Niet als ze fulltime werkt .. en dat doet de vriendin van Guloquote:Op zondag 19 juni 2011 17:04 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Nee, de vrouw krijgt partneralimentatienog sneuer
Waarom begin jij over kinderen als ze er niet zijnquote:Op zondag 19 juni 2011 17:04 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Hè, ik zei niet dat ze kinderen had, ik bedoelde dat het geen doen is om elke 3 jaar te verhuizen met kinderen!
Als ze nog steeds minder verdiend haar man welquote:Op zondag 19 juni 2011 17:10 schreef moussie het volgende:
[..]
Niet als ze fulltime werkt .. en dat doet de vriendin van Gulo
Dat niet iedereen elke 3 jaar wil verhuizenquote:Op zondag 19 juni 2011 17:15 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarom begin jij over kinderen als ze er niet zijn?
http://www.nibud.nl/omgaa(...)tneralimentatie.htmlquote:Op zondag 19 juni 2011 17:17 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Als ze nog steeds minder verdiend haar man wel
En daarom zijn huisjes die je daartoe verplichten, dus de goedkopere wijken of de woningen die op de nominatie staan te worden gesloopt, ook betaalbaar voor mensen zoals aangehaald in het voorbeeld van Gulo. Het zijn toch verwerpelijke scrupules indien een huurder zegt; maar ik wil niet elke 3 jaar verhuizen.quote:Op zondag 19 juni 2011 17:17 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Dat niet iedereen elke 3 jaar wil verhuizen
Maar het gaat dus niet om individuele gevallen, al dan n iet alleenstaand en met of zonder kinderen, het gaat om iedereen die een huurwoning bewoond, waarvan sommigen al tientallen jaren.quote:Op zondag 19 juni 2011 17:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
En daarom zijn huisjes die je daartoe verplichten, dus de goedkopere wijken of de woningen die op de nominatie staan te worden gesloopt, ook betaalbaar voor mensen zoals aangehaald in het voorbeeld van Gulo. Het zijn toch verwerpelijke scrupules indien een huurder zegt; maar ik wil niet elke 3 jaar verhuizen.
Dan betaal je lekker de hoofdprijs. En als je geen kinderen hebt, kan je prima elke dag 1,5 uur reizen en in de polder wonen. Ik snap het probleem niet zo.
Ja en? Daar staat alleen dat het voor het bedrag uitmaakt als ze werkt of niet, niet als ze er geen recht op heeft als ze fulltime werkt.quote:Op zondag 19 juni 2011 17:19 schreef moussie het volgende:
[..]
http://www.nibud.nl/omgaa(...)tneralimentatie.html
Daar heb je op zich zeker gelijk in, maar het gevolg was dus wel dat wie eerst goedkoop en in verhouding met zijn inkomen woonde ineens 'te duur' woonde en derhalve huursubsidie kreeg.quote:
Dat klopt, de scheefwoonproblematiek heeft te maken met een te star financieringsstelsel en huurcalculatiemethode die slechts van een geindexeerde aanvangshuur uitgaat. Als de overheid niet zo diep geworteld zat in zowel de particuliere als sociale huursector konden dit soort problemen opgelost worden en bleef je een kleine corporatiemarkt houden, maar ook opties voor commerciele verhuur. Nu is dit verschil gewoon te groot en zijn koopwoningen nog steeds gesubsidieerd.quote:Op zondag 19 juni 2011 18:19 schreef moussie het volgende:
[..]
Daar heb je op zich zeker gelijk in, maar het gevolg was dus wel dat wie eerst goedkoop en in verhouding met zijn inkomen woonde ineens 'te duur' woonde en derhalve huursubsidie kreeg.
Tja, als je terugkijkt in het verleden is de ingreep in de sociale huursector op zich wel begrijpelijk .. de huurprijzen die soms gevraagd werden door particuliere eigenaren voor slecht/niet onderhouden krotten waren abominabel, en onderhoud was toen nog niet verplicht. Met de grote schaarste op de woningmarkt en zonder toewijzingssysteem voor alle beschikbare woonruimte was je als huurder gewoon vrijwild, dus het is goed dat daar wat aan gedaan werd.quote:Op zondag 19 juni 2011 18:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat klopt, de scheefwoonproblematiek heeft te maken met een te star financieringsstelsel en huurcalculatiemethode die slechts van een geindexeerde aanvangshuur uitgaat. Als de overheid niet zo diep geworteld zat in zowel de particuliere als sociale huursector konden dit soort problemen opgelost worden en bleef je een kleine corporatiemarkt houden, maar ook opties voor commerciele verhuur. Nu is dit verschil gewoon te groot en zijn koopwoningen nog steeds gesubsidieerd.
Scheefwoonproblematiek.. Dat klinkt alsof wonen iets duurs en exclusiefs moet zijn en een groot voorrecht, waar flink voor betaald moet worden inplaats van als een recht.quote:Op zondag 19 juni 2011 18:21 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Dat klopt, de scheefwoonproblematiek heeft te maken met een te star financieringsstelsel en huurcalculatiemethode die slechts van een geindexeerde aanvangshuur uitgaat. Als de overheid niet zo diep geworteld zat in zowel de particuliere als sociale huursector konden dit soort problemen opgelost worden en bleef je een kleine corporatiemarkt houden, maar ook opties voor commerciele verhuur. Nu is dit verschil gewoon te groot en zijn koopwoningen nog steeds gesubsidieerd.
Ik weet niet over dit overal zo geldt (heb daar geen cijfers voor opgezocht), maar in mijn woonplaats is dit absoluut het geval inderdaad.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De woningnood is opnieuw ontstaan nadat woningcorporaties zijn geprivatiseerd, die een kunstmatige schaarste in het leven riepen door goede, betaalbare woningen te slopen.
Daar zit het probleem, mi.
Wonen is een merit good.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:08 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Scheefwoonproblematiek.. Dat klinkt alsof wonen iets duurs en exclusiefs moet zijn en een groot voorrecht, waar flink voor betaald moet worden inplaats van als een recht.
De woningnood is opnieuw ontstaan nadat woningcorporaties zijn geprivatiseerd, die een kunstmatige schaarste in het leven riepen door goede, betaalbare woningen te slopen.
Daar zit het probleem, mi.
En als we het toch over scheefwoners hebben.. iemand die in een kapitale villa woont die hij zich niet zonder staatsteun, middels de HRA, zou kunnen veroorloven noem ik pas scheefwonen..
Kom nou zeg, de huurder in een sociale huurwoning wordt gewoon genaaid, voor de zoveelste keer.quote:Op zondag 19 juni 2011 20:23 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Wonen is een merit good.
Dus ja, het is een voorrecht een goede woning te hebben.
Nou vindt je het gek, als huurharmonisatie betekend dat lage huren omhoog moeten ipv hogere huren iets omlaag krijg je dat, hé. Het is niet dat de lonen van de laagstbetaalden evenredig meestijgen met die geharmoniseerde huren, je weet dus van te voren dat er met hogere huren meer mensen aanspraak zullen moeten maken op die toeslag.quote:De afgelopen jaren is het budget voor huursubsidie fors overschreden, zegt Donner.
Tja, dat moest van de overheid.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:45 schreef Gulo het volgende:
Sowieso heeft de woningcoöperatie hier de laatste jaren een redelijk groot deel van hun bestand verkocht.
Gelukkig, Misschien komt er dan eindelijk een einde aan de enorme leegstand onder de goedkoopste huurwoningen.quote:Op zondag 19 juni 2011 19:44 schreef michaelmoore het volgende:
het is wel goed dat men tien euro minder huursubsidie krijgt, dan zal men sneller kiezen voor een goedkoper huis,
Toen ik kwam wonen waar ik nu woon, 4 jaar geleden, betaalde ik 325 huur per maand. Inmiddels is dit al opgelopen tot 348 per maand....huren gaan ook elk jaar omhoog. Dit wordt dus straks nog duurder voor bepaalde regio's waar schaarste op de sociale huurmarkt ligt als het aan Donner ligt.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 09:49 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Maar ik blijf er toch bij, je gaat geen huis nemen als je het niet kunt betalen. Dan moet je niet de overheid de schuld geven en zeggen dat het een kutland is.
Corporaties zijn publieke organisaties en staan onder toezicht van de overheid, anders gingen de directeurtjes zich onmiddellijk 1 miljoen salaris gevenquote:Op zondag 19 juni 2011 22:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Tja, dat moest van de overheid.
Sowieso bemoeit Den Haag zich vrij veel met een zooi private stichtingen en cooperaties. Zouden ze eens moeten doen met wegenbouwers.
Gaan samenwonen omdat je een huis niet kunt betalen, als dat geen goede basis is...quote:Op zondag 19 juni 2011 19:44 schreef michaelmoore het volgende:
het is wel goed dat men tien euro minder huursubsidie krijgt, dan zal men sneller kiezen voor een goedkoper huis, of gaan samenwonen, dat levert weer duizenden woningen op
De woningcorporaties willen in vijf jaar 1.000.000 huurwoningen verkopen , die gaan met de opbrengst meer in het buitenland investeren, daar mag nog genoeg gebouwd worden
Maar de HRA subsidies mogen ook wel eens naar beneden
Niet, want dan pak je de dames en heren Kamerleden in hun eigen portemonnee.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef hooibaal het volgende:
Oh, en wanneer volgt het bericht 'Minder HRA voor duurder huis'?
En wat te zeggen van de HRA beperken tot de eerste hypotheek. Even een serre aanbouwen en weer 30 jaar aftrek is best absurd.quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef hooibaal het volgende:
Misschien moet je je eerst even inlezen over de HRA voordat je iets roept.quote:Op maandag 20 juni 2011 17:54 schreef moussie het volgende:
[..]
En wat te zeggen van de HRA beperken tot de eerste hypotheek. Even een serre aanbouwen en weer 30 jaar aftrek is best absurd.
De afbraak van de HRA is enkele jaren geleden al begonnen. Ooit kon je eeuwig je hypotheek blijven aftrekken, nu is dat beperkt tot maximaal 30 jaar. En kijk ook even naar de regels met betrekking tot bijlenen en overwaarde. Ook daar hebben nieuwe regels de afgelopen jaren al voor een versobering van de HRA gezorgd. Overigens geheel terecht in mijn ogen en er mogen best nog meer stappen worden genomen (hoe hard ik zelf ook van HRA gebruik zal maken als ik over 2-3 jaar zelf een woning ga kopen).quote:Op maandag 20 juni 2011 15:17 schreef hooibaal het volgende:
De verhuisvergoeding die je krijgt van de wbc is te laag?quote:Op maandag 20 juni 2011 18:30 schreef hooibaal het volgende:
Oh, ik ben geen woningmarkt-expert. Maar degenen die zeggen dat je zo maar even kan verhuizen, ook niet.
Nee, de wachttijd te hoog.quote:Op maandag 20 juni 2011 18:31 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De verhuisvergoeding die je krijgt van de wbc is te laag?
Komt doordat er teveel mensen in een sociale huurwoning zitten doordat die huur te laag is.quote:
Dat dus.quote:Op maandag 20 juni 2011 18:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Komt doordat er teveel mensen in een sociale huurwoning zitten doordat die huur te laag is.
Nee dat is het niet, op een sociale huurwoning krijg je huursubsidie en boven de huurgrens nietquote:Op maandag 20 juni 2011 18:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Komt doordat er teveel mensen in een sociale huurwoning zitten doordat die huur te laag is.
Lijkt me eerder dat de huur in de vrije sector veel te hoog is.quote:Op maandag 20 juni 2011 18:34 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Die markthuur huur gaat omlaag als er minder mensen in de sociale huursector zitten en meer in de commerciele sector.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:41 schreef Deliah het volgende:
[..]
Lijkt me eerder dat de huur in de vrije sector veel te hoog is.
Dat ondersteund mijn punt.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nee dat is het niet, op een sociale huurwoning krijg je huursubsidie en boven de huurgrens niet
Jazeker ... de HYPOTHEEEKER .. zit te liegen?quote:Op maandag 20 juni 2011 17:57 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Misschien moet je je eerst even inlezen over de HRA voordat je iets roept.
http://www.hypotheker.nl/(...)en+tweede+hypotheek/quote:Je kunt een eventuele verbouwing of achterstallig onderhoud financieren door een extra hypotheek af te sluiten, de zogenaamde tweede hypotheek. Gaat het om je "hoofdverblijf", dan is de hypotheekrente fiscaal aftrekbaar.
[..]
Een tweede hypotheek is meestal de voordeligste manier om een verbouwing te financieren. De hypotheekrente is namelijk een stuk lager dan de rente voor een persoonlijke lening. Omdat de rente in dit geval fiscaal aftrekbaar is, is lenen vaak voordeliger dan het betalen van een verbouwing met je spaargeld. Nog los van het feit dat je in het geval van een extra hypotheek de volledige beschikking over je spaargeld houdt.
De aftrek is ten hoogste voor 30 jaar van kracht, een beperking die in 2001 werd aangebracht.quote:Op maandag 20 juni 2011 19:55 schreef moussie het volgende:
[..]
Jazeker ... de HYPOTHEEEKER .. zit te liegen?
[..]
http://www.hypotheker.nl/(...)en+tweede+hypotheek/
Dus...Ik woon nu in een uithoek van Nederland omdat er elders niks te vinden was,ik huur daarom nu particulier maar dat is helaas tijdelijk(1jaar). Wellicht dat ik in aanmerking kom voor een sociale huurwoning maar de woningen die hier vrijkomen (zo'n 4 per maand gemiddeld) kosten gemiddeld genomen 500euro per maand(goedkoopste gezien voor €460, duurste € 560)quote:Op zondag 19 juni 2011 14:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
kies maar uit:
In onze hoofdstad: http://www.funda.nl/koop/amsterdam/0-150000/3+kamers/
In de 2e stad van het land is zelfs keuze uit woonhuizen: http://www.funda.nl/koop/rotterdam/0-150000/3+kamers/woonhuis/
En doen we Utrecht er ook nog ff bij: http://www.funda.nl/koop/utrecht/0-150000/3+kamers/
Al met al is er met een inkomen van net iets meer dan modaal dus best een woning te kopen. Alleen uiteraard niet op de mooiste plekjes van de stad. Daar wil iedereen namelijk wonen dus daar liggen de prijzen hoger. Wanneer je budget beperkt is, zul je je eisen aan je budget moeten aanpassen. Een 3 of 4 kamerappartement lijkt mij prima geschikt als eerste woning voor een jong gezin wanneer het budget een huis met tuin niet toe laat. En in delen van de randstad is dus wél een eenvoudig rijtjeshuis met tuin mogelijk. Doorstromen naar iets groters/mooiers/luxers/betere lokatie kan later altijd eventueel nog.
En voor modaal-verdieners die de gelinkte woningen niet goed genoeg vinden, is de woningnood kennelijk niet heel erg groot. Die groep hoor ik overigens zelf ook bij. Ik woon nu immers alleen in een 2-kamerappartement op een goede lokatie en voorlopig is er dan ook geen noodzaak tot meer ruimte. Vanuit deze luxe positie stel ik gezien mijn budget relatief hoge eisen aan m'n volgende woning. Ik maak als het even kan liever in 1x een grote stap vooruit, dan 2x een kleine stap. Elke verhuizing kost immers geld. Maar als mijn leefsituatie veranderd en ik daardoor wel snel een stap 'moet' zetten, dan zal ik toch ook voor die kleine stap gaan.
quote:Op maandag 20 juni 2011 19:57 schreef GSbrder het volgende:
[..]
De aftrek is ten hoogste voor 30 jaar van kracht, een beperking die in 2001 werd aangebracht.
http://www.nostraverus.co(...)_een_verbouwing.htmlquote:De 30-jaars termijn
Stel dat je, na dit alles te hebben overwogen, kiest voor een tweede hypotheek. Hoe zit het dan met de 30-jaarstermijn voor dit nieuwe leningdeel? Sinds 2001 is de rente op je hypotheek nog maar voor 30 jaar aftrekbaar. Leen je op een later tijdstip een bedrag bij, dan gaat voor dit leningdeel de termijn van 30 jaar ook pas op dat moment in.
Nemen we weer het voorbeeld van hierboven, dan geldt dus dat de bestaande hypotheek nog 25 jaar loopt (tot 2031). Deze is immers 5 jaar geleden afgesloten. De tweede hypotheek van ¤ 50.000 is nog aftrekbaar tot 2036.
nee ik zit zelf in de commerciële hoek en er wordt gewoon veel te weinig gebouwd, er zijn geen woningen, de overheid wil graag een schaarste vasthouden, met gevolg dat prijzen veel te hoog zijn en babyboomers en jongeren hun heil in t buitenland zoekenquote:Op maandag 20 juni 2011 19:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Die markthuur huur gaat omlaag als er minder mensen in de sociale huursector zitten en meer in de commerciele sector.
WW is ook geen vetpot als je een baan heb gehad waarbij je net wat boven het minimum verdiende. Ik ontvang nu 795 netto per maand (incl. toeslagen). Mijn huur ligt nu rond de 350. Ben toch maar wat blij dat ik nog 100 euro aan huurtoeslag ontvang.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:01 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ook dan kun je helaas niet verwachten dat de overheid de rest bijlapt.
[..]
Ik zat meer te denken aan WW. Bijstand is weer een apart verhaal.
Idd, wat ook nog meespeelt is dat er vaak enorme woningnood is wbt goedkope sociale huurwoningen. En de wachtlijsten zijn vaak erg lang.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:20 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat zeg je wel! Een auto is geen primaire levensbehoefte, een woning min of meer wel. Jij doet nu net alsof die mensen er bewust voor kiezen om lekker in een duurder huis te gaan wonen, als er genoeg woningen onder de 370 euro te vinden zijn.
Dat is absoluut niet het geval, hier in de buurt niet in ieder geval.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |