Meer: hierquote:Per 1 januari 2013: Wet werken naar vermogen
De onlangs door het kabinet voorgestelde Wet werken naar vermogen (Wwnv) voegt meerdere wettelijke regelingen voor arbeidsongeschikten samen. Dit kan gevolgen hebben voor mensen die nu onder de Wajong vallen.
Het UWV gaat kijken welke mensen, die een Wajong-uitkering hebben, kunnen werken. Als u (gedeeltelijk) kunt werken, krijgt u vanaf 1 januari 2014 een lagere uitkering (70% van het wettelijk minimumloon). U bent immers in staat om via werk een aanvullend inkomen te verdienen. Stroomt u na 1 januari 2012 in de Wajong en kunt u werken, dan zal vanaf 2014 de Wwnv voor u gelden.
Kunt u helemaal niet werken, dan verandert er niets. Let op: de Tweede Kamer moet nog stemmen over deze wet.
Als we dan toch bezig zijn:quote:Op woensdag 29 juni 2011 18:50 schreef Auti het volgende:
Jeetje .. al weer een deel.
Kortgezegd ontopic; Wajong is kut, Wajong + ZMP indicatie nog kutter.
Ik heb overigens gehoord dat wanneer je naast je uitkering werkt, wel op vooruit gaat.quote:Op donderdag 30 juni 2011 23:06 schreef schaal_9 het volgende:
Zo te zien zijn de Wajongers weer aan het werk
Als je bv. autisme hebt, en je uitkering gaat straks van 75% naar 70% dan kun je nog altijd een krantenwijk nemen
Ietsje, aangezien de huurtoeslag vanaf ca. 20 euro/maand boven het bijstandsniveau vrij snel wordt afgebouwd. Voor gehuwden en samenwonenden speelt dat meestal niet, mits je partner een beetje een normaal salaris heeft. En sowieso, als het op FOK! rustig is, kun je beter werken.quote:Op donderdag 30 juni 2011 23:39 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik heb overigens gehoord dat wanneer je naast je uitkering werkt, wel op vooruit gaat.
Bijverdienen is heel raar. Op de site van het UWV is een rekenhulp, kan je zien wat je totale bruto inkomst is als je gaat bijverdienen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 13:48 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ietsje, aangezien de huurtoeslag vanaf ca. 20 euro/maand boven het bijstandsniveau vrij snel wordt afgebouwd. Voor gehuwden en samenwonenden speelt dat meestal niet, mits je partner een beetje een normaal salaris heeft. En sowieso, als het op FOK! rustig is, kun je beter werken.
Dus? 'het loont pas weer' ? Ik vind het een terecht systeem. Ik zie niet in waarom je, als je toch kunt werken, een uitkering + eigen bijverdienste zou mogen houden, wanneer dat totaal bedrag over een bepaalde grens gaat.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:07 schreef Auti het volgende:
[..]
Bijverdienen is heel raar. Op de site van het UWV is een rekenhulp, kan je zien wat je totale bruto inkomst is als je gaat bijverdienen.
Standaard Wajong is 1076 Bruto (80-100& en 23 jaar of ouder)
Ga je bijverdienen dan wordt dat meer, tot 287 euro, dat is het meest gunstige geval, als je 287 euro bruto per maand bijverdiend dan wordt je niet gekort. Vanaf 288 euro wel.
Bij 287 euro is de totale inkomst 1363 euro
Bij 288 euro is de totale inkomst 1016 euro en dus nog lager dan wanneer je niet zou werken![]()
Daarna schaalt het weer op en loont het pas vanaf 350 euro of meer. bij 350 euro bruto bijverdienen krijg je
1078 euro bruto. Maar je komt vanaf 350 euro of meer nooit op 1363 euro bruto tenzij je dat zelf verdiend.
Het is een raar systeem.
Dat laatste lijkt logisch, maar dan is er feitelijk geen (financiële) stimulans om goed je best te doen op het werk. Er ontstaat dan eerder een zesjescultuur. Het is dan voor de betrokkene niet zinvol om toe te werken naar een loonsverhoging. Het kan zelfs negatief uitwerken op de arbeidsparticipatie. Ook het kabinet heeft de intentie om meer werken financieel te belonen in de nog te ontwikkelen Wet werken naar vermogen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:35 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus? 'het loont pas weer' ? Ik vind het een terecht systeem. Ik zie niet in waarom je, als je toch kunt werken, een uitkering + eigen bijverdienste zou mogen houden, wanneer dat totaal bedrag over een bepaalde grens gaat.
Sterker nog, ik vind dat elke cent die je verdiend door gewoon regulier te werken, in mindering gebracht mag worden op je uitkering.
Volgens die rekenhulp word je altijd gekort op je loon. Hoeveel je ook verdient. Is je loon 1004 Euro brute of hoger, dan wordt het nooit meer dan 1435 Euro bruto.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:07 schreef Auti het volgende:
[..]
Bijverdienen is heel raar. Op de site van het UWV is een rekenhulp, kan je zien wat je totale bruto inkomst is als je gaat bijverdienen.
Standaard Wajong is 1076 Bruto (80-100& en 23 jaar of ouder)
Ga je bijverdienen dan wordt dat meer, tot 287 euro, dat is het meest gunstige geval, als je 287 euro bruto per maand bijverdiend dan wordt je niet gekort. Vanaf 288 euro wel.
Bij 287 euro is de totale inkomst 1363 euro
Bij 288 euro is de totale inkomst 1016 euro en dus nog lager dan wanneer je niet zou werken![]()
Daarna schaalt het weer op en loont het pas vanaf 350 euro of meer. bij 350 euro bruto bijverdienen krijg je
1078 euro bruto. Maar je komt vanaf 350 euro of meer nooit op 1363 euro bruto tenzij je dat zelf verdiend.
Het is een raar systeem.
Niet heel raar natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 20:54 schreef Webschip het volgende:
De Wajongers zijn de nieuwe gebeten honden. Who's next?
ik vind het wel raar, er wordt een systeem geintroduceerd wat steeds verder wordt uitgehold en dan zijn het de wanjongers zelf die de gebeten hond zijn, dat vind ik best raar jaquote:
Dat is volkomen logisch aangezien niemand het systeem begrijptquote:Op maandag 4 juli 2011 09:57 schreef Re het volgende:
[..]
ik vind het wel raar, er wordt een systeem geintroduceerd wat steeds verder wordt uitgehold en dan zijn het de wanjongers zelf die de gebeten hond zijn, dat vind ik best raar ja
En de WA-jong wordt gebruikt als opvangnetje voor alles wat men lastig vind om te beoordelen.quote:Op maandag 4 juli 2011 09:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat is volkomen logisch aangezien niemand het systeem begrijpt.
dat vind ik een beetje baby met het badwater wegflikkeren en is zeker niet de waarheid, het principe is een prima vangnet voor hen die niet kunnen functioneren in de maatschappij door ziekte. Dat jij psychische ziektes niet begrijpt is natuurlijk jouw probleem maar dat maakt het niet minder nodig. Dat de wa-jong op een sliding scale werd toegepast komt niet door de wajonger zelf natuurlijkquote:Op maandag 4 juli 2011 10:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
En de WA-jong wordt gebruikt als opvangnetje voor alles wat men lastig vind om te beoordelen.
In theorie was het een mooi begrip inderdaad.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:38 schreef Re het volgende:
[..]
dat vind ik een beetje baby met het badwater wegflikkeren en is zeker niet de waarheid, het principe is een prima vangnet voor hen die niet kunnen functioneren in de maatschappij door ziekte.
Je geeft dus toe dat er mensen in de WA-jong zijn geflikkerd die er stiekem niet thuishoorden en daardoor met de nek worden aangekeken.quote:Dat jij psychische ziektes niet begrijpt is natuurlijk jouw probleem maar dat maakt het niet minder nodig. Dat de wa-jong op een sliding scale werd toegepast komt niet door de wajonger zelf natuurlijk
Ik denk persoonlijk dat het systeem aangepast moet worden waardoor alleen mensen met zware psychische stoornissen (denk aan zwaar geestelijk gehandicapten, schizofrenen en mensen met zware chronische depressies) er in komen, en de rest eerst op de arbeidsmarkt moet bewijzen dat ze het echt niet redden, waarna ze alsnog in de wajong kunnen komen.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:38 schreef Re het volgende:
[..]
dat vind ik een beetje baby met het badwater wegflikkeren en is zeker niet de waarheid, het principe is een prima vangnet voor hen die niet kunnen functioneren in de maatschappij door ziekte. Dat jij psychische ziektes niet begrijpt is natuurlijk jouw probleem maar dat maakt het niet minder nodig. Dat de wa-jong op een sliding scale werd toegepast komt niet door de wajonger zelf natuurlijk
Helemaal mee eens, alleen dat bewijzen dat ze het niet redden moet dan wel goed afgedicht worden, want anders krijg je alsnog het verhaal van nu.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat het systeem aangepast moet worden waardoor alleen mensen met zware psychische stoornissen (denk aan zwaar geestelijk gehandicapten, schizofrenen en mensen met zware chronische depressies) er in komen, en de rest eerst op de arbeidsmarkt moet bewijzen dat ze het echt niet redden, waarna ze alsnog in de wajong kunnen komen.
Het oordeel daarover kun je denk ik het beste deels laten liggen bij de bedrijven waarvoor ze werken. Als je dagelijks met iemand werkt met een psychische stoornis dan kun je denk ik wel oordelen of diegene volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is/zou moeten zijn.quote:Op maandag 4 juli 2011 10:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, alleen dat bewijzen dat ze het niet redden moet dan wel goed afgedicht worden, want anders krijg je alsnog het verhaal van nu.
Er hoeft ook geen stimulans te zijn om goed je best te doen op je werk. Het is je werk, ik neem aan dat je daar niet met de pet naar gooit. Zo wel, dan ga je maar lekker in de bijstand, en dan zoek je 't maar uit.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:56 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt logisch, maar dan is er feitelijk geen (financiële) stimulans om goed je best te doen op het werk. Er ontstaat dan eerder een zesjescultuur. Het is dan voor de betrokkene niet zinvol om toe te werken naar een loonsverhoging. Het kan zelfs negatief uitwerken op de arbeidsparticipatie. Ook het kabinet heeft de intentie om meer werken financieel te belonen in de nog te ontwikkelen Wet werken naar vermogen.
De oude Wajong werkt met een zaagtandsysteem. De hoogte van de uitkering wordt bepaald door de fictieve mate van arbeidsongeschiktheid. Wie niet meer dan 20% van het minimumloon verdient, wordt niet gekort op zijn of haar uitkering (75% wml). Verdien je iets meer, dan heb je recht op een uitkering van 50,75% wml.
nou ja laat ik het zo zeggen, mensen die het volste recht hebben om een wajong te krijgen verdienen het niet om met de nek te worden aangekeken omdat de overheid en de instanties het systeem hebben misbruiktquote:Op maandag 4 juli 2011 10:40 schreef Scorpie het volgende:
[..]
In theorie was het een mooi begrip inderdaad.
[..]
Je geeft dus toe dat er mensen in de WA-jong zijn geflikkerd die er stiekem niet thuishoorden en daardoor met de nek worden aangekeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |