quote:
Op woensdag 15 juni 2011 16:09 schreef Schenkstroop het volgende:[..]
Ik haal die twee altijd door elkaar. zo ook George Cloony en Nicolas Cage.
Dat heb ik ook met de Niro en Pacino. Heel apart!
Op vakantie een aantal aardige films gezien, waarvan er 3 al lange tijd op mijn to-watch-lijst stonden (de rest, waaronder I Am Number Four, The Other Guys etc waren weinig bijzonders):
72.
A Single Man (
Tom Ford, 2009) :: 9.0
WOW, wat een geweldige film. Om de een of andere reden stond deze hoog op mijn to-watch lijst, maar wilde ik hem steeds niet kijken. Wat een fantastisch acteerwerk van Colin Firth (stukken beter dan "The Kings Speech") en wat een geweldig donkere sfeer in de film. Samen met de muziek, de super goed gecaste tegenspelers en het verhaal is deze film in 1 klap in mijn top 10 terechtgekomen. Geweldige film, aanrader.
73.
The Company Men (
John Wells, 2010) :: 8.3
Een verhaal over 3 mannen die bij hetzelfde bedrijf werken en allemaal op de een of andere manier hun baan kwijtraken. Het laat het beeld zien van hard werkende mannen, die met hun loon hele families onderhouden, en de gevolgen als dat loon ineens niet meer binnenkomt. Fantastisch weergegeven, zeker het verhaal van Ben Affleck, en de impact die zoiets heeft op het hele gezien. Zeer goede bijrol van Kevin Costner. Ook de andere verhalen van oa Tommy Lee Jones zijn de moeite waard.
De film laat zien dat de grote bedrijven vooral alles doen om hun aandeel-waarde omhoog te krijgen, maar vergeten wat de gevolgen van hun bedrijfsbeleid zijn voor gewone, hardwerkende gezinnen. Mijn vriendin verliest ook op korte termijn haar baan, waardoor de film er nog eens extra in hakte. Topfilm. Een dikke 8.3.
77.
Lebanon (
Samuel Maoz, 2009) :: 8.2
Als laatste Lebanon. Film over de oorlog in Libanon, bezien vanuit een israelische tank. Ik heb het totaal niet op Israel en de oorlop die men daar uitvoert (en andere moordpartijen die men richting palestijnen verricht), maar Israelische ophemeling is deze film dan ook zeer zeker niet. Het laat vanuit de binnenkant van een tank heel treffend zien welke beslissingen militairen, vaak nog niet droog achter de oren, moeten maken in het heetst van de stijd. Intrigerend. Een oorlogsfilm op een andere manier in beeld gebracht. Een dikke 8!