Geloven waarschijnlijk niet inderdaad.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:37 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de meeste gelovigen ervoor kiezen te geloven.
Ik vroeg anders heel direct aan een 'C' waarom zijn overtuiging meer waarde zou hebben als die van persoon B, of je overtuiging nou voortkomt uit een geloof of uit je grote teen maakt wat dat aangaat weinig uit.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:52 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Ohnee, dat is de volgende stap. Ik geef nu alleen aan dat de reden "het moet van mijn geloof" niet belangrijker is dan "ik lust het niet".
De onderliggende grondgedachte is dat minderheden evenveel recht op een eigen keuze hebben als de meerderheid. En gezien het feit dat dat recht in de grondwet verankerd is lijkt het me niet anders dan normaal om ervan uit te gaan dat dat volkomen normaal en juist is.quote:In mijn voorbeeld waren persoon A en B het eens. Hun redenen waren verschillend, maar de conclusie was hetzelfde.
Maar - op dit moment stelt de wet dat SOMMIGE religieuze redenen WEL een uitzondering waardig zijn en de niet-religieuze (of de redenen van een andere religie) niet. En doet dit zonder onderbouwing.
JIJ (en vele religieuzen met je) impliceert dat dit volkomen normaal en juist is.
Ik geef aan het daar nadrukkelijk niet mee eens te zijn. Vandaar dat persoon C tot op heden voor mij totaal niet relevant was - het gaat mij niet om het slachten, maar om de redenen om een uitzondering op de wet toe te staan puur op basis van lobbygroeperingen, zonder een consequent doorgevoerde onderliggende grondgedachte.
Waarom zouden wij dat überhaupt moeten bepalen? Waarom kan het niet naast elkaar bestaan, en zonder dat de gelovige het vuur aan de schenen gelegd wordt? Waarom is het 'either my way or the highway'?quote:Maar goed, nu komt inderdaad op jouw verzoek persoon C er bij. Die is het NIET eens met de conclusie van A en B.
Hoe gaan we bepalen wiens mening zwaarder moet wegen - en hoe gaan we arbitraire "jij mag het wel en jij mag het niet omdat jouw lobbyclubje slechter is" voorkomen ? Onverdoofd slachten voor iedereen weer toestaan ligt voor de hand - maar is dat wenselijk ?
Echt niet. Democratie wil zeggen dat de partijen met de meeste stemmen de wetten maken.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:51 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hoe kon je daar nu weer bij? De meerderheid heeft een minderheid juist te respecteren. In een fatsoenlijke samenleving.
Omdat religie een uiting is van bemoeizucht en die bemoeizucht niet verdwijnt met secularisatie, en omdat mensen bevestigd willen worden in hun eigen gelijk doordat anderen hetzelfde doen, desnoods gedwongen. Bevestiging door de wet is een goed surrogaat van bevesteging door overeenstemming.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:40 schreef moussie het volgende:
Waarom zouden wij dat überhaupt moeten bepalen? Waarom kan het niet naast elkaar bestaan, en zonder dat de gelovige het vuur aan de schenen gelegd wordt? Waarom is het 'either my way or the highway'?
Laat ik het zo zeggen: de meeste gelovigen zien geloven niet als een keuze.quote:Op woensdag 22 juni 2011 14:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Jawel hoor, geloven staat vrij. In Nederland is vrijheid van geloof, het is dus ook voor niemand een verplichting.
Dat is misschien wat democratie letterlijk is, maar niet wat onze 'westerse beschaving' inhoud. Dezelfde beschaving op basis waarvan onverdoofd slachten als barbaars wordt afgeschilderd.quote:Op woensdag 22 juni 2011 16:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Echt niet. Democratie wil zeggen dat de partijen met de meeste stemmen de wetten maken.
En die partijen worden gekozen op basis van bepaalde ideeën. Als zo'n idee is dat overdoofd slachten niet mag en de meerderheid van Nederland staat daarachter, dan wordt zo'n partij het grootst.
Zou dan wel heel raar zijn als zo'n partij dan gaat zeggen: Ja maar, wij moeten doen wat de minderheid wil.
Ja maar, we hoeven toch geen rekening te gaan houden met hoe iemand iets ziet.quote:Op woensdag 22 juni 2011 17:40 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: de meeste gelovigen zien geloven niet als een keuze.
Bescherming van minderheden houdt NIET in ze overal hun zin in geven.quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:05 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat is misschien wat democatrie letterlijk is, maar niet wat onze 'westerse beschaving' inhoud. Dezelfde beschaving op basis waarvan onverdoofd slachten als barbaars wordt afgeschilderd.
Onze westerse beschaving gaat namelijk uit van
1. Democratie
2. Scheiding van machten (trias politica, rechter/parlement/regering)
3. Bescherming van minderheden
4. Scheiding tussen kerk en staat
Deze wet schendt punt 3 en 4.
(Weltschermz, jij zit hier beter in, dacht ik, mis ik nog een punt?)
Nu verander je van onderwerp. Jij droeg de 'keuzevrijheid' aan als argument, ik toon aan dat dat argument ongeldig is. Nu zeg je opeens dat het argument irrelevant is...quote:Op woensdag 22 juni 2011 18:31 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja maar, we hoeven toch geen rekening te gaan houden met hoe iemand iets ziet.
De wet.....?
Iemand die coke gebruikt en daarbij redelijk functioneert zal ook vinden dat hij/zij verantwoordelijkheid kan dragen, bijvoorbeeld als chirurg (?). Echter, is het niet toegestaan.
Ook al ziet die chirurg dat anders.
Nee, dat is het NIET. Als dat zo was zou de ontheffing niet beperkt zijn tot 2 specifieke geloven en niet ontstaan zijn uit politiek gekonkel en schuldgevoel over de holocaust.quote:Op woensdag 22 juni 2011 15:40 schreef moussie het volgende:
De onderliggende grondgedachte is dat minderheden evenveel recht op een eigen keuze hebben als de meerderheid.
Als je gelijk zou hebben over de reden van de uitzondering wel. Maar dat heb je niet.quote:En gezien het feit dat dat recht in de grondwet verankerd is lijkt het me niet anders dan normaal om ervan uit te gaan dat dat volkomen normaal en juist is.
Omdat ik dan morgen een geloof begin dat leert dat jouw brood stelen is toegestaanquote:Waarom zouden wij dat überhaupt moeten bepalen? Waarom kan het niet naast elkaar bestaan, en zonder dat de gelovige het vuur aan de schenen gelegd wordt? Waarom is het 'either my way or the highway'?
Welke minderheden zijn er dan nog meer die erom gevraagd hebben maar het niet hebben gekregen? En zouden die bestaan, nou dan kunnen die zich ook beroepen op die uitzondering, dan heb je drie specifieke groeperingen waarvoor een uitzondering wordt gemaakt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:29 schreef MisterSqueaky het volgende:
Nee, dat is het NIET. Als dat zo was zou de ontheffing niet beperkt zijn tot 2 specifieke geloven en niet ontstaan zijn uit politiek gekonkel en schuldgevoel over de holocaust.
Er worden in specifieke situaties uitzonderingen gemaakt voor de specifieke groepen die er belang bij hebben .. niet meer en niet minderquote:Als je gelijk zou hebben over de reden van de uitzondering wel. Maar dat heb je niet.
Is jouw geloof een erkende religie, zoals het Jodendom en de Islam?quote:Omdat ik dan morgen een geloof begin dat leert dat jouw brood stelen is toegestaan
Kortom, alle moeite is feitelijk voor niets geweest.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:09 schreef johnnylove het volgende:
Moslims en Joodse slagers kunnen een ontheffing aanvragen indien humaan geslacht wordt.
Heerlijk Nederlands weer.
Dat hangt er helemaa van af hoe dit geregeld gaat worden. Het kan nog alle kanten op.quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:08 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Kortom, alle moeite is feitelijk voor niets geweest.
Jawohl.quote:Op woensdag 22 juni 2011 22:09 schreef Ringo het volgende:
Ofwel: Frau Thieme is alsnog met een kluitje in het riet gestuurd.
Nederland regeltjesland. Zo'n ontheffing is na betalen van je leges en belastingen gewoon verkrijgbaar.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Dat hangt er helemaa van af hoe dit geregeld gaat worden. Het kan nog alle kanten op.
Ik zeg dat de wet = de wet. De wet hoeft geen rekening te houden met keuzes die iemand maakt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:00 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nu verander je van onderwerp. Jij droeg de 'keuzevrijheid' aan als argument, ik toon aan dat dat argument ongeldig is. Nu zeg je opeens dat het argument irrelevant is...
Maarrrrr dan moeten ze wel eerst BEWIJZEN dat hun slachtwijze geen extra leed veroorzaakt, die verdoofd slachten niet veroorzaakt. En zie dat maar eens te bewijzen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 19:09 schreef johnnylove het volgende:
Moslims en Joodse slagers kunnen een ontheffing aanvragen indien humaan geslacht wordt.
Heerlijk Nederlands weer.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 23 juni 2011 00:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Gelovige Gelovige... wat nou gelovige ik geloof helemaal nergens in
discriminatie tegen de heidenen, tel je alleen mee als je gelovig bent ofzo?
Gewoon de minst gruwelijke manier van slachten uitzoeken per dier is dat
zooooooooooo moeilijk...
en dan wel controleren natuurlijk want anders blijft het een zooitje...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |