Volgens mij heb jij een beetje een vertekend beeld.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:53 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Nou. Als ik merk hoe rokers zijn, dan vind ik het niet overdreven. Het zijn gewoon verslaafden pur sang.
Het vertekende beeld ligt eerder bij de verslaafden, vermoed ik.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:56 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij een beetje een vertekend beeld.
quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:56 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar natuurlijk. En van tien kilometer hoogte uit een vliegtuig vallen is geheel onschadelijk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vesna_Vulovic
Ja, en andere mensen zijn verslaafd aan soapseries, hardlopen, seks, chocola, of aan FOK!.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:53 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Nou. Als ik merk hoe rokers zijn, dan vind ik het niet overdreven. Het zijn gewoon verslaafden pur sang.
Ja, of gewoon andere mensen nablaten, zo kun je het ook zeggen. Iets wat niet-rokers ook goed kunnen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:57 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Het vertekende beeld ligt eerder bij de verslaafden, vermoed ik.
Maar ja. Cognitieve dissonantie is natuurlijk een wezenlijke eigenschap die uit verslaving volgt.,
Ah ja. Want je bent pas een individu met een eigen mening als je om de zoveel tijd dwangmatig een peuk opsteekt!quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:58 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Ja, of gewoon andere mensen nablaten, zo kun je het ook zeggen. Iets wat niet-rokers ook goed kunnen.
Oftewel: verwar nooit een anecdote met statistiek.quote:
het is een mislukte poging tot troll/zoek iemand die hapt topic eigenlijk, maar goed ieder zijn mening zullen we maar zeggenquote:
Je komt over als iemand die gestopt is met roken en erg graag toch nog een sigaretje wilt, maar dit niet kunt doen en daarom maar af gaat geven op mensen die het wel mogen.quote:
Het ergste vindt ik dat het niet alleen tegen rokers is tegenwoordig. Langzamerhand wordt er een hetze gevoerd tegen iedereen die niet een BMI van 22 heeft, niet 4x in de week een uur sport en niet niet drinkt of rookt (of een combinatie van het bovenstaande).quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik rook zelf niet (meer). Maar vind die reactie van jou best wat overdreven. Vraag me af wat je dan allemaal deed voor je sigaretje: bejaarden beroven ofzo, jezelf hoereren? Ik vind die hetze tegen rokers tegenwoordig best een beetje overdreven eerlijk gezegd.
Dwangmatigquote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:00 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ah ja. Want je bent pas een individu met een eigen mening als je om de zoveel tijd dwangmatig een peuk opsteekt!
...
Dat is natuurlijk ook de functie van fora an sich...quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:24 schreef Kabolter het volgende:
Tja, het tekort aan grote kortetermijngevolgen is denk ik de boosdoener. Zelfde tactiek die de overheid als ware uitvoert als het om accijns voor roken gaat.
Roken is daardoor, zoals zovele verslavingen een 'emotioneel gebeuren'. Alleen dat wat geassocieerd wordt met roken zorgt er al voor dat je hier niet rationeel over kan praten/oordelen.
Kom ik ook meteen bij het volgende punt: ik vind meer dan 90% van de mensen die in dit soort topics posten maar simpele zielen. Een topic gebruiken om een levensstijl goed te praten, of nog erger, indirect de bevestiging wil hebben dat zij het wel goed doen.
Ik denk dat dat te maken heeft met dat het lange termijn effecten zijn.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 11:49 schreef Pipo1234 het volgende:
Zo typisch vind ik dat. Rokers zijn echt beroepsverslaafden volgens mij. Ze wijken vaak voor niets als het om hun verslaving gaat en trekken zich vrij weinig van anderen aan. Toch zou je denken dat als een roker een beetje verstand heeft, dat die dan zouden stoppen met roken...
Een vriendin van mij is een vrij zware roker (ik denk een pakje of twee/drie per week). Onlangs is iemand in haar "directe" omgeving overleden aan longkanker. Die persoon was rond de 50 jaar en rookte stevig (een pakje per dag) en had het dus duidelijk uitgelokt/aan zichzelf te danken. Die persoon heeft lang geleden voordat de uitzaaiingen fataal werden.
Als iemand in mijn omgeving zo zou doodgaan zou ik van pure schrik stoppen met roken. En toch rookt die vriendin van mij stug door? Ben ik nou zo wereldvreemd of zijn rokers gewoon junks?
Nee, het zit hem meer in constant bezig zijn met genoeg te roken bij hebben. Openingstijden in de gaten houden van waar je allemaal rookwaren kan kopen. Op feestjes/visite al vantevoren denken 'oh, daar mag ik niet roken, hm, misschien wat later gaan/eerder weg gaan' etc etc etc. Een van de meest sprekende voorbeelden is de roker die nog even snel 3 sigaretten past voordat hij in het vliegtuig/trein/bus/rookvrije gebouw/whatever stapt. Sommige dingen zijn vrij subtiel maar dat speelt allemaal mee in het brein van de roker.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 12:52 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Ik rook zelf niet (meer). Maar vind die reactie van jou best wat overdreven. Vraag me af wat je dan allemaal deed voor je sigaretje: bejaarden beroven ofzo, jezelf hoereren? Ik vind die hetze tegen rokers tegenwoordig best een beetje overdreven eerlijk gezegd.
Bij dit soort topics vind ik het vaak wel heel typerend. Daarnaast kan een discussie ook als insteek hebben om dingen aan de andere kant te bekijken of op nieuwe informatie uit te komen.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:26 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook de functie van fora an sich...
Wat jij beschrijft geldt echt niet voor iedere roker. Jij hebt het over een leven om je verslaving bouwen, dat is natuurlijk van de gekken.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nee, het zit hem meer in constant bezig zijn met genoeg te roken bij hebben. Openingstijden in de gaten houden van waar je allemaal rookwaren kan kopen. Op feestjes/visite al vantevoren denken 'oh, daar mag ik niet roken, hm, misschien wat later gaan/eerder weg gaan' etc etc etc. Een van de meest sprekende voorbeelden is de roker die nog even snel 3 sigaretten past voordat hij in het vliegtuig/trein/bus/rookvrije gebouw/whatever stapt. Sommige dingen zijn vrij subtiel maar dat speelt allemaal mee in het brein van de roker.
Toen ik stopte met roken viel het me ook vrijwel meteen op dat mijn vrienden die nog wel rookten er een heleboel door lieten bepalen. Is dat erg? Nee, niet direct, het past alleen wel mooi in het plaatje van verslaving. Ik heb het iig altijd zelf ook ervaren (en ervaar het nog steeds) als verslaving.
Wel de regel bij veel rokers. Mensen die nog even snel een sigaretje pakken voordat ze ergens heen gaan. Net zoals mensen die voor hun werk een sigaret MOETEN roken...quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:40 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft geldt echt niet voor iedere roker. Jij hebt het over een leven om je verslaving bouwen, dat is natuurlijk van de gekken.
Het zal bij de één sterker spelen dan bij de ander maar bij elke dagelijkse roker speelt dit soort gedrag hoor. Hoeveel dagelijkse rokers ken jij die denken "ach, pakje peuken vergeten mee te nemen na het werk, dan rook ik maar niet vandaag".quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:40 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Wat jij beschrijft geldt echt niet voor iedere roker. Jij hebt het over een leven om je verslaving bouwen, dat is natuurlijk van de gekken.
Of de bekende sigaret bij het ontbijt/opstaan. Die heb ik zelf nooit gehad trouwens, vond het 's ochtends als ik wakker was ontzettend smerig. De drang kwam meestal pas na een uurtje of 2 a 3 wakker zijn.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:42 schreef Pipo1234 het volgende:
[..]
Wel de regel bij veel rokers. Mensen die nog even snel een sigaretje pakken voordat ze ergens heen gaan. Net zoals mensen die voor hun werk een sigaret MOETEN roken...
Wel voor bijna allemaal, ik weet het, zou ook liever zeggen dat het niet voor mij geld, maar je houd stiekum best veel rekening met het kunnen roken.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:40 schreef HostiMeister het volgende:
[..]
Precies, dat soort dingen, vrij subtiel maar wel degelijk aanwezig.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 13:48 schreef erodome het volgende:
[..]
Wel voor bijna allemaal, ik weet het, zou ook liever zeggen dat het niet voor mij geld, maar je houd stiekum best veel rekening met het kunnen roken.
Nu vind ik ergens heengaan waar ik niet kan roken geen probleem, maar ik rook dan wel nog even snel vooraf wat en achteraf ook erg snel
En je pakje inkijken en zien dat er nog maar 5 inzitten en de winkels zo dichtgaan zorgt altijd voor een snel nieuwe halen terwijl je onderweg lopend een sigaretje rookt ook al was de laatste nog helemaal niet zo lang geleden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |