abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98890943
Hallo,

Ik vraag me af of we niet in Nederland te ver zijn gegaan met het geven van etiketten?
Alleen al in mijn vorige klas had je officieel welgeteld:

2 personen met ADHD, 1 iemand met PDD-Nos ,2 mensen met dyslexie, 1 meisje met anorexia
en dan hebben we het nog niet gehad over mensen die mogelijk
in aanmerking komen voor zo etiket :')

Is dit ook het geval bij jullie eigen studie of directe omgeving?

Ik vraag me af wat de voordelen en nadelen zijn om jezelf een etiket te geven?
Of is het meer dat er in Nederland veel vaker een etiket wordt gegeven?
pi_98891041
Dit is niet alleen in Nederland. En voor sommige diagnoses vind ik het ook belachelijk. Hoewel er steeds meer bekend wordt over pathofysiologie van ziektenbeelden, lijken ook steeds meer mensen toevlucht te zoeken in diagnoses alleen maar omdat ze er zijn.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_98891089
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:14 schreef Seam het volgende:
Dit is niet alleen in Nederland. En voor sommige diagnoses vind ik het ook belachelijk. Hoewel er steeds meer bekend wordt over pathofysiologie van ziektenbeelden, lijken ook steeds meer mensen toevlucht te zoeken in diagnoses alleen maar omdat ze er zijn.
Pathofysiologie: kennis van verstoringen in normale lichaamsfuncties waardoor ziekten en symptomen van ziekten kunnen ontstaan. Juiste diagnose is belangrijk maar moeilijk te leren vanwege patroonherkenning en intuïtie.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 00:17:19 #4
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_98891197
Nee hoor, we zijn er alleen in doorgeslagen dat we die etiketten zien als simpel excuus voor ongewenst gedrag.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_98891279
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:17 schreef KwisatzHaderach het volgende:
Nee hoor, we zijn er alleen in doorgeslagen dat we die etiketten zien als simpel excuus voor ongewenst gedrag.
Tja tolerantie is tegenwoordig in Nederland ook ver te zoeken :')
  vrijdag 1 juli 2011 @ 00:24:22 #6
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_98891462
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:19 schreef Jevon het volgende:

[..]

Tja tolerantie is tegenwoordig in Nederland ook ver te zoeken :')
Tolerantie neemt af wanneer er op grote schaal misbruik van gemaakt wordt.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 00:54:34 #7
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_98892391
Tjah, vroeger was een kind druk, nu heeft het ADHD.

Hoop mensen met etiketten bestaan volgens mij omdat ze voor elke scheet naar de psycholoog gaan. Dan heb je nog ouders die kinderen naar de psycholoog sturen omdat opa is overleden of iemand anders van de familie, eer dat ze er weg zijn krijgen ze vast ook nog wel een etiketje :')
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  vrijdag 1 juli 2011 @ 00:58:13 #8
251735 Lort
Je weet dat ik gelijk heb
pi_98892511
Over sommige medische labels heb ik inderdaad ook mijn twijfels. Als iemand zo druk is moet hij/zij gewoon even normaal doen maar er is niemand die dat zegt. Nee dan zeggen we:'jij bent ziek en je kan er niks aan doen'. Wat verdomme onzin is, die zogenaamde ADHD mensen moeten is leren om normaal te doen.
How does it feel? To treat me like you do.
pi_98892736
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:54 schreef Catkiller het volgende:
Tjah, vroeger was een kind druk, nu heeft het ADHD.
Dat is wel erg kort door de bocht.
pi_98896096
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 01:07 schreef JedimindhaX het volgende:

[..]

Dat is wel erg kort door de bocht.
Nee dat is het niet, althans niet uit mijn ervaring.

Met de vele etiketten die geplakt worden (en die mensen graag op hun kids laten plakken!!!) is iedereen zielig of is er gewoon iets mis met een kind. Waarbij totaal voorbij gegaan wordt aan het feit dat de opvoeding gewoonweg spaak loopt, en men daar geen verantwoordelijkheid voor wil nemen. Vroegah kreeg je een draai om je oren als je niet luisterde, of sleepte mams je als peuter aan je arm mee naar huis als je vervelend deed in de supermarkt/winkel/waar dan ook.

Nu is er iets mis met je en mag je er niks meer van zeggen (flikker toch op zeg). De stoornissen zullen vast echt zijn, maar een beetje normaal doen is ook best mogelijk.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 08:56:16 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98896472
anorexia lijkt me een zeer ernstig probleem, snap niet wat dyslexie met etiketjes te maken heeft en tsja, ADHD/PDD-NOS zijn gewoon diagnoseerbare aandoeningen die dagelijks functioneren ernstig kunnen aantasten.

Dat er te snel eventueel wordt gediagnoseerd is idd wel een probleem, maar meer omdat dokters tegenwoordig niet meer de tijd hebben en men voor de makkelijke weg kiest, wat niets zegt over mensen die daadwerkelijk een diagnose hebben, gaat er ook voornamelijk om hoe die mensen met een diagnose omgaan
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_98896506
Vroeger was een kind druk en mocht het minder suiker. Tegenwoordig heeft het ADHD en proppen we het vol met Ritalin, terwijl het kind zelf rustig een fles cola achterover slaat per dag.
pi_98896525
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:32 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Nee dat is het niet, althans niet uit mijn ervaring.

Met de vele etiketten die geplakt worden (en die mensen graag op hun kids laten plakken!!!) is iedereen zielig of is er gewoon iets mis met een kind. Waarbij totaal voorbij gegaan wordt aan het feit dat de opvoeding gewoonweg spaak loopt, en men daar geen verantwoordelijkheid voor wil nemen. Vroegah kreeg je een draai om je oren als je niet luisterde, of sleepte mams je als peuter aan je arm mee naar huis als je vervelend deed in de supermarkt/winkel/waar dan ook.

Nu is er iets mis met je en mag je er niks meer van zeggen (flikker toch op zeg). De stoornissen zullen vast echt zijn, maar een beetje normaal doen is ook best mogelijk.
Dat dus. Het loont om je kind een etiket te geven (denk aan PGB, vergoedingen, subsidies). Hoe meer labeltjes, hoe groter de kans dat het kind een forse duw in de rug krijgt in het leven (denk aan tentamens waar het kind langer over mag doen) en waarbij de weerbaarheid van het kind totaal niet getest wordt (het ligt niet aan jou hoor, het ligt aan je etiket!)
pi_98896555
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:56 schreef Re het volgende:
anorexia lijkt me een zeer ernstig probleem, snap niet wat dyslexie met etiketjes te maken heeft en tsja, ADHD/PDD-NOS zijn gewoon diagnoseerbare aandoeningen die dagelijks functioneren ernstig kunnen aantasten.

Dat er te snel eventueel wordt gediagnoseerd is idd wel een probleem, maar meer omdat dokters tegenwoordig niet meer de tijd hebben en men voor de makkelijke weg kiest, wat niets zegt over mensen die daadwerkelijk een diagnose hebben, gaat er ook voornamelijk om hoe die mensen met een diagnose omgaan
Persoonlijk heb ik niks tegen etiketten. Heb je een beperking dan moet je uiteraard hulp
ervoor krijgen.

Maar het samenwerken met deze mensen verloopt op zijn zachts gezegd anders.

Onder andere mensen met een (ernstig) vorm van dyslexie is samenwerken een hele klus.
En het meisje met anorexia viel voor onze presentatie flauw (3 raden waardoor het kwam :') )
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:29:06 #15
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_98899010
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:02 schreef Jevon het volgende:

[..]

En het meisje met anorexia viel voor onze presentatie flauw (3 raden waardoor het kwam :') )
Ze had weinig geslapen?
Anton Karel Willem Anton Simon Isaak
pi_98899116
quote:
6s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:29 schreef Akwasi het volgende:

[..]

Ze had weinig geslapen?
Een samenspel van omstandigheden. Onder andere weinig geslapen, weinig gegeten
en maar wel te veel spanning in haar lichaam.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:34:11 #17
347012 Akwasi
Geen baas.
pi_98899200
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:31 schreef Jevon het volgende:

[..]

Een samenspel van omstandigheden. Onder andere weinig geslapen, weinig gegeten
en maar wel te veel spanning in haar lichaam.
YESSS~!!!! EEN DERDE GOED!
Anton Karel Willem Anton Simon Isaak
  vrijdag 1 juli 2011 @ 11:49:51 #18
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_98902346
quote:
3s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 08:56 schreef Re het volgende:
anorexia lijkt me een zeer ernstig probleem,
Anorexia is geen probleem. Kan heel makkelijk opgelost worden met een goedkoop medicijn: voedsel. Anorexia is een typische luxe aandoening (in arme landen komt het slechts zeer sporadisch voor).
pi_98902478
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 11:49 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Anorexia is geen probleem. Kan heel makkelijk opgelost worden met een goedkoop medicijn: voedsel. Anorexia is een typische luxe aandoening (in arme landen komt het slechts zeer sporadisch voor).
Daar is het toch juist dat ze een opgezette buik krijgen doordat ze te weinig eten?
pi_98902513
[quote]0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 10:31 schreef Jevon het volgende:

Ik vraag me af hoeveel etiketten er nog bij komen. En wat het doet met volgende generatie?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 11:56:09 #21
349307 yes_no_maybe
Not tottaly sure
pi_98902621
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 11:53 schreef Jevon het volgende:

[..]

Daar is het toch juist dat ze een opgezette buik krijgen doordat ze te weinig eten?
Klopt daarom lijkt het juist of ze heel veel eten maar door heel weinig eten kan je volgens mij ook dik worden (weet niet zeker of het niet ergens anders door komt)
Everything seems to be different.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 1 juli 2011 @ 11:57:26 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_98902680
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 00:17 schreef KwisatzHaderach het volgende:
dat inderdaad :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Licht Ontvlambaar vrijdag 1 juli 2011 @ 12:01:37 #23
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_98902867
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 11:49 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Volgens dit artikel: Culturele variatie in de motieven van personen met anorexia, klopt je aanname niet.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 12:12:48 #24
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_98903308
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:01 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Volgens dit artikel: Culturele variatie in de motieven van personen met anorexia, klopt je aanname niet.
Lees de conclusie nog eens, dan zie je dat het wel degelijk klopt.
Anorexia en veel wat er in het Autistisch Spectrum voorbijkomt is voor 99% niets meer dan een populariteitsziekte.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 1 juli 2011 @ 12:22:02 #25
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_98903631
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:12 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Lees de conclusie nog eens, dan zie je dat het wel degelijk klopt.
Anorexia en veel wat er in het Autistisch Spectrum voorbijkomt is voor 99% niets meer dan een populariteitsziekte.
Juist op basis van de conclusie lees ik dat je aanname niet klopt... Anorexia heeft meer te maken met controle dan met voedsel, dat is slechts een middel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')