Lente mag ook best veel. Dwz, ze mag d'r stoffen pop meenemen onder de douche en ze mag d'r vieze handjes aan d'r broek afvegen. Maar gevaarlijke dingen of handelingen waarmee ze iets stuk kan maken, mag ze pertinent niet. En daar probeer ik ook zo duidelijk mogelijk in te zijn. Dingen die niet mogen, mogen ook echt nooit, zonder uitzondering. Zo hebben we nu bijvoorbeeld een houtkachel buiten staan. Er heeft nog geen vlammetje in gebrand, maar ze mag er onder geen beding aankomen. Ze heeft het twee keer geprobeerd en de derde keer krege ze de waarschuwing dat ze op de gang zou moeten als ze het nog een keer zou doen. Dan zie 'r nog een keer twijfelen, maar houdt toch besluiten om het maar te laten.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:24 schreef simmu het volgende:
sserpente, beterschap! klinkt idd als 6de ziekte. selene en ravi hebben het allebei gehad. bij allebei was het ziekige gelijk de dag nadat ze de vlekjes/pukkeltjes kregen weg![]()
wb de rest; je legt het veel beter uit dan ik, maar zo doen wij dingen hier ook! ik vind het vaak lastig uitleggen aan anderen (familie incluus) omdat de kinderen hier aan de ene kant best veel mogen, maar aan de andere kant wij ook heel streng en strict zijn in wat niet mag.
jaa die is er inderdaad! Dat was een heel leuk topic!quote:Op donderdag 16 juni 2011 22:24 schreef Ssserpente het volgende:
Was er niet ooit een leuk topic over je kinderen leuke dingen laten mogen, zoals met kleren aan onder de douche gaan en kamperen in de achtertuin?
Dat bedoel ik eigenlijk met veel mogen. Ik probeer bewust om niet meteen 'nee' te roepen omdat ik iets raar vind of niet in mijn belevingswereld past.
nog gefeliciteerd julliequote:Op donderdag 16 juni 2011 21:51 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik kom Truus aanmelden hier. 12 juni is ze 1 geworden. Waar blijft de tijd?
Ik ben geen uitgebreide poster. Meelezen gaat me zelfs vaak al te snel
Maar goed, ik ga m'n best doen
Ja? Dat zie ik er helemaal niet in. Daarmee schrijf je haar denk ik een mate van intentionaliteit toe die ze niet heeft. Dat hoge gillen hoort gewoon bij haar; Ivan gilt op een andere manier. Ik herken deze manier van gillen wel van het dochtertje van mijn nicht. Die gilt ook zo als ze moe of hongerig is.quote:Op donderdag 16 juni 2011 20:14 schreef Ssserpente het volgende:
Ik vind het het er meer op lijken alsof ze het bewust doet om reactie uit te lokken. Vooral door haar manier van gillen.
Vind ik interessant om te lezen, maar hoe pakje je dezelfde situatie aan op het ogenblik dat Ivan nog niet kon uitleggen wat hij precies wou? Geen kritiek, gewoon duidelijk interesse omdat Thomas zijn woordenschat nog zo beperkt is dat hij zich op die manier niet kan uitdrukken.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:43 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het trouwens heel leuk om te lezen over jullie opvoedstijlen. Zo mag Ivan denk ik best veel niet en zijn we (lees: ben ik) behoorlijk streng, maar ik ben dan weer niet van het straffen en op de gang zetten.
Als Ivan zijn bord wegsmijt negeer ik zijn gedrag niet maar vraag ik: "Wat wil je?" Ik heb gemerkt dat dat een vraag is waar hij iets mee kan nu hij kan praten, in tegenstelling tot een vraag als "Wat is er?". Meestal geeft hij aan wat hij wil, en als het iets is wat ik hem kan/wil geven dan krijgt hij het. Als het iets is wat ik hem niet kan/wil geven dan bevestig ik dat hij het wil ('Ivan wil mama's bestek!') en daarna leg ik met opgave van reden uit dat hij het niet krijgt en wat ik hem wel kan bieden.
Het werkt hier. En dat lijkt me het belangrijkste, dat je iets doet waarvan je merkt dat het kwartje bij je kind valt. Ik sta er bijvoorbeeld echt van te kijken wat Esmee zegt, Stiemie! Jemig, dat ze dat allemaal begrijpt!
Ja, er staan echt een heleboel tips in! Ik weet nu al dat het lastig wordt een samenvatting te schrijven, want er staat echt véél in. Een van de dingen die ik wel interessant vind is de 'win-win compromise'. Dat komt neer op het volgende: dreumesjes zijn gewend om aan de lopende band te verliezen. Ze zijn kleiner, minder sterk en minder handig dan grotere kinderen en volwassenen. Je kunt een dreumes heel blij maken door hem ook eens te laten winnen en flink te benadrukken dat jij degene bent die toe moet geven. Je deumes wil bijvoorbeeld geen A maar B en jij probeert eerst te onderhandelen en zegt vervolgens: "Nou vooruit, jij mag B! Jij krijgt ook altijd je zin!" Daarover schrijft hij ook het volgende:quote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:59 schreef miss_sly het volgende:
Dus zoeken naar de kleine dingetjes die de situatie net genoeg kunnen veranderen om weer wat rustiger te worden, zodat ze kunnen luisteren? Waren daar ook tips voor?
Proberen voor hem te benoemen wat hij zelf niet kan benoemen. Je weet natuurlijk niet alleen wat je kind wil doordat hij het zegt, maar ook door andere contextuele informatie. Je kunt ook het gedrag beschrijven dat hij vertoont: "Thomas is boos! Heel boos! Thomas wil televisie kijken!"quote:Op vrijdag 17 juni 2011 11:28 schreef leonieke het volgende:
[..]
Vind ik interessant om te lezen, maar hoe pakje je dezelfde situatie aan op het ogenblik dat Ivan nog niet kon uitleggen wat hij precies wou? Geen kritiek, gewoon duidelijk interesse omdat Thomas zijn woordenschat nog zo beperkt is dat hij zich op die manier niet kan uitdrukken.
Arme jij, val je meteen in een driftbui-discussie.quote:Op donderdag 16 juni 2011 21:51 schreef CrazyPrincess het volgende:
Ik kom Truus aanmelden hier. 12 juni is ze 1 geworden. Waar blijft de tijd?
Ik ben geen uitgebreide poster. Meelezen gaat me zelfs vaak al te snel
Maar goed, ik ga m'n best doen
Abosluut hem volgen! Niet dwingen zonder luier op het potje, dan loop je alleen maar kans dat het hem tegen gaat staan en hij straks niks wil. Hij is nog geen 2, hij heeft nog heel lang om spelenderwijs en in zijn tempo daarmee om te leren gaan!quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef mefke79 het volgende:
ik ga zo bijlezen, maar heb even een vraagje: Driekus geeft de laatste tijd steeds aan dat ie moet poepen. Wij roepen dan heel blij, pak potje maar en ga maar zitten. Dat doet ie wel, maar alleen met luier aan. Zonder luier weigert ie gewoon, hij lijkt het eng te vinden ofzo. Wat zouden jullie doen? Dan maar negeren en em gewoon in de luier laten poepen of toch op potje zetten ofzo? Ik vind het een beetje lastig.
is heel normaal hoor (tsjek ook het peutertopic!). gewoon lekker met luier en al laten doen danquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef mefke79 het volgende:
ik ga zo bijlezen, maar heb even een vraagje: Driekus geeft de laatste tijd steeds aan dat ie moet poepen. Wij roepen dan heel blij, pak potje maar en ga maar zitten. Dat doet ie wel, maar alleen met luier aan. Zonder luier weigert ie gewoon, hij lijkt het eng te vinden ofzo. Wat zouden jullie doen? Dan maar negeren en em gewoon in de luier laten poepen of toch op potje zetten ofzo? Ik vind het een beetje lastig.
Hier eigenlijk beetje hetzelfde en wij volgen ookquote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:43 schreef mefke79 het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af, zijn er dan moderne opvoedboeken die niet respectvol naar het kind toe zijn?quote:Op vrijdag 17 juni 2011 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Heel interessant allemaal, Claudia! En het klinkt echt goed, fijn, ook respectvol en rekeninghoudend met het kind in kwestie. Dat vind ik zo reuzebelangrijk!
Ik kom er later uitgebreid op terug, want zit op mijn werk en kan niet echt uitgebreid reageren nu.
er was toch laatste een predikant die oprecht gelooft dat lijfstraffen kinderen helpen? die zal vast ook wel een boek geschreven hebbenquote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af, zijn er dan moderne opvoedboeken die niet respectvol naar het kind toe zijn?
Ik denk dat er opvoedboeken zijn die meer nadruk leggen op de wat de ouder wil in plaats van wat het kind wil.quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk af, zijn er dan moderne opvoedboeken die niet respectvol naar het kind toe zijn?
ik gooi ook nog even het eerste echte bewuste stapje in de herhaling hoorquote:Op vrijdag 17 juni 2011 10:07 schreef simmu het volgende:
ff juichen
ik ben met ravi druk los staan aan het oefenen. hij kan het prima, maar vind het eng. maar we zijn lekker bezigen zonet deed hij helemaal bewust een echt los stapje
niet dat ik hem wegzet en dat hij dan snel in mijn armen rent (meestal de gang van zaken) maar een echt bewsut stapje
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 17 juni 2011 14:26 schreef becky27 het volgende:
Simmu, recht om trots te zijn!! Hier nog zo'n tante die makkelijk aan een handje loopt maar los.... das nog een beetje eng.wat gaat ze schattig!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |