SPOILER: meer foto'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eman al-Obeidi WikiSPOILER: meer YouTubeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kaarten:
Guardian twitter interactive map
Reuters heeft een kaart van Libische bases, vluchtelingen, en protesten.SPOILER: meer kaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: eerdere topicsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Laatste Frontpage-nieuwsberichten:
Obama: Strijd in Libië redde al vele levens
'Rebellen Libië nemen Ajdabiyah in'
Gadhafi: Coalitie maakt burgerslachtoffers
[upd] F-16's gaan mogelijk ook bombarderen
Hoe beoordeel je bronnen?
Dingen die je kunt doen om de Libiërs te steunen
Libië Fototopic
Waarom grijpen we in in Libië ?
Discussieer: Lange termijn geo-politieke effecten revoluties.SPOILER: UN / NATO infoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Landen die militaire steun verlenen:
• België: stuurt zes F16 fighters, ook is de mijnenveger BNS Narcis in het gebied.
• Canada: stuurt zeven CF-18 fighters 140 soldaten naar de regio, het Halifax-class fregat HMCS Charlottetown is ook betrokken bij de operatie.
• Denemarken: stuurt zes F-16 fighters.
• Frankrijk: heeft Mirage en Rafale vliegtuigen op de bases Istres and at Solenzara gestationeerd. Tankvliegtuigen zijn gestationeerd op Istres. De anti-air destroyer Forbin is vlakbij het gebied. De carrier Charles de Gaulle wordt met haar volledige strike group naar de Libische kust uitgezonden. Tijdens een persconferentie werd gezegd dat er op dit moment (20-03) twintig vliegtuigen boven Libië actief zijn.
• Griekenland: stuurt vier F-16 fighters, twee fregatten en een AWACS.
• Italië: volgens het Pentagon nemen er elf fregatten deel aan de eerst aanvalsgolf.
• Nederland: Stuurt zes F-16's, een tanker en de Hr.ms. Haarlem, een mijnenveger.
• Noorwegen: stuurt zes F-16 fighters en een P-3 Orion surveillance vliegtuig. Hij kondigde ook aan humanitaire hulp te bieden.
• Qatar: volgens de Qatar News Agency zullen er tussen de vier en zes vliegtuigen (Mirages) meehelpen met het in stand houden van de no-fly zone boven Libië.
• Spanje: stuurt vier F-18 fighters, een tanker, one F100 frigate, one submarine and one P-3 Orion surveillance vliegtuig.
• Verenigde Arabische Emiraten: Heeft aangekondigd 24 vliegtuigen (Mirages en F-16’s) te zullen sturen.
• Verenigd Koninkrijk: Cameron heeft bevestigd dat Typhoon en Tornadofighters mee zullen participeren in de operatie, samen met tankers en surveillance vliegtuigen.
• Verenigde Staten: de VS hebben elf schepen uitgezonden, waaronder de carrier USS Enterprise. Ook worden doormiddel van Tomahawk-raketten SAM-sites uitgenomen. Volgens een woordvoerder van het Pentagon zijn er drie B-2 bommenwerpers en negentien F-16 en F-18 fighters actief boven Libië, als ook AC-130 PSYOP toestellen. Er zijn U-2 spionagevliegtuigen gestationeerd op Cyprus.
NAVO
• Heeft permanent AWACS vliegtuigen in de lucht, bemanningen worden geleverd door diverse lidstaten.
Landen die mogelijk de no-fly zone militair zullen steunen:
• Albanie: heeft bekend gemaakt klaar te zijn om te helpen.
• Jordanië
• Kroatië: heeft beloofd hulp te sturen, al dan niet militair.
• Saoedi-Arabie: Min. BuZa heeft bekend gemaakt mogelijk airstrikes uit te zullen voeren.
• Duitsland: schijnt indirect steun te gaan geven door posities in Afghanistan te gaan versterken, stuurt mogelijk AWACS-bemanningen. Ook wordt de campagne in Libië gecoördineerd vanaf een militaire basis nabij Ramstein. (zie hieronder)
• Turkije: heeft bekend gemaakt de 'nodige voorbereidingen' te gaan treffen.
• Zweden: heeft aangegeven steun te zullen verlenen wanneer de NATO daarom vraagt. Stuurt humanitaire hulp.
Bases die in gebruik zijn:
• Duitsland: Ramstein - van hieruit wordt de operatie in Libië gecoördineerd.
• Frankrijk: Istres, Solenzara, Saint-Dizier Robinson Air Base
• Griekenland: Souda, Aktion.
• Italië: Amendola, Aviano, Decimomannu, Gioia del Colle, Trapani, Pantelleria, Sigonella, Capodichino
• Spanje: Rota, Morón, Torrejón
• Verenigd Koninkrijk: RAF Akrotiri
Laatste update: 23-03, 00:37quote:Naamgebruik:
• Operation Mobile, Canada
• Opération Harmattan, Frankrijk
• Operation Ellamy, Verenigd Koninkrijk
• Operation Odyssey Dawn, Verenigde Staten
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia![]()
Topic 100 en Kazafi is nog steeds niet weg.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon![]()
Hoe vaak moeten ze dat complex nog bombarderen voordat het eindelijk eens volledig verwoest is?quote:AMSTERDAM - De NAVO heeft vrijdagochtend vroeg opnieuw tenminste tien luchtaanvallen uitgevoerd op de Libische hoofdstad Tripoli. Het hoofdkwartier van Muammar Kaddafi Bab al-Aziziya in de gelijknamige wijk, was daarbij andermaal het doelwit.![]()
![]()
Het is een redelijk grote basis dus het kost wel wat precisie-bombardementen om alles te vernielen.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:11 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hoe vaak moeten ze dat complex nog bombarderen voordat het eindelijk eens volledig verwoest is?The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Ze moeten ook nog een eindje de grond in denk ik.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:11 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hoe vaak moeten ze dat complex nog bombarderen voordat het eindelijk eens volledig verwoest is?Laat me met rust!![]()
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
Het blijft het Midden Oosten hè.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:57 schreef Slayage het volgende:
eman obeidi land uit gezet![]()
http://www.joop.nl/wereld(...)uw_terug_naar_libie/
The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Tripolitanian
Media, especially CNN, needs to calm down abt the Eman story, she's in #Benghazi, she's safe, there are more important concerns.. #Libya
Twitter about 17 hours ago via web
LibyaInMe
I am Libyan and I fully support #Qatar's decisions...Can't just throw their endless blessings for a free Libya behind.
Twitter about 17 hours ago via web
We tend to focus on what may be perceived as 'wrong' action & tend to forget all the right action. #Qatar #Eman
Twitter about 16 hours ago via web
dovenews
Wth rgards 2 Eman, we shuld wait 4 offical statmnt from the Qatari gov be4 starting pointing fingers out..There is always 2 sides 2 a story!
Twitter about 14 hours ago via webDeporteren? Wat is dat voor suggestief taalgebruik?quote:..... Dat zou voor Qatar reden geweest zijn haar te deporteren naar Benghazi. .....
Ze gaat naar bevrijd gebied zodat ze zich bij haar familie kan voegen.![]()
quote:Rebels in western Libya seize mountain towns
BENGHAZI, Libya (AP) — Libyan rebels broke the government siege of two western mountain towns, a rebel commander said Friday, and NATO pounded ten targets across the country.
The heavy bombing and rebel victory, plus the first publicized diplomatic contact between China and the rebel leadership, reflect the continued erosion of Moammar Gadhafi's power since the eruption in mid-February of uprisings to end his 42-year rule.
A rebel military leader said Friday his troops had broken the siege of two towns in the western Nafusa mountain range, Yefren and Shakshuk. The latter holds an important power station that feeds a number of local towns.
Ending the siege likely will bring relief to local residents. Gadhafi's troops had cut their supply lines and subjected them to random shelling since April, local Col. Jumaa Ibrahim of the region's rebel military council said via Skype.
Ibrahim said rebel forces freed the towns on Thursday then moved north to clash with Gadhafi forces in the village of Bir Ayyad.
There were no immediate reports of casualties.
"Our aim is the capital," he said, though it remains unlikely that the area's fighters will pose a serious threat to Gadhafi's hold on Tripoli, 45 miles (70 kilometers) northwest.
The victories could help the small bands of rebels in the Nafusa mountains coordinate by opening a key road between their hilltop towns and villages. Still, their numbers remain small compared the those in the large rebel-held territories in east Libya.
Verder ...![]()
Ze zijn al maanden aan het bombarderen en nu opeens vinden ze toch nog een strategisch doel dat geraakt kan worden? Right. Pure mission creep. De NAVO is nu, me dunkt, bezig met een terreurcampagne: militair kan de NAVO weinig uitrichten, dus proberen ze paniek te zaaien onder de Khaddafi-getrouwen, terreur dus, om ervoor te zorgen dat ze zich van hem afkeren.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:11 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Hoe vaak moeten ze dat complex nog bombarderen voordat het eindelijk eens volledig verwoest is?![]()
Walgelijk.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 12:57 schreef Slayage het volgende:
eman obeidi land uit gezet![]()
http://www.joop.nl/wereld(...)uw_terug_naar_libie/![]()
Ghaddafi is begonnen, hij verdient niet beter.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ze zijn al maanden aan het bombarderen en nu opeens vinden ze toch nog een strategisch doel dat geraakt kan worden? Right. Pure mission creep. De NAVO is nu, me dunkt, bezig met een terreurcampagne: militair kan de NAVO weinig uitrichten, dus proberen ze paniek te zaaien onder de Khaddafi-getrouwen, terreur dus, om ervoor te zorgen dat ze zich van hem afkeren.Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
"Nato has used attack-helicopters"
AJE.Free Assange! Hack the Planet
Yep, ook op AJA.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 09:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
AJE.All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon![]()
Hey vervelende zeurkous wat is volgen jouw de goeie oplossing misschien kan jij mooi een dialoog beginnen maar wel normale kleding dragen he.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 19:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ze zijn al maanden aan het bombarderen en nu opeens vinden ze toch nog een strategisch doel dat geraakt kan worden? Right. Pure mission creep. De NAVO is nu, me dunkt, bezig met een terreurcampagne: militair kan de NAVO weinig uitrichten, dus proberen ze paniek te zaaien onder de Khaddafi-getrouwen, terreur dus, om ervoor te zorgen dat ze zich van hem afkeren.![]()
Waarom heeft hij begrip nodig? Het is een brute dictator, ik vind het apart om te stellen dat zo'n man begrip nodig heeft. Ziek haast. Overigens, het lijkt mij dan weer gezond om elke situatie te proberen te begrijpen. Een rare opmerking van je kortom.quote:Op vrijdag 3 juni 2011 20:56 schreef svann het volgende:
Nou Monidique, als Gaddafi straks in Scheveningen zit kan hij best wat begrip gebruiken.![]()
En Khaddafi gaat natuurlijk nooit in Scheveningen zitten, die vecht zichzelf dood. Nog een opmerkelijke blunder van het Westen, wat mij betreft.![]()
quote:Ook Japan spant zich in om Kadaffi te vellen
Japan heeft beslag gelegd op 4,4 miljard dollar (circa 3 miljard euro) aan tegoeden van de Libische leider Muammar Kadaffi en mensen uit zijn omgeving. Het gaat onder meer om spaartegoeden. Dat heeft het Japanse dagblad Yomiuri Shimbun vandaag gemeld. Het dagblad baseert zich op gegevens van het Japanse ministerie van Financiën.
Het bevriezen van de tegoeden is in overeenstemming met een resolutie van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties. Die nam eind februari unaniem sancties aan tegen het bewind van Kadaffi.Free Assange! Hack the Planet
Het is een blunder van het Westen dat Ghaddafi dood wilquote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:44 schreef Monidique het volgende:
En Khaddafi gaat natuurlijk nooit in Scheveningen zitten, die vecht zichzelf dood. Nog een opmerkelijke blunder van het Westen, wat mij betreft.
quote:Op zaterdag 4 juni 2011 09:01 schreef Papierversnipperaar het volgende:
AJE.Het wordt natuurlijk wel wat sneu, die opmerkingen van de NAVO. 'Die opzettelijk burgers beschieten', kom op zeg, het is een militair conflict en de doelen die aangevallen worden, zijn militaire doelen die tegen een andere zijde in dit conflict vechten. Om moedeloos van te worden, dit kleutergedrag van de NAVO.quote:"The use of attack helicopters provides the NATO operation with additional flexibility to track and engage pro-Gaddafi forces who deliberately target civilians and attempt to hide in populated areas," the statement went on.![]()
Err? Het is een blunder van het Westen dat het ervoor heeft gezorgd dat er geen vreedzame oplossing kan komen (uiteindelijk, de termijn is mij uiteraard onbekend) door Khaddafi aan te klagen. Ik vermoed dat de kans ueberhaupt klein was, maar nu heeft het ervoor gezorgd dat dit dit voor Khaddafi een kwestie van overleven is. Geen villa in Zuid-Afrika terwijl de Libiers hun land weer kunnen opbouwen, nee, eerst moet Khaddafi dood. Niet slim.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:52 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is een blunder van het Westen dat Ghaddafi dood wil![]()
Je liegt. Het waren ongewapende burgers die vreedzaam de straat op gingen, Ghaddafi probeert er een burgeroorlog van te maken.quote:
Je liegt. Ghaddafi staat een vreedzame oplossing in de weg.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Err? Het is een blunder van het Westen dat het ervoor heeft gezorgd dat er geen vreedzame oplossing kan komen
Jaja, iedereen die het niet met je eens is, liegt, dat snap ik ondertussen wel, maar het is natuurlijk de pure werkelijkheid: het is een militair conflict en het is dom van het Westen om hem aan te klagen. Wat kan ik er verder over zeggen...![]()
Je kan vertellen wat je belangen zijn. Het begon overduidelijk met een vreedzame opstand, waarom wil je dat zo hardnekkig ontkennen?quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:01 schreef Monidique het volgende:
Jaja, iedereen die het niet met je eens is, is liegt, dat snap ik ondertussen wel, maar het is natuurlijk de pure werkelijkheid: het is een militair conflict en het is dom van het Westen om hem aan te klagen. Wat kan ik er verder over zeggen...Free Assange! Hack the Planet
Mijn belangen?! Dit is MO, hoor, niet BNW. Neem rustig adem, beschuldig niet iedereen die het met je oneens is als liegende belangenpartij, neem een ijsje en ga in de zon zitten. Bel desnoods een psycholoog om het te bespreken, maakt mij het uit. Doe even relaxed, oftewel.
![]()
Nee. Als er gelogen word in NWS doe ik niet relaxed.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:06 schreef Monidique het volgende:
Mijn belangen?! Dit is MO, hoor, niet BNW. Neem rustig adem, beschuldig niet iedereen die het met je oneens is als liegende belangenpartij, neem een ijsje en ga in de zon zitten. Bel denoods een psycholoog om het te bespreken, maakt mij het uit. Doe even relaxed, oftewel.
Joh, het is jouw feestje...quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:07 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Als er gelogen word in NWS doe ik niet relaxed.![]()
Aanklagen van Kadaffi is nooit het doel geweest. Hij moet weg, op welke manier interesseert men niet.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 11:44 schreef Monidique het volgende:
En Khaddafi gaat natuurlijk nooit in Scheveningen zitten, die vecht zichzelf dood. Nog een opmerkelijke blunder van het Westen, wat mij betreft.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Natuurlijk. En daarom is het dom om hem aan te klagen. Mocht hij nog een reden en wens hebben te vertrekken (kans achtte ik sowieso al klein), dan is dat nu dus volkomen weg. Als het doel is dat hij weg moet, dan is een aanklacht dus, zoals ik zeg, een verbluffende blunder.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:39 schreef waht het volgende:
[..]
Aanklagen van Kadaffi is nooit het doel geweest. Hij moet weg, op welke manier interesseert men niet.![]()
Het is een Militair conflict ? begin eerst maar eens te lezen in topicje nr 1 .quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:01 schreef Monidique het volgende:
Jaja, iedereen die het niet met je eens is, liegt, dat snap ik ondertussen wel, maar het is natuurlijk de pure werkelijkheid: het is een militair conflict en het is dom van het Westen om hem aan te klagen. Wat kan ik er verder over zeggen...
Eerst je huiswerk doen en dan pas wat zeggen .
Zo begonnen de protesten ,Vreedzaam.![]()
![]()
Denk je dat iemand hem nog een lekkere deal gaat geven zodat hij in een ander land zijn leven verder kan leven en eventueel aanslagen op zijn 'homeland' gaat of laat plegen??quote:Op zaterdag 4 juni 2011 12:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Natuurlijk. En daarom is het dom om hem aan te klagen. Mocht hij nog een reden en wens hebben te vertrekken (kans achtte ik sowieso al klein), dan is dat nu dus volkomen weg. Als het doel is dat hij weg moet, dan is een aanklacht dus, zoals ik zeg, een verbluffende blunder.
Daarom is het niet dom om hem aan te klagen maar een logisch gevolg en consequentie op zijn daden...
En daarbij is dit ook respectvol naar de nabestaande van zijn slachtoffers!![]()
Het zou niet de eerste keer zijn en ik denk dat als men de buitenlandse bemoeienis niet zo had geëscaleerd, dat er dan nog genoeg landen zouden zijn of zouden kunnen worden overgehaald om hem daar asiel als het ware te verlenen. Nu niet meer, nee.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:40 schreef houda het volgende:
Denk je dat iemand hem nog een lekkere deal gaat geven zodat hij in een ander land zijn leven verder kan leven en eventueel aanslagen op zijn 'homeland' gaat of laat plegen??Daar ben ik het dus om wat ik al gezegd heb niet mee eens.quote:Daarom is het niet dom om hem aan te klagen maar een logisch gevolg en consequentie op zijn daden...Dat begrijp ik, maar als zo verder bloedvergieten Libië bespaard had kunnen blijven of als het een positief gevolg had, dan zij het zo.quote:En daarbij is dit ook respectvol naar de nabestaande van zijn slachtoffers!![]()
Verder heb ik niet zoveel op met dat Internationaal Gerechtshof. Het is selectief recht en hoewel de slachtoffers van de aangeklaagden daar niet om zullen malen, begrijpelijk, vind ik selectief recht geen recht. Ik heb liever dat ze Khaddafi in Libië berechten.![]()
Het Internationaal Gerechtshof is dat met je eens maar als het land het niet wil of niet kan stapt het Int. Gerechtshof naar voren.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:54 schreef Monidique het volgende:
Verder heb ik niet zoveel op met dat Internationaal Gerechtshof. Het is selectief recht en hoewel de slachtoffers van de aangeklaagden daar niet om zullen malen, begrijpelijk, vind ik selectief recht geen recht. Ik heb liever dat ze Khaddafi in Libië berechten.
En waarom is het Int. Gerechtshof selectief?Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Tja, jij bent volgens mij hier in nederland de grootste fan van Khadaffi. Jij zou hem geloof ik het liefste zien onder een mooie palmboom met een lekker drankje erbij?! :S
Ik en vele met mij gunnen het hem niet om ergens immuniteit te krijgen!! En dat er dan meer doden bij komen is dan zeer ernstig maar alsnog komt dat op het blaadje van Khadaffi zelf.
En zo denkt de libische bevolking er ook over! En zij zijn degene die kans lopen om vermoord te worden dus dat zegt wel genoeg denk ik..![]()
Dat is waar. En toch zie ik het liever in Libië gebeuren.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:59 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Het Internationaal Gerechtshof is dat met je eens maar als het land het niet wil of niet kan stapt het Int. Gerechtshof naar voren.Zie jij Bush of Netanyahu of Assad al zitten? Ik niet. Khaddafi had reeds duizenden mensen vermoord en gemarteld en we vonden het wel best, goed genoeg om zaken met hem te doen -terecht overigens-, maar toen we oorlog met hem gingen voeren, toen werd-ie aangeklaagd. (Nu zul je trouwens nog wel de ingangsdatum als het ware hebben van het hof, akkoord.) Het is een selectief hof en het is dus selectief recht.quote:En waarom is het Int. Gerechtshof selectief?![]()
Het is mijn zaak niet waar en hoe Khaddafi zijn leven leidt, maar als asiel in een ander land ervoor kan zorgen dat het conflict sneller opgelost kan worden, dan is dat iets wat ik prefereer boven een voortslepende burgeroorlog. Zelfs als het met een drankje onder een palmboom is. Daarom vond ik het in het begin al dom om hem zo in de hoek te drijven, met de kanttekening dat ik niet verwachtte dat hij zo'n oplossing zou kiezen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:01 schreef houda het volgende:
Jij zou hem geloof ik het liefste zien onder een mooie palmboom met een lekker drankje erbij?! :S![]()
Het is niet eens een burgeroorlog, het is de regering tegen de burgers.
En verder verschillen wij dus echt heel erg van mening hierover...![]()
De VN Veiligheids Raad heeft de mogelijkheid om het Int. Gerechtshof in werking te zetten betreft landen die niet het statuut van het Int. Gerechtshof hebben ondertekend. (Dit hebben ze trouwens gedaan in resolutie 1970, voordat de militaire actie van buitenaf begon.)quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat is waar. En toch zie ik het liever in Libië gebeuren.
[..]
Zie jij Bush of Netanyahu of Assad al zitten? Ik niet. Khaddafi had reeds duizenden mensen vermoord en gemarteld en we vonden het wel best, goed genoeg om zaken met hem te doen -terecht overigens-, maar toen we oorlog met hem gingen voeren, toen werd-ie aangeklaagd. (Nu zul je trouwens nog wel de ingangsdatum als het ware hebben van het hof, akkoord.) Het is een selectief hof en het is dus selectief recht.
Dit betekent dat inderdaad de vrienden van de veto machten worden veilig gehouden. Dit is een praktische realiteit maar dat is niet een reden om de dingen die het Int. Gerechtshof wel doet te verdoemen.
Het is gewoon goed dat Gadhaffi altijd verantwoordelijk is voor wat hij heeft gedaan.
En elk recht is selectief recht door de limieten van de realiteit. Het is praktisch niet mogelijk om het weg te houden. Jammer maar hey, beter dan geen recht.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Nou ja, als je weet waarom het selectief is dan hoefde ik eigenlijk niet uit te leggen waarom het selectief is. Verder ben ik het er niet helemaal mee eens, ik heb liever geen recht dan dergelijk selectief recht.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:10 schreef Ulpianus het volgende:
En elk recht is selectief recht door de limieten van de realiteit. Het is praktisch niet mogelijk om het weg te houden. Jammer maar hey, beter dan geen recht.![]()
Mjah, daar ben ik het dan gewoon 100% niet mee eens.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nou ja, als je weet waarom het selectief is dan hoefde ik eigenlijk niet uit te leggen waarom het selectief is. Verder ben ik het er niet helemaal mee eens, ik heb liever geen recht dan dergelijk selectief recht.
Van Wikipedia:quote:The concept of state of nature was posited by the 17th century English philosopher Thomas Hobbes in Leviathan. Hobbes wrote that "during the time men live without a common power to keep them all in awe, they are in that condition which is called war; and such a war as is of every man against every man" (Leviathan, ch. XIII). In this state any person has a natural right to the liberty to do anything he wills to preserve his own life, and life is "solitary, poor, nasty, brutish, and short" (loc. cit.). He believed that in the international arena, states behave as individuals do in a state of nature.
Within the state of nature there is no injustice, since there is no law, excepting certain natural precepts, the first of which is "that every man ought to endeavour peace, as far as he has hope of obtaining it" (Leviathan, ch. XIV); and the second is "that a man be willing, when others are so too, as far forth as for peace and defence of himself he shall think it necessary, to lay down this right to all things; and be contented with so much liberty against other men as he would allow other men against himself" (loc. cit.). From this, Hobbes develops the way out of the state of nature into civil government by mutual contracts.
Hobbes described the concept in the Latin phrase bellum omnium contra omnes, (meaning war of all against all) in his work De Cive.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Hobbes schrijft over de interactie tussen burger en overheid.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:19 schreef Ulpianus het volgende:
[..]
Mjah, daar ben ik het dan gewoon 100% niet mee eens.
Van Wikipedia:
[..]![]()
Hobbes schrijft daar over een state of nature, een bestaan van wetteloosheid.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hobbes schrijft over de interactie tussen burger en overheid.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
En Libische burgers demonstreerden vreedzaam tegen hun overheid. Die er vervolgens een oorlog begon tegen die burgers.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hobbes schrijft over de interactie tussen burger en overheid.
De regimes bepalen het geweldniveau.Free Assange! Hack the Planet
Ghaddafi heeft er een wetteloze toestand van gemaakt door ongewapende burgers met luchtafweer geschut uit elkaar te schieten.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:24 schreef Monidique het volgende:
Dat is heel fijn voor hem,. De relevantie ontgaat mij.
Goed, laat maar zitten. Jij beweert dat je het niet hebt op het Int. Gerechtshof en hebt kritiek op het aanklagen van Gadhaffi.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:24 schreef Monidique het volgende:
Dat is heel fijn voor hem,. De relevantie ontgaat mij.
Ik dacht dat je er niet goed genoeg over had nagedacht maar blijkbaar is het gewoon een inerte mening.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Ja en ja (ja-ish, het begon geen oorlog, het onderdrukte die demonstraties uiterst gewelddadig, het werd een burgeroorlog toen de bevolking massaal begon terug te vechten, zelfs voorbij zelfverdediging).quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:24 schreef Papierversnipperaar het volgende:
En Libische burgers demonstreerden vreedzaam tegen hun overheid. Die er vervolgens een oorlog begon tegen die burgers.Niet helemaal. Als onderdrukking beantwoord wordt met geweld, dan is er sprake van een keuze, een keuze door de bevolking om de wapens op te pakken en te vechten tegen de overheid. Dat kan allemaal heel terecht zijn, maar het is geen kwestie van willoos het regime laten bepalen wat er gebeurt.quote:De regimes bepalen het geweldniveau.![]()
Idd. De onderdrukte burgers kunnen er voor kiezen om zich als makke schapen af te laten slechten en martelen.quote:![]()
Blijkbaar is die keuze voor veel mensen in het MO niet langer bevredigend.Free Assange! Hack the Planet
En terecht, me dunkt.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Idd. De onderdrukte burgers kunnen er voor kiezen om zich als makke schapen af te laten slechten en martelen.![]()
Blijkbaar is die keuze voor veel mensen in het MO niet langer bevredigend.![]()
Dus de oorlog tegen Ghaddafi is terecht. We zijn het eens.quote:
Ik vind de Westerse inmenging onverstandig, ondoordacht en ik ben het er niet mee eens. Niet terecht zou je kunnen zeggen. Dat Libiërs van mening zijn dat alleen een gewapende opstand een moordzuchtige dictator kan verdrijven en dus de wapens opnemen, dat kan ik begrijpen. Je zou kunnen zeggen: terecht.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dus de oorlog tegen Ghaddafi is terecht. We zijn het eens.![]()
Ze hoeven die mening helemaal niet te hebben. Ze worden er toe gedwongen door Ghaddafi.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:30 schreef Monidique het volgende:
Dat Libiërs van mening zijn dat alleen een gewapende opstand een moordzuchtige dictator kan verdrijven en dus de wapens opnemen, dat kan ik begrijpen. Je zou kunnen zeggen: terecht.
De enige vraag voor het Westen is: Laten we een dictator zijn bevolking afslachten of niet. En ik zeg duidelijk nee.Free Assange! Hack the Planet
sinds wanneer hebben de fransen ook apaches?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri![]()
Interessante discussie. Moeten we er dus voor zorgen dat Kadaffi wordt terecht gesteld in Den Haag? Ik snap wel dat het volk deze dictator wilt doden. Er zijn genoeg doden gevallen aan de kant van de rebellen.quote:Op zaterdag 4 juni 2011 14:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ze hoeven die mening helemaal niet te hebben. Ze worden er toe gedwongen door Ghaddafi.
De enige vraag voor het Westen is: Laten we een dictator zijn bevolking afslachten of niet. En ik zeg duidelijk nee.Laat me met rust!![]()
quote:Op zaterdag 4 juni 2011 13:37 schreef zoefbust het volgende:
[..]
Het is een Militair conflict ? begin eerst maar eens te lezen in topicje nr 1 .
Eerst je huiswerk doen en dan pas wat zeggen .
Zo begonnen de protesten ,Vreedzaam.
[ afbeelding ]![]()
http://edition.cnn.com/20(...)index.html?hpt=hp_t2quote:Libyan rebels are arbitrarily detaining dozens of civilians suspected of being loyal to ruler Moammar Gadhafi and are holding them without trial or due process, Human Rights Watch charged Sunday.
At least one person is thought to have died in custody, with his body showing signs of torture, the group said in a report based on visits to rebel-held parts of Libya.
It is difficult to tell exactly how many civilians are being held without charge because some are held by militias and because the rebels do not clearly distinguish between civilian detainees and captured pro-Gadhafi fighters, Human Rights Watch said.![]()
libyanfsl
Congratulations to the #Nabbous family and Perditta for the birth of #Libya's newest princess, may Allah SWT protect her #Feb17
Twitter about 24 hours ago via web
Daughter of Libyan civilian journalist born months after his death![]()
http://s3.amazonaws.com/t(...)SbcC5EGBEVTHVNhIE%3D
Klik om te vergroten.
-edit-
Link werkte niet meer. Dan maar zo:
Libyamap
#Libya latest map. Updated 05-06-2011 @ 13:00pm Libyan Local time: http://twitpic.com/57bic6/full @Libyamap
Twitter 1:23 PM Jun 5th via web
klik om te vergroten
[ Bericht 13% gewijzigd door svann op 06-06-2011 17:48:07 ]![]()
Zo kom je ook niet vooruit.quote:Op zondag 5 juni 2011 15:22 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://edition.cnn.com/20(...)index.html?hpt=hp_t2
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon![]()
Kaddafi toont 'slachtoffer van NAVO-aanval'
TRIPOLI - Medewerkers van de Libische leider Muammar Kaddafi hebben zondag een gewond kind laten zien aan buitenlandse media dat volgens hen slachtoffer is van een NAVO-luchtaanval.
De journalisten werden naar het ziekenhuis in Tripoli gebracht waar een bewusteloos meisje lag. Een man naast het bed zei dat hij de oom was van het meisje en dat ze gewond was geraakt door de raketaanval van zondag.
Een medewerker van het ziekenhuis gaf echter een briefje aan een journalist waar in stond dat het kind gewond was geraakt door een auto-ongeluk. Op het briefje, geschreven op briefpapier van het ziekenhuis, stond: „Er was sprake van een verkeersongeluk. Dit is de waarheid.” Ziekenhuismedewerkers hebben niet rechtstreeks met de journalisten gesproken.
Kaddafi's overheid beweert dat er meer dan 700 doden zijn gevallen en 4000 burgers gewond zijn geraakt door luchtaanvallen van de NAVO. Tot nu toe zijn hiervan geen bewijzen getoond aan de buitenlandse media in Tripoli.
De NAVO zegt alleen militaire doelen te beschieten met als doel Libische burgers te beschermen, terwijl Kaddafi zegt dat het de NAVO te doen is om de oliereserves.![]()
Dat is wel een héél propagandistisch nieuwsbericht. Negeer dat aub.
Je kunt op je vingers natellen dat er voldoende onschuldige burgers gewond zijn geraakt door NAVO bombardementen. Daar hoeft geen Westerse of pro-Khadaffi propaganda machine aan te pas te komen.![]()
Het is een soort backward-propaganda geworden. Propaganda over propaganda over propaganda, waardoor we eigenlijk weer bij de waarheid terecht komen.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
Het eerste wat bij een oorlog sneuvelt is de waarheid.quote:Op maandag 6 juni 2011 11:23 schreef waht het volgende:
Het is een soort backward-propaganda geworden. Propaganda over propaganda over propaganda, waardoor we eigenlijk weer bij de waarheid terecht komen.
We zullen er dus nooit achter komen. Common sense en geschiedenis leert ons alleen dat berichtgeving door onze media, in het voordeel van onze bondgenoten zal worden geschreven.![]()
Volgens AJE zou Yafran nu in handen van de oppositie zijn.Free Assange! Hack the Planet
Grotendeels. Pas als er een generatie overheen is gegaan zijn alle feiten wel boven water komen drijven, dan zijn ook alle protagonisten van het toneel verdwenen en kunnen we objectiever kijken naar de zaak als geheel. Dat duurt dus nog wel even.quote:Op maandag 6 juni 2011 11:30 schreef Chooselife het volgende:
[..]
Het eerste wat bij een oorlog sneuvelt is de waarheid.
We zullen er dus nooit achter komen. Common sense en geschiedenis leert ons alleen dat berichtgeving door onze media, in het voordeel van onze bondgenoten zal worden geschreven.The problem is not the occupation, but how people deal with it.![]()
TVP, nog maar weinig aandacht in de NL media dus daarom ga ik het hier maar volgen
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...![]()
quote:Op maandag 6 juni 2011 11:17 schreef Chooselife het volgende:
Dat is wel een héél propagandistisch nieuwsbericht. Negeer dat aub.
Deze is beter:quote:Gaddafi regime fails to fool media over injured child
Journalists taken to see 'bomb victim' in Libyan hospital find out child was hurt in road accident
The Libyan government's attempts to show how Nato bombing is harming civilians backfired when a hospital worker revealed that a seven-month-old "air strike victim" had been injured in a car crash.
Foreign journalists in Tripoli were taken by bus to a hospital on Sunday night to see the seven-month-old girl, Nasib, who lay unconscious. Media handlers claimed she had been hurt when a bomb exploded in a field near her house on the eastern edge of the capital a few hours earlier.
But a member of the medical staff slipped a note written in English on hospital stationery to a reporter, which was seen by Reuters, that said: "This is a case of road traffic accident. This is the truth."
Journalists' suspicions had already been raised during an earlier visit to the bombsite in the suburb of Tajura where the girl was said to have been injured.
Talking to journalists, Mohamed Elounsi, the son of the owner of the field, described how a black and white dog and a dozen or so chickens and pigeons had been killed in the evening strike, but said nobody had been injured.
Elounsi said: "I lost my birds, one dog and my cows nearly died." Shockwaves from the blast destroyed a room in one house and shattered numerous windows, he said. "My message to Obama is, 'Why do you send this [bomb] to my father's farm.'"
Residents gathered around the crater, measuring two metres by one metre, chanting pro-Muammar Gaddafi slogans. Initially, none of them mentioned any civilian casualties and there seemed little real anger. It was only shortly before the bus departed that one neighbour said his four-year-daughter suffered cuts when a glass door shattered.
At the hospital, Gaddafi's aides directed the media to Nasib, whose bandaged foot was hooked up to medical equipment. A man introduced as her uncle said she had been injured in the Tajura missile strike.
A second man, presented as a neighbour and a member of the health ministry, ranted against Nato and shouted "God, Muammar, Libya, and that's all".
This man, who gave his name as Emad, was mysteriously present once more when journalists were taken to another suburb at 1am on Monday. This time, a "bomb" had landed in a back garden at about midnight "while the family were having lunch", according to a man presented as a spokesman for the family.
The two metre-long bomb had fallen from the sky, he said, implying it came from a Nato jet. It had not exploded, however, and appeared less like an example of cutting-edge warfare than a remnant of the cold war. Closer inspection showed there was Russian writing on the bomb.
That fact was put to Emad, who had since admitted he was a member of Gaddafi's media team, while still insisting he was also a neighbour of the seven-month-old girl. Emad's story of the midnight bomb suddenly changed: Nato must have struck a nearby military compound, triggering an explosion that caused this missile – a piece of Gaddafi's own arsenal – to shoot off into a nearby garden.
Late on Monday morning, government representatives had not offered any official comment on the Russian bomb or on the seven-month girl and her link – or not – to the curious incident on the farm.
This was no real surprise because Gaddafi's regime appears to have given up on putting across any formal message to the foreign media in Tripoli. Since last Wednesday, the government has been almost completely silent, holding only a single press conference on the war's effect on Libyan business.
The visits to see damage caused by Nato bombs, which the government says has killed more than 700 civilians while offering little evidence to support the claim, also dried up until the sudden burst of activity of Sunday.
The first trip was to the St Mark Coptic Orthodox Church, where Father Timothaus Bishara Adly explained that several nights of Nato strikes last week blew out many of the church windows. There was no structural damage, but a large military warehouse next door, the target of the attack, had been completely destroyed. However, government minders would not allow any of the journalists to get a close view. "That is not our goal," said one.Free Assange! Hack the Planet
interview van Perdita. De weduwe van Mohamed Nabous, met de council van Tripoli. Daarin een oproep aan mensen met bepaalde merk en kleur auto's deze niet te gebruiken. Dat zijn de auto's die ook door G aan de mercanaries zijn gegeven. Ze riskeren daarmee dat ze door FF worden opgeblazen.
http://libya-alhurra.tumb(...)ipoli-council-june-6host mailgroepen http://www.seniorweb.nl
Snooker is top!!!![]()
Hoe zit het eigenlijk met het front tussen Ajdabiya-Brega-Ras Lanuf? Wordt daar nog gevochten of is het (relatief gezien) rustig daar nu?I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...![]()
quote:‘NAVO-gevechtsvliegtuigen schakelen Libische staatszender uit’
Gevechtsvliegtuigen van de NAVO-troepen hebben volgens persbureau AFP het zendgebouw van de Libische staatszender geraakt. Al Jazeera meldt dat de zender uit de lucht is. NAVO-topman Anders Fogh Rasmussen beweert ondertussen dat het Libische volk zich kan gaan voorbereiden op “een toekomst zonder Moammar Gaddafi”.
Volgens de Secretaris-Generaal zijn nu 1.800 militaire doelen geraakt. Hierdoor is de macht van de Libische leider zover afgenomen “dat hij zeker gedwongen wordt de macht op te geven”.
Volgens Fogh Rasmussen zijn ongeveer honderd commandocentra succesvol gebombardeerd. Ook zevenhonderd wapendepots en vijfhonderd tanks, voertuigen en raketwerpers zijn vernietigd.
Oppositionele strijdkrachten hebben vandaag het stadje Yafran veroverd op regeringstroepen. De gemeente met ruim honderdduizend inwoners was sinds het begin van de strijd in handen van Gaddafi. Yafran ligt op ongeveer 130 kilometer ten zuiden van Tripoli.Free Assange! Hack the Planet
quote:Op maandag 6 juni 2011 14:58 schreef Jac0bus het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het front tussen Ajdabiya-Brega-Ras Lanuf? Wordt daar nog gevochten of is het (relatief gezien) rustig daar nu?Free Assange! Hack the Planet
quote:Italië: Kaddafi dwingt migranten tot dodelijke bootreis
Italië is bezig bewijzen te verzamelen die moeten aantonen dat het regime van de Libische leider Muammar Kaddafi migranten dwingt om een soms dodelijke bootreis op de Middellandse Zee te maken als vergelding voor de NAVO-aanvallen op het land. Dat heeft de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken Franco Frattini vandaag gezegd.
Volgens Frattini zijn er voldoende aanknopingspunten voor aanklagers van het Internationaal Strafhof om in te grijpen. Hij noemde de acties van het Kaddafi-regime 'misdaden tegen de menselijkheid'.
Sinds een deel van de Libische bevolking in opstand is gekomen tegen Kaddafi hebben duizenden illegale migranten de overtocht van Libië naar Italië gewaagd. Enkele honderden zijn hierbij omgekomen. Vorige week zonk een schip, dat vermoedelijk vertrokken is uit Libië, voor de Noord-Afrikaanse kust. Er worden nog steeds ongeveer tweehonderd opvarenden vermist.Free Assange! Hack the Planet
We horen genoeg over het Yefren Front, West-Misrata en als je goed zoekt ook Ajdabiya-Brega front. Maar ik hoor niets over Oost-Misrata - Sirte front. Is daar wel iets?
Gister vond ik 1 losse tweet over dat in Sirte een aantal soldaten officiers zouden hebben gedood en in opstand waren gekomen. Ik vind Twitter geweldig maar 1 tweet is te weinig om het echt serieus te nemen.
Weet iemand wat meer info over het Oost-Misrata vs Sirte front?Laat me met rust!![]()
Het lijkt er op dat ze G aan het uitroken zijn. De hele dag al veel explosies en bommen op tripoli compound G.
Vandaag op zijn verjaardag. H B.
Lees de tweets van de journo's
http://twitter.com/#!/ChangeInLibya/rixos-libyahost mailgroepen http://www.seniorweb.nl
Snooker is top!!!![]()
Het maakt mij niet uit hoor, maar doel van deze operatie was niet het afzetten van Gaddafi, toch? Ja het zal wel weer mooi geformuleerd zijn maar goed.![]()
laatste map van 6-6quote:Op maandag 6 juni 2011 14:58 schreef Jac0bus het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met het front tussen Ajdabiya-Brega-Ras Lanuf? Wordt daar nog gevochten of is het (relatief gezien) rustig daar nu?
http://twitpic.com/57ylom/fullhost mailgroepen http://www.seniorweb.nl
Snooker is top!!!![]()
quote:Gaddafi: wij zullen onze vijanden verslaan, strijd is ons opgedrongen
“Wij zullen niet opgeven, we verwelkomen de dood”, zei de Libische leider Gaddafi in een zojuist uitgezonden audio-opname op de staatstelevisie. “Martelaarschap is een miljoen keer beter.”
Gaddafi toonde zich strijdbaar:
“”We hebben slechts één keuze: we zullen blijven in ons land, dood of levend.” – Gaddafi
Hij deed een beroep op zijn aanhangers om naar zijn compound in Bab al-Aziziya te komen, ondanks de luchtaanvallen van de NAVO op het gebouw vandaag. Tripoli werd vandaag ook overdag gebombardeerd. Persbureau AP noteerde elf opeenvolgende NAVO-luchtaanvallen die de stad op zijn grondvesten deden schudden. Tot dusver sloeg de NAVO hoofdzakelijk ‘s nachts toe.
De NAVO kondigde afgelopen weekend een intensivering van luchtaanvallen aan, onder andere door de inzet van gevechtshelikopters.Free Assange! Hack the Planet
In de bergen ruleren de rebellen ook nog steeds.
Ben even de naam kwijt, maar daar vallen ook al weken / maanden raketten van te ver om er iets tegen te doen. In alle weken is er bijna nog niks geraakt, dat wel. Patstelling daar ook. Militairen kunnen de stad op de berg niet innemen, rebellen kunnen niet aanvallen vanwege tekort aan wapens.
Iemand naam? Ligt in het westen. Voornamelijk boerengebied (rif) en het grenst aan Tunesië, waar hun bevoorrading ook vandaan kom. Er Komen weinig berichten vandaan, las er toevallig van de week iets over.![]()
Yefren? Nalut?quote:Op dinsdag 7 juni 2011 18:52 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
In de bergen ruleren de rebellen ook nog steeds.
Ben even de naam kwijt, maar daar vallen ook al weken / maanden raketten van te ver om er iets tegen te doen. In alle weken is er bijna nog niks geraakt, dat wel. Patstelling daar ook. Militairen kunnen de stad op de berg niet innemen, rebellen kunnen niet aanvallen vanwege tekort aan wapens.
Iemand naam? Ligt in het westen. Voornamelijk boerengebied (rif) en het grenst aan Tunesië, waar hun bevoorrading ook vandaan kom. Er Komen weinig berichten vandaan, las er toevallig van de week iets over.Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole![]()
Dat zou nog weleens kunnen. De stad zelf dateert uit de 14e eeuw.
Volgens het artikel (en 'ooggetuigen') zijn hele dorpen daar weggevaagd, en zijn de mensen de bergen in getrokken. Kinderen en vrouwen zijn naar Tunesië gebracht, en de mannen verdedigen de stad. Raketten vliegen al weken om hun oren, maar kunnen door te lichte bewapening niet van de berg af.
Ik had het eigenlijk ff moeten bewaren![]()
![]()
quote:'Zeker 1000 mensen verdwenen rond Misurata'
In en rond de Libische havenstad Misurata zijn de afgelopen maanden zeker 1000 mensen ontvoerd of verdwenen. Dat maakte de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr vandaag bekend.
De Unhcr baseert zich op lokale hulporganisaties en mensenrechtengroepen. Een missie van VN bezocht Misurata onlangs.
Voornamelijk mannen
Slachtoffers zijn voornamelijk mannen. Een vrouw vertelde aan de Unhcr-missie dat haar drie zwagers waren gekidnapt. Twee van hen bleken te zijn meegenomen naar een kamp van regeringstroepen in Zlitan. Ze moesten daar trouw zweren aan het regime van Muammar Kaddafi, waarna ze werden gedwongen te vechten aan regeringszijde.
Ontheemden
In Libië brak in februari een opstand uit tegen het bewind van Kaddafi. Het westelijke Misurata lag wekenlang onder vuur van Kaddafigetrouwe militairen. Daarbij vielen minstens 630 doden en 6000 doden.
In de stad, waar voor het conflict circa 300.000 mensen woonden, verblijven nog 25.000 ontheemden. De meesten zitten bij familie of kennissen in huis. Andere ontheemden hebben een onderkomen gevonden in scholen of lege gebouwen.
Rustig
Misurata is in handen van opstandelingen en het is rustig. Het normale leven herstelt zich langzaam, aldus de VN. De straten worden schoongemaakt en winkels gaan weer open. Er is wel een tekort aan voedsel, medicijnen en stroom. Ook hebben ziekenhuizen een gebrek aan gekwalificeerd personeel. Voor de oorlog was 80 procent van de verpleegsters van buitenlandse herkomst. Zij verlieten het land, toen het conflict losbarstte.
Hotels en studentenhuizen
De regio's Tripoli en Zlitan, beide in handen van Kaddafi, herbergen ongeveer 49.000 ontheemden. Ze verblijven in onder meer hotels en studentenhuizen. Ze redden zich vooralsnog onder deze moeilijke omstandigheden. Er is nu nog voldoende voedsel, maar als de huidige situatie aanhoudt, moet de Libische regering volgens de Unhcr binnen enkele weken om internationale hulp vragen.Free Assange! Hack the Planet
@ van_Balen
Heb je gemist dat men in de Nafusa mountains juist enige wel vooruitgang geboekt heeft de afgelopen week?
Libyan rebels seize mountain town
YAFRAN/TRIPOLI, June 6 (Reuters) - Libyan rebels seized all of the mountain town of Yafran on Monday, driving out Muammar Gaddafi's forces in a sign NATO air strikes may be paying off.
6 juni 17:20 ChangeInLibya tweets: “Yefren/Qalaa: Big victory in Qalaa after clashes south-east of the town yesterday. More victories & Nafousa will be free soon. Nalut: Freedom fighters succeeded in pulling off an ambush and destroyed dozens of G brigade vehicles today.”
7 juni 04:05 ChangeInLibya tweets: “Yefren/Qalaa: Reports that 2 trucks full of food & supplies just arrived from Zintan & other parts of Nafusa.”
Er is sinds kort een site van de Nafusa Mountain Media Group, onregelmatig ge-updatet.![]()
TRIPOLI, Libya — NATO rained scores of bombs on the Libyan capital in a rare daytime assault throughout Wednesday, but Moammar Gaddafi responded swiftly with a vow that his people would never surrender.
Huge explosions rattled windows and nerves across Tripoli during a bombardment that lasted from late morning to early evening. Jets buzzed overhead, and plumes of dark gray smoke billowed into the sky. The Libyan government said 60 bombs fell on the city, killing 29 people. Reporters in Tripoli counted about 35 explosions.
President Obama said that NATO had made significant progress during its campaign and that it was “just a matter of time” before Gaddafi was forced from power.
In this image from television broadcast by Libyan television on Tuesday June 7 2011 Libyan leader Moammar Gadhafi greets unidentified people at an unknown location. Gadhafi stood defiant Tuesday in the face of the heaviest and most punishing NATO airstrikes yet _ at least 40 thunderous daylight attacks that sent plumes of smoke billowing above the Libyan leader's central Tripoli compound. In late afternoon and as the strikes continued, Libyan state television broadcast an audio address from Gadhafi, who denounced NATO and the rebels challenging his rule. He vowed never to surrender. AP cannot confirm the location or date where the images were made. (AP Photo/ Libyan TV via APTN)
Read more: http://dailycaller.com/20(...)pital/#ixzz1OdTvSgRg![]()
septimius_sever
Diagram showing where gaddafi regime invested and how much, times london #Libya #Tripoli http://twitpic.com/58etno
about 2 hours ago via Twitpic
http://s3.amazonaws.com/t(...)g5dkvts8VLYBJFswY%3D
--edit--pic geupload--
Total $53.3 bn, cash $408m.
Bron: Times, London.
[ Bericht 8% gewijzigd door svann op 09-06-2011 23:17:31 ]![]()
Syrië bombardeert steden met helikopters en tanks en misschien wel vliegtuigen. Meer dan duizend mensen zijn gedood, de hele situatie is weinig anders, qua geweld, dan de situatie in Libië vóór de interventie. En niemand die iets doet. Kunnen we concluderen dat het signaalwerking-argument onzin bleek te zijn?quote:Op zaterdag 16 april 2011 13:21 schreef remlof het volgende:
En er gaat natuurlijk een signaalwerking uit van die aanvallen van het westen. Dat dictators zich maar niet zomaar tegen hun eigen bevolking kunnen richten.
Ik sta er nog steeds achter.![]()
Ik vermoed dat er nu al meer Syriers zijn gedood dan Libiers. Harde feiten zijn er niet. Maar de 'media' rapporteerd binnen korte tijd veel meer ernstige zaken dan uit Libie.quote:Op woensdag 8 juni 2011 07:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Syrië bombardeert steden met helikopters en tanks en misschien wel vliegtuigen. Meer dan duizend mensen zijn gedood, de hele situatie is weinig anders, qua geweld, dan de situatie in Libië vóór de interventie. En niemand die iets doet. Kunnen we concluderen dat het signaalwerking-argument onzin bleek te zijn?Laat me met rust!![]()
De signalen zijn niet voor de psychopaten zelf, maar voor hun toekomstige verraders. 1 ei is geen ei, we moeten het Syrische regime ook bombarderen.quote:Op woensdag 8 juni 2011 07:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Syrië bombardeert steden met helikopters en tanks en misschien wel vliegtuigen. Meer dan duizend mensen zijn gedood, de hele situatie is weinig anders, qua geweld, dan de situatie in Libië vóór de interventie. En niemand die iets doet. Kunnen we concluderen dat het signaalwerking-argument onzin bleek te zijn?Free Assange! Hack the Planet
Ik moest even mijzelf quoten...quote:Op dinsdag 7 juni 2011 10:51 schreef BeSimple het volgende:
Weet iemand wat meer info over het Oost-Misrata vs Sirte front?En er zijn meer van dat soort tweets dat het Oostfront van Misrata onder zwaar vuur ligt.quote:@Elleebi
Libyano Tripoliano
Thousands of Gaddafi forces attempting to advance on #Misrata from the eastern part of the city. #LibyaLaat me met rust!![]()
quote:‘Tien doden in Misrata bij nieuwe beschietingen Gaddafi’s troepen’
Troepen loyaal aan de Libische leider Gaddafi naderen de stad Misrata, een belangrijk bolwerk van de opstandelingen. De troepen hebben de stad vanaf drie kanten onder vuur genomen. Daarbij zijn volgens opstandelingen zeker tien anti-regeringsstrijders omgekomen.
Troepen loyaal aan de Libische leider Gaddafi naderen de stad Misrata, een belangrijk bolwerk van de opstandelingen. De troepen hebben de stad vanaf drie kanten onder vuur genomen. Daarbij zijn volgens opstandelingen zeker tien anti-regeringsstrijders omgekomen.
‘Troepen Gaddafi proberen de stad binnen te komen’
“Misrata wordt zwaar beschoten… Gaddafi’s troepen hebben Misrata bestookt vanaf drie kanten: oost, west en zuid”, aldus opstandelingenwoordvoerder Hassan al-Misrati vanuit de stad tegen persbureau Reuters.
“Hij heeft duizenden troepen gestuurd van alle kanten en ze proberen de stad binnen te komen. Ze zijn nog steeds buiten, dat wel. We hebben 10 rebellen verloren en 26 gewonden, de meeste van hen zijn in kritieke toestand.” – opstandelingenwoordvoerder Hassan al-MisratiFree Assange! Hack the Planet
En natuurlijk. Als dat argument onderuit gehaald blijkt te zijn, sta je dan nog wel achter deze oorlog? Want in wat ik citeerde, lijk je de link te leggen tussen het idee dat het een voorbeeld is voor andere regimes en het achter deze oorlog staan.quote:Op woensdag 8 juni 2011 07:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Syrië bombardeert steden met helikopters en tanks en misschien wel vliegtuigen. Meer dan duizend mensen zijn gedood, de hele situatie is weinig anders, qua geweld, dan de situatie in Libië vóór de interventie. En niemand die iets doet. Kunnen we concluderen dat het signaalwerking-argument onzin bleek te zijn?![]()
Ghaddafi is de oorlog begonnen, ik hoef helemaal niet voor deze oorlog te zijn.quote:Op woensdag 8 juni 2011 18:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
En natuurlijk. Als dat argument onderuit gehaald blijkt te zijn, sta je dan nog wel achter deze oorlog? Want in wat ik citeerde, lijk je de link te leggen tussen het idee dat het een voorbeeld is voor andere regimes en het achter deze oorlog staan.Free Assange! Hack the Planet
bron: BBCquote:Libya: Gaddafi investigated over use of rape as weapon
The International Criminal Court's chief prosecutor says there is evidence that Libyan leader Col Muammar Gaddafi ordered the rape of hundreds of women as a weapon against rebel forces.
Luis Moreno-Ocampo said rape was a new aspect of Colonel Gaddafi's repression.
He said he was also looking at possible evidence that pro-Gaddafi security forces had been given medication such as Viagra to enhance their sex drive.
There has so far been no comment on the allegations by the Libyan authorities.
Last month, Mr Moreno-Ocampo asked ICC judges to approve arrest warrants for Col Gaddafi, his Saif al-Islam, and intelligence chief Abdullah al-Sanussi.
He accused them of committing two categories of crimes against humanity - murder and persecution - and said they bore the greatest responsibility for attacks on civilians at the beginning of the anti-government uprising in February, when between 500 and 700 are thought to have been killed.
The Libyan government does not recognise the ICC's jurisdiction.
'New aspect of repression'
On Wednesday, Mr Moreno-Ocampo said that if the arrest warrants were issued, he might add the charge of rape to the case.
He told reporters at the UN in New York that he had collected evidence suggesting the Libyan leader had decided to punish women by using rape as a weapon in the hope that it would instil fear and curb dissent.
"It was never the pattern he used to control the population. The rape is a new aspect of the repression. And that's why we had doubts at the beginning but now we are more convinced," he said.
"Apparently, he decided to punish, using rape."
He said it was difficult to know how widespread the use of rape was.
"In some areas we had a number of 100 people raped. The issue for us was, can we attribute these rapes to Gaddafi himself, or is it something that happened in the barracks," he explained.
Mr Moreno-Ocampo also said some witnesses had confirmed that the Libyan government was buying containers of Viagra-type drugs to carry out the policy, and to "enhance the possibility to rape".
"We are trying to see who was involved," he added.
In March, a Libyan woman, Eman al-Obeidi, made headlines around the world after she burst into a Tripoli hotel and said she had been raped by Col Gaddafi's troops. She is recovering at a refugee centre in Romania.
'Very slow progress'
Mr Moreno-Ocampo's comments came after Nato Secretary General Anders Fogh Rasmussen said the alliance would continue its campaign in Libya for as long as it takes to defeat Col Gaddafi's forces.
Speaking at a Nato defence ministers' meeting in Brussels, Mr Rasmussen said that the alliance had to prepare for a future without Col Gaddafi, but that the alliance would not be putting troops on the ground after the conflict was over.
Last week, Nato extended its air operations for another 90 days and increased the scope of its UN-mandated campaign to protect civilians. Since then, attack helicopters have gone into action and command centres in Tripoli pounded.
However, on a visit to Cairo, the chairman of the US Joint Chiefs of Staff, Adm Mike Mullen, described progress in Libya as "very slow" and said it was a challenge for anybody to know when Col Gaddafi would leave.
In a message broadcast on Tuesday, Col Gaddafi vowed to remain in the country "dead or alive", and said Libyans would defeat their enemies.
Meanwhile, reports from the Libyan city of Misrata say at least 14 rebels have been killed in operations to push back pro-Gaddafi positions to the east and west.
Health officials and a rebel spokesman said more than 20 others were wounded when government forces responded with heavy artillery fire.
The BBC's David Loyn in Misrata says rebels claimed they had moved forward several miles east to the outskirts of the next coastal town of Tawargha. There was a steady stream of casualties from the frontline.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: