(....even aangepast had de verkeerde quote.)
Nog even over de HRA. Stel dat de HRA blijft.
Dan moet jij ook voor anderen gaan betalen als jij je huis hebt afbetaald. Stel je blijft nog 20 jaar wonen in je huis als je hebt afbetaald. Is je winst dan nog wel zo groot?
Er zijn altijd mensen met een duurder huis die meer HRA vangen dan jij.
Stel jij hebt een 100Eu minder belasting te betalen door de HRA moeten ze belasting alsnog omhoog doen om dat te innen de inkomstenbelasting gaat dus omhoog en ja ook dat gedeelte wat de bank extra verdient uit bepaalde hypotheekvormen wordt ontrokken aan de belasting.
Mensen die nog geen huis hebben gekocht moeten ook meer belasting betalen en kunnen dus minder goed sparen en dus niet zo snel een huis kopen. Hierdoor gaat de huizenmarkt nog meer op slot.
Prijzen gaan veel meer fluctueren door de HRA leuk als je huis meer waard wordt maar daarna zal je huis weer minder waard worden. Vooral deze fluctuatie is funest voor de huizenmarkt. En brengt gigantische risico's met zich mee: banken kunnen om gaan vallen. Mensen die een andere baan kunnen vinden 100km verder op kunnen deze niet accepteren met alle gevolgen van dien. Bouwvakkers zitten thuis iets van 60.000 daar betaal je dan ook allemaal voor. Als de markt weer aan trekt heb je weer te weinig bouwvakkers.
En zo kan ik nog wel 100den redenen bedenken....
Samengevat bedoel ik te zeggen dat het afschaffen van de HRA ook voor huizenbezitters op de lange termijn beter is dan deze te behouden. Met afschaffen van de HRA bedoel ik dus niet weg met die HRA en voor de rest niets. Maar eerder weg met de HRA en minder inkomstenbelasting betalen. Ook weg met de overdrachtsbelasting. Die belasting is ook helemaal niet meer van deze tijd. Mensen zullen (helaas?) vaker van baan moeten wisselen en moeten verhuizen. Dan is het ook belangrijk dat je makkelijker kan verhuizen zonder dat je maar om de 10 jaar je huis kan verkopen zonder gigantische verliezen. Kortom kijk eens niet zo negatief tegen het afschaffen van de HRA aan ook niet als huizenbezitter.
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 17:44 schreef Bumbu het volgende:
Dan moet jij ook voor anderen gaan betalen als jij je huis hebt afbetaald. Stel je blijft nog 20 jaar wonen in je huis als je hebt afbetaald. Is je winst dan nog wel zo groot?
quote:
Op maandag 20 juni 2011 17:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:[..]
In ieder geval 30 jaar groter dan huren.

[..]
Mag van mij morgen afgeschaft worden. Voor nieuwe hypotheken uiteraard.
Mijn stelling was koop met HRA versus Koop zonder HRA Huur heb ik het hier niet over.
Maar als je het toch over huur wilt hebben. Als je nog niets hebt gekocht en je nu huurt is het verstandiger te blijven huren totdat de prijzen stabiel zijn. Als je nu 300 Eu afbetaald p/m op een huis en je huis wordt 500Eu minder waard heb je nog steeds verlies.