Ja en nee.quote:Op zondag 19 juni 2011 15:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Als het slecht behandelen van dieren verboden is volgens de islam, waarom komt de islamitische gemeenschap dan niet massaal in opstand tegen de bio-industrie? Leeft dit niet binnen de islamitische gemeenschap?
Klopt. Maar als je aan de gemiddelde voorstander vraagt welke groep getroffen zal worden door het afschaffen dan zullen weinigen "Joden" zeggen gok ik.quote:Op zondag 19 juni 2011 15:39 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Volgens mij maken de joden zich er veel drukker om dan de moslims. Maar halal mag verdoofd en kosher blijkbaar niet.
Er wordt dus bedwelmd slachten vergeleken met onbedwelmd slachten. Dat zou dan dus betekenen dat als je dit onderzoek als uitgangspunt neemt en daar wetgeving op maakt, dat al het vee eerst bedwelmd moet worden, en dan pas een pin door kop krijgt of de hals wordt doorgesneden.quote:De enige hier genoemde wetenschapper die expertise heeft op dit gebied, dr. Temple Grandin, heeft met haar onderzoek aangetoond dat dieren zonder bedwelming secondenlang bij bewustzijn blijven na de halssnede – dit in tegenstelling tot dieren die voorafgaand zijn bedwelmd. Grandin erkent daarbij letterlijk dat het dierenwelzijn zal verbeteren als er wordt verdoofd (If religious authority will accept stunning, stunning will usually improve animal welfare – Improving religious slaughter practices in the US, mei 2006).
Sterker nog, als ze al iets weten over die joden dan zeggen ze dat de joden er bijna niks van gaan merken want er is immers maar één koosjere slachter!quote:Op zondag 19 juni 2011 15:50 schreef gelly het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je aan de gemiddelde voorstander vraagt welke groep getroffen zal worden door het afschaffen dan zullen weinigen "Joden" zeggen gok ik.
Wat nou machteloos? Er zijn duizenden halal-slagers in Nederland. Ik heb echter nog nooit een biologische halal-slager gezien, of een scharrel-halal-slager...quote:Op zondag 19 juni 2011 15:50 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ja en nee.
Nee, de grote gedeelte van de moslims is bezig met zijn dagelijkse leven en is weinig bewust van het vlees dat hij krijgt.
Ja, de gedeelte die wel bewust is van de zaak, is machteloos om iets te veranderen. Het zorgen dat onze vlees halal is om te eten, is al een streven op zichzelf.
Huh, die snap ik ff niet hoor.quote:Op zondag 19 juni 2011 15:57 schreef sigme het volgende:
[..]
Sterker nog, als ze al iets weten over die joden dan zeggen ze dat de joden er bijna niks van gaan merken want er is immers maar één koosjere slachter!
Kan iemand nog dommer zijn?
Één woord: geld...quote:Op zondag 19 juni 2011 15:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wat nou machteloos? Er zijn duizenden halal-slagers in Nederland. Ik heb echter nog nooit een biologische halal-slager gezien, of een scharrel-halal-slager...
Voor lams/schaapsvlees is dat ook niet echt nodig, het meeste daarvan heeft een zeer behoorlijk leven gehad. En misschien geldt dat ook wel voor de koeien die ze bij de halalslager verkopen - dat er geen ons bekend keurmerkt op hangt betekent niet dat de slager er niet om geeft.quote:Op zondag 19 juni 2011 15:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Wat nou machteloos? Er zijn duizenden halal-slagers in Nederland. Ik heb echter nog nooit een biologische halal-slager gezien, of een scharrel-halal-slager...
Bestaat wel hoor :quote:Op zondag 19 juni 2011 15:58 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is toch geen excuus? Zou men het halal-slachten ook opgeven als het ineens drie keer zo duur zou worden?quote:
Ik zei ook dat ik 't nog nooit gezien heb, in de stad met vermoedelijk de meeste halalslagers (R'dam).quote:Op zondag 19 juni 2011 16:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Bestaat wel hoor :
http://www.groenemoslims.nl/
Nou, als er in plaats van een koosjere slachterij in Nederland er NUL koosjere slachterijen in Nederland zijn, maakt dat wel degelijk een enorm verschil. Eén slachter is de enige..quote:
Halalslagers verkopen ook heel veel kip.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:01 schreef sigme het volgende:
[..]
Voor lams/schaapsvlees is dat ook niet echt nodig, het meeste daarvan heeft een zeer behoorlijk leven gehad. En misschien geldt dat ook wel voor de koeien die ze bij de halalslager verkopen - dat er geen ons bekend keurmerkt op hangt betekent niet dat de slager er niet om geeft.
Mijn hondevleesslager heb ik ernaar gevraagd, die voert geen keurmerk meer maar geeft wel zélf om de afkomst van z'n slachtvee. Dat komt dus bij normale boeren en kleine slachthuizen vandaan.
Dat moet je maar tegen de moslims vertellen die bij die slagers kopenquote:Op zondag 19 juni 2011 16:01 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is toch geen excuus? Zou men het halal-slachten ook opgeven als het ineens drie keer zo duur zou worden?
Sommige principes zijn blijkbaar belangrijker dan andere...
Ah, op die manier.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, als er in plaats van een koosjere slachterij in Nederland er NUL koosjere slachterijen in Nederland zijn, maakt dat wel degelijk een enorm verschil. Eén slachter is de enige..
Als het er tientallen waren waarvan er tien verdwijnen, dan is het verschil kleiner - ook al is tien meer dan een.
quote:It is only for Allaah to say what is halaal and what is haraam, because He is the Law-giver, and there is no law-giver besides Him. When we say that a given thing is haraam, or halaal, we refer to the evidence in the Book of Allaah and the Sunnah of His Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him). Whatever we find is prohibited therein, we take as haraam, and whatever we find is permitted, we take as halaal.
Allah spreekt Engels? Nederlandse moslims spreken geen Nederlands? Jij spreekt geen Nederlands maar komt geheel toevallig in een Nederlandstalig topic terecht? Een regel is een stuk echter als 'ie in het Engels geschreven is?quote:Op zondag 19 juni 2011 16:28 schreef Rambolin het volgende:
There is no halaal meat here. Can I eat or not? Please note that dhabh (halaal slaughter) is banned here.
Praise be to Allaah.
It is not permissible for you to eat meat that is not slaughtered in accordance with Islamic sharee’ah. The fact that there is no halaal meat is not an excuse for you, because you can eat fish and seafood, or you can eat things other than meat, such as canned goods and vegetables, or you can look seriously for an Islamic centre that provides halaal meat to the Muslims.
And Allaah knows best.
[..]
Het is een copy+paste van een islamitische vraag en antwoord site, en best wel relevant voor dit topic.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:32 schreef sigme het volgende:
Allah spreekt Engels? Nederlandse moslims spreken geen Nederlands? Jij spreekt geen Nederlands maar komt geheel toevallig in een Nederlandstalig topic terecht? Een regel is een stuk echter als 'ie in het Engels geschreven is?
Nah, matig.quote:Op zondag 19 juni 2011 16:34 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Het is een copy+paste van een islamitische vraag en antwoord site, en best wel relevant voor dit topic.
Het was ook deels een reactie op:quote:Op zondag 19 juni 2011 16:40 schreef sigme het volgende:
Nah, matig.
Er is helemaal niemand die zich afgevraagd heeft hoe de arme Nederlandse moslims dit moeten overleven, want dat is geen serieuze vraag.
Ook bij de moslims zijn de meningen verdeeld. Zoals je in onderstaand bericht kunt lezen weigert Maleisië Nederlands halalvlees juist omdat het verdoofd is...quote:Op zondag 19 juni 2011 15:39 schreef Isegrim het volgende:
Volgens mij maken de joden zich er veel drukker om dan de moslims. Maar halal mag verdoofd en kosher blijkbaar niet.
In dat Volkskrantstuk staat nu juist:quote:Op zondag 19 juni 2011 16:53 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Het was ook deels een reactie op:
[..]
Ook bij de moslims zijn de meningen verdeeld. Zoals je in onderstaand bericht kunt lezen weigert Maleisië Nederlands halalvlees juist omdat het verdoofd is...
Maleisië weigert Nederlands halalvlees
http://www.volkskrant.nl/(...)-uit-Nederland.dhtml
http://www.nu.nl/economie(...)ands-halalvlees.html
Dit zou dus betekenen dat er Nederlandse moslims zijn die geen vlees meer zullen eten omdat het vlees niet meer halal is ondanks dat er andere moslims zijn die beweren dat het wel halal is.
Maar de Maleisische Halalautoriteit zegt dus dat de slachtmethode in Nederland slecht is. Waar doelen zij dan op?quote:Op zondag 19 juni 2011 17:21 schreef sigme het volgende:
In dat Volkskrantstuk staat nu juist:
"Volgens de Maleisische Halalautoriteit was zowel het toezicht van de certificeerders als de slachtmethode slecht. Een halal slachtmethode vereist dat een dier alleen verdoofd mag worden geslacht als die verdoving is terug te draaien."
Het mag dus ook volgens die Maleisische halalkeurders wel verdoofd.
Hele artikel: Volkskrantquote:De ledenraad van de PvdA is tegen een verbod op onverdoofd ritueel slachten. Een Kamermeerderheid, waaronder de PvdA-fractie, wil het verbod juist wel in de wet opnemen.
Tijdens een politieke ledenraad van de PvdA in Utrecht haalde een motie gericht aan de Kamerfractie om het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren 'zonder voorbehoud' te verwerpen een meerderheid (57 procent).
PvdA-leider Job Cohen had aan het begin van de ledenraad gezegd dat een aangenomen motie een zwaarwegend advies vormt voor de fractie, dat de Kamerleden zullen meenemen bij het bepalen van hun definitieve standpunt.
Dat laatste hebben ze groot gelijk in, hoe er hier ook geslacht wordt, het meeste vlees is natuurlijk niet halal volgens de complete visie op hoe een dierenleven eruit hoort te zien alvorens het beest op te eten.quote:Op zondag 19 juni 2011 17:35 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Maar de Maleisische Halalautoriteit zegt dus dat de slachtmethode in Nederland slecht is. Waar doelen zij dan op?
En verderop in het artikel staat:
Maar volgens andere bureaus verwacht het buitenland zonder meer dat halal 'zonder verdoving' betekent. 'Mijn klantenkring moet geen verdoofd vlees hebben', zegt Wahid Ramdjan van Halal International Control.
De Maleisische Halalautoriteit is dan zogenaamd "gematigd" terwijl "andere bureaus" orthodoxe moslims zijn, en zo te zien zijn beide groepen niet tevreden met Nederlands halalvlees.
Goh wat ben ik verbaasd zeg.quote:
Tsja. Als de consument niet zelf vraagt om certificering maar om goedkope producten, dan krijg je zulks. Zo komen die moslims ook aan hun stickertjes op hún vlees, en de boomknuffelaars aan het eko-keurmerk op het hunne. Je moet er wel wat voor doen!quote:Op zondag 19 juni 2011 18:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
http://www.dailymail.co.u(...)d.html#ixzz1Pjqpky8O
Stunned before being killed klinkt alsof het een verdoving is, een pin door de hersens voldoet natuurlijk niet echt aan deze voorstelling van zaken. De geëlektrodiceerde varkens en kippen komen gewoonlijk ook niet weer bij. De stunning ís killing, zeg maar.quote:The supermarkets and fast-food outlets said they did not feel the need to tell customers that meat is halal because the slaughter conformed to Western standards, with animals stunned before being killed.
Doet me eraan denken, als een halalslager bij jou een koelmeubel wil kopen, verkoop je het dan aan ze?quote:Op zondag 19 juni 2011 20:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Goh wat ben ik verbaasd zeg.
Ongelofelijk eigenlijk: een seculiere partij die tegen het opheffen van uitzonderingen voor gelovigen is... over ver wegzakken voor stemmen gesproken.
Wat mij op de vraag brengt waar in deze discussie ineens al die 'liberalen' zijn die vinden dat de consument maar moet beslissen met zijn portemonnee hoe dieren behandeld worden.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Als de consument niet zelf vraagt om certificering maar om goedkope producten, dan krijg je zulks. Zo komen die moslims ook aan hun stickertjes op hún vlees, en de boomknuffelaars aan het eko-keurmerk op het hunne. Je moet er wel wat voor doen!
Ja hoor. Al koopt hij dat ding om er stront in te bewaren, wat boeit mij dat?quote:Op zondag 19 juni 2011 20:06 schreef sigme het volgende:
[..]
Doet me eraan denken, als een halalslager bij jou een koelmeubel wil kopen, verkoop je het dan aan ze?
Maar goed, het laat wel zien hoe men bezig is. Ik wil helemaal geen vlees dat zogenaamd goedgekeurd is door een opperwezen omdat er een toverspreuk uitgesproken wordt.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja. Als de consument niet zelf vraagt om certificering maar om goedkope producten, dan krijg je zulks. Zo komen die moslims ook aan hun stickertjes op hún vlees, en de boomknuffelaars aan het eko-keurmerk op het hunne. Je moet er wel wat voor doen!
Overigens:
[..]
Stunned before being killed klinkt alsof het een verdoving is, een pin door de hersens voldoet natuurlijk niet echt aan deze voorstelling van zaken. De geëlektrodiceerde varkens en kippen komen gewoonlijk ook niet weer bij. De stunning ís killing, zeg maar.
Weet ik niet, ik vroeg het me af.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja hoor. Al koopt hij dat ding om er stront in te bewaren, wat boeit mij dat?
Nou ja, dan zal je daar toch enige moeite voor moeten doen. Door van je leverancier te eisen dat 'ie daarover informatie op het etiket zet omdat je het anders verdomd te kopen.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:18 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Maar goed, het laat wel zien hoe men bezig is. Ik wil helemaal geen vlees dat zogenaamd goedgekeurd is door een opperwezen omdat er een toverspreuk uitgesproken wordt.
In principe vind ik dat dat is hoe het zou moeten zijn. Nederlanders begrijpen alleen het "vote with your dollar"-concept niet en vinden "dat de overheid het maar moet regelen".quote:Op zondag 19 juni 2011 20:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wat mij op de vraag brengt waar in deze discussie ineens al die 'liberalen' zijn die vinden dat de consument maar moet beslissen met zijn portemonnee hoe dieren behandeld worden.
Niemand heeft om steniging gevraagd, niet de joden, niet de moslims, niemand OK...quote:Op zondag 19 juni 2011 22:16 schreef Elfletterig het volgende:
In de Bijbel werden mensen gestenigd. Morgen maar weer herinvoeren, die regels? Weg met de beschaving, terug naar 2000-3000 jaar oude sprookjes.
Dit vond ik ook een beetje raar.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:16 schreef Elfletterig het volgende:
Misselijkmakend vond ik vooral hoe Joden in deze discussie de Holocaust en alles er weer bij sleepten,
Ik snap niet helemaal waarom die clown bij de hoorzitting aanwezig was. Die vent spreekt niet namens mij in elk gevalquote:Op zondag 19 juni 2011 23:07 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dit vond ik ook een beetje raar.Een Godwin is een Godwin, ook als een jood 'm gebruikt.
Ik vond het een enorm zwaktebod.
Heel goed dat D66 tegen is. Juist van liberale partijen mag je verwachten dat ze respect hebben voor andersdenkenden. Zeker omdat de wetenschappelijke onderbouwing van het wetsvoorstel flinterdun is.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:16 schreef Elfletterig het volgende:
De PvdA laat de oren hangen naar de religieuze achterban. En minstens zo verontrustend vind ik dat D66 - de seculiere partij bij uitstek - ook al tegen een verbod is. Schrijnend dat godsdienstvrijheid kennelijk niet aan grenzen gebonden is en op bepaalde terreinen beteugeld kan worden. Misselijkmakend vond ik vooral hoe Joden in deze discussie de Holocaust en alles er weer bij sleepten, om hun dieronvriendelijke tradities kracht bij te zetten.
In de Bijbel werden mensen gestenigd. Morgen maar weer herinvoeren, die regels? Weg met de beschaving, terug naar 2000-3000 jaar oude sprookjes.
Ik weet niet over wie je het nu hebt, want ik heb die hoorzitting niet gezien, maar er was op een gegeven moment een joodse man in een actualiteitenprogramma die de holocaust er ook aan de haren bij sleepte. Het sloeg echt nergens op. Beetje in de trant van "Wij hebben de holocaust meegemaakt dus wij mogen alles doen wat we willen en jullie mogen ons geen strobreed in de weg leggen". Ongeacht wie er in deze discussie gelijk heeft, is dat gewoon triest.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:45 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik snap niet helemaal waarom die clown bij de hoorzitting aanwezig was. Die vent spreekt niet namens mij in elk geval
Oh, bedoel je in die discussie met Dion Graus? Redelijk gênant was dat. Heb daar harde woorden over gesproken met een paar kennissen die het ermee eens warenquote:Op zondag 19 juni 2011 23:47 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik weet niet over wie je het nu hebt, want ik heb die hoorzitting niet gezien, maar er was op een gegeven moment een joodse man in een actualiteitenprogramma die de holocaust er ook aan de haren bij sleepte. Het sloeg echt nergens op. Beetje in de trant van "Wij hebben de holocaust meegemaakt dus wij mogen alles doen wat we willen en jullie mogen ons geen strobreed in de weg leggen". Ongeacht wie er in deze discussie gelijk heeft, is dat gewoon triest.
Hmja. Maar ja, over joden mag je niks zeggen. En dus kreeg hij onvoldoende tegengas. Iemand had hem even flink de waarheid moeten zeggen en vervolgens hadden ze iemand moeten vragen die wel op een normaal niveau de discussie kan voeren.quote:Op zondag 19 juni 2011 23:49 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Oh, bedoel je in die discussie met Dion Graus? Redelijk gênant was dat. Heb daar harde woorden over gesproken met een paar kennissen die het ermee eens waren![]()
Best zonde echt, want de Graus liep enorm uit zijn nek te lullen over middeleeuwse praktijken.
Steniging wordt in de Bijbel op tal van plaatsen aangeduid als de sanctie die moet worden opgelegd aan mensen die overtredingen begaan. Inmiddels hebben we zulke barbaarse straffen niet meer. Tenminste niet in beschaafde landen.quote:Op zondag 19 juni 2011 22:24 schreef Adam1981 het volgende:
Niemand heeft om steniging gevraagd, niet de joden, niet de moslims, niemand OK...
Ze willen gewoon hun stukje halal/kosjer vlees kunnen eten zonder gestoord te worden door hypocriete boomknuffelaars en intolerante atheïsten. En dat is hun goed recht.
Beschaafde landen? Je bedoelt seculiere landen waar kerk en staat gescheiden zijn. Dat die landen beschaafd zijn is maar jouw mening.quote:Op maandag 20 juni 2011 00:15 schreef Elfletterig het volgende:
Steniging wordt in de Bijbel op tal van plaatsen aangeduid als de sanctie die moet worden opgelegd aan mensen die overtredingen begaan. Inmiddels hebben we zulke barbaarse straffen niet meer. Tenminste niet in beschaafde landen.
Godsdienstvrijheid. Of wil je soms tornen aan dit grondrecht? Dan ben je toch niet zo beschaafd als je pretendeert te zijn.quote:Waarom is halal of kosjer vlees eten 'hun goed recht' ?
Nee natuurlijk niet. Jouw religie bestaat alleen maar in jouw hoofd in tegenstelling tot de grote wereldreligies Islam en Jodendom.quote:Als ik me morgen op één of andere religieuze overtuiging beroep die stelt dat ik dieren eerst stap voor stap moet doodmartelen voordat ik ze mag opeten, dan sta ik in mijn recht?
En terecht natuurlijk. Montesquieu is het eens met mij dat gelovigen meer rechten horen te hebben dan atheïsten.quote:Onzin. Waar het hier om gaat, is dat gelovigen [.....] weer eens boven de wet worden geplaatst.
Het is verplicht voor moslims om halal te eten. Jij wilt voorkomen dat ze halal eten, je maakt zondaars van hen, ze belanden door jouw toedoen nog in de hel. En nee, dit is niet mijn mening, ik heb niet de regel dat moslims halal moeten eten verzonnen. Het gaat dan ook niet om mijn mening of jouw mening maar om feiten.quote:Op maandag 20 juni 2011 00:35 schreef Isegrim het volgende:
Het verbieden van onverdoofd slachten staat niet gelijk aan het verbieden van het belijden van een religie, wat je er verder ook van moge vinden.
Tuurlijk wordt dat niet getolereerd. We leven in het jaar 2011, als ze een nieuwe religie gaan oprichten dan willen we natuurlijk eerst zien wat voor wonderen hun profeet kan verrichten voordat we hun religie serieus gaan nemen.quote:Als zich morgen een groep religieuzen aandient die uit religieuze overtuiging de oorlel van hun kind afknippen, wordt dat vermoedelijk niet getolereerd.
Zoals het nu is, is het goed. Zolang jij maar niet aan hun grondrecht van godsdienstvrijheid komt is er niks aan de hand.quote:Op maandag 20 juni 2011 00:36 schreef Isegrim het volgende:
En gelovigen horen meer rechten te hebben dan ongelovigen?![]()
Dat maak jij ervan.quote:Net zoals hetero's meer rechten horen te hebben dan homo's? En blanken meer rechten dan zwarten? En liberalen meer rechten dan socialisten? En mensen die autorijden meer rechten dan mensen die motor rijden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |