http://vid.nl/Nieuws/article/VID.2011.180.01quote:A2 en A15 op knooppunt Deil afgesloten
29 juni 2011, 05:12
De A2 en de A15 zijn op knooppunt Deil afgesloten na een incident om even na vier uur. Rijkswaterstaat wil niet zeggen wat er gebeurd is, maar beide wegen zijn vermoedelijk de hele ochtendspits afgesloten.
Later meer...
en:quote:Achtervolging na gewelddadige overval
Laatste update: 29 juni 2011 05:21 infoBekijk op de kaart
WAARDENBURG - In Amsterdam Zuid-Oost is rond drie uur woensdagochtend door meerdere personen een professioneel geldvervoersbedrijf overvallen.
Dat meldt de politie.
De voortvluchtige overvallers crashten vervolgens op de A2 bij Waardenburg, bedreigden een automobilist en reden verder met diens auto verder richting Eindhoven.
Tijdens de overval gebruikten de daders explosieven en schoten ze met automatische wapens op de politie. Die achtervolgt de criminelen inmiddels bij Eindhoven.
dat wordt wat in de ochtendspitsquote:05:23:30 29-06-11 GROUP-1 PRIO 1 A2 R 91,7 WAARDENBURG Autobrand p.auto (Inzet: logistiek regio hab) (GRIP: 2) ROEPNAAM
GRIP 2 0903100 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode)
GRIP 2 0903105 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Beheer)
GRIP 2 0903115 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Piket Centralist)
GRIP 2 0903116 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (ROT - Regionaal Operationeel Team - Grip 2)
GRIP 2 0903211 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD Oost)
GRIP 2 0903221 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Piketcentralist)
GRIP 2 0903226 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD Oost Groepsoproep)
GRIP 2 0903241 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD - ROGS West)
GRIP 2 0903256 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (HOvD West Groepsoproep)
GRIP 2 0904999 BRW Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (Monitorcode GRIP)
GRIP 2 0933500 Politie Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Piket Beheer)
GRIP 2 0933510 Politie Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (?)
je hebt een chauffeur?quote:Op woensdag 29 juni 2011 05:30 schreef Pheno het volgende:
Ik blij dat ik dat nooit meer hoef te rijden.
Nee, een andere (rij)baan.quote:
Bron?quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:40 schreef detulp050 het volgende:
De politie is ze kwijt
Nou, chapeau hoor!
betreft de regio den boschquote:07:42:31 29-06-11 GROUP-1 INFO RGF BRABANT-NOORD > : (GRIP: 2) IVM VERKEERSINFARCT.
GRIP 2 1122021 MKA Veiligheidsregio Brabant-Noord (RGF) (Infocode)
GRIP 2 1150000 BRW Veiligheidsregio Brabant-Noord (Vertraagd Alarm)
A2 dicht wegens achtervolgingquote:Op woensdag 29 juni 2011 07:51 schreef Pino112 het volgende:
[..]
Bron?
Tevens GRIP 2 nu in Brabant-Noord.
Dat is wel knap.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:40 schreef detulp050 het volgende:
De politie is ze kwijt
Nou, chapeau hoor!
Dat infarct was duidelijk te zien ja, ik moest naar het zuiden vanuit den bosch, maar de hele ring naar het noorden stond al dicht vanaf michielsgestel.. en blijkbaar staat dat nog stil tot minstens zaltbommel..quote:
Politiequote:Op woensdag 29 juni 2011 07:51 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Ik hoorde net op de radio dat ze de grens over zijn inderdaad
Tering jantje, verkeer zuiden des lands wordt totaal ontregelt zoquote:A59
Oss - Zonzeel
tussen Engelen en 's-Hertogenbosch-West (hmp 129.6)
een ongeval
tussen Vlijmen en knp. Hooipolder
23 km langzaam rijdend tot stilstaand verkeer door extra verkeersdrukte door verkeer dat een omleiding volgt
daar zat ik net met mn collega over te praten. dat vermoeden had ik al.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:51 schreef Augustus_Thijs het volgende:
toen ik om 6:00 langs den bosch reed vanaf a59 waalwijk naar de a59 richting oss stond de parralelbaan vanuit eindhoven al helemaal dicht en werd alles omgeleid naar de a59quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:53 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Dat infarct was duidelijk te zien ja, ik moest naar het zuiden vanuit den bosch, maar de hele ring naar het noorden stond al dicht vanaf michielsgestel.. en blijkbaar staat dat nog stil tot minstens zaltbommel..
Ze zijn overigens wel tweemaal geflitst, dus de korpschef zal tevreden zijnquote:Op woensdag 29 juni 2011 07:40 schreef detulp050 het volgende:
De politie is ze kwijt
Nou, chapeau hoor!
Snel, laten we de Belgische regering om hulp vragen!quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:51 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Wel mooi voor de niet bestaande bonnenquotum inderdaad! Alleen zal de eigenaar van de gejatte auto het niet hoeven betalen, mag ik hopenquote:Op woensdag 29 juni 2011 07:59 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Ze zijn overigens wel tweemaal geflitst, dus de korpschef zal tevreden zijn
"Ja, maar dat was ik niet, dat waren twee zwaar bewapende overvallers!"quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:01 schreef Pheno het volgende:
Wel mooi voor de niet bestaande bonnenquotum inderdaad! Alleen zal de eigenaar van de gejatte auto het niet hoeven betalen, mag ik hopen
hopen van niet nee hahaquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:01 schreef Pheno het volgende:
[..]
Wel mooi voor de niet bestaande bonnenquotum inderdaad! Alleen zal de eigenaar van de gejatte auto het niet hoeven betalen, mag ik hopen
http://www.omroepbrabant.(...)nde+overvallers.aspxquote:Verkeerschaos in Brabant na klopjacht op gewapende overvallers
Laatst gewijzigd: woensdag 29 juni 2011 - 08:02 | Auteur: Twan Spierts
Het verkeer rond Den Bosch staat vast
EINDHOVEN - De overvallers van een geldtransportbedrijf in Amsterdam zijn na een wilde achtervolging door het land ontkomen. De politie raakte ze in de omgeving van Eindhoven kwijt. Bij de overval werd met automatische wapens op de politie geschoten. De A2 is in beide richtingen dicht bij knooppunt Deil.
De wegafsluiting is vanwege politie-onderzoek en duurt tot tien uur. Er zijn voor zover bekend geen gewonden gevallen. "Dat mag een wonder heten gezien het aantal keren dat op de politie is geschoten", aldus de woordvoerder. De politie wil niet zeggen hoeveel daders er waren.
Omrijden via Waalwijk
Rijkswaterstaat adviseert automobilisten om te rijden via Waalwijk en Gorinchem over de snelwegen A59 en A27. Inmiddels staan daar ook flinke files. Volgens de Verkeersinformatiedienst is het daarom beter om via Arnhem te rijden. De ANWB verwacht vanwege de afsluiting 'een rommeltje' op de wegen in de regio. Het advies luidt om knooppunt Deil te mijden. De A2 is richting Utrecht dicht vanaf Sint-Michielsgestel tot Geldermalsen. Richting Den Bosch is de weg dicht tussen knooppunt Deil en Waardenburg
A15 weer open
De A15 was ook enige tijd afgesloten, maar die snelweg is inmiddels weer open. Wel zijn de aansluitingen naar de A2 richting Den Bosch dicht.
Crash op A2
De overval vond plaats in Amsterdam Zuid-Oost rond drie uur woensdagochtend. De overvallers sloegen op de vlucht crashten op de A2 bij Waardenburg. In ieder geval een voertuig vloog daarbij in brand. De daders bedreigden vervolgens een bestuurder met hun automatische wapens en stalen diens auto. Daarmee zijn ze verder gereden. Dat meldt de politie. Om welk bedrijf het gaat en welk bedrag de overvallers mee hebben genomen is nog niet bekend.
Treinen rijden gewoon
De NS meldt dat de treinen tussen Utrecht en Den Bosch in beide richtingen gewoon volgens het spoorboekje rijden. Ook het traject Eindhoven - Den Bosch is gewoon open.
Hogeschoolcriminaliteit
De overval op het geldtransportbedrijf was 'hogeschoolcriminaliteit'. Dat zei een woordvoerder van de politie. ,,Dit maken we in Nederland gelukkig niet veel mee.''
Mocht je enige kans hebben is het voordeliger gas bij te geven. Met een beetje geluk rij je het tuig over.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:03 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Poepoe, met 240 over de snelweg zeggen ze net.
Maar blijkbaar kan de politie niet zo hard
Zou je trouwens wat terugkrijgen van je verzekering, als je auto onder je neus vandaan wordt gejat/overvallen?
Als je alleen WA verzekerd bent, denk ik dat je een probleem hebt..
weet niet, het valt onder beroving, en volgens mij is bij beroving wel verzekerdquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:03 schreef Augustus_Thijs het volgende:
Zou je trouwens wat terugkrijgen van je verzekering, als je auto onder je neus vandaan wordt gejat/overvallen?
Ik dacht dat die karretjes sneller konden? Nou ja, als er ook nog op je geschoten wordt ben je ook niet blij natuurlijk. Maar klemrijden/kraaienpoten/etc kennen ze hier niet of kijk ik te veel A-Team?quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:03 schreef Augustus_Thijs het volgende:
mja of met een chopper de lucht inquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:07 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik dacht dat die karretjes sneller konden? Nou ja, als er ook nog op je geschoten wordt ben je ook niet blij natuurlijk. Maar klemrijden/kraaienpoten/etc kennen ze hier niet of kijk ik te veel A-Team?
En ik vrees dat de verzekering weer aardig zal zijn, dit valt volgens hen natuurlijk onder joyriding
Het staat al redelijk vast: http://www.traphic.nl/quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:09 schreef Q. het volgende:
Dat worden gezellige files. Scheelt dat het woensdag is.
En die sliepen nog?quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:14 schreef kikoooooo het volgende:
Een standaard regio politiegolfje gaat nog geen 200. Klpd kan wel harder.
Nee, die staat nog in Libie.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:16 schreef DeRakker. het volgende:
Hoe kan de politie ze nou kwijtraken? daar heb je toch heli's voor?
Ze reden richting Belgiëquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Waarom wordt nou weer gedacht dat het buitenlanders zijn???²
Bron? Hier in het topic gezocht op buitenlander, maar ik zie alleen jouw opmerking!quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:17 schreef BansheeBoy het volgende:
Waarom wordt nou weer gedacht dat het buitenlanders zijn???²
Dat zeg ik niet, ik ga er alleen van uit dat de achtervolging eerst is ingezet door regio amsterdam, met normale autos. Misschien dat ze ze direct al wel kwijt zijn geraakt.quote:
wordt gezegd pas bij eindhoven kwijt zijn geraakt.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:21 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik ga er alleen van uit dat de achtervolging eerst is ingezet door regio amsterdam, met normale autos. Misschien dat ze ze direct al wel kwijt zijn geraakt.
Dat kan. Al zou ik gokken bij Eindhoven gezien het sporenonderzoek daar is. Kogeltjes zoeken, joepi...quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:21 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik ga er alleen van uit dat de achtervolging eerst is ingezet door regio amsterdam, met normale autos. Misschien dat ze ze direct al wel kwijt zijn geraakt.
dat gebeurt in Amsterdam ookquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:30 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat kan. Al zou ik gokken bij Eindhoven gezien het sporenonderzoek daar is. Kogeltjes zoeken, joepi...
bij eindhoven ook politieonderzoek ?quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:30 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat kan. Al zou ik gokken bij Eindhoven gezien het sporenonderzoek daar is. Kogeltjes zoeken, joepi...
nee bij deil waardenburg. is nog voor zaltbommel vanaf amsterdamquote:
Oh, dat bedoelde ik, bij Deilquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:33 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
nee bij deil waardenburg. is nog voor zaltbommel vanaf amsterdam
Als er echt 240 km/u werd gereden dan zal ook een politiehelikopter moeite hebben om in de buurt te komen. Volgens mij gaan de Eurocopters van het KLPD ook niet sneller dan 260 km/u ofzo.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:16 schreef DeRakker. het volgende:
Hoe kan de politie ze nou kwijtraken? daar heb je toch heli's voor?
Als je vanaf Amsterdam achter elkaar aanrijdt wordt het moeilijk ja, maar ze hadden ze dus ook op kunnen wachten op een plek waar geen afslagen zijnquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:51 schreef Justinn het volgende:
[..]
Als er echt 240 km/u werd gereden dan zal ook een politiehelikopter moeite hebben om in de buurt te komen. Volgens mij gaan de Eurocopters van het KLPD ook niet sneller dan 260 km/u ofzo.
In Nederland geen afslagen? Om de km met wat pechquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:55 schreef Tarado het volgende:
[..]
Als je vanaf Amsterdam achter elkaar aanrijdt wordt het moeilijk ja, maar ze hadden ze dus ook op kunnen wachten op een plek waar geen afslagen zijn
Die kan in een rechte lijn vliegen he, en makkelijk 260 gemiddeld halen. Die auto gaat nooit 240 gemiddeld rijdenquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:51 schreef Justinn het volgende:
[..]
Als er echt 240 km/u werd gereden dan zal ook een politiehelikopter moeite hebben om in de buurt te komen. Volgens mij gaan de Eurocopters van het KLPD ook niet sneller dan 260 km/u ofzo.
nee joh, die moet ook links en rechts langs de wagensquote:Op woensdag 29 juni 2011 08:58 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Die kan in een rechte lijn vliegen he, en makkelijk 260 gemiddeld halen. Die auto gaat nooit 240 gemiddeld rijden
Was het een busje dat ze gejat hebben?quote:
dit dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:59 schreef Wokkel het volgende:
240km/hr tot aan de plek des ongeval.
Daarna zullen ze midden op de snelweg heus geen Porsche hebben kunnen roven, dus die snelheid lag er toen al uit. Het lijkt me waarschijnlijker dat die agenten de achtervolging hebben gestopt voor hun eigen veiligheid en die van anderen.
Ik denk dat ze om 4 uur snachts weinig keus hebben om een auto uit te zoeken.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:58 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Was het een busje dat ze gejat hebben?
Dat is toch ook niet slim zou je ddenken, een gewone personenauto gaat sneller.
Hoewel dat het verhaal van 240km/h weer tegenspreekt. Of was dat nog met hun eerste vluchtauto.
het blijft een afgang voor de politie, slechte coördinatiequote:Op woensdag 29 juni 2011 08:59 schreef Wokkel het volgende:
240km/hr tot aan de plek des ongeval.
Daarna zullen ze midden op de snelweg heus geen Porsche hebben kunnen roven, dus die snelheid lag er toen al uit. Het lijkt me waarschijnlijker dat die agenten de achtervolging hebben gestopt voor hun eigen veiligheid en die van anderen.
als jij dat vind, prima. Maar ze moeten ook aan hun eigen veiligheid denken en aan die van de andere mensen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:00 schreef Tarado het volgende:
[..]
het blijft een afgang voor de politie, slechte coördinatie
Ja dat vind ik, uiteraard hebben mensenlevens prioriteit maar als je over zo'n afstand en dus tijd iemand niet kan volgen klopt je organisatie niet, dan heb ik het niet eens over aanhoudenquote:Op woensdag 29 juni 2011 09:03 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
als jij dat vind, prima. Maar ze moeten ook aan hun eigen veiligheid denken en aan die van de andere mensen.
Mee eens, onvoorstelbaar dat ze konden vluchten...quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ja dat vind ik, uiteraard hebben mensenlevens prioriteit maar als je over zo'n afstand en dus tijd iemand niet kan volgen klopt je organisatie niet, dan heb ik het niet eens over aanhouden
Ze zijn pas bij eindhoven kwijt geraakt, dat is na 6:00 het tijdstip dat de spits al bezig is. dan moet je de achtervolging staken voor de veiligheid. blijft jammer dat ze de heli niet hebben ingezet maar over de weg werdt het te gevaarlijk.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ja dat vind ik, uiteraard hebben mensenlevens prioriteit maar als je over zo'n afstand en dus tijd iemand niet kan volgen klopt je organisatie niet, dan heb ik het niet eens over aanhouden
je bent het dus toch wel met me eens eigenlijk?quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:21 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Ze zijn pas bij eindhoven kwijt geraakt, dat is na 6:00 het tijdstip dat de spits al bezig is. dan moet je de achtervolging staken voor de veiligheid. blijft jammer dat ze de heli niet hebben ingezet maar over de weg werdt het te gevaarlijk.
Hogere Bandieten Opleiding.quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:06 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
http://www.omroepbrabant.(...)nde+overvallers.aspx
Meneer, waar bent u afgestudeerd:
Ja aan de hoge school voor criminaliteit
alleen puntje helicopter. maar de rest vind ik gewoon dat ze er goed aan hebben gedaan om te stoppen met achtervolgen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:22 schreef Tarado het volgende:
[..]
je bent het dus toch wel met me eens eigenlijk?
nu snap ik de HBOquote:
Dat dus.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:18 schreef Raap het volgende:
Ja dat krijg je er van als de poltie niet standaard is uitgerust met RPG's...
Maar dat zou toch wel een cruciaal punt geweest zijn, juist met een heli volgen en dan op een andere plaats in een fuik laten lopen.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:23 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
alleen puntje helicopter. maar de rest vind ik gewoon dat ze er goed aan hebben gedaan om te stoppen met achtervolgen.
mja hoe veilig is een fuik als ze met automatische geweren schieten.quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dat zou toch wel een cruciaal punt geweest zijn, juist met een heli volgen en dan op een andere plaats in een fuik laten lopen.
Een helicopter met die storm en onweer?quote:Op woensdag 29 juni 2011 09:21 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
Ze zijn pas bij eindhoven kwijt geraakt, dat is na 6:00 het tijdstip dat de spits al bezig is. dan moet je de achtervolging staken voor de veiligheid. blijft jammer dat ze de heli niet hebben ingezet maar over de weg werdt het te gevaarlijk.
Welke storm, welk onweerquote:Op woensdag 29 juni 2011 10:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een helicopter met die storm en onweer?
point taken, niet bij nagedacht haha.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een helicopter met die storm en onweer?
Zou zo iets niet meer van deze overvallen opwekken.?quote:De klopjacht is op de Noord-Brabantlaan gestopt nadat de overvallers weer de politie hadden bedreigd met automatische geweren. Dus de politie heeft achter ze gezeten tot in eindhoven.
Raar he, of wil jij wel graag dood voor die ondankbare burgers?quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:55 schreef kawa4 het volgende:
[..]
Zou zo iets niet meer van deze overvallen opwekken.?
als je hoort dat je alleen maar naar de pliesie hoeft te schieten en ze te bedreigen.
dat ze dan stoppen jou te achtervolgen.
en wat denk je burgers die daar ter plekke zijn ?quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:55 schreef kawa4 het volgende:
[..]
Zou zo iets niet meer van deze overvallen opwekken.?
als je hoort dat je alleen maar naar de pliesie hoeft te schieten en ze te bedreigen.
dat ze dan stoppen jou te achtervolgen.
nee nee dat zeg ik niet,quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:56 schreef Pheno het volgende:
[..]
Raar he, of wil jij wel graag dood voor die ondankbare burgers?
Dat wisten ze al hoor. Maar voor de meesten is het vermoorden gelukkig een stap te ver.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:01 schreef kawa4 het volgende:
[..]
nee nee dat zeg ik niet,
kan het helemaal begrijpen dat ze aan de veiligheid van hun eigen en van de burger denken.
en dat ze daarom de achtervolging gestaakt hebben.![]()
alleen mijn vraag was dus, of andere criminelen dit zien en zoiets hebben van ow een beetje rond schieten en bedreigen en we komen er mee weg.
mja idd, maar aangezien deze al flink wat geschoten hebben en ook niks vermoedende mensen beroven likt het me niet dat ze niet schieten.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:04 schreef Pheno het volgende:
[..]
Dat wisten ze al hoor. Maar voor de meesten is het vermoorden gelukkig een stap te ver.
Ik zeg ook voor de meesten. Daarom komen deze er mee weg, die zijn al hersendood. Opbossen en wat nieuwe medicijnen op gaan uittesten, dan zijn ze nog ergens nuttig voor.quote:Op woensdag 29 juni 2011 11:07 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
mja idd, maar aangezien deze al flink wat geschoten hebben en ook niks vermoedende mensen beroven likt het me niet dat ze niet schieten.
En een schietpartij in een stad kun je ook niet veroorloven
hehe iddquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:09 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik zeg ook voor de meesten. Daarom komen deze er mee weg, die zijn al hersendood. Opbossen en wat nieuwe medicijnen op gaan uittesten, dan zijn ze nog ergens nuttig voor.
Die hebben allang een ander voertuig gejat, die zijn ook niet gekquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:22 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
hehe idd
maar jah, belgie is ingelicht.
als ze de snelwegopduiken zijn ze ook zo in duitsland (wel onwaarschijnlijk maar de mogelijkheid is er)
dat ookquote:Op woensdag 29 juni 2011 11:23 schreef Pheno het volgende:
[..]
Die hebben allang een ander voertuig gejat, die zijn ook niet gek
http://www.omroepbrabant.nl/Default.aspx?news/157506882/Klopjacht op overvallers gestaakt na bedreiging met mitrailleurs.aspxquote:Klopjacht op overvallers gestaakt na bedreiging met mitrailleurs
Laatst gewijzigd: woensdag 29 juni 2011 - 12:23 | Auteur: Twan Spierts
De uitgebrande auto van de overvallers. Foto: Jan Bouwhuis
EINDHOVEN - De overvallers van een geldtransportbedrijf in Amsterdam zijn na een wilde achtervolging door het land ontkomen. De politie raakte ze in de omgeving van Eindhoven kwijt. Bij de overval werd dinsdagnacht met automatische wapens op de politie geschoten. De A2 is inmiddels weer open.
Crash op A2
De overvallers sloegen met twee auto's op de vlucht. Een van de vluchtauto's crashte op de A2 bij afslag Waardenburg en vloog in brand. De criminelen bedreigden een andere automobilist en gingen er met zijn busje vandoor.
Gestopt in Eindhoven
De politie moest de achtervolging staken op de Noord Brabantlaan in Eindhoven omdat de overvallers weer dreigden met mitrailleurs. Daardoor kwamen de levens van de agenten in gevaar. In Eindhoven is dus niet geschoten. Eerder gebeurde dat wel meerdere keren. "Het gaat hier om automatische wapens. Daar is bijna geen kruit tegen gewassen," aldus een politiewoordvoerder. "Daar zou je een arrestatieteam tegenover moeten zetten, maar aangezien er snelheden van meer dan 200 gereden zijn, hadden we dat met een arrestatieteam nooit dichtgereden."
Gevlucht naar buitenland
De politie verwacht dat de overvallers naar het buitenland zijn gevlucht. Aangezien de Belgische grens makkelijk bereikbaar is vanuit Eindhoven is er inmiddels contact gelegd met de Belgische politie. "De hoeveelheid geweld past niet bij overvallers uit Nederland, dus misschien dat de daders uit België of Frankrijk komen."
Op politie geschoten
Er zijn voor zover bekend geen gewonden gevallen. "Dat mag een wonder heten gezien het aantal keren dat op de politie is geschoten", aldus de woordvoerder. Welk bedrag de overvallers mee hebben genomen is nog niet bekend. De politie wil niet zeggen hoeveel daders er waren. De overval vond plaats op het bedrijf Brink's aan de Kollenbergweg in Amsterdam Zuid-Oost rond drie uur woensdagochtend.
Hogeschoolcriminaliteit
De overval op het geldtransportbedrijf was volgens de politie 'hogeschoolcriminaliteit'. "Dit was zo goed voorbereid. De politie werd opgewacht met automatische wapens. Dat gaat erg ver. Dit maken we in Nederland gelukkig niet veel mee.'' De politie doet onderzoek naar de overval en de vlucht.
Topsegment van overvallers
Geprofessionaliseerde projectcriminaliteit. Zo is de overval te omschrijven, vindt Cyrille Fijnaut, hoogleraar strafrecht en criminologie van de Universiteit Tilburg. "Dit waren geen amateurs, dit is er eentje uit het topsegment van overvallers." Over de herkomst van de daders is nog niets bekend, maar Fijnaut vindt dat niet te snel moet worden uitgegaan van buitenlanders. "In het Amsterdamse zijn ook lieden die dit kunnen", zegt hij. "Er wordt soms te snel gedacht dat dit soort dingen niet door Nederlanders gedaan kan worden. Ons zelfbeeld sluit niet altijd aan bij de werkelijkheid." Dat de overvallers mogelijk naar het buitenland zijn gevlucht, zegt volgens Fijnaut niet zo veel. ,,De A2 naar het zuiden is een door criminelen veelgebruikte route. Het is voor hen eigenlijk een soort dorpsweg. Drugsrunners gebruiken de A2 bijvoorbeeld ook vaak.''
A2 lang dicht
De A2 was bijna de hele ochtend dicht ter hoogte van knooppunt Deil. Daardoor liep het verkeer in Brabant volledig vast. Op de A2, A27, A59, A16 en A58 onststonden lange files. Omdat het verkeer ook op de omleidingsroute vast stond, adviseerde de Verkeersinformatiedienst om via Arnhem te rijden. De ANWB noemde de drukte op de snelwegen een 'verkeersinfarct'. De A2 was richting Utrecht dicht vanaf Sint-Michielsgestel tot Geldermalsen. Richting Den Bosch is de nog weg dicht tussen knooppunt Deil en Waardenburg. Ook de A15 was enige tijd afgesloten.
Treinen rijden gewoon
De treinen tussen Utrecht en Den Bosch reden in beide richtingen gewoon volgens het spoorboekje. Ook het traject Eindhoven - Den Bosch was gewoon open, nadat daar schade was ontstaan door het noodweer.
die zijn verhuisd naar de Frontpagequote:Op woensdag 29 juni 2011 13:06 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Waar zijn nu alle users die gingen klagen dat de politie watjes zijn?Voortaan maar zelf gaan staan terwijl ze met automatische wapens tegenover je staan.
Watjes niet, wel totaal niet georganiseerd. Niet dat je alles voor kan zijn, natuurlijk, maar een half land door kunnen rijden zonder problemen (op je eigenfaalcrash na) is wel erg...quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:06 schreef Kapitein_Schavuit het volgende:
Waar zijn nu alle users die gingen klagen dat de politie watjes zijn?Voortaan maar zelf gaan staan terwijl ze met automatische wapens tegenover je staan.
Een busje gaat natuurlijk nooit 200. Ik vraag me af of de 2e auto bij het busje is blijven rijden.quote:De criminelen bedreigden een andere automobilist en gingen er met zijn busje vandoor.
Een arrestatieteam is toch niet alleen in Amsterdam standby? Waarom niet een team uit Eindhoven wakker gebeld, die hoeven niets dicht te rijden.quote:Daar is bijna geen kruit tegen gewassen," aldus een politiewoordvoerder. "Daar zou je een arrestatieteam tegenover moeten zetten, maar aangezien er snelheden van meer dan 200 gereden zijn, hadden we dat met een arrestatieteam nooit dichtgereden."
en jij denkt dat die criminelen even wachten op dat team ?quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:17 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Een busje gaat natuurlijk nooit 200. Ik vraag me af of de 2e auto bij het busje is blijven rijden.
[..]
Een arrestatieteam is toch niet alleen in Amsterdam standby? Waarom niet een team uit Eindhoven wakker gebeld, die hoeven niets dicht te rijden.
Amsterdam <> Eindhoven is 120km, in een half uur moet een team uit Eindhoven toch wel paraat kunnen staan op de A2? Met die dikke bakken die ze hebben duwen ze dat busje zo de berm in.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:19 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
en jij denkt dat die criminelen even wachten op dat team ?
en jij weet 100% zeker dat die gasten de a2 afrijden tot eindhoven ?quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Amsterdam <> Eindhoven is 120km, in een half uur moet een team uit Eindhoven toch wel paraat kunnen staan op de A2? Met die dikke bakken die ze hebben duwen ze dat busje zo de berm in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |