abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 december 2011 @ 20:56:19 #201
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_105836636
In China hebben ze Papierocratie nu ook ontdekt:

Chinees dorp in opstand tegen lokale overheid
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106059081
Ik ben blij dat Papierversnipperaar over een samenlevingsmodel heeft nagedacht. Natuurlijk is de papierocratie niet werkbaar, maar straks meer daarover.

De westers kapitalistische democratieën zijn voor ons vanzelfsprekend, toch blijft er onvrede. Democratieën bieden gewoon geen oplossingen voor sommige problemen. Neem de werkloosheid of de gevoelstemperatuur. Veel mensen zijn ontevreden over immigranten, hele buurten die van cultuur en etniciteit veranderd zijn. De politiek kan nauwelijks met oplossingen komen, er wordt een hele heisa gemaakt over één illegale immigrant nl. Mauro. Dit terwijl er jaarlijks tienduizenden nieuwe asielzoekers en immigranten uit bijv. importhuwelijken bijkomen.

De democratie weet weinig problemen op te lossen omdat er samen wordt gewerkt met verschillende partijen en er water bij de wijn gedaan moet worden. Daarna komt de uitvoering, waarna men zich aan allemaal eerdere regels moet houden, bijv. internationale verdragen en die van de Europese unie.

De oplossing van papierversnipperaar om Nederland op te splitsen in communities, van mensen die bij elkaar willen horen, zal uiteindelijk niet veel oplossen. Er zitten te veel haken en ogen aan.

Stel er komt een vooral blanke provincie in Brabant en Limburg. Van veel Christelijke en rechtse mensen, hier zal hard worden gewerkt. De mensen werken hard en hebben huisje/boompje/beestje. Dit terwijl Rotterdam bijvoorbeeld een broeinest van criminaliteit zal worden met veel straatcultuur van Marokkanen, Antillianen en Surinamers.

Het toch al kleine Nederland zal opgesplitst worden en veranderen in een lappendeken van kleine staatjes en clubjes. Het is dan niet vreemd als de bendes uit Rotterdam dan regelmatig een bezoekje brengen aan de Zuidelijke provincie om roofovervallen te plegen. De rivaliteit zal verder toenemen. Ook zullen islamitische gebiedjes ideologisch precies tegenover de blanke rechtse provincie of de biblebelt komen te staan.
  maandag 26 december 2011 @ 17:51:27 #203
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106062120
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 15:47 schreef luxerobots het volgende:

Stel er komt een vooral blanke provincie in Brabant en Limburg. Van veel Christelijke en rechtse mensen, hier zal hard worden gewerkt. De mensen werken hard en hebben huisje/boompje/beestje. Dit terwijl Rotterdam bijvoorbeeld een broeinest van criminaliteit zal worden met veel straatcultuur van Marokkanen, Antillianen en Surinamers.
Dat is geen enkel probleem zolang iedereen voor zijn eigen commune kan kiezen.
quote:
Het toch al kleine Nederland zal opgesplitst worden en veranderen in een lappendeken van kleine staatjes en clubjes. Het is dan niet vreemd als de bendes uit Rotterdam dan regelmatig een bezoekje brengen aan de Zuidelijke provincie om roofovervallen te plegen. De rivaliteit zal verder toenemen. Ook zullen islamitische gebiedjes ideologisch precies tegenover de blanke rechtse provincie of de biblebelt komen te staan.
Eigenlijk beschrijf je de huidige situatie, dus het huidige systeem lost die "problemen" ook niet op. :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106069106
Papierversnipperaar wil niet snappen dat leden van de ene commune ambities buiten hun eigen grenzen kunnen hebben. Hij keurt dit enkel af en biedt daar verder geen oplossing voor.

Dus mijn commune zal die van hem spoedig binnenvallen omdat hij zich niet heeft voorbereid.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 26 december 2011 @ 22:37:01 #205
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106070208
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2011 22:06 schreef waht het volgende:
Papierversnipperaar wil niet snappen dat leden van de ene commune ambities buiten hun eigen grenzen kunnen hebben. Hij keurt dit enkel af en biedt daar verder geen oplossing voor.
Die ambities zijn net zo destructief als van een inbreker. Dat keuren we nu ook af.

Het grote verschil is dat we nu opelkaar gepakt worden zodat we veel ruzie kunnen maken.
quote:
Dus mijn commune zal die van hem spoedig binnenvallen omdat hij zich niet heeft voorbereid.
Als jouw commune iets van de mijne nodig heeft, heb je voor de verkeerde commune gekozen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106077135
quote:
7s.gif Op maandag 26 december 2011 22:37 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Die ambities zijn net zo destructief als van een inbreker. Dat keuren we nu ook af.

Het grote verschil is dat we nu opelkaar gepakt worden zodat we veel ruzie kunnen maken.
Daar veranderen de communes niets aan. Communes zullen aan elkaar grenzen immers, gezien de beperkte omvang van deze aarde. Over grenzen kijken wordt soms zelfs als deugd gezien.
quote:
[..]

Als jouw commune iets van de mijne nodig heeft, heb je voor de verkeerde commune gekozen.
Ten eerste kan geen enkele commune alles hebben wat iemands hart begeert. Ten tweede is het gras altijd groener aan de andere kant. Ten derde is er een bepaald slag mensen dat gewoon wil vechten.

Wil je hiermee omgaan zul je jouw commune moeten beschermen tegen andere communes. En dat gaat beter hoe meer communes meedoen, samen sta je immers sterk. En opeens heb je een land zoals die nu ook bestaan.

Samengevat:
1) Je beeld van de mens schiet te kort, dit beeld is te rooskleurig.
2) Je beeld van de fysieke eigenschappen van een commune schiet te kort, de commune zal schaarste kennen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 27 december 2011 @ 04:41:36 #207
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_106077973
Een papierocratie binnen een democratie zou wel kunnen werken (al ga je dan wel redelijk aan de echte papierocratie voorbij, maar die is in theorie zelfs onduidelijk/haast onmogelijk). Op basis van je geloof, uitlerijk, denkwijze etc. wordt bepaald in welke communie je thuis hoort, vervolgens wordt er een vruchtbare plaats gezocht voor deze communie waar ze alles zelf kunnen regel zolang ze maar binnen hun communie blijven.

Die stamoorlogen in Afrika en de Sji- Soennitische strijden in het Midden-Oosten zou je zo wel goed aan kunnen pakken bijvoorbeeld. Minderheden een stuk grond beschermd door de staat.
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  dinsdag 27 december 2011 @ 09:27:06 #208
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106078927
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 04:41 schreef Euribob het volgende:
Op basis van je geloof, uitlerijk, denkwijze etc. wordt bepaald in welke communie je thuis hoort,
Nee. Iedereen kiest voor de gemeenschap van zijn voorkeur. Niet iemand anders.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 27 december 2011 @ 09:27:56 #209
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106078939
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 01:57 schreef waht het volgende:

[..]

Daar veranderen de communes niets aan.
Dan word het ook niet slechter. Dan blijven de voordelen over.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 27 december 2011 @ 10:08:38 #210
313372 Linkse_Boomknuffelaar
Stop de wapenlobby. Vrede!
pi_106079438
Ik vind het echt een goed idee van Papierversnipperaar. :D

Het huidige systeem blijkt op vrijwel alle punten te falen, dus waarom proberen we niet iets anders?
pi_106085433
quote:
7s.gif Op maandag 26 december 2011 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Eigenlijk beschrijf je de huidige situatie, dus het huidige systeem lost die "problemen" ook niet op. :D
Ik begon met dat ik het leuk vond dat je erover nagedacht hebt en dat de huidige democratieën niet ideaal zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 01:57 schreef waht het volgende:

Ten eerste kan geen enkele commune alles hebben wat iemands hart begeert. Ten tweede is het gras altijd groener aan de andere kant. Ten derde is er een bepaald slag mensen dat gewoon wil vechten.

Wil je hiermee omgaan zul je jouw commune moeten beschermen tegen andere communes. En dat gaat beter hoe meer communes meedoen, samen sta je immers sterk. En opeens heb je een land zoals die nu ook bestaan.

Papierversnipperaar heeft ook weinig kaas gegeten van psychologie en sociologie. Als er allemaal verschillende communes ontstaan, zal de ene commune economisch succesvoller zijn dan de ander. Een commune van hardwerkende burgers zal succesvoller zijn dan een commune waar volop drugs wordt gebruikt, wordt gehosseld en waar straatcultuur heerst.

De commune van hardwerkende burgers zal investeren in scholing en infrastructuur, terwijl men dat in de straatcultuurcommune niet doet. Dit heeft nog meer achterstand tot gevolg. Het blijkt uit de sociologie dat achterstand vaak een reden is tot crimineel gedrag. In de onderklasse heerst meer criminaliteit. Daarnaast zorgt het bij elkaar zetten van mensen met dezelfde mening voor radicalisering. Waardoor rivaliteit verder toeneemt.

Kijk maar naar landen die een groot verschil tussen arm en rijk hebben. De rijken wonen in afgesloten villawijken met gewapende beveiligers. Terwijl de armen in grote sloppenwijken wonen met veel armoede en nauwelijks perspectief.

Kortom: Het is dus gewoon geen werkzaam idee. Communes zullen tegenover elkaar komen te staan en er zullen roofovervallen en aanvallen van de ene commune op de andere ontstaan.

De papierocratie is een nog slechter idee dan het communisme, in theorie lijkt het leuk. Werk voor iedereen en geen armoede meer. In de praktijk is elk communistisch land voorbijgestreefd.
  dinsdag 27 december 2011 @ 16:39:08 #212
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106090860
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 14:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]



[..]

Papierversnipperaar heeft ook weinig kaas gegeten van psychologie en sociologie. Als er allemaal verschillende communes ontstaan, zal de ene commune economisch succesvoller zijn dan de ander. Een commune van hardwerkende burgers zal succesvoller zijn dan een commune waar volop drugs wordt gebruikt, wordt gehosseld en waar straatcultuur heerst.

Sorry hoor, maar in NL, waar massaal drugs gebruikt word, word ook genoeg verdient. :{w

Je mag je aannames aannemelijk maken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106091283
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 december 2011 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar in NL, waar massaal drugs gebruikt word, word ook genoeg verdient. :{w

Je mag je aannames aannemelijk maken.
Gast, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de verschillen tussen communes.

Voor de duizendste keer: mijn commune gaat alle andere communes met iets van waarde aanvallen. Gewoon omdat we gewelddadige, hebzuchtige idioten zijn. En lukt dat niet, dan gaan we van binnenuit de boel laten klappen. Daar gaat je mooie idee (wat al zo vaak geprobeerd is en wat amper verschilt van de huidige naties).

Dat doel van jouw communes (elkaar niets opdringen) gaat met andere woorden de eerste seconde al de deur uit. Want ik heb daar geen bericht aan. Wie gaat mij in bedwang houden? Wie gaat jouw mening aan mij opleggen? Niemand inderdaad, want jouw mening is dat niets opgedrongen mag worden. Dan zul je altijd aan het kortste eind trekken.

(Dit allemaal om een punt te maken, het zal mij een zorg zijn wat voor commune jij wilt.)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 27 december 2011 @ 16:53:45 #214
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106091466
Waht: je mag je agressieve ideeën botvieren in je eigen commune.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_106091725
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 december 2011 16:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Waht: je mag je agressieve ideeën botvieren in je eigen commune.
Maar ik het daarbuiten doen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 27 december 2011 @ 17:06:24 #216
364024 Economy2
anders denken = anders doen
pi_106091904
Veel topics over veranderen van het "systeem". iedereen heeft zijn mening of idee, echter meningen en ideeën zetten mensen niet meer aan tot verandering. Helaas.Men is gevoelloos voor woorden, immum. Een echt protest is datgene wat concreet en helder aantoont dat het systeem niet werkt en een alternatief aanbieden wat voor iedereen werkt. het nieuwe protesteren of demonstreren. Laten zien, dus doen, wat je theoretisch beweerd. Wanneer een grote groep mensen in staat is op dezelfde manier te handelen als de kleine groep rijken, machtigen, kun je aantonen wat er mogelijk is. Echt niet moeilijk, maar vindt maar eens een dergelijke groep. Ik noem het Leechen, het overhevelen van het huidige economische systeem naar een nieuw systeem. Niks politiek, niks economie, niks anarchie, gewoon het huidge systeem tegen zichzelf gebruiken. Is reeds theoretisch beschreven, maar nogmaals wie heeft het lef?
  donderdag 5 januari 2012 @ 12:58:25 #217
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106435089
De Fransen willen Papierocratie.
quote:
Franse winkels nemen weer francs aan

In tal van Franse steden nemen winkels weer francs aan. Zij hopen op die manier de burgers te verleiden tot extra bestedingen nu binnenkort de mogelijkheid eindigt om de oude munt om te wisselen in euro's.

De Banque de France, de Franse centrale bank, neemt met ingang van 17 februari geen francs meer aan. Menig Fransman gaat in deze tijden van crisis in lades, kasten en nalatenschappen op zoek naar oude bankbiljetten.

Alleen al in Saverdun, een dorp van 4600 inwoners, is al 15.000 francs (2200 euro) aan oude biljetten binnengekomen sinds de winkeliers op 19 december met hun actie begonnen, aldus dagblad Libération vandaag.

De Banque de France heeft laten weten dat er meer francs binnenkomen nu de deadline nadert. Eind 2010 waren er volgens de centrale bank nog francbiljetten ter waarde van 602 miljoen euro in omloop.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 5 januari 2012 @ 13:40:52 #218
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_106436685
quote:
7s.gif Op donderdag 5 januari 2012 12:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De Fransen willen Papierocratie.

[..]

De fransen willen hun laatste francs verzilveren.

Met je papierocratie :N
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zondag 15 januari 2012 @ 17:23:39 #219
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_106837496
Wikileaks: Hoe regeer ik de wereld.

A proposal for governance in the post 2011 world

A proposal for governance: The financial system

quote:
Any for profit system is not going to have social or environmental goals as its mandate (even if it says it does) and a wage paying system is a for profit system. If profit were removed, all decisions would be made for social goals, prison systems would be trying to rehabilitate prisoners or study to find why they were in violation of the law instead of just warehousing as many as possible, medical research would be trying to improve health instead of selling pharmaceuticals, and agriculture would be devoted to producing the most nutritious food in the most environmentally responsible way. Removing profit would also remove a great deal of the reason for competitiveness, secrecy and spying within organizations, along with a great deal of the redundancy of competing companies providing identical goods and services. Removing wages attached to a specific system would give every individual the freedom to leave any system they did not agree with or that began to malfunction due to core team problems, a better alternative system or other.
A proposal for governance: Stigmergy, beyond competition and collaboration

quote:
Stigmergy is a mechanism of indirect coordination between agents or actions. The principle is that the trace left in the environment by an action stimulates the performance of a next action, by the same or a different agent. In that way, subsequent actions tend to reinforce and build on each other, leading to the spontaneous emergence of coherent, apparently systematic activity. Stigmergy is a form of self-organization. It produces complex, seemingly intelligent structures, without need for any planning, control, or even direct communication between the agents. - Wikipedia
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 28 januari 2012 @ 23:11:08 #220
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107344468
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 januari 2012 @ 15:38:14 #221
181126 MouzurX
Misschien?
pi_107364420
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 29 januari 2012 @ 17:33:40 #222
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_107368466
quote:
Any for profit system is not going to have social or environmental goals as its mandate (even if it says it does) and a wage paying system is a for profit system. If profit were removed, all decisions would be made for social goals, prison systems would be trying to rehabilitate prisoners or study to find why they were in violation of the law instead of just warehousing as many as possible, medical research would be trying to improve health instead of selling pharmaceuticals, and agriculture would be devoted to producing the most nutritious food in the most environmentally responsible way. Removing profit would also remove a great deal of the reason for competitiveness, secrecy and spying within organizations, along with a great deal of the redundancy of competing companies providing identical goods and services. Removing wages attached to a specific system would give every individual the freedom to leave any system they did not agree with or that began to malfunction due to core team problems, a better alternative system or other.
Zelden heb ik zoveel onzin gelezen.
  zondag 29 januari 2012 @ 19:18:10 #223
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107371290
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 17:33 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Zelden heb ik zoveel onzin gelezen.
Integendeel. Als je iets niet doet om winst te maken heb je een andere motivatie nodig.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_107371407
Winst wordt helemaal niet weggehaald in dat systeem, het neemt gewoon een andere vorm aan. Iets anders dan geld.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 29 januari 2012 @ 19:42:56 #225
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107372265
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 19:21 schreef waht het volgende:
Winst wordt helemaal niet weggehaald in dat systeem, het neemt gewoon een andere vorm aan. Iets anders dan geld.
Precies, en dat verschil is misschien fundamenteler dan op het eerste gezicht lijkt.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_107377872
grappig om te lezen dat papierversnipperaar hier nu al 5 pagina's niet wil snappen wat het enorme hekelpunt is.

dus, zo concreet mogelijk..

wat als ik een commune opricht, nomadisch en parasiterend, met als gemeenschappelijke doel, geheel naar eigen vrije keuze: het systematisch uitroeien van mensen die niet lid zijn van onze commune.

hoe los je dat op? we maken immers gebruik van onze keuzevrijheid, saampjes in een clubje van gelijkdenkenden.

daarnaast mag je los van het praktische probleem (opgejaagd worden) ook nog eens dat instituut wetenschappelijk laten aantonen dat er een universele definitie is van goed en slecht bestaat, voordat je er ook maar een wet tegen kan maken.
niet dat mijn commune daar iets mee doet, wij geloven immers maar in 1 ding: anderen doodmaken. hoe die anderen daar op reageren, tsja, dat is hun keuzevrijheid.

wat echter wel wetenschappelijk aangetoond kan worden, is dat onze aarde een bepaald (en dus niet onbeperkt) oppervlakte heeft. dus we zullen je op den duur wel vinden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_107379356
quote:
Best aardig. Toch zie ik ook problemen:
-Zonder geloof in een almachtige zal de wil om onderworpen te zijn aan een streng moreel stelsel natuurlijk afnemen. Andersom: wie gelooft dat God écht meekijkt, zal denk ik sneller naar zijn geweten luisteren.
-Hoewel er wetenschappelijke verklaringen kunnen zijn voor morele tradities, blijven er zoals Harris opmerkt grijsgebieden, tegenstellingen en dillema's.
-Hoe bepaal je voor wie de moraal geldt? Aan het begin van het filmpje worden apen getoond, mieren en stenen. Stenen zijn geen morele subjecten. Mieren nauwelijks. Apen wel. Maar honden? En knaagdieren, die zeker pijn kunnen voelen? Waar ligt de grens?
Dat blijft arbitrair. En dat is niet echt een verwijt richting Harris of de wetenschappen: daar zijn geen antwoorden op. Juist daarom halen mensen moraliteit vaak uit een geloof, dat gebaseerd is op een aantal onbewijsbare vooronderstellingen. Merk op dat er daarbij enorme verschillen zijn. Christenen eten zo'n beetje alles terwijl Boeddhisten elk wezen als moreel subject zien en dus bewust geen vlees eten. Wie heeft gelijk?
-Zonder God of andere bovennatuurlijke sfeer is de wereld zoals ze is. Dat betekent: als morgen een groep immorele griezels de macht grijpt en zich vermenigvuldigt ten koste van morele(re) wezens (wat in de natuur dagelijks gebeurt, mensen niet uitgezonderd), dan laat dat de onmogelijkheid van moraliteit zien: moraliteit doemt soms op als sociaal smeermiddel, maar kan soms de groep ondermijnen wanneer zij bijv. geconfronteerd raakt met een vijandige groep.

Een voorbeeld: de Joden en Israël. Cijfermatig gezien is er niets irrationeels aan het agressieve beleid van de staat Israël. Een 'humaan' beleid zou inhouden dat het volk een veel kleiner stuk grond had om op te leven, met minder welvaart en minder veiligheid. Wat kan een wetenschapper daar tegeninbrengen, behalve stampvoeterij?
(Ik wil overigens niet in discussie gaan over de vraag wie gelijkheeft in dat conflict; juist dit conflict laat zien dat dat soms onmogelijk te bepalen is, en als dat het al is, dan blijkt de praktijk de morele maatstaven daarvoor te ondermijnen.)

Wie gelooft in een zuivere moraal of een duurzaam betere wereld voor iedereen, kan zich niet beroepen op de wetenschap die het aardse bestuderen; want het aardse is onderhevig aan processen of wetmatigheden die het project ondermijnen. Deze zijn de semantische bouwstenen van ons moderne denken over zowel economie als biologie, de woorden die onze blik erop bepalen en die ook hebben bepaald dat Sam Harris het nodig achtte een wetenschappelijk antwoord op morele vragen te zoeken, wetende dat de wereld verwetenschappelijkt.
Welke woorden doodden het woord God?
Replicatie, variatie, selectie, op hun beurt ontstaan uit schaarste die de selectie noodzakelijk maakt.

Kortom: Op aarde is het niet mogelijk iedereen een ideaal leven te geven. Dat veronderstelt onbeperkte middelen, en dat is belachelijk, hoeveel denkers er ook zijn geweest die dachten dat het kan.

Als God dan werkelijk dood is, is utopia ook dood.
pi_107379613
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:27 schreef probeer het volgende:
wat als ik een commune opricht, nomadisch en parasiterend, met als gemeenschappelijke doel, geheel naar eigen vrije keuze: het systematisch uitroeien van mensen die niet lid zijn van onze commune.
Dat had ik al eens aangedragen. Het antwoord kwam erop neer dat mijn commune dan erg gemeen zou zijn.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_107379950
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:54 schreef waht het volgende:

[..]

Dat had ik al eens aangedragen. Het antwoord kwam erop neer dat mijn commune dan erg gemeen zou zijn.
ja, dat is dus het punt wat ie al 5 pagina's lang systematisch ontwijkt: de tegenstanders van zijn papierocratie
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 29 januari 2012 @ 22:04:49 #230
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107380275
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:27 schreef probeer het volgende:
grappig om te lezen dat papierversnipperaar hier nu al 5 pagina's niet wil snappen wat het enorme hekelpunt is.

dus, zo concreet mogelijk..

wat als ik een commune opricht, nomadisch en parasiterend, met als gemeenschappelijke doel, geheel naar eigen vrije keuze: het systematisch uitroeien van mensen die niet lid zijn van onze commune.
Dan moet je echt teruglezen, deze vraag is al meer dan 9000 x gesteld.

quote:
daarnaast mag je los van het praktische probleem (opgejaagd worden) ook nog eens dat instituut wetenschappelijk laten aantonen dat er een universele definitie is van goed en slecht bestaat, voordat je er ook maar een wet tegen kan maken.
quote:
En: nee. Ik wil juist iedereen een eigen commune kiezen omdat er op die vragen mogelijk geen antwoord is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 januari 2012 @ 22:07:06 #231
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107380417
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:59 schreef probeer het volgende:

[..]

ja, dat is dus het punt wat ie al 5 pagina's lang systematisch ontwijkt: de tegenstanders van zijn papierocratie
Dat is niet waar, lees nog maar 5 x terug.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 januari 2012 @ 22:13:57 #232
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107380865
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 21:49 schreef sneakypete het volgende:

[..]

Best aardig. Toch zie ik ook problemen:
-Zonder geloof in een almachtige zal de wil om onderworpen te zijn aan een streng moreel stelsel natuurlijk afnemen. Andersom: wie gelooft dat God écht meekijkt, zal denk ik sneller naar zijn geweten luisteren.
Nee, mensen vinden in religie net zo goed rechtvaardiging voor hun misdaden.
quote:
-Hoewel er wetenschappelijke verklaringen kunnen zijn voor morele tradities, blijven er zoals Harris opmerkt grijsgebieden, tegenstellingen en dillema's.
Die los je op door in de juiste commune te gaan wonen.
quote:
-Hoe bepaal je voor wie de moraal geldt? Aan het begin van het filmpje worden apen getoond, mieren en stenen. Stenen zijn geen morele subjecten. Mieren nauwelijks. Apen wel. Maar honden? En knaagdieren, die zeker pijn kunnen voelen? Waar ligt de grens?
Dat blijft arbitrair. En dat is niet echt een verwijt richting Harris of de wetenschappen: daar zijn geen antwoorden op. Juist daarom halen mensen moraliteit vaak uit een geloof, dat gebaseerd is op een aantal onbewijsbare vooronderstellingen. Merk op dat er daarbij enorme verschillen zijn. Christenen eten zo'n beetje alles terwijl Boeddhisten elk wezen als moreel subject zien en dus bewust geen vlees eten. Wie heeft gelijk?
Als je in de juiste commune woont heb je gelijk.
quote:
-Zonder God of andere bovennatuurlijke sfeer is de wereld zoals ze is. Dat betekent: als morgen een groep immorele griezels de macht grijpt en zich vermenigvuldigt ten koste van morele(re) wezens (wat in de natuur dagelijks gebeurt, mensen niet uitgezonderd), dan laat dat de onmogelijkheid van moraliteit zien: moraliteit doemt soms op als sociaal smeermiddel, maar kan soms de groep ondermijnen wanneer zij bijv. geconfronteerd raakt met een vijandige groep.
Dat gebeurd ook met de uitvinding van een nieuwe religie, dus dat is niet hypothetisch.
quote:
Een voorbeeld: de Joden en Israël. Cijfermatig gezien is er niets irrationeels aan het agressieve beleid van de staat Israël. Een 'humaan' beleid zou inhouden dat het volk een veel kleiner stuk grond had om op te leven, met minder welvaart en minder veiligheid. Wat kan een wetenschapper daar tegeninbrengen, behalve stampvoeterij?
Hij kan er tegenin brengen dat de wereld niet beter word door een land te stichten op bezet gebied.
quote:
(Ik wil overigens niet in discussie gaan over de vraag wie gelijkheeft in dat conflict; juist dit conflict laat zien dat dat soms onmogelijk te bepalen is, en als dat het al is, dan blijkt de praktijk de morele maatstaven daarvoor te ondermijnen.)
Het conflict wordt veroorzaakt door mensen die een andere commune willen overnemen, overheersen, ed.
quote:
Wie gelooft in een zuivere moraal of een duurzaam betere wereld voor iedereen, kan zich niet beroepen op de wetenschap die het aardse bestuderen; want het aardse is onderhevig aan processen of wetmatigheden die het project ondermijnen. Deze zijn de semantische bouwstenen van ons moderne denken over zowel economie als biologie, de woorden die onze blik erop bepalen en die ook hebben bepaald dat Sam Harris het nodig achtte een wetenschappelijk antwoord op morele vragen te zoeken, wetende dat de wereld verwetenschappelijkt.
Een betere wereld is makkelijk, zo goed gaat het nu allemaal niet. Maar jij eist nu natuurlijk perfectie. Maar in een perfecte wereld hebben we geen Papierocratie nodig.
quote:
Kortom: Op aarde is het niet mogelijk iedereen een ideaal leven te geven. Dat veronderstelt onbeperkte middelen, en dat is belachelijk, hoeveel denkers er ook zijn geweest die dachten dat het kan.
De economie is niet zero-sum volgens de geleerden, dus zijn er wel onbeperkte middelen. Of misschien is het financiële gedoe een leugen en moeten we beleid ontwikkelen rond mensen ipv geld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 29 januari 2012 @ 22:16:48 #233
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_107381014
Het lijkt mij moeilijk om in zo'n samenleving er voor te zorgen dat elke burger toch toegang krijgt tot zijn/haar grondrechten. Ik denk dat dit maffiapraktijken in de hand gaat werken waarbij sommige commune's als gevangenissen worden waar je niet meer uit kan komen. Terwijl andere commune's begeerlijk worden (door rijke bevolking of door grondstoffen die toevallig aanwezig bleken te zijn achteraf) zichzelf afsluiten voor nieuwe aanmelders.

Wat je dan hebt gedaan is in feite de huidige staat van de wereld politiek gerecreëerd in Nederland op gemeenteniveau.

En ik denk dat we het er wel over eens kunnen zijn dat de wereld nu een kankerzooi is (zoals da zo mooi heet).

Misschien dat ik hier iets over het hoofd zie trouwens ik heb pas 50% van het topic gelezen.

[ Bericht 3% gewijzigd door SpecialK op 29-01-2012 22:22:10 ]
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_107381072
quote:
7s.gif Op zondag 29 januari 2012 22:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is niet waar, lees nog maar 5 x terug.
zou je die post voor me kunnen quoten, want het lukt mij niet een echt en in praktijk werkend antwoord te vinden.

en 'dan woon je niet in mijn commune / in de verkeerde commune' werkt ook niet he. we jagen net zo lang door tot alle anderen kapot zijn, en hebben geen boodschap aan andermans definities of indelingen in die communes.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 29 januari 2012 @ 22:35:35 #235
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_107382159
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2012 22:17 schreef probeer het volgende:

[..]

zou je die post voor me kunnen quoten, want het lukt mij niet een echt en in praktijk werkend antwoord te vinden.

quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Zoals in de OP staat: Een wetenschappelijk instituut creëert noodzakelijke wetten. Die wetten moeten de keuzevrijheid garanderen.

[..]

En dan komen we weer op keuzevrijheid, tenzij jij voor iedereen centraal wilt vaststellen hoe ze gelukkig zouden moeten worden.

[..]

Het is mijn doel om iedereen gelukig te maken. Iedereen word gelukkig op een andere manier, dus daar heb je keuzevrijheid voor nodig. En daar heb je een maatschappij voor nodig die dat regelt. Dat is de basis van mijn Papierocratie. Drugs is slechts een extreem goed voorbeeld.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:22:50 #236
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_108890162
quote:
People Aren't Smart Enough for Democracy to Flourish, Scientists Say

The democratic process relies on the assumption that citizens (the majority of them, at least) can recognize the best political candidate, or best policy idea, when they see it. But a growing body of research has revealed an unfortunate aspect of the human psyche that would seem to disprove this notion, and imply instead that democratic elections produce mediocre leadership and policies.

The research, led by David Dunning, a psychologist at Cornell University, shows that incompetent people are inherently unable to judge the competence of other people, or the quality of those people's ideas. For example, if people lack expertise on tax reform, it is very difficult for them to identify the candidates who are actual experts. They simply lack the mental tools needed to make meaningful judgments.

As a result, no amount of information or facts about political candidates can override the inherent inability of many voters to accurately evaluate them. On top of that, "very smart ideas are going to be hard for people to adopt, because most people don’t have the sophistication to recognize how good an idea is," Dunning told Life's Little Mysteries.

He and colleague Justin Kruger, formerly of Cornell and now of New York University, have demonstrated again and again that people are self-delusional when it comes to their own intellectual skills. Whether the researchers are testing people's ability to rate the funniness of jokes, the correctness of grammar, or even their own performance in a game of chess, the duo has found that people always assess their own performance as "above average" — even people who, when tested, actually perform at the very bottom of the pile. [Incompetent People Too Ignorant to Know It]

We're just as undiscerning about the skills of others as about ourselves. "To the extent that you are incompetent, you are a worse judge of incompetence in other people," Dunning said. In one study, the researchers asked students to grade quizzes that tested for grammar skill. "We found that students who had done worse on the test itself gave more inaccurate grades to other students." Essentially, they didn't recognize the correct answer even when they saw it.

The reason for this disconnect is simple: "If you have gaps in your knowledge in a given area, then you’re not in a position to assess your own gaps or the gaps of others," Dunning said. Strangely though, in these experiments, people tend to readily and accurately agree on who the worst performers are, while failing to recognize the best performers.

The most incompetent among us serve as canaries in the coal mine signifying a larger quandary in the concept of democracy; truly ignorant people may be the worst judges of candidates and ideas, Dunning said, but we all suffer from a degree of blindness stemming from our own personal lack of expertise.

Mato Nagel, a sociologist in Germany, recently implemented Dunning and Kruger's theories by computer-simulating a democratic election. In his mathematical model of the election, he assumed that voters' own leadership skills were distributed on a bell curve — some were really good leaders, some, really bad, but most were mediocre — and that each voter was incapable of recognizing the leadership skills of a political candidate as being better than his or her own. When such an election was simulated, candidates whose leadership skills were only slightly better than average always won.

Nagel concluded that democracies rarely or never elect the best leaders. Their advantage over dictatorships or other forms of government is merely that they "effectively prevent lower-than-average candidates from becoming leaders."
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 28 maart 2012 @ 01:10:13 #237
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_109594561
quote:
Greece's cut-price potato movement shows Greeks chipping in

Greeks are pulling together and forging innovative new social and economic models to help those hit hardest by the debt crisis

Spyros Gkelis, a smart and hard-working biology lecturer from Thessaloniki, saw it like this. "If someone shoves you," he said, "you know, like really pushes you, hard, in the street, so it hurts, your first reaction is to lash out. Strike back. But if that doesn't achieve anything, if they keep pushing, and it keeps hurting, you think again. Try something else. Work out some way of dealing with it."

In their fifth year of recession, with 21% of the workforce jobless, salaries slashed, one in 11 people in greater Athens using soup kitchens and half the country's most prescribed medicines now in short supply, that is what more and more Greeks are doing. Faced with a half-broken state, and systems and structures only making things worse, people are doing things differently.

In a clearing on a hillside above the second city, Elisabet Tsitsopoulou found herself buying five 25kg sacks of potatoes, for herself and her neighbours, from the back of a lorry. She paid ¤0.25 a kilo, against the 60-70 cents she would pay in the shops. The farmer she bought from, Apostolos Kasapis, was equally happy: he got his money straight away, rather than having to wait up to a year – or forever – for a middleman's cheque.

"It benefits everyone," said Christos Kamenides, professor of agricultural marketing at Thessaloniki University, of the producer-to-consumer system he has helped perfect. The potato movement was launched last month and is spreading across Greece, incorporating other staples such as onions, rice, flour, olives and – at the last count – more than 4,000 Easter lambs. Town halls announce a sale; locals say how much they'll buy; farmers show up with it in 25-tonne trucks. Everyone's happy.

With many Greeks now taking home 30% less than before the crisis, but prices of plenty of products still impossibly high, the movement is a clever and, for many, vital way to cut costs that is of practical help to both parties to the transaction. There is anecdotal evidence, too, that supermarket prices are starting to fall, certainly on direct sale days, in response to it.

In several parts of the country, small volunteer shops are setting up, often on the initiative of local councils, selling produce at barely more than cost price – the margin is marked on the pack – in member-only schemes, to avoid tax and legal problems. Kamenides is developing a broader scheme along these lines. His "unified co-operative" will unite producers and consumers and may eventually serve as an economic model for buying and selling essential foodstuffs.

A couple of hours south, in the port of Volos, an alternative economic model is already up and running. More than 800 townsfolk have signed up for a local currency scheme called TEMs. Teachers, doctors, babysitters, a bookkeeper, farmers and smallholders, a decorator, hairdresser, seamstress and a lawyer are among the members. In the past couple of weeks Theodoros Mavridis, a local electrician, has not had to pay a euro for his eggs, tsipourou (the local brandy), fruit, olives, olive oil, jam, soap, and help in filling out his tax return.

Maria Choupis, a founder member, said up to 15 such networks are active. Members transfer units into and out of each others' accounts online. To ensure the currency works hard, these can hold a limit of 1,200 TEMs, and cannot be more than ¤300 overdrawn. For Bernhardt Koppold, an alternative therapist, the scheme is easier and more direct but also "a way of showing practical solidarity". Choupis agrees it's "as much social as economic". That's a point that recurs frequently. There is, among many Greeks, still intense anger at what they are living through, as well as almost complete disillusionment with politicians, not to say politics. But in Choupis's words, many are "moving beyond anger": instead of lashing out, coming together.

In Volos, a waiter in the taverna by the ferry terminal, told me that "in the years of cheap money and easy credit, we just lost sight of what matters, you know? It's sad that it's taken a crisis to do it, but we're rediscovering our values."

People are helping each other in small, informal ways. Teachers and parents' associations "come together, gather food and discreetly arrange to allocate it to families in the school who are suffering", said Victoria Pakrete, an Athens teacher who herself volunteers in a soup kitchen. Marie Le Du said that in the northern Athens suburb where her mother lives, women from the local Orthodox church "work in pairs. They visit two or three families that are 'their' families, drop in for a coffee and a chat to catch up – and discreetly hand over a parcel of donated food, as part of the visit, to preserve the family's dignity."

Others are more organised. Reveka Papadopoulos, head of Médecins Sans Frontières Greece, said that in the past year she had seen "some really encouraging, exciting things. People are seeing the power of organising themselves, of helping themselves, and each other. It's wonderful to see … it keeps you going."

So in Thessaloniki, the National Theatre of Northern Greece is about to launch a season of plays by Genet, Pinter, Albee and Greek authors under the banner Social Theatreshop.

Theatregoers will pay for their tickets with food, which the theatre's 300 staff – actors, technicians, administrators, all working on the project for free – are distributing among charities and welfare groups in the city.

"We are, everyone knows it, in a very bad situation," said the deputy artistic director, Giannis Rigas. "We thought, we have to do something for people who now have so little money that they are going hungry. But this isn't charity, it's a fair exchange: food for theatre. A couple of tins of soup, or a packet of pasta, for a ticket. And it's also a way to put the theatre back where it belongs, in the community."

Across town, on the redecorated first floor of a battered building owned by a trades union association, more than 80 doctors and dentists volunteer their time at the social medical centre, opened late last year to treat illegal immigrants with no access to free healthcare.

In fact, 70% of the patients seen by the GPs and specialists at the centre until 9pm each night are Greek citizens who can no longer afford health insurance.

"If you're not earning, you no longer have easy access to care," said Sofie Georgiadou, a dentist who volunteers one evening a fortnight. "I never imagined I would one day find myself working somewhere like this, in Greece."

It doesn't, in some instances, take much to change things. In Athens, Xenia Papastavrou, fed up with the quantities of perfectly good bread going to waste in restaurants and bakeries when welfare groups were spending money elsewhere to buy it, has founded a network called Boroume that, via its website, now puts 70 commercial food donors – including Greece's largest bakery chain and 25 Athens hotels – in contact with 400 welfare groups, from elderly people's homes and orphanages to drop-in centres for the homeless and municipal soup kitchens. Similarly Silia Vitoratou, a statistician, joined with friends in December to set up Tutorpool, whose site now puts 500 volunteer tutors in contact with pupils who need their help. It is a fact of Greek life that most schoolchildren, especially those hoping to go to university, will at some stage need after-school tutoring; many parents can no longer afford the private tuition centres that for decades have met that demand.

Tutorpool is helping Vassilis Xanthopoulos, 11, who is dyslexic and has had extra private tuition since he was very young.

"Last year, we had to stop," said Harris, his father. "My business has practically collapsed, and my wife is earning half what she used to. It was ¤450 a month we no longer had. Vassilis started falling behind almost instantly. Tutorpool really saved us."

Warming as they are, though, such initiatives can't save everyone. Korina Hatzinikolaou is a developmental psychologist at the Athens Institute of Children's Health, which co-ordinates Greece's child healthcare provision.

Her salary has been cut by a third and hasn't been paid since December; she and her two small sons have had to move back in with her mother.

More alarmingly, the institute itself can no longer make ends meet and is threatened with closure; Greece's national neo-natal screening programme, among others the institute runs, is now at risk.

"There are limits to what ordinary people can do," Hatzinakolaou said.

"We can do much, but we cannot run a health system. At some point, a state has to say, 'You know what? This really matters. Let's all do it, together. Let's make it a priority.' But here in Greece, the social state is collapsing. I am really not sure how it will end."
Het artikel gaat verder.

Comment:

quote:
Nickata
27 March 2012 5:53PM

Food exchange networks are also emerging here in the United States. When the state favors corporatate benefits over people's rights and livelihood, people begin to realize that we don't need the state nor corporations. We can grow our own food and exchange it among ourselves - we don't need them, they need us.


[ Bericht 2% gewijzigd door Papierversnipperaar op 28-03-2012 01:18:21 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_109791905
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2011 16:48 schreef waht het volgende:

[..]

Gast, daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de verschillen tussen communes.

Voor de duizendste keer: mijn commune gaat alle andere communes met iets van waarde aanvallen. Gewoon omdat we gewelddadige, hebzuchtige idioten zijn. En lukt dat niet, dan gaan we van binnenuit de boel laten klappen. Daar gaat je mooie idee (wat al zo vaak geprobeerd is en wat amper verschilt van de huidige naties).

Dat doel van jouw communes (elkaar niets opdringen) gaat met andere woorden de eerste seconde al de deur uit. Want ik heb daar geen bericht aan. Wie gaat mij in bedwang houden? Wie gaat jouw mening aan mij opleggen? Niemand inderdaad, want jouw mening is dat niets opgedrongen mag worden. Dan zul je altijd aan het kortste eind trekken.

(Dit allemaal om een punt te maken, het zal mij een zorg zijn wat voor commune jij wilt.)
zoiets postte ik al eerder. samen spelen? ^^ enige doel is alle anderen kapot maken.
"Pools are perfect for holding water"
  vrijdag 5 september 2014 @ 14:49:53 #239
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_144203280
quote:
quote:
De zelfbenoemde zedenpolitie eist met flyers een 'Shariah Controlled Zone' (sharia-gecontroleerde zone) op in het centrum van Wuppertal, waar moslims het zonder alcohol, kansspel, muziek, pornografie, prostitutie en drugs moeten doen. Volgens het Openbaar Ministerie is het aanbevelen van religieuze leefregels op zich niet strafbaar. Geen van de jongeren van 19 tot 33 jaar is aangehouden. De bevolking is gevraagd bij verdachte waarnemingen 110, het alarmnummer van de politie, te bellen.
Ik hoop dat ze vantevoren aan iedereen gevraagd hebben of ze in deze sharia-zone willen wonen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_144229539
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 12:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Als je niet kan bewijzen dat drugs slecht zijn (en dat kan je niet) komt er geen wet tegen.
Wat een bekrompenheid!
Maarja je kan natuurlijk ook beweren dat pistolen niet slecht zijn. Het is namelijk de mens die de trekker overhaalt.
  zondag 23 november 2014 @ 11:55:28 #241
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_146921651
quote:
Noem me meester

‘Op je knieën, noem me meester en smeek me je te kussen.” Nog een: „Zorg dat ze zich schuldig voelt, verneder haar, beschouw haar als je bediende.” Dit zijn geen zinnen uit de sadomasoseller Fifty Shades of Grey, maar uit het repertoire van dating-goeroe Julien Blanc – en daar hebben we meteen het probleem. Het is geen erotische fantasie, maar een echte „versiertruc”, een van de vele die onvolkomen mannen wordt geleerd tijdens Blancs seminars, waar je honderden dollars voor moet neertellen om je „game te pimpen”. Kort samengevat: „Duw gewoon haar hoofd op je pik.”

Overal klinken nu protesten tegen Blanc en zijn organisatie, die ook in Nederland workshops heeft gepland. Moet je een man toelaten die andere mannen leert hoe je vrouwen denigreert, hoe je zo snel mogelijk hun weerstand breekt? Halverwege zijn Australische tournee werd Blancs visum ingetrokken. Afgelopen week is hem de toegang tot Engeland geweigerd. Ook minister Opstelten heeft een petitie op zijn bureau liggen.

Een staat wordt geacht haar burgers te beschermen – maar waartegen precies? Tot waar kun je gaan? Als Blanc wordt geweigerd, moet dan ook Fifty Shades of Grey uit de handel worden genomen? Over dat literaire fenomeen heeft de Britse schrijver Tim Parks opgemerkt dat het de duistere krochten van de seksuele verbeelding acceptabel maakt voor een groot publiek – er wordt een vrouw vernederd en vastgebonden, maar omdat het met contactueel vastgelegde wederzijdse instemming gebeurt, kun je er zonder schuldgevoel opgewonden van raken. Het is het ideale compromis tussen verlichte opvattingen en verborgen verlangens; tussen slecht en saai ligt het burgerlijke stout.

Voor Blanc en zijn geestverwanten zit de opwinding juist in de afwezigheid van instemming. Vrouwen willen overmeesterd worden, denken ze, zelfs door sukkels die 1.600 euro aan een seminar van Blanc hebben uitgegeven. Dat waanbeeld kun je triest en abject en zelfs gevaarlijk vinden. Moet je het verbieden?

De afgelopen decennia is ons idee van democratie en vrijheid steeds meer samen komen te vallen met ons idee wat goed en verlicht is. Iedereen gelijkwaardig, iedereen respectvol naar de ander toe, een steeds verder opgerekte empathie met wat vroeger als oneigenlijk, minderwaardig of bedreigend werd gezien. En een tijd lang leek het alsof iedereen netjes in dezelfde richting bewoog, allemaal op weg naar de verlichte samenleving, vrij van racisme, discriminatie, uitbuiting, misbruik, klassenbewustzijn, vooroordeel en vrouwenhaat.

Dat de werkelijkheid achterblijft bij de verwachting – steeds opnieuw blijkt het een akelige verrassing. Vrijwel alle ophef gaat daarover: hardnekkige homofobie in het voetbal, onverbloemd racisme in de sociale media, groepjes die plotseling helemaal niet van plan zijn op gepast verlichte wijze te „integreren”, maar afgedwongen gelijkwaardigheid van alles en iedereen juist als een aanval op hun gevoel van eigenwaarde zien. Wat als vrije burgers hun democratisch recht opeisen om sociaal conservatief te zijn, mannen en vrouwen niet gelijk, homo’s weer buiten de maatschappelijke orde, de idealen van de Verlichting als kwalijke aberratie?

De verwachting dat een pluriforme samenleving tegelijk ook volkomen homogeen zou worden, achteraf gezien lijkt het verdacht veel op een naïeve heilsverwachting. De ontnuchtering veroorzaakt een groot onbehagen – wat te doen met haatpredikers, neonationalisten, neoconservatieven, neoreligieuzen en neomacho’s, en al die anderen die hun vrijheid gebruiken om vraagtekens te zetten bij het gelijkheidsideaal, of dat verwerpen of vervloeken?

Dat een fenomeen als Julien Blanc gemakkelijk wereldwijd de krantenkoppen haalt, geeft al aan dat hij geen minieme ontsporing is in een wereld die verder op de goede weg is. Hij is bedreigend, vanwege de weerklank die hij lijkt te vinden. Cynisch exploiteert hij verlangens die recht tegen het verlichte wereldbeeld ingaan. Dat is de beschaafde wereld die de komiek Sacha Baron Cohen een aantal jaren geleden al ontmaskerde met zijn typetjes Borat en Brüno. Iedereen acht zichzelf verlicht, maar krab aan het oppervlak en er komt veel troep naar buiten.

Blanc is geen Borat, hij meent het echt. Hij is een stresstest voor onze seculiere, pluriforme, democratische samenleving. Hij verdient fel protest, maar geen verbod. Hij stelt onze gedeelde overtuigingen op de proef. Dat toelaten is geen bewijs van zwakte, maar van kracht. Verbieden is onmachtige bezwering.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')