Is al twee jaar vrij stabielquote:Op dinsdag 21 juni 2011 14:05 schreef SeLang het volgende:
[..]
Hier in Engeland klagen ze erover dan hun strand/ zuip vakanties in Spanje zo duur zijn geworden. De "gestegen euro" krijgt de schuld.
hoe kan een daling van de schuld, of het uitsmeren van de looptijd, of het verstrekken van liquiditeit rating technisch slechter zijn?quote:Op dinsdag 21 juni 2011 17:29 schreef iamcj het volgende:
[..]
Omdat de "oplossing" het schuldenprobleem van Griekenland alleen maar groter maakt?
Volgens mij nemen de schulden niet af maar toe, de discussie gaat namelijk ook over het toekennen van een steunpakket in de vorm van leningen. Samen met de bezuinigingen die er voor zorgen dat de economie van Griekenland krimpt neemt dus het ratio schuld/BBP snel toe.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 17:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hoe kan een daling van de schuld, of het uitsmeren van de looptijd, of het verstrekken van liquiditeit rating technisch slechter zijn?
Volgens mij gaat de discussie primair over een haircut. Ik lees uit Fitch dat zij de rating verlagen als defacto de schuld van Griekenland verlaagd wordt, te weten als banken 'on'vrijwillig betere voorwaarden aan de Grieken verstrekken. De totale schuld wordt immers niet groter: hetzij worden schulden vervangen door andere schulden met betere voorwaarden, hetzij worden schulden afgewaardeerd.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 18:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij nemen de schulden niet af maar toe, de discussie gaat namelijk ook over het toekennen van een steunpakket in de vorm van leningen. Samen met de bezuinigingen die er voor zorgen dat de economie van Griekenland krimpt neemt dus het ratio schuld/BBP snel toe.
Daarnaast is het ratingtechnisch slechter omdat er juist een deel van de schulden over een langere periode afbetaald gaat worden. Het beginsel van opportunity costs speelt daarin een belangrijke rol, omdat gedurende de periode waarin de afbetaling wordt uitgesteld er sprake van is dat het bedrag dat daarmee gepaard gaat niet voor andere zaken gebruikt kan worden.
vroeger kon een bank berooft worden, nu berooft de bank zelf en wordt niet gestraftquote:Op dinsdag 21 juni 2011 17:33 schreef iamcj het volgende:
Wat mij trouwens opvalt, ik kan geen radio luisteren of een bank maakt er reclame.
Dat is al zo. Sinds de crunch is er een kleine hausse ontstaan in vakantie-in-eigen-land. De B&B's doen goede zaken, al wordt het kamperen ook steeds populairder.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 17:34 schreef Aether het volgende:
[..]
Is al twee jaar vrij stabiel
Zal wel druk worden in Zuid-Engeland...
ach, zolang je voor elke regel bullshit op internet niet een stroomstoot via je keyboard krijgt.....quote:Op dinsdag 21 juni 2011 18:43 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger kon een bank berooft worden, nu berooft de bank zelf en wordt niet gestraft
Dat "met een sisser aflopen", daar hoop ik ook op, maar helaas is mijn gut feeling dat Griekenland, Portugal en Ierland - en ondanks alle ontkenningen ook Spanje - de draaikolk zullen blijken te zijn die linksom of rechtsom de euro doen verzuipen. Parkeren is niet precies wat ik voor ogen heb, het gaat mij om waardebehoud.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 15:57 schreef BertV het volgende:
[..]
De kans dat het met een sisser afloopt is gelukkig veel groter.
Dus dan liever goud. Niet om rijk(er) te worden, maar om je geld te parkeren.
Dat denk ik ook, de euro is veel te duur voor hen en die zogenaamde interne devaluatie brengt diepe armoede en geen beter concurrentiepositie voor die landenquote:Op dinsdag 21 juni 2011 20:40 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Dat "met een sisser aflopen", daar hoop ik ook op, maar helaas is mijn gut feeling dat Griekenland, Portugal en Ierland - en ondanks alle ontkenningen ook Spanje - de draaikolk zullen blijken te zijn die linksom of rechtsom de euro doen verzuipen. Parkeren is niet precies wat ik voor ogen heb, het gaat mij om waardebehoud.
uitstel van executie, benieuwd hoe de bevolking die extra bezuinigingen gaat oppakkenquote:Op woensdag 22 juni 2011 00:02 schreef eleusis het volgende:
Papandreou heeft vote of confidence binnen.
Mooi, ik neem aan dat die tweede stemming dan ook wel gaat lukken. Dan krijg je een tijdje uitstel en uiteindelijk wel een default, maar binnen de EMU. Tegen de tijd dat we het kunnen opvangen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:02 schreef eleusis het volgende:
Papandreou heeft vote of confidence binnen.
...... komen Portugal en in het kielzog Spanjequote:Op woensdag 22 juni 2011 00:44 schreef HiZ het volgende:
Tegen de tijd dat we het kunnen opvangen......
Ik begreep van het NOS-Journaal dat het bij de tweede stemming gaat om het doorvoeren van de door de EU en het IMF geëiste bezuinigingen. Bij deze stemming ging het om het steunen van het gewijzigde kabinet. De tweede stemming is dus van een geheel andere aard, want daar spelen politieke belangen veel meer een rol. In de documentaire van gisterenavond kun je zien dat cliëntelisme diepgeworteld is in de Griekse politiek, het is dus maar zeer de vraag of die tweede stemming dan ook wel gaat lukken. Ook omdat de EU en het IMF het ongeloofwaardige dreigement (non-credible threat in de speltheorie/economie) geuit hebben dat zij stoppen met steun als het geëiste bezuinigingsbedrag niet gehaald wordt waardoor er politiek gezien een veel kleinere incentive is om in te stemmen met de voorstellen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 00:44 schreef HiZ het volgende:
Mooi, ik neem aan dat die tweede stemming dan ook wel gaat lukken. Dan krijg je een tijdje uitstel en uiteindelijk wel een default, maar binnen de EMU. Tegen de tijd dat we het kunnen opvangen.
Daar is niets ongeloofwaardigs aan. Wat hadden ze dan moeten zeggen, "bedenk zelf de voorwaarden maar, wij betalen wel"?quote:Op woensdag 22 juni 2011 03:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ook omdat de EU en het IMF het ongeloofwaardige dreigement [..] geuit hebben dat zij stoppen met steun als het geëiste bezuinigingsbedrag niet gehaald wordt
quote:di 21 jun 2011, 18:00
Die Eurozone, das war einmal
http://www.telegraaf.nl/d(...)as_war_einmal__.html
AMSTERDAM - Het is alweer meer dan twee jaar geleden dat de regeringen van de belangrijkste ontwikkelde landen hun mouwen opstroopten en hun economieën met gezond spierballenvertoon van de ondergang redden.
Ze voorkwamen een kredietcrisis die qua gevolgen vergelijkbaar zou zijn geweest met de crisis van 1929, vooral door voor de private sector niet te behappen hoeveelheden schulden naar de publieke sector over te hevelen.
Een probaat lapmiddel dat maar even werkt, wil het geen doekje voor het bloeden worden. Noodmaatregelen moeten nu plaatsmaken voor kordate actie die overheidsschulden doet verminderen en de ontwikkelde economieën weer zonder hulpmotortje doet groeien. Maar dergelijke plannen vergen meer dan het openen van geldpakhuizen, en de manoeuvreerruimte is thans uiterst beperkt.
Geen Europeaan maakt zich nog illusies over de solvabiliteit van Griekenland of de ernst van de situatie in Portugal en Ierland, maar wie neemt hiervoor uiteindelijk de financiële verantwoordelijkheid?
Ja, dat zou kunnen in een wereld waarin de politici zich niet laten gijzelen door de financiële wereld. Helaas zijn de rollen omgedraaid; betaal belastinggeld, of anders laten we de EU klappen omdat we elkaar niet meer vertrouwen. Pure bedreiging met een sausje blufpoker, en het werkt.quote:Op woensdag 22 juni 2011 04:54 schreef dvr het volgende:
[..]
Hij moet aangeven, dat banken die zich nu niet aanmelden om als belanghebbende private partij een vrijwillige duit in de zak te doen, zodadelijk ook niet gesteund zullen worden als de Griekse bailout niet doorgaat en ze als gevolg daarvan dreigen om te vallen. Die banken waren dan immers niet belanghebbend?
Het vertrouwen dat ieder euro-lening gelijk is aan de sterkste is definitief overquote:Op woensdag 22 juni 2011 00:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
...... komen Portugal en in het kielzog Spanje
[ afbeelding ]
De banken en pensioenfondsen hebben nu hun lesje wel geleerd, die stappen in geen enkele lening van Zuid-Europa meer, die gaan vast hun wonden likken.
Beetje laat om nu te stoppen met leningen aan zuidelijke landen.quote:Op woensdag 22 juni 2011 08:54 schreef meth77 het volgende:
[..]
Het vertrouwen dat ieder euro-lening gelijk is aan de sterkste is definitief over
Beter laat dan nooit., trouwens de ING heeft de schuldpositie al fors afgebouwd hoor, de ECB heeft het meeste opgekocht, dus de EU belastingbetaler gaat bloedenquote:Op woensdag 22 juni 2011 08:56 schreef BertV het volgende:
[..]
Beetje laat om nu te stoppen met leningen aan zuidelijke landen.
ja, een ING econoom haast te melden dat de vrijwillige bijdrage die aan private investeerders wordt gevraagd bij nieuwe steun voor Griekenland vooral een symbolische geste is.quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:02 schreef meth77 het volgende:
[..]
...trouwens de ING heeft de schuldpositie al fors afgebouwd hoor...
Wel amusant.quote:Op woensdag 22 juni 2011 09:06 schreef BertV het volgende:
[..]
ja, een ING econoom haast te melden dat de vrijwillige bijdrage die aan private investeerders wordt gevraagd bij nieuwe steun voor Griekenland vooral een symbolische geste is.
Een beetje zout in de wonden strooien op het moment dat je veilig zit, niet constructief, wel tekenend voor dat slag mensen.
Voor mensen die eens nog een avondje tegen een econoom willen aanlullen. Het is wel een aanhanger van griekenland privatiseren ipv griekenland laten defaulten.quote:BD-lezersavond over crisis in GriekenlandTILBURG - De torenhoge Griekse staatsschuld houdt Europa al maanden in de greep.
Hoe kon Griekenland zo ernstig in de problemen komen? Is het nodig dat Europa Griekenland financieel steunt en wat kunnen de gevolgen van deze crisis zijn voor de andere eurolanden en de belastingbetalers?
In samenwerking met de Universiteit van Tilburg organiseert het Brabants Dagblad maandag 27 juni om 20.00 uur een openbaar college over de Griekse tragedie. Hoogleraar financiële economie Sylvester Eijffinger gaat het eerst uitleggen en zal vervolgens vragen uit het publiek beantwoorden. De avond staat onder leiding van Anita de Haas, chef ecnomieredactie van het Brabants Dagblad Maandag 30 juni: 20.00 tot 21.30 uur.
◦Toegang: gratis
◦Aula Universiteit Tilburg, hoofdgebouw K Ontvangst vanaf 19.30 uur
◦Aanmelden, met naam en woonplaats, gewenst via: economieredactie@bd.nl
◦Naar dat adres kunt u ook alvast uw vragen sturen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |