abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 8 juni 2011 @ 19:49:04 #1
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_97901175
Hallo,

Gisteren hadden ik en mijn vriendin een discussie over de juiste hoogte voor een aanrechtblad in de "toekomstige" keuken. In onze situatie is het maximaal haalbare qua maat 90 cm vanaf de vloer tot bovenkant aanrechtblad voordat we voor het raam komen te zitten.

Alle ramen in de keuken beginnen in onze bestaande situatie 90 cm vanaf de vloer.

Mijn gevoel zegt dat dit een prima hoogte is qua aanrechtblad maar mijn vriendin vind het te laag en is bang dat dit niet heel erg ergonomisch en/of gemakkelijk werkt.

Het aanrechtblad kan wel hoger, maar dan zit ik met het probleem dat ik "voor" het raam uitkom en dat dit weer op één of andere manier opgelost / mooi gemaakt moet worden.

Nu vroeg ik mij dus eigenlijk af wat de standaard maat voor zoiets is :?
pi_97901273
Volgens mij is 90 cm gewoon standaard. Bij mij is het iig zo (opgemeten).
pi_97901322
De standaard maat is 90 centimeter... Al vind ik hoger zelf wel chiller. Lager kan eigenlijk niet meer. Dat treft men nog weleens aan in heel oude huizen (lees keukens).
  woensdag 8 juni 2011 @ 19:52:44 #4
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_97901361
90cm is prima te doen als je 1.85 bent :P
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
pi_97901422
90cm is idd standaard-laag lager wil je echt niet, ik ga mijn nieuwe keuken plaatsen op 105, gewoon omdat dat prettig is, zelf ben ik 1,90 dus zou eigenlijk wel hoger willen maar mn ega is maar 1,68 dus dat is het compromis geworden. Een aanrecht kan wel beter te hoog dan te laag zijn, want laag is automatisch rugklachten na enige tijd
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 8 juni 2011 @ 19:57:06 #6
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_97901602
Ik heb ook net (ok, sinds twee maand dan) een nieuwe keuken. Deze is ook 90 cm hoog, en omdat er ook een bar aan de keuken vast zit was ik na het inmeten ook enigszins benauwd dat deze te laag zou zijn maar dat valt reuze mee. Gezien het een open keuken is zou een hogere keuken waarschijnlijk niet eens echt mooi lijken.
  woensdag 8 juni 2011 @ 19:57:08 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_97901604
Dan maak je het aanrecht toch gewoon zo om de ramen?

=======|__________|=======
  woensdag 8 juni 2011 @ 20:01:59 #8
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_97901856
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:57 schreef Snakey het volgende:

Zou je dat eens in 3D willen painten? Ben wel benieuwd hoe je dat voor ogen hebt...

Of raad je TS je een aanrecht met hoogteverschil aan? :D
pi_97901969
90cm is vrij laag. Wij hebben als ik mij niet vergis voor 98cm gekozen. Dat werkt prettiger. Ik zeg derhalve: jouw vriendin heeft gelijk.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_97902177
Voor mensen met een normale lengte is 90 cm prima. Zelf ben ik 2 meter 2, dus bij mij is hij wat hoger.
pi_97902213
Zo bijzonder lang ben ik niet en mijn vrouw al helemaal niet.
pi_97902425
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:09 schreef DS4 het volgende:
Zo bijzonder lang ben ik niet en mijn vrouw al helemaal niet.
Achja, er zijn ook mensen van 1.80 die een bed kopen van 2.20 of vinden dat ze plekken met meer beenruimte in het vliegtuig nodig hebben. Dat mag.
pi_97902748
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:49 schreef Vonkenboer het volgende:

Mijn gevoel zegt dat dit een prima hoogte is qua aanrechtblad maar mijn vriendin vind het te laag en is bang dat dit niet heel erg ergonomisch en/of gemakkelijk werkt.

Het aanrechtblad kan wel hoger, maar dan zit ik met het probleem dat ik "voor" het raam uitkom en dat dit weer op één of andere manier opgelost / mooi gemaakt moet worden.

Keukenboeren zullen ongetwijfeld een standaard hebben, maar van meer belang is hoe lang jullie zijn.

Ons aanrecht is 97 boven vloer, wij zijn 180 en 185 cm. lang. Ook van belang is of je een vaatwasser hebt of met de hand afwast. Niets is irritanter als een wasbak waar je gebukt moet staan om te kunnen afwassen. Ons bevalt het goed.

Lat but not least, gecombineerd met een lage plint van 7 cm. konden er bij ons extra lades geplaatst worden. (Schmidt maxi-line, jumbo-line) De maxi-line is hoger, met een extra lade, dus geen plintlade, de jumbo-line is dieper nl. 75 cm.
Ook een mooie truc is dat we aan de achterzijde 5 cm van de kast gezaagd hebben. Dat is in feite loze ruimte, bedoeld voor leidingen ed. Wij hebben nu een aanrecht van 72 cm. diep en ladekasten met extra veel bergruimte, terwijl het weinig ruimte kost.
pi_97902845
90 is standaard voor een simpele bruynzeel keuken?
pi_97902949
90 is echt veel te laag. Ik zou persoonlijk zeker voor 95 cm gaan.

Goede richtlijn:

houd je hand langs je zij. Het puntje van je vingers moet de bodem van de spoelbak raken. Heb je ruimte over: te laag, ruimte te kort: te hoog.
pi_97902994
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:13 schreef Tja..1986 het volgende:

Achja, er zijn ook mensen van 1.80 die een bed kopen van 2.20 of vinden dat ze plekken met meer beenruimte in het vliegtuig nodig hebben. Dat mag.
Nou, gelukkig maar.
pi_97904255
Oh oh wat ben ik blij met 98 cm hoogte inclusief aanrechtblad.
Zij is 1.67 en staat veel te snijden, te hakken, te roeren en te smeren.
Mijn uitgangspunt is de bijna rechte hoek onder/bovenarm om kracht uit te oefenen (indien nodig).
Hij is 1.92 lang.

Overigens zijn er werkboeken met maatvoering, volgens mij van Veren. Eigen Huis.
Ben je al lid? http://www.eigenhuis.nl/w(...)d/verbouw/verbouwen/
Lachen trouwens: als je goochelt komen er drie zinnige links - allen van FoK - tevoorschijn.
Had je dat al eens gedaan?

Succes met de plannen fam. VB.

edit: http://www.ergonomiesite.be/interieur/hoogte_keuken.htm

[ Bericht 12% gewijzigd door AnneX op 08-06-2011 20:53:32 ]
pi_97904938
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:54 schreef RanTheMan het volgende:
90cm is idd standaard-laag lager wil je echt niet, ik ga mijn nieuwe keuken plaatsen op 105, gewoon omdat dat prettig is, zelf ben ik 1,90 dus zou eigenlijk wel hoger willen maar mn ega is maar 1,68 dus dat is het compromis geworden. Een aanrecht kan wel beter te hoog dan te laag zijn, want laag is automatisch rugklachten na enige tijd
Arme eega... werkhoogte hoger dan elleboog, lijkt me een complete ergonomische ramp.
“I don’t hate people. I just feel better when they’re not around.”
pi_97907359
quote:
105 cm is echt bizar hoog hoor!

Dan zal je ook een erg dik werkblad moeten nemen, anders krijg je een enorm plint, of sowieso een hogere kastmaat maar dat is doorgaans duurder.
pi_97907517
Hogere kastmaat is prettig, maar je wint er (in ons geval) 10% mee en het kost ook 10% extra. Maar inderdaad... dan heb je een lagere plint.
  Moderator woensdag 8 juni 2011 @ 22:24:49 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_97912280
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:57 schreef Snakey het volgende:

Helaas niet mogelijk ivm de breedte van het geheel, de keuken is niet heel erg groot en als we dan ook nog met hoogteverschillen gaan werken dan blijft er te weinig werkruimte over.

Het raam zit ook in het midden van die muur waar de keuken aan zou komen te staan ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:42 schreef AnneX het volgende:
Oh oh wat ben ik blij met 98 cm hoogte inclusief aanrechtblad.
Zij is 1.67 en staat veel te snijden, te hakken, te roeren en te smeren.
Mijn uitgangspunt is de bijna rechte hoek onder/bovenarm om kracht uit te oefenen (indien nodig).
Hij is 1.92 lang.

Overigens zijn er werkboeken met maatvoering, volgens mij van Veren. Eigen Huis.
Ben je al lid? http://www.eigenhuis.nl/w(...)d/verbouw/verbouwen/
Lachen trouwens: als je goochelt komen er drie zinnige links - allen van FoK - tevoorschijn.
Had je dat al eens gedaan?

Succes met de plannen fam. VB.

edit: http://www.ergonomiesite.be/interieur/hoogte_keuken.htm
Ik ben geen lid van vereniging Eigen huis, en om werkboeken aan te schaffen om ergens een juiste maat van op te zoeken gaat mij eigenlijk te ver.

Zojuist bijna alle reacties doorgelezen maar het komt er op neer dat als je een lengte van +/- 1.85 á 1.90 hebt toch wel een aanrecht moet hebben dat hoger is dan 90 cm; liefst zelfs 95 of 98 zelfs -O-

Toch maar eens bedenken hoe ik die rand dan later weg kan werken of toonbaar kan maken die voor het raam komt te zitten. Het kozijn veranderen is helaas geen haalbare optie ..

Bedankt voor de vele reacties ! ^O^
pi_97912787
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 22:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Helaas niet mogelijk ivm de breedte van het geheel, de keuken is niet heel erg groot en als we dan ook nog met hoogteverschillen gaan werken dan blijft er te weinig werkruimte over.

Het raam zit ook in het midden van die muur waar de keuken aan zou komen te staan ;)

[..]

Ik ben geen lid van vereniging Eigen huis, en om werkboeken aan te schaffen om ergens een juiste maat van op te zoeken gaat mij eigenlijk te ver.

Zojuist bijna alle reacties doorgelezen maar het komt er op neer dat als je een lengte van +/- 1.85 á 1.90 hebt toch wel een aanrecht moet hebben dat hoger is dan 90 cm; liefst zelfs 95 of 98 zelfs -O-

Toch maar eens bedenken hoe ik die rand dan later weg kan werken of toonbaar kan maken die voor het raam komt te zitten. Het kozijn veranderen is helaas geen haalbare optie ..

Bedankt voor de vele reacties ! ^O^
Waarom laat je het aanrechtblad niet gewoon in dagkant van het raam doorlopen? Dat is toch de meeste logische oplossing?

Dan heb je én een hogere bladhoogte en creeër je meer werkbladruimte. Ik vind het ook mooier, maar over smaak valt te twisten :)
pi_97913839
Hier 90,5 cm.
M 1,82 m
V 1,67 m
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 8 juni 2011 @ 22:57:47 #24
147316 crew  DJMO
#trut
pi_97915010
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 19:49 schreef Vonkenboer het volgende:
Hallo,

Gisteren hadden ik en mijn vriendin een discussie over de juiste hoogte voor een aanrechtblad in de "toekomstige" keuken. In onze situatie is het maximaal haalbare qua maat 90 cm vanaf de vloer tot bovenkant aanrechtblad voordat we voor het raam komen te zitten.

Alle ramen in de keuken beginnen in onze bestaande situatie 90 cm vanaf de vloer.

waarom niet je aanrechtblad door laten lopen als vensterbank? (als het dan hoger moet). scheelt gelijk een stofverzamelaar aangezien je hoekjes minder hebt om schoon te maken :+
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_97915267
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 22:57 schreef DJMO het volgende:

[..]

waarom niet je aanrechtblad door laten lopen als vensterbank? (als het dan hoger moet). scheelt gelijk een stofverzamelaar aangezien je hoekjes minder hebt om schoon te maken :+
Dat is ook nog een voordeel van het door laten lopen in de dagkant inderdaad.

Nadeel is dat het iets duurder is, en wellicht zijn er meerdere ramen in de ruimte met vensterbanken. Dat zou de uniformiteit ondermijnen.
pi_97917365
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 21:21 schreef Gulo het volgende:

[..]

105 cm is echt bizar hoog hoor!

Dan zal je ook een erg dik werkblad moeten nemen, anders krijg je een enorm plint, of sowieso een hogere kastmaat maar dat is doorgaans duurder.
A doen we geen plint, en b we krijgen geen bovenkastjes, dus het komt allemaal goed :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 8 juni 2011 @ 23:46:00 #27
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_97918117
Hier heb ik 96cm hoog gekozen, ik raad je écht aan om 96 of hoger te nemen!!

Lager is totaal niet praktisch en slecht voor je rug (ga maar eens bij je oma in haar oude huis met keuken uit 1950 de afwas doen in de gootsteen.. gesloopt ben je dan).

In de badkamer heb ik er niet over nagedacht en die is ~90cm denk ik, zeer irritant.
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:06:57 #28
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_97926282
hier staat hij op 95 cm.
Ben zelf 1.93m en moeders is 1.76m. Werkt prima voor ons.
pi_97926638
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:06 schreef ueberduitser het volgende:
hier staat hij op 95 cm.
Ben zelf 1.93m en moeders is 1.76m. Werkt prima voor ons.
waarschijnlijk sta je weinig in de keuken of niet :)
  donderdag 9 juni 2011 @ 09:52:08 #30
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_97927185
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:26 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

waarschijnlijk sta je weinig in de keuken of niet :)
Waar baseer je dat op?
Met een gezin zal er toch dagelijks gekookt moeten worden dacht ik. En laat ik nou koken leuk vinden en dus veel in de keuken staan.
pi_97927490
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 09:52 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
Met een gezin zal er toch dagelijks gekookt moeten worden dacht ik. En laat ik nou koken leuk vinden en dus veel in de keuken staan.
Op de hoogte van gecombineerd met jouw lengte :) Veel mensen die ik ken die rond de 1.90 zijn klagen altijd over rugpijn als ze een uurtje in de keuken aan het werk zijn, of dit nu snijden of afwassen is :) Maar misschien heb jij gewoon een hele sterke en getrainde rug.

"No harm intended"
pi_97927578
Toevallig vorige week een keuken gekocht, 90 cm is schijnbaar de standaard maat, de verkoper raade mij aan om voor 95 of hoger te gaan omdat ik 1.90m ben. Maar eerlijk gezegt ondervond ik weinig verschil, misschien als je gebukt moet staan om af te wassen maar daar doe ik niet aan.

Beetje persoons gebonden lijkt mij anders maak je de keuken toch voor het raam, die 5cm zie je amper (als je een beetje kozijn hebt) hooguit kan het raam dan niet open maarja liever een praktische keuken.
Blessed is the mind too small for doubt.
  donderdag 9 juni 2011 @ 10:17:42 #33
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_97927866
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juni 2011 10:04 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Op de hoogte van gecombineerd met jouw lengte :) Veel mensen die ik ken die rond de 1.90 zijn klagen altijd over rugpijn als ze een uurtje in de keuken aan het werk zijn, of dit nu snijden of afwassen is :) Maar misschien heb jij gewoon een hele sterke en getrainde rug.

"No harm intended"
No harm taken!
Ik heb geen beste rug, maar ik heb eigenlijk nooit een zere rug als ik in de keuken werk.
In onze vorige woning was dat wel anders, daar stond ik regelmatig vrij gebukt in de keuken, met inderdaad een zere rug.
In ons nieuwe huis heb ik bewust de keuken op 95 cm getekend, omdat zowel kleinere als grotere mensen hier nog prima aan kunnen werken. Mochten we namelijk de woning gaan verkopen (wat nu misschien toch gaat gebeuren), is de keuken vrijwel voor iedereen goed bruikbaar.
  donderdag 9 juni 2011 @ 11:37:02 #34
21865 WaVe
WaVe detected
pi_97930543
Mijn keuken heeft 'm op 96 cm; ik ben 1.98, maar vriendin is 1.68. We staan allebei wel vaak in de keuken, dus deze hoogte is het beste compromis. Ik ga wel een lekker dikke snijplank kopen, zodat als ik aan het snijden ben, de snijhoogte nog wat cm's omhoog gaat :)
pi_97967729
quote:
Te hoog betekend werken boven je macht.
Je vrouw gaat echt niet gemakkelijk in de achterste pannen kijken wanneer ze aan het koken is. Ze 'steekt' maar +/- 60cm boven het werkblad uit. Dat is echt niks. En wanneer zij een pan met pasta van een achterste pit moet halen om deze af te gieten, dan zou ik niet graag in haar schoenen staan!
Ik keek naar jou, jij naar je brommertje; ik houd van jou, jij van je brommertje; jij brak mijn hart, ik jouw brommertje...
pi_97971710
Er is volgens mij een vuistregel en die is als volgt: je pakt een mes en die laat je met de punt op het aanrecht rusten. Je arm moet dan een lichte hoek hebben zodat je gemakkelijk een hakkende beweging kunt maken (bv. zoals je een bos peterselie hakt).

Mijns inziens kom je al gauw bij de 95 tot 98 cm. Dat is echt comfortabel werken. Ik zou mijn keukenblad hoger plaatsen. Omdat het raamvenster lager zit, maak je gewoon een rechte plank. Je krijgt dan een beetje een bak, maar dat geeft mijns inziens niets. Wij hebben dat ook in ons vakantie-huisje.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_97978661
Een voorbeeld bij het huis van mijn ouders, waar het aanrechtblad "in" het kozijn zit.
Keuken is van 1989, hoogte is 90 cm.

[ Bericht 59% gewijzigd door bluemoon23 op 10-06-2011 13:28:57 ]
  vrijdag 10 juni 2011 @ 16:14:03 #38
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_97985503
Wie kookt er 9 van de 10 keer? mevrouw Vonkenboer? dan heeft deze gelijk. Is ook verstandig hoor, vrouwen vinden het fijn om gelijk te krijgen. hebben is een ander verhaal O-)

Ik heb hetzelfde "probleem "met een raam in de keuken en ben het volgende van plan.

het raam gaat naar buiten open dus ik maak een metalen hekje tegen de binnenkant van het raamwerk aan. ( denk aan een kruidenrekje).
Op die manier creer ik een plekje waar ik wat flesjes etc kan neerzetten zonder dat ze in de wegstaan. Het raam kan toch open zonder dat alles naar buiten knikkert door dat hekje.
op en keuken blad maak je dan een klein opstaand randje zodat eventueel water niet dat nisje inloopt. Je kunt er ook een geultje in frezen net als de voorkant van je blad.

Zit je om werk verlegen dat trek je dat kozijn eruit, metselt het muurtje 2 steenlagen op en zet er weer een kozijn in.....
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  vrijdag 10 juni 2011 @ 20:49:12 #39
238104 Pipoloe
fokkerdefok
pi_97997402
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:23 schreef _VoiD_ het volgende:
90 is echt veel te laag. Ik zou persoonlijk zeker voor 95 cm gaan.

Goede richtlijn:

houd je hand langs je zij. Het puntje van je vingers moet de bodem van de spoelbak raken. Heb je ruimte over: te laag, ruimte te kort: te hoog.
Psies. Zo hebben wij het ook gedaan en onze keuken wordt op 95cm gezet.
  Moderator zondag 12 juni 2011 @ 17:46:29 #40
92034 crew  Vonkenboer
pi_98071652
Om even een goed beeld te schetsen van de situatie, voeg ik even de volgende foto toe van hoe het nu is.

Het oorspronkelijke aanrecht is vanaf de vloer tot bovenkant werkblad maar 80 cm hoog, veelte laag dus om er überhaupt aan te kunnen werken, vroeger in de jaren 30 was dat geen probleem maar toen was de gemiddelde lengte van de nederlander ook nog niet groter dan 1,70m :P

Alle ouwe meuk gaat er dus uit (het aanrecht, de tegels, de kastjes en op die plek moet dan een keuken met een goede hoogte qua aanrecht weer terug komen.

Als ik 90 cm als maat neem (wat volgens de vele reacties in dit topic) te weinig is dan komt de bovenkant van het werkblad op gelijke hoogte met de vensterbank voor het raam.
Zou ik er dus 95 cm of 98 cm van maken dan kom ik boven de vensterbank uit wat denk ik van de buitenkant gezien echt helemaal nergens op gaat lijken.

Veranderen van het kozijn is niet mogelijk omdat bij dit huis waarschijnlijk geen bakstenen te vinden zijn waarmee we de ruimte onder het kozijn op kunnen vullen. Die bakstenen zijn namelijk ooit ergens van een plaatselijke bakstenen fabriek gehaald die al hoog en breed niet meer bestaat. Ook zou er dan weer ander glas in het kozijn moeten komen en dan wordt het allemaal wel een duur / lastig verhaal :+

Iemand misschien nog suggesties ? :)
pi_98072023
Geen suggesties voor het oplossen van je probleem,
Ik heb wel mijn keuken even opgemeten en mijn blad zit aan de bovenkant op 93cm,
Als ik de keuken zelf had uitgekozen zou ik er nog wel 3 tot 5 bij willen hebben.

ik 185
vrouw 180
pi_98072028
Het is jammer dat onderkant dagkant ook gelijk zit met onderkant glas.

In de voorbeeldfoto van bluemoon23 loopt het blad door in de dagkant, maar daar zit het eigenlijke glas nog een stukje hoger dan onderkant dagkant.

Als jij blad in de dagkant door laat lopen komt de achterzijde inderdaad voor het raam.

Toch zou ik zeker voor die optie gaan. Je kan de achterzijde van het blad gewoon afwerken natuurlijk, dus dan lijkt het me niet al te storend. Sowieso, zo te zien er maar een smal padje tussen het raam en de coniferen. Daar zal je dus geen zithoek plaatsen, dus ik vermoed niet dat je er de hele tijd naar zou zitten kijken.
pi_98072238
Overigens zou je 90 cm ook eerst zelf eens kunnen proberen.

Kijk, als je een dikke snijplank gebruikt win je sowieso al een hoop en zit je aan feitelijk dezelfde hoogte als wanneer je een hoger bladhoogte hebt met een dun snijplankje.

En dan wat betreft het koken zelf:

Daar scheelt het nogal of je electrisch kookt, of met gas. Als je op gas kookt zitten je pannen immers een stuk hoger omdat ze op de branders staan. Sommige kookplaten hebben erg hoge steunen rondom de branders, dat kan echt centimeters schelen.

Dus sowieso, iemand die een bladhoogte heeft van 95 cm met een vlakbouw keramische of inductie kookplaat zit in de praktijk misschien wel lager dan iemand met een 90 cm hoog werkblad en een gaskookplaat met hoge branders.

Heb je daar al bij stil gestaan?

Misschien is 90 cm wel toereikend.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gulo op 12-06-2011 18:09:39 ]
  zondag 12 juni 2011 @ 18:06:55 #44
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_98072505
Een andere manier van fijne werkhoogte bepalen is:
Als je voor het aanrecht staat, met rechte rug, de bodem van de gootsteen kunnen aanraken met je vingertoppen.
Dit truucje geldt ook voor de wastafel in de badkamer.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
  Moderator zondag 12 juni 2011 @ 18:30:01 #45
92034 crew  Vonkenboer
pi_98073307
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:54 schreef Gulo het volgende:
Het is jammer dat onderkant dagkant ook gelijk zit met onderkant glas.

In de voorbeeldfoto van bluemoon23 loopt het blad door in de dagkant, maar daar zit het eigenlijke glas nog een stukje hoger dan onderkant dagkant.

Als jij blad in de dagkant door laat lopen komt de achterzijde inderdaad voor het raam.

Toch zou ik zeker voor die optie gaan. Je kan de achterzijde van het blad gewoon afwerken natuurlijk, dus dan lijkt het me niet al te storend. Sowieso, zo te zien er maar een smal padje tussen het raam en de coniferen. Daar zal je dus geen zithoek plaatsen, dus ik vermoed niet dat je er de hele tijd naar zou zitten kijken.
De afstand van het raam tot die coniferen is toch al snel een metertje of vijf; de foto vertekend wat dat betreft wel een beetje. Er kan i.m.o. met gemak een auto staan dus je kunt er ook met gemak zitten :)

Jij zou dus het aanrechtblad gewoon door laten lopen over de gehele breedte van het aanrecht. En dan dat stuk wat voor het raam zit aan de achterzijde zo danig afwerken dat er geen water van het aanrechtblad in de vensterbank kan lopen :?
pi_98073561
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:30 schreef Vonkenboer het volgende:
Jij zou dus het aanrechtblad gewoon door laten lopen over de gehele breedte van het aanrecht. En dan dat stuk wat voor het raam zit aan de achterzijde zo danig afwerken dat er geen water van het aanrechtblad in de vensterbank kan lopen :?
Exact. (als 90 cm dus te laag voor je is)

Wil je een stenen werkblad of hpl?
pi_98073563
ik zou het blad in verstek zagen aan de achterkant en een strip aanrecht aan de achterkant er tegen zetten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_98073586
of rvs rand 2 cm boven het blad uit laten steken zodat er niet zomaar rotzooi achter komt
pi_98073993
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:37 schreef densmee het volgende:
of rvs rand 2 cm boven het blad uit laten steken zodat er niet zomaar rotzooi achter komt
Dat lijkt me qua uitstraling een stuk storend dan een kitrandje in een transparante kleur eerlijk gezegd.
pi_98074282
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:48 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat lijkt me qua uitstraling een stuk storend dan een kitrandje in een transparante kleur eerlijk gezegd.
ja en als je dan een keer water op het aanrecht laat lopen dan loopt dat weer direct tussen het raam en het aanrecht.
is lastig schoonmaken en een mooi geborstelde rvs rand is ook heel strak
  Moderator zondag 12 juni 2011 @ 18:59:39 #51
92034 crew  Vonkenboer
pi_98074432
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:37 schreef Gulo het volgende:

[..]

Exact. (als 90 cm dus te laag voor je is)

Wil je een stenen werkblad of hpl?
Mijn gevoel zegt dat 90 cm gemiddeld gezien te laag is. Dat is ook te zien aan de vele reacties.

En het is nu niet een bepaalde keuze die achteraf eenvoudig kunt veranderen ;) dus dan speel ik liever op safe en neem ik 95 of 98 cm als aanrecht hoogte. Wat voor uitstraling de keuken moet gaan krijgen of wat voor soort werkblad we gaan gebruiken zijn we eigenlijk nog niet mee bezig.

Het is zeg maar allemaal nog een beetje in de planningsfase :), beter voor die tijd een beetje oriënteren dan op het moment zelf de verkeerde keuzes maken. Wel moet de keuken passen bij een jaren 30 huis dus het zal wel een keuken worden met een beetje landelijke uitstraling met iets van creme / gebroken wit als kleur voor de kasten en dan een mooi bijpassend blad.

quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:37 schreef densmee het volgende:
RVS lijkt mij wel heel erg storend; qua materiaal past ook helemaal niet bij wat we op het oog hebben.
pi_98074443
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 18:55 schreef densmee het volgende:

[..]

ja en als je dan een keer water op het aanrecht laat lopen dan loopt dat weer direct tussen het raam en het aanrecht.
is lastig schoonmaken en een mooi geborstelde rvs rand is ook heel strak
Als je dat gewoon goed kit zou dat geen probleem mogen zijn toch? :? Ik zou sowieso niet zo bang zijn dat er vocht achter komt. Kan nooit veel zijn.
pi_98075135
hierbij simpele voorbeeldjes met geschatte maten
waarbij het aanrecht gewoon doorloopt naar onder

of een opstaand randje van een materiaal anders dan RVS
  maandag 13 juni 2011 @ 00:51:54 #54
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_98096645
Das dus precies wat ik bedoelde. En wat het materiaal betreft van dat opstaande randje, dat kun je toch gewoon vanhetzelfde materiaal maken als dat blad? Mocht je natuursteen nemen besteel je gewoon een lange plint erbij in dat materiaal.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_98102631
quote:
0s.gif Op zondag 12 juni 2011 17:46 schreef Vonkenboer het volgende:
Om even een goed beeld te schetsen van de situatie, voeg ik even de volgende foto toe van hoe het nu is.

[ afbeelding ]
Zou ik er dus 95 cm of 98 cm van maken dan kom ik boven de vensterbank uit wat denk ik van de buitenkant gezien echt helemaal nergens op gaat lijken.
Je ziet dat bij meer oude huizen. Het hoort gewoon een beetje bij nieuwe keukens in oude huizen. Ik persoonlijk zou er een bak maken die een centimeter of 20 diep is van blad-tot-vensterglas, en daar dan mooie kruidenpotten neerzetten. Zit je niet tegen die rand aan te kijken van buitenaf.
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_98102661
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 09:38 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Je ziet dat bij meer oude huizen. Het hoort gewoon een beetje bij nieuwe keukens in oude huizen. Ik persoonlijk zou er een bak maken die een centimeter of 20 diep is van blad-tot-vensterglas, en daar dan mooie kruidenpotten neerzetten. Zit je niet tegen die rand aan te kijken van buitenaf.
Dat is ook een leuk idee! ^O^ Past qua uitstraling ook goed bij een keuken met een beetje een landelijke uitstraling die vonkenboer wil.
pi_98103374
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 00:51 schreef klusfoobje het volgende:
Das dus precies wat ik bedoelde. En wat het materiaal betreft van dat opstaande randje, dat kun je toch gewoon vanhetzelfde materiaal maken als dat blad? Mocht je natuursteen nemen besteel je gewoon een lange plint erbij in dat materiaal.
bij natuursteen is dat geen probleem inderdaad maar bij composiet enzo wel
pi_98103604
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 10:36 schreef densmee het volgende:

[..]

Waarom?
pi_98103904
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 10:47 schreef Gulo het volgende:

[..]

Waarom?
ik dacht dat het niet mogelijk is om randen met 2 kanten gepolijst te krijgen was?
pi_98106303
tuurlijk wel. een composietblad is toch altijd aan de bovenkant en aan de voorkant gepolijst (en ook nog de zijkanten).
pi_98106504
Composiet kan je natuurlijk op dezelfde manier bewerken als graniet inderdaad.
  maandag 13 juni 2011 @ 17:40:00 #62
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_98119879
lijkt mij idd ook gene probleem, en wat die potten betreft, waarom dan niet direct een soort plantenbak die er precies inpast. Daar stop je je al die dingen in die je in de keuken nodig hebt. Mint, peterselie... etc.
pi_98121363
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 09:42 schreef Gulo het volgende:

[..]

Dat is ook een leuk idee! ^O^ Past qua uitstraling ook goed bij een keuken met een beetje een landelijke uitstraling die vonkenboer wil.
Zet er kruiden in. Komt helemaal bij elkaar zo O+
  Moderator maandag 13 juni 2011 @ 18:24:24 #64
92034 crew  Vonkenboer
pi_98121794
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 09:38 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Opzich geen slecht idee ^O^, en hoewel ik het helemaal niet zie gebeuren dat wij die kruiden echt gaan gebruiken ( :@ ) het echte koken zit zeg maar niet in het bloed van mij en mijn vriendin.

Maar wat niet is kan nog komen !

quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 17:40 schreef klusfoobje het volgende:
lijkt mij idd ook gene probleem, en wat die potten betreft, waarom dan niet direct een soort plantenbak die er precies inpast. Daar stop je je al die dingen in die je in de keuken nodig hebt. Mint, peterselie... etc.
Een hele bak is dan direct weer zo overdreven :+
pi_98122285
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2011 20:13 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Hier 1.60 met een bed va 180x210 :@ Maar in het vliegtuig vind ik meer beenruimte dan weer niet nodig :)

Ontopic. Ik heb met mijn 1.60 een keukenblad op hoogte 90 cm en dat bevalt mij prima met koken.
Dus als je vriendin (een stuk) langer dan 1.60 is dan geef ik haar geen ongelijk als het blad hoger zou moeten komen...
  Moderator maandag 13 juni 2011 @ 18:40:56 #66
92034 crew  Vonkenboer
pi_98122458
Mijn vriendin is ongeveer even groot als ik zelf, iets kleiner denk ik.

Ik ben 1,85 cm en mijn vriendin 1,80 :)
pi_98123517
quote:
0s.gif Op maandag 13 juni 2011 10:36 schreef densmee het volgende:

[..]

Nee hoor, hier composiet aanrechtbladen van Arte di Granito mét 10 cm spatranden, en bovendien eettafel 90X180 plus alle vensterbanken beneden van hetzelfde als het blad, kortom, composiet is in alle maten te maken.

Overigens hier aanrechthoogte 95 cm, ik ben 1.66, man 1.82 (maar die kookt niet ;) ) en is een prima hoogte voor ons beiden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lottekoekkie op 13-06-2011 19:32:21 ]
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_98137054
ik snap inderdaad niet waarom keukenbouwers nog steeds met die antieke 90 cm werken. Nu moet je met je stelvoeten verhogen, en dan krijg je weer een hogere plint.

Gewoon standaardiseren die 95 cm, met hogere kastjes en niet hogere stelpoten. Of gewoon op maat laten maken natuurlijk :P
pi_98173679
Hier 98 cm hoogte. Bevalt prima!
pi_98657704
bij ons hebben we het blad op 104 gehangen, wat is dat prettig wanneer je boven de 2m bent!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')