abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juli 2011 @ 20:48:06 #176
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98925024
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 16:27 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Hoe zie jij geld dan?
Ik zie geld als een constant fluctuerend tijdframe waarin en waarmee relatief gelijkwaardige diensten of producten kunnen worden aangeschaft.
The more debt, the better
  vrijdag 1 juli 2011 @ 22:49:02 #177
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98930683
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 20:48 schreef flyguy het volgende:

[..]

Ik zie geld als een constant fluctuerend tijdframe waarin en waarmee relatief gelijkwaardige diensten of producten kunnen worden aangeschaft.
Dat is inderdaad waar, en die wordt gegarandeerd door het land zelf, die is dus verantwoordelijk voor de waarde, en een land zal goed willen presteren zo dus vertrouwen te scheppen in die valuta
Een lager vertrouwen zal waardedaling en dus hogere rente tot gevolg hebben

Maar een valutakoers koppelen aan wat dan ook , thee, of koper, of olie, of goud, of een gezamenlijke muntkoers zoals de euro, .is uit den boze, dan zet je de monetaire schommelingen die noodzakelijk zijn vast

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-07-2011 11:05:17 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_98941706
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:22 schreef meth77 het volgende:

[..]

Met devaluatie
Prijzen van importproducten stijgen, van lokale produkten blijft hetzelfde
Consumenten bestedingen blijven gelijk

De export wordt per direct goedkoper
BNP zal per direct stijgen
Schuldratio gaat dalen

Met loonsverlagingen
Prijzen alle produkten blijven gelijk, maar mensen worden armer
Consumenten bestedingen dalen
Export wordt niet goedkoper voorlopig
BNP zal per direct dalen
Schuldratio neemt toe
Hoezo blijven de prijzen van lokale producten gelijk? Als de geldhoeveelheid toeneemt, zakt het toch in waarde tegenover andere goederen?
Noodles
pi_98942405
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 20:48 schreef flyguy het volgende:

[..]

Geld is een tijdframe?

Kan je dat toelichten?
pi_98942440
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 22:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Dat is inderdaad waar, en die wordt gegarandeerd door het land zelf, die is dus verantwoordelijk voor de waarde, en een land zal goed willen presteren zo dus vertrouwen te scheppen in die valuta
Een lager vertrouwen zal waardedaling en dus hogere rente tot gevolg hebben

Maar een valutakoers koppelen aan wat dan ook is uit den boze, want dan geeft het geen inzage meer in de economie van dat land
Op welke manier worden die 'gegarandeerd'?

Hoe ziet zo'n 'garantie' er uit, wie geeft hem af, en in welke vorm?

En dat met 'verantwoordelijkheid' en 'goed presteren'.... geld dat ook voor banken? Dacht je toevallig dat je spaarcentjes daar veilig waren en een crisis uit den boze zou zijn? Gaven banken niet ook 'garanties'?

Of zit er tussen banken en landen op dat punt een verschil?
  zaterdag 2 juli 2011 @ 11:10:50 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98942548
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 11:02 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Op welke manier worden die 'gegarandeerd'?
Hoe ziet zo'n 'garantie' er uit, wie geeft hem af, en in welke vorm?
Garantie in die zin dat de stabiele koers van een munt vertrouwen schept, en dat dit land dus zal zorgen voor koopkracht-behoud met minimale inflatie of een hoge rente

quote:
En dat met 'verantwoordelijkheid' en 'goed presteren'.... geld dat ook voor banken? Dacht je toevallig dat je spaarcentjes daar veilig waren en een crisis uit den boze zou zijn? Gaven banken niet ook 'garanties'?
Banken moeten zorgen dat jouw geld bij hen veilig is, helaas is het verschil tussen dieven en banken een beetje vaag geworden
Banken wisselen jouw geld graag in voor stukjes huisfonds, zodat je hoeveelheid geld een hoeveelheid in iets anders is, wisselen ze het na tien jaar weer terug dan is de hoeveelheid geld opeens fors minder geworden.
quote:
Of zit er tussen banken en landen op dat punt een verschil?
Banken bewaren je hoeveelheid geld en landen bewaken de koers van je geld

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-07-2011 11:16:33 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_98942961
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 11:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Garantie in die zin dat de stabiele koers van een munt vertrouwen schept, en dat dit land dus zal zorgen voor koopkracht-behoud met minimale inflatie of een hoge rente
Een koers zegt niet zo veel, want wordt slechts gemeten in ander papier.

Wat koopkracht betreft zou je eens kunnen kijken naar de (echte) historische grafieken (koopkracht/inflatie) van bijvoorbeeld de dollar.

Met die 'garanties' valt het alleszins mee, zeker de laatste tijd.

quote:
Banken moeten zorgen dat jouw geld bij hen veilig is, helaas is het verschil tussen dieven en banken een beetje vaag geworden
Banken wisselen jouw geld graag in voor stukjes huisfonds, zodat je hoeveelheid geld een hoeveelheid in iets anders is, wisselen ze het na tien jaar weer terug dan is de hoeveelheid geld opeens fors minder geworden.
Ook hier dus geen 'garanties', in tegendeel.

quote:
Banken bewaren je hoeveelheid geld en landen bewaken de koers van je geld
Dat doen ze dus eigenlijk niet, of niet goed, maar ze zeggen van wel.

Je zou kunnen overwegen wat minder goedgelovig te worden.
pi_98943360
Het meeste geld is digitaal. Banken bewaren vooral bitjes.

Waar is de tijd dat je met goud en zilver bij de Ah kan betalen :(
  zaterdag 2 juli 2011 @ 12:00:38 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98943692
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 11:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

Persoonlijk zou ik liever valuta aanhouden in Turks Lira, Poolse Zloty en Zwitserse Franken dan in Euro's, want als er geen zwakke landen uit de euro gaan dan zal er toch fors geprint moeten gaan worden
pi_98943731
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik liever valuta aanhouden in Turks Lira, Poolse Zloty en Zwitserse Franken dan in Euro's
Ik ook.
pi_98944678
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 11:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

Waarom zou goud of zilver betaalmiddel moeten zijn?

Wat je uitgeeft ben je snel kwijt. Dan maakt het ook niet zoveel uit als de waarde ervan wat terugloopt over tijd.
pi_98944724
quote:

[..]

Persoonlijk zou ik liever valuta aanhouden in Turks Lira, Poolse Zloty en Zwitserse Franken dan in Euro's, want als er geen zwakke landen uit de euro gaan dan zal er toch fors geprint moeten gaan worden
En je denkt dat de Turken of Polen dan graag hun munt relatief duur laten staan?

Of dat de States graag een 'sterke dollar' zien?

Ik denk dat als de euro verder gaat ontwaarden de VS zullen volgen en andere landen ook.

Ik heb dan liever goud, dat drukken ze niet zomaar bij.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 12:41:29 #188
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_98944762
quote:

[..]

Persoonlijk zou ik liever valuta aanhouden in Turks Lira
Totale onzin! :D _O-
quote:
, Poolse Zloty
onzin :D
quote:
en Zwitserse Franken
dat dan weer wel :)
quote:
dan in Euro's, want als er geen zwakke landen uit de euro gaan dan zal er toch fors geprint moeten gaan worden
Ik weet dat je flink vriendjes bent van het Angelsaksische bash nieuws over de Euro, maar zelfs zij moeten toegeven dat de Euro nu een redelijk sterke, succesvolle en stabiele munt is.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  zaterdag 2 juli 2011 @ 12:43:20 #189
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98944803
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:40 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

En je denkt dat de Turken of Polen dan graag hun munt relatief duur laten staan?

Of dat de States graag een 'sterke dollar' zien?
De koers wordt bepaald op de dealingrooms, dat hebben landen niet of nauwelijks zelf in de hand en dat moet ook zo.

Maar ik denk dat Polen en Turkije prima verder kunnen met een dure munt en dat die munt nog wel duurder kan en zal worden
quote:
[..]

Ik weet dat je flink vriendjes bent van het Angelsaksische bash nieuws over de Euro, maar zelfs zij moeten toegeven dat de Euro nu een redelijk sterke, succesvolle en stabiele munt is.
Voor Griekenland, Portugal, Spanje en Italie is de koers van de Euro nu veel te hoog, voor Nederland en Duitsland is het prima zo
Ik heb liever dat een munt juist gewaardeerd is dan dat die bovenal stabiel is
pi_98945404
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 12:43 schreef michaelmoore het volgende:
Maar ik denk dat Polen en Turkije prima verder kunnen met een dure munt en dat die munt nog wel duurder kan en zal worden
Turkije is nu al zijn munt aan het devalueren, laat staan als er een economische crisis daar uitbreekt -> zie post in ander topic.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 13:10:28 #191
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98945629
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:03 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Turkije is nu al zijn munt aan het devalueren, laat staan als er een economische crisis daar uitbreekt -> zie post in ander topic.
voorlopig is de koers in euro gestegen met 18% in een jaar tijd

quote:
De Turkse economie kende in het eerste trimester van 2011 een spectaculaire groei van 11 procent. Daar staat tegenover dat het handelstekort blijft stijgen, blijkt uit officiële gegevens die vrijgegeven werden door het Turkse Instituut voor de Statistiek (TUIK).
Het kwartaalgroeicijfer van 11 procent maakt Turkije, de 17e mondiale economie, koploper van de G20-landen en van de opkomende economieën, gevolgd door Argentinië, dat een groei van 9,9 procent optekende.

De import steeg en de export naar Europa vlakte af. Volgens het TUIK steeg het handelstekort, dat 6,9 miljard euro bedroeg in mei, ver boven de verwachtingen.

Het handelstekort is een van de grote problemen voor de Turkse economie. Er wordt te veel ingevoerd - voornamelijk brandstoffen - in vergelijking met de uitvoer. De Turkse economie groeide in 2010 met 8,9 procent.

----------------------------

Erg netjes van Turkije. Volgens de minister president van Turkije, zal Turkije voor 2023 in de lijst met de top 10 sterkste economieën ter wereld horen.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 02-07-2011 13:27:03 ]
pi_98945823
Investeerders zijn met overliquiditeiten op zoek naar risico (en het liefst in 'opkomende' economie nu de westerse groei hapert), vooral nu de perceptie van almachtige autoriteiten word uitgedragen. Daar wegen een paar miljard valuta verkopen van een centrale bank niet tegenop, al proberen ze het keer op keer toch.

Als je klikt op mijn post in een ander topic, zie je dat Turkije vol economische onevenwichtigheden zit en dat gaat vroeg of laat in reverse. Wat denk je dat de Turkse politiek/centrale bank dan gaat doen?
pi_98946119
Of anders gesteld: Wat denk je dat het effect is als er geen 'vangnet' geboden kan worden bij een crisis a la eind 2008/begin 2009 met een mediane leeftijd van 28 (groot 'TESTOSTERON'-gehalte zoals sommige het omschrijven) en een temperamentvolle en veel eisende bevolking? En hoe denk je dat de politiek/centrale bank erop in gaat spelen?

zaterdag 2 juli 2011 @ 13:29:15 #194
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98946178
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:17 schreef piepeloi55 het volgende:
Investeerders zijn met overliquiditeiten op zoek naar risico (en het liefst in 'opkomende' economie nu de westerse groei hapert), vooral nu de perceptie van almachtige autoriteiten word uitgedragen. Daar wegen een paar miljard valuta verkopen van een centrale bank niet tegenop, al proberen ze het keer op keer toch.

Als je klikt op mijn post in een ander topic, zie je dat Turkije vol economische onevenwichtigheden zit en dat gaat vroeg of laat in reverse. Wat denk je dat de Turkse politiek/centrale bank dan gaat doen?
Ja dat kun je ook zeggen van China en Australië

Ik zou mijn geld wetten op Turkije , en nadere landen met een jonge hoogopgeleide goedkope bevolking
  zaterdag 2 juli 2011 @ 13:30:25 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98946218
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:27 schreef piepeloi55 het volgende:
Of anders gesteld: Wat denk je dat het effect is als er geen 'vangnet' geboden kan worden bij een crisis a la eind 2008/begin 2009 met een mediane leeftijd van 28 (groot 'TESTOSTERON'-gehalte zoals sommige het omschrijven) en een temperamentvolle en veel eisende bevolking? En hoe denk je dat de politiek/centrale bank erop in gaat spelen?

[ afbeelding ]
Een economie die hard groeit kan ook hard terugvallen, dat zelfde zag je met polen
En toch heeft Turkije dit jaar 11% groei !!!!!
pi_98946312
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:29 schreef michaelmoore het volgende:
Ja dat kun je ook zeggen van China en Australië

Ik zou mijn geld wetten op Turkije , en nadere landen met een jonge hoogopgeleide goedkope bevolking
China en Australie balanceren ook op het randje van de afgrond!(Net als de westerse wereld) Zo opkomend zijn veel opkomende economien helemaal niet, tenminste zwaar overdreven en veel kunstmatig gestimuleerd.

p.s. laat me raden je bent van Turkse komaf?
  zaterdag 2 juli 2011 @ 13:35:26 #197
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_98946391
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:33 schreef piepeloi55 het volgende:

p.s. laat me raden je bent van Turkse komaf?
neen , ollander
pi_98946627
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 13:10 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

voorlopig is de koers in euro gestegen met 18% in een jaar tijd

[..]

Daar ga je weer.

Papier in papier meten zegt eigenlijk niets.

Tien jaar terug was olie in iedere munt goedkoper dan nu. Goud ook.
  zaterdag 2 juli 2011 @ 14:16:03 #199
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_98947754
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 11:00 schreef GoudIsEcht het volgende:

[..]

Geld is een tijdframe?

Kan je dat toelichten?
Dat is redelijk simpel: een eenheid geld is een tijdelijk vervanging voor het gewenste eindproduct, wat je bij ruilhandel direct zou krijgen. Dat geeft geld zowel een tijdswaarde als "product"waarde.
The more debt, the better
pi_98947877
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2011 14:16 schreef flyguy het volgende:

[..]

Dat is redelijk simpel: een eenheid geld is een tijdelijk vervanging voor het gewenste eindproduct, wat je bij ruilhandel direct zou krijgen. Dat geeft geld zowel een tijdswaarde als "product"waarde.
Ok.

Ik zou daar dan een "tijdelijke en onzekere vervanging" van maken.

En het lijkt me dan ook logisch de waarde van geld (een tijdelijke vervanging) niet te meten in die van ander geld (een andere tijdelijke vervanging), maar in koopkracht/producten (bijvoorbeeld goud). Daar (producten) draait het immers uiteindelijk om.

(Dat laatste mede voor mensen die geprogrammeerd zijn met (vage) verhalen over 'dealingrooms waar alles wel ff geregeld zou worden in het belang van iedereen'.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')