Ik wil een fornuis omdat ik houd van koken. Ik wil 6 pitten en een flinke oven. Een 90cm fornuis voldoet daar prima aan. Bovendien vind ik het wel mooi. Stijl is modern/greeploos maar niette veel glans, dus te veel design niet, maar wel strak. Zoals gezegd, een keuken is om in te koken en de 'kachel' is dus belangrijk, liefst oven met pyrolyse en dingen zoals spit en steen (ik gebruik dat soort dingen namelijk. Verder wil ik een composiet blad, hoge kasten (tot aan plafond oid). Verder een mooie hoge ronde kraan en een afzuigkap met roosters die in de vaatwasser kunnen. Allemaal geen heftige wensen dus. Ik hoef niet perse glas, rvs, design. Het wordt een rechte keuken in twee delen. 320 aan de ene kant, 180 aan de andere.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 21:42 schreef Gulo het volgende:
[..]
Tja, dat is net wat je er aan uit wilt geven. Is net als met een auto kopen natuurlijk.
Je kan een bos fornuis kopen van meer dan 18.000 euro, maar daar kan je ook een hele keuken voor kopen.
Een fornuis kan je trouwens prima zelf kopen via internet zoals iemand hier al zei. Hoeveel wil je wel uitgeven voor een fornuis? Voor 2000 kan je een prima Boretti fornuis kopen lijkt me. M-system is nog een stuk goedkoper.
Waarom wil je eigenlijk sowieso een fornuis trouwens? En wat voor stijl keuken zoek je?
Wij hebben het lijstje van apparatuur vergeleken met inbouw.nl, voor 5 apparaten waren we bij de winkel 250 euro minder kwijt. Waarschijnlijk zou het via internet nog goedkoper kunnen als je alles los (bij verschillende webwinkels) zou bestellen, maar het is wel zo prettig dat het nu in 1 keer geleverd wordt.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 18:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Koop nooit een keuken inc apparatuur. Je kan de apparatuur het best via internet bestellen dit scheelt echt enorm.
Vaak krijg je ook verlengde fabrieksgarantie als je alles in één keer via één handelaar afneemt.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:22 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Wij hebben het lijstje van apparatuur vergeleken met inbouw.nl, voor 5 apparaten waren we bij de winkel 250 euro minder kwijt. Waarschijnlijk zou het via internet nog goedkoper kunnen als je alles los (bij verschillende webwinkels) zou bestellen, maar het is wel zo prettig dat het nu in 1 keer geleverd wordt.
Iets dergelijk sis me bij de badkamer dus wél gelukt. Dus bij de keuken zet ik hier ook op in. Ik heb er wél de tijd voor. En ga gerust na een offerte een maand later terug om ezxtra kroting te eisen. We zullen zien of het lukt.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:21 schreef Gulo het volgende:
Ben benieuwd. Zou het knap vinden als je dat gaat redden voor dat budget.
Ik vind greeploos icm een fornuis overigens niet echt mooi, maar ieder z'n ding natuurlijk. Uit praktische overweging begrijp ik de keuze voor een fornuis wel.
Aan welk merk greeploze keuken zat je te denken dan? En wat voor kastwerk wil je? Of je ladenkasten/apothekerskasten wil of gewoon deuren scheelt ook nogal voor de prijs natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:25 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Iets dergelijk sis me bij de badkamer dus wél gelukt. Dus bij de keuken zet ik hier ook op in. Ik heb er wél de tijd voor. En ga gerust na een offerte een maand later terug om ezxtra kroting te eisen. We zullen zien of het lukt.
Ik denk dat je voor het blad al snel op 2500 zit, dan heb je nog 4500 voor de keuken en apparaten... niet echt ruim.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:16 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik wil een fornuis omdat ik houd van koken. Ik wil 6 pitten en een flinke oven. Een 90cm fornuis voldoet daar prima aan. Bovendien vind ik het wel mooi. Stijl is modern/greeploos maar niette veel glans, dus te veel design niet, maar wel strak. Zoals gezegd, een keuken is om in te koken en de 'kachel' is dus belangrijk, liefst oven met pyrolyse en dingen zoals spit en steen (ik gebruik dat soort dingen namelijk. Verder wil ik een composiet blad, hoge kasten (tot aan plafond oid). Verder een mooie hoge ronde kraan en een afzuigkap met roosters die in de vaatwasser kunnen. Allemaal geen heftige wensen dus. Ik hoef niet perse glas, rvs, design. Het wordt een rechte keuken in twee delen. 320 aan de ene kant, 180 aan de andere.
Ik denk dat ik voor 7000 euro klaar moet zijn incl goede apparatuur, inbouwen etc.
Blad kan wel goedkoper. Althans, ik ga er vanuit dat het deel van 180 uit 3 inbouwkasten bestaat en het andere deel het kook/spoeldeel is. Of is dat niet de bedoeling.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:31 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ik denk dat je voor het blad al snel op 2500 zit, dan heb je nog 4500 voor de keuken en apparaten... niet echt ruim.
En dan gooien ze er nog de basiclijn in.... en niet dat die niet goed zijn, maar als je dan toch Miele hebt, dan wil je op z'n minst de lijn in het segment daarboven.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:08 schreef Markster het volgende:
[..]
Miele producten zijn wel erg duur om voor een hele keuken 5000 te eisen hoor. Kijk maar eens wat je voor miele los betaalt,
En het inbouwen moest ook binnen dat budget.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:31 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ik denk dat je voor het blad al snel op 2500 zit, dan heb je nog 4500 voor de keuken en apparaten... niet echt ruim.
Exact. Een fornuis is handig en als je goed rekent meestal nog voordeliger ook. Als je echt wilt koken is een fornuis gewoon erg handig en ik vind de meesten goed staan in een witte greeploze keuken met blauwgrijze en accenten.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:35 schreef Gulo het volgende:
[..]
Blad kan wel goedkoper. Althans, ik ga er vanuit dat het deel van 180 uit 3 inbouwkasten bestaat en het andere deel het kook/spoeldeel is. Of is dat niet de bedoeling.
Het fornuis scheelt alweer 90 cm blad en een kookplaatuitsparing natuurlijk
Yup en dat gaat wel lukken denk ik. Als je ziet wat we met die badkamer hebben kunnen afdingen moet dat nu ook lukken. Misschien wordt het allemaal iets duurder, maar dat ligt dan aan tegeltjes keuze voor een quooker achtig iets en een combi ipv een magnetron.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:41 schreef Leandra het volgende:
[..]
En het inbouwen moest ook binnen dat budget.
Siematic is sowieso overrated. Poggenpohl is wel gaaf, maar buiten budget uiteraard.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:51 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Exact. Een fornuis is handig en als je goed rekent meestal nog voordeliger ook. Als je echt wilt koken is een fornuis gewoon erg handig en ik vind de meesten goed staan in een witte greeploze keuken met blauwgrijze en accenten.
Ik denk niet echt aan een merk, ik vind de meeste standaardspullen ok, ik hoef niet persé siematic of poggenpohl. Ik wil wel iets aan laden, maar niet enorm veel. Ik wil mijn pannen kwijt met name en bestek, de rest kan ik kastjes met deuren. Ik wil een smalle apothekerskast links naast het fornuis voor alle specerijen, gedr. kruiden, olietjes, azijnen etc. Typisch iets wat ik als extra ga proberen te regelen.
B1 heeft standaard een blad in dezelfde kleur als de keuken, niet rvs. Je kan er echter natuurlijk ook gewoon een composiet blad opleggen.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:59 schreef Spanky78 het volgende:
Mooi, die B1, maar ik wil geen rvs blad. Te veel poetswerk (en denk ook prijzig). Een lichthouten blad (berken oid) zou ik ook mooi vinden, maar hout is denk ik erg onderhoudsintensief.
Vind ik lastig om in te schatten eerlijk gezegd. Een vriend van me heeft een B1. Kostte 12000 euro. Zijn 3 inbouwkasten en een eiland van een kleine 3 meter schat ik. (siemens apparatuur)quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:02 schreef Spanky78 het volgende:
Wat moet dat bulthaup ongeveer kosten denk jij?
Wij denken ook aan een houten aanrechtblad, gewoon mooi om te zien. Wel 6x per jaar in de olie zetten geloof ik.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:59 schreef Spanky78 het volgende:
Mooi, die B1, maar ik wil geen rvs blad. Te veel poetswerk (en denk ook prijzig). Een lichthouten blad (berken oid) zou ik ook mooi vinden, maar hout is denk ik erg onderhoudsintensief.
Ik vind hout niets. Het is inderdaad erg onderhoudsintensief. Het werkt ook (zet uit/krimpt). Ik vind het ook geen mooie uitstraling hebben (komt waarschijnlijk omdat ik het associeer met goedkope multiplexbladen met een hout motiefje) maar dat is ook weer een kwestie van smaak natuurlijk.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:08 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Wij denken ook aan een houten aanrechtblad, gewoon mooi om te zien. Wel 6x per jaar in de olie zetten geloof ik.
Bij een klassiek keuken kan ik het me iets meer voorstellen dan bij een strakke greeploze keuken.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:21 schreef kaasplankje het volgende:
Hmmm, over smaak valt niet te twisten inderdaad. Wij willen een beetje een landelijke keuken met een klassiek fornuis en een houten blad zou erg mooi staan, ook bij de houten vloer.
We twijfelen er nog over, het houten blad. Een no-go of gewoon doen?
Het is ook niet mijn smaak hoor. Maar als je van dergelijke keukens houdt, past zo'n blad er wel mooi bij.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:37 schreef Spanky78 het volgende:
Heh, dat blad heb ik gezien. Naar mijn smaak echt gruwelijk, maar wel mooi hout, jammer van al dat brocante-freeswerk. Niets voor mij. Wel een lekker hakblok...
Ik vind 12000 eigenlijk te veel voor een keuken. Maargoed, ik heb geen eiland, die zijn erg prijzig.
het is wel prijzig omdat ik voor een eiland een muur moet doorslaan en alle leidingen verleggen... Persoonlijk voor mij is het duur. Bovendien zijn eilanden trendy, dus duurder dan een rechte keuken.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:40 schreef Gulo het volgende:
[..]
Het is ook niet mijn smaak hoor. Maar als je van dergelijke keukens houdt, past zo'n blad er wel mooi bij.
Waarom zouden eilanden erg prijzig zijn? Is toch gewoon kastwerk met wat platen aan de zijkant? Blad is wat duurder omdat het wat dieper is en aan de achterkant ook afgewerkt moet worden. Maar het is niet erg prijzig
Wel mooi maar niet echt onze stilo vrees ik, beetje té klassiek, wij willen een beetje er tussen in gaan zitten. Als we zo'n klassieke keuken nemen wordt 't een beetje een Frans Bauer huis vrees ik. Het is ook geen mega grote keuken ofzo.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:29 schreef Gulo het volgende:
[..]
Bij een klassiek keuken kan ik het me iets meer voorstellen dan bij een strakke greeploze keuken.
Ik zou het nooit doen, maar als je het echt heel mooi vind en je vindt het de nadelen waard kan je het doen natuurlijk. Sommige multiplex werkbladen (met de bovenlaag in houtkleur) lijken overigens best aardig op echt hout. Dan heb je dus niet de onderhoudnadelen, en ben je nog goedkoper uit ook.
Maar ik vind steen gewoon veel mooier. Op een strakke keuken zou ik ook best een keramiek blad, of glas leggen, als het budget dat toe laat.
Houten werkbladen op landelijke keukens kunnen overigens wel mooi zijn vind ik, maar dan wel in een bepaald vorm, en niet gewoon een rechte plaat.
[ afbeelding ]
Blad wat op dat eiland ligt heeft wel iets.
[ afbeelding ]
Dat is niet waar. Dat zal een verkoper je misschien proberen wijs te maken, maar het is gewoon een kwestie van het extra materiaal (de zijkant) en een duurder blad.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:45 schreef Spanky78 het volgende:
Bovendien zijn eilanden trendy, dus duurder dan een rechte keuken.
Haha, Frans Bauer.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:50 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Wel mooi maar niet echt onze stilo vrees ik, beetje té klassiek, wij willen een beetje er tussen in gaan zitten. Als we zo'n klassieke keuken nemen wordt 't een beetje een Frans Bauer huis vrees ik. Het is ook geen mega grote keuken ofzo.
Meer dit maar dan misschien met een houten blad, zonder sierranden.
[ afbeelding ]
Het wss een optie geweest, als we hadden besloten een kamer op te offeren. Doen we niet, dus niet genoeg breedte voor een leuk eiland.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:52 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat is niet waar. Dat zal een verkoper je misschien proberen wijs te maken, maar het is gewoon een kwestie van het extra materiaal (de zijkant) en een duurder blad.
Qua opbergruimte is een eiland qua ruimte vaak goedkoper. Als je bijvoorbeeld een recht blok van 4 meter hebt. Kan je het zelfde aan kastwerk kwijt in een eiland van 2 meter. (dan krijg je wel een vrij diep eiland, maar als je de ruimte hebt kan dat gewoon natuurlijk). Enige wat dit extra kost zijn 2 platen aan de zijkant (hoef niet eens per se, maar anders zie je aan de zijkant de naad tussen kast aan voorkant en achterkant. Die platen kosten niets natuurlijk. En 2 meter blad van 120 cm is doorgaans een stuk goedkoper dan 4 meter blad van 60 cm.
In die zin is een eiland dan goedkoper.
Daar heb je wel gelijk in ookquote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:54 schreef Gulo het volgende:
Haha, Frans Bauer.Die gaan doorgaans meer voor de vanille hoogglans deurtjes met goude knoppen volgens mij.
![]()
Foto die ik poste is meer klassiek en past mooi in een woonboerderij imho.
Dat is wel een optie, gewoon om al die gladjakkers heen en met een echt evakman in zee gaan. Maar dat kost dus wel een hoop extra. Mijn vrouw haat die verkopers en winkels ook... ik geef er niet om, ik weet veel leuke dingen te doen van een paar duizend.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 23:48 schreef Knavia het volgende:
Ik heb een jaar geleden een nieuwe keuken moeten kopen, en in het zelfde moeras beland waar TS zich nu in bevindt. Ik heb ervoor gekozen om niet te gaan onderhandelen. Gewoon omdat ik geen zin had om altijd het knagende gevoel te houden dat ik alsnog was opgelicht en te veel had betaald. Daarom eerst naar Ikea, Daar de ideale keuken ontworpen maar helaas ging het blad dat ik per sé wilde eruit (roestvrijstaal, maar dan natuurlijk de ikea fineer versie dus alleen flinterdun laagje). Zou ook niet meer terug in het assortiment komen. Keuken op de ikeaplanner incl. de luxe versies van hun apparatuur kwam op 8500 euro excl. montage.
Daarna, vanwege het blad, verder gaan zoeken. Uiteindelijk gekozen voor een zelfstandige zaak in Ridderkerk, Budgetplan keukens. Daar hebben ze ontwerp overgenomen, wat verbeterd in ergonomie, en met Siemens apparatuur maar minus inbouw koffiezetapparaat (tering, die dingen zijn 2000 euro plus als het niet Ikea is...). En een echt op maat gemaakt en incl. inbouwkosten en levering met kraan omdat het niet in lift paste. Totaal 14.000 excl inbouwkosten extern bedrijf (1500 ongeveer).
Is dus véél duurder uitgekomen, maar nu heb ik een merkkeuken, met A-merk apparatuur en een ontzettend gaaf écht RVS blad. Exact zoals ik het voor ogen had, Het is wel een joekel van een keuken hoor.
Exact.quote:Op zondag 12 juni 2011 00:09 schreef Spanky78 het volgende:
Als je een oud huis hebt dan zijn bronzen knopjes enzo wel schattig. Wij hadden ooit ook zo'n huis met kleine raampjes enz. Dan past het. Maar niets lelijker dan nieuwbouw met een eiken interieur en kassieke keuken (mijn persoonlijke mening dan eh).
Verder moet iedereen gewoon lekker kopen wat ze mooi vinden.
Dat aubergine matched inderdaad mooi met het hout. Maar moet je voorstellen dat het ook wit hoogglans is. Lijkt me enorm onrustig. Ik zou niet rustig een boek kunnen lezen in zo'n ruimte.quote:Op zondag 12 juni 2011 00:21 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind het hout wel mooi, maar dat aubergine word ik niet warm van. Toch is dit wel smaakvol ingericht. Wedden dat je dat in een huis waar gewoon geleefd wordt nooit voor elkaar rkijgt? Ik heb bijvoorbeeld altijd een flinke tafel nodig en 1 bank pp om op te liggen
Tja, dan moet je er wel de ruimte voor hebben. Ik vind die aubergine keuken wel mooi hoor, al zou 't mijn ding ook niet zijn.quote:Op zondag 12 juni 2011 00:21 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind het hout wel mooi, maar dat aubergine word ik niet warm van. Toch is dit wel smaakvol ingericht. Wedden dat je dat in een huis waar gewoon geleefd wordt nooit voor elkaar rkijgt? Ik heb bijvoorbeeld altijd een flinke tafel nodig en 1 bank pp om op te liggen
Wow, ziet er erg retro uit.quote:
Smeg is prima kwaliteit,maar de importeur is hard bezig de reputatie kapot te maken met hun voorliefde voor snelle handel. Boretti is minder robuust dan Smeg. Fratelli zijn conservenblikjes.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 20:59 schreef Gulo het volgende:
[..]
Korting % zegt niet veel. Een verkoper kan 80% korting geven als zijn beginprijs maar hoog genoeg is.
Qua fornuizen zijn er tal van goede keuzes (Smeg zou ik inderdaad niet doen), maar dat is echt een kwestie van smaak en zal je dus zelf goed moeten onderzoeken. Het is ook sterk afhankelijk van welke stijl je zoekt.
Boretti is natuurlijk een erg bekend merk (en voeren goedkopere lijn m-system). Zelf vind ik AGA ook mooi spul hebben. Falcon is overigens ook van Denardi, die ook Fratelli (wat een naamvoeren, ziet er wel exclusief uit vind ik. Of Lacanche bijvoorbeeld, zoals gezegd keuze genoeg
Haha ja inderdaad.quote:Op zondag 12 juni 2011 11:33 schreef Gulo het volgende:
Wow, ziet er erg retro uit.Vind hem wel 'stoer' eigenlijk, matched ook mooi met de tegels. Koffiezetapparaat is uit dezelfde tijd?
Smeg lijkt me wel oké, maar is wel een flink stuk goedkoper. Ik vind ze niet zo mooi iig. Een tijdje geleden bij Het Kookpunt in Rotterdam geweest, daar hebben ze een hele winkel vol met losse fornuizen. Daar zijn we een beetje gevallen voor Falcons. Lacanche zagen we ook staan maar die zijn veel te duur ben ik bang.quote:Op zondag 12 juni 2011 12:40 schreef Fixers het volgende:
Smeg is prima kwaliteit,maar de importeur is hard bezig de reputatie kapot te maken met hun voorliefde voor snelle handel. Boretti is minder robuust dan Smeg. Fratelli zijn conservenblikjes.
Wij kregen (uit mijn hoofd) 45% korting op een B3. Het kan dus wel. Moet je wel mijn vrouw meenemen, want die onderhandelt iedereen onder de tafel, maar er kan dus ook bij Bulthaup aardig wat vanaf...quote:Op zaterdag 11 juni 2011 22:56 schreef Gulo het volgende:
Als je budget opschroeft zou je misschien een Bulthaup B1 kunnen nemen. Dat vind ik zelf een erg mooi product, en voor een hele goede prijs.
Bulthaup is echt een topmerk, en B1 is daar de goedkope serie van. Bulthaup is echter bepaald niet bij elke keukenboer leverbaar. En de keukenboeren die Bulthaup leveren zijn meestal niet zo van de enorme kortingen.
Ok. Bij welke zaak heb je deze gekocht?quote:Op zondag 12 juni 2011 21:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wij kregen (uit mijn hoofd) 45% korting op een B3. Het kan dus wel. Moet je wel mijn vrouw meenemen, want die onderhandelt iedereen onder de tafel, maar er kan dus ook bij Bulthaup aardig wat vanaf...
Gewoon bij de Bulthaup dealer. In NL, want de Duitse tegenhanger was gewoon een klap duurder.quote:
We hebben twee dealers in NL en een dealer in Duitsland laten offreren. We hadden derhalve een uitstekend idee wat de keuken mocht kosten.quote:Het is natuurlijk nooit helemaal helder hoeveel korting je hebt. Omdat de prijzen niet transparant zijn. Als een verkoper de vraapgrijs aan het begin enorm verhoogd kan hij ook makkelijk grotere kortingen geven. Veelal is het een sigaar uit eigen doos. Eigenlijk betaal je gewoon standaard te veel, en inderdaad de mensen die tot het uiterste kunnen onderhandelen komen met een faire prijs weg.
Ik houd hier helemaal niet van, maar that's the way it is in dit soort branches.
Ongeveer 40K.quote:Mag ik trouwen vragen wat je voor je B3 betaald hebt, of is dat een impertinente vraag?
Oei. Dat is even een lastiger vraag. Die kan ik gewoon niet beantwoorden. We hebben een totaalprijs gekregen.quote:Op zondag 12 juni 2011 21:17 schreef Gulo het volgende:
Ik bedoel alleen voor het kastwerk, niet voor blad en apparatuur.
Niet onze ervaring.quote:Op zaterdag 11 juni 2011 18:41 schreef Revolution-NL het volgende:
Koop nooit een keuken inc apparatuur. Je kan de apparatuur het best via internet bestellen dit scheelt echt enorm.
Ok, dan is je deal sowieso lastiger in te schatten omdat ik niet precies weet welke apparatuur je hebt, behalve dat het gaggenau is.quote:Op zondag 12 juni 2011 21:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Oei. Dat is even een lastiger vraag. Die kan ik gewoon niet beantwoorden. We hebben een totaalprijs gekregen.
Van mij mag je het weten, maar ik weet het zelf dus niet...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |