Ik heb "Handelingen v/d Apostelen daarvoor ook niet nodig hoor. Het gaat erom wat Paulus te vertellen had. Ik zal het voor jou nog eens herhalen, dan moet je niet zoeken waar ik dat al meermaals geschreven heb:quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:28 schreef Cognitor het volgende:
Berjan en ATON, nu vallen jullie echt door de mand.
Filippenzen is ergens tussen 55 en 62 n.C. geschreven door Paulus zelf. Daar zegt hij dat hij een farizeeër is.
Handelingen is geschreven ongeveer 90-100 n.C. ná het derde evangelie (zie Hand. 1:1).
Ik baseer me dus op een bron van Paulus zelf, Filippenzen. Ik heb Handelingen dus eigenlijk helemaal niet nodig.
Wat zeg je dan wel, of weet je 't zelf niet meer ?quote:Ik zeg helemaal niet dat Paulus een hellenistisch filosoof is.
Als jij het zegt zal dat wel zijn zeker ? Over welke wetenschappers heb je het ?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:57 schreef Cognitor het volgende:
Die dateringen (behalve van Paulus) zijn veel te laat. De consensus onder wetenschappers is anders. Zie alle wetenschappelijke inleidingen op het NT.
Blijkbaar ken je de betekenis niet van wat men verstaat onder gnostische christenen. En Jij had het toch over de brieven van Paulus niet, of gaan we nog een beetje kinderachtig doen ?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:00 schreef Cognitor het volgende:
Ik zeg dat Paulus gebruik maakt van een metafoor die wel vaker in de literatuur van zijn tijd gebruikt wordt, vooral door filosofen. Dat maakt Paulus nog niet tot een filosoof.
En o ja, ATON spreekt zichzelf tegen want eerst schrijft hij dat Handelingen voor de evangeliën is geschreven en nu dateert hij Handelingen ná de evangeliën. Maar toch wil hij zijn fout niet toegeven.
Waar moet ik met bronnen voor komen dan?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:12 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik wens dan ook niet meer met cognitor in gesprek te gaan VOORDAT hij met bronnen op tafel kotm. Hij denkt dat hij alles mag roepen zonder bron, terwijl hij anderen wel om een bron vraagt.
1. Ik ontken niet dat Paulus woorden gebruikt die 2e-eeuwse gnostici ook gebruikten.quote:Als je gewoon de normale brieven van Paulus leest (dus in het Kone-Grieks waarin ze geschreven zijn) dan kom je heel veel woorden tegen die de gnostici gebruiken. Als je dit al gaat ontkennen, dan weet ik het niet meer.
Nee, ik lees Paulus in het Grieks. Paulus een gnostische benadering toeschrijven is eenvoudig een anachronisme. Bovendien bewijzen enkele overeenkomsten in woordgebruik tussen latere gnostici en Paulus niet dat Paulus een aanhanger van de latere gnosis was.quote:Dus ja, als jij met droge ogen wil beweren dat er GEEN aanwijzingen zijn dat Paulus een gnostische benadering had, dan ben je wel een glasharde leugenaar. Of je leest enkel de vertalingen, dat kan ook
Ik ben heel erg benieuwd naar deze reacties! Heb je een link of een andere verwijzing?quote:Ik heb veel over dit boek gelezen, ook reviews en beoordelingen. En geen enkele wetenschapper die in het boek staat ben ik tegengekomen die zegt: "Ik ben verkeerd en onjuist geciteerd". Sterker nog, ik kwam reacties tegen als: "Dit is wat we allang beweren, eindelijk wordt hier eens aandacht aan besteedt"
Wat flink van je.quote:Nee, ik lees Paulus in het Grieks.
Waarom denk je dat ? Toch niet omdat je denkt dat er toen nog geen mysterie-cultussen bestonden ?quote:Paulus een gnostische benadering toeschrijven is eenvoudig een anachronisme.
Ik denk dat je hier je wetenschappers niet goed begrepen hebt. Het is niet enkel het woordgebruik, en dat zal wel niet zoveel verschillen in het Grieks, maar de beeldvorming dat hij maakt met die woorden. En nu doet je of het gnostische christendom pas later dan de tijd van Paulus is ontstaan. Er waren zelfs vóór Jezus reeds mysteriescholen, zelfs in Palestina. Het gnostisch christendom bestond reeds vóór het orthodoxe christendom, wat pas in de vierde eeuw de overhand gekregen heeft. Als je dit ook nog gaat ontkennen, zijn uitgepraat hoor. En dan heb ik nog een vraag: Wat heb je tegen het gnostisch denken en wat is er mis als Paulus een gnosticus was ? Wat is daar zo verwerpelijk aan ?quote:Bovendien bewijzen enkele overeenkomsten in woordgebruik tussen latere gnostici en Paulus niet dat Paulus een aanhanger van de latere gnosis was.
Euh, die quote herken ik niet echt van mezelfquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:04 schreef Berjan1986 het volgende:
"Ik merk wel dat veel mensen met wetenschap goochelen, maar dat zijn vaak niet de wetenschappers zelf". Zoiets.
Uit nieuwsgierigheid: doe je dat?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Als je gewoon de normale brieven van Paulus leest (dus in het Kone-Grieks waarin ze geschreven zijn)...
Even nog de bron vermelden:quote:Er waren zelfs vóór Jezus reeds mysteriescholen
euh....quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euh, die quote herken ik niet echt van mezelf
Ja, sinds drie jaar ken ik Grieks en ik lees die geschriften dus in het Grieks.quote:Uit nieuwsgierigheid: doe je dat?
Dan zou ik de expliciete quote ff moeten kijkenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 15:56 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
euh....
die heb je zeker gezegd Haushofer, misschien in andere volgorde van woorden.
Ok. Ik heb een tijdje geleden een poging ondernomen om Koine onder de knie te krijgen, maar ben niet verder gekomen dan de basis. Heb het voornemen om het ooit nog es wat rigoreuzer te krijgen en het op hetzelfde niveau te trekken als m'n Hebreeuws en Aramees nu (dwz, zelfstandig teksten kunnen lezen met behulp van een woordenboek)quote:Ja, sinds drie jaar ken ik Grieks en ik lees die geschriften dus in het Grieks.
Volgens mij in een topic hier ook over. Je had het toen tegen ons.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan zou ik de expliciete quote ff moeten kijken
Ik zeg ook niet dat ik het allemaal kan, want dat is te moeilijk. Maar ik ken net iets meer dan de basisquote:Ok. Ik heb een tijdje geleden een poging ondernomen om Koine onder de knie te krijgen, maar ben niet verder gekomen dan de basis. Heb het voornemen om het ooit nog es wat rigoreuzer te krijgen en het op hetzelfde niveau te trekken als m'n Hebreeuws en Aramees nu (dwz, zelfstandig teksten kunnen lezen met behulp van een woordenboek)
Is er iets mis met mijn bronvermelding of wat ??quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Even nog de bron vermelden:
M.Hengel (1980 ):
" Cadara ( Galilea ) was in de 2de eeuw voor C. een kweekvijver van Griekse cultuur. De historicus Strabo noemt vier beroemde schrijvers en filosofen die uit deze plaats kwamen, o.a. de dichter Meleager en zijn leermeester Menippus, de satiricus. Strabo noemt ook Philodemos van Cadara, wiens bibliotheek van papyri is ontdekt in Herculaneum ( Italië ).
De meeste van de gehelliniseerde joodse dichters en filosofen emigreerden naar het Westen, voorla Italië. Daardoor kende Diodorus van Sicilië waarschijnlijk de joodse mysterienaam van Iao, die hij publiceert in zijn ' Historie ' in 50 v.C. en nam Vergilius joodse beeldspraak uit het boek Jesaja op in zijn gedicht ' Messianisch ' dat hij in 40 v.C. schreef."
V.D. Macchioro (1930 ):
" Judea was omringd door de dionysische religie.(...) In de tijd van Jezus bevonden zich in Klein Azië veel orfische broederschappen, de ' Speirai '. Tacitus was goed bekend met de orfische mythen en geloofsovertuigingen, hij vereerde Sandan, een stervende en herrijzende god, die enige gelijkenis vertoonde met de orfische Dionysos. Opgravingen van vroege Palestijnse graven hebben talloze talismannen opgeleverd die joodse namen dragen met afbeeldingen van goden van Egypte, Syrië en Babylonië." ( zie ook J.Campbell 1964 )
Scythopolis, aan de zuidelijke oever van het meer van Galilea, was een centrum voor mysteriën van Dionysus.( M.Hengel )
Jeruzalem was omringd door gehelliniseerde steden zoals Larissa en Ascalon, waar een groot aantal eminente heidense filosofen woonden wier roem zich uitstrekte tot in Rome. ( A.Momigliano 1971 )
Sprak de opgeblazen kikker.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:56 schreef Cognitor het volgende:
Ja er is wat mis: ik mis de paginavermelding en de vertaler. Het liefst zou ik de citaten in oorspronkelijke taal zien.
Maar ik zal niet te moeilijk doen en de vraag bespreken wat deze secundaire bronnen kunnen aantonen.
Sprak de onderwijzer uit de basisschool tegen zijn leerlingen.quote:Dat mysteriecultussen vóór Jezus bestonden is een feit, want de Eleusinische mysteriën bestonden al in de 7e eeuw v.C.
Deze bronnen laten zien dat sommige Joden rond de 1e eeuw n.C. heel sterk gehelleniseerd waren. Ook laten de bronnen die ATON citeert zien dat in en rond Palestina steden waren die gestempeld waren door een breed spectrum van pagane religie, waaronder mysteriecultussen.
Dit moet je zien in het kader van de religieuze en sociale situatie van Palestina destijds. Er bestond dus een vrij grote verscheidenheid aan religies. Het is trouwens niet zo dat dat overal zo was, sommige steden waren grotendeels Joods, andere steden weer sterk Grieks en volgende weer Syrisch-Aramees of Phoenicisch.
Binnen het jodendom bestonden er ook verschillende stromingen. Zo waren er de sadduceeën, de farizeeën, de essenen, en apocalyptische en terroristische groepen.
Dus géén gangbang, laat dát duidelijk wezen.quote:Dat er zoveel verscheidenheid was betekent niet dat iedereen maar met elkaar meedeed.
Wat Elaine Pagels en de door aangehaalde wetenschappers kletsen maar wat raak. De enige die dit wél kan weten is W.Burkert. Freke & Gandy refereren maar naar vier ( 4 ) boeken van hem, maar nevenbij ook nog naar een rits anderen.quote:Joden hadden een sterke eigen identiteit. (Niet elke Jood waarschijnlijk, bijvoorbeeld zeer sterk gehelleniseerde joden niet zozeer.) Dus dat joden met mysteriecultussen meededen is eigenlijk heel onwaarschijnlijk. (Het zal vast wel eens gebeurd zijn, maar dat zijn uitzonderingen.)
Nee, dat is juist. Het is ook zo gezien men jood was, niet noodzakelijk betekende dat men de Tempel daarom ook bezocht. Het is ook een bewijs dat een spuitbus tegen olifanten werkt omdat er geen olifanten in je tuin zitten. Ik kan je perfect volgen.quote:Dat er mysteriecultussen waren waar Joden naar toe konden gaan in Palestina betekent niet dat ze dat ook deden.
Ceci n'est pas une pipe.quote:In een wereld zoals t.t.v. het hellenisme bestaat uiteraard wel beïnvloeding van religies. Zo las Philo het platonisme van zijn tijd in in de wet van Mozes. En Paulus lijkt wat betreft zijn opvatting over doop en de maaltijd van de Heer beïnvloed te zijn door mysteriecultussen. Dat betekent nog niet dat hij daaraan heeft deelgenomen, het ligt meer voor de hand dat hij indirect, onbewust beïnvloed is.
Heel juist, in een mysterie-cultus kan men gnosis verwerven. Renet is een appel, maar alle appels zijn geen Renet. Goed jochie.quote:Een mysteriecultus heeft trouwens niets met gnosis te maken.
JUIST ! Wat ook die andere wetenschappers ook maar beweren, totaaaal nonsens, en vooral, .....het past niet in je straatje.quote:In de godsdienstwetenschap worden deze cultussen niet met gnosis op één hoop gegooid. Het zijn verschillende dingen. Dus om pre-christelijke gnosis te bewijzen met mysteriecultussen is ongeoorloofd.
Een spoor van lichte beïnvloeding van populaire filosofie op de farizeese jood Saul ( gezien Paulus hier hoogst ongepast is ) zou kunnen zijn voor het feit dat hij de Wet totaal verwerpt. Maar daar gaan we ons niet druk in maken. Is ook van minder belang.quote:Wat zegt dit dus over Paulus? Wat ik steeds al zeg: een jood die opgroeide in een hellenistische omgeving, een farizeeër werd en zich later aansloot bij de apocalyptische beweging van het vroege christendom. In dit plaatje past prima dat Paulus' opvattingen sporen dragen van populaire filosofie van zijn dagen en sporen van religieuze fenomenen van zijn tijd.
Het vroege christendom WAS een mysteriecultus met als bedenker Paulus. Deze mysterieculten waren niet binnen het jodendom, maar binnen de joden, de hellinistisch gerichte joden.quote:Dit laat echter niet de conclusie toe dat Paulus gnosis leerde of dat het vroegste christendom in feite een mysteriecultus was. Dan trek je conclusies die de gegevens eenvoudig niet toelaten. Dat het vroegste christendom een mysteriecultus zou zijn binnen het jodendom is trouwens sowieso al onwaarschijnlijk omdat er geen joodse mysteriecultussen waren
Ach, ben jij nog van de tijd dat men dacht dat Jezus van Nazaret was ?? Dat verklaard al heel wat. Van welke kerkgemeenschap was je alweer ?quote:en omdat de cult-hero van de christenen een historische persoon was, namelijk Jezus van Nazaret.
quote:Bronnen:
- Walter Burkert, Ancient Mystery Cults (1987)
- B. Heininger, Die religiöse Umwelt des Paulus, in: Oda Wischmeyer (ed.), Paulus (2006)
- artikelen van Hans Kloft en Jürgen Zangenberg in Neues Testament und Antike Kultur vol. 3 (2005)
Je mist nogal veel heb ik door. Maar enkel als het in je eigen straatje past.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:56 schreef Cognitor het volgende:
Ja er is wat mis: ik mis de paginavermelding en de vertaler. Het liefst zou ik de citaten in oorspronkelijke taal zien.
Goed zoquote:Maar ik zal niet te moeilijk doen en de vraag bespreken wat deze secundaire bronnen kunnen aantonen.
Dat mysteriecultussen vóór Jezus bestonden is een feit, want de Eleusinische mysteriën bestonden al in de 7e eeuw v.C.
De grootste steden in Israel waren gehelleniseerd, maar blijf jij het maar houden op SOMMIGEN. Is veiliger nietwaar?quote:Deze bronnen laten zien dat sommige Joden rond de 1e eeuw n.C. heel sterk gehelleniseerd waren. Ook laten de bronnen die ATON citeert zien dat in en rond Palestina steden waren die gestempeld waren door een breed spectrum van pagane religie, waaronder mysteriecultussen.
Vertel eens wat nieuws? Je meent te denken nog geschiedenisles aan anderen te moeten geven.quote:Dit moet je zien in het kader van de religieuze en sociale situatie van Palestina destijds. Er bestond dus een vrij grote verscheidenheid aan religies. Het is trouwens niet zo dat dat overal zo was, sommige steden waren grotendeels Joods, andere steden weer sterk Grieks en volgende weer Syrisch-Aramees of Phoenicisch.
Binnen het jodendom bestonden er ook verschillende stromingen. Zo waren er de sadduceeën, de farizeeën, de essenen, en apocalyptische en terroristische groepen.
Dat jij dit denkt, terwijl de Joden veelal in ballingschap waren. Denk je dan niet dat men enorm beïnvloed is door die andere culturen?quote:Dat er zoveel verscheidenheid was betekent niet dat iedereen maar met elkaar meedeed. Joden hadden een sterke eigen identiteit. (Niet elke Jood waarschijnlijk, bijvoorbeeld zeer sterk gehelleniseerde joden niet zozeer.) Dus dat joden met mysteriecultussen meededen is eigenlijk heel onwaarschijnlijk. (Het zal vast wel eens gebeurd zijn, maar dat zijn uitzonderingen.)
Dat er mysteriecultussen waren waar Joden naar toe konden gaan in Palestina betekent niet dat ze dat ook deden.
Ja, hij ligt voor de hand dat hij onbewust is beinvloed. En dat terwijl je net zelf zegt dat mysteriecultussen GEHEIM waren. Vooral de doop (initiatie) en de maaltijd waren enkel voor INGEWIJDEN. Hoe kan hij dan onbewust beinvloed zijn geraakt zonder er zelf aan mee te hebben gedaan? Leg dat maar eens uit, schoolmeester.quote:In een wereld zoals t.t.v. het hellenisme bestaat uiteraard wel beïnvloeding van religies. Zo las Philo het platonisme van zijn tijd in in de wet van Mozes. En Paulus lijkt wat betreft zijn opvatting over doop en de maaltijd van de Heer beïnvloed te zijn door mysteriecultussen. Dat betekent nog niet dat hij daaraan heeft deelgenomen, het ligt meer voor de hand dat hij indirect, onbewust beïnvloed is.
In de mysteriecultussen werd gnosis geleerd door de ervaring van het goddelijke in de mens zelf. Dat deden de gnostici ook. Maar goed, voor jou is het veiliger om te denken dat het niks met elkaar van doen heeft.quote:Een mysteriecultus heeft trouwens niets met gnosis te maken. In de godsdienstwetenschap worden deze cultussen niet met gnosis op één hoop gegooid. Het zijn verschillende dingen. Dus om pre-christelijke gnosis te bewijzen met mysteriecultussen is ongeoorloofd.
Farizeeërs waren juist NIET gehelleniseerd. Lijkt me vreemd dat die kerel daar wel les in heeft gekregen.quote:Wat zegt dit dus over Paulus? Wat ik steeds al zeg: een jood die opgroeide in een hellenistische omgeving, een farizeeër werd en zich later aansloot bij de apocalyptische beweging van het vroege christendom. In dit plaatje past prima dat Paulus' opvattingen sporen dragen van populaire filosofie van zijn dagen en sporen van religieuze fenomenen van zijn tijd.
En ik weet zeker dat er WEL Joodse mysteriecultussen waren. Dat noemden ze de Mysteriecultus van MOZES. PHILO was hierin ingewijd. Dat verteld de beste man zelf, maar ach die geloven we niet. Paulus geloven we wel op zijn blauwe ogen, maar Philo niet.quote:Dit laat echter niet de conclusie toe dat Paulus gnosis leerde of dat het vroegste christendom in feite een mysteriecultus was. Dan trek je conclusies die de gegevens eenvoudig niet toelaten. Dat het vroegste christendom een mysteriecultus zou zijn binnen het jodendom is trouwens sowieso al onwaarschijnlijk omdat er geen joodse mysteriecultussen waren en omdat de cult-hero van de christenen een historische persoon was, namelijk Jezus van Nazaret.
Vergeet niet hier ook de orriginele griekse tekst bij te vermelden én de vertaler. :-)quote:Bron: Philo zelf
Het blijft bijzonder om deze woorden van jou te lezen. Als er iemand de "opgeblazen kikker" uithangt de laatste maanden hier in F&L ben jij het welquote:
Berjan, dit is erg vermoeiend. Er wordt duidelijk aangegeven waarom bepaalde uitspraken van Paulus historisch betrouwbaar zouden kunnen zijn. Nergens wordt "Paulus gelooft op zijn blauwe ogen". Ook dit is weer een drogreden.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 10:13 schreef Berjan1986 het volgende:
Paulus geloven we wel op zijn blauwe ogen, maar Philo niet.
Burkert betoogt dat men in het verleden vaak een ideaaltype van de mysteriecultus aannam en vervolgens elke mysteriecultus daaraan conformeerde. Maar hij zegt dat dat niet op basis van bronnenmateriaal gebeurd is, omdat dat erg schaars is. Dus mysteriecultussen zijn inderdaad niet één pot nat, maar hebben wel een 'familiegelijkenis'. Gnosis past volgens Burkert niet in die familie, maar is "radically different".quote:Op zaterdag 18 juni 2011 00:42 schreef Berjan1986 het volgende:
Als je zo bezig blijft, dan kun je stellen dat alle mysteriereligies NIET op elkaar lijken. Want ze hebben allemaal dingen over genomen en die hun eigen gemaakt. Aangepast aan tijd en cultuur.
Jij denkt dus dat een 19e eeuwse theosoof kundiger is dan een moderne wetenschappelijke autoriteit? Goed om te weten.quote:Als die Burkert een autoriteit is, dan wel van het oppervlakkige en zeker niet van de esoterische stromingen van al die religies.
Lees Blavatksy maar eens, die heeft verstand gehad van alle esoterische stromingen. Zowel van de Egyptische, als de Griekse, als de Roomse en ga zo maar door.
Dat zeg ik helemaal niet. Als jij met een citaat van Pagels kan komen waarin ze zegt dat religieuze Joden geregeld deelnamen aan mysteriecultussen, of dat ze zelf mysteriecultussen hadden, plus de bronnen waar ze dat op baseert, heb je een kans om mij te overtuigen.quote:Wat Elaine Pagels en de door aangehaalde wetenschappers kletsen maar wat raak. De enige die dit wél kan weten is W.Burkert.
Dat is nu juist waar deze discussie over gaat, dus ik zie liever argumenten dan het herhalen van je standpunten.quote:Het vroege christendom WAS een mysteriecultus met als bedenker Paulus.
Sinds wanneer zijn hellenistische Joden niet meer een deel van het jodendom?quote:Deze mysterieculten waren niet binnen het jodendom, maar binnen de joden, de hellinistisch gerichte joden.
Ik begrijp dat je bedoelt dat het achterlijk is om te menen dat Jezus een historische persoon was? Dan bevind ik mij in goed gezelschap, namelijk vrijwel alle ter zake kundige wetenschappers. Dat je dat meteen aan een religieuze overtuiging koppelt, laat zien dat je ruim onvoldoende kennis hebt van het vakgebied. Zelfs als je het niet met de opvatting van de meeste wetenschappers eens zou zijn, zou je dat als je enig wetenschappelijk gevoel had, niet wegzetten als een achterlijke opvatting.quote:Ach, ben jij nog van de tijd dat men dacht dat Jezus van Nazaret was ?? Dat verklaard al heel wat. Van welke kerkgemeenschap was je alweer ?
het jodendom is altijd beïnvloed door de culturen waar men in contact was. Wat die beïnvloeding dan precies was moet op basis van de bronnen bepaald worden. Paulus bijvoorbeeld was in een hellenistische omgeving opgegroeid, maar toch als een vrome jood die zonder moeilijkheden farizees onderwijs in Jeruzalem kon gaan volgen.quote:Denk je dan niet dat men enorm beïnvloed is door die andere culturen?
Het geheime karakter betekent niet dat niemand erover praatte. Daarom hebben we ook bronnen die iets over die cultussen zeggen, maar de bronnen die wij over hebben zijn erg karig. Paulus kan dus veel van horen zeggen hebben, maar wat nog belangrijker is dat de pasbekeerde christenen in de gemeente die hij stichtte natuurlijk wel in veel gevallen ervaring met die cultussen zullen hebben gehad. Paulus ging dus veel om met (voormalige) 'heidenen', wat hem ongetwijfeld beïnvloed heeft.quote:Hoe kan hij dan onbewust beinvloed zijn geraakt zonder er zelf aan mee te hebben gedaan? Leg dat maar eens uit
Nee, er is geen aanleiding in de bronnen om zo over mystery cults te spreken (zie Burkert). In dergelijke cultussen ging het om de ervaring van het goddelijke middels bepaalde riten en mythen. Er is geen aanleiding om daarbij speciaal het woord gnosis te gebruiken.quote:In de mysteriecultussen werd gnosis geleerd door de ervaring van het goddelijke in de mens zelf. Dat deden de gnostici ook. Maar goed, voor jou is het veiliger om te denken dat het niks met elkaar van doen heeft.
Dat ik Philo anders behandel dan Paulus is een veronderstelling van jou die je niet hard kunt maken.quote:En ik weet zeker dat er WEL Joodse mysteriecultussen waren. Dat noemden ze de Mysteriecultus van MOZES. PHILO was hierin ingewijd. Dat verteld de beste man zelf, maar ach die geloven we niet. Paulus geloven we wel op zijn blauwe ogen, maar Philo niet.
Bron: Philo zelf
JIJ bent erg vermoeiend kerel. Het enige wat ik zeg is dat PHILO zelf in zijn geschriften heeft verteld dat hij een ingewijde was. Maar dat wordt dan niet geloofd, terwijl Paulus wel geloofd wordt om wat hij geschreven heeft. En ja, dat is vreemd.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:16 schreef Haushofer het volgende:
Berjan, dit is erg vermoeiend. Er wordt duidelijk aangegeven waarom bepaalde uitspraken van Paulus historisch betrouwbaar zouden kunnen zijn. Nergens wordt "Paulus gelooft op zijn blauwe ogen". Ook dit is weer een drogreden.
Die schoolmeester zei ik enkel omdat mijnheer allemaal open deuren intrapt en denkt dat hij ATON en mij nog geschiedenisles moet geven. Enkel daarom. Dat jij dus doet alsof ik beweer dat hij de schoolmeester uithangt (over het algemeen) ligt enkel aan jou manier van lezen. Niet aan mij.quote:Is het nou echt zo moeilijk om op een normale manier met elkaar in discussie te gaan?Voel je je nou echt zo in je eer aangetast? Natuurlijk, Cognitor is ook niet altijd even subtiel, maar hij geeft in mijn ogen duidelijke antwoorden. Dat zet jij weg als "de schoolmeester uithangen".
En als mensen je continue hetzelfde vragen terwijl je al duidelijke antwoorden gegeven hebt, dan moet je zeker nog wel zin hebben om te reageren.quote:Eerlijk gezegd zou ik dan al geen zin meer hebben om te reageren.
Nogmaals: Ik kan best tegen andere ideeeen, en als je weet hoe ik in het begin reageerde dan moet je dat be-amen. Sterker nog: Als ik inderdaad star was in mijn ideeen, dan zou ik nu nog steeds Christelijk zijn. Want ik ben juist gezwicht voor goede redenaties van anderen.quote:Je hebt het nogal es over de orthodoxe opvattingen omtrent de Christelijke geschiedenis, en dat mensen star zijn in het aannemen van nieuwe ideeën. Laat ik je wat vertellen, Berjan: jij bent als ik het zo lees net zo star in je eigen denken. Als je daadwerkelijk open had gestaan voor andere ideeën had je geen reden gehad om op dergelijke wijze te reageren
Ik wissel ideeën uit van godsdiensthistorici, dus niet mijn ideeën. En er kan wel al eens een meningsverschil zijn, maar niet in die mate dat het de ernstige wetenschappelijke conclusies tegenspreekt. Dat kom ik wel al eens tegen met personen die via wetenschappelijke weg de bijbel trachten te verdedigen zoals men die in de huidige vorm kent.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 11:10 schreef Haushofer het volgende:
Mag ik vragen of je je ideeën ook wel es communiceert met andere mensen die wel in het vakgebied zitten? En als die mensen het niet met je eens zijn, ga je dan ook telkens ad hominems toepassen?
Dat lukt aardig met personen die een beetje op de hoogte zijn met deze materie.quote:Je denkt wetenschappelijk bezig te zijn, maar fatsoenlijk een discussie met iemand aangaan zonder geregeld in dergelijke ad hominems te vervallen gaat je nog moeilijk af, zie ik. Dat is een sterke indicatie dat je niet openstaat voor andere ideeën, en dreigt je blind te staren op een beperkte visie in het vakgebied.
Het veldwerk laat ik over aan archeologen en bijbeldeskundigen. Ik moet me noodgedwongen beperken tot hun bevindingen die ze te boek stellen. Er zijn er ook die enkel voortgaan op de kritieken, en dat is lullig niet ?quote:Wetenschappelijk te werk gaan is meer dan elke maand een stapeltje boeken doorploegen, ATON.
Daar ben ik het met je eens. Voorwaarde is wel dat toehoorders kennis hebben genomen van de materie, zoals ik gedaan heb als je hier een boek komt aanbevelen.quote:Het betekent ook ideeën uitwisselen en communiceren: in staat zijn om fatsoenlijk, zonder ad hominems en drogredenen, een discussie aan gaan. Dat voorkomt tunnelvisie.
Ik kom hier niet om te leren communiceren hoor. En zoals jij me nu aanspreekt is nu ook niet een schoolvoorbeeld hoe het moet, is het niet ? Ik moet wél toegeven dat op dit forum maar bitter weinig users zijn die deze materie kennen, maar daar lukt de communicatie uitstekend, zelfs met de gebruikelijke meningsverschillen. Lukt zéér aardig, dank je.quote:En gezien jouw manier van communiceren hier kan ik je vertellen dat je daar nog een boel te leren hebt. Het lijkt wel alsof je hier alleen bent om je feitjes rond te strooien, en iedereen die er een andere visie op heeft of kritiek uit, uit te moeten maken voor achterlijk.
Ik vind het jammer dat ik je moet teleurstellen. Minder vermoeiend voor beiden is iets minder interveniëren lang uw kant. Het is enkel bedoeld als oplossing voor dit probleem hoor.quote:Ik zal ongetwijfeld als reactie hierop ook weer een paar ad hominems krijgen, en te horen krijgen dat ik een dummy ben en jouw boeken moet lezen, maar misschien zet ik je enigszins aan het nadenken. Ik vind het erg jammer, want je lijkt de nodige dingen te weten, en het zou serieus hele interessante discussies op kunnen leveren. De manier waarop jij discusseert is echter nogal vermoeiend, en het neemt voor mij persoonlijk eigenlijk het meeste plezier weg in dit soort onderwerpen.
Wat is er zo anders dan? Allebei de stromingen hebben het over ervaringen met het goddelijke. En dat noemen ze inzicht, oftewel gnosis.quote:Burkert betoogt dat men in het verleden vaak een ideaaltype van de mysteriecultus aannam en vervolgens elke mysteriecultus daaraan conformeerde. Maar hij zegt dat dat niet op basis van bronnenmateriaal gebeurd is, omdat dat erg schaars is. Dus mysteriecultussen zijn inderdaad niet één pot nat, maar hebben wel een 'familiegelijkenis'. Gnosis past volgens Burkert niet in die familie, maar is "radically different".
Ja, wel als die Burkert enkel de uiterlijke situaties kent en niet het innerlijke. Wat zowel bij Mysteriereligies als bij gnosis net wat belangrijker is. Er zijn veel Griekse kundigen die toch falen omdat ze het innerlijke niet snappen.quote:Jij denkt dus dat een 19e eeuwse theosoof kundiger is dan een moderne wetenschappelijke autoriteit? Goed om te weten.
Dus ik moet wel een boek lezen over Burkert, maar je bent te lui om een boekje van 20 euro te bestellen om die te kunnen beoordelen? Goed om te weten.quote:Burkert heeft een standaardwerk over Griekse religie geschreven, dus je kunt controleren of hij bepaalde dingen over het hoofd heeft gezien. (Dan moet je daarna natuurlijk wel aantonen dat ze überhaupt hebben bestaan.)
dit is een beetje jouw probleem. Je zegt ALLE KUNDIGE wetenschappers zijn het met me eens. Met andere woorden: iedereen die het niet met je eens is, is niet kundig.quote:Ik begrijp dat je bedoelt dat het achterlijk is om te menen dat Jezus een historische persoon was? Dan bevind ik mij in goed gezelschap, namelijk vrijwel alle ter zake kundige wetenschappers. Dat je dat meteen aan een religieuze overtuiging koppelt, laat zien dat je ruim onvoldoende kennis hebt van het vakgebied. Zelfs als je het niet met de opvatting van de meeste wetenschappers eens zou zijn, zou je dat als je enig wetenschappelijk gevoel had, niet wegzetten als een achterlijke opvatting.
En daar ben ik het dus niet met je eens. Dus een beetje een raar voorbeeld.quote:het jodendom is altijd beïnvloed door de culturen waar men in contact was. Wat die beïnvloeding dan precies was moet op basis van de bronnen bepaald worden. Paulus bijvoorbeeld was in een hellenistische omgeving opgegroeid, maar toch als een vrome jood die zonder moeilijkheden farizees onderwijs in Jeruzalem kon gaan volgen.
Ten eerste: Het innerlijke was verboden om daarover te praten. Sterker nog, mensen die daar wel over spraken in het openbaar werden ter dood veroordeeld.quote:Het geheime karakter betekent niet dat niemand erover praatte. Daarom hebben we ook bronnen die iets over die cultussen zeggen, maar de bronnen die wij over hebben zijn erg karig. Paulus kan dus veel van horen zeggen hebben, maar wat nog belangrijker is dat de pasbekeerde christenen in de gemeente die hij stichtte natuurlijk wel in veel gevallen ervaring met die cultussen zullen hebben gehad. Paulus ging dus veel om met (voormalige) 'heidenen', wat hem ongetwijfeld beïnvloed heeft.
Gaan we vallen over woorden? Het ging in beide gevallen om de ervaring. En de gnostici noemden dat gnosis (kennis/inzicht) en in de mysteriereligies noemde men dat anders.quote:Nee, er is geen aanleiding in de bronnen om zo over mystery cults te spreken (zie Burkert). In dergelijke cultussen ging het om de ervaring van het goddelijke middels bepaalde riten en mythen. Er is geen aanleiding om daarbij speciaal het woord gnosis te gebruiken.
W Burkert spreek erover, en het staat in Philo "over de Cherubim (dat is een geschrift van Philo zelf, je weet zelf).quote:Dat ik Philo anders behandel dan Paulus is een veronderstelling van jou die je niet hard kunt maken.
Maar waar zegt Philo dat dan?
Dat zegt verder weinig. Een crimineel is het ook eens met zijn advocaat als die advocaat hem een lieve huisvader noemt.quote:Verder ben ik het eens met Haushofer.
Weer eens een voorbarige foute conclusie. Probleem van uw ' goed gezelschap ' is dat ze amper een bewijs hebben van het bestaan van de historische figuur ' Jezus ', en toch geloof ik , dit in tegenstelling tot Freke & Gandy , in de historische figuur ' Jezus '. Echter viel ik over de naam: ' Jezus van Nazareth. Kijk, en dat geeft zo het gevoel dat je in minder ' goed gezelschap ' verkeerd. Jezus van Nazareth wil niet hetzelfde zeggen als Jezus de nazarener. Jezus was "de nazarener" en niet " van Nazareth. "( Die gemeente bestond zelfs nog niet in 7 v.C )quote:Ik begrijp dat je bedoelt dat het achterlijk is om te menen dat Jezus een historische persoon was? Dan bevind ik mij in goed gezelschap, namelijk vrijwel alle ter zake kundige wetenschappers.
Snap je nu al waarom ik dit aan een religieuze richting koppel ? Enkel de religieuzen houden zich nog vast aan deze achterhaalde stelling.quote:Dat je dat meteen aan een religieuze overtuiging koppelt, laat zien dat je ruim onvoldoende kennis hebt van het vakgebied.
Wetenschappers werken gewoon niet met zulke 'opvattingen '.quote:Zelfs als je het niet met de opvatting van de meeste wetenschappers eens zou zijn, zou je dat als je enig wetenschappelijk gevoel had, niet wegzetten als een achterlijke opvatting.
Op pag. 89-114 heeft Burkert het over de religieuze ervaring en het innerlijk. Dus dat Burkert enkel de uiterlijke situaties kent is een ongegronde aanname.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:43 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ja, wel als die Burkert enkel de uiterlijke situaties kent en niet het innerlijke. Wat zowel bij Mysteriereligies als bij gnosis net wat belangrijker is. Er zijn veel Griekse kundigen die toch falen omdat ze het innerlijke niet snappen.
Nou jij doet ongegronde aannamen over Burkert die geen recht doen aan zijn excellente werk. Nu zul je wel weer met een jijbak aankomen, maar laat helder zijn: ik geef Freke en Gandy middels jullie een kans om mij te overtuigen. Jij/Jullie verdedigt/-en hun opvatting, ik de mainstream wetenschap.quote:[..]
Dus ik moet wel een boek lezen over Burkert, maar je bent te lui om een boekje van 20 euro te bestellen om die te kunnen beoordelen? Goed om te weten.
Dat is een grove insinuatie. Ik heb al een keer uitgelegd dat ik dat zo niet bedoel. Er zijn eenvoudig (nagenoeg) geen wetenschappers die jullie standpunt over de oorsprong van het christendom delen.quote:[..]
dit is een beetje jouw probleem. Je zegt ALLE KUNDIGE wetenschappers zijn het met me eens. Met andere woorden: iedereen die het niet met je eens is, is niet kundig.
Omdat jij het niet met me eens ben is het een raar voorbeeld?quote:En daar ben ik het dus niet met je eens. Dus een beetje een raar voorbeeld.
Dat is een zware generalisatie. Dat was inderdaad zo bij een paar cultussen in een bepaalde periode. Bovendien heeft dit niet verhinderd dat we toch een paar schaarse bronnen over de mysteriën hebben.quote:Ten eerste: Het innerlijke was verboden om daarover te praten. Sterker nog, mensen die daar wel over spraken in het openbaar werden ter dood veroordeeld.
Zo werkt dat niet. Christenen in Afrika passen bijvoorbeeld Jezus in in hun eigen interpretatiekaders. Zo spreken ze over Jezus als voorouder, omdat ze zo in hun eigen cultuur uitdrukking kunnen geven aan de betekenis van Jezus. Dezelfde processen zie je bij de eerste christenen. Daarbij komt dat er altijd onbewuste beïnvloeding plaatsvindt.quote:En het is vreemd om iets over te nemen van die cultussen als je er zelf niks mee hebt. Dan zweer je dat af, en wil je niks met die "afgoderij" te maken hebben.
Het labeltje 'ervaring' is een veel te algemeen etiket, daar kun je alle religies ter wereld wel in onderbrengen.quote:Gaan we vallen over woorden? Het ging in beide gevallen om de ervaring. En de gnostici noemden dat gnosis (kennis/inzicht) en in de mysteriereligies noemde men dat anders.
Maar ja, gebrek aan kennis zullen we maar zeggen?
1. De term 'hierophant' hoeft niet per se naar mysteriecultussen te verwijzen, maar kan ook naar een gewone priester wijzen.quote:W Burkert spreek erover, en het staat in Philo "over de Cherubim (dat is een geschrift van Philo zelf, je weet zelf).
Tevens zegt Philo in "Het leven van Mozes" dat God Mozes op de berg Horeb initieerde en in DE REUZEN dat Mozes daarna een Hierofant werd.
Willoughby (1929) heeft er ook over gesproken en Clemens van Alexandrie.
Zoveel mensen dus.
Ik zal hierna ophouden met dit soort reacties te geven, en inhoudelijk reageren of wegblijven.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 12:20 schreef Berjan1986 het volgende:
MAAR ik ben hier al een jaar dingen aan het vertellen en het wordt gewoon niet opgepakt. Omdat men te gierig is zelf een boekje te kopen, of te lui om eens iets op te zoeken. Men wil alles maar kant en klaar hebben, anders geloven ze niet dat het is gebeurd. Maar kant en klare dingen koop je maar bij de supermarkt.
En weer snap je niet wat ik bedoel, en dan rest de vraag: Ben je zo dom, of acteer je alsof je dom bent?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zal hierna ophouden met dit soort reacties te geven, en inhoudelijk reageren of wegblijven.
Maar deze veronderstelling klopt ook niet. Je lijkt jezelf te verheffen boven mensen die er andere meningen op na houden, en je bestempelt ze als makke schapen die "de zaak kant en klaar voorgeschoteld willen hebben". ATON heeft daar ook een handje van, en eerlijk gezegd doet jullie manier van redeneren en reageren me soms nogal religieus aan (in de negatieve, orthodoxe zin van het woord). Ik ervaar dat zelf als buitengewoon vermoeiend en vervelend, en ik kan me voorstellen dat mensen hier met een goede achtergrondkennis maar andere opvattingen (zoals Iblardi en Cognitor) daardoor wegblijven. Persoonlijk zou ik dat zonde vinden.
Met je starheid doelde ik niet op je breuk met het conventionele Christendom, maar mbt datgene wat je ervoor hebt ingeruild. Ik krijg het idee dat je emotioneel erg betrokken bent bij dit soort materie, en daardoor nogal es op de drogredenatietoer slaat. Je kunt hier dan wel jaren dezelfde dingen lopen verkondigen, maar als je dan hoopt dat iedereen maar met je meegaat, dan ben je hopeloos naiefAls het je gaat tegenstaan, dan hoef je niet te reageren, natuurlijk. Dat is een valkuil waar ikzelf ook nogal es intrap.
Zoals gezegd, ik zal er over ophouden, en alleen nog reageren als ik inhoudelijk wat toe te voegen heb. Het moet tenslotte wel leuk blijven
Eentje maar ? O.k., James D.Tabor, hoogleraar Godsdienstwetenschapper én archeoloog, van de univ.N.Carolina. Als je wil, snor ik er nog wel enkele op hoor, maar deze kan ik zowat direct zijn mening geven:quote:En @ATON als je zegt 'wetenschappers werken gewoon niet met zulke opvattingen', dan schiet je alleen jezelf in je voet. Als je zo goed weet waarmee wetenschappers werken, zou je dan één recente kritische wetenschapper op dit vakgebied kunnen noemen die afwijst dat Jezus uit Nazaret kwam?
En ontkent Tabor expliciet dat Jezus uit Galilea (meer specifiek: Nazaret) kwam?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 14:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Eentje maar ? O.k., James D.Tabor, hoogleraar Godsdienstwetenschapper én archeoloog, van de univ.N.Carolina. Als je wil, snor ik er nog wel enkele op hoor, maar deze kan ik zowat direct zijn mening geven:
" De Jezus-beweging werd in het begin met de term de ' Nazareners ' aangeduid, dat grofweg te vertalen is als ' de messianisten ' of het volk van de ' Tak '. De term is afkomstig uit Jesaja II, waar de Davidische Messias een ' scheut ' wordt genoemd die uit Davids stamboom ontspringt. De term ' nazireeër wordt vaak verward met ' nazarener ' ( Num.6 ) Het eerste woord verwijst naar ' afgezonderde ' zoals bv. Johannes de Doper."
En dan nog zeer de vraag of deze nederzetting bekend was onder de naam Nazareth.quote:De stad wordt in het Nieuwe Testament genoemd als de stad waar Jezus opgroeide. Een belangrijke stad zal het niet geweest zijn: In de Talmoed en in de boeken van de Joodse geschiedschrijver Flavius Josephus komt de stad niet voor, en Matteüs 2:23 spreekt over een stad met de naam Nazareth.
Hoewel opgravingen in de nabijheid duiden op een begraafplaats die dateert uit ca 9000 v.Chr, zijn er geen verdere aanwijzingen van een vroege prehistorische bewoning. Opgravingen wijzen uit dat de vroegste bewoning dateert uit de bronstijd en de ijzertijd.
Er zijn echter nauwelijks bewijzen te vinden die duiden op het bestaan van een nederzetting tussen het Assyrische tijdperk en de vroege Romeinse overheersing. In 2009 vonden Israëlische archeologen bij opgravingen resten van gebouwen die uit de tijd van Jezus zouden stammen. Verder zijn er bij opgravingen tot op heden maar zeer weinig restanten uit deze periode gevonden. Wellicht is de reden hiervoor dat Nazareth in de oudheid een tamelijk onbelangrijk plattelandsplaatsje was met een oppervlakte van niet meer dan 4 hectare. Op grond van de omvang van het grafveld uit de Herodiaanse periode schat men de bevolkingsgrootte van Nazareth in deze periode op minder dan 400 personen. Op het grafveld is onder meer een (Aramese) voorchristelijke inscriptie aangetroffen.
Logisch, gezien het evangelie Matt. moest men toch een plaats kunnen aanduiden waar Jezus geleefd had.quote:Pas in de vierde eeuw na Christus, toen het christendom een voorname plaats in het Romeinse Rijk ging innemen en de pelgrimage naar Palestina op gang kwam, werd Nazareth een plaats met grotere betekenis.
Nou word je echt grof hoor !! Benieuwd of Haushofer hier op te zeggen heeft.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:17 schreef Cognitor het volgende:
ATON je spreekt weer eens niet de waarheid. Kijk maar op pag. 37ff in het boek van Tabor. Hij zegt daar o.a.
"When Jesus was growing up in Nazareth..."
"Jesus grew up just outside the urban capital of Galilee" dwz in Nazaret bij Sepphoris.
Dus nogmaals: kun je één recente kritische wetenschapper noemen die beweert dat Jezus niet uit Nazaret kwam>?
Jou ( goedkoop he ? ) internet-versie gaat tot blz. 109. Ik heb de Nederlandstalige versie, en dat komt overeen met blz. 121. Mijn citaat komt uit hoofdstuk 8 , blz. 145.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 15:35 schreef Cognitor het volgende:
Je ontwijkt mijn punt! Ik raadpleeg hetzelfde boek hier. Tabor gaat er gewoon van uit dat jezus uit Nazaret kwam. Of niet?
En je zei dat je een hele reeks wetenschappers wist. Kom maar op dan!
Dit kan ik toch ook van jou zeggen? Jij doet ongegronde aannamen over Freke en Gandy (alsof ze hun dingen zelf uitgevonden hebben en verzonnen hebben, terwijl de feiten er al waren en zij die enkel gebundeld hebben) en daarom vraag ik je een boek te lezen opdat je zelf tot de conclusie mag komen dat je er naast zit.quote:Nou jij doet ongegronde aannamen over Burkert die geen recht doen aan zijn excellente werk. Nu zul je wel weer met een jijbak aankomen, maar laat helder zijn: ik geef Freke en Gandy middels jullie een kans om mij te overtuigen. Jij/Jullie verdedigt/-en hun opvatting, ik de mainstream wetenschap.
Toch zielig eigenlijk, zo vasthouden aan je eigen leugen. En dan huilen over een "grove insinuatie" van een ander? Je doet alsof je alles weet van de wetenschap en dat de wetenschap het met elkaar eens is over dit soort zaken. Wat absoluut en honderd procent flauwe kul is!quote:Dat is een grove insinuatie. Ik heb al een keer uitgelegd dat ik dat zo niet bedoel. Er zijn eenvoudig (nagenoeg) geen wetenschappers die jullie standpunt over de oorsprong van het christendom delen.
Ja, omdat niet iedereen het eens is met je bewering dat Paulus een farizeeër is. En al helemaal niet een farizeeër met enkel een Joodse bedoeling.quote:Omdat jij het niet met me eens ben is het een raar voorbeeld?
Dat is zeker niet zwaar generaliseert. Ben benieuwd welke boeken over de mysteriereligies jij gelezen hebt. Zal zeker ook weer goedkope internet prut zijn?quote:Dat is een zware generalisatie. Dat was inderdaad zo bij een paar cultussen in een bepaalde periode. Bovendien heeft dit niet verhinderd dat we toch een paar schaarse bronnen over de mysteriën hebben.
Als Paulus geen ingewijde was in een of andere mysteriereligie dan zag hij toch ook weinig in het gebruik van die taal? Waarom zou hij dat doen? Je hebt het nu over Christenen in Afrika die Jezus hun voorouders noemen. Dat zijn dan wel de inheemse Christenen en niet de zendelingen. En Paulus was een zendeling, die zal ten strengste verboden hebben die mysterietaal te gebruiken als zijn mensen dat wel deden. Net zoals de zendelingen uit Nederland Jezus liever niet als voorouder zien. En geloof me maar: Ik zat een paar jaar geleden bij een commissie die ging over zendelingen. En daar hadden ze grote problemen met hetgeen jij aanhaalt.quote:Zo werkt dat niet. Christenen in Afrika passen bijvoorbeeld Jezus in in hun eigen interpretatiekaders. Zo spreken ze over Jezus als voorouder, omdat ze zo in hun eigen cultuur uitdrukking kunnen geven aan de betekenis van Jezus. Dezelfde processen zie je bij de eerste christenen. Daarbij komt dat er altijd onbewuste beïnvloeding plaatsvindt.
Dit keer doel ik op ECHTE ervaringen. En als je ook maar iets weet van mysteriereligies en gnostici dan weet je over welke ervaringen ik praat. Dat kun je echt niet vergelijken met de hedendaagse religies, of je moet zo onwetend zijnquote:Het labeltje 'ervaring' is een veel te algemeen etiket, daar kun je alle religies ter wereld wel in onderbrengen.
1. Nee, hierofant is de opperpriester bij een mysteriecultus. Waar denk je trouwens dat de priesters eigenlijk vandaan komen? Ook de Joodse? Uit Egypte natuurlijk. Moet ik nog meer zeggen.quote:1. De term 'hierophant' hoeft niet per se naar mysteriecultussen te verwijzen, maar kan ook naar een gewone priester wijzen.
2. Burkert spreekt waarover? Het is zeer misleidend om Burkert aan te voeren alsof hij zou beweren dat in het jodendom mysteriecultussen waren. Dat is een regelrechte leugen. Meerdere keren in zijn boek (p. 45, 67, 80, 92) benadrukt hij dat Philo termen van mysteriecultussen gebruikt op een overdrachtelijke manier, in aansluiting bij Plato. Philo bewijst dus niet dat er joodse mysteriecultussen waren, maar dat een sterk gehelleniseerde Jood als hij (toch een vrome jood) een enkele keer mysterieterminologie hanteert om zijn eigen religie te beschrijven.
Stel dat Philo het wel letterlijk bedoelde (wat dus zeer onwaarschijnlijk is) dan verwijst hij nog niet naar een feitelijke cultus te Alexandrië.
Wat meer is, Philo is zelf tegenstander van private cults en vindt dat ze verboden moeten worden. Dat blijkt uit Specialibus Legibus 1.319-323.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Zegt Tabor dat Jezus in Nazaret opgroeide op de pagina's waar ik naar verwees? Of ken je geen Engels?quote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Jou ( goedkoop he ? ) internet-versie gaat tot blz. 109. Ik heb de Nederlandstalige versie, en dat komt overeen met blz. 121. Mijn citaat komt uit hoofdstuk 8 , blz. 145.
Nog een prettig weekend.
Dat doe ik niet, zo denken.quote:Enkel mensen die niets met wetenschap van doen hebben denken dat iedereen het daar met elkaar eens is.
ZUCHT.....quote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:47 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Dat doe ik niet, zo denken.
Enkel mensen die niets met wetenschap van doen hebben denken dat wetenschappers nooit tot een consensus komen.
als je zo altijd bent in redeneren dan kun je wel opdoeken. Je haalt een zinnetje aan en dan zeg je: Zie je wel, hij zegt hier dit.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 16:46 schreef Cognitor het volgende:
[..]
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Zegt Tabor dat Jezus in Nazaret opgroeide op de pagina's waar ik naar verwees? Of ken je geen Engels?
Een boek over dit soort onderwerpen is ook erg handig ja. Dan kun je denken dat wat jij gelezen hebt DE waarheid is die door iedereen wordt aanvaard. Lees je echt meer boeken dan ben je ineens niet zo zeker meer.quote:@Berjan:
Zoals al duidelijk was heb ik onder meer het boek van Burkert over Ancient Mystery Cults gelezen.
En jij voert Burkert als argument voor jouw standpunt aan. Dat haal ik onderuit. Dat negeer jij en dan zeg je dat je nog meer hebt genoemd. Dat is zo, maar ik kan niet zoveel met enkel namen. Zou je het boek en in het geval van Clemens de vindplaats kunnen noemen?
Zeg ik dan dat ze daarover een consensus hebben? Nee, dat heb ik niet beweerd.quote:Op zaterdag 18 juni 2011 17:04 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
ZUCHT.....
En jij denkt wel zo, of je post in ieder geval wel zo.
En de wetenschappers hebben geen consensus over zaken als mysteriereligies, dat kan ik je op een briefje geven.
Als je even de moeite neemt het boek in te kijken zie je dat dit niet het geval is. Tabor betoogt dat Jezus is geconcipieerd uit een onwettige verbintenis tussen Maria en een Romeinse soldaat. Dat gebeurde in Galilea en Jezus groeide in Nazaret op.quote:[..]
als je zo altijd bent in redeneren dan kun je wel opdoeken. Je haalt een zinnetje aan en dan zeg je: Zie je wel, hij zegt hier dit.
Maar ja, soms poneren mensen stellingen die ze dan later in het boek weer omver gooien. Nooit van gehoord, van die dingen?
In dit geval is dat zo Berjan. Hetzelfde lees je bij Pagels, waar ze geen directe uitspraak over doet, maar héél goed duidelijk maakt wat ze niét schrijft. Bij Tabor had ik eerst ook de indruk ' wat beweerd die nu, en verder maakt hij duidelijk waar en wat dit woord echt wil zeggen. Dit zijn werken die geschreven zijn voor een meestal christelijk publiek en gaat die niet vanaf de eerste bladzijde voor het hoofd stoten. Ik ga niet met Cognitor nog verder in discussie, dat is zinloos.quote:als je zo altijd bent in redeneren dan kun je wel opdoeken. Je haalt een zinnetje aan en dan zeg je: Zie je wel, hij zegt hier dit.
Maar ja, soms poneren mensen stellingen die ze dan later in het boek weer omver gooien. Nooit van gehoord, van die dingen?
En als die ZELF dat boek had gelezen, zou hij ook dit gelezen hebben:quote:Als je even de moeite neemt het boek in te kijken zie je dat dit niet het geval is. Tabor betoogt dat Jezus is geconcipieerd uit een onwettige verbintenis tussen Maria en een Romeinse soldaat. Dat gebeurde in Galilea en Jezus groeide in Nazaret op.
1. Ik beweerde alleen iets over Tabor en een Romeinse soldaat.quote:Lijkt me toch niet dat Tabor zou beweren dat Pantera de vader van Jezus was.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |