abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98197713
OP is van andere FOKKER, dit is gewoon 2e deel...had laatste post.

Zo typisch vind ik dat. Rokers zijn echt beroepsverslaafden volgens mij. Ze wijken vaak voor niets als het om hun verslaving gaat en trekken zich vrij weinig van anderen aan. Toch zou je denken dat als een roker een beetje verstand heeft, dat die dan zouden stoppen met roken...

Een vriendin van mij is een vrij zware roker (ik denk een pakje of twee/drie per week). Onlangs is iemand in haar "directe" omgeving overleden aan longkanker. Die persoon was rond de 50 jaar en rookte stevig (een pakje per dag) en had het dus duidelijk uitgelokt/aan zichzelf te danken. Die persoon heeft lang geleden voordat de uitzaaiingen fataal werden.

Als iemand in mijn omgeving zo zou doodgaan zou ik van pure schrik stoppen met roken. En toch rookt die vriendin van mij stug door? Ben ik nou zo wereldvreemd of zijn rokers gewoon junks?

Laatste post :

quote:
Dat zeggen ze allemaal...

Zelfs als het echt zo is, dan vraag ik me af....Do you have a death wish?
Je weet dat t slecht voor je is...je weet dat t verslavend werkt....en toch ga je roken....

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2011 13:03:59 ]
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:03:57 #2
241730 Klonterpot
Je geld of je never
pi_98197803
Ja, rokers zijn inderdaad zwaar verslaafd.
The remedy is the experience.
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:04:01 #3
185327 Thory
Weet wat goed voor je is
pi_98197807
Om eerlijk te zijn heb ik dat ook met chocolade. :{
En wat slecht voor je is.
pi_98197881
In mijn omgeving zijn er mensen die al JAREN zonder enkele problemen roken, dus wat is in GODSNAAM je punt TS? er zijn mensen die dood zijn gegaan door GLUTEN, is iedereen die brood eet een JUNK?

Je hebt een zwart/wit denkwijze TS.
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_98197928
quote:
Dat zeggen ze allemaal...

Zelfs als het echt zo is, dan vraag ik me af....Do you have a death wish?
Je weet dat t slecht voor je is...je weet dat t verslavend werkt....en toch ga je roken....
Tuurlijk.... _O- _O-
''Without self knowledge, without understanding the working and functions of his machine, man cannot be free, he cannot govern himself and he will always remain a slave.''
pi_98198003
Als je het niet begrijpt is dat dan niet een goeie reden om er geen mening/oordelen over te hebben?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_98198046
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:05 schreef Bredemug het volgende:
In mijn omgeving zijn er mensen die al JAREN zonder enkele problemen roken, dus wat is in GODSNAAM je punt TS? er zijn mensen die dood zijn gegaan door GLUTEN, is iedereen die brood eet een JUNK?

Dat de gezondheidsproblemen zich voornamelijk pas na langere tijd openbaren is niet voldoende afschrikwekkend?
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:09:19 #8
185327 Thory
Weet wat goed voor je is
pi_98198052
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:05 schreef Bredemug het volgende:

Je komt over als iemand die probeert te stoppen, klopt dat?
pi_98198060
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
Onlangs is iemand in haar "directe" omgeving overleden aan longkanker. Die persoon was rond de 50 jaar en rookte stevig (een pakje per dag) en had het dus duidelijk uitgelokt/aan zichzelf te danken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeanne-Louise_Calment

Het opmerkelijkst is nog dat ze tot 5 jaar voor haar dood gerookt heeft. Haar gezondheid en relatief jonge voorkomen schreef ze zelf toe aan een dieet van olijfolie, port en een kilo chocola per week

:')
pi_98198069
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:09 schreef Thory het volgende:

[..]

Je komt over als iemand die probeert te stoppen, klopt dat?
Ik ben juist begonnen VANWEGE de voordelen.
pi_98198146
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:09 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

Dat de gezondheidsproblemen zich voornamelijk pas na langere tijd openbaren is niet voldoende afschrikwekkend?
Dat geldt voor alles in het leven, inclusief supermarkt voedsel, dus wat is je punt? Tenzij je een paleodiet neemt, leven op puur vlees en groenten in het wild.
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:12:57 #12
185327 Thory
Weet wat goed voor je is
pi_98198206
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:09 schreef Bredemug het volgende:

[..]

Ik ben juist begonnen VANWEGE de voordelen.
Jouw rookverslaving is een statement tegen de verdrukkende veeleisendheid van de maatschappij? Die ken ik nog niet. :o
pi_98198213
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:11 schreef Bredemug het volgende:

[..]

Dat geldt voor alles in het leven, inclusief supermarkt voedsel, dus wat is je punt? Tenzij je een paleodiet neemt, leven op puur vlees en groenten in het wild.
Ja, jij wil beweren dat brood eten op lange termijn net zo slecht voor je is als roken?
pi_98198228
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:13 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

Ja, jij wil beweren dat brood eten op lange termijn net zo slecht voor je is als roken?
Je moest eens weten.
pi_98198273
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:13 schreef Bredemug het volgende:

[..]

Je moest eens weten.
:') Ik hoop dat je gewoon aan het trollen bent.
pi_98198291
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:12 schreef Thory het volgende:

[..]

Jouw rookverslaving is een statement tegen de verdrukkende veeleisendheid van de maatschappij? Die ken ik nog niet. :o
De maatschappij is ook een kudde schappen die alles wat ze lezen en zien geloven zonder zich erin te verdiepen.
pi_98198394
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:06 schreef Bredemug het volgende:

[..]

Tuurlijk.... _O- _O-
Dus roken kan geen kwaad? Roken is goed voor je? Dan ben je verkeert geinformeerd. Sorry dat ik je dat nieuws moet vertellen :(

:') :') :')
pi_98198401
quote:
3s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:14 schreef Superlam het volgende:

[..]

:') Ik hoop dat je gewoon aan het trollen bent.
Nee ik troll niet.

1. http://www.greenmedinfo.c(...)intolerance-sayer-ji
2. http://www.sott.net/artic(...)nd-Wheat-Intolerance

Goed begin in celiac disease en causaal verband met BROOD (Gluten)
pi_98198431
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:13 schreef Slacentrifuge het volgende:

[..]

Als je wist wat er tegenwoordig allemaal (voornamelijk vanwege economische redenen) in brood zit zou je enkel en alleen in zo'n pak nog een sneetje brood vastpakt:

woensdag 15 juni 2011 @ 13:19:33 #20
185327 Thory
Weet wat goed voor je is
pi_98198473
Maar alle gekheid op een stokje. Ik vind roken stinken. En rokers stinken zelf ook. Je ruikt het gelijk wanneer een roker de ruimte binnenkomt. Slaat op de keel.
pi_98198516
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:17 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dus roken kan geen kwaad? Roken is goed voor je? Dan ben je verkeert geinformeerd. Sorry dat ik je dat nieuws moet vertellen :(

:') :') :')
Ja het kan kwaad tenzij je additieve vrije tabak rookt, dan niet.
pi_98198533
In het eerste deel al gepost over het roken.
Lijkt een beetje het Microsoft/Apple gebeuren te worden.

Laat de gene gewoon roken die willen roken, laat de gene die bier drinken gewoon bier drinken.
Zolang anderen er geen last van hebben is het oke, roken mag al op steeds minder plaatsen en het lijkt erop dat sommigen gewoon wat moeten hebben te zeuren om te zeuren.

En ja, ik rook, alleen wel netjes, zorg dat anderen er geen last van hebben.uit
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:25:44 #23
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_98198723
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:04 schreef Thory het volgende:
Om eerlijk te zijn heb ik dat ook met chocolade. :{
Maar (pure) chocolade is juist gezond. :9
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_98198838
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:25 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

25 kilo ervan in je mik schuiven weer niet.
  woensdag 15 juni 2011 @ 13:33:35 #25
185327 Thory
Weet wat goed voor je is
pi_98199067
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:25 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Bah.
pi_98199692
Heeft dit topique het al tot een tweede deel geschopt. :')
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_98199953
ik vind eigenlijk dat mensen die niet roken eens moeten stoppen met zeggen het is niet goed voor je.
natuurlijk weet ik dat het niet goed is. Maar ik rook wel maakt dat mij nou zo erg? ben ik nu meteen een klootzak? nee ik blijf het zelfde alleen ik heb soms een peuk in me mond.

dus laat mensen roken zeg er alleen wat van als ze in jou buurt roken ofzo. want dan mag je wat zeggen vind ik.

ps: als roker moet je wel rekening houden met de niet rokers vind ik.
pi_98202385
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:53 schreef jantje1992 het volgende:
ik vind eigenlijk dat mensen die niet roken eens moeten stoppen met zeggen het is niet goed voor je.
natuurlijk weet ik dat het niet goed is. Maar ik rook wel maakt dat mij nou zo erg? ben ik nu meteen een klootzak? nee ik blijf het zelfde alleen ik heb soms een peuk in me mond.

dus laat mensen roken zeg er alleen wat van als ze in jou buurt roken ofzo. want dan mag je wat zeggen vind ik.

ps: als roker moet je wel rekening houden met de niet rokers vind ik.
Waarom zouden niet-rokers niet mogen zeggen dat het niet goed voor je is? Dat is toch zo? Jullie hebben alle recht om te roken als jullie dat willen, maar niet-rokers hebben ook alle recht om af en toe wat logische vraagstellingen te bedenken lijkt me. En persoonlijk snap ik gewoon niet dat je voor de eerste keer een sigaret wilt gaan roken. Heb je dan zo'n hekel aan je lichaam en aan jezelf dat je dat allemaal weg gooit voor een sigaretten-verslaving? Want als je er aan begint weet je dat t verslavend is. Als het je niks kan bommen dat roken slecht is, waarom mogen wij dat dan niet meer benoemen? Dan raakt het je toch niet?
  woensdag 15 juni 2011 @ 14:59:54 #29
238372 DrD00m
Hmmpf Hmmpf
pi_98202760
Omdat je je moet bemoeien met je eigen dingen en niet met de keuzes van een ander :)
Als je last van de rook heb zeg je er wat van, maar anders gewoon :X

Ieder z'n eigen leven en eigen keuzes. (en nee... ik rook niet en nooit gedaan ook :) )
pi_98202964
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 14:51 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Waarom zouden niet-rokers niet mogen zeggen dat het niet goed voor je is? Dat is toch zo? Jullie hebben alle recht om te roken als jullie dat willen, maar niet-rokers hebben ook alle recht om af en toe wat logische vraagstellingen te bedenken lijkt me. En persoonlijk snap ik gewoon niet dat je voor de eerste keer een sigaret wilt gaan roken. Heb je dan zo'n hekel aan je lichaam en aan jezelf dat je dat allemaal weg gooit voor een sigaretten-verslaving? Want als je er aan begint weet je dat t verslavend is. Als het je niks kan bommen dat roken slecht is, waarom mogen wij dat dan niet meer benoemen? Dan raakt het je toch niet?
Omdat juist dit belerende toontje maar eens de kop ingedrukt moet worden.
pi_98203920
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

Omdat juist dit belerende toontje maar eens de kop ingedrukt moet worden.
Kortom...rokers mogen hun mening vertellen en mogen zeggen dat niet rokers zich geen dingen af mogen vragen.....maar mensen die zich gewoon gezond iets afvragen mogen hun mening niet kwijt? Ik heb persoonlijk geen last van rokers o.i.d., ik vraag me alleen af hoe mensen tot het besluit komen om te gaan roken :) Wat is daar mis mee? Maar in plaats van te antwoorden word er meteen in de verdediging geschoten...tja, go figure!

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2011 15:26:27 ]
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:27:01 #32
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_98204016
quote:
En persoonlijk snap ik gewoon niet dat je voor de eerste keer een sigaret wilt gaan roken. Heb je dan zo'n hekel aan je lichaam en aan jezelf dat je dat allemaal weg gooit voor een sigaretten-verslaving?
Als je begint met roken ben je 15 of 16 en denk je dat je onsterfelijk en onkwetsbaar bent.
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_98204390
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:27 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Als je begint met roken ben je 15 of 16 en denk je dat je onsterfelijk en onkwetsbaar bent.
Denk dat het meer te maken heeft dat veel mensen beginnen te roken om er gewoon bij te horen. De ''stoere'' kinderen roken immers! Daarbij zullen ze zich inderdaad voorhouden dat ze toch niks kan gebeuren :) Maar de hoofdoorzaak lijkt het me dus niet. Ik ben ook 15/16 geweest en toen voelde ik mij echt niet onkwetsbaar of iets dergelijks. Ik had gewoon de wil kracht om van sigaretten af te blijven en ik was slim genoeg om niet te gaan roken om ''stoer'' gevonden te worden of omdat andere leeftijdsgenoten het deden...het heeft alleen maar nadelen, dus waarom zou je ermee beginnen? Omdat het lekker is? God, ik heb genoeg rokers gehoord die vertellen dat de eerste keren gewoon vies is. Waarom zijn ze dan doorgegaan? Juist...

Maar mijn mening is zo onderhand wel duidelijk :P Rokers kan ik toch niet overtuigen om ermee te gaan stoppen ^^
  woensdag 15 juni 2011 @ 15:38:20 #34
344885 MajorTom.
kkharde shine
pi_98204554
Waarom stoppen met iets dat lekker is en ik voor mijn plezier doe?
Lekker boeiend dat ik wellicht ooit aan de gevolgen dood zou kunnen gaan.

Bill Hicks _O_

[ Bericht 41% gewijzigd door MajorTom. op 15-06-2011 15:45:11 ]
You're travelling through another dimension, a dimension not only of sight and sound but of mind; a journey into a wondrous land whose boundaries are that of imagination—next stop, the Twilight Zone!
pi_98204772
Volgens mij is het punt van dit topic niet zozeer om rokers aan te vallen maar gaat het om de vraag: ondanks dat het zo duidelijk is dat het heel slecht voor je is, waarom roken mensen toch? Wat gaat er om in het hoofd van een roker? Maakt het rokers echt niet uit dat de kans om op relatief jonge leeftijd te overlijden veel groter is? Of is er een andere reden?
Overigens vindt ik het argument 'er zijn veel mensen die oud worden ondanks het roken dus waar heb je het over' altijd erg slecht. Het lijkt me duidelijk dat (stevig) roken de kans op 'vroegtijdig' overlijden aanzienlijk verhoogt. Natuurlijk zijn er mensen die nergens last van lijken te hebben, maar het risico neemt ernstig toe. De vraag blijft dus waarom mensen dit risico willen nemen. Ik zeg zelf dus niet dat rokers moeten stoppen, dat moeten ze zelf weten (mits ze er anderen niet mee lastig vallen). Maar de vraag van TS is dus volgens mij: waarom neemt men dit risico voor lief? Wat gaat er om in het hoofd van rokers?
pi_98205232
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:43 schreef Mellow_Yellow het volgende:
Volgens mij is het punt van dit topic niet zozeer om rokers aan te vallen maar gaat het om de vraag: ondanks dat het zo duidelijk is dat het heel slecht voor je is, waarom roken mensen toch? Wat gaat er om in het hoofd van een roker? Maakt het rokers echt niet uit dat de kans om op relatief jonge leeftijd te overlijden veel groter is? Of is er een andere reden?
Overigens vindt ik het argument 'er zijn veel mensen die oud worden ondanks het roken dus waar heb je het over' altijd erg slecht. Het lijkt me duidelijk dat (stevig) roken de kans op 'vroegtijdig' overlijden aanzienlijk verhoogt. Natuurlijk zijn er mensen die nergens last van lijken te hebben, maar het risico neemt ernstig toe. De vraag blijft dus waarom mensen dit risico willen nemen. Ik zeg zelf dus niet dat rokers moeten stoppen, dat moeten ze zelf weten (mits ze er anderen niet mee lastig vallen). Maar de vraag van TS is dus volgens mij: waarom neemt men dit risico voor lief? Wat gaat er om in het hoofd van rokers?
Ik heb de originele OP niet gemaakt hoor :P Was een eerste deel gemaakt door iemand anders die zich af vroeg waarom mensen door blijven roken als ze zien dat een naaste komt te overlijden. Ik heb daarop gesteld dat een betere vraag is ( zoals jij al aangaf ) : Waarom neemt men dit risico, en waarom BEGINT men sowieso met roken, omdat het vrij duidelijk is dat het slecht voor je is. Dat mensen die al jaren roken, niet stoppen als een naaste eraan overlijd is vrij logisch...je bent verslaafd. Betere vraag is dus...waarom kies je ervoor om verslaafd te raken, en gezondheidrisico's te hebben?
pi_98205392
ik bekijk het zo dood ga ik toch ooit. dus wat maakt het me nou uit als ik nu lekker geniet van me leven met een sigaret? stel ik ga nu stoppen ik heb dus misschien(weet niet hoe het voelt) een gevoel van ik mis iets. en ik word ongeveer 86 maar dan heb ik lang geleefd met een gevoel van ik mis iets. en stel dat ik met het roken ongeveer 79 word die aantal jaar boeit me echt niets hoor.

ik zeg niet dat ik me lichaam naar de klote wilt helpen door het roken. maar ik vind het roken gewoon erg lekker.

en dat ons er even op wijzen dat roken slecht is waarom het is mijn leven toch niet de jouwe. ik bemoei me toch ook niet met jullie leven.

en het staat al op elk pakkie dat roken slecht voor je is dus wij zien het toch wel elk moment als je er 1 wilt opsteken.
pi_98205405
''Roken ? We lossen het samen wel op''

Jammer alleen dat de anti-rokers asocialen zijn.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_98205473
Who fucking cares?

Als ik een sigaret opsteek en de persoon naast me begint als een gek te hoesten met tranen en al, zal ik het best uitbranden.
Wil je niet 'meeroken'? Dan ga je maar ergens anders staan.

Alsjeblieft zeg. :{w
"Whatever I was looking for was always you."Rumi
pi_98205569
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:55 schreef jantje1992 het volgende:
ik bekijk het zo dood ga ik toch ooit. dus wat maakt het me nou uit als ik nu lekker geniet van me leven met een sigaret? stel ik ga nu stoppen ik heb dus misschien(weet niet hoe het voelt) een gevoel van ik mis iets. en ik word ongeveer 86 maar dan heb ik lang geleefd met een gevoel van ik mis iets. en stel dat ik met het roken ongeveer 79 word die aantal jaar boeit me echt niets hoor.

ik zeg niet dat ik me lichaam naar de klote wilt helpen door het roken. maar ik vind het roken gewoon erg lekker.

en dat ons er even op wijzen dat roken slecht is waarom het is mijn leven toch niet de jouwe. ik bemoei me toch ook niet met jullie leven.

en het staat al op elk pakkie dat roken slecht voor je is dus wij zien het toch wel elk moment als je er 1 wilt opsteken.
Ik kan me inderdaad voorstellen dat een paar jaar niet zo heel veel boeit. Maar wat nou als je op je 50e al kanker krijgt. Dan ben je nog nieteens met pensioen. Ik zou mijn kleinkinderen toch ook nog wel willen meemaken.
pi_98205632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:57 schreef Johnfuckinmayer het volgende:
Who fucking cares?

Als ik een sigaret opsteek en de persoon naast me begint als een gek te hoesten met tranen en al, zal ik het best uitbranden.
Wil je niet 'meeroken'? Dan ga je maar ergens anders staan.

Alsjeblieft zeg. :{w
Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren als ik op het perron of het terras met een deofles in het rond zou gaan spuiten, omdat ik dat lekker vind ruiken.
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:01:31 #42
194833 Hanoying
pi_98205670
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:34 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Denk dat het meer te maken heeft dat veel mensen beginnen te roken om er gewoon bij te horen. De ''stoere'' kinderen roken immers! Daarbij zullen ze zich inderdaad voorhouden dat ze toch niks kan gebeuren :) Maar de hoofdoorzaak lijkt het me dus niet. Ik ben ook 15/16 geweest en toen voelde ik mij echt niet onkwetsbaar of iets dergelijks. Ik had gewoon de wil kracht om van sigaretten af te blijven en ik was slim genoeg om niet te gaan roken om ''stoer'' gevonden te worden of omdat andere leeftijdsgenoten het deden...het heeft alleen maar nadelen, dus waarom zou je ermee beginnen? Omdat het lekker is? God, ik heb genoeg rokers gehoord die vertellen dat de eerste keren gewoon vies is. Waarom zijn ze dan doorgegaan? Juist...

Maar mijn mening is zo onderhand wel duidelijk :P Rokers kan ik toch niet overtuigen om ermee te gaan stoppen ^^
Ik voelde mij wel onkwetsbaar op mijn vijftiende, bovendien was roken stoer. Brave kinderen zaten binnen in de aula en de stoere onafhankelijke kinderen die stonden op het schoolplein te roken. Het leven was mooi en de wereld lag aan de voeten van de helden op het schoolplein, niet aan de voeten van de sukkels in de aula. Ongezond? Het zal best maar voorlopig deed ik de veldloop in 12 minuten en liep ik hem desnoods dubbel en deden de brillies binnen er 30 minuten over.

Zo werkt het op de middelbare school en vervolgens raak je verslaafd. En waarom niet? Het duurt echt wel even voordat je van je onkwetsbaarheidsgevoel af bent en in eerste instantie is roken gewoon leuk. Van je 20e tot je 25e zit je op de uni en drink je veel bier, stap je 4 keer per week en rook je met zijn allen het huis blauw. Wederom heb je een stuk meer plezier dan figuren zoals jij die hun leven doorkomen met gepieker over de vraag "waarom mensen dingen doen die slecht voor ze zijn".

Roken is leuker dan je denkt. Als je nooit gerookt hebt dan heb je het idee dat roken een must is waar de roker geen plezier aan beleeft maar dat is niet het geval. Even een sigaretje, even het klantoor uit om te neuzelen met je medestrijders. lekkker...

Je begint met roken omdat je niet beter weet, je blijft roken omdat het een essentieel onderdeel van je routine wordt en je lichaam er ook nog eens ontzettend verslaafd aan wordt.

Ik ben zelf nu 3 jaar gestopt na meer dan 10 jaar (veel) gerookt te hebben. Waarom gestopt? Tja.. Het is superslecht en ik wil niet dood. Er komt een kleine aan, het leven is mooi, ik houd van mijn vrouw en ik wil graag lang leven. Roken past daar niet bij, ik benhelaas geen 15 meer. Toch mis ik het roken nog steeds, roken is leuekr dan je denkt!

:P
pi_98205802
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:00 schreef Mellow_Yellow het volgende:

[..]

Ik vraag me wel eens af wat er zou gebeuren als ik op het perron of het terras met een deofles in het rond zou gaan spuiten, omdat ik dat lekker vind ruiken.
probeer maar en je zal erachter komen?
pi_98206016
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:59 schreef Mellow_Yellow het volgende:

[..]

Ik kan me inderdaad voorstellen dat een paar jaar niet zo heel veel boeit. Maar wat nou als je op je 50e al kanker krijgt. Dan ben je nog nieteens met pensioen. Ik zou mijn kleinkinderen toch ook nog wel willen meemaken.
ik zal je eerlijk zeggen op het moment dat mijn vrouw zwanger is ga ik stoppen. Want ik wil niet dat mijn kindere en kleinkinder mij zien roken.

maar op dit moment hoef ik me daar nog geen zorgen over te maken. Dus ja ik ga gewoon lekker door.
pi_98206119
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:08 schreef jantje1992 het volgende:

[..]

ik zal je eerlijk zeggen op het moment dat mijn vrouw zwanger is ga ik stoppen. Want ik wil niet dat mijn kindere en kleinkinder mij zien roken.

maar op dit moment hoef ik me daar nog geen zorgen over te maken. Dus ja ik ga gewoon lekker door.
ja dit.
Voor hen heb ik het dan wel weer over. Als mijn vriend/man er enorme moeite mee heeft ook.
pi_98206127
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:03 schreef Johnfuckinmayer het volgende:

[..]

probeer maar en je zal erachter komen?
Mijn punt is natuurlijk dat ik vermoed dat mensen het niet zouden waarderen. Maarja, moeten ze maar ergens anders gaan staan. :{w
pi_98206208
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:10 schreef Mellow_Yellow het volgende:

[..]

Mijn punt is natuurlijk dat ik vermoed dat mensen het niet zouden waarderen. Maarja, moeten ze maar ergens anders gaan staan. :{w
Ik begrijp je punt. Begrijp jij mijn punt dan ook? Als ik iets niet moet doen omdat anderen dat niet waarderen, kan ik net zo goed mezelf helemaal van kant maken aangezien er mensen ook last van mij hebben, mij niet waarderen etc. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld.
pi_98206403
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:01 schreef Hanoying het volgende:

[..]

Ik voelde mij wel onkwetsbaar op mijn vijftiende, bovendien was roken stoer. Brave kinderen zaten binnen in de aula en de stoere onafhankelijke kinderen die stonden op het schoolplein te roken. Het leven was mooi en de wereld lag aan de voeten van de helden op het schoolplein, niet aan de voeten van de sukkels in de aula. Ongezond? Het zal best maar voorlopig deed ik de veldloop in 12 minuten en liep ik hem desnoods dubbel en deden de brillies binnen er 30 minuten over.

Zo werkt het op de middelbare school en vervolgens raak je verslaafd. En waarom niet? Het duurt echt wel even voordat je van je onkwetsbaarheidsgevoel af bent en in eerste instantie is roken gewoon leuk. Van je 20e tot je 25e zit je op de uni en drink je veel bier, stap je 4 keer per week en rook je met zijn allen het huis blauw. Wederom heb je een stuk meer plezier dan figuren zoals jij die hun leven doorkomen met gepieker over de vraag "waarom mensen dingen doen die slecht voor ze zijn".

Roken is leuker dan je denkt. Als je nooit gerookt hebt dan heb je het idee dat roken een must is waar de roker geen plezier aan beleeft maar dat is niet het geval. Even een sigaretje, even het klantoor uit om te neuzelen met je medestrijders. lekkker...

Je begint met roken omdat je niet beter weet, je blijft roken omdat het een essentieel onderdeel van je routine wordt en je lichaam er ook nog eens ontzettend verslaafd aan wordt.

Ik ben zelf nu 3 jaar gestopt na meer dan 10 jaar (veel) gerookt te hebben. Waarom gestopt? Tja.. Het is superslecht en ik wil niet dood. Er komt een kleine aan, het leven is mooi, ik houd van mijn vrouw en ik wil graag lang leven. Roken past daar niet bij, ik benhelaas geen 15 meer. Toch mis ik het roken nog steeds, roken is leuekr dan je denkt!

:P
Om deze hele post moest ik echt keihard lachen. Als je begint met roken weet je niet beter? Kom op zeg...er staan waarschuwingen op elk pakje en zowat iedereen word ermee opgevoed thuis/op school dat roken slecht is. Je kiest er dus gewoon voor om ongezond te gaan leven en waarschijnlijk eerder zal sterven dan als je niet zou roken. Natuurlijk zijn er rokers die gewoon 80-90 worden maar er is genoeg aangewezen dat veel rokers eerder sterven dan als ze niet zouden roken. En dan kun je wel zeggen...ach, wat zijn 2-3 jaartjes ; maar als die tijd nadert zijn 2-3 jaartjes opeens erg veel, vooral als je kleinkinderen hebt of iets dergelijks.

Ik was dan zo'n binnen-in-de-aula type op de middelbare school maar ik wil tenminste niet dood. Ik ga niet roken omdat je anders niet word toegelaten tot de ''coole'' mensen die later lekker vroeg dood gaan. Je verpest je longen er gewoon mee. Weet je wel hoeveel mensen alles zouden opgeven voor een stel gezonde longen? Omdat ze een ziekte hebben opgelopen waar ze niet voor gekozen hebben. En rokers gooien hun longen zo weg ; die kiezen er gewoon voor om hun lichaam te beschadigen.

Bovendien overschat je mij. Ik maak me echt niet dagelijks zorgen om rokers. Ik heb het originele topic niet eens geopend, ik reageerde alleen maar. Ik heb wel betere dingen om aan te denken...een mooi leven bijvoorbeeld ( met verminderde kans op ziektes!!! ). Ik vind mijn leven vrij geslaagd, dus nee ; rokers hebben niet meer plezier in het leven dan non-rokers. Jullie maken zo veel excuses maar punt is dat je er gewoon voor kiest om eerder dan gepland dood te gaan en je lichaam te vernietigen. Het is maar wat je leuk vind! :D

Wel enorm respect dat je bent gestopt! Daar heb ik dan wel weer respect voor! Dat lukt niet iedereen namelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2011 16:17:36 ]
pi_98206410
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:12 schreef Johnfuckinmayer het volgende:

[..]

Ik begrijp je punt. Begrijp jij mijn punt dan ook? Als ik iets niet moet doen omdat anderen dat niet waarderen, kan ik net zo goed mezelf helemaal van kant maken aangezien er mensen ook last van mij hebben, mij niet waarderen etc. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld.
Je hebt ook wel een beetje gelijk, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Maar ik ben nog altijd wel blij dat ik nu naar het cafe kan zonder de hele avond in de rook te staan. Dan rook je toch echt aanzienlijk mee en kan bovendien meteen je hele outfit meteen daarna in de was en kan ik mijn haar gaan wassen om die stinklucht eruit te krijgen. Maarja, waar trek je inderdaad de grens tussen andere mensen lastig vallen en nou eenmaal niet altijd met anderen rekening kunnen houden. Dus ja, op het perron b.v. vind ik dan weer wel kunnen, mits er nog voldoende ruimte is voor mij om de rook uit de weg te gaan en niet meteen weer in de volgende rookwalm te staan (daarom vind ik de rookpaal een fijne toevoeging).
pi_98206464
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 12:52 schreef Bredemug het volgende:

[..]

American Spirit, Additieve vrije tabak en peuken rook ik niet vanwege de toegevoegde troep.
Je hebt ook sigaretten van American Spirit. :)
signatuurloos
pi_98206493
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:08 schreef jantje1992 het volgende:

[..]

Begrijpelijk. Wel jammer dat mijn broer deze belofte niet is nagekomen. Ik hoop niet dat mijn neefje ooit zal denken 'papa doet het ook' en dan gaat roken. Dat zal natuurlijk nooit de enige factor zijn die bepaald of hij wel of niet gaat roken maar het zal vast niet helpen.
pi_98206541
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:17 schreef Mellow_Yellow het volgende:

[..]

Je hebt ook wel een beetje gelijk, je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Maar ik ben nog altijd wel blij dat ik nu naar het cafe kan zonder de hele avond in de rook te staan. Dan rook je toch echt aanzienlijk mee en kan bovendien meteen je hele outfit meteen daarna in de was en kan ik mijn haar gaan wassen om die stinklucht eruit te krijgen. Maarja, waar trek je inderdaad de grens tussen andere mensen lastig vallen en nou eenmaal niet altijd met anderen rekening kunnen houden. Dus ja, op het perron b.v. vind ik dan weer wel kunnen, mits er nog voldoende ruimte is voor mij om de rook uit de weg te gaan en niet meteen weer in de volgende rookwalm te staan (daarom vind ik de rookpaal een fijne toevoeging).
Tuurlijk, ik heb ook echt geen problemen om dan buiten te gaan staan. Toen ik nog niet rookte kreeg ik de geur ook nauwelijks weg. De rookpalen op perrons enzo vind ik ook ideaal, dan ga je maar een einde verderop staan.
Ik moet wel even toevoegen: moeders met kinderwagens en een sigaretje in hun had mogen echt echt even ^&#(*)@(!! :{w
  woensdag 15 juni 2011 @ 16:41:31 #53
194833 Hanoying
pi_98207696
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Om deze hele post moest ik echt keihard lachen. Als je begint met roken weet je niet beter? Kom op zeg...er staan waarschuwingen op elk pakje en zowat iedereen word ermee opgevoed thuis/op school dat roken slecht is.
Maar als je 15 of 16 bent dan dringt dat toch helemaal niet door joh. Als het goed is niet in ieder geval, je bent op dat moment zo vol hoop en levensvreugde dat je inderdaad redeneert volgens lijnen als "ach.. 75 of 80.. whatever... dan ben ik toch al oud" en "mij gebeurt toch niets".

Zo redeneren de meeste rokers op die leeftijd. Daarom zijn de rokers op de middelbare school ook vaak wat makkelijker in de omgang dan de "binnen-in-de-aula-type's" die zich op hun vijftiende al wel zorgen maken over alles. Er zit wel een kern van waarheid in de "alle leuke mensen rookten bij mij op school" generalisatie..

In dit topic zie je ook voorbeelden van de "ach.. 75 of 80.. whatever" mentaliteit:

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 15:55 schreef jantje1992 het volgende:
ik bekijk het zo dood ga ik toch ooit. dus wat maakt het me nou uit als ik nu lekker geniet van me leven met een sigaret? stel ik ga nu stoppen ik heb dus misschien(weet niet hoe het voelt) een gevoel van ik mis iets. en ik word ongeveer 86 maar dan heb ik lang geleefd met een gevoel van ik mis iets. en stel dat ik met het roken ongeveer 79 word die aantal jaar boeit me echt niets hoor..
Die jongen is waarschijnlijk ook niet zo oud. Dat je echter ook als beginnende 30er kapot kan gaan aan keelkanker terwijl je een perfect leven had met een goede baan, een nieuwe audi onder je kont, een supervrouw en een klein kindje wordt dan echt nog niet als serieus risico meegewogen. En ja dat heb ik van dichtbij meegemaakt..
pi_98208780
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:17 schreef Mellow_Yellow het volgende:

[..]

Ik ben ook wel blij met het rookverbod. Zeker toen ik zondag in een café zat waar wel gerookt mocht worden, ben ik op een gegeven moment gewoon gevlucht, omdat het niet meer te doen was.
signatuurloos
pi_98209320
quote:

[..]

De eerste keer dat ik rookte, was ik 12 jaar en inderdaad een beetje stoer doen. Gelukkig snel gestopt met die onzin. Helaas een paar jaar geleden ging het weer heel slecht met me. Last van heftige crisissen tot randpsychoses en was dus weer begonnen met roken, omdat het wel degelijk hielp. En geloof me, op zo'n moment denk je echt niet na over je toekomst, want dat is toch één groot zwart vlak.
Ik weet het, het is stom, zwak, slecht en het stinkt, maar het heeft me wel geholpen in die periode. Verder wil ik wel zeker stoppen. Het liefst ga ik dan ook met niet-rokers om, zodat de verleiding minder groot is.
signatuurloos
pi_98209733
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 16:41 schreef Hanoying het volgende:

Zo redeneren de meeste rokers op die leeftijd. Daarom zijn de rokers op de middelbare school ook vaak wat makkelijker in de omgang dan de "binnen-in-de-aula-type's" die zich op hun vijftiende al wel zorgen maken over alles. Er zit wel een kern van waarheid in de "alle leuke mensen rookten bij mij op school" generalisatie..

Mag ik weten wat jij slikt/snuift/whatever? Want wat je nu loopt te verkondigen is natuurlijk dikke onzin. Mensen die roken zijn socialer? Mensen die roken zijn stoerder? Mensen die roken zijn leuk? LOL. Het enige verschil tussen rokers en niet rokers ( die jij dan meteen '' binnen in de aulo types '' noemt -_- ) is dat de niet rokers zich niet laten meeslepen en de vreugde en zin in het leven elders vandaan halen dan in ongezonde sigaretten. Je bent niet opeens socialer, leuker of stoerder als je rookt. Als je dat echt denkt...sorry, maar dat is gewoon raar.
  woensdag 15 juni 2011 @ 17:30:54 #57
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98210226
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:19 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Mag ik weten wat jij slikt/snuift/whatever? Want wat je nu loopt te verkondigen is natuurlijk dikke onzin. Mensen die roken zijn socialer? Mensen die roken zijn stoerder? Mensen die roken zijn leuk? LOL. Het enige verschil tussen rokers en niet rokers ( die jij dan meteen '' binnen in de aulo types '' noemt -_- ) is dat de niet rokers zich niet laten meeslepen en de vreugde en zin in het leven elders vandaan halen dan in ongezonde sigaretten. Je bent niet opeens socialer, leuker of stoerder als je rookt. Als je dat echt denkt...sorry, maar dat is gewoon raar.
het zal de perceptie zijn, Wat wel onzin is is dat pubers die niet beginnen met roken dit doen omdat het slecht voor je is, nee het is gewoon vies, want ze gaan net zo goed ff naar de snackbar of tanken wat bier...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_98211902
quote:
3s.gif Op woensdag 15 juni 2011 17:30 schreef Re het volgende:

[..]

het zal de perceptie zijn, Wat wel onzin is is dat pubers die niet beginnen met roken dit doen omdat het slecht voor je is, nee het is gewoon vies, want ze gaan net zo goed ff naar de snackbar of tanken wat bier...
Ik ben nooit begonnen met roken omdat het gewoon ongezond is. Punt. Vergelijken met snackbar of drinken...tja, ik snap het ergens wel, maar roken is toch net iets gevaarlijker dan een frietje ( dat is immers niet zo verslavend ) of een glaasje bier.

Maarja, wat kan mij het boeien hoe anderen hun leven vergooien door te roken, zolang ik maar zorg voor mezelf en dat doe ik! Ik rook niet, ik drink niet ; maar heb toch enorm plezier in t leven, en daar heb ik geen drank/rook voor nodig :D
pi_98212617
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
Maarja, wat kan mij het boeien hoe anderen hun leven vergooien door te roken, zolang ik maar zorg voor mezelf en dat doe ik! Ik rook niet, ik drink niet ; maar heb toch enorm plezier in t leven, en daar heb ik geen drank/rook voor nodig :D
Dat is toch alleen maar goed? :? ^O^
signatuurloos
  woensdag 15 juni 2011 @ 18:34:02 #60
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98212915
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 18:09 schreef AlwaysHappy het volgende:
Maarja, wat kan mij het boeien hoe anderen hun leven vergooien door te roken
Hun leven vergooien nog wel. Je kunt het ook overdrijven. Zwaar overdrijven. Heel holier than thou, dat dan weer wel.

Was getekend,

Een ex-roker die 27 jaar gerookt heeft, ruim twee jaar is gestopt en gelukkig niet in een enge anti is veranderd.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_98230647
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 02:02 schreef Isamara87 het volgende:
Ik kachel al vanaf da ik 12 was jongen merk er niks van en dood gaan we toch wel, Als iemand er last van heb dan paf ik wel buiten de deur. En kanker komt weinig voor in de familie dus ik maak me weinig zurgen heur.
je krijgt er niet alleen kanker van. Je voeten willen er ook nog wel es vanaf vallen door dat gepaf.

Tijdens mijn coschap op de vaatchirurgie (vaatchirurgie --> kanker, waar?) voeren we een hopeloze strijd tegen de gangreneuze wonden en elke dag bij de visite wordt er gezucht: als hij nou es zou KAPPEN met roken ging die voet een stuk beter.

Weet je hoeveel duizenden euro's aan stents en andere zaken er in die kapotte rokersvaten gaan? :') En het is water naar de zee dragen aangezien de peuk gewoon blijft. Heb ik daarvoor al die jaren gestudeerd?

[ Bericht 1% gewijzigd door _Lily_ op 15-06-2011 23:41:10 ]
pi_98230697
als je perse dood wil, fine by me, maar ga niet eerst de gezondheidszorg willens en wetens op kosten jagen. Ik zeg premie voor rokers omhoog
pi_98232294
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 23:33 schreef _Lily_ het volgende:
als je perse dood wil, fine by me, maar ga niet eerst de gezondheidszorg willens en wetens op kosten jagen. Ik zeg premie voor rokers omhoog
Wat is dat nu weer voor populistisch geneuzel? Rokers leven korter en kosten de maatschappij juist minder. [update] Rokers het goedkoopst voor samenleving :W
  donderdag 16 juni 2011 @ 08:09:53 #64
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98237042
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 23:32 schreef _Lily_ het volgende: Heb ik daarvoor al die jaren gestudeerd?

Ik gok van niet. Je zult toch maar iets van geneeskunde gestudeerd hebben en dan zieke mensen moeten helpen die zelf hun gezondheid in gevaar brengen. Ik heb heel veel meelij met je. Voor die domme lui doe je het toch niet? Je doet je werk tenslotte het liefst enkel voor mensen die in alles onschuldig zijn.
Maar ja, dat onderscheid maakt die verdomde eed van Hippocrates niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Copycat op 16-06-2011 08:41:31 ]
pi_98237240
quote:
13s.gif Op donderdag 16 juni 2011 00:02 schreef Techno het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor populistisch geneuzel? Rokers leven korter en kosten de maatschappij juist minder. [update] Rokers het goedkoopst voor samenleving :W
Premie omhoog voor rokers is best een goed idee. Weet je wel hoeveel mensen er zouden zijn die dolblij zouden zijn met gezonde longen, omdat hun eigen longen door een niet-door-hun-veroorzaakte-oorzaak kapot zijn gegaan? En rokers gooien hun longen bij wijze van gewoon weg.
pi_98240260
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:09 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik gok van niet. Je zult toch maar iets van geneeskunde gestudeerd hebben en dan zieke mensen moeten helpen die zelf hun gezondheid in gevaar brengen. Ik heb heel veel meelij met je. Voor die domme lui doe je het toch niet? Je doet je werk tenslotte het liefst enkel voor mensen die in alles onschuldig zijn.
Maar ja, dat onderscheid maakt die verdomde eed van Hippocrates niet.
Er is ook een middenweg hoor. Er zijn ook mensen die inderdaad zelf hebben bijgedragen aan hun ziekte maar zich nu voor 100% inzetten om beter te worden

Daar heb ik geen probleem mee. Ik zet me toch ook voor 100% in om zo'n persoon beter te maken? Waarom hijzelf dan niet?

Je hebt ook mensen die zichzelf een torenhoog BMI hebben gegeten. Komen nu voor maagverkleining. Doen er daarna alles aan om een gezond gewicht te krijgen (en nee dat betekent niet dat je nooit meer een frietje mag, maar je moet gewoon bewust eten)

Maar dan heb ik geen probleem. Maar wat zie je vaak bij rokers? Die paffen gwn door Ookal is hun been eraf. Over stoppen willen ze soms niet eens horen. En wij maar redderen met wondzorg en proberen het resterende stukje been van bloed te voorzien. Daar heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan en daarvoor word ik geen arts.
  donderdag 16 juni 2011 @ 10:46:46 #67
262 Re
Kiss & Swallow
pi_98240402
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:42 schreef _Lily_ het volgende:

[..]

Er is ook een middenweg hoor. Er zijn ook mensen die inderdaad zelf hebben bijgedragen aan hun ziekte maar zich nu voor 100% inzetten om beter te worden

Daar heb ik geen probleem mee. Ik zet me toch ook voor 100% in om zo'n persoon beter te maken? Waarom hijzelf dan niet?

Je hebt ook mensen die zichzelf een torenhoog BMI hebben gegeten. Komen nu voor maagverkleining. Doen er daarna alles aan om een gezond gewicht te krijgen (en nee dat betekent niet dat je nooit meer een frietje mag, maar je moet gewoon bewust eten)

Maar dan heb ik geen probleem. Maar wat zie je vaak bij rokers? Die paffen gwn door Ookal is hun been eraf. Over stoppen willen ze soms niet eens horen. En wij maar redderen met wondzorg en proberen het resterende stukje been van bloed te voorzien. Daar heb ik gewoon een gruwelijke hekel aan en daarvoor word ik geen arts.
dan zou ik me serieus gaan afvragen of je wel het juiste beroep hebt gekozen.... ik zou geen zin hebben in een belerende en bevooroordeelde arts
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_98240609
Ik zeg het gewoon plain en hard: ik ben ook maar een mens en ik zie niet in waarom ik me zou moeten inzetten om iemands been te redden als die persoon dat loopt tegen te werken met dat gepaf terwijl het al een uiterst moeilijk proces is om iemands been te redden als het eenmaal vernaaid is.

Het is dat je de plicht hebt om het te doen. Je hebt een eed afgelegd en je kan geen patiënten afwijzen. Maar ik doe het in die gevallen dus omdat ik MOET van de wet en niet omdat ik zoveel medegevoel heb. Dat komt pas als die patiënt zich ook een beetje gaat inzetten en tenminste PROBEERT om te stoppen

Ik ben dan ook zwaar allergisch voor het argument: het is mijn lichaam en het is mijn keus om te roken
pi_98240777
quote:
3s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:46 schreef Re het volgende:

[..]

dan zou ik me serieus gaan afvragen of je wel het juiste beroep hebt gekozen.... ik zou geen zin hebben in een belerende en bevooroordeelde arts
Ik weet van mezelf dat ik voor mij het juiste beroep heb gekozen. Daarover ga ik niet in discussie. Ik ben anders toch gek dat ik ermee doorga?

Ik hou dan ook altijd braaf m'n mondje dicht tegen de patiënt  vette pech, ik verdien gewoon mijn brood. En als ze geen arts willen die zegt waar het op staat omdat het belerend is, want ja, inderdaad komen de meeste van zulke patiënten met wat jij zegt: Nouja, dan hou ik m'n mond wel. Hij gaat ledematen verliezen als hij niet naar mijn belerende zegje luistert maar dat moet dan maar hè. Het boeit mij dan verder ook niet

maar denk maar niet dat ik de enige ben die er zo over denkt. Je zou es moeten horen hoe artsen onderling over zulke patiënten praten. En zwaar terecht ook, we zien de shit elke dag, dus daar mogen artsen ook best een mening over hebben.

[ Bericht 13% gewijzigd door _Lily_ op 16-06-2011 11:05:08 ]
pi_98241131
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 08:28 schreef AlwaysHappy het volgende:
Premie omhoog voor rokers is best een goed idee. Weet je wel hoeveel mensen er zouden zijn die dolblij zouden zijn met gezonde longen, omdat hun eigen longen door een niet-door-hun-veroorzaakte-oorzaak kapot zijn gegaan? En rokers gooien hun longen bij wijze van gewoon weg.
Waarom denk je dat je automatisch recht hebt op de organen van een ander?

Buiten dat, en hoe moet dat dan met mensen die hun organen verpesten door drank of vetzucht?
pi_98241244
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 10:52 schreef _Lily_ het volgende:
Ik ben dan ook zwaar allergisch voor het argument: het is mijn lichaam en het is mijn keus om te roken
Het is anders een onvervreemdbaar recht voor iedereen om op zijn eigen manier ten gronde te gaan. Maar jij hebt het niet zo hoog op met het recht op zelfbeschikking begrijp ik?
pi_98241510
quote:
5s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:10 schreef Techno het volgende:

[..]

Het is anders een onvervreemdbaar recht voor iedereen om op zijn eigen manier ten gronde te gaan. Maar jij hebt het niet zo hoog op met het recht op zelfbeschikking begrijp ik?
Niet als ik de zooi moet opknappen haha. Roep mij er dan niet bij.

Zoals ik al zei: ik doe natuurlijk m'n uiterste best maar meer omdat ik MOET dan omdat ik wil. Gelukkig heb
ik nog genoeg andere patiënten bij wie ik wel de nodige vreugde haal uit mijn werk.

Maar als ik het goed begrijp is er dan geen vuiltje aan de lucht toch? Ik heb recht op mijn eigen mening en de patiënt komt niets tekort want je doet gewoon je werk
pi_98241672
quote:
5s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:07 schreef Techno het volgende:

[..]

Buiten dat, en hoe moet dat dan met mensen die hun organen verpesten door drank of vetzucht?
Ik zou nog maar eens teruglezen ik heb
net een heel stuk getypt over de gemiddelde opvatting over mensen die
een maagverkleining krijgen vanwege overgewicht.

Die mensen WILLEN afvallen. Dat maakt nou het hele verschil met rokers. Die willen niet en daar heb ik een hekel aan
pi_98241805
quote:
Ik zeg het gewoon plain en hard: ik ben ook maar een mens en ik zie niet in waarom ik me zou moeten inzetten om iemands been te redden als die persoon dat loopt tegen te werken met dat gepaf terwijl het al een uiterst moeilijk proces is om iemands been te redden als het eenmaal vernaaid is.

Het is dat je de plicht hebt om het te doen. Je hebt een eed afgelegd en je kan geen patiënten afwijzen. Maar ik doe het in die gevallen dus omdat ik MOET van de wet en niet omdat ik zoveel medegevoel heb. Dat komt pas als die patiënt zich ook een beetje gaat inzetten en tenminste PROBEERT om te stoppen

Mede dankzij ons heb jij plenty werk. ;)
* pepper_961 steekt er tevreden nog eens 1-tje op
The waves you made will always be
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:34:44 #75
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98242103
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:19 schreef _Lily_ het volgende:

Niet als ik de zooi moet opknappen haha. Roep mij er dan niet bij.

Jij hebt echt het verkeerde beroep gekozen.
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:36:52 #76
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_98242187
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2011 13:02 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ben ik nou zo wereldvreemd of zijn rokers gewoon junks?
Rokers zijn gewoon junks.
pi_98242285
quote:
5s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:07 schreef Techno het volgende:

[..]

Ik bedoel alleen maar te zeggen.....er zijn talloze mensen die er niet voor KIEZEN om ongezonde longen te krijgen, maar die krijgen ze toch door factoren en oorzaken waar hunzelf niks aan kunnen doen met hun leefpatroon.

Ik vind het daarom gewoon stom dat rokers er VRIJWILLIG voor kiezen om hun longen naar de maan te helpen. Want dat is gewoon zo. En dan gaan klagen dat ze nieuwe longen nodig hebben omdat ze kanker oplopen of een of andere ziekte?

Ik vind het daarom oneerlijk dat zo'n roker eerder gezonde longen krijgt dan iemand wie er verder niks aan kan doen dat hij/zij slechte longen heeft. Ik heb totaal GEEN respect voor mensen die zomaar hun longen weggooien en vervolgens gaan klagen maar wel gewoon doorroken.

Dit is een discussie over roken, dus mijn posts baseer ik daarop. Maar als je alcohol erbij haalt....
Er zijn mensen die af en toe een biertje drinken...tja, in de huidige samenleving is dat vrijwel normaal ( zelf drink ik geen druppel ). Maar er is een verschil tussen keiharde alcoholisten en mensen die alleen op feestjes even een wijntje drinken. Maar ook voor alcoholisten die gaan klagen dat ze ziek zijn geworden en nieuwe nieren nodig hebben o.i.d......ook geen respect voor.

Ik heb wel enorm respect voor mensen die de wil kracht hebben om ergens mee te stoppen ( roken, drinken , whatever ) , maar voor de groepen die ik zojuist benoemd heb....nee.

@ Copycat : Waarom heeft ze een verkeerd beroep gekozen? Omdat ze mensen in wil laten zien dat er gezondere manieren zijn om te leven? Ze probeert mensen te helpen ( dat doen dokters toch? ) dus ik snap niet waarom jij vind dat ze een verkeerd beroep heeft gekozen? Omdat ze menselijk is en mensen iets aanraad? Dat doen dokters nou eenmaal. Dokters gaan over gezondheid namelijk!
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:41:19 #78
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98242357
Omdat ze overloopt van altruïstische naastenliefde. Onbevooroordeeld. Zonder aanzien des persoons.
pi_98242595
Je kan t dokters moeilijk kwalijk nemen dat ze je voor gaan lichten over je gezondheid. Als hun het niet doen, doet niemand t. Lachwekkende aanname dat omdat ze mensen advies geeft ( dat doen dokters nu eenmaal ), en omdat ze een eigen mening heeft ( dokters zijn ook mensen ), ze maar een andere baan moet zoeken....
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:49:09 #80
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98242715
Het gaat niet om het advies geven, maar om het neerbuigende toontje.
pi_98242771
quote:
14s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:41 schreef Copycat het volgende:
Omdat ze overloopt van altruïstische naastenliefde. Onbevooroordeeld. Zonder aanzien des persoons.
Ik vind het ook het grootste voorbeeld van altruïstische naastenliefde als ik hard werk voor andermans been terwijl de eigenaar er rustig nog 1 opsteekt en er dus geen waarde aan hecht
pi_98242828
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:49 schreef Copycat het volgende:
Punt is dat, hoe dokters of mensen het ook zeggen, rokers zich meteen al aangevallen voelen en het dan maar gooien op de manier hoe dokters het brengen wat dokters dan meteen betweterig maken. Er is gewoon geen goede manier om het mensen aan het verstand te peuteren. Ze luisteren ( vaak ) toch niet. In plaats van dat rokers iets aan hun verslaving doen ( wat sommigen wel doen, daarvoor respect! ), vinden ze het makkelijker om de dokters neerbuigend te noemen. Punt.
  donderdag 16 juni 2011 @ 11:52:05 #83
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98242843
quote:
1s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:50 schreef _Lily_ het volgende:

Ik vind het ook het grootste voorbeeld van altruïstische naastenliefde als ik hard werk voor andermans been terwijl de eigenaar er rustig nog 1 opsteekt en er dus geen waarde aan hecht
quote:
Maar ik doe het in die gevallen dus omdat ik MOET van de wet en niet omdat ik zoveel medegevoel heb.
Uhuh.
pi_98242926
quote:
7s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:49 schreef Copycat het volgende:
Ja wat anders, zie bovenstaande post. Daar kan je, mijns inziens, gewoon geen respect voor hebben toch?

En dat laat ik merken ook binnen de grenzen wat kan en afhankelijk van de omstandigheden.

Vrijheid van meningsuiting
pi_98242954
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:52 schreef Copycat het volgende:

[..]

[..]

Uhuh.
Ze werkt voor t been, terwijl de eigenaar van t been niet eens fatsoenlijk meewerkt. Zij maakt zich dus drukker om de patient dan de patient zelf. Dus ja, dat is naastenliefde. Doet er niet toe of ze het leuk vind of niet, maar ze doet het wel.
pi_98243071
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:51 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Punt is dat, hoe dokters of mensen het ook zeggen, rokers zich meteen al aangevallen voelen en het dan maar gooien op de manier hoe dokters het brengen wat dokters dan meteen betweterig maken. In plaats van dat rokers iets aan hun verslaving doen ( wat sommigen wel doen, daarvoor respect! ), vinden ze het makkelijker om de dokters neerbuigend te noemen. Punt.
Precies. En dat ligt niet aan mij dus voel ik me ook niet in het minst aangesproken als zo iemand kermt dat ik het verkeerde beroep heb gekozen.

De roker heeft namelijk verslavingsproblematiek terwijl ik braaf niets anders dan m'n werk doe. Einde verhaal
  donderdag 16 juni 2011 @ 12:00:20 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_98243144
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juni 2011 11:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ze werkt voor t been, terwijl de eigenaar van t been niet eens fatsoenlijk meewerkt. Zij maakt zich dus drukker om de patient dan de patient zelf. Dus ja, dat is naastenliefde. Doet er niet toe of ze het leuk vind of niet, maar ze doet het wel.
Nee, ze doet het omdat ze het moet. Niet mijn woorden.
pi_98243415
quote:
10s.gif Op donderdag 16 juni 2011 12:00 schreef Copycat het volgende:

[..]

Nee, ze doet het omdat ze het moet. Niet mijn woorden.
Precies. Maar ik doe het wel ;) en dat telt. Of moet ik nog zin hebben ook als iemand mijn werk negatief beïnvloedt
door een niet-coöperatieve houding. Ik zou zeggen: maak eerst zelf zin, dan krijg ik het ook. Hoe kan je verwachten dat iemand zin heeft om iets voor je te doen als je het zelf voor JEZELF niet eens kan opbrengen?

Wat een gekkigheid serieus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')