Zou je dat eens in 3D willen painten? Ben wel benieuwd hoe je dat voor ogen hebt...quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:57 schreef Snakey het volgende:
Dan maak je het aanrecht toch gewoon zo om de ramen?
=======|__________|=======
Achja, er zijn ook mensen van 1.80 die een bed kopen van 2.20 of vinden dat ze plekken met meer beenruimte in het vliegtuig nodig hebben. Dat mag.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:09 schreef DS4 het volgende:
Zo bijzonder lang ben ik niet en mijn vrouw al helemaal niet.
Keukenboeren zullen ongetwijfeld een standaard hebben, maar van meer belang is hoe lang jullie zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn gevoel zegt dat dit een prima hoogte is qua aanrechtblad maar mijn vriendin vind het te laag en is bang dat dit niet heel erg ergonomisch en/of gemakkelijk werkt.
Het aanrechtblad kan wel hoger, maar dan zit ik met het probleem dat ik "voor" het raam uitkom en dat dit weer op één of andere manier opgelost / mooi gemaakt moet worden.
Nu vroeg ik mij dus eigenlijk af wat de standaard maat voor zoiets is
Nou, gelukkig maar.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:13 schreef Tja..1986 het volgende:
Achja, er zijn ook mensen van 1.80 die een bed kopen van 2.20 of vinden dat ze plekken met meer beenruimte in het vliegtuig nodig hebben. Dat mag.
Arme eega... werkhoogte hoger dan elleboog, lijkt me een complete ergonomische ramp.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:54 schreef RanTheMan het volgende:
90cm is idd standaard-laag lager wil je echt niet, ik ga mijn nieuwe keuken plaatsen op 105, gewoon omdat dat prettig is, zelf ben ik 1,90 dus zou eigenlijk wel hoger willen maar mn ega is maar 1,68 dus dat is het compromis geworden. Een aanrecht kan wel beter te hoog dan te laag zijn, want laag is automatisch rugklachten na enige tijd
105 cm is echt bizar hoog hoor!quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:54 schreef RanTheMan het volgende:
90cm is idd standaard-laag lager wil je echt niet, ik ga mijn nieuwe keuken plaatsen op 105, gewoon omdat dat prettig is, zelf ben ik 1,90 dus zou eigenlijk wel hoger willen maar mn ega is maar 1,68 dus dat is het compromis geworden. Een aanrecht kan wel beter te hoog dan te laag zijn, want laag is automatisch rugklachten na enige tijd
Helaas niet mogelijk ivm de breedte van het geheel, de keuken is niet heel erg groot en als we dan ook nog met hoogteverschillen gaan werken dan blijft er te weinig werkruimte over.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:57 schreef Snakey het volgende:
Dan maak je het aanrecht toch gewoon zo om de ramen?
=======|__________|=======
Ik ben geen lid van vereniging Eigen huis, en om werkboeken aan te schaffen om ergens een juiste maat van op te zoeken gaat mij eigenlijk te ver.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:42 schreef AnneX het volgende:
Oh oh wat ben ik blij met 98 cm hoogte inclusief aanrechtblad.
Zij is 1.67 en staat veel te snijden, te hakken, te roeren en te smeren.
Mijn uitgangspunt is de bijna rechte hoek onder/bovenarm om kracht uit te oefenen (indien nodig).
Hij is 1.92 lang.
Overigens zijn er werkboeken met maatvoering, volgens mij van Veren. Eigen Huis.
Ben je al lid? http://www.eigenhuis.nl/w(...)d/verbouw/verbouwen/
Lachen trouwens: als je goochelt komen er drie zinnige links - allen van FoK - tevoorschijn.
Had je dat al eens gedaan?
Succes met de plannen fam. VB.
edit: http://www.ergonomiesite.be/interieur/hoogte_keuken.htm
Waarom laat je het aanrechtblad niet gewoon in dagkant van het raam doorlopen? Dat is toch de meeste logische oplossing?quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:24 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Helaas niet mogelijk ivm de breedte van het geheel, de keuken is niet heel erg groot en als we dan ook nog met hoogteverschillen gaan werken dan blijft er te weinig werkruimte over.
Het raam zit ook in het midden van die muur waar de keuken aan zou komen te staan
[..]
Ik ben geen lid van vereniging Eigen huis, en om werkboeken aan te schaffen om ergens een juiste maat van op te zoeken gaat mij eigenlijk te ver.
Zojuist bijna alle reacties doorgelezen maar het komt er op neer dat als je een lengte van +/- 1.85 á 1.90 hebt toch wel een aanrecht moet hebben dat hoger is dan 90 cm; liefst zelfs 95 of 98 zelfs![]()
Toch maar eens bedenken hoe ik die rand dan later weg kan werken of toonbaar kan maken die voor het raam komt te zitten. Het kozijn veranderen is helaas geen haalbare optie ..
Bedankt voor de vele reacties !
waarom niet je aanrechtblad door laten lopen als vensterbank? (als het dan hoger moet). scheelt gelijk een stofverzamelaar aangezien je hoekjes minder hebt om schoon te makenquote:Op woensdag 8 juni 2011 19:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Hallo,
Gisteren hadden ik en mijn vriendin een discussie over de juiste hoogte voor een aanrechtblad in de "toekomstige" keuken. In onze situatie is het maximaal haalbare qua maat 90 cm vanaf de vloer tot bovenkant aanrechtblad voordat we voor het raam komen te zitten.
Alle ramen in de keuken beginnen in onze bestaande situatie 90 cm vanaf de vloer.
Mijn gevoel zegt dat dit een prima hoogte is qua aanrechtblad maar mijn vriendin vind het te laag en is bang dat dit niet heel erg ergonomisch en/of gemakkelijk werkt.
Het aanrechtblad kan wel hoger, maar dan zit ik met het probleem dat ik "voor" het raam uitkom en dat dit weer op één of andere manier opgelost / mooi gemaakt moet worden.
Nu vroeg ik mij dus eigenlijk af wat de standaard maat voor zoiets is
Dat is ook nog een voordeel van het door laten lopen in de dagkant inderdaad.quote:Op woensdag 8 juni 2011 22:57 schreef DJMO het volgende:
[..]
waarom niet je aanrechtblad door laten lopen als vensterbank? (als het dan hoger moet). scheelt gelijk een stofverzamelaar aangezien je hoekjes minder hebt om schoon te maken
A doen we geen plint, en b we krijgen geen bovenkastjes, dus het komt allemaal goedquote:Op woensdag 8 juni 2011 21:21 schreef Gulo het volgende:
[..]
105 cm is echt bizar hoog hoor!
Dan zal je ook een erg dik werkblad moeten nemen, anders krijg je een enorm plint, of sowieso een hogere kastmaat maar dat is doorgaans duurder.
waarschijnlijk sta je weinig in de keuken of nietquote:Op donderdag 9 juni 2011 09:06 schreef ueberduitser het volgende:
hier staat hij op 95 cm.
Ben zelf 1.93m en moeders is 1.76m. Werkt prima voor ons.
Waar baseer je dat op?quote:Op donderdag 9 juni 2011 09:26 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
waarschijnlijk sta je weinig in de keuken of niet
Op de hoogte van gecombineerd met jouw lengtequote:Op donderdag 9 juni 2011 09:52 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op?
Met een gezin zal er toch dagelijks gekookt moeten worden dacht ik. En laat ik nou koken leuk vinden en dus veel in de keuken staan.
No harm taken!quote:Op donderdag 9 juni 2011 10:04 schreef RanTheMan het volgende:
[..]
Op de hoogte van gecombineerd met jouw lengteVeel mensen die ik ken die rond de 1.90 zijn klagen altijd over rugpijn als ze een uurtje in de keuken aan het werk zijn, of dit nu snijden of afwassen is
Maar misschien heb jij gewoon een hele sterke en getrainde rug.
"No harm intended"
Te hoog betekend werken boven je macht.quote:Op woensdag 8 juni 2011 19:54 schreef RanTheMan het volgende:
Psies. Zo hebben wij het ook gedaan en onze keuken wordt op 95cm gezet.quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:23 schreef _VoiD_ het volgende:
90 is echt veel te laag. Ik zou persoonlijk zeker voor 95 cm gaan.
Goede richtlijn:
houd je hand langs je zij. Het puntje van je vingers moet de bodem van de spoelbak raken. Heb je ruimte over: te laag, ruimte te kort: te hoog.
De afstand van het raam tot die coniferen is toch al snel een metertje of vijf; de foto vertekend wat dat betreft wel een beetje. Er kan i.m.o. met gemak een auto staan dus je kunt er ook met gemak zittenquote:Op zondag 12 juni 2011 17:54 schreef Gulo het volgende:
Het is jammer dat onderkant dagkant ook gelijk zit met onderkant glas.
In de voorbeeldfoto van bluemoon23 loopt het blad door in de dagkant, maar daar zit het eigenlijke glas nog een stukje hoger dan onderkant dagkant.
Als jij blad in de dagkant door laat lopen komt de achterzijde inderdaad voor het raam.
Toch zou ik zeker voor die optie gaan. Je kan de achterzijde van het blad gewoon afwerken natuurlijk, dus dan lijkt het me niet al te storend. Sowieso, zo te zien er maar een smal padje tussen het raam en de coniferen. Daar zal je dus geen zithoek plaatsen, dus ik vermoed niet dat je er de hele tijd naar zou zitten kijken.
Exact. (als 90 cm dus te laag voor je is)quote:Op zondag 12 juni 2011 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Jij zou dus het aanrechtblad gewoon door laten lopen over de gehele breedte van het aanrecht. En dan dat stuk wat voor het raam zit aan de achterzijde zo danig afwerken dat er geen water van het aanrechtblad in de vensterbank kan lopen
Dat lijkt me qua uitstraling een stuk storend dan een kitrandje in een transparante kleur eerlijk gezegd.quote:Op zondag 12 juni 2011 18:37 schreef densmee het volgende:
of rvs rand 2 cm boven het blad uit laten steken zodat er niet zomaar rotzooi achter komt
ja en als je dan een keer water op het aanrecht laat lopen dan loopt dat weer direct tussen het raam en het aanrecht.quote:Op zondag 12 juni 2011 18:48 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat lijkt me qua uitstraling een stuk storend dan een kitrandje in een transparante kleur eerlijk gezegd.
Mijn gevoel zegt dat 90 cm gemiddeld gezien te laag is. Dat is ook te zien aan de vele reacties.quote:Op zondag 12 juni 2011 18:37 schreef Gulo het volgende:
[..]
Exact. (als 90 cm dus te laag voor je is)
Wil je een stenen werkblad of hpl?
RVS lijkt mij wel heel erg storend; qua materiaal past ook helemaal niet bij wat we op het oog hebben.quote:Op zondag 12 juni 2011 18:37 schreef densmee het volgende:
of rvs rand 2 cm boven het blad uit laten steken zodat er niet zomaar rotzooi achter komt
Als je dat gewoon goed kit zou dat geen probleem mogen zijn toch?quote:Op zondag 12 juni 2011 18:55 schreef densmee het volgende:
[..]
ja en als je dan een keer water op het aanrecht laat lopen dan loopt dat weer direct tussen het raam en het aanrecht.
is lastig schoonmaken en een mooi geborstelde rvs rand is ook heel strak
Je ziet dat bij meer oude huizen. Het hoort gewoon een beetje bij nieuwe keukens in oude huizen. Ik persoonlijk zou er een bak maken die een centimeter of 20 diep is van blad-tot-vensterglas, en daar dan mooie kruidenpotten neerzetten. Zit je niet tegen die rand aan te kijken van buitenaf.quote:Op zondag 12 juni 2011 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Om even een goed beeld te schetsen van de situatie, voeg ik even de volgende foto toe van hoe het nu is.
[ afbeelding ]
Zou ik er dus 95 cm of 98 cm van maken dan kom ik boven de vensterbank uit wat denk ik van de buitenkant gezien echt helemaal nergens op gaat lijken.
Dat is ook een leuk idee!quote:Op maandag 13 juni 2011 09:38 schreef bart1977 het volgende:
[..]
Je ziet dat bij meer oude huizen. Het hoort gewoon een beetje bij nieuwe keukens in oude huizen. Ik persoonlijk zou er een bak maken die een centimeter of 20 diep is van blad-tot-vensterglas, en daar dan mooie kruidenpotten neerzetten. Zit je niet tegen die rand aan te kijken van buitenaf.
bij natuursteen is dat geen probleem inderdaad maar bij composiet enzo welquote:Op maandag 13 juni 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
Das dus precies wat ik bedoelde. En wat het materiaal betreft van dat opstaande randje, dat kun je toch gewoon vanhetzelfde materiaal maken als dat blad? Mocht je natuursteen nemen besteel je gewoon een lange plint erbij in dat materiaal.
Waarom?quote:Op maandag 13 juni 2011 10:36 schreef densmee het volgende:
[..]
bij natuursteen is dat geen probleem inderdaad maar bij composiet enzo wel
ik dacht dat het niet mogelijk is om randen met 2 kanten gepolijst te krijgen was?quote:
Zet er kruiden in. Komt helemaal bij elkaar zoquote:Op maandag 13 juni 2011 09:42 schreef Gulo het volgende:
[..]
Dat is ook een leuk idee!Past qua uitstraling ook goed bij een keuken met een beetje een landelijke uitstraling die vonkenboer wil.
Opzich geen slecht ideequote:Op maandag 13 juni 2011 09:38 schreef bart1977 het volgende:
[..]
Je ziet dat bij meer oude huizen. Het hoort gewoon een beetje bij nieuwe keukens in oude huizen. Ik persoonlijk zou er een bak maken die een centimeter of 20 diep is van blad-tot-vensterglas, en daar dan mooie kruidenpotten neerzetten. Zit je niet tegen die rand aan te kijken van buitenaf.
Een hele bak is dan direct weer zo overdrevenquote:Op maandag 13 juni 2011 17:40 schreef klusfoobje het volgende:
lijkt mij idd ook gene probleem, en wat die potten betreft, waarom dan niet direct een soort plantenbak die er precies inpast. Daar stop je je al die dingen in die je in de keuken nodig hebt. Mint, peterselie... etc.
Hier 1.60 met een bed va 180x210quote:Op woensdag 8 juni 2011 20:13 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Achja, er zijn ook mensen van 1.80 die een bed kopen van 2.20 of vinden dat ze plekken met meer beenruimte in het vliegtuig nodig hebben. Dat mag.
Nee hoor, hier composiet aanrechtbladen van Arte di Granito mét 10 cm spatranden, en bovendien eettafel 90X180 plus alle vensterbanken beneden van hetzelfde als het blad, kortom, composiet is in alle maten te maken.quote:Op maandag 13 juni 2011 10:36 schreef densmee het volgende:
[..]
bij natuursteen is dat geen probleem inderdaad maar bij composiet enzo wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |