Ik heb "Handelingen v/d Apostelen daarvoor ook niet nodig hoor. Het gaat erom wat Paulus te vertellen had. Ik zal het voor jou nog eens herhalen, dan moet je niet zoeken waar ik dat al meermaals geschreven heb:quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:28 schreef Cognitor het volgende:
Berjan en ATON, nu vallen jullie echt door de mand.
Filippenzen is ergens tussen 55 en 62 n.C. geschreven door Paulus zelf. Daar zegt hij dat hij een farizeeër is.
Handelingen is geschreven ongeveer 90-100 n.C. ná het derde evangelie (zie Hand. 1:1).
Ik baseer me dus op een bron van Paulus zelf, Filippenzen. Ik heb Handelingen dus eigenlijk helemaal niet nodig.
Wat zeg je dan wel, of weet je 't zelf niet meer ?quote:Ik zeg helemaal niet dat Paulus een hellenistisch filosoof is.
Als jij het zegt zal dat wel zijn zeker ? Over welke wetenschappers heb je het ?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:57 schreef Cognitor het volgende:
Die dateringen (behalve van Paulus) zijn veel te laat. De consensus onder wetenschappers is anders. Zie alle wetenschappelijke inleidingen op het NT.
Blijkbaar ken je de betekenis niet van wat men verstaat onder gnostische christenen. En Jij had het toch over de brieven van Paulus niet, of gaan we nog een beetje kinderachtig doen ?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:00 schreef Cognitor het volgende:
Ik zeg dat Paulus gebruik maakt van een metafoor die wel vaker in de literatuur van zijn tijd gebruikt wordt, vooral door filosofen. Dat maakt Paulus nog niet tot een filosoof.
En o ja, ATON spreekt zichzelf tegen want eerst schrijft hij dat Handelingen voor de evangeliën is geschreven en nu dateert hij Handelingen ná de evangeliën. Maar toch wil hij zijn fout niet toegeven.
Waar moet ik met bronnen voor komen dan?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:12 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
Ik wens dan ook niet meer met cognitor in gesprek te gaan VOORDAT hij met bronnen op tafel kotm. Hij denkt dat hij alles mag roepen zonder bron, terwijl hij anderen wel om een bron vraagt.
1. Ik ontken niet dat Paulus woorden gebruikt die 2e-eeuwse gnostici ook gebruikten.quote:Als je gewoon de normale brieven van Paulus leest (dus in het Kone-Grieks waarin ze geschreven zijn) dan kom je heel veel woorden tegen die de gnostici gebruiken. Als je dit al gaat ontkennen, dan weet ik het niet meer.
Nee, ik lees Paulus in het Grieks. Paulus een gnostische benadering toeschrijven is eenvoudig een anachronisme. Bovendien bewijzen enkele overeenkomsten in woordgebruik tussen latere gnostici en Paulus niet dat Paulus een aanhanger van de latere gnosis was.quote:Dus ja, als jij met droge ogen wil beweren dat er GEEN aanwijzingen zijn dat Paulus een gnostische benadering had, dan ben je wel een glasharde leugenaar. Of je leest enkel de vertalingen, dat kan ook
Ik ben heel erg benieuwd naar deze reacties! Heb je een link of een andere verwijzing?quote:Ik heb veel over dit boek gelezen, ook reviews en beoordelingen. En geen enkele wetenschapper die in het boek staat ben ik tegengekomen die zegt: "Ik ben verkeerd en onjuist geciteerd". Sterker nog, ik kwam reacties tegen als: "Dit is wat we allang beweren, eindelijk wordt hier eens aandacht aan besteedt"
Wat flink van je.quote:Nee, ik lees Paulus in het Grieks.
Waarom denk je dat ? Toch niet omdat je denkt dat er toen nog geen mysterie-cultussen bestonden ?quote:Paulus een gnostische benadering toeschrijven is eenvoudig een anachronisme.
Ik denk dat je hier je wetenschappers niet goed begrepen hebt. Het is niet enkel het woordgebruik, en dat zal wel niet zoveel verschillen in het Grieks, maar de beeldvorming dat hij maakt met die woorden. En nu doet je of het gnostische christendom pas later dan de tijd van Paulus is ontstaan. Er waren zelfs vóór Jezus reeds mysteriescholen, zelfs in Palestina. Het gnostisch christendom bestond reeds vóór het orthodoxe christendom, wat pas in de vierde eeuw de overhand gekregen heeft. Als je dit ook nog gaat ontkennen, zijn uitgepraat hoor. En dan heb ik nog een vraag: Wat heb je tegen het gnostisch denken en wat is er mis als Paulus een gnosticus was ? Wat is daar zo verwerpelijk aan ?quote:Bovendien bewijzen enkele overeenkomsten in woordgebruik tussen latere gnostici en Paulus niet dat Paulus een aanhanger van de latere gnosis was.
Euh, die quote herken ik niet echt van mezelfquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:04 schreef Berjan1986 het volgende:
"Ik merk wel dat veel mensen met wetenschap goochelen, maar dat zijn vaak niet de wetenschappers zelf". Zoiets.
Uit nieuwsgierigheid: doe je dat?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:04 schreef Berjan1986 het volgende:
Als je gewoon de normale brieven van Paulus leest (dus in het Kone-Grieks waarin ze geschreven zijn)...
Even nog de bron vermelden:quote:Er waren zelfs vóór Jezus reeds mysteriescholen
euh....quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euh, die quote herken ik niet echt van mezelf
Ja, sinds drie jaar ken ik Grieks en ik lees die geschriften dus in het Grieks.quote:Uit nieuwsgierigheid: doe je dat?
Dan zou ik de expliciete quote ff moeten kijkenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 15:56 schreef Berjan1986 het volgende:
[..]
euh....
die heb je zeker gezegd Haushofer, misschien in andere volgorde van woorden.
Ok. Ik heb een tijdje geleden een poging ondernomen om Koine onder de knie te krijgen, maar ben niet verder gekomen dan de basis. Heb het voornemen om het ooit nog es wat rigoreuzer te krijgen en het op hetzelfde niveau te trekken als m'n Hebreeuws en Aramees nu (dwz, zelfstandig teksten kunnen lezen met behulp van een woordenboek)quote:Ja, sinds drie jaar ken ik Grieks en ik lees die geschriften dus in het Grieks.
Volgens mij in een topic hier ook over. Je had het toen tegen ons.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 17:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan zou ik de expliciete quote ff moeten kijken
Ik zeg ook niet dat ik het allemaal kan, want dat is te moeilijk. Maar ik ken net iets meer dan de basisquote:Ok. Ik heb een tijdje geleden een poging ondernomen om Koine onder de knie te krijgen, maar ben niet verder gekomen dan de basis. Heb het voornemen om het ooit nog es wat rigoreuzer te krijgen en het op hetzelfde niveau te trekken als m'n Hebreeuws en Aramees nu (dwz, zelfstandig teksten kunnen lezen met behulp van een woordenboek)
Is er iets mis met mijn bronvermelding of wat ??quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:46 schreef ATON het volgende:
[..]
Even nog de bron vermelden:
M.Hengel (1980 ):
" Cadara ( Galilea ) was in de 2de eeuw voor C. een kweekvijver van Griekse cultuur. De historicus Strabo noemt vier beroemde schrijvers en filosofen die uit deze plaats kwamen, o.a. de dichter Meleager en zijn leermeester Menippus, de satiricus. Strabo noemt ook Philodemos van Cadara, wiens bibliotheek van papyri is ontdekt in Herculaneum ( Italië ).
De meeste van de gehelliniseerde joodse dichters en filosofen emigreerden naar het Westen, voorla Italië. Daardoor kende Diodorus van Sicilië waarschijnlijk de joodse mysterienaam van Iao, die hij publiceert in zijn ' Historie ' in 50 v.C. en nam Vergilius joodse beeldspraak uit het boek Jesaja op in zijn gedicht ' Messianisch ' dat hij in 40 v.C. schreef."
V.D. Macchioro (1930 ):
" Judea was omringd door de dionysische religie.(...) In de tijd van Jezus bevonden zich in Klein Azië veel orfische broederschappen, de ' Speirai '. Tacitus was goed bekend met de orfische mythen en geloofsovertuigingen, hij vereerde Sandan, een stervende en herrijzende god, die enige gelijkenis vertoonde met de orfische Dionysos. Opgravingen van vroege Palestijnse graven hebben talloze talismannen opgeleverd die joodse namen dragen met afbeeldingen van goden van Egypte, Syrië en Babylonië." ( zie ook J.Campbell 1964 )
Scythopolis, aan de zuidelijke oever van het meer van Galilea, was een centrum voor mysteriën van Dionysus.( M.Hengel )
Jeruzalem was omringd door gehelliniseerde steden zoals Larissa en Ascalon, waar een groot aantal eminente heidense filosofen woonden wier roem zich uitstrekte tot in Rome. ( A.Momigliano 1971 )
Sprak de opgeblazen kikker.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:56 schreef Cognitor het volgende:
Ja er is wat mis: ik mis de paginavermelding en de vertaler. Het liefst zou ik de citaten in oorspronkelijke taal zien.
Maar ik zal niet te moeilijk doen en de vraag bespreken wat deze secundaire bronnen kunnen aantonen.
Sprak de onderwijzer uit de basisschool tegen zijn leerlingen.quote:Dat mysteriecultussen vóór Jezus bestonden is een feit, want de Eleusinische mysteriën bestonden al in de 7e eeuw v.C.
Deze bronnen laten zien dat sommige Joden rond de 1e eeuw n.C. heel sterk gehelleniseerd waren. Ook laten de bronnen die ATON citeert zien dat in en rond Palestina steden waren die gestempeld waren door een breed spectrum van pagane religie, waaronder mysteriecultussen.
Dit moet je zien in het kader van de religieuze en sociale situatie van Palestina destijds. Er bestond dus een vrij grote verscheidenheid aan religies. Het is trouwens niet zo dat dat overal zo was, sommige steden waren grotendeels Joods, andere steden weer sterk Grieks en volgende weer Syrisch-Aramees of Phoenicisch.
Binnen het jodendom bestonden er ook verschillende stromingen. Zo waren er de sadduceeën, de farizeeën, de essenen, en apocalyptische en terroristische groepen.
Dus géén gangbang, laat dát duidelijk wezen.quote:Dat er zoveel verscheidenheid was betekent niet dat iedereen maar met elkaar meedeed.
Wat Elaine Pagels en de door aangehaalde wetenschappers kletsen maar wat raak. De enige die dit wél kan weten is W.Burkert. Freke & Gandy refereren maar naar vier ( 4 ) boeken van hem, maar nevenbij ook nog naar een rits anderen.quote:Joden hadden een sterke eigen identiteit. (Niet elke Jood waarschijnlijk, bijvoorbeeld zeer sterk gehelleniseerde joden niet zozeer.) Dus dat joden met mysteriecultussen meededen is eigenlijk heel onwaarschijnlijk. (Het zal vast wel eens gebeurd zijn, maar dat zijn uitzonderingen.)
Nee, dat is juist. Het is ook zo gezien men jood was, niet noodzakelijk betekende dat men de Tempel daarom ook bezocht. Het is ook een bewijs dat een spuitbus tegen olifanten werkt omdat er geen olifanten in je tuin zitten. Ik kan je perfect volgen.quote:Dat er mysteriecultussen waren waar Joden naar toe konden gaan in Palestina betekent niet dat ze dat ook deden.
Ceci n'est pas une pipe.quote:In een wereld zoals t.t.v. het hellenisme bestaat uiteraard wel beïnvloeding van religies. Zo las Philo het platonisme van zijn tijd in in de wet van Mozes. En Paulus lijkt wat betreft zijn opvatting over doop en de maaltijd van de Heer beïnvloed te zijn door mysteriecultussen. Dat betekent nog niet dat hij daaraan heeft deelgenomen, het ligt meer voor de hand dat hij indirect, onbewust beïnvloed is.
Heel juist, in een mysterie-cultus kan men gnosis verwerven. Renet is een appel, maar alle appels zijn geen Renet. Goed jochie.quote:Een mysteriecultus heeft trouwens niets met gnosis te maken.
JUIST ! Wat ook die andere wetenschappers ook maar beweren, totaaaal nonsens, en vooral, .....het past niet in je straatje.quote:In de godsdienstwetenschap worden deze cultussen niet met gnosis op één hoop gegooid. Het zijn verschillende dingen. Dus om pre-christelijke gnosis te bewijzen met mysteriecultussen is ongeoorloofd.
Een spoor van lichte beïnvloeding van populaire filosofie op de farizeese jood Saul ( gezien Paulus hier hoogst ongepast is ) zou kunnen zijn voor het feit dat hij de Wet totaal verwerpt. Maar daar gaan we ons niet druk in maken. Is ook van minder belang.quote:Wat zegt dit dus over Paulus? Wat ik steeds al zeg: een jood die opgroeide in een hellenistische omgeving, een farizeeër werd en zich later aansloot bij de apocalyptische beweging van het vroege christendom. In dit plaatje past prima dat Paulus' opvattingen sporen dragen van populaire filosofie van zijn dagen en sporen van religieuze fenomenen van zijn tijd.
Het vroege christendom WAS een mysteriecultus met als bedenker Paulus. Deze mysterieculten waren niet binnen het jodendom, maar binnen de joden, de hellinistisch gerichte joden.quote:Dit laat echter niet de conclusie toe dat Paulus gnosis leerde of dat het vroegste christendom in feite een mysteriecultus was. Dan trek je conclusies die de gegevens eenvoudig niet toelaten. Dat het vroegste christendom een mysteriecultus zou zijn binnen het jodendom is trouwens sowieso al onwaarschijnlijk omdat er geen joodse mysteriecultussen waren
Ach, ben jij nog van de tijd dat men dacht dat Jezus van Nazaret was ?? Dat verklaard al heel wat. Van welke kerkgemeenschap was je alweer ?quote:en omdat de cult-hero van de christenen een historische persoon was, namelijk Jezus van Nazaret.
quote:Bronnen:
- Walter Burkert, Ancient Mystery Cults (1987)
- B. Heininger, Die religiöse Umwelt des Paulus, in: Oda Wischmeyer (ed.), Paulus (2006)
- artikelen van Hans Kloft en Jürgen Zangenberg in Neues Testament und Antike Kultur vol. 3 (2005)
Je mist nogal veel heb ik door. Maar enkel als het in je eigen straatje past.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 23:56 schreef Cognitor het volgende:
Ja er is wat mis: ik mis de paginavermelding en de vertaler. Het liefst zou ik de citaten in oorspronkelijke taal zien.
Goed zoquote:Maar ik zal niet te moeilijk doen en de vraag bespreken wat deze secundaire bronnen kunnen aantonen.
Dat mysteriecultussen vóór Jezus bestonden is een feit, want de Eleusinische mysteriën bestonden al in de 7e eeuw v.C.
De grootste steden in Israel waren gehelleniseerd, maar blijf jij het maar houden op SOMMIGEN. Is veiliger nietwaar?quote:Deze bronnen laten zien dat sommige Joden rond de 1e eeuw n.C. heel sterk gehelleniseerd waren. Ook laten de bronnen die ATON citeert zien dat in en rond Palestina steden waren die gestempeld waren door een breed spectrum van pagane religie, waaronder mysteriecultussen.
Vertel eens wat nieuws? Je meent te denken nog geschiedenisles aan anderen te moeten geven.quote:Dit moet je zien in het kader van de religieuze en sociale situatie van Palestina destijds. Er bestond dus een vrij grote verscheidenheid aan religies. Het is trouwens niet zo dat dat overal zo was, sommige steden waren grotendeels Joods, andere steden weer sterk Grieks en volgende weer Syrisch-Aramees of Phoenicisch.
Binnen het jodendom bestonden er ook verschillende stromingen. Zo waren er de sadduceeën, de farizeeën, de essenen, en apocalyptische en terroristische groepen.
Dat jij dit denkt, terwijl de Joden veelal in ballingschap waren. Denk je dan niet dat men enorm beïnvloed is door die andere culturen?quote:Dat er zoveel verscheidenheid was betekent niet dat iedereen maar met elkaar meedeed. Joden hadden een sterke eigen identiteit. (Niet elke Jood waarschijnlijk, bijvoorbeeld zeer sterk gehelleniseerde joden niet zozeer.) Dus dat joden met mysteriecultussen meededen is eigenlijk heel onwaarschijnlijk. (Het zal vast wel eens gebeurd zijn, maar dat zijn uitzonderingen.)
Dat er mysteriecultussen waren waar Joden naar toe konden gaan in Palestina betekent niet dat ze dat ook deden.
Ja, hij ligt voor de hand dat hij onbewust is beinvloed. En dat terwijl je net zelf zegt dat mysteriecultussen GEHEIM waren. Vooral de doop (initiatie) en de maaltijd waren enkel voor INGEWIJDEN. Hoe kan hij dan onbewust beinvloed zijn geraakt zonder er zelf aan mee te hebben gedaan? Leg dat maar eens uit, schoolmeester.quote:In een wereld zoals t.t.v. het hellenisme bestaat uiteraard wel beïnvloeding van religies. Zo las Philo het platonisme van zijn tijd in in de wet van Mozes. En Paulus lijkt wat betreft zijn opvatting over doop en de maaltijd van de Heer beïnvloed te zijn door mysteriecultussen. Dat betekent nog niet dat hij daaraan heeft deelgenomen, het ligt meer voor de hand dat hij indirect, onbewust beïnvloed is.
In de mysteriecultussen werd gnosis geleerd door de ervaring van het goddelijke in de mens zelf. Dat deden de gnostici ook. Maar goed, voor jou is het veiliger om te denken dat het niks met elkaar van doen heeft.quote:Een mysteriecultus heeft trouwens niets met gnosis te maken. In de godsdienstwetenschap worden deze cultussen niet met gnosis op één hoop gegooid. Het zijn verschillende dingen. Dus om pre-christelijke gnosis te bewijzen met mysteriecultussen is ongeoorloofd.
Farizeeërs waren juist NIET gehelleniseerd. Lijkt me vreemd dat die kerel daar wel les in heeft gekregen.quote:Wat zegt dit dus over Paulus? Wat ik steeds al zeg: een jood die opgroeide in een hellenistische omgeving, een farizeeër werd en zich later aansloot bij de apocalyptische beweging van het vroege christendom. In dit plaatje past prima dat Paulus' opvattingen sporen dragen van populaire filosofie van zijn dagen en sporen van religieuze fenomenen van zijn tijd.
En ik weet zeker dat er WEL Joodse mysteriecultussen waren. Dat noemden ze de Mysteriecultus van MOZES. PHILO was hierin ingewijd. Dat verteld de beste man zelf, maar ach die geloven we niet. Paulus geloven we wel op zijn blauwe ogen, maar Philo niet.quote:Dit laat echter niet de conclusie toe dat Paulus gnosis leerde of dat het vroegste christendom in feite een mysteriecultus was. Dan trek je conclusies die de gegevens eenvoudig niet toelaten. Dat het vroegste christendom een mysteriecultus zou zijn binnen het jodendom is trouwens sowieso al onwaarschijnlijk omdat er geen joodse mysteriecultussen waren en omdat de cult-hero van de christenen een historische persoon was, namelijk Jezus van Nazaret.
Vergeet niet hier ook de orriginele griekse tekst bij te vermelden én de vertaler. :-)quote:Bron: Philo zelf
Het blijft bijzonder om deze woorden van jou te lezen. Als er iemand de "opgeblazen kikker" uithangt de laatste maanden hier in F&L ben jij het welquote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |