Ik zie het probleem niet. Stel dat mijn woning morgen nog maar 1,- euro waard is. Nou en? over een x aantal jaar is hij toch afbetaald en woon ik 'gratis'. Wat boeit de marktwaarde dan?quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:39 schreef PierreBetfair het volgende:
Feit is dat topkopers uit die jaren nu nagenoeg allemaal met een schuld zitten, welke alleen nog niet is vertaald naar keiharde euros zolang ze in het huis blijven wonen. Of hun eigen spaargeld wat ze in het huis hebben gestopt is in rook opgegaan, dat is eigenlijk nog zuurder.
En die als ze daar gewoon blijven wonen wordt omgezet in kapitaal (afbetaald huis). Iedereen hier weet al dat als je een huis koopt, je op de korte termijn (als je weer zou verhuizen) verlies hebt. Dat is nooit anders geweest in NL ook. Op de lange termijn ben je goedkoper uit.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:39 schreef PierreBetfair het volgende:
Feit is dat topkopers uit die jaren nu nagenoeg allemaal met een schuld zitten, welke alleen nog niet is vertaald naar keiharde euros zolang ze in het huis blijven wonen.
Kom op, het is toch logisch dat waardedaling van de woning ongunstig is voor de koper, en waardestijging gunstig.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Ik zie het probleem niet. Stel dat mijn woning morgen nog maar 1,- euro waard is. Nou en? over een x aantal jaar is hij toch afbetaald en woon ik 'gratis'. Wat boeit de marktwaarde dan?
Volgens mij is dit typisch een huurdersstandpunt om zichzelf aan te praten dat het maar goed is dat ze huren.
ja, op 120 euro binnenkortquote:Op donderdag 16 juni 2011 17:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De maximale huurverhoging is bij wet gelimiteerd
Neuh, het is bijna 20 jaar zo geweest dat wanneer je een huis kocht, je het na 3-4 jaar voor meer kon verkopen dan je hypotheekschuld. (aankoopprijs + kk)quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:51 schreef Whuzz het volgende:
En die als ze daar gewoon blijven wonen wordt omgezet in kapitaal (afbetaald huis). Iedereen hier weet al dat als je een huis koopt, je op de korte termijn (als je weer zou verhuizen) verlies hebt. Dat is nooit anders geweest in NL ook. Op de lange termijn ben je goedkoper uit.
Als je bang bent voor dat korte termijn effect, dan moet je gewoon lekker blijven huren en accepteren dat je op de lange termijn een stuk duurder uit bent. Ieder zijn keuzes.
Of gewoon accepteren dat je een mooi huis hebt gekocht en lekker gaan wonen in plaats van je druk te maken over wat als situaties. Pierre, zit je ook op de beurs? Doe je dan ook zo paniekerig als de koers een dag daalt?quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:51 schreef Whuzz het volgende:
[..]
En die als ze daar gewoon blijven wonen wordt omgezet in kapitaal (afbetaald huis). Iedereen hier weet al dat als je een huis koopt, je op de korte termijn (als je weer zou verhuizen) verlies hebt. Dat is nooit anders geweest in NL ook. Op de lange termijn ben je goedkoper uit.
Als je bang bent voor dat korte termijn effect, dan moet je gewoon lekker blijven huren en accepteren dat je op de lange termijn een stuk duurder uit bent. Ieder zijn keuzes.
het enige verschil is dat je er wat langer moet blijven wonen voor je zou kunnen verhuizen zonder verlies. Dat verschil voor iemand die er 30 jaar blijft wonen dus exact 0.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:53 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Kom op, het is toch logisch dat waardedaling van de woning ongunstig is voor de koper, en waardestijging gunstig.
Yup, en die eerste 3-4 jaar had je nog steeds een negatief vermmogen, de KK. Nu is die termijn misschien 6-8 jaar, misschien 10, niemand die dat kan voorspellen. Op de langere termijn is het nog steeds geen probleem.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:54 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Neuh, het is bijna 20 jaar zo geweest dat wanneer je een huis kocht, je het na 3-4 jaar voor meer kon verkopen dan je hypotheekschuld. (aankoopprijs + kk)
Ja, zo ver was ik al.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:53 schreef PierreBetfair het volgende:
Kom op, het is toch logisch dat waardedaling van de woning ongunstig is voor de koper, en waardestijging gunstig.
quote:Rabobank verwacht snelle afschaffing spaarhypotheek
De Rabobank denkt dat de gezamenlijke banken in september een akkoord bereiken om vrijwel alle moderne hypotheekvarianten, waaronder de aflossingsvrije en spaarhypotheek, af te schaffen. De bank verwacht ook dat toezichthouder AFM zich in ruil daarvoor dan soepeler zal opstellen bij de hypotheekverstrekking.
Dat zei Rabo-bestuursvoorzitter Piet Moerland bij de algemene vergadering die de Rabobank vandaag houdt in Utrecht.
´Ik heb het hier met mijn collegabanken over gehad´, zegt Moerland in een toelichting. ´Ik denk dat we er als banken in september verder mee zijn.´
Goede verwachting
Moerland heeft zijn plan ook in de week gelegd bij de AFM, die in de voorstellen soepeler zou moeten worden . ´Ik heb er recent met de nieuwe AFM-topman, Ronald Gerritse, over gesproken en ik heb goede verwachting.'
Moerland kondigde zijn voorstel voor hervorming van de hypotheekmarkt enkele weken geleden aan in deze krant. Rabo wil dat banken alleen nog hypotheken verstrekken waarbij daadwerkelijk wordt afgelost, de zogeheten annuïteitenvariant. Tegelijk zou de AFM de banken meer ruimte moeten geven om starters een hypotheek te geven.
Boete
Vorig jaar heeft de AFM veel banken een boete gegeven omdat ze bijvoorbeeld niet konden bewijzen dat een klant een hoger inkomen zou krijgen. Moerland wil dat banken op dit vlak meer ruimte krijgen om zelf een inschatting te maken.
Rabobank heeft als grootste speler op de hypotheekmarkt groot belang bij het weer op gang krijgen van de vastgelopen huizenmarkt. Door de strenge regelgeving van de AFM in combinatie met de hoog opgelopen huizenprijzen is het met name voor starters moeilijk de markt te betreden
Als je je huidige huis al eindstation ziet, is er minder aan de hand. Veel mensen willen echter doorgroeien in de woningmarkt.quote:Op donderdag 16 juni 2011 17:56 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, zo ver was ik al.
Maar het klinkt je misschien vreemd in de oren maar ik heb een huis gekocht om in te wonen. En ik ben per maand honderden euro's voordeliger uit dan dat ik eenzelfde huis zou huren.
Of mijn woning nu 1 euro waard is of 5 ton maakt voor dat deel van het verhaal niet uit. Mocht ik hem ooit in de verre toekomst willen verkopen is het natuurlijk meegenomen als de waarde is gestegen, maar mijn voordeel is zelfs als ik er maar een euro voor krijg toch al behaald.
Eindelijk terug naar normaal. Goed voor de huizenmarktquote:Rabobank wil ook af van aflossingsvrij
UTRECHT - Rabobank pleit voor het verplicht stellen van een zogeheten annuïteitenhypotheek, een financiering waarbij niet alleen rente betaald wordt maar ook wordt afgelost. Dat zei bestuursvoorzitter Piet Moerland donderdag tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.
http://www.telegraaf.nl/o(...)ml?p=7,1?sn=overgeld
Ik had niet verwacht dit ooit te zeggen, maar... Ik ben het eens met meneer de sneeuwtruienbreiertquote:Op donderdag 16 juni 2011 18:05 schreef Censuur-152 het volgende:
[..]
Eindelijk terug naar normaal. Goed voor de huizenmarkt
quote:Moerland: haast geboden voor woningmarkt
door Inge de Brouwer
AMSTERDAM - Banken trekken aan de bel over de woningmarkt en hebben een plan gemaakt om deze markt uit het slop te trekken. Er moet worden overgestapt naar een verplichte hypotheekvorm, de ’aloude annuïteit’. Starters moeten worden gestimuleerd, onder meer door de overdrachtsbelasting te herzien en de huurmarkt moet worden aangepakt. Topman Piet Moerland van Rabobank, de grootste hypotheekverstrekker van ons land, presenteerde gisteren deze ’houtskoolschets’ en benadrukte de urgentie. „Haast is geboden, iedere dag wachten is te lang.”
De bank wil zo de in het slob geraakte woningmarkt weer vlottrekken en de kansen van starters op de markt groter maken.
Een annuïteitenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij het betaalde termijnbedrag zo wordt samengesteld dat de som van de rente en het aflossingsgedeelte gelijk blijft. De aflossingsbijdrage is aan het begin van de looptijd laag en loopt op. De rente maakt de omgekeerde beweging. Aan het einde van de looptijd van de hypotheek is dan de totale lening terugbetaald.
Impopulair
Momenteel is deze hypotheekvorm impopulair. Consumenten kiezen bijvoorbeeld liever voor een (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheek waarbij wordt uitgegaan van een stijging van de waarde van het huis in de loop van de tijd, zodat de nieuwe verkoopprijs hoger zal liggen dan de hypotheeksom. Door de financiële crisis kwamen echter veel huiseigenaren in de problemen omdat de prijzen van huizen fors daalden.
De doorstroming in de koopmarkt stagneert niet alleen door onzekerheid bij consumenten, maar ook door de aangescherpte regels voor hypotheekverstrekking, aldus Moerland. Dit maakt het voor met name starters erg moeilijk de markt te betreden. Bovendien is er in de sociale huurmarkt ook sprake van stagnatie door het zogeheten scheefwonen waar mensen met hoge(re) inkomens in goedkope huizen zitten. Moerland bepleitte dan ook een betere inkomenstoets bij sociale huurwoningen
Als je zoveel restschuld over houd, dan neem je die baan niet en zoek je wat anders. (tenzij je graag een jaar voor niets werkt uiteraard). Als je 50k restschuld hebt, komt je vriendin bij jou wonen ipv andersom of wacht je een poos met samenwonen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:03 schreef PierreBetfair het volgende:
Kans blijft natuurlijk bestaan dat je om wat voor reden dan ook binnen korte tijd je huis wilt verkopen. Ander werk, vriendin in Friesland ...kan van alles zijn van je niet voorzien had.
Dan is een restschuld van 50K killing.
Wat is er mis met een spaarhypotheek dan?quote:
Minder dan met een aflossingsvrije hypotheek, maar het is nog altijd een hypotheek die puur is opgericht om misbruik van de HRA te kunnen maken natuurlijk.quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Wat is mis met een spaarhypotheek dan?
Als eindstation is wellicht overdreven, maar ik heb wel een huis waarin ik oud zou willen worden. Een huis kopen met de gedachte dat het toch maar voor een paar jaar is lijkt me niet al te slim.quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:03 schreef PierreBetfair het volgende:
Als je je huidige huis al eindstation ziet, is er minder aan de hand. Veel mensen willen echter doorgroeien in de woningmarkt.
Uiteraard. Maar hoe trek je de woningmarkt uit het slop door te zorgen dat de Xeno's van morgen dus netto meer moeten gaan betalen?quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:14 schreef Whuzz het volgende:
Minder dan met een aflossingsvrije hypotheek, maar het is nog altijd een hypotheek die puur is opgericht om misbruik van de HRA te kunnen maken natuurlijk.
Zo simpel is het natuurlijk allemaal niet. Als je je baan kwijtraakt, heb je namelijk geen keuze. En stel dat je nieuwe vriendin in dezelfde situatie zit, dan kan je dus nooit samen gaan wonen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:13 schreef Whuzz het volgende:
Als je zoveel restschuld over houd, dan neem je die baan niet en zoek je wat anders. (tenzij je graag een jaar voor niets werkt uiteraard). Als je 50k restschuld hebt, komt je vriendin bij jou wonen ipv andersom of wacht je een poos met samenwonen.
Allemaal geen drama hoor.
Als, als, als....quote:Op donderdag 16 juni 2011 18:26 schreef PierreBetfair het volgende:
Zo simpel is het natuurlijk allemaal niet. Als je je baan kwijtraakt, heb je namelijk geen keuze. En stel dat je nieuwe vriendin in dezelfde situatie zit, dan kan je dus nooit samen gaan wonen.
Niet onbezonnen kopen scheelt enorm. Probeer maar.quote:Slaat echt nergens op om te doen alsof het niet boeit of je huis in waarde daalt. Bij eerder genoemde onvoorziene tegenslagen ben je echt zwaar de lul. En zelfs al heb je die tegenslagen niet, maar wil je gewoon graag verhuizen omdat wat je gekocht hebt eigenlijk niet zo toppie is als je ooit dacht, dan moet je met tegenzin blijven zitten.
Ik woon niet in mijn eerste 'huisje'...quote:Neem van mij aan: Iedereen vindt zijn eerste huisje geweldig........... "wij hoeven hier niet weg", yeah sure, over 10 jaar piepen ze allemaal anders en willen groter en/of vrijer gaan wonen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |