abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98365392
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 11:51 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nu even serieus: het is toch ook gewoon onderzocht dat het doodbloeden het dier langer laat lijden? Nou, in dat geval vind ik het prima beargumenteerd dat er dan verplicht voor een methode gekozen moet worden die dit lijden zo kort mogelijk maakt.

[..]

Maar als je dan toch geslacht zou worden: snel een pin in de kop en klats licht uit of gezellig een kromzwaard door je halsslagader?
Dat onderzoek dat werd aangehaald als hetgeen dat aantoont dat dieren langer lijden bij doodbloeden was echt flut, het was een literatuurstudie met veel aannames. Er is voor zover ik weet geen bewijs dat het meer pijn oplevert wanneer het goed gedaan wordt.
Zodra er onderzocht (of beargumenteerd) gaat worden hoe vreselijk het is wanneer het níet goed gedaan wordt, is dat alleen zinvol als het wordt afgezet tegen hoe het lijden is bij verdoofd slachten en wanneer dat niet goed gedaan is, plus gefundereerde cijfers over hoe vaak het "niet goed" gedaan wordt.

In het algemeen zal 'verdoofd' slachten veel meer dierenleed opleveren, al was het maar omdat het zoveel vaker voorkomt.

En wat betreft de voorkeur waarop ikzelf geslacht zou moeten worden, echt, ik zou het niet weten. Mag ik het niet allebei eerst een keertje proberen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98365408
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 11:59 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg kantiaans gezien. Er zijn (gelukkig) ook mensen die inzien dat mensen ook dieren zijn en ook evenveel waard zijn ;).

Needless to say ben ik tevreden als het verbod er komt :)
Evenveel waard? Mag je mensen wat jou betreft verdoofd slachten en opeten?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_98365718
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:08 schreef sigme het volgende:
En wat betreft de voorkeur waarop ikzelf geslacht zou moeten worden, echt, ik zou het niet weten. Mag ik het niet allebei eerst een keertje proberen?
Wanneer ben je vrij? :Y)
pi_98365815
Onthoofding is eeuwenlang gezien als de edele manier van sterven. Dus zo slecht kan het niet wezen, want men hakte zich een slag in de rondte.
pi_98365983
quote:
2s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:22 schreef sigme het volgende:
Onthoofding is eeuwenlang gezien als de edele manier van sterven. Dus zo slecht kan het niet wezen, want men hakte zich een slag in de rondte.
Het schijnt dat het mogelijk is om na onthoofding nog enige tijd een zekere mate van bewustzijn te hebben... :X
pi_98366075
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:28 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het schijnt dat het mogelijk is om na onthoofding nog enige tijd een zekere mate van bewustzijn te hebben... :X
Och, dan zal een pin in je hersenstam vermoedelijk nog meer bewustzijn geven.

Maar eh, heeft een onthoofde adelborst wel eens z'n kop terug op z'n torso geplaatst en als extra laatste woorden "dat viel niks mee" gefluisterd?
pi_98366118
quote:
10s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Och, dan zal een pin in je hersenstam vermoedelijk nog meer bewustzijn geven.

Maar eh, heeft een onthoofde adelborst wel eens z'n kop terug op z'n torso geplaatst en als extra laatste woorden "dat viel niks mee" gefluisterd?
Niet dat ik weet, er zijn wel verhalen van onthoofdingen waarbij iemand nog iets gezegd zou hebben daarna, maar ik weet niet hoeveel waarde we daaraan moeten hechten. Tijdens de Franse Revolutie waren smartphones nog niet zo gangbaar. :')
  zondag 19 juni 2011 @ 12:39:16 #133
345192 Adam1981
@DIFBrigade
pi_98366327
Dit is gewoon niets meer dan een atheďstische kruistocht tegen gelovigen, ze geven niks om de dieren, leugenaars zijn het. Montesquieu had de atheďsten in de 17de eeuw al door en wilde hen dan ook geen rechten geven. Hadden ze maar naar hem geluisterd, dan was het Westen niet zo corrupt heden ten dage.

Gelovigen kunnen voortaan naar deze maatregel wijzen om aan te tonen hoe de hypocriete atheďsten de gelovigen onderdrukken onder het mom van 'dierenwelzijn'. Dit schept een precedent om atheďsten te vervolgen in religieuze landen, want zodra de atheďsten aan de macht komen in die landen, dan krijg je dit soort hypocriete anti-religieuze maatregelen door je strot heen gedrukt.
pi_98366362
-> TRU
  zondag 19 juni 2011 @ 14:02:17 #135
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98369140
de hele rit naar een slachthuis (van stal tot aan de slacht) staat in geen enkele verhouding tot de 3-4 seconde die een slachtdier dan wel bewust zou meemaken
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 19 juni 2011 @ 14:04:15 #136
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98369217
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:32 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Niet dat ik weet, er zijn wel verhalen van onthoofdingen waarbij iemand nog iets gezegd zou hebben daarna, maar ik weet niet hoeveel waarde we daaraan moeten hechten. Tijdens de Franse Revolutie waren smartphones nog niet zo gangbaar. :')
gewoon simpel redeneren, om te praten heb je luchstroom nodig langs je stembanden...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_98370007
quote:
10s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:31 schreef sigme het volgende:

Het probleem bij de Franse revolutie was dat er dusdanig grote vraag naar beulen was dat de kwaliteitseisen erbij inschoten. Een onervaren beul had soms wel 5 slagen nodig om het hoofd van de edele romp te scheiden. Dat viel dus niks mee en creeerde een markt voor de guillotine. Wel is het daardoor mogelijk dat er na aanvang van de executie zelf nog door de veroordeelde met het publiek is gecommuniceerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_98370893
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:08 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat onderzoek dat werd aangehaald als hetgeen dat aantoont dat dieren langer lijden bij doodbloeden was echt flut, het was een literatuurstudie met veel aannames. Er is voor zover ik weet geen bewijs dat het meer pijn oplevert wanneer het goed gedaan wordt.
Zodra er onderzocht (of beargumenteerd) gaat worden hoe vreselijk het is wanneer het níet goed gedaan wordt, is dat alleen zinvol als het wordt afgezet tegen hoe het lijden is bij verdoofd slachten en wanneer dat niet goed gedaan is, plus gefundereerde cijfers over hoe vaak het "niet goed" gedaan wordt.

In het algemeen zal 'verdoofd' slachten veel meer dierenleed opleveren, al was het maar omdat het zoveel vaker voorkomt.

Was dat van deze?
quote:
De enige hier genoemde wetenschapper die expertise heeft op dit gebied, dr. Temple Grandin, heeft met haar onderzoek aangetoond dat dieren zonder bedwelming secondenlang bij bewustzijn blijven na de halssnede – dit in tegenstelling tot dieren die voorafgaand zijn bedwelmd. Grandin erkent daarbij letterlijk dat het dierenwelzijn zal verbeteren als er wordt verdoofd (If religious authority will accept stunning, stunning will usually improve animal welfare – Improving religious slaughter practices in the US, mei 2006).
http://www.depers.nl/binn(...)erdoofde-slacht.html
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_98371077
Zoals gezegd is de gang naar het slachthuis en het leven daarvoor van een groter belang voor dierenwelzijn dan de slacht an sich. Die paar seconden extra zullen het beest niet ineens minder gelukkig maken. Bovendien is het dier ook gewoon dood, het is niet alsof je naar de tandarts gaat en dan de keuze tussen verdoving of zonder aan het maken bent.
  zondag 19 juni 2011 @ 15:01:28 #140
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98371314
"Het dierenwelzijn wordt door verdoving de laatste secondes verbeterd." Come on, waar hebben we het over? Over dieren die dood gaan. Dood.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_98371390
quote:
10s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:01 schreef Copycat het volgende:
"Het dierenwelzijn wordt door verdoving de laatste secondes verbeterd." Come on, waar hebben we het over? Over dieren die dood gaan. Dood.
Schaf dan die hele wet af. Maar hanteer geen uitzonderingen voor een select groepje gelovigen.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_98371453
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Schaf dan die hele wet af. Maar hanteer geen uitzonderingen voor een select groepje gelovigen.
Als dat gewoon een werkbare situatie oplevert, waarom niet ?
  zondag 19 juni 2011 @ 15:06:08 #143
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98371464
Ik zou liever zien dat alle slachtdieren op de ware(!) halalwijze hun leven konden leiden. Van start tot finish.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_98371725
quote:
7s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:06 schreef Copycat het volgende:
Ik zou liever zien dat alle slachtdieren op de ware(!) halalwijze hun leven konden leiden. Van start tot finish.
Ja doei he. Je gaat me mijn varkensrollades niet door m'n neus boren.
pi_98371733
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:05 schreef gelly het volgende:

[..]

Als dat gewoon een werkbare situatie oplevert, waarom niet ?
Omdat het een inherent foute situatie is.
pi_98371816
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:13 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Omdat het een inherent foute situatie is.
Toch hebben we er sowieso de laatste 70 jaar niets tot nauwelijks wat over gehoord. Waarom nu ineens wel ? Het is gewoon direct te linken aan de anti-islam houding die de laatste jaren bestaat, het heeft niets met dierenwelzijn te maken. Dat was geloof ik altijd een links bomenknuffelaarsstandpunt.
pi_98371997
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 23:44 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Extra leed? :D

Ik heb begrepen dat de term halal eigenlijk niet alleen op het slachten slaat, maar ook op wat daarvoor komt. En dat je een beest dus goed moet behandelen. En dat je geen spullen koopt die met kinderarbeid zijn vervaardigd etc. etc. Als dat inderdaad zo is (KvW heeft er eens een aflevering aan gewijd) is het wel erg triest dat alle moslims dát vergeten lijken te zijn. Als al die moslims zich nou sterk zouden maken voor het afschaffen van de bio-industrie, dan mogen ze van mij dat ritueel slachten lekker houden.
Halal is een term uit de islamitische rechtsleer. Halal betekent: datgene wat eerst verboden was, is na voorgeschreven handelingen toegestaan gemaakt. De vlees is halal om te eten: als de dier rein is (met rein voedsel gevoed, niet gestolen, geen kadaver (met uitzondering van vissen en sprinkhanen) en voorgeschreven is als rein) en als de dier op de voorgeschreven manier geslacht is. Slecht behandelen van dieren staat los van het toegestaan zijn van het vlees. Als je dan vraagt: hoe zit het met slecht behandelen van dieren?

Slecht behandelen van dieren is verboden binnen de Islam. Dus al dat verdoven is eigenlijk ook weer verboden als je bij de dier extra leed veroorzaakt.
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
pi_98372562
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

M'n internet hapert en m'n post is weg :(.
Nog maar een keertje dan.

Ten eerste ben ik het met je eens dat die uitzondering voor gespecificeerde geloofssoorten een draak is, en draken horen niet in de wet.

Maar dat verdoofgebod is eveneens een draak. Natuurlijk is het in de praktijk gewoon handig, en in industriële slachthuizen onmisbaar, maar het is een belachelijk gebod om aan alle slachters op te leggen. Verbod op dierenmishandeling in combinatie met een plicht van gediplomeerde slachters volstaat. Er zijn andere manieren om een dier snel en vakkundig dood te maken, die halsslagader doorsnijden dus.
pi_98372676
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:16 schreef gelly het volgende:

[..]

Toch hebben we er sowieso de laatste 70 jaar niets tot nauwelijks wat over gehoord. Waarom nu ineens wel ? Het is gewoon direct te linken aan de anti-islam houding die de laatste jaren bestaat, het heeft niets met dierenwelzijn te maken. Dat was geloof ik altijd een links bomenknuffelaarsstandpunt.
Volgens mij maken de joden zich er veel drukker om dan de moslims. Maar halal mag verdoofd en kosher blijkbaar niet.
pi_98372867
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:21 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Halal is een term uit de islamitische rechtsleer. Halal betekent: datgene wat eerst verboden was, is na voorgeschreven handelingen toegestaan gemaakt. De vlees is halal om te eten: als de dier rein is (met rein voedsel gevoed, niet gestolen, geen kadaver (met uitzondering van vissen en sprinkhanen) en voorgeschreven is als rein) en als de dier op de voorgeschreven manier geslacht is. Slecht behandelen van dieren staat los van het toegestaan zijn van het vlees. Als je dan vraagt: hoe zit het met slecht behandelen van dieren?

Slecht behandelen van dieren is verboden binnen de Islam. Dus al dat verdoven is eigenlijk ook weer verboden als je bij de dier extra leed veroorzaakt.
Als het slecht behandelen van dieren verboden is volgens de islam, waarom komt de islamitische gemeenschap dan niet massaal in opstand tegen de bio-industrie? Leeft dit niet binnen de islamitische gemeenschap?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')