abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99071694
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 16:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dus kun je proberen om on topic te gaan natuurlijk. Anders kun je toch beter niet reageren, of kan het topic beter op slot gegooid worden toch?

Ik ben overigens niet anti-wajong. Ik ben anti-wajong-misbruik. Dat is heel wat anders.
zoals je kunt nagaan bemoei ik mij amper meer met deze discussie juist vanwege het feit dat het totaal off topic gaat en als men dan een poging doet on topic te gaan dan zijn we 2 posts later weer in een totaal andere discussie.
wat mij betreft kon het topic tig delen geleden al op slot maar ik ben geen mod maar over wajong en eigenwaarde gaat het hier allang niet meer als het er al om gegaan heeft.
  dinsdag 5 juli 2011 @ 17:51:33 #77
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_99074075
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 17:05 schreef missyB het volgende:

[..]

zoals je kunt nagaan bemoei ik mij amper meer met deze discussie juist vanwege het feit dat het totaal off topic gaat en als men dan een poging doet on topic te gaan dan zijn we 2 posts later weer in een totaal andere discussie.
wat mij betreft kon het topic tig delen geleden al op slot maar ik ben geen mod maar over wajong en eigenwaarde gaat het hier allang niet meer als het er al om gegaan heeft.
^O^
  dinsdag 5 juli 2011 @ 17:52:16 #78
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_99074107
quote:
3s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 15:52 schreef Re het volgende:
zitten er weer horzels in de lucht oid?

gaan we weer wat minder op de man spelen enzo... ieder zijn of haar mening lijkt me een prima basis

strengere selectie lijkt me trouwens prima maar dan moet er idd wel iets veranderen aan de diagnosering en een wat meer tailored (hoe zeg je dat in het Nederlands?) aanpak/plan van de mensen in de wajong. Helaas is voor dat laatste geen geld en voor het eerste geen tijd
Daarom geloof ik juist in vrijwilligers die mensen hiermee helpen. Wajongers helpen Wajongers of FOK!kers helpen Wajongers :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 7 juli 2011 @ 13:10:36 #79
297051 schaal_9
Caissière B
pi_99149244
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 16:05 schreef missyB het volgende:
de laatste keer dat ik gekeurd werd zat ik trouwens bij die hele strenge keuringen hoe streng willen de anti wajongers het hebben dan???

ik ben het er mee eens dat er meer mensen in wajong zitten dan er iin zouden moeten zitten, als ik kijk in mijn omgeving maar nog steeds heb ik hier het idee dat er een aantal zijn die op de stoel van de keuringsarts gaan zitten en daar ook fijn willen zitten om wat voor reden dan ook. Het is dodelijk vermoeiend daar ook maar enige zinnige discussie mee te voeren want het gaat puur om gelijk willen halen en hebben, dat is imo geen discussie voeren.
En wat betreft eigenwaarde en wajong daar waar het topic om gestart is gaat het al tig delen totaal niet over op een zijdelingse reactie na.
Hoe streng de tegenstanders het willen... dat werken niet meer financieel hoeft te lonen, maar inkomsten volledig gekort worden op de uitkering? Met onder meer als argumentatie dat je van een ieder mag verwachten dat ze een intrinsieke motivatie hebben om te werken. Zoals gebruikelijk raakt het vooral anderen, mits je zelf wel een volledig salaris hebt (al dan niet in combinatie met een ‘slapend’ Wajong-recht).
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
  Moderator donderdag 7 juli 2011 @ 13:17:54 #80
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_99149545
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 13:10 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Hoe streng de tegenstanders het willen... dat werken niet meer financieel hoeft te lonen, maar inkomsten volledig gekort worden op de uitkering? Met onder meer als argumentatie dat je van een ieder mag verwachten dat ze een intrinsieke motivatie hebben om te werken. Zoals gebruikelijk raakt het vooral anderen, mits je zelf wel een volledig salaris hebt (al dan niet in combinatie met een ‘slapend’ Wajong-recht).
Ik snap je post niet helemaal. Maar, als je een uitkering nodig hebt, dan heb je die nodig. Je kunt dan zelf niet werken. Dan is het logisch dat je een uitkering krijgt.

Maar, als je wel kunt werken, dan is het toch logisch dat je niet je verdiensten vanuit die baan + je uitkering mag houden? Of snap ik je nou niet? In Nederland (net als op heel veel meer plekken) moet je werken voor je geld als je kunt werken. Dat is normaal. Voor niets gaat de zon op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_99150280
Er is ook nog iets als gedeeltelijk arbeidsongeschikt zoals bij de WGA. Ik vind het niet meer dan logisch dat je salaris gekort wordt op je uitkering, maar dat betekent nog niet dat je ook in staat bent om fulltime te werken.
signatuurloos
  Moderator donderdag 7 juli 2011 @ 13:44:43 #82
16180 crew  CoolGuy
pi_99150692
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 13:35 schreef Captain_Maximum het volgende:
Er is ook nog iets als gedeeltelijk arbeidsongeschikt zoals bij de WGA. Ik vind het niet meer dan logisch dat je salaris gekort wordt op je uitkering, maar dat betekent nog niet dat je ook in staat bent om fulltime te werken.
Nee, en in het geval dat je niet fulltime kunt werken dan is het je inkomen + uitkering TOT een bepaald bedrag. Dat lijkt me ook logisch.
pi_99158784
quote:
14s.gif Op dinsdag 5 juli 2011 15:02 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan moet je ook niet gaan zeiken dat het topic op slot kan gaan, dat mensen niet ontopic gaan en dat je zelf er moe van wordt. Blijf dan gewoon weg, lees het niet of reageer niet. Aan jou de keus.
Het gekke is dat niks van wat jij schrijft over mij, daadwerkelijk klopt. Maar jij weet dan ook niet waar je het over hebt, in tegenstelling tot ikzelf.
Of en wanneer ik reageer, bepaal ik lekker zelf. t is maar dat je 't weet.

Het enige wat ik te "klagen" heb is dat jullie al topics lang lopen te klagen dat de wajong goedkoper moet en over bepaalde posters in deze topic. Wat dat nou met eigenwaarde te maken heeft weet ik niet.

Zelfs de startpost maakt het alleen maar verwarrender. Er wordt met geen woord gerept over "eigenwaarde" of iets dat daarmee te maken heeft.

Mischien zou deze topic beter in een economie subforum thuis horen?
  Moderator donderdag 7 juli 2011 @ 16:59:25 #84
16180 crew  CoolGuy
pi_99159392
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 16:42 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Het gekke is dat niks van wat jij schrijft over mij, daadwerkelijk klopt. Maar jij weet dan ook niet waar je het over hebt, in tegenstelling tot ikzelf.
Of en wanneer ik reageer, bepaal ik lekker zelf. t is maar dat je 't weet.

Het enige wat ik te "klagen" heb is dat jullie al topics lang lopen te klagen dat de wajong goedkoper moet en over bepaalde posters in deze topic. Wat dat nou met eigenwaarde te maken heeft weet ik niet.

Zelfs de startpost maakt het alleen maar verwarrender. Er wordt met geen woord gerept over "eigenwaarde" of iets dat daarmee te maken heeft.

Mischien zou deze topic beter in een economie subforum thuis horen?
Nou ja, -en dit is een hele serieuze reactie- die redenering kun je wel aanhangen, maar dat kun je dus tegen iedereen zeggen. Op die manier zul je feedback over ontwikkelpunten die jij hebt altijd naast je neer kunnen leggen met als redenering 'ik weet het zelf beter'. Dat zal allemaal best wel wezen, maar tenzij je aan zelfreflectie gaat doen zul je niet uit je situatie komen.
  donderdag 7 juli 2011 @ 17:08:39 #85
297051 schaal_9
Caissière B
pi_99159783
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 13:17 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik snap je post niet helemaal. Maar, als je een uitkering nodig hebt, dan heb je die nodig. Je kunt dan zelf niet werken. Dan is het logisch dat je een uitkering krijgt.

Maar, als je wel kunt werken, dan is het toch logisch dat je niet je verdiensten vanuit die baan + je uitkering mag houden? Of snap ik je nou niet? In Nederland (net als op heel veel meer plekken) moet je werken voor je geld als je kunt werken. Dat is normaal. Voor niets gaat de zon op.
Het is logisch als je wel kunt werken in een reguliere baan. De bijstand (waar inkomsten volledig worden gekort) is dan een tussenstation.

Verschil is dat het hier gaat over mensen met een arbeidshandicap, die door hun beperking nooit in staat zijn het bijstandsniveau zelfstandig te verdienen. Dat kan omdat zij minder uren kunnen werken en/of slechts een beperkte productie per uur. Als je de verdiensten ook voor die groep volledig op de uitkering kort, kun je die mensen zo goed meteen in de bijstand stoppen. Nadeel is dat ze dan financieel dezelfde positie hebben als notoire klaplopers (de niet-willers).

Het kabinet heeft allang besloten dat werken ook voor mensen met een arbeidshandicap moet lonen ten opzichte van de bijstandsuitkering. Inkomsten worden nu (in de nieuwe Wajong) voor de helft gekort op de uitkering.
pi_99162054
De bijstand is natuurlijk heel wat anders en in tegenstelling tot de Wajong, maar 50% van het minimumloon als alleenstaande. Zelf als je met een Wajong maar een paar uur werkt, kom je alsnog hoger uit.
signatuurloos
  donderdag 7 juli 2011 @ 21:00:56 #87
297051 schaal_9
Caissière B
pi_99168916
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 18:07 schreef Captain_Maximum het volgende:
De bijstand is natuurlijk heel wat anders en in tegenstelling tot de Wajong, maar 50% van het minimumloon als alleenstaande. Zelf als je met een Wajong maar een paar uur werkt, kom je alsnog hoger uit.
Voor degenen die de pech hebben alleenstaande te zijn komt daar meestal een toeslag van 20% bij. Dat is dus 70% van het (referentie)minimumloon. Ofwel 873,71 euro netto in de maand (exclusief vakantiegeld). De Wajong is voor deze groep mensen gelijk aan de bijstand, maar dan verhoogd met de jonggehandicaptenkorting, een belastingvoordeel.
pi_99176518
Ik heb ook een wajong (ben 20, bijna 21). Ik heb deze, omdat ik eind '09 een eenmalige psychose kreeg. Vermoeidheid en concentratie waren een groot probleem. Nu bijna 2 jaar verder.. ik zit thuis en doe niet veel. Ik heb nog steeds wel last van vermoeidheid en ik voel mezelf 'lamlendig'. Dit komt (denk ik) omdat ik een lange tijd niets gedaan heb en dan lijkt alles maar dan ook echt ALLES moeilijk.

Ik verzin overal excuses voor en stel eigenlijk altijd alles uit. Ik heb het wel door, maar ik weet niet wat ik eraan doen kan. Ik heb zo nu en dan een gesprek met iemand van het GGZ en ik heb niet het gevoel dat dat helpt. Ik woon nog thuis en zou graag op mezelf wonen, maar ik zie dat ook als een ontzettend grote stap. Ik doe sinds kort aan fitness en dat bevalt me goed. Ik wil zo graag dat m'n leven weer 'leuk' word.

Waar moet ik beginnen en wat moet ik doen?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 09:36:04 #89
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99187915
http://www.uwv.nl/Images/32_tcm26-178976.pdf

quote:
Tabel 2 Instroom naar eerste diagnose na hercodering (2006)

Verdeling(%)

verstandelijk gehandicapt 37,5%
autistische spectrumstoornis 10,6%
aandachtstekortstoornis (ADHD) 2,9%
gedragsstoornis 0,8%
leerstoornis 0,2%
overige ontwikkelingsstoornissen 0,6%
Psychische ziektebeelden 31,8%
Somatische ziektebeelden 15,6%
Totaal 100%
moet artikel nog wel beter doorlezen, interessant iig...

[ Bericht 0% gewijzigd door Re op 08-07-2011 14:08:31 ]
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_99197498
13,5% "modeziekte" :o
-weg-
  Moderator vrijdag 8 juli 2011 @ 14:24:15 #91
16180 crew  CoolGuy
pi_99198759
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 13:55 schreef Auti het volgende:
13,5% "modeziekte" :o
Waar haal jij die 13,5% vandaan?
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:35:39 #92
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_99199251
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:24 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Waar haal jij die 13,5% vandaan?
  Moderator vrijdag 8 juli 2011 @ 14:44:45 #93
16180 crew  CoolGuy
pi_99199658
quote:
10s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:35 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Waarom worden die dingen wel als modeziektes gezien en die anderen niet?
pi_99200644
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:44 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Waarom worden die dingen wel als modeziektes gezien en die anderen niet?
Weet ik veel, ik heb die term niet bedacht O-)
Dat is een beetje de trend dat ADHD en ASS niet bestaat en mode is, zodat heel veel jongeren lekker de Wajong in kunnen om op kosten van de belastingbetaler te gaan leven of zoiets.
En iedereen kent dan ook wel een autist of een adhd'er die Wajong krijgt en als het even kan ook nog eens PGB, want dat is allemaal gratis en heel makkelijk en daarom kost het allemaal zo veel. ... Dat lees je vaak terug.
-weg-
  Moderator vrijdag 8 juli 2011 @ 15:19:55 #95
16180 crew  CoolGuy
pi_99201665
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 15:02 schreef Auti het volgende:

[..]

Weet ik veel, ik heb die term niet bedacht O-)
Dat is een beetje de trend dat ADHD en ASS niet bestaat en mode is, zodat heel veel jongeren lekker de Wajong in kunnen om op kosten van de belastingbetaler te gaan leven of zoiets.
En iedereen kent dan ook wel een autist of een adhd'er die Wajong krijgt en als het even kan ook nog eens PGB, want dat is allemaal gratis en heel makkelijk en daarom kost het allemaal zo veel. ... Dat lees je vaak terug.
Ik denk dat ze wel bestaan. Ik denk alleen dat die labeltjes veel te snel op iemand geplakt worden. Met andere woorden, er is een groep mensen die dat labeltje geplakt krijgen, terwijl ze dat labeltje eigenlijk niet 'verdienen'.

Ik bedoel, we kunnen natuurlijk net doen alsof het een perfect systeem is, maar dat is niet zo, en er is gewoon een trend merkbaar dat steeds meer mensen een labeltje krijgen. Dus het gedeelte daarvan dat onterecht een labeltje krijgt wordt ook steeds groter. En er zijn nou eenmaal mensen die het stiekem toch wel makkelijk vinden, zo'n uitkering zonder daar iets voor hoeven te doen.

De mensen die het wel terecht (zouden moeten) krijgen zijn daar de dupe van, want het feit dat het verhaal de rondte gaan dat die mensen er zijn...dat is natuurlijk niet helemaal verzonnen, daar zit een kern van waarheid in.
pi_99202464
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 15:19 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik denk dat ze wel bestaan. Ik denk alleen dat die labeltjes veel te snel op iemand geplakt worden. Met andere woorden, er is een groep mensen die dat labeltje geplakt krijgen, terwijl ze dat labeltje eigenlijk niet 'verdienen'.

Ik bedoel, we kunnen natuurlijk net doen alsof het een perfect systeem is, maar dat is niet zo, en er is gewoon een trend merkbaar dat steeds meer mensen een labeltje krijgen. Dus het gedeelte daarvan dat onterecht een labeltje krijgt wordt ook steeds groter. En er zijn nou eenmaal mensen die het stiekem toch wel makkelijk vinden, zo'n uitkering zonder daar iets voor hoeven te doen.

De mensen die het wel terecht (zouden moeten) krijgen zijn daar de dupe van, want het feit dat het verhaal de rondte gaan dat die mensen er zijn...dat is natuurlijk niet helemaal verzonnen, daar zit een kern van waarheid in.
Ja, ik snap dat wel :Y Ik vind zelf ook dat er zeker bij jongeren erg goed gekeken moet worden en ook blijven monitoren e.d. want ik heb zelf ook het idee dat er bij jongere mensen vaak een misdiagnose is oid. Althans, dat haal ik uit verhalen die ik op internet lees. Ook als je 17 bent en gewoon op school zit en alles dan heb je geen Wajong nodig. Ik had dat ook niet, ik had dan ook geen diagnose. Toen ik 9 was en door de molen ging bij het RIAGG kwam er hoogbegaafd uit, en dus was ik "goed" en zou het wel redden.. Maar mijn leven is heel anders gegaan. En tussendoor ook nog paar keer GGZ hulp gezocht en gehad en afgekapt en maar doorgaan totdat het écht niet meer ging en er alleen maar meer problemen kwamen en ik ook echt instorte.
Ik heb zelfs eerst nog WIA aangevraagd, maar via die weg kreeg ik te horen dat ik bij de Wajong moest wezen, ik was toen 29 en kon dat nog steeds aanvragen.
Nu alles veel duidelijker is kunnen we ook gaan werken aan een zo normaal en stabiel mogelijk leven.

Ik vind het daarom raar dat jongeren bij voorbaat al een Wajong in de schoot krijgen geworpen vanwege een diagnose zonder dat er wordt gekeken of ze niet kunnen functioneren. Ze moeten nog beginnen aan de arbeidsmarkt maar krijgen zonder te werken al een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Van wat ik lees dan, want ik ken zelf geen praktijkvoorbeelden.
Of er dan sprake is van een misdiagnose is imho niet eens meer ter sprake, laat eerst maar eens in de praktijk zien dat je het niet voor elkaar weet te boksen.
-weg-
  Moderator donderdag 11 augustus 2011 @ 09:14:42 #97
16180 crew  CoolGuy
pi_100587480
'Helft in de bijstand kan werken'

quote:
Ongeveer de helft van de mensen die nu in de bijstand zitten, kan aan het werk volgens staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken). De VVD-bewindsman werkt aan plannen om de bijstand aan te scherpen. In een interview met het ANP stelt hij: "150.000 tot 200.000 van de ongeveer 355.000 mensen in de bijstand kunnen werken. Of dat nu geheel of gedeeltelijk is."

Uit de Tweede Kamer heeft de staatssecretaris 516 schriftelijke vragen gekregen over zijn plannen die hij volgend jaar wil doorvoeren. De nieuwe bijstand wordt onderdeel van de nieuwe Wet werken naar vermogen. Onder deze regeling wil De Krom vanaf 2013 ook een groot deel van de mensen met een lichamelijke of verstandelijk beperking laten vallen, die nu nog een beroep kunnen doen op de sociale werkplaats of Wajong. Zij moeten zover ze kunnen met hun handicap ook zo veel mogelijk aan het werk.

"Ik vind dat iedereen die kan werken, dat ook moet doen." Mensen worden volgens de VVD'er nu te makkelijk afgeschreven. Het ondergraaft volgens de staatssecretaris ook de solidariteit bij de steeds kleiner wordende groep mensen die wel werken en de uitkeringen betalen. Hij wijst erop dat door de vergrijzing in 2040 een tekort ontstaat van een kleine miljoen mensen op de arbeidsmarkt.

"Er staan nu al 135.000 vacatures open, terwijl er 1,2 miljoen mensen een uitkering hebben. Een deel kan echt niet werken, maar een kleine half miljoen mensen kan dat wel." Gemeenten moeten straks in de bijstand harder ingrijpen met kortingen op de uitkering als niet wordt meegewerkt bij het vinden van een baan. Er kan ook een tegenprestatie worden gevraagd, waardoor mensen misschien moeten helpen bij gemeentewerken. Verder wordt bezuinigd op re-integratiemiddelen. Geld om mensen aan het werk te helpen, moet effectiever worden ingezet.
Goed initiatief.

[ Bericht 0% gewijzigd door CoolGuy op 11-08-2011 09:57:21 ]
pi_100587930
quote:
Inderdaad.
pi_100588220
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2011 09:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Inderdaad.
Daar sluit ik me bij aan.
  donderdag 11 augustus 2011 @ 09:57:52 #100
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_100588465
er is altijd genoeg te doen! kijk naar tekorten aan personeel in de zorg. al zou zo iemand alleen maar ff dagelijks de steunkousjes van bejaarden aan doen voor behoud van de bijstandsuitkering, dan help je daar zo ontzettend veel mensen mee!
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')