Een computer bouwen/ installen is tegenwoordig geen rakettechniek meer. Vroeger toen je uren liep te kloten met IRQ toewijzingen en je eigen autoexec aan het bouwen was.quote:
dat was nog niet eens "vroeger"quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een computer bouwen/ installen is tegenwoordig geen rakettechniek meer. Vroeger toen je uren liep te kloten met IRQ toewijzingen en je eigen autoexec aan het bouwen was.
Ja maar het netjes doen, dat is een kunst schijnbaar. Altijd als ik een kast uit elkaar trek die door iemand anders in elkaar is gezet tref ik weer een ramp aan. meestal de kabels die totaal achteloos er maar ingeduwd zijnquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:27 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een computer bouwen/ installen is tegenwoordig geen rakettechniek meer. Vroeger toen je uren liep te kloten met IRQ toewijzingen en je eigen autoexec aan het bouwen was.
Klep er tegenaan en je ziet er niets meer van!quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:38 schreef m.k het volgende:
[..]
Ja maar het netjes doen, dat is een kunst schijnbaar. Altijd als ik een kast uit elkaar trek die door iemand anders in elkaar is gezet tref ik weer een ramp aan. meestal de kabels die totaal achteloos er maar ingeduwd zijn
Het erge is dat bedrijven die het zouden moeten weten het ook gewoon er in stouwen en het zijpaneel bij wijzen van spreken gewoon met hun voet dicht houden alvorens hem dicht te schroevenquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:40 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klep er tegenaan en je ziet er niets meer van!
Nee, maar klopt wel wat je zegt, soms trek ik computers open en ben ik een stief kwartiertje bezig om die bos spaghetti uit de knoop te halen.
En dan het liefst zo dat de kabels vooral de fan van de koeler raken...quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:43 schreef m.k het volgende:
[..]
Het erge is dat bedrijven die het zouden moeten weten het ook gewoon er in stouwen en het zijpaneel bij wijzen van spreken gewoon met hun voet dicht houden alvorens hem dicht te schroeven![]()
Klopt...quote:zelf bedrijven zoals IBM doen dat, maar vooral ook bedrijven zoals computerland
Mooie kast, wel maf dat de binnekant op zn kop hangtquote:Op woensdag 8 juni 2011 16:53 schreef m.k het volgende:
Resultaat.
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/Melle099/DSC_0084-1.jpg
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/Melle099/DSC_0090.jpg
Het kan stukken netter, maar bij deze hoefde het niet
Wat voor koeler is dat? Heb zelf de Scythe Mugen. Past maar net...quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:53 schreef m.k het volgende:
Resultaat.
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/Melle099/DSC_0084-1.jpg
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/Melle099/DSC_0090.jpg
Het kan stukken netter, maar bij deze hoefde het niet
Klopt, heeft de fabrikant voor gekozen, als je naar de voeding kijkt zie je ook dat die voorin de kast zit en met een kabel naar de achterkant uit de kast gaat.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:56 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Mooie kast, wel maf dat de binnekant op zn kop hangt
Een thermalright MUX-120, ben wel benieuwd of hij het een beetje koel houdt.quote:Op woensdag 8 juni 2011 16:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Wat voor koeler is dat? Heb zelf de Scythe Mugen. Past maar net...
Ja, heb er zelf eenquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:02 schreef ErwinRommel het volgende:
Heb wel eens een kast gezien met waterkoeling. Is dat nu echt effectief?
Als je heel erg zware hardware er in hebt, en mits de waterkoeling goed in elkaar zit is het zeer effectief ja. Mijn eigen systeem is ook watergekoeld http://i846.photobucket.com/albums/ab24/Melle099/DSC_0075-2.jpgquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:02 schreef ErwinRommel het volgende:
Jep, enige geluid komt van de andere molentjesquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:08 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik vind het maar knap dat jullie dat allemaal zelf in elkaar kunnen zetten![]()
Zelf ben ik er totaal niet in thuis.
ff over die waterkoeling nog, ik neem aan dat dat helemaal geruisloos is?
Ja en stil. Ben er zelf ook wel mee bezig geweest, zeker 's winters (emmer water met ijs buiten) kon ik mijn celly 533 op 1 ghz krijgen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:02 schreef ErwinRommel het volgende:
Ligt aan het systeem dat het moet koelen, die van mij heeft 600 gekost en gaat nog meer kosten over een weekje. Maar je kan er ook een voor rond de 250-300 maken. Maar dan kan je beter zo'n fabriek gemaakt systeem zoals hoogvlieger aanschaffenquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:12 schreef ErwinRommel het volgende:
Zo een "custom" waterkoelings-systeem, enkel de waterkoeling dus, kost dat nog duur?
heh, zie het al voor me, slangetje uit raam en de kast inquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:09 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja en stil. Ben er zelf ook wel mee bezig geweest, zeker 's winters (emmer water met ijs buiten) kon ik mijn celly 533 op 1 ghz krijgen.
Dat was nog in de tijd dat we zelf liepen te hobbyen met een vijverpomp, tuinslangen en een koelblok van Danger Den.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:12 schreef m.k het volgende:
Thanks ER![]()
hoe het klinkt ligt natuurlijk totaal aan hoe jij het in elkaar zet. Je hebt nog steeds fans nodig om de radiator koel te houden en die kunnen lawaai maken maar ook geruisloos zijn. Hetzelfde geld voor een pomp.
Je kan het natuurlijk ook zoals Achja doen maar dat is redelijk instabiel, zeker in de zomer
Het wordt net zo duur als je het zelf wil maken. Kan van 100-200 tot in de duizenden lopen. Verschil zit m in het materiaal en de kwaliteit van de waterblokken en pompen etc.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:12 schreef ErwinRommel het volgende:
Zo een "custom" waterkoelings-systeem, enkel de waterkoeling dus, kost dat nog duur?
Danger Den bestaat nog steedsquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat was nog in de tijd dat we zelf liepen te hobbyen met een vijverpomp, tuinslangen en een koelblok van Danger Den.
Pfffff, dan is mijn ECU van de auto plots niet zo duur meerquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:13 schreef m.k het volgende:
[..]
Ligt aan het systeem dat het moet koelen, die van mij heeft 600 gekost en gaat nog meer kosten over een weekje. Maar je kan er ook een voor rond de 250-300 maken. Maar dan kan je beter zo'n fabriek gemaakt systeem zoals hoogvlieger aanschaffen
Ik hou het dan maar bij mijn hobbyquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:14 schreef hoogvlieger het volgende:
[..]
Het wordt net zo duur als je het zelf wil maken. Kan van 100-200 tot in de duizenden lopen. Verschil zit m in het materiaal en de kwaliteit van de waterblokken en pompen etc.
Koolace was er toen vast ook al?quote:
Weet ik niet, Danger Den was voor zover ik weet zo'n beetje de eerste die waterkoel kits verkocht. In die tijd had het ook nog wel een beetje nut als je die-hard wilde OC'en. Tegenwoordig is OC'en minder interessant. Maar dat is een persoonlijke mening.quote:
Hmm ik heb mijn CPU toch van 2,6 ghz naar 4,3 gekregen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Weet ik niet, Danger Den was voor zover ik weet zo'n beetje de eerste die waterkoel kits verkocht. In die tijd had het ook nog wel een beetje nut als je die-hard wilde OC'en. Tegenwoordig is OC'en minder interessant. Maar dat is een persoonlijke mening.
Kloptquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:21 schreef ErwinRommel het volgende:
Neem aan dat "OC'en" over-clocken is?
Ben een leek op dit gebied
Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, maar over het algemeen is de snelheidswinst marginaal vergeleken met een jaar of 10 geleden.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:22 schreef m.k het volgende:
Hmm ik heb mijn CPU toch van 2,6 ghz naar 4,3 gekregen.
Klopt, maar ik begeef mij dan ook een beetje in de "extreme tak van computer hobby's"quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk, maar over het algemeen is de snelheidswinst marginaal vergeleken met een jaar of 10 geleden.
Meestal wel, ook als je de videokaart mee pakte, flashen met een bios van een snellere kaart. Dat kon ook slecht aflopen...quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:26 schreef m.k het volgende:
[..]
Klopt, maar ik begeef mij dan ook een beetje in de "extreme tak van computer hobby's"![]()
vroeger kon je daar je systeem upgrade nog een jaartje mee opschuiven toch?
Tegenwoordig is ook dat nog trickyquote:Op woensdag 8 juni 2011 17:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Meestal wel, ook als je de videokaart mee pakte, flashen met een bios van een snellere kaart. Dat kon ook slecht aflopen...
Ik love de oude systemenquote:
Ik had er altijd de pest in als m'n PC weer eens vastliep, kon het niet zelf repareren dus trapte ik er maar tegen tegen beter weten inquote:
Bios mobo flashen doe ik regelmatig, altijd ff hopen dat de stroom erop blijft...quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:39 schreef m.k het volgende:
[..]
Tegenwoordig is ook dat nog trickylaatst nog mijn bios en mijn moederbord geflashed. Altijd zweten die momentjes
Hoe zou jij dat testen dan? Is toch sowieso vertrouwen op wat de maker zegt?quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bios mobo flashen doe ik regelmatig, altijd ff hopen dat de stroom erop blijft...![]()
Ik heb een keer een Radeon kaart verknald, die scheen te werken met een bios van een snellere kaart, dus ik niet eerst ff testen, maar gewoon die bios erop geknald. Allemaal artifacts, ik dus de oude bios terugzetten, nog steeds artifacts... Moest ik hem standaard gaan downclocken met de ATI tool.
De hogere kloksnelheid eerst proberen met de ATI tool.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:49 schreef m.k het volgende:
[..]
Hoe zou jij dat testen dan? Is toch sowieso vertrouwen op wat de maker zegt?
Je had een bios die hem automatisch overclockt?quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:50 schreef AchJa het volgende:
[..]
De hogere kloksnelheid eerst proberen met de ATI tool.
Een bios van een snellere kaart, maar met exact dezelfde chipset. Het enige wat aangepast was was de kloksnelheid. Ik moet ff denken, maar het was volgens mij een radeon uit de 7XXX serie.quote:Op woensdag 8 juni 2011 17:51 schreef m.k het volgende:
[..]
Je had een bios die hem automatisch overclockt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |