abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 19:55:49 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98783164
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.
Nursingtwo Engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap
Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 19:57:27 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98783281
heb ik weer .. gooi ik 'm dicht :')
ik sloot met:
quote:
12s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 19:55 schreef DJMO het volgende:
Geert is nu zo'n vier maanden Asy; dan zou er in principe toch wel drie á vier uur tussen een voeding in mogen zitten? ik ben als de dood dat m'n productie keldert als ik niet vaak genoeg voed op een dag (ook al krijgt hij niets anders, nog geen druppel water!)
en de eennalaatste post was van l'tiekje:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 19:49 schreef laiveneertiekje het volgende:
Ik heb vanmiddag elke 2,5-3 uur gevoed, maar bartje kwam er ook zelf om. Die is helemaal de kluts kwijt met dit weer, en wij mogen ook nog wel even wachten op afkoeling.

Gelukkig had hij nog wel redelijke plasluiers..
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_98783556
Ik zou er niet al te benauwd voor zijn, DJMO. Het is immers volstrekt normaal dat kinderen op een bepaald moment meer tijd tussen de voedingen gaan laten en meer per keer drinken. En als je productie het niet trekt dan gaat Geert wel weer regelen. Ik zou het loslaten en gewoon kijken wat er gebeurt.

Overigens drinkt Lena ook niet vaker met de warmte nu. Ik voed haar telkens voor en na een slaapje en ik maak haar niet wakker om haar elke 3 uur aan te kunnen leggen. Ik houd eigenlijk altijd als bovengrens 4-4,5 uur aan, maar dat is vooral omdat ik liever niet wil dat ze 's nachts gaat inhalen.

Ohja, wat ik nog wou zeggen: jemig, pessie, wat een prachtige gewichtscurve! Wat een groei! Lena begint nu wat meer spek te krijgen vind ik. Ik ben erg benieuwd naar haar gewicht en lengte.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 28 juni 2011 @ 20:18:40 #4
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98784784
DJMO, ik bedoel als het zo extreem warm is en je twijfelt of hij genoeg drinkt dan zou ik hem zo'n beetje elke 3-4 uur wat geven (zo deed ik het).
Ik drink ook meer (en vaker) als het zo warm is...
pi_98785842
Ik heb vandaag zo vaak gevoed, normaal weet ik al niet hoevaak, maar nu zit ik wel op het dubbele denk ik. Combinatie van moeheid, warmte en niet kunnen slapen. De 3/4 uur haal ik volgens mij normaal al niet (alleen 's nachts en 's avonds).
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 20:44:50 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98786752
En dat vind ik dus zo vreemd mrien en Asy : ik ben ook gewend om bij wijze van spreke, de hele dag met een baby aan de borst te lopen. En nu heb ik voor mijn gevoel bijna niet gevoed. Het zal wel goed zijn, daar niet van (ik heb zondag een foto shoot gehad, waarbij nog een foto serie is gemaakt terwijl ik zat te voeden) en daar heb ik Geert echt láng aan de borst gehad. Hij kon/wilde niet makkelijk slapen daar, veel te veel te zien natuurlijk en veel troost aan 'de borst zoeken als 't hem te druk werd...

pi_98787835
oh deel 100!

ik zeg, tiet voor foto's! :+ O+

crosspost uit t babytopic ;)

We zijn weer goedgekeurd op t cb, was gezellig met de wvk c_/
en de lengte-curve is hilarisch :') haal ze strakjes weer weg.
beide metingen zijn keurig correct uitgevoerd, ik heb er bij allebei naast gestaan en meegekeken. De bak die in t ziekenhuis is gebruikt (de hoge meting ;) ) is alleen veel nieuwer, de bak in t cb is volgens mij opgegraven ergens :+ Overigens als ik haar zelf meet kom ik ook aan 65 cm en niet aan de 62 van het cb. Daarnaast zou 62 cm suggereren dat ze haar maat 62 nog zou passen maar de rompers 62-68 beweren anders :')

Ik maak me op zich geen zorgen meer, maar we hebben het wel even uitgebreid besproken. Op zich ziet het eruit alsof ze dit voortzet als haar eigen lijn dus dat is fijn. De wvk/lk was het wel met me eens dat het nu wel even genoeg was geweest qua provoceren. Als ik het niet te belastend vond qua dieet raadde ze me aan om het voorlopig gewoon lekker te laten rusten. Dat waren we al van plan en dat gaan we lekker doen dus :Y

Ze schrok wel van de adviezen die ik gekregen had van de dietiste en daar ging ze zeker contact over opnemen want dat was niet de bedoeling. En ik heb gevraagd in hoeverre jongste wellicht baat kon hebben bij de anti-histamine die ik zelf slik. Ik weet dat het veilig is om te gebruiken bij borstvoeding maar ik vroeg me af of het niet zo kon zijn dat zij er stiekem ook voordeel van had omdat het over gaat in de moedermelk en zij het dus ook wel binnen krijgt.
Ze had geen idee maar ging voor me haar literatuur nakijken erop, maar ze vond het wel de moeite waard om het aan de kinderarts voor te leggen en ze was benieuwd naar het antwoord.

Verder heb ik nagevraagd hoe het zat met water bijgeven. In principe leg ik gewoon nog een keertje aan als het zo warm is, maar dan moet ze wel drinken en niet zo'n weigering hebben :X als ze er 10 uur tussen laat zitten op zo\n dag als gister bijvoorbeeld dan word ik toch wat nerveus. Advies was om dan gewoon een fles water naar behoefte te geven, dus gewoon 200 cc te vullen en te laten drinken hoeveel ze wil en later wel weer gewoon aanleggen.
:)
pi_98787887
ohja en pessie ik wilde nog even een dikke duim doen voor de curves van je speklapje! *O* super!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 21:04:13 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98788435
u vraagt ij draaien ;)

Genomen vlak voor het begin van de musical (Afgelopen vrijdag) van m'n dochter O+

pi_98788698
t zie je dr opgetut uit! leuk :Y <3
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 21:13:38 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98789181
ik was zelfs opgemaakt! Voor 't eerst sinds euh... weet ik niet meer :') Wilde m'n dochter een plezier doen :P Die ketting die je trouwens ziet, heb ik zelf gemaakt om te voorkomen dat Geert zelf aan borstcompressie gaat doen. is nl beetje pijnlijk ;)

pi_98790664
Wat een goed idee, van die ketting! Misschien hier ook maar eens zoiets proberen. Lena behandelt mijn borst alsof het een flesje is (vastpakken, knijpen, naar zich toetrekken, uit haar mond halen). Sinds vandaag heeft ze een nieuw foefje, namelijk er heel hard op meppen. :?

Mooie foto, DJMO! Lief dat je je voor je dochter opgetut hebt. En die duowagen is geen overbodige luxe, hè?

Elin gaat dus toch meer naar het gemiddelde toe, huup! Grappig, ze is eigenlijk helemaal niet zo'n speklap meer! Over die lengte-groeicurve is denk ik al genoeg gezegd. :+
  dinsdag 28 juni 2011 @ 21:57:02 #13
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_98792532
Eline vindt het geweldig om aan mijn lip te trekken tijdens het voeden. Meestal geef ik een speeltje in haar handen, maar zo'n ketting is ook een goed idee!

Mooie curves voor Elin en Nathan! Ik ben benieuwd hoeveel Eline nu weegt, maar ik moet wachten tot de volgende afspraak en dat is 25 juli. Naar het weeguurtje kan ik niet, moet ik werken.
pi_98794423
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 20:57 schreef mignonne het volgende:
oh deel 100!

ik zeg, tiet voor foto's! :+ O+
geef eens het goede voorbeeld dan }:|

quote:
Verder heb ik nagevraagd hoe het zat met water bijgeven. In principe leg ik gewoon nog een keertje aan als het zo warm is, maar dan moet ze wel drinken en niet zo'n weigering hebben :X als ze er 10 uur tussen laat zitten op zo\n dag als gister bijvoorbeeld dan word ik toch wat nerveus. Advies was om dan gewoon een fles water naar behoefte te geven, dus gewoon 200 cc te vullen en te laten drinken hoeveel ze wil en later wel weer gewoon aanleggen.
En toch... zou ik geen water bij geven op Elins leeftijd. Ze is nog volledig afhankelijk van je voeding. Zelfs als je water bijgeeft, leidt dat tot minder vraag om de borst. En voor je productie zou het ook gunstiger zijn natuurlijk als je voedt. Misschien een ideetje om te kolven als ze er zo lang tussen laat?
pi_98794910
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 22:21 schreef WupWup het volgende:

[..]

geef eens het goede voorbeeld dan }:|

[..]

En toch... zou ik geen water bij geven op Elins leeftijd. Ze is nog volledig afhankelijk van je voeding. Zelfs als je water bijgeeft, leidt dat tot minder vraag om de borst. En voor je productie zou het ook gunstiger zijn natuurlijk als je voedt. Misschien een ideetje om te kolven als ze er zo lang tussen laat?
Mja ik heb daar ook over gedubt, maar tot nu toe is weigeren steeds gevolg geweest van 'verkeerd' eten. Ze weigert niet de borst per se maar de melk. Ik leg het vaag uit :') maar je volgt me vast wel. Ik vind het frappant dat het steevast een uur of 10 is dat ze er tussen laat en daarna weer als normaal drinkt. Alsof ze even wacht tot ze geen last meer heeft ervan ofzoiets?

Nouja hoe dan ook, het is wel een idee om te kolven om de productie geen kwaad te doen, maar ik krijg die gekolfde melk er ook niet in bij haar met een fles, die wordt dan ook geweigerd (anders weigert ze de fles niet.)

Foto euh ik heb geen nieuwe, ja eentje van t weekend weg, maar die is niet boeiend, ik zal es uploaden :P
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 22:42:41 #16
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98796006
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2011 21:34 schreef Claudia_x het volgende:
Wat een goed idee, van die ketting! Misschien hier ook maar eens zoiets proberen. Lena behandelt mijn borst alsof het een flesje is (vastpakken, knijpen, naar zich toetrekken, uit haar mond halen). Sinds vandaag heeft ze een nieuw foefje, namelijk er heel hard op meppen. :?

Mooie foto, DJMO! Lief dat je je voor je dochter opgetut hebt. En die duowagen is geen overbodige luxe, hè?

Elin gaat dus toch meer naar het gemiddelde toe, huup! Grappig, ze is eigenlijk helemaal niet zo'n speklap meer! Over die lengte-groeicurve is denk ik al genoeg gezegd. :+
zonder die duo, had ik vrijwel nergens heen gekund met beide kinders. In dit geval had ik Jan niet bij me, maar zelfs al hoef ik geen flesjestroep etc mee te nemen, ik had m'n wagen volgeladen :'). het is echt geen overbodige luxe idd!

pi_98796621

ik had niet door dat B. die foto nam, vond hem later op de geheugenkaart :D
Elin heeft ook graag wat in haar handjes tijdens het voeden dus meestal spelen we zo een beetje, ik vind het heerlijke knusse momentjes O+
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_98797143
Nathan, wat ga je goed!! :o wow Pessie, hij is echt mega bijgetrokken :D super zeg!!

Djmo, wat een fijne foto! Wat goed dat je dat voor je dochter doet/deed!

Mignonne, die lengte curve voor je jongste :o :D! Gelukkig weet je dat het anders zit, maar bizar wel (ik dacht dat die van Leia maf liep, zo op en neer!)

En Huup :P O+ O+ heerlijk die overwachte foto's! O+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 23:05:03 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98797542
<3 huup

trouwens nog een verhaal bij de foto: Ik zat in alle rust te voeden toen er een stel kinderen (die ook in de musical speelden) voorbij kwam rennen. eentje zag me zitten met Geert, en zegt: kijk nou een baby!! hij keek nog eens goed, zag dat Geert lag te drinken en riep ohhh ahhh dat moet ik tegen juf vertellen .. en sprint weg, onderwijl een ander, ouder meisje opzij duwend. Ik had nogal wat bijkijks op die avond moet ik zeggen :P (wat óók een klein beetje de reden is geweest om me zo op te tutten moet ik eerlijk bekennen. Ik was me van te voren bewust dat Geert vrijwel onvermijdelijk voor een voeding zou komen daar, en om dat zo elegant mogelijk in te kleden had ik er me best voor gedaan om zelf niet op te vallen aka trainingbroek en shirt)

pi_98797698
Zo heb ik een foto waar Silke mijn neus vasthoudt :'). Meestal zit ze in m'n haren te graaien of propt ze een handje in mijn mond.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL dinsdag 28 juni 2011 @ 23:33:21 #21
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98799344
Dit bedoel ik trouwens met een baby die zelf aan borstcompressie doet:

dinsdag 28 juni 2011 @ 23:47:43 #22
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_98800140
Dit is mijn uitzicht tijdens het voeden, incl handje dat naar mijn mond gaat

pi_98808657
Bartje deed vannacht elke keer zijn ene armpje over zijn hoofd en mijn borst heen.. Zo'n schattig gezicht..
  woensdag 29 juni 2011 @ 10:09:06 #24
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_98808934
DJMO, die "borstcompressie" ziet er idd akelig uit!

Mooie foto's weer! O+
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  woensdag 29 juni 2011 @ 10:20:22 #25
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_98809208
DJMO auw :X

Nathan slaat hier ook wel op zn borst, maar soms friemelt hij zn handje ertussendoor en klapt ie in zn handjes O+ Ook is spelen met mama's vrije vingers en handje in mama's mond stoppen favoriet!

Huup, mooie foto!

Ik heb een vetklepje O+ *O* . Ik ben benieuwd hoe zijn 14 maanden curve eruit zal gaan zien :') Hij heeft zo'n mooie op-en-neer curve :')
pi_98813539
Foto's O+ O+
Hand in je mond of aan je neus en een enkele keer ín je neus... herkenbaar :')
pi_98815511
Leyla propt altijd haar hand in mn mond ja.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_98830326
Hallo dames
ik zit dit te lezen..ben benieuwd wat jullie hiervan vinden
http://blogs.babble.com/b(...)e-wants-to-tell-you/
**human milk for human babies**
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
  woensdag 29 juni 2011 @ 18:44:01 #29
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_98830538
leuk stukje!
Een aantal dingen ben ik het mee eens, zoals de vlekken, minder sex en beperkte kleding, een aantal kan ik niet over meepraten (aankomen, ik val af als een tierelier, nu al -20 op de teller) en een aantal ben ik het niet mee eens, zoals het opgesloten gevoel.

Maar de conclusie is wel helemaal waar, dat onvoorwaardelijke vertrouwen van je kind O+
pi_98830649
Leuk sugarsnap! maar is het waar van je tieten? dat ze op theezakjes gaan lijken daarna :D
Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter and those who matter don't mind.
pi_98831269
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:38 schreef bitterend het volgende:
Hallo dames
ik zit dit te lezen..ben benieuwd wat jullie hiervan vinden
http://blogs.babble.com/b(...)e-wants-to-tell-you/
Beetje onzin.
pi_98831407
Tja het is een blog, het reflecteert haar eigen ervaring en kijk op bv....dat is geen onzin vind ik.
pi_98831632
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 18:46 schreef bitterend het volgende:
Leuk sugarsnap! maar is het waar van je tieten? dat ze op theezakjes gaan lijken daarna :D
welnee, je huid rekt op vanwege zwangerschap en door stuwing, daardoor gaat de boel hangen, het geven van borstvoeding zorgt niet voor hangtetten. T krijgen van een kind dan weer wel :') :+

hand of voet in je mond is herkenbaar van oudste, jongste kan dr nog niet bij. Lang leve hangtetten tot je knieen ;)
pi_98831983
Een zwangerschap zorgt wel dat er meer gaat hangen.
pi_98832557
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2011 19:19 schreef Ticootje het volgende:
Een zwangerschap zorgt wel dat er meer gaat hangen.
ooooh was dat het? :o zou ik daarom zo bankhangen? :+
maar idd... gelukkig hangen mn tetten voor mn flubberbuik _O-

daar was toch ook zo'n website over? ff zoeken.
pi_98834342
1. Drips, stains, leaks oh my - 1x vlekken in m'n kleding gehad, en dat terwijl ik een overproductie heb gehad.
2. Limited clothing – ik hou er zeker wel rekening mee, maar ik heb slechts 3 'speciale' borstvoedingsshirts in de kast hangen. Zolang er een decolleté in zit, it's all good.
3. Weight gain – het is bewezen dat wanneer je langer dan 4 maanden voedt, je sneller op je oude gewicht terug bent. Ik zat er 7 kilo onder zelfs.
4. Less sex – heeft mi meer te maken met het hebben van een baby dan met borstvoeding.
5. Limits on food and drink – behalve alcohol, hoef ik niks te laten staan.
6. It hurts like heck – borstvoeding hoort geen pijn te doen. Het eerste aanhappen kan zeker wel gemeen zijn, je tepels zijn dat immers niet gewend, maar na de kraamweek hoor je dat echt niet meer te voelen. In het verlengde daarvan: kloven horen er ook niet per definitie bij, maar zijn een signaal dat het aanleggen niet goed gaat.
7. Stretched out boobs forever – tja, comes with pregnancy zoals mignonne al zei.
8. You feel trapped – je leven staat op z'n kop en zal nooit meer hetzelfde zijn zoals het was als je een kind krijgt. Heeft mi wederom weinig met borstvoeding te maken.
9. It’s sacrifice – Ik heb niet het idee dat ik op welk vlak dan ook iets tekort kom, dus helaas, ook dit punt is voor mij onherkenbaar.
10. It’s all still completely worth it.
pi_98835554
Ja ohja wat wup zegt gaat grofweg voor mij ook wel op.
Ik hou wel rekening met wat ik draag, en ik draag wel voedingsshirts, gewoon omdat ik het lekker makkelijk vind. Maar mijn kleding was eerder al niet van dusdanig niveau dat er drastische veranderingen zijn :+ hooguit een hemdje ergens onder :P

Qua gewicht, ik zit wel weer op mn pre-zwangerschappen-gewicht. Maar dat was al aan de zware kant, afvallen vind ik wel lastig, enerzijds omdat ik gewoon vreselijk last van de munchies heb :') anderzijds omdat ik op de een of andere manier gewoon niet zo 'makkelijk' afval nu als normaal. Maar hoeveel daarvan echt met bv geven te maken heeft weet ik echt niet.

Bij jongste nu heb ik wel degelijk behoorlijke limits op food, en ik krijg om me heen wel eens te horen dat het een behoorlijke challenge wordt zo en dat ik behoorlijke offers moet brengen nu. Ik vind het zelf eigenlijk wel meevallen. Ik moet voornamelijk koek, snoep, zoet en troep laten staan. En juist omdat jongste allergisch reageert is borstvoeding zoveel meer belangrijker en 'het waard' om te geven naar mijn mening. Ik vind het mijn cadeautje aan haar en haar allergieen dat ze op deze manier er hopelijk zo snel mogelijk overheen zal zijn. En dat ik dan zelf tijdelijk niet onbeperkt alles naar binnen kan stouwen boeit niet.
En zo kom je weer bij punt 10, het is het allemaal waard :+
pi_98836257
Wat een mooie foto's! O+ Lief dat handje, Mign.

Mijn ervaring:

1. Drips, stains, leaks.
Is me in het begin regelmatig overkomen. Nu gebeurt het niet meer, maar ik durf niet de deur uit te gaan zonder pads. Als ik het idee heb dat mensen me raar aankijken is het eerste wat ik controleer of ik niet een borst er half uit heb hangen en of ik geen rare vlekken op tiethoogte heb.

2. Limited clothing.
Jep. Vrijwel niets van mijn oude garderobe voldoet. Jurkjes zijn lastig en veel van mijn oude kleding is niet losjes genoeg om makkelijk omhoog te schieten. Ik vergeet ook nogal eens om de juiste hemdjes onder mijn kleding aan te doen.

3. Weight gain.
De borstvoeding heeft daar volgens mij bij mij geen invloed op. Ik val niet minder snel af en ook niet sneller. Zeker weten doe ik dit niet.

4. Less sex.
Misschien wel. Ik heb wel het gevoel dat mijn borsten nu meer van Lena zijn dan van mijn lief. Ik heb er in ieder geval moeite mee om die omschakeling te maken. Bovendien ben ik te moe voor seks. :+ Dat heeft indirect wel met de borstvoeding te maken: ik ben degene die de nachtvoedingen doet.

5. Limits on food and drink.
Ik laat behalve alcohol ook niks staan, en alcohol mis ik niet. Nou ja, ik drink wel wat minder koffie, maar dat is ook gezonder voor mezelf.

6. It hurts like heck.
De eerste week was het inderdaad héél pijnlijk! Na de gewenning verdween dat. Pijnlijker waren de naweeën die ik bij Lena had en die waren vooral tijdens het voeden heel naar.

7. Stretched out boobs forever.
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.

8. You feel trapped.
Ja, die dagen zitten er zeker tussen. Er zijn nachten dat ik niet wil voeden en er zijn dagen dat ik niet wil kolven. Een feestje bij kinderloze vrienden is nu lastig omdat ik niet weet waar, wanneer en hoe ik moet gaan kolven. Het beklemmende gevoel is wel minder geworden, eerst doordat ik ging werken en ook eens van haar gescheiden was en daarna doordat ze minder vaak ging drinken. Ik verwacht dat het met de introductie van bijvoeding ook weer minder gaat worden. Het beklemmende gevoel heb ik nu minder dan bij Ivan indertijd. Ik weet hoe snel het voorbij gaat, die periode dat ze nog zo afhankelijk van je is.

9. It’s sacrifice.
Dat voel ik vooral op werkgebied. Soms heb ik dat gevoel ook wel als ik me even terug moet trekken met Lena en daardoor Ivan geen aandacht kan geven, maar dat hoort bij de bredere 'hoe ga ik om met twee kinderen'-problematiek. Eigenlijk is het wel goed dat ik Lena zelf voed, want daardoor hebben wij ook zo onze momenten samen. Zonder die voeding zou zij er meer bij inschieten, vrees ik.

10. It’s all still completely worth it.
Anders zou ik ermee stoppen.
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:06:16 #40
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98837299
Mijn ervaring:

1. Drips, stains, leaks.
In het begin wel eens, maar eigenlijk nooit buiten de deur. Ik had mijn borsten vrij snel zindelijk ;)

2. Limited clothing.
Ik heb een hele tijd aangepaste voedingsshirts gedragen, maar dat doe ik al tijden niet meer. Ik let eigenlijk nooit echt speciaal op mijn kleding. Het enige waar ik op let, is dat als er een mogelijkheid zou kunnen zijn dat ik 'moet' voeden buiten de deur, dat ik dan een voedingsbh aan heb en geen gewone...

3. Weight gain.
Ik ben afgevallen en zit al tijden op mijn oude gewicht van voor de zwangerschap. Als ik nog iets meer op mijn eetpatroon zou letten, zou ik misschien zelfs nog wel iets afvallen.

4. Less sex.
Dat wel, maar ik sluit me hierin aan bij Wup. Vooral het hebben van een kind en vermoeidheid is hier van invloed op. Niet de bv an sich.

Ik dronk al nauwelijks alcohol en nu nog steeds weinig/niks. Kanttekening: áls ik wel eens wat dronk, kon dat best wel eens een fles rosé zijn. Dát doe ik dus niet meer. Het blijft dan bij 1-2 glazen...

6. It hurts like heck.
Alleen de eerste 2 weken ongeveer. Daarna niks meer...

Idd Zwangerschap is hier schuld aan. (waarbij ik me dan nu even hardop afvraag: als je ingebonden wordt om stuwing te 'voorkomen', zou de boel er dan beter uitzien? Vooropgesteld dat je geen bv geeft natuurlijk)

8. You feel trapped.
Op regeldagen had ik dat wel. Gewoon omdat je er niet van op aan kwam hoe laat je kind weer zou komen. Voor de rest eigenlijk niet.

9. It's sacrifice.
Vind ik niet.

10. It's all still completely worth it.
Ik vind het een heerlijk moment met ons tweetjes. Lekker knus, samen 1-op-1 en heel intiem. Zoiets gun ik elke moeder (en vader) en kind O+
  woensdag 29 juni 2011 @ 21:57:13 #41
259886 pessie
pi_98840795
Sluit ik me dan ook maar aan?

1. Drips, stains, leaks.
Uiteraard, 6(?) maanden met pads gelopen

2. Limited clothing.
Ik droeg altijd al makkelijke kleding, ik heb 6 bvhemden die ik absoluut geweldig vind

3. Weight gain.
Ik weeg nu een kilo minder dan pre-zwangerschap.

4. Less sex.
Ik heb een baby die niet doorslaapt :') wat zou je anders verwachten? En verder, het libido dat ik had tijdens de zwangerschap komt waarschijnlijk toch niet meer terug

Ik drink geen alcohol.

6. It hurts like heck.
Met kloven, jup! Maar goed, de eerste 5 maanden met tepelhoedje gevoed, toen we zonder waren was het in het begin wel erg gevoelig ja.

Ik ben zwanger geweest en dr. Schumacher kan ze waarschijnlijk wel weer op niveau krijgen

8. You feel trapped.
Ik voed overal

9. It's sacrifice.
It's love

Heerlijke momenten hebben we samen.
pi_98845916
De meeste dingen herken ik niet, maar zoiets als de pijn echt wel. Ik werd heel onzeker van de verhalen dat voeden geen pijn hoort te doen. Dat deed het bij mij gewoon wel en ook wel een stuk langer dan de kraamweek. Mijn tepel deed samengeknepenbillenpijn en de tsr net zo erg. Ik maar denken dat ze verkeerd aanhapte, maar de lk was daar heel lovend over. Heb bijv ook nooit kloven gehad.
Hoeft dus geen pijn te doen, goed om te checken, maar het is heel wel mogelijk.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  woensdag 29 juni 2011 @ 23:57:01 #43
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_98848358
Pijn heb ik hier nu ook wel, maar dat komt overduidelijk door de zwangerschap: beide kanten zijn auw, maar aan de rechterkant wordt nooit gedronken... ;(
Nog een weekje of 25, dan ben ik er hopelijk weer vanaf... :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  donderdag 30 juni 2011 @ 00:09:35 #44
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_98849050
Asy bij mij zijn ze bij Arwen ingebonden, en toch zijn ze verlepter eruit gekomen mijn borsten waren destijds met stuwing wel echt door de stuwing 3 keer zo groot :X
Engaging Infinite Improbability Drive..
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juni 2011 @ 00:09:52 #45
147316 crew  DJMO
#trut
pi_98849059
*ook aansluit*

1. Drips, stains, leaks.
Alleen in het begin, nu is het mooi op elkaar afgestemd, alleen tijdens regeldagen wil ik nog wel eens lekken.

2. Limited clothing.
Ik heb voor ik zwanger raakte in een opwelling bij de zeeman drie hemdjes met een spaghettibandje gekocht. die gebruik ik nu als voedingshemdjes. verder wat bv-beha's die ik gekregen heb, maar zelden draag. alleen als ik op net ga ergens heen.

3. Weight gain.
Ik ben terug op m'n gewicht van voor de zwangerschap van Jan, bij hem waren er wél kilo's aan blijven zitten.

4. Less sex.
Dit is wel waar :@ Ik vind het gewoon nog steeds eng ( :') ) en ben bang dat het pijn doet.

Ik drink geen alcohol.

6. It hurts like heck.
alleen de eerste weken pijn gehad door verkeerd aanleggen, maar niet onoverkomelijk en niet genoeg om te stoppen.

ik heb altijd al niets gehad, en nu heb ik tenminste iets aan tiet!

8. You feel trapped.
Ik voed overal als het moet

9. It's sacrifice.
Het is goed om te weten dat ik mijn baby het beste geef wat er bestaat

Het is het meer dan waard!

donderdag 30 juni 2011 @ 08:09:56 #46
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_98855070
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2011 00:09 schreef _evenstar_ het volgende:
Asy bij mij zijn ze bij Arwen ingebonden, en toch zijn ze verlepter eruit gekomen mijn borsten waren destijds met stuwing wel echt door de stuwing 3 keer zo groot :X
Oke, dank voor je antwoord :)
pi_98855801
Nah..
Ik draag geen voedingskleding, ja een bh dat is wel zo praktisch.. In het begin lekte ik wel eens wat, maar door gewoon goede pads te dragen heb ik niet voor lul gelopen. Minder sex? ehm.. nee.. niet echt.. Ik ben ondertussen nog 3 of 4 kilo van mn streefgewicht, dat is het gewicht dat ik woog toen ik trouwde.. Ik eet en drink alles, incl alcohol. Ik heb bij Leyla geen pijn gehad, kwestie van goed aanleggen. Mn memmen zijn van een cup c naar F gegaan, dat ze hangen en gestreept zijn is niet de borstvoeding... Ik voed overal en nergens, boeit me werkelijk geen reet. Als mensen het vervelend vinden kijken ze maar de andere kant op. Een opoffering? Sorry, maar daar kan ik helemaal niet bij. Ik vind het heerlijk om borstvoeding te kunnen geven.

En mn man heeft een flinke eye opener gehad.. Hij dacht dat het onzin was dat niet elke partner zo achter de borstvoeding stond. Maar door de gesprekken met collega's is hij er toch wel achter dat ik een behoorlijke fanatiekeling ben en hij eigenlijk ook. Hahahaha.
pi_98856491

http://www.voedingscentru(...)en-maatschappij.aspx
quote:
Als op de peildatum 1 september 2011 meer dan 1 locatie per 50 pasgeborenen voorzien is van het beeldmerk, dan krijgt de gemeente als blijk van waardering niet alleen de officiële plaquette uitgereikt in de WereldborstvoedingWeek (3-10 oktober 2011), maar maakt ook kans op een van de tien bijzondere exposities over borstvoeding.
goed initiatief wel, maar ik ben heel benieuwd hoeveel gemeenten daaraan gaan (kunnen) voldoen :o
En ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er nog nooit op gelet heb, die stickers. Ik ga er, gezien de borstvoedings-vriendelijkheid van mijn cb, voor het gemak van uit dat hij daar ongetwijfeld al hangt maar het is me echt nog niet opgevallen.

en ergens is het natuurlijk gek dat er zo'n sticker opgehangen meot worden, want het impliceert ook het omgekeerde, dat als zo'n sticker er niet hangt dat er dan niet gevoed mag worden :{

en ps 2 :P ik vind het een gemiste kans om enkel en alleen te reppen over voorkomen van overgewicht. Natuurlijk is dat een mooi streven maar er kleven veel meer gezondheidsvoordelen aan het geven van borstvoeding. Het voorkomen van overgewicht zegt alleen iets over de voordelen voor het kind maar er zijn toch ook studies over de relatie tussen het geven van bv en het al dan niet ontwikkelen van borstkanker etc. daar zou best wat meer bekendheid aan gegeven mogen worden.
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:50:45 #49
259886 pessie
pi_98856694
Ik vind het ook wel een goed initiatief. Ik ben alleen nog nooit ergens geweest waar ik de deur gewezen werd omdat ik aan het voeden was. En als mensen niet willen zien dat ik voed dan moeten ze gewoon niet kijken.

Die moeder had het ook nog over mineralen en vitaminen trouwens.
  donderdag 30 juni 2011 @ 09:57:16 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_98856859
Neuh, ik zou er niet vanuitgaan dat het niet mag als de sticker er niet hangt, het is geen roken ofzo ;)
Het vreemd aankijken of zelfs wegkijken herken ik overigens niet, en ik voed echt overal.
Met de aantekening dat ik (afhankelijk van de locatie) soms wel even vraag of het een probleem is.
Dat is het echter nog nooit geweest, er werd me soms zelfs een aparte ruimte aangeboden voor het geval ik wat privacy wilde.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')