Och, ik schat Frankrijk wel een stukje hoger in dan Griekenland.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:33 schreef Zeeland het volgende:
Baltische staten + Scandinavië + Duitsland + Nederland + Luxemburg + evt. Vlaanderen![]()
Rest
En hoe heten jouw zones?quote:Op maandag 27 juni 2011 20:24 schreef GSbrder het volgende:
Ik hoef Engeland, Ierland en IJsland niet.
Daarnaast is er eerder sprake van ringvorming, in plaats van een oost-west scheiding.
[ afbeelding ]
Core-Europequote:
Flauw, maar zo'n ringenmodel met IJsland en Moldavië bij elkaar krijg je natuurlijk nooit reëel. Mijn indeling gaat juist uit van het 'gelijkheidsprincipe': elke regio heeft een paar relatief rijke en arme landen.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:38 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Core-Europe
Periphere-Europe
Waste-Europe
Grappig, dat jij de eenheid van Duitsland weer ongedaan maakt.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:36 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Och, ik schat Frankrijk wel een stukje hoger in dan Griekenland.
Als ik toch onderscheid moet maken, bepaal ik dat wel voor ze
Wacht even, het gaat er toch om in welke zones ik het zou indelen zodra ik het voor het zeggen had? Wel, dan zou ik een buitenste ring opstellen met economieen die al zwakker zijn en dus als monetaire eenheid weinig hoeven te acceleren of deceleren om de andere economieen bij te houden. Een zwak land samen met Nederland in een monetaire eenheid plaatsen is desastreus, want dat zorgt voor een instabiele munt.quote:Op maandag 27 juni 2011 20:51 schreef superworm het volgende:
[..]
Flauw, maar zo'n ringenmodel met IJsland en Moldavië bij elkaar krijg je natuurlijk nooit reëel. Mijn indeling gaat juist uit van het 'gelijkheidsprincipe': elke regio heeft een paar relatief rijke en arme landen.
En van pils zo te zien..:quote:
Je bent een waardig volgeling van Alfred Heineken. Zijn Eurotopia-idee had zeker z'n merites, maar ik vermoed dat de boedelscheidingen in de diverse landen toch tot hoogoplopende conflicten zouden leiden.quote:Mijn favoriete splitsing is geen splitsing, maar wel een herindeling, waarin op korte termijn Vlaanderen, Wallonië, Brussel, Schotland, Noord-Ierland, Engeland, Catalonië en Baskenland apart lid worden van de EU. Op langere termijn alle Duitse bondstaten en alle Noord-Italiaanse regio's ook.
Dat is onhandig. Aangezien Duitsland zo’n belangrijke handelspartner is.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 22:52 schreef HansvD het volgende:
PVV / SP stijl:
Zone 1: Nederland
Zone 2: De rest
Mee eens. Ik heb ze er echter even buiten gehouden. Uiteindelijk horen ze wel bij het Germaanse deel alleen zou ik het nog even tijd gunnen. Kan altijd nog.quote:Over de indeling valt te discussiëren. Mijns inziens horen de oude Hanzesteden, dus Estland/Letland/Riga bij 'ons' deel, en niet het Slavische: hun talen lijken veel meer op die van ons, dan bijvoorbeeld Pools.
Op zich mee eens maar er is ook wel een natuurlijk verloop van Frankrijk > Italië > Balkan. Laat ze maar samen als soort van Mediterrane/Slavische Unie.quote:Verder nam ik de kaart van 1914, met duidelijke grenzen van honderden jaren oude rijken, waarmee dus het gebied Hongarije/Slowakije/Oost-Tsjechië/Servië betwist is tussen 'germaanse' invloeden en Slavische/Mediterraanse.
Goed, in het zeer onwaarschijnlijke scenario dat de EU moet opdelen in twee of drie 'zones', hoe zouden jullie dat dan willen vormgeven? Kaartje hieronder om te kunnen painten.
We hebben de huidige janboel juist te danken omdat de Duitsers op last van de 'Fancofonen' zonodig ingepakt moeten worden. Hereniging mocht maar dan alleen als we de hele kneuzenkermis erbij op de schouders namen. Een onhoudbare toestand zoals nu steeds duidelijker wordt.quote:Op woensdag 29 juni 2011 07:50 schreef waht het volgende:
Europa staat of valt naargelang de verstandhouding tussen de Germanen en de Francofonen. Een monetaire splitsing tussen deze twee is een stap achteruit. Als we dan toch grenzen moeten trekken zie ik het meeste heil in de originele EU-landen, zonder Italie, met GB en met Scandinavie
Dus moeten we die vrees beantwoorden door ons met Duitsland af te zonderen van de rest van Europa?quote:Op woensdag 29 juni 2011 08:08 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
We hebben de huidige janboel juist te danken omdat de Duitsers op last van de 'Fancofonen' zonodig ingepakt moeten worden. Hereniging mocht maar dan alleen als we de hele kneuzenkermis erbij op de schouders namen. Een onhoudbare toestand zoals nu steeds duidelijker wordt.
We zijn drie, vier generaties verder en nog steeds vrezen de VK en Frankrijk een te sterk Duitsland/Germaanse Unie.
Dat snap ik wel. Vandaar dat ik het PVV / SP stijl noem.quote:Op dinsdag 28 juni 2011 23:14 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat is onhandig. Aangezien Duitsland zo’n belangrijke handelspartner is.
Gekke populisten ook.quote:Op woensdag 29 juni 2011 10:20 schreef HansvD het volgende:
[..]
Dat snap ik wel. Vandaar dat ik het PVV / SP stijl noem.
Die zetten het liefst een hek om Nederland.
Laat het de Ieren maar niet horenquote:Op woensdag 29 juni 2011 05:46 schreef NorthernStar het volgende:
Dit is zo ongeveer mijn idee.
[ afbeelding ]
De UK is imo nog lang niet toe aan integratie met "ons". Vooral politiek, en in mindere mate cultureel, zitten ze veel meer in hun Commonwealth. En dan heb je nog hun 'special relationship' met de VS. Nah dat wordt hem niet. En Ierland hoort uiteindelijk natuurlijk ook gewoon bij de UK.
Ik zeg in de OP duidelijk dat ik het geen goed idee vind.quote:Op woensdag 29 juni 2011 13:27 schreef remlof het volgende:
Ja goed idee, Europa opnieuw opdelen, hebben we in het verleden ook zoveel plezier van gehad
Ja ja ik weets.quote:
Ik vind dat de Ieren heel anders zijn. Ze zijn eerder qua mentaliteit eerder mediterraan dan Brits, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen als je ze zietquote:Op woensdag 29 juni 2011 20:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ja ja ik weets.Maar kijk gewoon eens naar de kaart. Verder dezelfde taal, grotendeels dezelfde cultuur, grote handelspartners enz. De Ieren zitten met een (gerechtvaardigd) nationaal trauma ten opzichte van de Britten maar uiteindelijk horen ze gewoon bij elkaar imo.
Schotland hoort bij de Ieren en Wales en Engeland moeten ze gewoon opdoekenquote:Op donderdag 30 juni 2011 00:52 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Ik vind dat de Ieren heel anders zijn. Ze zijn eerder qua mentaliteit eerder mediterraan dan Brits, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen als je ze ziet
Gelijkende economiën, de mogelijkheid om een harde munt te voeren en genoeg culturele en historische binding om een functionerend centrale politiek centrum op te bouwen.quote:Op donderdag 30 juni 2011 00:51 schreef Leevancleef het volgende:
Is jullie reden om met Scandinavië, Duitsland etcetera verder te willen gaan nou economisch? Of gaat het om culturele affiniteit?
Beide, we hebben gewoon veel meer gemeen met de gemiddelde Noor of Zweed als met de gemiddelde Griek of Spanjaard.quote:Op donderdag 30 juni 2011 00:51 schreef Leevancleef het volgende:
Is jullie reden om met Scandinavië, Duitsland etcetera verder te willen gaan nou economisch? Of gaat het om culturele affiniteit?
quote:
Ik weet niet of je hebt gehoord van import maar daar zijn we net zo afhankelijk vanquote:Op vrijdag 8 juli 2011 15:07 schreef trekhengel het volgende:
Ja, de Neuro. En dan de export zien inzakken omdat je munt te sterk is. Goed idee, zeker voor een land als Nederland die zo afhankelijk van de export is.
Wie is er geïnteresseerd in je innovatieve producten als ze te duur zijn? Nederland moet het volgens mij vooral hebben van z'n rol als doorvoerland. Dan helpt een niet te sterke munt wel degelijk.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 18:02 schreef TheQuestioner het volgende:
[..]
Ik weet niet of je hebt gehoord van import maar daar zijn we net zo afhankelijk van, Nederland is een land dat zich prima kan redden met een sterke munt. We moeten het hebben van hoge productiviteit en innovatie. Een lage munt is leuk voor landen waar ze arbeidsintensief zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |