abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107900247
Zonder moderator kan die kern niet meer kritiek worden toch (in thoerie)? In ieder geval vallen ze nu wel door de mand met hun 'Cold shutdown'. Maargoed, dat dat voorbarig was wisten natuurlijk allang :)
pi_107902463
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 18:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dude! :D
Een waterstof explosie heeft echt helemaal niets met atoombommen of nucleaire reacties te maken.
Ik druk me idd verkeerd uit maar...
Helemaal niets ? Het is dus toeval dat er in n fabriek waar nucleaire reacties plaatsvinden zich ' n waterstofexplosie voordoet ? Neuh toch.. maar je hebt gelijk dat dit niet hetzelfde is. (My Bad) Het ging hopelijk niet om kernfusie, alhoewel dat misschien is waar Busby op doelde ?

Maaruh, waarom is deze waterstofexplosie zwart/donkergrijs van kleur ?
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_107902539
Ik heb geen verstand van Atoomenergie etc.. Dus ik heb een vraag voor de deskundigen onder ons.

Is het schadelijk voor ons in Nederland als er een centrale ontploft? En is de kans dat een centrale ontploft mogelijk in deze huidige situatie? Zo ja, kan Japan geen andere manier vinden om energie op te wekken?
  zondag 12 februari 2012 @ 19:54:08 #254
78918 SeLang
Black swans matter
pi_107903050
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:37 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Ik druk me idd verkeerd uit maar...
Helemaal niets ? Het is dus toeval dat er in n fabriek waar nucleaire reacties plaatsvinden zich ' n waterstofexplosie voordoet ? Neuh toch.. maar je hebt gelijk dat dit niet hetzelfde is. (My Bad) Het ging hopelijk niet om kernfusie, alhoewel dat misschien is waar Busby op doelde ?
Geen toeval. Als je waterdamp extreem verhit dan gaat het ontleden in waterstof en zuurstof. Dat is een zeer explosief mengsel en dat heeft zich kennelijk opgehoopt in het reactorgebouw maar buiten de containment en dan heb je maar een vonkje nodig om het te laten ontploffen. Dat is geen nucleaire explosie en al helemaal geen kernfusie maar gewoon een snelle verbranding. De extreme hitte die de waterdamp heeft doen ontleden is natuurlijk wel ontstaan door oververhitting van de reactorkern maar de ontploffing zelf heeft niets met kernreacties te maken. Als je die waterdamp op een andere manier extreem had verhit dan had je precies hetzelfde effect gehad.

quote:
Maaruh, waarom is deze waterstofexplosie zwart/donkergrijs van kleur ?
Verbranden van waterstof is op zich kleurloos, maar de explosie veroorzaakt ook stof en het gebouwtje zelf vliegt ook in brand (hout, plastic, etc) en dat kan wel donkere rook geven.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_107904206
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:54 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen toeval. Als je waterdamp extreem verhit dan gaat het ontleden in waterstof en zuurstof. Dat is een zeer explosief mengsel en dat heeft zich kennelijk opgehoopt in het reactorgebouw maar buiten de containment en dan heb je maar een vonkje nodig om het te laten ontploffen. Dat is geen nucleaire explosie en al helemaal geen kernfusie maar gewoon een snelle verbranding. De extreme hitte die de waterdamp heeft doen ontleden is natuurlijk wel ontstaan door oververhitting van de reactorkern maar de ontploffing zelf heeft niets met kernreacties te maken. Als je die waterdamp op een andere manier extreem had verhit dan had je precies hetzelfde effect gehad.

[..]

Verbranden van waterstof is op zich kleurloos, maar de explosie veroorzaakt ook stof en het gebouwtje zelf vliegt ook in brand (hout, plastic, etc) en dat kan wel donkere rook geven.
Ik weet het, ik weet het..daarom zei ik ook dat het geen toeval is, nogmaals my bad, haalde 2 termen door elkaar. (waterstofbom/explosie). Maar nog steeds ben ik er niet zeker van dat wat ik zie ook daadwerkelijk n waterstofexplosie is.

En zelfs als het n waterstofexplosie was blijven bij mij de vragen:

Heeft n waterstofexplosie genoeg kracht om muren van 3 meter dik (gebouwtje???) +, de binnenmuren waren nog dikker (4,5,m) , weg te vagen/verpulveren ? ( gemiste kans voor al die bunkerbusters)
De reactoren waren uitgerust met ' n niet elektrisch aangedreven systeem om n.a.v het Three Mile Island incident waterstof af te voeren. Waarom dan toch die explosie ?
Reactor 4 was volgens Tepco leeg en ontdaan van brandstof, (de koepel van de reactor was n.b. verwijderd) waarom daar dan die explosie ?
De fuel pools kunnen het niet geweest zijn, wat dan wel ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Resonancer op 12-02-2012 20:32:50 ]
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
pi_107905388
waterstof kan toch potentieel destructiever zijn als een kernontploffing?
pi_107905500
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:40 schreef mschol het volgende:
Het voordeel van een waterstofexplosie is dat er maar 1 materiaal vrijkomt: water.

Maar het kan een hele harde knal geven, en dat wil je niet in een ruimte (centrale is het niet meer te noemen) waar een hoop radioactieve rotzooi ligt.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 12 februari 2012 @ 20:43:56 #258
172669 Papierversnipperaar
Cafene is ook maar een drug.
pi_107905588
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 19:54 schreef SeLang het volgende:
De extreme hitte die de waterdamp heeft doen ontleden is natuurlijk wel ontstaan door oververhitting van de reactorkern maar de ontploffing zelf heeft niets met kernreacties te maken.
De brandstofstaven zijn ingepakt in een laag zirkonium. Als die laag verbroken word (door een gedeeltelijke meltdown bijvoorbeeld) komt water direct in aanraking met de kernbrandstof en word er waterstof geproduceerd. Maar of dat is door warmte of door een chemische reactie met de brandstof weet ik niet.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 12 februari 2012 @ 20:45:57 #259
pi_107905697
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:17 schreef Resonancer het volgende:

De reactoren waren uitgerust met ' n niet elektrisch aangedreven systeem om n.a.v het Three Mile Island incident waterstof af te voeren. Waarom dan toch die explosie ?
Omdat er geen elektriciteit was. De reactor was afgeschakeld door de aardbeving, de verbinding met de buitenwereld was weg (als er buiten de centrale al elektriciteit was), de brandstoftanks van de aggregaten waren weggespoeld door de Tsunami en de accu-packs waren leeg.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 12 februari 2012 @ 20:49:55 #260
17121 Rica
Mais, je rve!
pi_107905947
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:17 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Ik weet het, ik weet het..daarom zei ik ook dat het geen toeval is, nogmaals my bad, haalde 2 termen door elkaar. (waterstofbom/explosie). Maar nog steeds ben ik er niet zeker van dat wat ik zie ook daadwerkelijk n waterstofexplosie is.

En zelfs als het n waterstofexplosie was blijven bij mij de vragen:

Heeft n waterstofexplosie genoeg kracht om muren van 3 meter dik (gebouwtje???) +, de binnenmuren waren nog dikker (4,5,m) , weg te vagen/verpulveren ? ( gemiste kans voor al die bunkerbusters)
Reactor 4 was volgens Tepco leeg en ontdaan van brandstof, (de koepel van de reactor was n.b. verwijderd) waarom daar dan die explosie ?
De fuel pools kunnen het niet geweest zijn, wat dan wel ?
De Zirconium. De brandstofstaven zijn bekleed met zirconium.
Als de staven te heet worden gaat de zirconium reageren, vooral met water, en wordt er waterstof gevormd.

In de fuelpool is de temp opgelopen, is uiteindelijk drooggekookt en daarbij is al dat waterstofgas ontstaan.

Het kan wel degelijk tot een kleine atoomexplosie leiden trouwens. Gunderson vermoedt dat het bij reactor #3 is gebeurd. De waterstofexplosie gooit alle kernmateriaal door elkaar en er ontstaat een prompt-criticality waarbij de kernreactie eventjes een kettingreactie wordt. Een soort mini atoombom.

Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  zondag 12 februari 2012 @ 20:55:29 #261
pi_107906250
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:49 schreef Rica het volgende:

Het kan wel degelijk tot een kleine atoomexplosie leiden trouwens. Gunderson vermoedt dat het bij reactor #3 is gebeurd. De waterstofexplosie gooit alle kernmateriaal door elkaar en er ontstaat een prompt-criticality waarbij de kernreactie eventjes een kettingreactie wordt. Een soort mini atoombom.

[ afbeelding ]
Een kettingreactie kan, maar een explosieve? Nee, dat geloof ik niet.
  zondag 12 februari 2012 @ 21:00:44 #262
17121 Rica
Mais, je rve!
pi_107906581
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een kettingreactie kan, maar een explosieve? Nee, dat geloof ik niet.

Maar wat weet hij er nou van.
Your games are death
With every breath
pi_107906777
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat er geen elektriciteit was. De reactor was afgeschakeld door de aardbeving, de verbinding met de buitenwereld was weg (als er buiten de centrale al elektriciteit was), de brandstoftanks van de aggregaten waren weggespoeld door de Tsunami en de accu-packs waren leeg.
Weer verwarring ? Dit systeem om waterstof af te vangen had volgens mijn bron helemaal geen electriciteit nodig! De generatoren functioneerden volgens die bron ook (i.i.g 1 ervan).
En al had het dat wel:

quote:
Each reactor has 8 separate emergency backup systems, each capable of saving the reactor on it's own. Three are designed to function perfectly if all power is lost and even the generators fail. Fukushima did not need any electrical systems operating AT ALL to keep itself from blowing up, when power is lost steam from the reactors is automatically diverted from the generator turbines to two totally separate steam turbines connected to totally separate water pumps needing only reactor steam to power them. Even that backup system has dual redundancy, only one of the two is needed for the job. But the valves which have to activate to re-divert the steam, all 6 valves on a total of 3 fueled reactors, eventually failed to.
http://www.jimstonefreelance.com/fukushima1.html
Eisenhower1961.
  zondag 12 februari 2012 @ 21:05:00 #264
pi_107906865
quote:
quote:
In kerncentrales houdt men de reactie precies kritisch zodat energie wordt
"kritisch" staat niet gelijk aan een explosie. Hij bedoeld dat er een nieuwe kettingreactie kan optreden, maar dat betekend niet een nucleaire explosie.
  zondag 12 februari 2012 @ 21:06:00 #265
pi_107906914
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:03 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Weer verwarring ? Dit systeem om waterstof af te vangen had volgens mijn bron helemaal geen electriciteit nodig!
En al had het dat wel:

[..]

Dan was dat niet elektrische systeem stuk.
pi_107907949
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:49 schreef Rica het volgende:

[..]

De Zirconium. De brandstofstaven zijn bekleed met zirconium.
Als de staven te heet worden gaat de zirconium reageren, vooral met water, en wordt er waterstof gevormd.

In de fuelpool is de temp opgelopen, is uiteindelijk drooggekookt en daarbij is al dat waterstofgas ontstaan.

[ afbeelding ]
Thx ,die laatste allinea omschrijft precies wat ik eerder in volkstaal schreef. Het lijkt er echter op dat dit niet mogelijk is:

quote:
Fuel rods are only 20 percent fissionable, sometimes even less, and until you reach over 90 percent purity in U238 and about 70 percent purity in Plutonium NO "prompt criticality" is possible in ANY case no matter how much of it you have laying around.
http://www.jimstonefreelance.com/fukushima1.html
En nogmaals volgens Tepco was er helemaal geen brandstof in reactor 4,

Wat klopt we niet aan onderstaande theorie over de fuel pools ?
quote:
. Overheated open fuel pools cannot produce hydrogen because in an open fuel pool the water boils off at 100 Celsius, and won't be present in pressurized form at 2,000 degrees Celsius to liberate it's hydrogen by losing it's oxygen to the zircon cladding in the fuel rods. The rods will prefer the free oxygen in the air and burn long before attempting to claim the oxygen in whatever humidity there might be.

Eisenhower1961.
  zondag 12 februari 2012 @ 21:36:49 #267
17121 Rica
Mais, je rve!
pi_107909038
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

[..]

"kritisch" staat niet gelijk aan een explosie. Hij bedoeld dat er een nieuwe kettingreactie kan optreden, maar dat betekend niet een nucleaire explosie.
Speel het nog eens af vanaf 6:48

quote:
"A hydrogen reaction started, which then caused the shock wave to move and distort the nuclear fuel in the pool. The distortion of the nuclear fuel in the pool creates a prompt nuclear reaction, which then blows the rubble out off the pool, up in the plume and creates the energy needed to create the dramatic event that we've seen at Fukushima unit 3"
Kortom er komt door een nucleaire reactie plotseling heel veel energie vrij, voldoende om brokstukken uit de pool hoog de lucht in te schieten en het beeld te vormen wat we zien, maw een explosie.

Je mag geloven dat het niet kan maar Gunderson heeft het over een explosie.
Your games are death
With every breath
  zondag 12 februari 2012 @ 22:02:28 #268
17121 Rica
Mais, je rve!
pi_107910718
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 21:20 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Thx ,die laatste allinea omschrijft precies wat ik eerder in volkstaal schreef. Het lijkt er echter op dat dit niet mogelijk is:

Het is wel degelijk mogelijk en je hoeft er echt geen weapons-grade uranium van 90% voor te hebben.

Genoeg voorbeelden: http://en.wikipedia.org/wiki/Prompt_critical

Het is geen kernexplosie als een atoombom maar het is ook geen gecontroleerde reactie zoals normaal in de kerncentrale voorkomt, het zit er ergens tussenin. Een korte hevige kettingreactie waarbij veel energie vrijkomt.

Vergelijk het met een vol luciferdoosje in een keer aansteken. Er komt plotseling veel energie vrij maar het is geen explosie als knalvuurwerk.
Your games are death
With every breath
pi_107922600
Niks aan de hand, (zo ver je het niks kan noemen dan)
http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE81C0FN20120213
New Fukushima scare blamed on faulty thermometer
  maandag 13 februari 2012 @ 12:22:50 #270
pi_107925621
quote:
0s.gif Op zondag 12 februari 2012 20:40 schreef mschol het volgende:
De space shuttle kwam een heel eind op waterstof.

Waterstof ontstaat trouwens omdat het zirconium met de zuurstof uit het water reageert.
pi_107928699
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 10:33 schreef The_Avatar het volgende:
Niks aan de hand, (zo ver je het niks kan noemen dan)
http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE81C0FN20120213
New Fukushima scare blamed on faulty thermometer
Hebben ze voor niks tonnen water en boorzuur toegevoegd, ach dumpen we gewoon weer in zee. Lost wel op.
Net als de wolken boven de centrale.
Eisenhower1961.
pi_107929438
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 14:01 schreef Resonancer het volgende:
Net als de wolken boven de centrale.
Inderdaad merkwaardig ...
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_107931633
Er is niks raars aan oplossende wolken. Dat het in Nederland door de geografie van het land ongebruikelijk is om wolken te zien ontstaan of verdwijnen wil niet zeggen dat dat een universele waarheid is. :{w

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2012 15:27:55 ]
pi_107934617
Verontrustend.

http://www.wnytruthers.com/archives/9283

Zijn er gepubliceerde metingen bekend in Nederland ? van afgelopen jaar ?
pi_107935880
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 16:44 schreef Bankfurt het volgende:
Verontrustend.

http://www.wnytruthers.com/archives/9283

Zijn er gepubliceerde metingen bekend in Nederland ? van afgelopen jaar ?
Hier:
http://www.google.nl/url?(...)gZPb3f4tA8ow&cad=rja

Trieste is dat dit echt het topje van de ijsberg is, het meest zal zich nl via de oceanen verspreiden, bovendien wordt er niet op alle stoffen wordt gemeten, zie jij Plutonium/Strontium/etc erbij staan ?

Amerika heeft de grootste hoeveelheid over zich heen gekregen:
quote:
French map of cesium-137 deposition from Fukushima shows the US more contaminated than Western Japan
http://enenews.com/french(...)tern-japan-map-video
Meting uit Finland
http://enenews.com/finlan(...)animals-plants-fungi

'N globaal verspreidingsplaatje.

Eisenhower1961.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')