quote:vr 03 jun 2011, 18:00
Perfect storm voor de huizenmarkt
AMSTERDAM - Van alle huishoudens in Nederland woont 60% in een koopwoning. En als u tussen de 50 en 70 jaar bent, is deze kans nog veel groter.
Uw huis zal in veel gevallen het grootste deel van uw vermogen uitmaken. Dit komt niet in de laatste plaats doordat het eigen woningbezit in de jaren 60 en 70 zeer sterk gepromoot is door de overheid.
Dit leidde tot een enorme verschuiving van huur- naar koophuizen. Deze vraag naar woningen, mede gevoed door de sterke bevolkingsgroei, leidde tot een enorme prijsstijging; ruwweg een vertienvoudiging van de prijs in 40 jaar tijd.
Juist nu het grootste deel van de huishoudens een eigen woning bezit, de bevolkingsgroei stokt en de vergrijzing toeslaat, rijst de vraag aan wie u uw huis gaat verkopen voor een goede prijs. De markt, die al een tijdje dalende prijzen laat zien, zit muurvast vanwege economische onzekerheden en strengere banken.
Als je niet goed bent in engels, gebruik het dan gewoon nietquote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
Langzaam aan begint het door te dringen, de perfect storm has began
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:41 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Als je niet goed bent in engels, gebruik het dan gewoon niet
jij zal ook instorten...quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:44 schreef Socios het volgende:
Niet alleen de huizenprijzen maar het hele monetaire systeem zoals we dat nu kennen zal compleet instorten.
Daar zit ik ook op te wachten ja, alleen meer uit nieuwsgierigheid dan uit angst.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:44 schreef Socios het volgende:
Niet alleen de huizenprijzen maar het hele monetaire systeem zoals we dat nu kennen zal compleet instorten.
Ga toch niet steeds op die trolls in.quote:
Ik hoop het (en verwacht het ook wel eigenlijk). Kunnen we gelijk die walgelijke HRA voor kapitale villa's ook in de ban doen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:44 schreef Socios het volgende:
Inderdaad. Wat gaat er gebeuren met alle schulden? Er is niet een genoeg geld in het land om alle schulden af te lossen. Dit geldt wereldwijd. Het is dus niet eens mogelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:47 schreef Doodloper het volgende:
Daar zit ik ook op te wachten ja, alleen meer uit nieuwsgierigheid dan uit angst.
Blijven leven doen we toch wel, ben alleen wel benieuwd wat er gaat gebeuren en hoe het opgelost gaat worden.
Sorry, ik heb dat echt niet door.quote:Ga toch niet steeds op die trolls in.
Doe niet zo flauw en zeg gewoon wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:51 schreef DeRakker. het volgende:
geeft niet... daarom zeg ik wacht maar af.
dan zal je het vanzelf snappen
Het elementaire probleem van een economie gebaseerd op schulden... De banken bezitten straks alles, maar gaan er alsnog aan kapot.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:49 schreef Socios het volgende:
[..]
Inderdaad. Wat gaat er gebeuren met alle schulden? Er is niet een genoeg geld in het land om alle schulden af te lossen. Dit geldt wereldwijd. Het is dus niet eens mogelijk.
Voor mensen die hier meer over willen weten, dit is een mooie reeks om te bekijken:quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:51 schreef RemcoDelft het volgende:
Het elementaire probleem van een economie gebaseerd op schulden... De banken bezitten straks alles, maar gaan er alsnog aan kapot.
"dit filmmateriaal is niet geschikt voor kijkers zonder aluminium hoofddeksel"quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:53 schreef Socios het volgende:
[..]
Voor mensen die hier meer over willen weten, dit is een mooie reeks om te bekijken:
quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:38 schreef michaelmoore het volgende:
Langzaam aan begint het door te dringen, de perfect storm has began
http://www.telegraaf.nl/d(...)e_huizenmarkt__.html
[..]
Welke feiten kloppen er precies niet volgens jou dan? Ik heb geen economie gestudeerd, maar zo ver voor mij toetsbaar klopt het gewoon wat er gesteld wordt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:57 schreef Whuzz het volgende:
[..]
"dit filmmateriaal is niet geschikt voor kijkers zonder aluminium hoofddeksel"
Je hebt toch wel in de gaten dat je jezelf gequote hebt? Het lijkt net of je jezelf aan het tegenspreken bent.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
![]()
Geloof me , ik spreek heeeel veel leeftijdsgenoten en iedereen wil de woning verkopen, alle ze lopen allemaal achter de markt aan
En het hobbelt nog steeds verder...quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:47 schreef Sharpdressedman het volgende:
we gaan er allemaal aan!!!!!
kijk in het forum, loopt al een topic over die al 2 jaar bezig is.
Huizenmarkt#144: De NVM wil het negatieve sentiment doorbreken
Wacht. Je vraagt me om aan te geven welke *feiten* er niet kloppen? Bestaat er zo iets als niet kloppende feiten dan? Ik heb twee wijntjes op, maar zelfs dan... lijkt me niet te kloppen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:59 schreef Gulo het volgende:
[..]
Welke feiten kloppen er precies niet volgens jou dan?
Ik vind het een redelijk beschouwend feitenrelaas. De tijd dat geld vooral als ruilmiddel fungeerde is al lang achter ons.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:04 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Wacht. Je vraagt me om aan te geven welke *feiten* er niet kloppen? Bestaat er zo iets als niet kloppende feiten dan? Ik heb twee wijntjes op, maar zelfs dan... lijkt me niet te kloppen.
Documentaires van Al Gore wel eens gekeken? Allemaal feiten, maar dan op een dusdanig suggestieve manier gebracht en geselcteerd dat het een compleet uit zijn verband getrokken lulverhaal word. Net als die docu.
2012. Minder dan een jaar nog!
We gaan doooood!
Het klopt allemaal hoor wat er uitgekristalliseerd wordt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:59 schreef Gulo het volgende:
Welke feiten kloppen er precies niet volgens jou dan? Ik heb geen economie gestudeerd, maar zo ver voor mij toetsbaar klopt het gewoon wat er gesteld wordt.
Als het niet klopt hoor ik dat graag. (serieus)
nee echt nietquote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:01 schreef Resistor het volgende:
[..]
Je hebt toch wel in de gaten dat je jezelf gequoteerd hebt? Het lijkt net of je jezelf aan het
Ja steek je hoofd maar in het zandquote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:30 schreef DeRakker. het volgende:
Ga nou maar niet druk maken om dingen waar je geen vat op hebt.
"You take the blue pill - the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill - you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes."quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:28 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee echt niet
alleen degenen die het niet willen geloven , geloven het niet
Be blind if you want it
Ja nou wat woon ik in een kapitale villa zegquote:Op vrijdag 3 juni 2011 22:49 schreef Gulo het volgende:
[..]
Ik hoop het (en verwacht het ook wel eigenlijk). Kunnen we gelijk die walgelijke HRA voor kapitale villa's ook in de ban doen.
Wat bedoel je te zeggen? Volgens mij begrijp je me verkeerd, is ben niet tegen HRA.(in principe ben ik sowieso tegen rente). Ik ben echter wel tegen HRA voor mensen die makkelijk een huis kunnen betalen. Het is toch belachelijk dat de aankoop van kapitale villa's gesubsidieerd wordt? Overal moet er bezuinigd worden, maar mensen die reeds enorm veel geld bezitten krijgen nog steeds dikke subsidies. Dat kan toch niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 06:43 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja nou wat woon ik in een kapitale villa zeg
Dus mensen die een huis niet kunnen betalen krijgen subsidie om het toch te kunnen kopen en mensen die het wel kunnen betalen niet?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 08:15 schreef Gulo het volgende:
Wat bedoel je te zeggen? Volgens mij begrijp je me verkeerd, is ben niet tegen HRA.(in principe ben ik sowieso tegen rente). Ik ben echter wel tegen HRA voor mensen die makkelijk een huis kunnen betalen. Het is toch belachelijk dat de aankoop van kapitale villa's gesubsidieerd wordt? Overal moet er bezuinigd worden, maar mensen die reeds enorm veel geld bezitten krijgen nog steeds dikke subsidies. Dat kan toch niet.
Wat mij betreft wordt er dus een maximum ingesteld tot waar in HRA mogelijk is (met een bepaalde overgang uiteraard)
Het klopt wel, maar veel mensen willen het simpelweg niet horen. Die willen simpelweg blijven denken dat de 3 ton die ze geleend hebben van de Rabobank, daar door spaarders is binnengedragen en bij de Rabobank in een kluis ligt.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:12 schreef Socios het volgende:
[..]
Het klopt allemaal hoor wat er uitgekristalliseerd wordt.
Echt hè. Zo is het maar net. Een ING-kantoor in de stad had op een goed moment slechts EUR 6.800,- (!) in kas. Wilde men meer opnemen dan moest dat `besteld worden´.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
Het klopt wel, maar veel mensen willen het simpelweg niet horen. Die willen simpelweg blijven denken dat de 3 ton die ze geleend hebben van de Rabobank, daar door spaarders is binnengedragen en bij de Rabobank in een kluis ligt.
Vraag die 3 ton eens cash mee naar huis, dan blijkt er in dat hele kantoor opeens geen cent aanwezig te zijn...
Heel normaal voor kleinere vestigingen. 100 biljetten zijn voor de meesten al lastig omdat ze in veel winkels niet geaccepteerd worden.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 10:29 schreef Socios het volgende:
[..]
Echt hè. Zo is het maar net. Een ING-kantoor in de stad had op een goed moment slechts EUR 6.800,- (!) in kas. Wilde men meer opnemen dan moest dat `besteld worden´.Meestal is dat er de volgende werkdag wel, maar met een beetje pech moet men 3 dagen wachten. Het is van de zotte. Sowieso zijn de grootste coupures die men op voorraad heeft biljetten van 100.
Grotere moeten sowieso `gereserveerd´ worden. Onbegrijpelijk.
Ik heb het hier over de hoofdvestiging in Leeuwarden. Notabene de stad waar het hoofdkantoor van ING gevestigd is.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 10:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Heel normaal voor kleinere vestigingen. 100 biljetten zijn voor de meesten al lastig omdat ze in veel winkels niet geaccepteerd worden.
Das wel apart dan.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 10:33 schreef Socios het volgende:
[..]
Ik heb het hier over de hoofdvestiging in Leeuwarden. Notabene de stad waar het hoofdkantoor van ING gevestigd is.
Ik ben tegen alle subsidies en teruggave en bijtellingen, tegen alle directe belastingen, dat zal een heel pak ambtenaren schelenquote:Op zaterdag 4 juni 2011 08:15 schreef Gulo het volgende:
[..]
Wat bedoel je te zeggen? Volgens mij begrijp je me verkeerd, is ben niet tegen HRA.(in principe ben ik sowieso tegen rente). Ik ben echter wel tegen HRA voor mensen die makkelijk een huis kunnen betalen. Het is toch belachelijk dat de aankoop van kapitale villa's gesubsidieerd wordt? Overal moet er bezuinigd worden, maar mensen die reeds enorm veel geld bezitten krijgen nog steeds dikke subsidies. Dat kan toch niet.
Wat mij betreft wordt er dus een maximum ingesteld tot waar in HRA mogelijk is (met een bepaalde overgang uiteraard)
Het gaat om de bouwgrond, dat heeft een bepaalde waarde.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:07 schreef paddy het volgende:
Er vallen zoveel banen weg en er zijn al zoveel banen weg gevallen. Er zijn juist huurhuizen nodig, want de mensen die eerst een vaste baan hadden en nu dus waarschijnlijk voorlopig alleen jaarcontracten krijgen, durven een koophuis vaak niet eens aan.
De huizenprijzen zie dus in bepaalde gebieden dalen, maar in Utrecht en omgeving zie ik dat niet zo op dit moment.
Ik snap alleen de logica niet zo om meer koophuizen te bouwen en huurhuizen te vervangen voor koophuizen. Die logica ontgaat mij totaal, en is wel aan de hand in sommige steden en grote dorpen waaronder Zeist. De huurwoningen zijn al voor een groot gedeelte weg, en de koophuizen kunnen ze niet bouwen, omdat ze een bepaald percentage woningen nog niet verkocht hebben.
Als de gemeentes dit ook merkt, worden er wel weer huurwoningen gebouwd.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:07 schreef paddy het volgende:
t. De huurwoningen zijn al voor een groot gedeelte weg, en de koophuizen kunnen ze niet bouwen, omdat ze een bepaald percentage woningen nog niet verkocht hebben.
En wat mij betreft moet de HRA alleen gelden voor mensen die starten en tot een bepaald bedrag.
HRA drijft de prijzen op zolang er een tekort aan woningen is en "mensen betalen wat ze kunnen betalen. Alleen HRA voor starters, zorgt dus voor alleen te dure huizen voor alleen starters! Ik zou eerder zeggen: alleen HRA voor huizen vanaf 1 miljoen, dan is het prijsopdrijvende effect voor de rest verdwenen! Uiteraard niet te serieus nemen, het liefst zie ik die hele HRA en alle andere kunstmatige belastingen EN subsidies op wonen verdwijnen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:07 schreef paddy het volgende:
En wat mij betreft moet de HRA alleen gelden voor mensen die starten en tot een bepaald bedrag.
Je kan niet alle subsidies op wonen doen verdwijnen. Daar zijn de huren al veel te hoog voor. Dat zou immers betekenen dat je als bijstandsgerechtigde niet je huur kan betalen als je geen huurtoeslag krijgt.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
HRA drijft de prijzen op zolang er een tekort aan woningen is en "mensen betalen wat ze kunnen betalen. Alleen HRA voor starters, zorgt dus voor alleen te dure huizen voor alleen starters! Ik zou eerder zeggen: alleen HRA voor huizen vanaf 1 miljoen, dan is het prijsopdrijvende effect voor de rest verdwenen! Uiteraard niet te serieus nemen, het liefst zie ik die hele HRA en alle andere kunstmatige belastingen EN subsidies op wonen verdwijnen.
Dan zal dat een verlagend effect op de huren hebben, ik denk als je de huren los zou laten dat het best meevalt.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:37 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je kan niet alle subsidies op wonen doen verdwijnen. Daar zijn de huren al veel te hoog voor. Dat zou immers betekenen dat je als bijstandsgerechtigde niet je huur kan betalen als je geen huurtoeslag krijgt.
Juist voor bijstand is huursubsidie zinloos: stop dat allemaal in 1 bedrag, veel eenvoudiger, veel duidelijker!quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:37 schreef Gulo het volgende:
[..]
Je kan niet alle subsidies op wonen doen verdwijnen. Daar zijn de huren al veel te hoog voor. Dat zou immers betekenen dat je als bijstandsgerechtigde niet je huur kan betalen als je geen huurtoeslag krijgt.
Dan subsidieer je het dus ook gewoon zo, alleen komt het uit een ander potje.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Juist voor bijstand is huursubsidie zinloos: stop dat allemaal in 1 bedrag, veel eenvoudiger, veel duidelijker!
juist.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:46 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Juist voor bijstand is huursubsidie zinloos: stop dat allemaal in 1 bedrag, veel eenvoudiger, veel duidelijker!
Ik denk dat je iets heel belangrijks vergeet, namelijk huren kunnen ook zakken. Ik weet dat is iets totaal onnederlands, maar het kan wel.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:37 schreef Gulo het volgende:
[..]
dat doe je toch ook met andere problemen zoals klimaat/voedsel/water/elektriciteit/rampen/misdaad/komeetinslag enz..quote:Op vrijdag 3 juni 2011 23:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja steek je hoofd maar in het zand
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |