abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 juni 2011 @ 19:56:07 #1
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_98344244

Introductie tot bitcoin
Het is de state-of-the-art in geld. Het is een nieuwe vorm van elektronisch geld. Het is inmiddels de “gouden standaard” van digitale valuta.

Gebaseerd op een aantal oude technologieën, en een aantal zeer nieuwe technologieën ... Bitcoin is het resultaat van het combineren van ... cryptografische versleuteling van gegevens + het idee van een gelimiteerde grondstof, vergelijkbaar met goud en zilver (waar de hoeveelheid beperkt is), en dit gebruiken als geld + het idee van grote aantallen computers die zijn aangesloten op de het internet ... welke een sterke, veerkrachtige, onverwoestbaar netwerk vormen.

Het heet een cryptocurrency. Sinds de uitvinding van Bitcoin ... zal geld nooit meer hetzelfde zijn.

Interview MP3: http://www.oneradionetwork2.com/mp3/money/economy/12.02.10_wagner_bruce_bitcoin.mp3

Alternatief MP3: http://goo.gl/eB6Sd

Hoe werkt bitcoin?
Bitcoin is een digitale grondstof of munteenheid, wat betekent dat de hoeveelheid gelimiteerd is, net als goud. Maar in tegenstelling tot goud zijn bitcoins zeer gemakkelijk uit te wisselen via het internet.

Bitcoin is een netwerk dat, als een notaris, alle bitcoin transacties tussen mensen registreert en gedecentraliseerd opslaat in het bitcoin netwerk. Ieders bitcoin rekening wordt opgeslagen op elke computer in bitcoin netwerk. Het is dus praktisch onmogelijk om het bitcoin netwerk uit te schakelen. Bittorrent, wat gedeeltelijk gebaseerd is op dezelfde principes, heeft aangetoond dat dit soort netwerken niet uit te schakelen zijn.

Wat is de economische aansporing voor mensen om hun computer deel te laten nemen aan het bitcoin netwerk?
Door het registreren van bitcoin transacties in data blokken, verdienen computers bitcoins. Dit is nu 50 bitcoins per blok. Dit werkt als volgt. Elke transactie die plaats vindt op het netwerk wordt uitgezonden naar alle computers in het netwerk. Elke computer verzamelt deze transacties in een data blok en gaat vervolgens een proof-of-work algoritme uitrekenen voor dit blok.

Het proof-of-work algoritme is een soort vingerafdruk of check-sum van het blok en kost de computer processor tijd. De moeilijkheidsgraad van dit algoritme wordt, door het bitcoin netwerk, zo afgesteld dat het bitcoin netwerk gemiddeld één blok per 10 minuten genereert. Dat betekent dus dat de kans de een computer de proof-of-work voor een blok vindt binnen deze tijd gelijk is aan (de processor kracht van de computer)/(processor kracht van het totale netwerk).

Blokken worden op het bitcoin netwerk in een blok-keten opgeslagen. Elk blok bevat een vingerafdruk van het vorige blok zodat het duidelijk is wat de volgorde van de blokken is. Indien een computer het blok van het proof-of-work vingerafdruk weet te voorzien, dan mag deze computer 50 bitcoins claimen en zend deze computer het blok naar alle andere computers op het bitcoin netwerk. Alle computers zullen dit blok accepteren en aan hun blok-keten toevoegen.

Elke computer weet dat dit de beste strategie is, want anders moet er een ander blok gecreëerd worden met een proof-of-work vingerafdruk en dat kost extra processor tijd. Het is beter om te gaan werken aan een volgend blok.

Het proof-of-work algoritme vereist dat computers processor arbeid moeten verrichten om blokken te creëren. Door de moeilijkheidsgraad te regelen kan ervoor gezorgd worden dat de hoeveelheid blokken per uur gemiddeld constant is, zelfs als het aantal computers in het netwerk toeneemt of afneemt.

Hoe wordt de bitcoin inflatie onder controle gehouden?
Bovenstaand proces wordt bitcoin mijnen genoemd. De software hiervoor is open-source en kan gedownload worden van Bitcoin P2P Cryptocurrency | Bitcoin. Deze software kan tevens gebruikt worden om je bitcoin rekening te bekijken en om bitcoins te versturen.

Deze software is zo geconfigureerd dat elke 4 jaar de belonging per blok voor het genereren van een blok gehalveerd wordt. Nu is de beloning 50 bitcoins, na 4 jaar 25 bitcoins, na 8 jaar 12,5 bitcoins, enzovoort. Dit zorgt ervoor dat er maximaal 21.000.000 bitcoins geproduceerd zullen worden.

Terwijl mensen investeren in bitcoin zal de prijs van bitcoin toenemen. Na verloop van tijd zal de aansporing voor computers om deel te nemen aan het bitcoin netwerk verplaatsen van de beloning per blok naar transactie vergoedingen. Computers kunnen transactie vergoedingen vragen voor het opnemen van een transactie in hun blok. Zo een vergoeding kan door de zender worden toegevoegd aan de transactie. Nu geld ook weer, dat de computer die de proof-of-work vind de vergoeding mag claimen.

Het volgende fimpje legt het nog een keer uit:

Hoe start ik met bitcoin?

Ben je overtuigt van de bijzondere eigenschappen van bitcoin? Het is eenvoudig om met bitcoins te beginnen en een paar test bitcoins te verkrijgen. Ga naar de bitcoin website en download en installeer de bitcoin client:

https://www.bitcoin.org/

Nadat je de bitcoin client hebt geïnstalleerd duurt het even voordat bitcoin alle blocks heeft opgehaald van het bitcoin netwerk. Je kan gratis bitcoins verkrijgen door je bitcoin adres in te vullen op de pagina:

https://freebitcoins.appspot.com/

Als de bitcoin client klaar is met het ophalen van alle blocks zullen je nieuwe bitcoins verschijnen in de bitcoin client. Voor de duidelijkheid, het is niet noodzakelijk om een bitcoin client te hebben draaien om bitcoins te ontvangen. De bitcoins worden door het netwerk aan een bitcoin adres toegekend. Alleen de persoon die de private sleutels heeft voor dit bitcoin adres zal ooit in staat zijn om deze bitcoins weer uit te geven. De private sleutels zijn opgeslagen in het wallet.dat bestand.

Bitcoins kopen en verkopen.

Bitcoins zijn te koop en te verkopen in euros bij http://www.bitcoinexchange.com.
Bitcoins zijn te verhandelen voor Liberty Reserver USD op Mt Gox - Bitcoin Exchange.
Ik heb mij laten vertellen dat Liberty Reserve USDs weer naar euroland kunnen worden overgemaakt via een derde partij zoals ECARDONE: official Exchange: Liberty reserve, cgold. Buy: liberty reserve, LR, CG.
Paypal wordt niet meer ondersteund door de niet-besloten bitcoin exchanges omdat Paypal betalingen teruggedraaid kunnen worden. Daarentegen zijn Liberty Reserve betalingen onomkeerbaar, net als bitcoin betalingen.

Grafiek van 12 juni, na de 'grote crash' van 25 naar 10 dollar:

De eerste rally in Juli 2010 was ten gevolge van het slash dot effect:

http://news.slashdot.org/(...)-Releases-Version-03

Na deze boom is de wisselkoers van bitcoin een beetje ingestort, mede omdat er verschillende bugs zijn opgelost in de software. Echter bitcoin is duidelijk weer in trek. Voor een uitgebreide analyse van de bitcoin markt zie:

http://bitcoincharts.com/charts/

Één van de concrete zaken die je kan doen met bitcoins is anoniem doneren. Andere zaken die gemakkelijk gemaakt worden door bitcoin is het maken van kleine betalingen. Dit principe wordt op dit moment al gebruikt om software ontwikkeling voor bitcoin te stimuleren op het bitcoin forum:

http://www.bitcoin.org/smf/

Bitcoin in meer detail

Wil je de werking van bitcoin in meer detail begrijpen, ga dan naar de bitcoin wiki:

http://www.bitcoin.org/wiki/doku.php

Ten slotte, voor nieuws over bitcoin zie:

http://www.bitcoinblogger.com/

Voor meer uitleg over Bitcoin, zie het volgende artikel:

http://anarchiel.com/stortplaats/toon/bitcoin_kan_je_niet_stelen_en_dat_is_onbetaalbaar

quote:
Een verzoek, probeer enigszins binnen de geest van AEX te blijven, dus gericht op economische/financiële aspecten. Zuiver technische vraagstukken kunnen beter in DIG behandeld worden, enerzijds omdat daar meer deskundigheid aanwezig is, anderzijds omdat het qua onderwerp ook beter in DIG past.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 19:56:42 #2
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98344268
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 19:55 schreef PiRANiA het volgende:
En zou de koers rond 15 dollar blijven of klimt hij weer terug naar ~$20?
Ik denk dat we nog een keer een $5 drop gaan zien en dan een poosje vrij weinig. Bitcoin is nauwelijks meer positief in het nieuws momenteel, alleen nog negatieve verhalen.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 20:01:12 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_98344439
ik las dat mtgox deze maand al euri's zou accepteren. Is dat al doorgevoerd of moeten we nog wachten?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_98344504
Maar om nog even op mijn vraag terug te komen, waarom niet handelen in aandelen/andere valuta?
  zaterdag 18 juni 2011 @ 20:06:03 #5
348255 FRK1337
Wo wen dao chuanwei
pi_98344628
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 19:50 schreef Whuzz het volgende:
Ok, doei! :W :)
Fopje ! Doe het lekker toch ! Onder het motto:

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 17:05 schreef Whuzz het volgende:
Jij bepaalt hoe ik mijn berichten post? :D
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 19:44 schreef Whuzz het volgende:
Iedereen die je aanspreekt op asociaal gedrag is een moraalridder :?
Volgens mij verschillen onze definities wat betreft asociaal gedrag. Ik vind het niet asociaal om 1 computer 24/7 aan te hebben te staan. Als geek zal dat later in mijn eigen huis niet veel anders zijn.
En als klap op de vuurpijl zit er ook nog eens een 80+ Gold Certified PSU in. Ja, wel een beetje aan het milieu denken he :)

quote:
Er stond "mijns inziens", hetgeen aanduidt dat het een mening betreft. Die heb ik hier al een paar maal uitvoerig beschreven. Lees maar terug.
Kort samengevat: Mensen met jouw instellinng zorgen ervoor dat er geen echte bitcoin economie is. Gene bedrijven die iets met bitcoin doen, slechts een handvol speculanten. Dat houd een keer op, waarna het einde bitcoin is. Wat dat voor jouw winst betekent kun je zelf wel uitrekenen. ;)
Dat houdt een keer op inderdaad! Maar wanneer? *glazen bol zoeken doet*

quote:
Te lui om te lezen, maar wel stoer genoeg om iemand een troll te noemen bedoel je? Dat was me al duidelijk ja ;)
Nee, de dertien in een dozijn kritiek van het type persoon die overal beren op de weg ziet.

quote:
Omdat de miners van tegenwoordig alleen nog op winst uit zijn. Die willen niets met bitcoins doen, maar ze alleen verkopen om geld te pakken. Het idee achter bitcoin is dat die miners die bitcoins gaan uitgeven aan mensen die dingen voor bitcoins verkopen. Je weet wel, een economie gebaseerd op bitcoins. Die economie was langzaam op gang gekomen, maar is door de speculanten en winstminers compleet om zeep geholpen.
In welke economie draait het niet om winst maken ?
  zaterdag 18 juni 2011 @ 20:08:06 #6
348255 FRK1337
Wo wen dao chuanwei
pi_98344707
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:03 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Maar om nog even op mijn vraag terug te komen, waarom niet handelen in aandelen/andere valuta?
Instabiele markt, dus veel schommelingen waardoor veel mensen snel geld proberen te maken.
pi_98346167
Wat is een goede mining pool?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_98347076
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:43 schreef drumstickNL het volgende:
Is maar wat je aanspreekt, veel verschil is er niet. BTCmine bevalt mij goed.
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:12:38 #9
348255 FRK1337
Wo wen dao chuanwei
pi_98347288
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:43 schreef drumstickNL het volgende:
https://en.bitcoin.it/wiki/Comparison_of_mining_pools
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:27:20 #10
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98347891
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:06 schreef FRK1337 het volgende:

Volgens mij verschillen onze definities wat betreft asociaal gedrag. Ik vind het niet asociaal om 1 computer 24/7 aan te hebben te staan.
Ik ook niet. Maar als die PC extra stroom verbruikt die iemand anders moet betalen, zodat jij er geld aan verdient, dan is het een ander verhaal.

quote:
Dat houdt een keer op inderdaad! Maar wanneer? *glazen bol zoeken doet*
Ok, dus we zijn het eens dat de huidige gang van zaken met bitcoin geen stand kan houden?

quote:
Nee, de dertien in een dozijn kritiek van het type persoon die overal beren op de weg ziet.
Ik probeer mijn kritiek in elk geval te onderbouwen. Jouw dertien in een dozijn halelujahverhaaltjes (met een asociale bijsmaak) worden verder niet onderbouwd. Of ik heb er overheen gelezen.
Als je het niet eens bent met mijn kritiek, weerleg die dan eens? Waarom zou volgens jou bitcoin wél een toekomst hebben?

quote:
In welke economie draait het niet om winst maken ?
Er ís geen bitcoin economie, dat is nu juist het probleem. Er is alleen een handjevol nerds dat hun PC gebruikt om energie mee te verstoken omdat ze hopen daar winst mee te kunnen maken. Als de winst weg valt, houden ze er meteen mee op. En er is een handjevol speculanten die nog veel sneller dan de nerds winst proberen te pakken. En hun boeit het weinig of dat met bitcoins is of met digitale afbeeldingen van konijntjes (Buncoin).
Er is bijna niemand die echt iets koopt met bitcoins, die een dienst levert in ruil voor bitcoins, enz. Sterker nog, dat zijn er minder dan 3 maanden geleden, ofwel een neergaande trend. Er komt dus een moment dat iemand een boel bitcointjes heeft gekocht en dan beseft dat hij er net zoveel voor kan kopen als voor een Buncoin. Niets dus.

Het is een speculatieve bubble die enorm veel op een piramidespel lijkt. (ik zeg bewust *lijkt*, dus bespaar me de definities van een piramidespel)

Anyway, ik wacht met smart op jouw onderbouwing van waarom bitcoin het wél gaat redden. Satoshi Nakamoto ook denk ik, want die had dit allemaal niet zo voorzien als je zijn paper leest.

quote:
Fopje ! Doe het lekker toch !
Ik had niet anders verwacht ;)
pi_98348080
Ik zit nu bij BTC Guild en doe 108 Mhash/s, wat is een beetje gemiddeld?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:32:50 #12
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98348150
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 20:06 schreef FRK1337 het volgende:

[..]

[quote]14s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 21:31 schreef drumstickNL het volgende:
Ik zit nu bij BTC Guild en doe 108 Mhash/s, wat is een beetje gemiddeld?
Ik denk dat de meesten zo rond de 200-300 zitten, gezien de gemiddelde videokaart van tegenwoordig.
pi_98348194
Ik heb een GTX 470, dat is toch wel een gem. videokaart?
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:34:43 #14
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98348235
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 21:33 schreef drumstickNL het volgende:
Ik haalde met mijn oude 4800 zo'n 95 MH... en die is 3 jaar oud ofzo?
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:40:35 #15
348255 FRK1337
Wo wen dao chuanwei
pi_98348498
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 21:27 schreef Whuzz het volgende:
Deze post maakt meer sense en zal ik dan ook op een normale manier beantwoorden.

quote:
Ik ook niet. Maar als die PC extra stroom verbruikt die iemand anders moet betalen, zodat jij er geld aan verdient, dan is het een ander verhaal.
Ah op die fiets. Dat ben ik met je eens maar omdat nou meteen asociaal te noemen gaan mij ook een beetje ver.

quote:
Ok, dus we zijn het eens dat de huidige gang van zaken met bitcoin geen stand kan houden?
Helemaal ! Maar dat is eigenlijk met heel veel dingen toch zo ? Niet alleen met Bitcoin ?

quote:
Ik probeer mijn kritiek in elk geval te onderbouwen. Jouw dertien in een dozijn halelujahverhaaltjes (met een asociale bijsmaak) worden verder niet onderbouwd. Of ik heb er overheen gelezen.
Als je het niet eens bent met mijn kritiek, weerleg die dan eens? Waarom zou volgens jou bitcoin wél een toekomst hebben?
Op dit moment heeft Bitcoin in mijn ogen ook geen lange levensduur. Mede dankzij de huidige ontwikkelingen op het gebied van gestolen Bitcoins en gehackte accounts. Daarnaast helpt de vage opzet en karakter ook niet echt, aangezien de gemiddelde consument er geen bal van snapt en het dus te moeilijk zal vinden en links zal laten liggen.

quote:
Het is een speculatieve bubble die enorm veel op een piramidespel lijkt. (ik zeg bewust *lijkt*, dus bespaar me de definities van een piramidespel)
That. Ben ik volledig met je eens. De mensen die er vanaf het begin bijwaren hebben nog Bitcoins kunnen kopen voor 0,01 USD per stuk en ze met bergen per dag kunnen minen. Met de difficulty en koers van vandaag kan dat niet meer en als je toen dus een shitload van die dingen had gekocht ben je nu 'virtuele' miljonair :)
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:41:21 #16
348255 FRK1337
Wo wen dao chuanwei
pi_98348525
quote:
nVidia kaarten zijn niet goed in het minen van bitcoins.
Zie ook: https://en.bitcoin.it/wiki/Mining_hardware_comparison
pi_98348949
quote:
Ik doe 418Mhash/s met een ATI 5870 en daar heb ik er nu 5 van aan het werk...
Een nVidia is helaas niet geschikt voor dit werk...
  zaterdag 18 juni 2011 @ 21:55:34 #18
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_98349119
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 21:40 schreef FRK1337 het volgende:

[..]

Deze post maakt meer sense en zal ik dan ook op een normale manier beantwoorden.
Fijn. Je had ook gewoon kunnen teruglezen, ipv mij voor een troll uit te maken, want dit is allemaal al eens besproken door mensen die bitcoin al wat langer volgen dan een week.

quote:
Ah op die fiets. Dat ben ik met je eens maar omdat nou meteen asociaal te noemen gaan mij ook een beetje ver.
Bel morgen je huurbaas even uit en leg hem uit dat je vanaf nu zo'n 90 euro per maand aan extra electriciteit gaat verbruiken die je vervolgens omzet in iets anders en in je eigen zak steekt. Hoe denk je dat er gereageerd wordt? En als je dat dus doet zonder medeweten van degene die die rekening gaat betalen, hoe noem jij dat dan :?

quote:
Helemaal ! Maar dat is eigenlijk met heel veel dingen toch zo ? Niet alleen met Bitcoin ?
Is dat zo? Hoe groot is de kans dat de euro op mijn bankrekening komende maand niets meer waard is? vergelijkbaar met die van bitcoin vind je?

quote:
Op dit moment heeft Bitcoin in mijn ogen ook geen lange levensduur. Mede dankzij de huidige ontwikkelingen op het gebied van gestolen Bitcoins en gehackte accounts. Daarnaast helpt de vage opzet en karakter ook niet echt, aangezien de gemiddelde consument er geen bal van snapt en het dus te moeilijk zal vinden en links zal laten liggen.
[..]

That. Ben ik volledig met je eens. De mensen die er vanaf het begin bijwaren hebben nog Bitcoins kunnen kopen voor 0,01 USD per stuk en ze met bergen per dag kunnen minen. Met de difficulty en koers van vandaag kan dat niet meer en als je toen dus een shitload van die dingen had gekocht ben je nu 'virtuele' miljonair :)
Dan zijn we het op veel punten eens. Ofwel, het is nu cashen terwijl het nog kan. En dát ontken ik ook niet... er valt NU nog wel wat (met de nadruk op WAT) geld mee te verdienen. Degenen die er een jaar geleden of langer bij waren hebben mazzel.
Maar op de langere termijn is het ten dode opgeschreven en dat vind ik gewoon doodzonde. Het idee er achter is mooi.

[ Bericht 0% gewijzigd door Whuzz op 18-06-2011 22:01:46 ]
  zaterdag 18 juni 2011 @ 22:07:38 #19
12221 Tijn