Dat minen is nodig om het netwerk veilig te houden. En daar wordt je voor beloond met nieuwe BTC. Uiteindelijk houdt dat op, en moeten de transactionfees dat overnemen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:30 schreef Maanvis het volgende:
Waarom is dat minen uberhaupt uitgevonden, kun je niet beter met een gefixeerde voorraad werken zodat je een puur marktgebaseerde waarde hebt?
Het minen is niet alleen om de Coins te vinden maar ook om het netwerk sterk te houden en de betalingen te versleutelen.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:30 schreef Maanvis het volgende:
Waarom is dat minen uberhaupt uitgevonden, kun je niet beter met een gefixeerde voorraad werken zodat je een puur marktgebaseerde waarde hebt?
haha, da's een hele mooie in het licht van de mensen die hun huurbaas laten betalenquote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:32 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast is het idee dat de energie die er ingestopt wordt een waarde vertegenwoordigt.
Hehe, naja, vroeg of laat krijgt zo'n huurbaas (of ouders) er ook lucht van en die wil(len) dan ook wel weten waarom de eindafrekening ineens met 1200 Euro gestegen is. Dan is het einde feest...quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:33 schreef Whuzz het volgende:
[..]
haha, da's een hele mooie in het licht van de mensen die hun huurbaas laten betalen
Waarom niet alleen met transaction fees werken?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:32 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat minen is nodig om het netwerk veilig te houden. En daar wordt je voor beloond met nieuwe BTC. Uiteindelijk houdt dat op, en moeten de transactionfees dat overnemen.
Het lijkt me dat diegene die ze uitdeelt daar een dienst of goed tegenover wil zien staanquote:En je moet de BTC's toch op de één of andere manier distibueren. Je kunt ze moeilijk at random uit gaan lopen delen
Is dat zo? Dit is een grafiek van de koers tussen september 2010 en april 2011 (voor de publicatie op Slashdot).quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:27 schreef Whuzz het volgende:
[..]
De koers is twee jaar lang vrij stabiel geweest, terwijl het aantal websites, bedrijven en diensten dat bitcoin accepteerde toenam. Toen kwam bitcoins in het nieuws (begon met slashdot meen ik), waarna de koers instabiel werd en vervolgens niemand meer met bitcoins betaalde. Het was een maand of 2-3 geleden enorm zichtbaar op het bitcoin forum.
Met "bezig zijn" bedoel Bitcoins kopen en verkopen. Is het niet aannemelijk dat hoe meer mensen er op de markt zijn, hoe kleiner de fluctuaties in koers zullen zijn? De enorme koerswisselingen van de laatste tijd zijn vooral veroorzaakt door een grote groep mensen die opeens op een markt zijn gedoken waar nog weinig mensen mee bezig waren. Maar naarmate er meer mensen aan het handelen slaan, lijkt het mij minder realistisch dat de koers opeens zo sterk omhoog of omlaag vliegt.quote:Waarom denk jij dat de koers stabieler wordt als er meer mensen mee "bezig zijn"? Op het moment is "bezig zijn" met bitcoin gelijk aan speculeren. Iets anders gebeurd er niet mee. En hoe meer er met bitcoin gespeculeerd wordt, hoe minder stabiel de koers is.
Dat is de omgekeerde wereld. De waarde van een munt moet worden bepaald door een balans in vraag en aanbod op de markt, niet door wat diensten en producten kosten.quote:En dat komt omdat er steeds minder een waarde aan een BTC kan worden toegekend. Een half jaar geleden wist je ongeveer wat een bitcoin waard was, want je kon er wat voor kopen, een dienst voor afnemen, dus dat gaf een indicatie voor de waarde. Die indicatie is nu weg, want het is alleen nog maar gespeculeer.
Of erger: Ze komen kijken of er toevallig een wietplantage in je huis isquote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Hehe, naja, vroeg of laat krijgt zo'n huurbaas (of ouders) er ook lucht van en die wil(len) dan ook wel weten waarom de eindafrekening ineens met 1200 Euro gestegen is. Dan is het einde feest...
Dan zat ik er naast voor wat betreft slashdot, dan was het al eerder in het nieuws, maar wat je laat zien zijn niet de eerste twee jaar... Want de eerste twee jaar (misschien drie, ik weet het niet precies) was het behoorlijk stabiel.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Dit is een grafiek van de koers tussen september 2010 en april 2011 (voor de publicatie op Slashdot).
De praktijk wijst voorlopig wat anders uit. En het gaat ook niet alleen om het aantal mensen dat aan het kopen en verkopen is. Het gaat er om dat er geen fundament meer is onder bitcoin. De waarde is alléén nog maar virtueel, puur speculatief.quote:Met "bezig zijn" bedoel Bitcoins kopen en verkopen. Is het niet aannemelijk dat hoe meer mensen er op de markt zijn, hoe kleiner de fluctuaties in koers zullen zijn?
Lol, wat?? Google eens op intrinsieke waarde.quote:Dat is de omgekeerde wereld. De waarde van een munt moet worden bepaald door een balans in vraag en aanbod op de markt, niet door wat diensten en producten kosten.
Is daar nog data van te krijgen?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:43 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dan zat ik er naast voor wat betreft slashdot, dan was het al eerder in het nieuws, maar wat je laat zien zijn niet de eerste twee jaar... Want de eerste twee jaar (misschien drie, ik weet het niet precies) was het behoorlijk stabiel.
Totdat er stabiliteit wordt bereikt, dan wordt het weer interessant om er diensten en producten mee te verhandelen.quote:De praktijk wijst voorlopig wat anders uit. En het gaat ook niet alleen om het aantal mensen dat aan het kopen en verkopen is. Het gaat er om dat er geen fundament meer is onder bitcoin. De waarde is alléén nog maar virtueel, puur speculatief.
De intrinsieke waarde van digitaal geld is logischerwijs praktisch gelijk aan 0, maar dan nog heeft de intrinsieke waarde van een munt niets te maken met de nominale of reële waarde natuurlijk.quote:Lol, wat?? Google eens op intrinsieke waarde.
Zijn wel grafieken van ja, maar ik heb ze zo niet even paraat. Als ik ze tegenkom dan zal ik ze hier even posten. Ze zien er ongeveer zo uit: _________/quote:
Ik denk dat die stabiliteit wordt bereikt bij 0.quote:Totdat er stabiliteit wordt bereikt, dan wordt het weer interessant om er diensten en producten mee te verhandelen.
Hoe denk jij dat men de waarde van bijvoorbeeld goud inschatte voor er uberhaupt iets als een stock exchange bestond? Op de gok? Of zou dat gerelateerd zijn geweest aan hoeveel een ander bereid was je er voor te verkopen? en stel nou dat bleek dat er niemand was die jou iets wilde verkopen voor je goud? Of dat er niemand was die goud wilde gebruiken om iets mee te kopen? Wat zou dat zeggen over de waarde van goud?quote:De intrinsieke waarde van digitaal geld is logischerwijs praktisch gelijk aan 0, maar dan nog heeft de intrinsieke waarde van een munt niets te maken met de nominale of reële waarde natuurlijk.
Via een goudstandaard. Een BTC-standaard is er echter niet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:54 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat men de waarde van bijvoorbeeld goud inschatte voor er uberhaupt iets als een stock exchange bestond?
Op het moment dat niemand goud wil kopen of niemand iets wil doen in ruil voor goud, is goud niets waard. Net zoals Bitcoins. Daarom moet er op basis van vraag en aanbod een balans worden gevonden. Als blijkt dat niemand Bitcoins wil hebben, zal de waarde laag eindigen, maar als blijkt dat er wel behoefte is aan een digitale, anonieme en bankloze munt, kan die waarde overal op eindigen.quote:Op de gok? Of zou dat gerelateerd zijn geweest aan hoeveel een ander bereid was je er voor te verkopen? en stel nou dat bleek dat er niemand was die jou iets wilde verkopen voor je goud? Of dat er niemand was die goud wilde gebruiken om iets mee te kopen? Wat zou dat zeggen over de waarde van goud?
Je had ook wat minder trollerig over kunnen komen. Jij leest namelijk wel altijd alle delen terug van een topic reeks ?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 21:55 schreef Whuzz het volgende:
Fijn. Je had ook gewoon kunnen teruglezen, ipv mij voor een troll uit te maken, want dit is allemaal al eens besproken door mensen die bitcoin al wat langer volgen dan een week.
Nee, want dan kan ik net zo goed zeggen: Huurbaas, ik betaal vanaf nu alle stroom zelf. Mijn sapcentrifuge gebruikt namelijk ook stroom en het sap dat daar uit komt gebruik ik om energie te krijgen waarmee ik naar mijn werk kan gaan. Ik gebruik mijn laptop ook om geld mee te verdienen. Ik type er namelijk bestanden voor m’n werk op. Moet ik dan ook de stroom die mijn laptop verbruik apart gaan betalen ? Zo kan ik nog wel even doorgaan. Uiteindelijk gebruik je alle stroom voor jezelf ‘beter te maken’. Of dat nou aan de TV is of aan een mining rig. Misschien heb ik wel andere prioriteiten. Anderen hebben een elektronisch kacheltje en airco. Dat vreet ook stroom. Moeten die mensen ook hun huurbaas bellen en zeggen ‘hey ik heb een airco waardoor ik beter kan slapen waardoor ik beter kan werken en dus meer geld verdien. Vertel me ff wat je van me krijgt voor de stroom!’. ik draaf nu wel een beetje door but you get my point’quote:Op zaterdag 18 juni 2011 21:55 schreef Whuzz het volgende:
Bel morgen je huurbaas even uit en leg hem uit dat je vanaf nu zo'n 90 euro per maand aan extra electriciteit gaat verbruiken die je vervolgens omzet in iets anders en in je eigen zak steekt. Hoe denk je dat er gereageerd wordt? En als je dat dus doet zonder medeweten van degene die die rekening gaat betalen, hoe noem jij dat dan![]()
Gezien de recente ontwikkelingen rond Grienkeland, Ijsland e.d... wie weet.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 21:55 schreef Whuzz het volgende:
Is dat zo? Hoe groot is de kans dat de euro op mijn bankrekening komende maand niets meer waard is? vergelijkbaar met die van bitcoin vind je?
True story bro:quote:Op zaterdag 18 juni 2011 22:39 schreef Maanvis het volgende:
Of erger: Ze komen kijken of er toevallig een wietplantage in je huis is
Ik vind je behoorlijk negatief in je reacties.quote:Op zondag 19 juni 2011 00:18 schreef Piet_Piraat het volgende:
Het is een soort van internet bubble die al eerder op de beurs te zien was.
Aandelen van internetbedrijfjes die nog nooit 1 cent winst maakten stegen tot grote hoogte om daarna diep te vallen.
Misschien omdat ik wat sceptisch ben.quote:Op zondag 19 juni 2011 00:28 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik vind je behoorlijk negatief in je reacties.
Voor ik iemand voor troll uit ga maken, lees ik in elk geval een poosje terug in de topic reeks ja. Zelfs nadat ik je de hint had gegeven dat ik al redelijk wat zinnigs had gepost was dat nog teveel moeite voor je.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 23:19 schreef FRK1337 het volgende:
Ugh, gaan we weer.
[..]
Je had ook wat minder trollerig over kunnen komen. Jij leest namelijk wel altijd alle delen terug van een topic reeks ?
Je draait er om heen. Jij weet net zo goed als ik dat als je écht tegen je huurbaas zou zeggen wat je aan het doen bent, dat die het daar niet mee eens is. Alle voorbeelden raken kant nog wal, want op de airco na komen geen van de voorbeelden ook maar in de búúrt van de kosten die jij veroorzaakt door te minen en geen van de voorbeelden zorgt voor een directe winst zoals het minen. Een airco kun je in elk geval plaatsen onder "wooncomfort" en onder normale dingen die bij een huis kunnen horen en waar de verhuurder aan mee zou kunnen betalen. Ik denk niet dat bitcoins minen onder die categorie gaat vallen, jij wel?quote:Blaat
yup, valt me niet tegen. Er lijkt dit weekend ook niet geDDoS-ed te worden. Je zou bijna denken dat afgelopen weekend echt een voor-opgezette "aanval" was om de koers omlaag te krijgen.quote:
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |