FOK!forum / Filosofie & Levensbeschouwing / Kan God alles vergeven? #2
Daniel1976zaterdag 11 juni 2011 @ 14:43
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:10 schreef Hypno2314 het volgende:
Ik heb in mijn bestaan ongelofelijk veel gezondigd, niet zozeer tegen andere mensen maar vooral tegenover mezelf, ik heb mezelf naar de totale vernietiging geholpen, letterlijk. Ik heb zelfs bewust gezondigd met de kennis dat ik wist dat het slecht voor me was. Ongelofelijk dom en krankzinnig, ik weet het, de berouw die erover heb is niet in woorden uit te drukken. Ook heb ik mij schuldig gemaakt aan godslatering in poetische vorm. Maar let wel er zat geen overtuiging aanvast ik deed het puur voor de kunstzinnige waarde. Want diep in mijn hart zou ik God nooit vragen om mijn eigen verdoemenis. Maar goed door al mijn verschrikkelijke daden heb ik mezelf er wel naartoe geleid natuurlijk. Dus ben ik nog te redden denken jullie ? en hoe lang moet ik nog boeten doen ? voordat ik me kan verzoenen met God ?
Het duurt een beetje lang dus ik open maar nieuw deel.

[ Bericht 15% gewijzigd door Daniel1976 op 11-06-2011 15:11:16 ]
Daniel1976zaterdag 11 juni 2011 @ 14:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Ofwel weet je niet wat gnosis wil zeggen, ofwel weet je niet waar scientology inhoudt ( en de vraag waar ergens enig vergelijk mogelijk is ).
Jawel. Ik snap heel goed wat scientology is. En scientology maakt ook gebruik van inner circle en een outer circle. Waarbij men steeds meer kennis krijgt wanneer men dichter bij de inner circle komt. De grap is dat je er bij scientology voor moet betalen.
En ik stip dit aan omdat we er denk ik niet over hoeven te discussiëren dat scientology gewoon een verzinsel is van sciencefiction schrijven Ron L Hubbard.

Of terwijl inner circle knowledge hoeft helemaal niet waar te zijn.
naatje_1zaterdag 11 juni 2011 @ 14:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:37 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Weer blijkt dat je wel de kok hebt horen roepen, maar je niet weet waar de keuken is.
En ook HH bleek maar weer vast te houden aan het Joodse en Christelijke godsbeeld van een almachtig wezen dat communiceert met mensen, en dat wil dat mensen iets voor hem/haar doen. Waarom zou je iets anders geen god mogen noemen?

Moet het perse het christelijke godsbeeld zijn, anders heeft het geen nut?
even deze quoten, want hier wil ik ook wel een antwoord op hebben.
Daniel1976zaterdag 11 juni 2011 @ 14:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:37 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Weer blijkt dat je wel de kok hebt horen roepen, maar je niet weet waar de keuken is.
En ook HH bleek maar weer vast te houden aan het Joodse en Christelijke godsbeeld van een almachtig wezen dat communiceert met mensen, en dat wil dat mensen iets voor hem/haar doen. Waarom zou je iets anders geen god mogen noemen?

Moet het perse het christelijke godsbeeld zijn, anders heeft het geen nut?
quote:
Een god is een hypothetisch bovennatuurlijke entiteit die door gelovigen als machtig, bovenmenselijk wezen wordt aanbeden en verantwoordelijk wordt geacht voor bepaalde aspecten van de werkelijkheid, dan wel voor de werkelijkheid als geheel. Goden kunnen geacht worden te leven op aarde, met name in de natuur, alsook in de hemel of nog in het onderaardse of de onderwereld. Het geloof in goden is algemeen verbreid, maar culturen verschillen in het aantal goden dat wordt aangenomen, de betekenis die zij eraan geven, en hun houding ten opzichte van goden (ook die uit andere culturen). De monotheïstische religies, zoals jodendom, christendom en islam, erkennen in principe slechts één god. In polytheïstische religies als de Noordse of Germaanse mythologie en het hindoeïsme zijn er vele (klassen van) goden (in India ook wel devas genoemd, en in West- en Noordwest-Europa Asen, Alven en Wanen). Empirische wetenschap houdt zich niet bezig met de vraag naar het bestaan van goden, omdat metafysica buiten haar domein valt. In de filosofie en de theologie wordt hierover wel gedebatteerd.
In etymologisch opzicht is het woord god naar alle waarschijnlijkheid terug te voeren op het Indo-Europese ghu-tó (= het aangeroepene). Ook wordt het wel in verband gebracht met een werkwoord dat gieten of offeren betekende. Er is een parallel met het Oud-Perzische woord 'Khoda' ('God'); van belang is ook de achtergrond in het Sanskriet: het woord 'hu' betekent (onder meer) 'aanroepen'.
Zoals bij de analogie van Habsburgers dient een god toch tenminste aan enkele van deze eigenschappen te voldoen om een god te zijn.
Het feit dat hij invloed uitoefent in deze wereld en dat zijn acties of de gevolgen daarvan zichtbaar zouden moeten zijn lijkt mij van groot belang. Wanneer je god definieert als leeg containerbegrip dan heb je niets meer over en geen enkele discussie heeft dan nog zin. Pantheïsme is volgens mij dan ook niet zo'n geslaagde uitvinding.
Daniel1976zaterdag 11 juni 2011 @ 14:59
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:58 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

even deze quoten, want hier wil ik ook wel een antwoord op hebben.
Ik was al bezig :D
Berjan1986zaterdag 11 juni 2011 @ 15:05
quote:
Zoals bij de analogie van Habsburgers dient een god toch tenminste aan enkele van deze eigenschappen te voldoen om een god te zijn.
Het feit dat hij invloed uitoefent in deze wereld en dat zijn acties of de gevolgen daarvan zichtbaar zouden moeten zijn lijkt mij van groot belang. Wanneer je god definieert als leeg containerbegrip dan heb je niets meer over en geen enkele discussie heeft dan nog zin.
Die god van de volkeren uit het sanskriet zijn buitenaardse wezens, zo zie ik dat althans.

En ik vind het schrijnend dat men stelt dat het hindoeïsme meerdere goden kent, net als die andere godsdiensten. Dat ging duidelijk om natuurelementen die men aanriep en niet om een god.

Maar ja, zo worden wel meer dingen verkeerd geïnterpreteerd en dat blijft men in stand houden hoeveel boeken er ook over geschreven worden die WEL de waarheid in zich hebben.
TwenteFCzaterdag 11 juni 2011 @ 15:09
Kan mickey mouse je vergeven tsHypno2314 ?

edit: dan moet ik hem ook even aanpassen.
Daniel1976zaterdag 11 juni 2011 @ 15:10
quote:
19s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:09 schreef TwenteFC het volgende:
Kan mickey mouse je vergeven ts?
Hmm ik moet denk ik even de OP aanpassen, dat is namelijk niet mijn tekst.

-edit- zo dan.
naatje_1zaterdag 11 juni 2011 @ 15:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:59 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

[..]

Zoals bij de analogie van Habsburgers dient een god toch tenminste aan enkele van deze eigenschappen te voldoen om een god te zijn.
Het feit dat hij invloed uitoefent in deze wereld en dat zijn acties of de gevolgen daarvan zichtbaar zouden moeten zijn lijkt mij van groot belang. Wanneer je god definieert als leeg containerbegrip dan heb je niets meer over en geen enkele discussie heeft dan nog zin. Pantheïsme is volgens mij dan ook niet zo'n geslaagde uitvinding.
Opmerkelijk, je bent atheïstisch, maar toch presenteer je het invloed uitoefenen in deze wereld van een Godheid als een feit.

Ik denk dat een God zich niet zozeer manifesteert in het natuurlijke. De ervaring van een Godheid, of iets dergelijks, ervaar je volgens mij vooral op het spirituele vlak. Het fenomeen God, zoals het daar omschreven wordt, berust volgens mij meer op die van de verklarende container God. Die heb ik ook wel, hij was de oorsprong van alles. Vandaar dat ik denk dat je in principe een bewijs voor God zou kunnen voeren. Het verschil is echter dat we het geen God noemen, maar een niet definieerbare singulariteit, of we geven het zijn oorsprong in de hersenen en dan wordt het ineens een vlak in de hersenen. We zullen echter nooit aanschouwen, wat er precies in de hersenen gebeurd. Je hebt alleen de mechaniek voor je, meer niet.

Overigens, iets anders, ik denk dat mijn post in het paradoxen topic van de wederopstanding van Christus, ook wel hier past:

quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 14:51 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Gelukkig zijn er mensen die dat al voor jou hebben geprobeerd:

Wederom uit één van de Paulus brieven: 1 Kor. 13, 1-13

[..]

Wel typisch:
1. De liefde verheugt zich over de waarheid
2. orthodoxe Christenen willen leven als Jezus
3. Jezus is God, volgens deze orthodoxe Christenen
4. God is liefde
5. Jezus verheugt zich over de waarheid (uit 1,3,4)
6. Een Christen verheugt zich over de waarheid (uit 2,5)
7. Het evangelie zoals het er nu is, is niet de waarheid
8. Wanneer wij de orthodoxe Christen vertellen wat het goede evangelie is, zijn ze niet verheugd
9. orthodoxe Christenen zijn geen 'goede' orthodoxe Christenen (uit 2,6,7,8)

[..]

Natuurlijk, maar wie zegt dat het leven op aarde fijn zou zijn, ook als je Christus hebt? Uit de Romeinen brief, deze keer:

Rom 8,31-39

[..]

Ook al is het een God van liefde dan nog zullen zij die in Christus zijn leiden. Het is dus niet zo, dat als je je bekeert, alles in één keer gelukzalig is. Integendeel, de aarde is een hel. De vraag zal reizen, waarom een God van liefde dan niet zorgt dat wij niet hoeven te leiden, maar dat is de vraag helemaal niet. De wereld is, zoals die is. Vol leed en ongeluk. De geestelijke wereld daarentegen, die niet bewezen kan worden, die is vol vreugde, liefde en geluk.

Een vraag, die door mijn vader gesteld werd: Kan de hemel ook op aarde zijn? Ja, luid het antwoord. Wanneer jij nu al in Christus leeft, dan ervaar jij nu al de hemel. De hemel is dus niet iets, waar enkel de doden vrij en blij kunnen zijn. Aardse mensen kunnen ook al naar de hemel. In theorie kunnen atheïsten, die onbewust vanuit Christus leven, dus ook al hier op aarde naar de hemel. Zij die dus bewust, of onbewust niet vanuit Christus leven, zullen nu al de 'hel' ervaren. Als jij daar genoegen mee neemt, dan kan je dus rustig zonder Christus of God leven en dan heb je geen God nodig. Dit heeft dus niets te maken met moraal, ethiek of rituelen, die je uit moet voeren, om in de hemel te komen. Dit heeft te maken met je spirituele weg. Daarom ook, dat ik de Boeddhistische leer goed vindt. Want, mijns inziens, is datgene wat men ervaart als de verlichting, de hemel. Het grote verschil tussen het Boeddhisme en het Christendom is echter wel dat Boeddhisme dan weer doorslaat en zich enkel in de spirituele wereld bevindt.
ATONzaterdag 11 juni 2011 @ 15:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:05 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Die god van de volkeren uit het sanskriet zijn buitenaardse wezens, zo zie ik dat althans.

En ik vind het schrijnend dat men stelt dat het hindoeïsme meerdere goden kent, net als die andere godsdiensten. Dat ging duidelijk om natuurelementen die men aanriep en niet om een god.

Maar ja, zo worden wel meer dingen verkeerd geïnterpreteerd en dat blijft men in stand houden hoeveel boeken er ook over geschreven worden die WEL de waarheid in zich hebben.
Eveneens mijn visie.
speknekzaterdag 11 juni 2011 @ 17:48
quote:
10s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 13:53 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

teleologisch, is dat niet verre van logisch? ver-o-logisch.

Afijn, wat bedoel je daarmee? Waarom is het, voordat men de gnostiek erbij haalt, in tegenspraak met elk theologisch godsbeeld?
Teleologisch is inderdaad verre van logisch, maar het betekent dat het leven is geschapen met een doel. Als je pantheistisch bent, dan zeg je juist dat god handelt naar wetmatigheden van de natuur, namelijk zijn natuur, en dat de oorzaak de reden van een gebeurtenis is, in plaats van het gevolg.
Spinoza heeft daar een aardige inleidende tekst over geschreven in de Appendix 1 van de Ethica.
Daniel1976zaterdag 11 juni 2011 @ 17:51
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 15:29 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Opmerkelijk, je bent atheïstisch, maar toch presenteer je het invloed uitoefenen in deze wereld van een Godheid als een feit.
Communicatie is één van de moeilijkste dingen die er is op deze wereld. Dus we proberen het even een keer opnieuw. Misschien was ik onduidelijk misschien heb jij het verkeerd opgevat.

Wat ik zeg is het volgende: Wanneer de goddelijke manifestatie niet op enigerlei manier gededuceerd kan worden uit onze werkelijkheid, dan is het verder zinloos over het concept van een god te discussieren.

Eigenschappen van een god zijn in de heersende opvatting dat je tot een god dient te bidden om hem jouw wil kenbaar te maken of om die wil af te dwingen / smeken (afhankelijk van het type god). Waarbij die invloed van het goddelijke meetbaar zou moeten zijn.
Wanneer dat niet zo is, dan is discussie zinloos.

quote:
Ik denk dat een God zich niet zozeer manifesteert in het natuurlijke. De ervaring van een Godheid, of iets dergelijks, ervaar je volgens mij vooral op het spirituele vlak. Het fenomeen God, zoals het daar omschreven wordt, berust volgens mij meer op die van de verklarende container God. Die heb ik ook wel, hij was de oorsprong van alles.
Dus inmiddels is in de afgelopen dagen je christelijke godsbeeld met jezus als zijn zoon veranderd dit godsbeeld?

En wat als er een oorsprong wordt gevonden voor alles en het blijkt een natuurkundig / wiskundig verklaarbaar proces zonder "geest" en zonder doel? Noem je dat dan god?
Ik vind het an sich wel knap dat je god zo snel gereduceerd hebt, tot what ever er ten grondslag lag aan ons universum.

quote:
Vandaar dat ik denk dat je in principe een bewijs voor God zou kunnen voeren. Het verschil is echter dat we het geen God noemen, maar een niet definieerbare singulariteit.
De hamvraag is, is het dan wel god en hebben we het gewoon over iets wat ons nog niet duidelijk is, waarbij is er helemaal niet per definitie van uit wil gaan dat het een singulariteit was.
Er bestaan ook hypotheses waarbij universa komen en gaan.

Aangezien ik je de afgelopen dagen zo zie schuiven tussen veel verschillende uitgangspunten, heb ik aan je de volgende vraag: Definieer voor mij god, schrijf hier alle eigenschappen die je concreet weet over god. En het liefst zonder loze abstracte begrippen zoals hij is goed en hij is liefde. Want beide dingen zeggen niets. Het zijn lege begrippen. Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over wat goed en liefde is. Concreet had je er al 1 god is voor jou de bron van alles wat wij kunnen waarnemen. Nu, wat voor eigenschappen kun je nog meer verzinnen voor mij die jouw god goddelijk maken?

quote:
of we geven het zijn oorsprong in de hersenen en dan wordt het ineens een vlak in de hersenen. We zullen echter nooit aanschouwen, wat er precies in de hersenen gebeurd. Je hebt alleen de mechaniek voor je, meer niet.
Dat is de helft van het verhaal. In de eerste fase observeer je en in de 2e fase baseer je hypotheses op je observaties en dan ga je kijken of dat strookt met andere waarnemingen.
(Analogie, eerst is de natuur honderden jaren beschreven, voor dat Darwin uiteindelijk met zijn evolutie hypothese kwam). Dus ja je kunt alleen kijken naar processen in de hersenen. Maar als je wat verder bent met de neuropsychologie dan zul je zien dat we inmiddels verrekt interessante hypotheses in elkaar hebben zitten.
naatje_1zondag 12 juni 2011 @ 21:07
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juni 2011 17:51 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Communicatie is één van de moeilijkste dingen die er is op deze wereld. Dus we proberen het even een keer opnieuw. Misschien was ik onduidelijk misschien heb jij het verkeerd opgevat.

Wat ik zeg is het volgende: Wanneer de goddelijke manifestatie niet op enigerlei manier gededuceerd kan worden uit onze werkelijkheid, dan is het verder zinloos over het concept van een god te discussieren.

Eigenschappen van een god zijn in de heersende opvatting dat je tot een god dient te bidden om hem jouw wil kenbaar te maken of om die wil af te dwingen / smeken (afhankelijk van het type god). Waarbij die invloed van het goddelijke meetbaar zou moeten zijn.
Wanneer dat niet zo is, dan is discussie zinloos.
Nee, dat klopt niet. Je dient niet te bidden om hem je wil duidelijk te maken. Dat is óók een deel van de eigenschappen van God, maar niet doorslaggevend. Ook aanbidding is niet essentieel in de eigenschappen van God. Het is juist NIET zo dat je een wil van jou bij hem moet duidelijk maken. De goddelijke invloed merk je niet doordat hij iets voor jou doet, de goddelijke invloed merk je doordat hij iets in jou doet. Het doet iets met jou. Maakt dat discussie zinloos? Nee, want de invloed is dus nog steeds wel merkbaar, maar niet op de manier zoals jij het stelt.
quote:
[..]

Dus inmiddels is in de afgelopen dagen je christelijke godsbeeld met jezus als zijn zoon veranderd dit godsbeeld?

En wat als er een oorsprong wordt gevonden voor alles en het blijkt een natuurkundig / wiskundig verklaarbaar proces zonder "geest" en zonder doel? Noem je dat dan god?
Ik vind het an sich wel knap dat je god zo snel gereduceerd hebt, tot what ever er ten grondslag lag aan ons universum.
Wat is alles? Is alles dan zonder geest? Dan is het niet alles.

quote:
7s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 00:25 schreef naatje_1 het volgende:
Laat ik mijn visie er nog maar even op geven:

Vergelijking radio en hersenen. Je luistert naar de radio en er komt een artiest voorbij, maar waar is die artiest? Na lang onderzoek door de hele radio uit elkaar te halen kom je tot steeds gecompliceerdere mechanismen die zorgen voor de werking van het apparaat, maar hoe komt die artiest daar in de radio? Een weldenkend mens roept meteen 'hej lul, je bent de straalpaal vergeten.'

De hersenen zijn net zo, het is een fantastisch mechanisme, maar het is slechts een mechanisme. Hoe komen gedachten in onze hersenen? Daarbij, heb je zo ooit aanschouwd van buitenaf? Wat mij betreft werkt de 'ziel' of 'geest' als een soort straalpaal. Een centrale plaats voor gedachten. Je hersenen zijn enkel de omzetter van gedachten naar impulsen en zenuwen, zoals de radio enkel een omzetter is van de radiofrequentie naar geluid.
Het universum is een fantastisch mechanisme, maar het is maar een mechanisme.

quote:
[..]

De hamvraag is, is het dan wel god en hebben we het gewoon over iets wat ons nog niet duidelijk is, waarbij is er helemaal niet per definitie van uit wil gaan dat het een singulariteit was.
Er bestaan ook hypotheses waarbij universa komen en gaan.

Aangezien ik je de afgelopen dagen zo zie schuiven tussen veel verschillende uitgangspunten, heb ik aan je de volgende vraag: Definieer voor mij god, schrijf hier alle eigenschappen die je concreet weet over god. En het liefst zonder loze abstracte begrippen zoals hij is goed en hij is liefde. Want beide dingen zeggen niets. Het zijn lege begrippen. Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over wat goed en liefde is. Concreet had je er al 1 god is voor jou de bron van alles wat wij kunnen waarnemen. Nu, wat voor eigenschappen kun je nog meer verzinnen voor mij die jouw god goddelijk maken?
God heeft onvoorwaardelijke liefde voor zijn gehele schepping.

1 Korinthe 13,4-7

4 De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.

Dat is het enige wat ik weet over God. Afgezien dus van het creërende deel van God.

quote:
[..]

Dat is de helft van het verhaal. In de eerste fase observeer je en in de 2e fase baseer je hypotheses op je observaties en dan ga je kijken of dat strookt met andere waarnemingen.
(Analogie, eerst is de natuur honderden jaren beschreven, voor dat Darwin uiteindelijk met zijn evolutie hypothese kwam). Dus ja je kunt alleen kijken naar processen in de hersenen. Maar als je wat verder bent met de neuropsychologie dan zul je zien dat we inmiddels verrekt interessante hypotheses in elkaar hebben zitten.
Zie mijn radiovergelijking.
Moduszondag 12 juni 2011 @ 21:23
Ah gelukkig, God dóet dit, wíl dat, wil dat níet, allemaal heel concreet maar als het zo uitkomt is het ineens een entiteit die wij nooit zullen kunnen kennen en begrijpen. :').
FkTwkGs2012zondag 12 juni 2011 @ 21:26
God kan alles. Vraag is of ik het wil.
Daniel1976zondag 12 juni 2011 @ 21:46
quote:
Aangezien ik je de afgelopen dagen zo zie schuiven tussen veel verschillende uitgangspunten, heb ik aan je de volgende vraag: Definieer voor mij god, schrijf hier alle eigenschappen die je concreet weet over god. En het liefst zonder loze abstracte begrippen zoals hij is goed en hij is liefde. Want beide dingen zeggen niets. Het zijn lege begrippen. Iedereen heeft zijn eigen opvattingen over wat goed en liefde is. Concreet had je er al 1 god is voor jou de bron van alles wat wij kunnen waarnemen. Nu, wat voor eigenschappen kun je nog meer verzinnen voor mij die jouw god goddelijk maken?
Geef nou eens antwoord zoals ik gevraagd heb zonder abstracte teksten uit het NT op te dreunen.
Dat is hetzelfde als er omheen draaien.
naatje_1maandag 13 juni 2011 @ 03:19
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 21:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Geef nou eens antwoord zoals ik gevraagd heb zonder abstracte teksten uit het NT op te dreunen.
Dat is hetzelfde als er omheen draaien.
Ok, hier even de begrippen die op de wiki aan God worden toegeschreven en dan beaam ik het of niet:

quote:
Hoogste wezen
God wordt in (vrijwel) alle monotheïstische religies beschouwd als het hoogste wezen, dat als soeverein heerser boven wereldlijke machten gesteld is. Als zodanig is hij of zij almachtig en moet vereerd worden door middel van rituelen, gebed of andere praktijken.
Nee, want hij heerst niet.
quote:
[bewerken]Persoon
God wordt in (vrijwel) alle monotheïstische religies antropomorf opgevat: hij heeft menselijke eigenschappen, maar vaak in de hoogste vorm van volmaaktheid.
In sommige religies heeft de ene God meerdere verschijningswijzen (hindoeïsme) of bestaat uit meerdere personen (christendom).
God is geen persoon. God moet je eerder voorstellen als een immense energiebron.
quote:
[bewerken]Schepper
God wordt in de meeste religies een rol toegeschreven in het ontstaan van de wereld.
Ja, dus.
quote:
[bewerken]Rechter
God is een rechtvaardige rechter. In verschillende religies neemt dit verschillende vormen aan: in sommige gevallen zal hij oordelen over de daden van mensen in het hiernamaals, in andere gevallen grijpt hij in in de loop der gebeurtenissen in de actuele wereld.
God doesn't judge, you do it yourself. Dus nee.
quote:
[bewerken]Volmaakt
God bezit ofwel al zijn eigenschappen in de hoogste mate, ofwel alle eigenschappen in de hoogste mate.
Dit dus.
quote:
[bewerken]Al-goed
Hieronder wordt onder meer verstaan: het toppunt van barmhartigheid, vergevingsgezindheid en genade. God heeft het beste voor met zijn schepping. Hij wenst dat iedereen, mensen, engelen en andere geestelijke wezens, uiteindelijk gelukkig is.
Kakotheïsten wijzen dit af: God is, als schepper van een onvolmaakte wereld, volgens hen niet volmaakt goed. Als God immers goed én almachtig is, dan zou het logisch zijn dat hij het kwaad allang vernietigd had, of nooit had laten ontstaan. Pogingen om deze paradox te verklaren heten een theodicee.
In sommige theologische systemen wordt het kwaad verzelfstandigd (los gemaakt van God of de wereld) door een tegenstander van God aan te nemen, die de goede schepping wil vernietigen en strijdt met de goede God. In de abrahamitische religies is dit Satan, in het zoroastrisme Angra Mainyu.
Ja.
quote:
[bewerken]Almachtig
God is bij machte alles te realiseren wat niet in strijd is met zijn andere eigenschappen, in tegenstelling tot de beperkte en onvolmaakte mens.
Er bestaan verschillende opvattingen over de exacte inhoud van Gods almacht. Deïsten geloven dat God door middel van de natuurwetten in de wereld werkzaam is en deze nooit kan overtreden, in tegenstelling tot theïsten die geloven dat God ook uitzonderingen op de natuurwetten maakt. Deze uitzonderingen noemt men wonderen. De Joods-Nederlandse filosoof Baruch Spinoza stelde dat gebeurtenissen die tegen de natuurwetten lijken in te druisen en daarom wonderlijk lijken, de facto enkelvoudige instantiaties van natuurwetten zijn.
Niet geheel. Hij is niet bij machte om met ons een skype gesprek aan te gaan, bijvoorbeeld.
quote:
[bewerken]Alwetend
God wordt verondersteld alles te weten, van vóór het begin van de schepping tot na het (eventuele) einde ervan. God is daarom ook alomtegenwoordig en alziend. Sommigen zijn echter van mening dat God weliswaar het heden en het verleden volledig kent, maar niet met zekerheid de toekomst kent; dat zou immers strijdig zijn met de vrije wil die Hij in de schepping heeft gelegd.
Tot op zekere hoogte, ik ben één van die sommigen. Hij kent het verleden, hij kent de natuurwetten en hij kent gevolgen van gedrag. Hij weet echter niet welk gedrag wij zullen vertonen.
quote:
[bewerken]Eeuwig
Volgens de meeste religies bestond God voordat de aarde bestond en zal hij altijd bestaan: hij is ongeboren en onsterfelijk. Deïsten geloven dat God onveranderlijk is, terwijl theïsten in sommige gevallen het tegendeel erkennen. God kan volgens de laatsten bijvoorbeeld soms zijn mening veranderen.
Eeuwig, zeker.
quote:
[bewerken]Heilig
God is de eeuwige en onovertroffen Heilige. Niemand kan hem aanschouwen en niemand kan zijn zoals hij is. Uit zijn heiligheid volgt dat God de 'zonde' of het 'kwaad' niet kan tolereren maar dit vernietigt als het in zijn 'nabijheid' komt.
Hij is heilig, ja. Op die manier zal God dus niet veroordelen, maar veroordelen wij onszelf. Op die manier is Jezus er dus als transformatorhuisje.

Nu bevredigd?
ATONmaandag 13 juni 2011 @ 06:08
quote:
God heeft onvoorwaardelijke liefde voor zijn gehele schepping.

1 Korinthe 13,4-7

4 De liefde is geduldig,
zij is vriendelijk,
de liefde is niet jaloers,
de liefde pronkt niet,
zij doet niet gewichtig,
5 zij handelt niet ongepast,
zij zoekt niet haar eigen belang,
zij wordt niet verbitterd,
zij denkt geen kwaad,
6 zij verblijdt zich niet over de ongerechtigheid,
maar verheugt zich over de waarheid,
7 zij bedekt alle dingen,
zij gelooft alle dingen,
zij hoopt alle dingen,
zij verdraagt alle dingen.

Dat is het enige wat ik weet over God.
'God heeft onvoorwaardelijke liefde voor zijn gehele schepping' , begint met deze quote. Waar staat dat ergens in deze vers ??? En over welke God heb je het ? De Bijbelse, de O.T.-God of de N.T.-God ? Welk neon-reklamebord-slogan zou je me aanbevelen en waarom ? Kwestie van geen misverstanden te creëren.
naatje_1maandag 13 juni 2011 @ 14:07
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 06:08 schreef ATON het volgende:

[..]

'God heeft onvoorwaardelijke liefde voor zijn gehele schepping' , begint met deze quote. Waar staat dat ergens in deze vers ??? En over welke God heb je het ? De Bijbelse, de O.T.-God of de N.T.-God ? Welk neon-reklamebord-slogan zou je me aanbevelen en waarom ? Kwestie van geen misverstanden te creëren.
http://www.godheeftulief.com/

Ik ben het niet met al die stellingen eens overigens. "opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe" bijvoorbeeld. Je kan dan wel geloven, maar dat zegt niets over of je het eeuwige leven gaat krijgen of niet. Ik hang de God van Paulus aan en daarom ben ik van mening dat een ieder, bij wie Christus in hem leeft, de hemel op aarde kan ervaren.

Zoals gezegd, ik denk dat het in Christus leven van iemand vergelijkbaar kan zijn met een constante staat van Verlichting.

Ook zoals gezegd, ik denk dat Jezus fungeert als een soort transformatorhuisje. Aan de ene kant de zondige mens en aan de andere kant de al-goede God. Ik denk alleen niet dat het geloof in Jezus een voorwaarde is, of genoeg is. Ik denk dat een ieder die in Christus is (en dat kunnen dus ook atheïsten zijn) Jezus als transformatorhuisje kan ervaren.
hoatzinvrijdag 17 juni 2011 @ 12:31
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2011 14:07 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

http://www.godheeftulief.com/

Ik ben het niet met al die stellingen eens overigens. "opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe" bijvoorbeeld. Je kan dan wel geloven, maar dat zegt niets over of je het eeuwige leven gaat krijgen of niet. Ik hang de God van Paulus aan en daarom ben ik van mening dat een ieder, bij wie Christus in hem leeft, de hemel op aarde kan ervaren.

Zoals gezegd, ik denk dat het in Christus leven van iemand vergelijkbaar kan zijn met een constante staat van Verlichting.

Ook zoals gezegd, ik denk dat Jezus fungeert als een soort transformatorhuisje. Aan de ene kant de zondige mens en aan de andere kant de al-goede God. Ik denk alleen niet dat het geloof in Jezus een voorwaarde is, of genoeg is. Ik denk dat een ieder die in Christus is (en dat kunnen dus ook atheïsten zijn) Jezus als transformatorhuisje kan ervaren.
leg me dat eens uit van die atheist en dat transformatorhuisje?
Modusvrijdag 17 juni 2011 @ 14:33
Wel knap hoor naatje, dat jij van al die tig miljard gelovigen uit het heden en de geschiedenis precies weet wat de eigenschappen zijn van een soort van willekeurige transcendente entiteit die (ik zeg het nog maar een keer) als het zo uitkomt voor de discussie van het moment niet te kennen is door de mens.

Ik vind dit soort claims op zijn minst hilarisch lachwekkend.
Daniel1976vrijdag 17 juni 2011 @ 14:53
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 14:33 schreef Modus het volgende:
Wel knap hoor naatje, dat jij van al die tig miljard gelovigen uit het heden en de geschiedenis precies weet wat de eigenschappen zijn van een soort van willekeurige transcendente entiteit die (ik zeg het nog maar een keer) als het zo uitkomt voor de discussie van het moment niet te kennen is door de mens.

Ik vind dit soort claims op zijn minst hilarisch lachwekkend.
Hieruit kunnen we dan ook maar één ding concluderen: naatje is gewoon een engel of god zelve, want naatje weet dingen over god die niemand anders met zekerheid zo durft te stellen. En nog interessanter in de afgelopen weken heeft naatje de eigenschappen van zijn godsbeeld nogal eens gewijzigd. Dit bewijst dat naatje god zelf is. Want god wijzigt vrolijk mee volgens naatje.

We zullen het maar onder de noemer cognitieve dissonantie scharen.
De discussies worden alleen wel een beetje saai hierzo.
hoatzinvrijdag 17 juni 2011 @ 15:49
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 14:53 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hieruit kunnen we dan ook maar één ding concluderen: naatje is gewoon een engel of god zelve, want naatje weet dingen over god die niemand anders met zekerheid zo durft te stellen. En nog interessanter in de afgelopen weken heeft naatje de eigenschappen van zijn godsbeeld nogal eens gewijzigd. Dit bewijst dat naatje god zelf is. Want god wijzigt vrolijk mee volgens naatje.

We zullen het maar onder de noemer cognitieve dissonantie scharen.
De discussies worden alleen wel een beetje saai hierzo.
Naatje springt van de hak op de tak. Hij zegt nu dit en even later weer wat anders. Dat geeft hij zelf ook toe. We hoeven hem dus niet al te serieus te nemen.

Ik schuif het onder selectieve perceptie. :)
Pu22elvrijdag 17 juni 2011 @ 15:49
Hoi Hypno2314, ik weet niet of je nog meeleest, maar zo ja: spreek datgene wat in de OP stond uit naar God en vraag om vergeving en om je te helpen te leven zoals Hij dat van je vraagt. Zelf heb ik ervaren dat Hij je dan niet afwijst en ik heb (doe) genoeg verkeerd (gedaan), ook dingen waarvan ik me heb afgevraagd of ze niet te erg (de zonde tegen de Heilige Geest) waren.
hoatzinvrijdag 17 juni 2011 @ 15:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 15:49 schreef Pu22el het volgende:
Hoi Hypno2314, ik weet niet of je nog meeleest, maar zo ja: spreek datgene wat in de OP stond uit naar God en vraag om vergeving en om je te helpen te leven zoals Hij dat van je vraagt. Zelf heb ik ervaren dat Hij je dan niet afwijst en ik heb (doe) genoeg verkeerd (gedaan), ook dingen waarvan ik me heb afgevraagd of ze niet te erg (de zonde tegen de Heilige Geest) waren.
Apart dat hij dat bij jou wèl doet en bij mij niet. Ik heb ook jaaaarenlang dingen aan God gevraagd, vooral om geloof. Ik heb het niet gekregen.
Pu22elvrijdag 17 juni 2011 @ 16:01
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 15:53 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Apart dat hij dat bij jou wèl doet en bij mij niet. Ik heb ook jaaaarenlang dingen aan God gevraagd, vooral om geloof. Ik heb het niet gekregen.
Dat spijt me oprecht. Hoe sta je er nu in?
TerryStonevrijdag 17 juni 2011 @ 16:14
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:01 schreef Pu22el het volgende:

[..]

Dat spijt me oprecht. Hoe sta je er nu in?
Waarom zou je dat spijten?
Pu22elvrijdag 17 juni 2011 @ 16:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:14 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Waarom zou je dat spijten?
omdat ik frustratie in zijn post lees en het niet mijn bedoeling is daar met mijn "blijheid" tegenaan te schoppen.
naatje_1vrijdag 17 juni 2011 @ 16:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 14:53 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Hieruit kunnen we dan ook maar één ding concluderen: naatje is gewoon een engel of god zelve, want naatje weet dingen over god die niemand anders met zekerheid zo durft te stellen. En nog interessanter in de afgelopen weken heeft naatje de eigenschappen van zijn godsbeeld nogal eens gewijzigd. Dit bewijst dat naatje god zelf is. Want god wijzigt vrolijk mee volgens naatje.

We zullen het maar onder de noemer cognitieve dissonantie scharen.
De discussies worden alleen wel een beetje saai hierzo.
Ja, hej, je vraagt aan mij om concrete eigenschappen van God te noemen. Dan geef ik die. Dat wat ik geef, weet ik echter niet zeker. Het is allemaal één grote gok.
naatje_1vrijdag 17 juni 2011 @ 16:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 12:31 schreef hoatzin het volgende:

[..]

leg me dat eens uit van die atheist en dat transformatorhuisje?
Als jij een atheïst bent, maar jij leeft vanuit de vruchten van Gods geest, dan kan Jezus ook voor jou pleiten. Je hebt 'goed' geleefd, dus waarom zou hij je dan weigeren? De deugden zijn natuurlijk ook onderdeel van het 'goede' leven (toen je de zwerver te eten gaf, gaf je mij te eten, etc.). 'goed', omdat iedereen een andere mening heeft over het goede leven en of je überhaupt wel goed kan leven.
Ceminonvrijdag 17 juni 2011 @ 18:46
Zei jij niet in het vorige topic dat God nooit meer zal vergeven wie hem heeft ontkent?
Ceminonvrijdag 17 juni 2011 @ 18:50
Overigens, als God bestaat en dit alles heeft geschapen, dan kies ik er bewust voor om hem de rug toe te keren. Een alwetend en almogend wezen dat een wereld van zulke haat, pijn, ziekte, ellende mogelijk maakt, die zal ik nooit vergeven. Wat zijn motief ook is geweest, zijn daden zijn de opsomming van alle gruweldaden die ooit op aarde zijn uitgevoerd, inclusief de holocaust (Godwin's law, whooptiedoooo), want hij heeft deze daden mogelijk gemaakt en zag ze altijd al aankomen.
Haushoferzaterdag 18 juni 2011 @ 10:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 18:50 schreef Ceminon het volgende:
Overigens, als God bestaat en dit alles heeft geschapen, dan kies ik er bewust voor om hem de rug toe te keren. Een alwetend en almogend wezen dat een wereld van zulke haat, pijn, ziekte, ellende mogelijk maakt, die zal ik nooit vergeven.
De wereld is niet alleen haat, pijn, ziekte en ellende, dramaqueen.
Ceminonzaterdag 18 juni 2011 @ 14:20
Dus God besloot: ik geef ze soms wat pret, maar ik doe er ook gewoon een hoop leed bij, for good measure. Misschien wordt het dan ook nog interessant om naar te kijken. En weet je wat..! Sommige mensen ontgun ik die pret gewoon helemaal! Ik laat gewoon een aantal kinderen in Afrika geboren worden, wiens ouders ik op jonge leeftijd ontneem, en dan laat ik die kinderen vallen in een neerwaardse spiraal waarin de kinderen mogelijk verkracht of kindsoldaat worden, een drugsverslaving krijgen en uiteindelijk aan een of andere ziekte bezwijken Ik bedoel, er is toch ook nog pret? Dus wat maakt dat beetje leed dan uit?
Haushoferzaterdag 18 juni 2011 @ 14:23
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:20 schreef Ceminon het volgende:
Dus God besloot: ik geef ze soms wat pret, maar ik doe er ook gewoon een hoop leed bij, for good measure. Misschien wordt het dan ook nog interessant om naar te kijken. En weet je wat..! Sommige mensen ontgun ik die pret gewoon helemaal! Ik laat gewoon een aantal kinderen in Afrika geboren worden, wiens ouders ik op jonge leeftijd ontneem, en dan laat ik die kinderen vallen in een neerwaardse spiraal waarin de kinderen mogelijk verkracht of kindsoldaat worden, een drugsverslaving krijgen en uiteindelijk aan een of andere ziekte bezwijken Ik bedoel, er is toch ook nog pret? Dus wat maakt dat beetje leed dan uit?
Denk jij altijd zo in uitersten?
Ceminonzaterdag 18 juni 2011 @ 14:27
Moeten we dat soort gevallen dan maar negeren omdat het uitersten zijn? Had God dat soort gevallen niet aan zien komen dan? Is hij niet alwetend? Kon hij het niet voorkomen dan? Is hij niet almogend? Wilde hij het niet voorkomen dan, of interesseerde het hem niet zo? Is hij niet welwillend?
galtfactoryzaterdag 18 juni 2011 @ 15:23
quote:
13s.gif Op zondag 12 juni 2011 21:23 schreef Modus het volgende:
Ah gelukkig, God dóet dit, wíl dat, wil dat níet, allemaal heel concreet maar als het zo uitkomt is het ineens een entiteit die wij nooit zullen kunnen kennen en begrijpen. :').
Dat is erg kort door de bocht.

God heeft de mens zelf de vrijheid gegeven om met zichzelf in het reine te komen alleen maken wij daar als individu te weinig gebruik van.
Pu22elzaterdag 18 juni 2011 @ 21:16
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:27 schreef Ceminon het volgende:
Moeten we dat soort gevallen dan maar negeren omdat het uitersten zijn? Had God dat soort gevallen niet aan zien komen dan? Is hij niet alwetend? Kon hij het niet voorkomen dan? Is hij niet almogend? Wilde hij het niet voorkomen dan, of interesseerde het hem niet zo? Is hij niet welwillend?
Ik vind het wel lekker makkelijk wat jij doet: God overal de schuld van geven, maar het is of het een of het ander: of je gelooft in God en dan ga je met Hem het gesprek aan en op onderzoek uit of het echt allemaal zo zwart wit is als jij stelt, of je gelooft niet in God en ga er dan maar eens over nadenken wie je er dan de schuld van kunt geven dat sommige mensen in zulke ongelooflijke slechte omstandigheden leven, terwijl "wij" hier in het westen zo rijk zijn.
Ceminonzondag 19 juni 2011 @ 01:54
Ik geef ook niet God de schuld. Ik geloof niet dat het fysiologisch mogelijk is om zonder morele schuld te leven (elke plant die je eet, elke adem die je neemt, is er een die je een ander organisme ontzegt). Bovendien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de Judeo-Christelijke god bestaat. Ik constateer alleen dat de wereld waarin we leven, het bestaan dat we lijden, niet iets wenselijks is. Als er dus een god is die deze ellende in werking heeft gezet, moet die god ofwel een enorme fout hebben begaan of een sadistische tiran zijn.

Ik weet dat ik niet genoeg doe aan de ellende in de wereld, en geloof me of niet, maar dat is serieus een van de eerste gedachten waarmee ik elke dag wakker wordt, en het doet me pijn. De sociale conventies waarin ik leef hebben bepaald dat de meeste mensen om mij heen hier nauwelijks bij stilstaan en mijn zorgen hierover dus ook overdreven vinden. Ik wil niet leven, ik wil hier vanaf zijn, maar na jarenlang onderzoek te hebben gedaan ben ik er achter gekomen dat zelfmoord kennelijk niet een echte uitweg is, omdat zelfmoord een affirmatie van de wil is, en daarmee een affirmatie van alle ellende in de wereld. Zodoende blijf ik maar een beetje hangen en heb ik het min of meer op een drinken gezet om nog een beetje slaap te krijgen, maar het liefst zou ik morgen verongelukken.

Dat is waarom ik een waardering heb ontwikkeld voor een aantal Oosterse religies.. Hier een citaat van Schopenhauer:
quote:
Brahma is said to have produced the world by a kind of fall or mistake; and in order to atone for his folly, he is bound to remain in it himself until he works out his redemption. As an account of the origin of things, that is admirable! According to the doctrines of Buddhism , the world came into being as the result of some inexplicable disturbance in the heavenly calm of Nirvana, that blessed state obtained by expiation, which had endured so long a time the change taking place by a kind of fatality. This explanation must be understood as having at bottom some moral bearing; although it is illustrated by an exactly parallel theory in the domain of physical science, which places the origin of the sun in a primitive streak of mist, formed one knows not how. Subsequently, by a series of moral errors, the world became gradually worse and worse true of the physical orders as well until it assumed the dismal aspect it wears to-day. Excellent! The Greeks looked upon the world and the gods as the work of an inscrutable necessity. A passable explanation: we may be content with it until we can get a better. Again, Ormuzd and Ahriman are rival powers, continually at war. That is not bad. But that a God like Jehovah should have created this world of misery and woe, out of pure caprice, and because he enjoyed doing it, and should then have clapped his hands in praise of his own work, and declared everything to be very good that will not do at all! In its explanation of the origin of the world, Judaism is inferior to any other form of religious doctrine professed by a civilized nation; and it is quite in keeping with this that it is the only one which presents no trace whatever of any belief in the immortality of the soul.


[ Bericht 42% gewijzigd door Ceminon op 19-06-2011 02:06:47 ]
Berjan1986zondag 19 juni 2011 @ 10:29
Wie heeft deze blik met christenen opengetrokken zeg?

quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 21:16 schreef Pu22el het volgende:

[..]

Ik vind het wel lekker makkelijk wat jij doet: God overal de schuld van geven, maar het is of het een of het ander: of je gelooft in God en dan ga je met Hem het gesprek aan en op onderzoek uit of het echt allemaal zo zwart wit is als jij stelt, of je gelooft niet in God en ga er dan maar eens over nadenken wie je er dan de schuld van kunt geven dat sommige mensen in zulke ongelooflijke slechte omstandigheden leven, terwijl "wij" hier in het westen zo rijk zijn.
Nee, de mens de schuld overal van geven en god als de lieverd zien dat is moeilijk.
Haushoferzondag 19 juni 2011 @ 11:12
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2011 14:27 schreef Ceminon het volgende:
Moeten we dat soort gevallen dan maar negeren omdat het uitersten zijn? Had God dat soort gevallen niet aan zien komen dan? Is hij niet alwetend? Kon hij het niet voorkomen dan? Is hij niet almogend? Wilde hij het niet voorkomen dan, of interesseerde het hem niet zo? Is hij niet welwillend?
Geen idee. Ik staar me niet blind op dat soort vragen die wat mij betreft onzinnig zijn.
Daniel1976zondag 19 juni 2011 @ 11:16
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 10:29 schreef Berjan1986 het volgende:
Wie heeft deze blik met christenen opengetrokken zeg?

[..]

Nee, de mens de schuld overal van geven en god als de lieverd zien dat is moeilijk.
Kweenie, deze blik komt vast uit dezelfde winkel als deze blik met new age aanhangers die de oude mystiek religies weer wat gelijmd en opgepoetst hebben en dat tot hun geloof verheven hebben.
Berjan1986zondag 19 juni 2011 @ 12:14
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 11:16 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Kweenie, deze blik komt vast uit dezelfde winkel als deze blik met new age aanhangers die de oude mystiek religies weer wat gelijmd en opgepoetst hebben en dat tot hun geloof verheven hebben.
Dat is in ieder geval wel een stuk logischer dan te zeggen: God is almachtig....

maar geef hem niet de schuld van de ellende die er is!

Die twee dingen vergelijken is net zo wijs als wetenschap en religie vergelijken. Niet wijs dus..

En ik had jou slimmer geacht, maar ach: Vergissen is menselijk zeker?
Daniel1976zondag 19 juni 2011 @ 12:15
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:14 schreef Berjan1986 het volgende:

[..]

Dat is in ieder geval wel een stuk logischer dan te zeggen: God is almachtig....

maar geef hem niet de schuld van de ellende die er is!

Die twee dingen vergelijken is net zo wijs als wetenschap en religie vergelijken. Niet wijs dus..

En ik had jou slimmer geacht, maar ach: Vergissen is menselijk zeker?
Ah dus god is volgens jou een man. Interessant. Dan maar de standaard vraag, wat is jouw godsdefinitie precies?

Je mag lekker iedereen blijven afzeiken. Boeit mij verder vrij weinig, je blokkeert alleen elke zinnige discussie. Maarja daar is het jou ws ook om te doen, want jij weet toch alles al. Chapeau.
Berjan1986zondag 19 juni 2011 @ 12:20
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ah dus god is volgens jou een man. Interessant. Dan maar de standaard vraag, wat is jouw godsdefinitie precies?

Je mag lekker iedereen blijven afzeiken. Boeit mij verder vrij weinig, je blokkeert alleen elke zinnige discussie. Maarja daar is het jou ws ook om te doen, want jij weet toch alles al. Chapeau.

Je weet best wat mijn "godsdefenitie" is, en die ga ik niet iedere keer herhalen. Hem is een slip of the tong, en Christenen zien het wel als hem..

Ik weet niet wat jij precies hebt, maar je moet weer eens in bed kruipen en daarna eruit stappen met je andere been. Want je bent precies met het verkeerde been uit bed gestapt!

Maar alleeh zagevent, lekker blijven zagen he daar wordt je groot van. Dat zei de vader van Jezus overigens ook
ATONzondag 19 juni 2011 @ 12:33
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 11:16 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Kweenie, deze blik komt vast uit dezelfde winkel als deze blik met new age aanhangers die de oude mystiek religies weer wat gelijmd en opgepoetst hebben en dat tot hun geloof verheven hebben.
Daniel, moet je mij eens uitleggen wie of wat die ' new age aanhangers ' zijn. Dat is me echt niet zo duidelijk hoor. Iemand die een oude mystieke religie tracht te begrijpen, is dat een ' new ager ' ? Iemand die de oorsprong, historiek en stromingen in religie onderzoekt, is dat ook een ' new ager ' ? Maak me dat eens duidelijker.
Berjan1986zondag 19 juni 2011 @ 15:09
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Daniel, moet je mij eens uitleggen wie of wat die ' new age aanhangers ' zijn. Dat is me echt niet zo duidelijk hoor. Iemand die een oude mystieke religie tracht te begrijpen, is dat een ' new ager ' ? Iemand die de oorsprong, historiek en stromingen in religie onderzoekt, is dat ook een ' new ager ' ? Maak me dat eens duidelijker.
Dit is typisch een gevalletje van:

"Ik heb er geen interesse in, en ik heb er geen verstand van. Maar als ik alles op een hoop gooi dan zal ik wel wat zinnigs zeggen zeker?"

En dat had ik niet van Daniel1976 verwacht, eerlijk gezegd.

Die is vaak genoeg bij discussies geweest, dus hij zal wel wat van mij geleerd moeten hebben. Maar in het weekend waarschijnlijk niet?
Daniel1976zondag 19 juni 2011 @ 17:15
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 12:33 schreef ATON het volgende:

[..]

Daniel, moet je mij eens uitleggen wie of wat die ' new age aanhangers ' zijn. Dat is me echt niet zo duidelijk hoor. Iemand die een oude mystieke religie tracht te begrijpen, is dat een ' new ager ' ? Iemand die de oorsprong, historiek en stromingen in religie onderzoekt, is dat ook een ' new ager ' ? Maak me dat eens duidelijker.
Onderzoeken is nooit een probleem, er in geloven wèl. Dat maakt het verschil.
Daniel1976zondag 19 juni 2011 @ 17:17
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 15:09 schreef Berjan1986 het volgende:
En dat had ik niet van Daniel1976 verwacht, eerlijk gezegd.
Das mooi, zolang ik het vermogen nog heb mensen te verrassen, dan zal het wel goed zitten.

quote:
Ik weet niet wat jij precies hebt, maar je moet weer eens in bed kruipen en daarna eruit stappen met je andere been. Want je bent precies met het verkeerde been uit bed gestapt!
Neem je eigen advies ter harte, doe dat ook eens, voor een jaartje of 10 ofzo, totdat je dat haantjes gedrag hebt afgeleerd, want het komt mij mijn neus uit.

[ Bericht 31% gewijzigd door Daniel1976 op 19-06-2011 17:25:07 ]
ATONzondag 19 juni 2011 @ 17:31
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Onderzoeken is nooit een probleem, er in geloven wèl. Dat maakt het verschil.
En geloven in het onderzoeksresultaat, mag dat ?
Berjan1986zondag 19 juni 2011 @ 17:33
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Onderzoeken is nooit een probleem, er in geloven wèl. Dat maakt het verschil.
Dus een wetenschapper in de evolutietheorie mag daar wel onderzoek naar doen, maar hij mag niet geloven dat die theorie WAAR is?

Weer wat geleerd

quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 17:17 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Das mooi, zolang ik het vermogen nog heb mensen te verrassen, dan zal het wel goed zitten.

Men kan ook negatief verrassen, en dat doe jij.

quote:
Neem je eigen advies ter harte, doe dat ook eens, voor een jaartje of 10 ofzo, totdat je dat haantjes gedrag hebt afgeleerd, want het komt mij mijn neus uit.
Met het verkeerde been uit bed stappen wil zeggen dat je chagrijnig bent. En heeft met haantjesgedrag niks te maken.

Maar goed, als je mijn advies opvolgt dan ben je niet meer chagrijnig, en dan stoor je je niet meer aan mijn haantjesgedrag. Eind goed, al goed?
Pu22elzondag 19 juni 2011 @ 22:11
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 01:54 schreef Ceminon het volgende:
Ik geef ook niet God de schuld. Ik geloof niet dat het fysiologisch mogelijk is om zonder morele schuld te leven (elke plant die je eet, elke adem die je neemt, is er een die je een ander organisme ontzegt). Bovendien lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de Judeo-Christelijke god bestaat. Ik constateer alleen dat de wereld waarin we leven, het bestaan dat we lijden, niet iets wenselijks is. Als er dus een god is die deze ellende in werking heeft gezet, moet die god ofwel een enorme fout hebben begaan of een sadistische tiran zijn.

Ik weet dat ik niet genoeg doe aan de ellende in de wereld, en geloof me of niet, maar dat is serieus een van de eerste gedachten waarmee ik elke dag wakker wordt, en het doet me pijn. De sociale conventies waarin ik leef hebben bepaald dat de meeste mensen om mij heen hier nauwelijks bij stilstaan en mijn zorgen hierover dus ook overdreven vinden. Ik wil niet leven, ik wil hier vanaf zijn, maar na jarenlang onderzoek te hebben gedaan ben ik er achter gekomen dat zelfmoord kennelijk niet een echte uitweg is, omdat zelfmoord een affirmatie van de wil is, en daarmee een affirmatie van alle ellende in de wereld. Zodoende blijf ik maar een beetje hangen en heb ik het min of meer op een drinken gezet om nog een beetje slaap te krijgen, maar het liefst zou ik morgen verongelukken.

Dat is waarom ik een waardering heb ontwikkeld voor een aantal Oosterse religies.. Hier een citaat van Schopenhauer:

[..]

Dan hebben we dat iig gemeen. Ik heb nooit begrepen waar ik mijn welvaart aan te danken heb, terwijl anderen het zo slecht hebben. Volgens mij zijn er genoeg middelen op de wereld om iedereen een fatsoenlijk leven te bieden, maar wij hier in het westen moeten zo nodig alles naar ons toetrekken. Waar halen wij het recht vandaan? En ja, daar doe ik zelf net zo goed aan mee.

Het is ook om moedeloos van te worden, zoveel onrecht en ellende en ik dacht ook altijd dat het zinloos en stom was om anderen te willen helpen. Maar ik heb wel ontdekt dat dàt een leugen is. Het is nìet stom en zinloos om anderen te willen helpen en van God krijg ik steeds weer de aansporing en de moed om wel wat te doen, hoe klein ook. Ik geloof dat dat van God komt, omdat ik voordat ik christen werd dat ook allemaal wel zo zag, maar echt de moed niet had om er ook maar iets aan te doen. En dat is ook mijn antwoord op de ellende om ons heen: God grijpt wel in, maar niet door opeens alles maar goed te maken. Ik geloof dat Hij door ons (mensen) heen werkt, door ons te motiveren en de kracht te geven elkaar te helpen.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd of wij/deze wereld niet een foutje of mislukking is van God. Maar ik ben er op uitgekomen dat dat niet zo is, en dat God ons juist gewild heeft.
hoatzinmaandag 20 juni 2011 @ 10:32
quote:
7s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:39 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als jij een atheïst bent, maar jij leeft vanuit de vruchten van Gods geest, dan kan Jezus ook voor jou pleiten. Je hebt 'goed' geleefd, dus waarom zou hij je dan weigeren? De deugden zijn natuurlijk ook onderdeel van het 'goede' leven (toen je de zwerver te eten gaf, gaf je mij te eten, etc.). 'goed', omdat iedereen een andere mening heeft over het goede leven en of je überhaupt wel goed kan leven.
Omdat hij zelf zegt: Niemand komt tot mijn vader dan door mij. Welnu, ik accepteer Jezus niet. Dan kan ik nog zo braaf leven, de poort blijft dicht.
hoatzinmaandag 20 juni 2011 @ 10:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 16:01 schreef Pu22el het volgende:

[..]

Dat spijt me oprecht. Hoe sta je er nu in?
Ik sta er nu boven. :)
hoatzinmaandag 20 juni 2011 @ 10:34
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 18:50 schreef Ceminon het volgende:
Overigens, als God bestaat en dit alles heeft geschapen, dan kies ik er bewust voor om hem de rug toe te keren. Een alwetend en almogend wezen dat een wereld van zulke haat, pijn, ziekte, ellende mogelijk maakt, die zal ik nooit vergeven. Wat zijn motief ook is geweest, zijn daden zijn de opsomming van alle gruweldaden die ooit op aarde zijn uitgevoerd, inclusief de holocaust (Godwin's law, whooptiedoooo), want hij heeft deze daden mogelijk gemaakt en zag ze altijd al aankomen.
Amen.
Daniel1976maandag 20 juni 2011 @ 10:36
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2011 10:32 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Omdat hij zelf zegt: Niemand komt tot mijn vader dan door mij. Welnu, ik accepteer Jezus niet. Dan kan ik nog zo braaf leven, de poort blijft dicht.
Wees gerust, er is geen poort er is zelfs geen ziel dus ook geen leven na de dood.
Er is ook geen zonde. Er zijn slechts daden die wij moreel verwerpelijk vinden en moraal is nogal een vluchtig iets.

Wat je overigens niet moet tegen houden je medemens te helpen zo af en toe. Ik vind mensen die hun medemens helpen om een plekkie in de hemel te veroveren nogal :r
hoatzinmaandag 20 juni 2011 @ 10:37
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2011 11:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Geen idee. Ik staar me niet blind op dat soort vragen die wat mij betreft onzinnig zijn.
Onzinnig? Door mezelf dit soort vragen te stellen zijn de schellen van mijn ogen gevallen.
wapizondag 26 juni 2011 @ 06:09
quote:
Dus ben ik nog te redden denken jullie ? en hoe lang moet ik nog boeten doen ? voordat ik me kan verzoenen met God ?
Slechte daden sleep je met je mee ("karma"), en kan je enkel ongedaan maken door voldoende goede daden te stellen die rechtstreeks of onrechstreeks het gedane kwaad ongedaan trachten te maken. Zoniet, leidt jouw slecht karma tot willekeurige calamiteiten in dit leven, of in het volgende. Spijt hebben -- op zich -- helpt dus niet. Je moet voldoende goede daden stellen, terwijl je met opgeheven hoofd de zelfgezochte lijdensweg doorstaat.
wapizondag 26 juni 2011 @ 06:13
quote:
Wees gerust, er is geen poort er is zelfs geen ziel dus ook geen leven na de dood.
Op die vraag, weet niemand met zekerheid het antwoord. Er bestaan noch voorbeelden noch tegenvoorbeelden voor die stelling. Dus geloof je het of je gelooft het niet.
hoatzindinsdag 28 juni 2011 @ 15:59
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 06:09 schreef wapi het volgende:

[..]

Slechte daden sleep je met je mee ("karma"), en kan je enkel ongedaan maken door voldoende goede daden te stellen die rechtstreeks of onrechstreeks het gedane kwaad ongedaan trachten te maken. Zoniet, leidt jouw slecht karma tot willekeurige calamiteiten in dit leven, of in het volgende. Spijt hebben -- op zich -- helpt dus niet. Je moet voldoende goede daden stellen, terwijl je met opgeheven hoofd de zelfgezochte lijdensweg doorstaat.
welk geloof moet ik aanhangen om dit nu weer te geloven?
hoatzindinsdag 28 juni 2011 @ 16:00
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 06:13 schreef wapi het volgende:

[..]

Op die vraag, weet niemand met zekerheid het antwoord. Er bestaan noch voorbeelden noch tegenvoorbeelden voor die stelling. Dus geloof je het of je gelooft het niet.
is er dan wel een reden om er toch in te geloven?
ATONdinsdag 28 juni 2011 @ 16:22
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 06:09 schreef wapi het volgende:

[..]

Slechte daden sleep je met je mee ("karma"), en kan je enkel ongedaan maken door voldoende goede daden te stellen die rechtstreeks of onrechstreeks het gedane kwaad ongedaan trachten te maken. Zoniet, leidt jouw slecht karma tot willekeurige calamiteiten in dit leven, of in het volgende. Spijt hebben -- op zich -- helpt dus niet. Je moet voldoende goede daden stellen, terwijl je met opgeheven hoofd de zelfgezochte lijdensweg doorstaat.
Nou ja, het is ook middel om je geweten te sussen.