Erlang? Ziet er wel leuk uit, maar ik vermijd zulke systemen en onbekende, niet-populaire talen als de pest. Allemaal leuk en aardig voor de hobbyist die nachtenlang programmerend in de kelder doorbrengt, maar feitelijk en carière-technisch heb je er geen ruk aan om je in zoiets te verdiepen.
Zo was ik laatst nog bij een bedrijf over de vloer dat een heel CMS in Python had geschreven. Leuk hoor, maar waaróm in hemelsnaam? Je maakt het jezelf moeilijk. Als je voor PHP of .NET kiest heb je een gigantische userbase, terabytes aan documentatie, een heel scala aan libraries en het wordt bijna overal ondersteund.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:47 schreef Catbert het volgende:
Ik vind het daarnaast ook een enorm bedrijfsrisico om je CMS in iets dergelijks te bouwen. Stel het wordt een groot succes, dan heb je er op eens 5 Eerlang programmeurs bij nodig. Nou, succes!
Dat heb ik ook niet gezegd, het zijn totaal verschillende talen. Maar je kan wel functioneel programmeren met veel procedurele talen; daar is niet zo veel voor nodig. Je moet functies kunnen maken die andere functies als returnvalue kunnen teruggeven, incl closure; dan ben je er eigenlijk al want dat is de basis. Volgens mij kan dat tegenwoordig met php ook al.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 09:49 schreef Core2 het volgende:
[..]
Komt niet in de buurt van haskell/clean.
Dan heb je functionele elementen in je taal zitten, maar van volwaardig functioneel programmeren zou ik dan nog niet willen spreken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat heb ik ook niet gezegd, het zijn totaal verschillende talen. Maar je kan wel functioneel programmeren met veel procedurele talen; daar is niet zo veel voor nodig. Je moet functies kunnen maken die andere functies als returnvalue kunnen teruggeven, incl closure; dan ben je er eigenlijk al want dat is de basis. Volgens mij kan dat tegenwoordig met php ook al.
Python vind ik nog wat anders, dat is echt simpel te leren als je al PHP of Java ofzo kent. Maar een functionele taal is gewoon een andere 'denkwijze' en iets waar ik zelf geen zin in zou hebben. Voor een beetje hobbyen okay, maar niet voor m'n dagelijkse werk. gelukkig programmeer is zelf niet veel meer maar ik doe eigenlijk alles gewoon in Java. Af en toe moet ik puur een stuk tekst masseren en dan gebruik ik met plezier Python. M.i. meer leesbaar dan Perl.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:55 schreef SecurityException het volgende:
Zo was ik laatst nog bij een bedrijf over de vloer dat een heel CMS in Python had geschreven. Leuk hoor, maar waaróm in hemelsnaam? Je maakt het jezelf moeilijk. Als je voor PHP of .NET kiest heb je een gigantische userbase, terabytes aan documentatie, een heel scala aan libraries en het wordt bijna overal ondersteund.
Tja. Je kunt met een schroevendraaier ook een spijker in een stuk hout slaan...quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:00 schreef Farenji het volgende:
Dat heb ik ook niet gezegd, het zijn totaal verschillende talen. Maar je kan wel functioneel programmeren met veel procedurele talen; daar is niet zo veel voor nodig. Je moet functies kunnen maken die andere functies als returnvalue kunnen teruggeven, incl closure; dan ben je er eigenlijk al want dat is de basis. Volgens mij kan dat tegenwoordig met php ook al.
Ruby on Rails werkt als een tierelierquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:20 schreef SecurityException het volgende:
Ik ben zo bijvoorbeeld ook erg negatief ten opzichte van Ruby on Rails. Het zal ongetwijfeld prettig en als een tierelier werken, maar wat héb je er in hemelsnaam aan om je daar in te verdiepen als je al én met .NET én met PHP werkt? Het is toch je reinste tijdverspilling om je in die fase nog in RoR te gaan verdiepen? Tenzij RoR natuurlijk groot wordt en het vacature- en projectaanbod naar rendabele proporties groeit.
Ciscoquote:
Het moet je liggen. Ik vind dat netwerkgeneuzel geestdodend saai. Zit geen enkele creativiteit in.quote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:45 schreef Afwazig het volgende:
Cisco. Als je eenmaal door de zure appel heen bent is het best leuk.
Oh mee eens hoor, ik werk zelf vrijwel exclusief met Umbraco en Episerver, ik heb presentatie gezien van gast die Zotonic heeft geschreven, en het is puur met de filosofie van snelheid en schaalbaarheid geschreven, en daar zijn ook de technieken op gebaseerd, niet omdat het zo lekker programmeertquote:Op vrijdag 7 oktober 2011 10:47 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik vind het daarnaast ook een enorm bedrijfsrisico om je CMS in iets dergelijks te bouwen. Stel het wordt een groot succes, dan heb je er op eens 5 Eerlang programmeurs bij nodig. Nou, succes!
Ik heb 1 dag Ruby geprobeerd, bij het scaffolden ging het al fout, hoewel het boek slechts 2 maanden oud was, bleek de syntax al niet meer te kloppen, en natuurlijk was het niet backwards compatiblequote:Op vrijdag 7 oktober 2011 11:39 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ruby on Rails werkt als een tierelier. Daarnaast heeft als onderliggende taal niet de bagage van PHP wat elke scriptkiddy er wel even bij doet zonder direkte interesse in structuur. Ja, er kan netjes geprogrammeerd worden in PHP, maar de laagdrempeligheid werkt dat gemiddeld niet echt in de hand.
Dat gezegd hebbende, ik zou RoR er ook niet even bij doen. Dat is echt een bewuste keuze die je moet maken en, evenals bijv. J2EE, iets waarbij het lastiger is om je hosting te regelen voor met name particulieren/kleine bedrijfjes dan een standaard WAMP/LAMP oplossing.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |