abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99537511
Ik lees over honderdduizenden mensen op de been, zie video's met gigantisch veel mensen. Filmpjes waarin mensen blijven demonstreren, ook al wordt er zwaar geschoten. Die geest, die krijg je absoluut niet meer in de fles. Dit regime is ten dode opgeschreven.

Frappant is dan weer dat er een klein moment was in Iran dat zulke demonstraties er ook waren, maar die zijn effectief neergeslagen uiteindelijk. De vraag die ik dan stel, is: waarom daar wel en hier niet? Wat zou dat verschil zijn?
  zaterdag 16 juli 2011 @ 13:10:29 #202
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_99538033
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 12:53 schreef Monidique het volgende:
Ik lees over honderdduizenden mensen op de been, zie video's met gigantisch veel mensen. Filmpjes waarin mensen blijven demonstreren, ook al wordt er zwaar geschoten. Die geest, die krijg je absoluut niet meer in de fles. Dit regime is ten dode opgeschreven.

Frappant is dan weer dat er een klein moment was in Iran dat zulke demonstraties er ook waren, maar die zijn effectief neergeslagen uiteindelijk. De vraag die ik dan stel, is: waarom daar wel en hier niet? Wat zou dat verschil zijn?
Ze waren net iets te vroeg. :P
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 16 juli 2011 @ 13:24:20 #203
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_99538472
quote:

Het gaat denk ik om de verhouding tussen het aantal protesterende mensen en de hardheid waarmee de opstand wordt neergeslagen.

Daarnaast speelt de mate van goedkeuring van andere (westerse) landen van de opstand een belangrijke rol. In Tunesie, Libie en Egypte steunde 'het westen' de opstand, al dan niet zichtbaar. en in Syrië is dit half/half (vandaar dat het daar zolang duurt). Iran heeft kernwapens en bedreigt Israel daarmee waardoor het 'westen' een opstand moeilijk kan steunen.
De openheid van het land speelt trouwens ook een rol.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_99540384
Iran heeft geen kernwapens. Syrië is niet open. Tunesië was dat ook niet. Het Westen steunde die opstand in Iran retorisch zeker wel. Je verklaring raakt kant noch wal, me dunkt.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 14:39:40 #205
124676 RobertoCarlos
pi_99540762
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 14:28 schreef Monidique het volgende:
Iran heeft geen kernwapens. Syrië is niet open. Tunesië was dat ook niet. Het Westen steunde die opstand in Iran retorisch zeker wel. Je verklaring raakt kant noch wal, me dunkt.
Zo, dat is sterke taal :) Sorry dat het antwoord niet is zoals je het wilde hebben :s)
Suc6 ermee ^O^
pi_99541198
quote:

Geen hoop op succes na meerdere tegenslagen.
De demonstraties van tegenwoordig kijken naar Egypte en Tunesie en (bijna) Libie en zien dat volhouden effect heeft.
Dit wisten ze in Iran niet.

Denk ik.
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
pi_99541467
Het verschil is dat de demonstranten aanvankelijk erg partijpolitiekgericht waren, het waren pro-Mousavi-demonstraties en geen volkse, breedgedragen demonstraties tegen het regime fundamenteel. In Tunesië begon het tegen armoede, onrecht en uiteindelijk werd het een opstand tegen het regime. Zover is het nooit gekomen in Iran.
pi_99541583
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:01 schreef Monidique het volgende:
Het verschil is dat de demonstranten aanvankelijk erg partijpolitiekgericht waren, het waren pro-Mousavi-demonstraties en geen volkse, breedgedragen demonstraties tegen het regime fundamenteel. In Tunesië begon het tegen armoede, onrecht en uiteindelijk werd het een opstand tegen het regime. Zover is het nooit gekomen in Iran.
Ook zijn er maar 72 doden gevallen. Niet fataal geweld is het beste geweld want doden maakt een martelaar.
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:36:46 #210
124676 RobertoCarlos
pi_99545377
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 15:01 schreef Monidique het volgende:
Het verschil is dat de demonstranten aanvankelijk erg partijpolitiekgericht waren, het waren pro-Mousavi-demonstraties en geen volkse, breedgedragen demonstraties tegen het regime fundamenteel. In Tunesië begon het tegen armoede, onrecht en uiteindelijk werd het een opstand tegen het regime.
Onzin. In Tunesie was het direct al gericht tegen het regime. En ook in Tunesie was het niet direct een 'volkse, breedgedragen demonstratie'. Wat een geleuter :O
  zaterdag 16 juli 2011 @ 16:37:19 #211
124676 RobertoCarlos
pi_99545417
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 14:53 schreef Ulpianus het volgende:

[..]

Geen hoop op succes na meerdere tegenslagen.
De demonstraties van tegenwoordig kijken naar Egypte en Tunesie en (bijna) Libie en zien dat volhouden effect heeft.
Dit wisten ze in Iran niet.

Denk ik.
Maar ook in Tunesie wisten ze dat toen niet.. :P
  zaterdag 16 juli 2011 @ 17:24:15 #212
271497 Aloulou
aka Alulu
pi_99547832
quote:
Syrie is een Arabisch land en direct verbonden met wat er gebeurde en gebeurt in Tunesie, Libie (khadafi zit er eind december niet meer), Egypte en Jemen. In al deze landen zijn de presidenten in 2 maanden totaal verrast en hebben moeten wijken. Die geest van het opeisen van bepaalde rechten gaat echt niet meer in de fles. Er is een andere tijd aangebroken. De tijd dat elke burger zijn bek moet houden over alle binnenlandse zaken van corruptie tot beleid en dat slaafs ook doet uit angst voor de geheime dienst is voorbij. Men ziet de kracht van gezamenlijk de straat opgaan.

Jordanie en Marokko gaat het mettertijd ook nog wel flinker rommelen. Of het tot een grote revolutie komt weet ik niet maar de koningen gaan daar ook nog voor hetere vuren staan. Daar ben ik van overtuigd. Heeft alleen meer tijd nodig.

Iran is het op grote schaal met demonstraties meerdere keren geprobeerd in het verleden, en niet gelukt. In Syrie, Libie, Tunesie en Egypte is het tot kort voorheen nooit op zo'n grote schaal geprobeerd. En uiteindelijk die ene dat men het deed heeft het direct ertoe geleidt dat het regime geen stand kon houden.

quote:
Ik denk dat de Islamitische republiek gewoon een aanzienlijke steun heeft. Ookal wordt dat nogal eens tegengesproken in de Westerse media. De Islamitische staatsinrichting bedoel ik dan die daar steun heeft onder de gewone mensen en niet de stedelijke bovenklasse. Daarnaast zijn al tientallen jaren vele welgestelden het land ontvlucht en ook ideologisch tegenstanders van dit regime. Die overblijven zijn dus meer met het regime of hebben zich er na tientallen jaren al bij neergelegd. Men kan dus wel tegen de invulling/vorming zijn die eraan gegeven wordt of specifiek beleid (zie onrust tegen Ahmadinejad gericht paar jaar geleden maar wel pro-Mousavi die ook de islamitische inslag gewoon onderschreef) maar dat is wat anders dan tegen de hele top en alles waar zij voor staan zijn zoals dat in Syrie, Libie, Tunesie etc was. Ook heeft Iran de joker dat Israel/Amerika overal achter zit en achter de grondstoffen. Gezien Irak (en Afghanistan in mindere mate) is deze dreiging nog erg actueel en ik denk dat men in Iran hier (al dan niet terecht) zich best weleens zorgen over kan maken en meer richting het regime schuift.

Daarnaast denk ik dat omdat de machthebbers in Iran ideologisch bevlogen zijn er minder grootschalige zelfverrijking is vanuit die absolute top. Tuurlijk is er corruptie maar niet zoals dat in Tunesie was waar de heersende familie gewoon alles roofde wat los en vast zat in het land. Die heersende familie hier was ook totaal niet ideologisch bevlogen zoals ze dat in Iran zijn en had geen enkel probleem met dat roven. Volgens mij is in Syrie hetzelfde aan de hand als ik bepaalde namen van families rondom Assad tegenkom die veel grote bedrijven in handen hebben in het land. In een land sinds waarschijnlijk half jaren 90 wat heeft geliberaliseerd (zoals TUnesie) en waar de mensen direct rondom Assad al die bedrijven "opkopen" na de privatisering vernietig je de economie die in handen komt van paar grote families en zo alle grote banken/telecommaatschappijen/luchtvaartmaatschappij etc in handen hebben.
Dit zullen de Syriers ook wel weten, precies welk telecombedrijf van welke neef is etc etc. Dit soort zaken knagen aan de legitimiteit zeker wanneer het gepaard gaat met strenge politiestaat waar je NIETS mag zeggen, veel werkloosheid en dus armoede etc etc.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_99555095

Deel van het leger voegt zich bij demonstranten? Ik zie alleen tanks, geen militairen, maar misschien zijn de uniformen uit. Oost Syrië. Maar ik ken geen Arabisch en ik weet de context neit en of het authentiek is, etcetera.
pi_99555594

Oude vlag van Syrië. Met als idee: de huidige vlag is de Baath-vlag? (Dat klopt ergens ook wel, Arabisch-nationalistische kleuren.)
  zondag 17 juli 2011 @ 17:46:43 #215
pi_99584227
quote:
Syrië belegert oostelijke stad, 'situatie is explosief'

Syrische tanks hebben een stad in het oosten van het land omsingeld. De aanleiding was een betoging van tienduizenden bewoners van al-Bukamal tegen president Bashar al-Assad, meldden activisten vandaag.

'De situatie in al-Bukamal is explosief', meldde een inwoner. Gisteren was een burger omgekomen toen veiligheidstroepen het vuur openden op een demonstratie tegen de president.

Eerder had het Syrische leger hard opgetreden in opstandige steden in het noorden.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  zondag 17 juli 2011 @ 22:53:32 #216
pi_99596962
quote:
Minstens dertig doden bij gevechten in Syrische stad Homs

Bij gevechten tussen aanhangers en tegenstanders van het Syrische regime in Homs zijn ten minste dertig doden gevallen in de afgelopen 24 uur. Dat meldt persbureau AFP.

De schermutselingen begonnen gisteravond na de moord op drie betogers, die vorige week door onbekenden ontvoerd werden. Gisteren kregen hun families de uiteengereten lichamen terug.

Vrijdag werden 32 betogers doodgeschoten bij massale antiregeringsdemonstraties in Syrië. Meer dan een miljoen mensen waren daarbij op de been.

Bij het geweld in Syrië, dat al sinds maart dit jaar aanhoudt, zijn volgens Human Right Watch meer dan 1.600 demonstranten doodgeschoten en tienduizend mensen gearresteerd.
  maandag 18 juli 2011 @ 11:31:12 #217
pi_99612888
quote:
http://www.guardian.co.uk(...)dle-east-unrest-live
Syria, Libya and Middle East unrest - live updates

8.28am: Welcome to Middle East Live.
Syria

Syria appears to have witnessed one of its bloodiest weekends since the uprising began.

• In the central city of Homs more than 30 people were killed in the last 24 hours, according to the Syrian Observatory for Human Rights.

Rami Abdul-Rahman, from the Observatory, told Bloomberg:

We were able to get a list of 30 names of civilians killed in Homs, but the number is higher than that.

• The eastern city of Abu Kamal (spellings vary) has been besieged by more 1,000 troops, some backed by tanks and others flown in on helicopters, according to the New York Times.

The Syrian forces surrounded the town and appeared to be preparing for a major military operation to quell dissent there, residents said.

Al-Watan, a pro-government newspaper, reported on Sunday that the situation in Albokamal was "explosive" and that the army was "preparing to intervene."

• The raid comes after reports that around 100 soldiers defected to the opposition Abu Kamal.

Video footage from the town purported to show residents celebrating the defection of the soldiers by clambering on to tanks and chanting the Egyptian revolutionary slogan "The people and the army are one hand".

Reuters report on incident is as follows: 7-17-11 :"Some 1,000 troops and security forces backed by tanks and helicopters surrounded Albu Kamal overnight, a poor eastern border crossing with Iraq, a day after Military Intelligence agents there killed five protesters, including a 14 year old boy, residents said.

The killings drove thousands into the streets, overwhelming soldiers and secret police. Residents said around 100 Air Force Intelligence personnel and the crew of at least four armored vehicles joined the protesters.

"The protesters returned several army personnel carriers today as a sign of good will. The regime knows it will meet tough resistance if it attacks Albu Kamal, and that Iraqi tribes on the other side of the border will rush to help their brethren," said one activist in the region, who declined to be named for fear of arrest.

Another activist said: "The whole of Albu Kamal went to the streets after the killings. Several armored personnel carriers moved into the center of the town to stop them, but ended joining sides with the human wave.""
  maandag 18 juli 2011 @ 13:54:31 #218
pi_99617560
quote:
Syrische burgers gaan nu ook elkaar te lijf: dertig doden in twee dagen

Minstens dertig mensen zijn afgelopen weekend omgekomen bij gevechten tussen inwoners in de Syrische stad Homs. Verschillende mensenrechtenorganisaties meldden dit aan persbureau Reuters. Het zijn de eerste berichten die naar buiten komen over gewelddadigheden tussen burgers onderling sinds het begin van de opstand tegen het regime van president Bashar al-Assad in maart.

Rami Abdelrahman, hoofd van de in Londen gevestigde mensenrechtenorganisatie Syrian Observatory for Human Rights, zei vandaag dat de onlusten tussen betogers pro en contra Assad afgelopen zatermiddag uitbraken. Aanleiding zou de vrijgave zijn van drie lichamen van pro-Assad betogers aan hun families. De drie waren vorige week ontvoerd en vermoord. De lichamen bleken te zijn ontdaan van hoofd en ledematen.

Burgeroorlog
'Minstens dertig burgers kwamen om bij vuurgevechten tussen de aanhangers van beide kampen' aldus Abdelrahman. 'De onlusten zijn een gevaarlijke ontwikkeling die de revolutie ondermijnen en in het voordeel zijn van hen die uit zijn op een burgeroorlog.'

Homs is de derde stad van het land en een crucialle locatie in de revolutionaire strijd sinds het leger er twee maanden geleden binnenviel in een poging de straatprotesten tegen Assad te smoren. Homs is een microkosmos van Syrische religieuze diversiteit met een Sunni-meerderheid die samenleeft met verschillende minderheden zoals christenen en alawieten, een stroming in de islam die Assad aanhangt.

Landelijke gebieden
De anti-Assadprotesten ontstonden in landelijke, armere gebieden met een veelal sunnitische bevolking. Maar de opstand breidde al snel uit naar de steden, waar de bevolking veel meer een mix van allerlei religies en sekten is, waardoor het risico van een burgeroorlog exponentieel toeneemt.

Inmiddels zijn volgens mensenrechtenorganisaties al meer dan 1400 burgers omgekomen sinds het begin van de onlusten.

De Syrische overheid beschuldigt buitenlandse militante groeperingen van het geweld en zegt dat er sinds maart al meer dan 500 politieagenten en militairen zijn gesneuveld.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 22:17:11 #219
pi_99681851
quote:
Syrian troops kill 16 people in Homs as security crackdown intensifies

Residents in city of Homs claim government forces and 'death squads' are firing indiscriminately on civilians

Spiralling violence took hold of the Syrian city of Homs on Tuesday as troops and militiamen loyal to President Bashar al-Assad killed 16 people in an apparent escalation of a security crackdown against a focal point for pro-democracy protests.

This brings the death toll in the country's third biggest and most mixed city in the past few days alone to at least 40 people, in addition to an estimated 1,500 killed since the Syrian uprising began five months ago.

The latest fatalities added to mounting concern that events in Homs, which has a population of 1.5 million, are taking on a dangerously sectarian character.

In a grimly familiar pattern, Tuesday's dead included three mourners at a funeral for 10 people who were killed by security forces on Monday, activists said.

"We could not bury the martyrs at the city's main cemetery, so we opted for a smaller cemetery near the mosque when the militiamen began firing at us from their cars," one mourner told Reuters. "We have to leave, we can't stay – it's too dangerous," another resident told the Guardian.

Bodies were taken to a mosque in the eastern Khalidiya district, which is dominated by Sunni tribes, while an adjacent neighbourhood is home to many security forces personnel from the Assad family's minority Alawi sect.

Rami Abdulrahman, director of the London-based Syrian Observatory for Human Rights, said Homs had seen intense battles since security forces stepped up a crackdown on Monday. Fighting erupted after three regime supporters who were kidnapped last week were killed and their dismembered bodies returned to their relatives. "These clashes are a dangerous development that undermines the revolution and serves the interests of its enemies who want it to turn into a civil war," Abdulrahman said.

Another Homs resident said: "There are troops and armoured vehicles in every neighbourhood. The irregular forces with them are death squads. They have been firing indiscriminately since dawn with rifles and machine guns. No one can leave their homes."

The Syrian authorities have expelled most foreign journalists from the country, making it hard to verify either witness accounts or official statements.

Troops and tanks first entered and occupied Homs, 100 miles north of Damascus, two months ago after protests demanding freedoms and the fall of the Assad regime. But the military has failed to quell the unrest, which has spread to almost every neighbourhood.

Some residents have admitted they are now fighting back after losing relatives or having their homes raided. Many claim that pro-government gangs of Alawis from surrounding villages have been threatening people and fuelling tensions. Homs, hometown of Assad's Sunni wife Asma, has seen an influx of Alawis in recent years as the minority tightened its hold on security and other public sector jobs.

Residents in Homs and the coastal cities of Latakia, Banias and Jableh have reported Alawis being armed by the regime and armed gangs known as shabiha (ghosts) roaming the streets and helping to crush protests.

The use of these groups has increased the propensity for violent conflict and sectarianism as Syria's protests enter their fifth month. Many Homs residents have armed themselves with guns and homemade molotov cocktails after warning that the regime's crackdown could lead to wider violence.

Pro-democracy activists say they are struggling to deal with conflicting accounts of what is happening, while stressing the need to keep the uprising peaceful and non-sectarian.

Members of the network of local co-ordinating committees have claimed that sectarianism is being deliberately stoked by the regime.

Analysts warned that the violence and reports of sectarian tensions should not be overplayed while admitting that the Homs situation is potentially explosive. "It is really worrying," said one dissident in the capital. "There are growing problems. But the violence is regime-provoked and we shouldn't take this to mean there will be a civil war."
  donderdag 21 juli 2011 @ 00:29:19 #220
pi_99733060
quote:
Syrian regime steps up propaganda war amid bloody crackdown on protests

TV, radio and internet campaigns paint glowing picture of president Bashar al-Assad and stir up sectarian tensions

Brute force has been the main weapon of the Syrian regime as it has sought to crush growing protests, killing at least 1,500 people and torturing hundreds more. But Syrians have also been besieged by relentless propaganda.

In a week that has seen at least 40 die and escalating violence in Homs, the country's third largest city, state radio and private stations owned by regime cronies have been blaring out songs exalting Bashar al-Assad as "Abu Hafez", suggesting his son Hafez could succeed him, or anointing him president for "all eternity".

Baseball caps, T-shirts and flags adorned with the president's face are sold around Damascus. Billboards show him surrounded by pink hearts – in stark contrast to the sterner, more militarised pictures of his father, Hafez, the former president.

Television programmes show residents shopping and driving, portraying calm and order while regime supporters chant that they would shed blood for their leader.

Within weeks of the outbreak of unrest in March, posters went up around Syria warning of fitna, an Arabic word for division that has sectarian connotations.

But as Assad's use of force has failed to crush the protests, now in their fifth month, propaganda has become a key element of regime efforts to rally support.

"The propaganda is relentless," said one businessman. "The regime has hijacked the idea of national identity and is pushing divisions." Official rhetoric is sectarian and blames foreign and Islamist armed miscreants for the violence. In contrast, the protesters have been keen to portray Syrians as united and peaceful.

Such crude misinformation can be surprisingly effective in a country where there is no independent media, reporting is difficult and news comes mainly from witnesses and amateur film footage.

The regime and its opponents have become increasingly polarised, raising the spectre of clashes of the type activists say are happening in Homs, where sectarian tensions are rising amid claims that gangs from the minority Alawi sect, to which the Assads belong, have been deliberately provoked by the regime to attack protesters.

Christians and Druze have also been drawn to the cause through state propaganda. Early in the unrest protesters carried crosses and shouted anti-sectarian slogans: "Muslims, Christians, Alawis are all one." But when a sit-in was held in Homs in April the regime framed it as Salafis (extreme fundamentalists) taking over the city. State TV aired staged accounts of "armed terrorists" admitting receiving cash from foreigners and showing caches of weapons and money in mosques.

Imams report being told what to say in sermons, while a so-called "electronic army" has mounted an online campaign to fill Twitter with pro-regime messages.

But at the same time the regime has also sought to portray Assad as a reformer – with a westernised wife to boot – who is adored by his people.

Only a small minority of Syrians believe this narrative, which is contradicted by satellite channels such as al-Jazeera and material on the net. But Assad undoubtedly retains some support. "People choose to close their minds," said one young professional in the capital. "This is due to fear, but also to brainwashing and the strong idea of authority in our society."

Children are taught to exalt Assad and his father, while schoolbooks describe Syria as one of the most powerful nations on the planet. Pictures of the ruling family hang in every shop and building while many places such as sports grounds are named after members of the family, including Assad's younger brother Basil, who was being groomed for the presidency when he died in a car crash in 1994.

During Assad's first speech after the unrest began, one MP shouted: "The Arab world is too small for you, dear leader, you should rule the world!"

But propaganda can backfire. "It is all lies, lies," protested a trader in Damascus's old city, who just two months ago was blaming the unrest on Salafis.

The battle is not all one-sided. Activists had to become media-savvy to counteract the regime's domination of domestic media. They have had success – some say too much – in finding the ear of international outlets and have been accused at points of distorting information too.

A report by the International Crisis Group last week accused activists of playing down reports of sectarian tensions. "Unfortunately the propaganda could become a reality if this situation goes on too long," warns a veteran dissident.
pi_99760486
Slechts drie kwart van de Syrische bevolking zou soennitisch zijn... begint er een trend zichtbaar te worden in hoe de minderheden zoals Koerden en christenen zich opstellen tegenover het regime?
pi_99761537
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 18:24 schreef zuiderbuur het volgende:
Slechts drie kwart van de Syrische bevolking zou soennitisch zijn... begint er een trend zichtbaar te worden in hoe de minderheden zoals Koerden en christenen zich opstellen tegenover het regime?
Koerden haten het Arabisch karakter van het regime, daarom waren ze ook niet blij met de vergadering in Turkije, waar het Arabisch karakter van Syrië werd benadrukt. Ze willen vrijheid om Koerdisch te zijn, zoals de Koerden in Irak.

De christenen in Syrië hebben, net als alle andere Syriërs, niet heel erg veel op met het regime, maar vrezen wel voor wat er voor in de plaats komt. Eén woord: Irak. Liever de stabiele dictatuur dan het alternatief.

Voor alewieten geldt hetzelfde, plus ze vrezen voor wraakacties en het moeten opgeven van hoge functies.

Middenklasse, van welke etniciteit of religie ook, wil liever geld. Maar hoe lang tolereer je onderdrukking?

Althans, dat is het idee dat ik krijg bij Syrië, maar goed, wat weet ik ervan.
pi_99773286
Ik ben benieuwd naar morgen.... Misschien worden de protesten weer de grootste dat zou al de 4de week op rij zijn....

Dit kan best nog weleens uitlopen op een ware volkopstand zoals in Egypte, Tunesië en Libië. Is er een kans dat Assad kiest voor drastische maatregelen zoals in 1982? En wat worden dan de gevolgen?
Incelfrikandel
  vrijdag 22 juli 2011 @ 14:32:45 #225
pi_99794484
quote:
http://www.guardian.co.uk(...)dle-east-unrest-live

12.33pm: Today's protests in Syria are among some of the largest since the uprising began in March, activist claim. For the first time video of the demonstrations is live stream to the satellite channels al-Jazeera Arabic and al-Arabiya.
^O^
  vrijdag 22 juli 2011 @ 21:21:41 #227
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_99814125
Syrie _O_
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  vrijdag 22 juli 2011 @ 21:22:36 #228
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_99827495
Blasts reported at military school in Homs, Syria - Reuters.
Haha
pi_99864747
Burgeroorlog in Syria:
http://www.liveleak.com/view?i=495_1311457718

Je ziet militairen geraakt worden en naar de grond vallen.
  dinsdag 26 juli 2011 @ 20:20:49 #231
pi_99973530
quote:
Israel president Shimon Peres calls on Syria's Bashar al-Assad to resign

In news conference for Arab media, Peres voices respect for Syrian demonstrators 'fighting for peace'

The president of Israel called on Syrian leader Bashar al-Assad to resign in a message directed towards to the Arab world in his first news conference for Arab media.

Shimon Peres also voiced respect for Syrian demonstrators, who he said "are fighting for peace and who want to live like human beings".

On the peace process, Peres said Israel was "closer than ever" to peace with the Palestinians and insisted gaps between the two sides could be bridged by September, when Palestinians say they will seek a vote on statehood at the UN.

Peace talks have stalled since 2008 over issues such as borders, Palestinian refugees and Israeli settlements in the West Bank.

Peres has hosted Arab journalists before, but Tuesday's event was his first official news conference aimed at many Arabic outlets.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 18:41:53 #233
pi_100132109
  zaterdag 30 juli 2011 @ 18:45:49 #234
pi_100132224
quote:
Syrian troops storm eastern city; at least 1 dead

Associated Press= BEIRUT (AP) — Activists say Syrian troops are storming an eastern city and barraging neighborhoods with heavy machine gun fire.

An activist in the eastern city of Deir el-Zour says the attack on his hometown began Saturday afternoon and that one person was shot dead in a nearby village.

Rami Abdul-Rahman, the director of the London-based Syrian Observatory for Human Rights, says reinforcements consisting of about 60 vehicles reached Deir el-Zour after noon.

Abdul-Rahman gave a higher death toll, saying troops shot dead three people in the nearby village of Tibni when they tried to stop advancing troops by throwing stones.

Activists say the crackdown on protesters seeking President Bashar Assad's ouster has killed more than 1,600 civilians since mid-March.

THIS IS A BREAKING NEWS UPDATE. Check back soon for further information. AP's earlier story is below.

BEIRUT (AP) — Syrian troops stormed a suburb of the capital Damascus and a town near the Iraqi border, killing at least five people in the latest raids as the government intensifies its crackdown on protesters ahead of the Muslim holy month of Ramadan, activists said Saturday.

Activists expect anti-government demonstrations to escalate during Ramadan, which begins early next week. The raids by security forces appear to be an attempt by President Bashar Assad's regime to prevent wide-scale demonstrations when Muslims being the month of fasting from dawn to dusk.

Authorities have waged a brutal crackdown that activists say has killed more than 1,600 civilians since the protests against the Assad family's 40-year-old rule began in mid-March.

The government has sought to discredit those behind the protests by saying they are terrorists and foreign extremists, rather than true reform-seekers.

The London-based Syrian Observatory for Human Rights said four people were killed during a raid on the Damascus suburb of Kiswah Friday night. It also said that one person was killed when troops entered the eastern border town of al-Boukamal near Iraq's border.

The observatory said the deaths in Kiswah and al-Boukamal raised Friday's death toll to 12.

Mohammed Abdullah, a spokesman for the Local Coordination Committees, which track the protests in Syria, said at least six people were killed in the Kiswah raid. He said at least 22 were killed Friday.

Ammar Qurabi, who heads the National Organization for Human Rights in Syria, said 19 people were killed on Friday, including three in Kiswah and two in al-Boukamal.

It was not clear why the numbers were different but each group is known to have its own sources throughout Syria.

Tens of thousands of protesters calling for the ouster of Assad's regime took to the streets throughout Syria Friday, urging fellow citizens who have remained on the sidelines to join them.

The observatory said Saturday that 1,888 people have been killed since the uprising began, including 1,519 civilians. It said the rest were members of the military and security forces.

The observatory is known to be more conservative about the numbers of people killed. Other groups such as Qurabi's NOHRS and the LCC put the death toll among civilian well above 1,600.

The uprising has been the most serious threat to the 40-year ruling dynasty of the Assad family.

Assad, who inherited power in 2000 after the death of his father, President Hafez Assad, has made a series of overtures to try to ease the growing outrage. He lifted the decades-old emergency laws that gave the regime a free hand to arrest people without charge, granted Syrian nationality to thousands of Kurds — a long-ostracized minority — and issued several pardons
pi_100132990
quote:
A Syrian army colonel said that he has defected with "hundreds" of soldiers and warned the regime against launching a crackdown on the eastern oil hub of Deir ez-Zor. The man, identifying himself as Colonel Riad al-Asaad, said in a telephone call to AFP news agency in Nicosia that he was speaking from inside Syria "near the Turkish border".

"I am the commander of the Syrian Free Army," he said. "We are hundreds," he added of the number of troops under his command. The claim could not be independently verified. But the caller warned the Syrian regime against carrying out any security operations in Deir ez-Zor, where activists said a massive military convoy, including tanks, deployed on Saturday.

"I warn the Syrian authorities that I will send my troops to fight with the (regular) army if they do not stop the operations in Deir ez-Zor," Al-Asaad said.
quote:
Abdullah Al-Furati, a member of Syria's local co-ordinating committees from Deir ez-Zor, told Al Jazeera that several soldiers joined demonstrators to protect them from security forces that have been trying to storm Joura district in Deir ez-Zor province.

Security forces have shelled Qisour district in Deir ez-Zor damaging the minaret of the Khaldid Bin al-Walid mosque. The security forces have been trying to enter the area but residents have fought them off, Al-Furat said.
http://blogs.aljazeera.net/liveblog/syria
  zaterdag 30 juli 2011 @ 19:16:45 #236
pi_100133043
quote:
Je hebt NATO niet nodig voor een burgeroorlog. :+
pi_100133063
Vooralsnog, zelfs nu, lijken het niet heel veel militairen te zijn. Desondanks geen goed teken voor het regime. En ik vrees uiteindelijk voor alle Syriërs ook.
  zaterdag 30 juli 2011 @ 19:34:27 #238
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_100133483
Hopelijk gaat de Syrische regering binnenkort vallen. Ik snap niet dat de leger nog zoveel mensen schiet. :N
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
pi_100151477
Tientallen doden in Hama deze ochtend. Leger lijkt grootschalige aanval begonnen.
pi_100151941
het waren llemaal demonstrties in kleinere steden. men zei, pas als het inDamascus groeit, dan is er wat gaande. Wel, daar zijn we nu.
  zondag 31 juli 2011 @ 12:39:10 #241
93664 waht
Mushir
  zondag 31 juli 2011 @ 15:22:30 #242
168091 Cobra4
mr. Dkut
pi_100157836
Syrische leger richt slachting aan in Hama

HAMA - Syrische tanks hebben zondagochtend de stad Hama bestormd en tientallen mensen gedood, meldden ooggetuigen. Het leger had de stad bijna een maand omsingeld nadat de bewoners massaal hadden betoogd tegen de president.

Een arts meldde dat minstens 24 bewoners zijn omgekomen door beschietingen door de tanks. Er zouden ruim 50 gewonden zijn gevallen. Het Syrische Observatorium voor Mensenrechten sprak later op basis van ziekenfunctionarissen over 45 doden 100 gewonden. Een andere mensenrechtenorganisatie sprak over 95 doden en 121 gewonden.

„Tanks vallen ons aan vanuit vier richtingen. Ze schieten willekeurig met machinegeweren en rijden over wegversperringen van de bewoners heen”, aldus de arts. De water- en elektriciteitsvoorziening is afgesloten door het leger. Sluipschutters bevolken de daken van gebouwen in de stad met circa 700.000 inwoners.

President Bashar al-Assad treedt al enkele maanden hardhandig op tegen betogers die zijn aftreden en democratie eisen. Sinds maart zouden in het hele land ruim 1600 mensen zijn gedood en bijna 3000 mensen zijn verdwenen.

Hama, ruim 200 kilometer ten noorden van de hoofdstad Damascus, was in 1982 het toneel van een opstand tegen de vader van de huidige president, die de revolte hard neersloeg. Er vielen toen naar schatting 30.000 doden.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)n_Syri__.html?p=28,1
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_100158297
quote:

Met alle respect hoor maar Iran schiet niet met tanks op burgers. De Pasdaran is zo goed georganiseerd dat ze demonstraties in de kiem kunnen smoren. Bovendien kiezen veel Iraniërs eieren voor hun geld.
pi_100159524
quote:
3.11pm: Hours before the Baggara tribe leader, Sheikh Nawaf al-Bashir, was arrested (see 3.01pm), he told Reuters he was striving to stop armed resistance to a military assault by the Syrian army on the provincial capital of Deir Ezzor and to convince inhabitants to stick to peaceful methods, despite killings by security forces, the news agency reports.

Secret police agents arrested Bashir - who commands the loyalty of an estimated 1.2 million Baggara- in Ein Qirsh district of Damascus on Saturday afternoon, they said.

3.01pm: Sheikh Nawaf al-Bashir, the leader of the main Baggara tribe in the rebellious province of Deir Ezzor has been arrested by Syrian forces, opposition sources have told Reuters.

Bashir was a key supporter of the so-called Damascus Declaration which opposition leaders issued in 2005 to press for reform. He says he has been interrogated by the security services more than 75 times.

Iyad El-Baghdadi, on Twitter, says that another member of the Baqqara tribe, speaking on al-Jazeera Arabic, warned the government of an armed response if Bashir is not released by 5pm (3pm BST - i.e. it has just passed).
http://www.guardian.co.uk(...)a-middle-east-unrest

Klinkt goed. Dat zou dan een aan Irak grenzende stam zijn, met waarschijnlijk relaties met stammen / clans / families, hoe je het ook wilt noemen, in Irak (denk ik).
pi_100198573
ma 01 aug 2011, 15:49
Syrisch leger zet aanval op betogers voort

DAMASCUS - Ook maandag hebben de Syrische autoriteiten de strijd tegen de demonstrerende bevolking voortgezet. Tanks beschoten voor de tweede dag op rij de stad Hama. De steden Deir al-Zor en Albu Kamal werden eveneens aangevallen. Daarbij kwamen vermoedelijk tientallen mensen om.

De Syrische president Bashar al-Assad prees het leger maandag voor de inzet. De militairen hebben volgens Assad hun „loyaliteit aan het volk en het land” bewezen. De president stelde verder dat Syrië in staat is om elke „samenzwering” te verpletteren. Hij wil de „kwaadaardige aanval“ op zijn land afslaan, met behulp van zijn „unieke eigenschappen” die het land „immuun” zouden maken voor complotten.

In Syrië betogen inwoners al maanden tegen het bewind van Assad, die het leger met harde hand terug laat slaan. De betogers willen het vertrek van de president en hervormingen. Sinds maart zouden in het hele land ruim 1600 mensen zijn gedood.

Zondag begon het leger nog een offensief tegen de stad Hama. Daardoor kwamen 97 mensen om het leven, aldus activisten en artsen. De internationale gemeenschap heeft het geweld veroordeeld. De Europese Unie besloot de sancties tegen het Syrische bewind aan te scherpen.

Een militaire interventie lijkt echter uitgesloten. De Britse minister van Buitenlandse Zaken, William Hague, zei maandag enkel meer internationale druk te willen uitoefenen. Ook NAVO-chef Anders Fogh Rasmussen stelde dat een humanitaire interventie niet aan de orde is.

De VN-Veiligheidsraad zal maandag in spoedzitting bijeenkomen om te spreken over de situatie in Syrië. Rusland en China hebben al aangegeven sancties tegen het Arabische land niet te willen steunen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=buitenland
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_100198728
ma 01 aug 2011, 13:38
EU verscherpt sancties tegen Syrië

BRUSSEL - De Europese Unie verscherpt de sancties tegen het bewind in Syrië na het bloedbad in de stad Hama. Dat heeft een woordvoerder van EU-buitenlandvertegenwoordiger Cathy Ashton maandag bekendgemaakt.

Nog eens vijf hoge regeringsfunctionarissen, die betrokken zouden zijn bij het neerslaan van de protesten van de oppositie, krijgen een reisverbod naar de EU en hun tegoeden in Europa worden bevroren. De EU-landen zijn het hierover maandag eens geworden. Vorige maand waren soortgelijke sancties al afgekondigd tegen een dertigtal andere leden van het bewind.

Volgens Ashton is het regime van president Assad niet bereid om de hervormingen door te voeren die het heeft beloofd. Ashton stelt dat de Syrische overheid de burgerbevolking moet beschermen en dat het geweld hervormingen in de weg staat. Zij roept Damascus op de vrijheid van meningsuiting te respecteren, politieke gevangenen vrij te laten en een dialoog met de oppositie aan te gaan.

pi_100198836
Hague sluit militaire interventie Syrië uit

LONDEN - De Britse minister van Buitenlandse Zaken, William Hague, heeft maandag gepleit voor „meer internationale druk” op Syrië. Hij sluit echter een militaire interventie in het Arabische land uit.

Hague reageerde voor de BBC op het hardhandige optreden van het Syrische leger tegen betogers zondag in de stad Hama. Daarbij zijn volgens mensenrechtenactivisten en bronnen in ziekenhuizen zeker 97 mensen omgekomen.

Ook NAVO-chef Anders Fogh Rasmussen liet weten dat een humanitaire interventie niet aan de orde is. Volgens Rasmussen wijkt de situatie in Syrië sterk af van die in Libië, waar het buitenland wel ingreep toen de regering geweld gebruikte tegen burgers.

Dat komt omdat de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties geen mandaat heeft gegeven voor ingrijpen in Syrië. De landen die Syrië omringen zijn ook tegen een interventie.

Rusland heeft maandag gezegd „ernstig bezorgd” te zijn over het grote aantal doden en gewonden in Hama. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Moskou noemde het gebruik van geweld tegen burgers en „vertegenwoordigers van de staatsstructuren” onaanvaardbaar.

pi_100209644
net terug na 2 weken in syrie te zijn geweest.
zondag was ik nog bij hama.

Buiten Hama en Deir al ZOur is er weinig aan de hand. Zelfs in Hama waar ik vorige week nog was is (was) er niets aan de hand, alle winkels open en genoeg mensen op straat en in de cafeteria's. Alleen op de ring wegen stonden wat opgeschoten jongeren met stokken/zwaarden. Ze hadden zelf weg afzettingen gebouwd. Een enkeling hield een bordje omhoog wat riep om het aftreden van Assad (vol spelfouten :D ) De rook die je op veel filmpjes boven Hama ziet komt niet door tanks, maar door banden die ze op de weg liggen en in brand steken.
Het leger controleerde alleen aan de ingangen van Hama de paspoorten/ id kaarten, verder lieten ze die jongeren met rust.

Zondag (gisteren) was het leger het blijkbaar zat en zijn ze binnengevallen. Het gaat de goede kant op, het tuig word eindelijk opgeruimd ! Vergeet niet dat de meeste mensen in Hama er ook niet blij van worden, ze worden tegengehouden door opstandelingen als ze naar hun werk willen, kunnen 's nachts niet meer veilig over straat , ect etc.

Voor het eind van de ramadan is er weer rust in Syrie!
zoals jij nu bent was ik ook ooit, zoals ik nu ben zul jij nooit worden.
pi_100209886
quote:
0s.gif Op zondag 31 juli 2011 11:53 schreef Monidique het volgende:
het waren llemaal demonstrties in kleinere steden. men zei, pas als het inDamascus groeit, dan is er wat gaande. Wel, daar zijn we nu.
ROFL. Weet je wel waar je over praat? Damascus telt 4 miljoen inwoners, die paar duizend demonstranten zijn niks. Dream on met je daar zijn we nu...
zoals jij nu bent was ik ook ooit, zoals ik nu ben zul jij nooit worden.
  maandag 1 augustus 2011 @ 22:13:12 #250
pi_100211202
quote:
'Syrische tanks nemen Hama weer onder vuur'

Syrische tanks beschieten vanavond 'lukraak' woonwijken van de stad Hama. Dat meldden getuigen. Zij spraken van de hevigste beschietingen sinds het leger zondag met grof geschut de aanval op de stad inzette.

'De granaten vallen elke 10 seconden', aldus een bewoner telefonisch vanuit Hama. Op de achtergrond waren het gedreun van artillerie en explosies te horen. Over eventuele slachtoffers is nog niets bekend.
Ook eerder op de dag beschoten tanks de stad. Daarbij zouden vier doden zijn gevallen. Gisteren doodde het leger in Hama circa 100 mensen.

Al vijf maanden is een opstand gaande tegen het bewind van president Bashar al-Assad. Volgens mensenrechtenactivisten heeft de strijd al aan circa 1600 burgers het leven gekost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')