Krijg je belletjes vanquote:
Werd geadviseerd...eerst met 240 voor de hechting, dan 400 voor een mooier eindresultaat...zo fijn is 400 toch niet?quote:Op donderdag 2 juni 2011 22:27 schreef klaaskootstra het volgende:
werk van korrel 400 kan je je zelf ook wel besparen. 240 is voldoende.
Dus dat heeft de vorige bewoner gedaan...goedkope verf in 1 laag dekkend geprobeerd te krijgen in de zon...lopers, belletjes, poederende verf en slechte dekking...deurklink en bel is omheen geschilderd...quote:
Ik pak expres een grondverf, anders moet ik 2 of 3 keer met een EPS (af) lakken, dit is beter (ademen en vochtreguleren) dan 2 of meer laagjes EPS.quote:Op maandag 6 juni 2011 13:43 schreef blomke het volgende:
Als je op bestaand schilderwerk een nieuwe laklaag aanbrengt, is grondverf overbodig, dat doe je alleen over kaal hout. Verder is je aanpak oké, vooral goed schoonmaken met St Marc en naspoelen met lauw water.
KlaasKlootstra beweert dat korrel 240 fijn genoeg is en je 400 kunt besparen. Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn aanpak, na schoonmaken, is schuren met 180, grondig schoonvegen of blazen en naschuren met 240, weer schoonblazen/vegen en dan lakken. Bij 2x lakken tussendoor schuren met 240.
Laat de eerste laklaag ZEER GOED drogen, anders mol je 'm bij het opschuren.
jij woont nog thuis zeker? wie zegt trouwens dat ik MOET schilderen?quote:
Onzin, een EPS is ademend, grondverf minder. Het is dus extra moeite en kosten, je kan over bestaand schilderwerk (wat voor soort zit er eigenlijk) prima volstaan met 1 hooguit 2 nieuwe laklagen.quote:Op maandag 6 juni 2011 15:51 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Ik pak expres een grondverf, anders moet ik 2 of 3 keer met een EPS (af) lakken, dit is beter (ademen en vochtreguleren) dan 2 of meer laagjes EPS.
Heeft Dekokay van Dijk je ook geadviseerd om deze slechte verflaag eerst te verwijderen? Zo niet, dan is al je noeste arbeid voor niets, incl. de kosten voor de verf. Maar daar zal Dekokay van Dijk niet mee zitten....quote:Op vrijdag 3 juni 2011 11:32 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
Dus dat heeft de vorige bewoner gedaan...goedkope verf in 1 laag dekkend geprobeerd te krijgen in de zon...lopers, belletjes, poederende verf en slechte dekking...
Is leuk werk en met de nodige aandacht en inzet, krijg je een mooi strak resultaat.quote:
En als je net als ik 50 uur per week op kantoor zit, is het een welkome afwisseling!!quote:Op dinsdag 7 juni 2011 15:46 schreef blomke het volgende:
Is leuk werk en met de nodige aandacht en inzet, krijg je een mooi strak resultaat.
No can do, heb een grote LCD TVquote:
Geen idee of het EPS is...ik schuur het goed, gronden en 2 keer dun aflakken, we zien wel waar het schip strandtdtdtdtquote:Op dinsdag 7 juni 2011 19:32 schreef bobenjanneke het volgende:
Een tip van de vakschilder:
Als je over EPS wil gaan gronden en lakken, kun je beter eerst al het houtwerk kaal schuren.
Als EPS "op" is, gaat het verpoederen.
Je hebt het toch zelf over EPS plus?quote:(sikkens, eps plus), maar da's niet wat.
Beste,quote:...denk zelf een buiten histor oid...
quote:Ga uiteraard eerst het schilderwerk goed schoonmaken met St. Marc, dan lekker schuren (nat schuren) eerst met 240, dan met 400, gronden, licht opschuren en 2 x aflakken...
Wij werken altijd als volgt bij standaard bestaand schilderwerk:quote:Het ging me echt niet om pro schilderwerk, het doel bij mij is: bescherm je hout...dus : hechten en dekken
Grondverf voor het dekken en hechten, als basis voor 2 x aflakken...m'n originele vraag ging meer om: welk schuurpapier voor tussen de lagen en zulks...
punt 1)quote:Op zaterdag 11 juni 2011 17:18 schreef blomke het volgende:
@bobenjanneke: jullie plaatsen een grondverf over een BESTAANDE verflaklaag?
Maar door het te doen zoals een schilder dat doet, en de materialen van een schilder te gebruiken ( dus sigma, sikkens, trimetal ) gaat je verf wel langer mee, waardoor je het minder snel opnieuw hoeft te schilderen.quote:Het ging me echt niet om pro schilderwerk, het doel bij mij is: bescherm je hout...dus : hechten en dekken
----quote:Op zondag 12 juni 2011 11:36 schreef blomke het volgende:
Snap niet wat het voordeel is van een grondlaag op bestaand schilderwerk. Voor zover ik heb begrepen, is een grondlaag voor over kaal hout: komen de houtvezels omhoog (gladdschuren) en je hebt een goede hechtlaag voor de lakla(a)g(en).
Ik ken ook schilders die het hele gebruik van grondverf hebben afgezworen; scheelt potten grondverf meesjouwen en je kan gewoon alles met dezelfde kwasten lakken.
Wat vind je trouwens van de Cetabever beits met UV filter? Mijn ervaringen zijn erg goed; hier aan de kust met de volle UV straling, heeft verf zonder UV filter, een veel kortere levensduur: verpoedert o.i.v. UV-straling.
Je mag er van uitgaan, dat verf buiten op terpetine basis is.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 16:56 schreef klusfoobje het volgende:
Wat doe je nu als je geen idee hebt wat je voorganger erop heeft gesmeerd? Alles tot op het hout kaal maken ?
In huis had ik het probleem dat ze waterbasis hadden gebruikt en ik wilde tepentine basis hebben dus alles kaal gemaakt.
Buiten heb ik geen idee wat erop zit en ik ben wel aan de beurt om het te gaan doen dit jaar... Ik voel er alleen geen moer voor om dat ook helemaal kaal te gaan trekken...
Hoe korter ik op die steiger zit hoe liever het me is.
Wat is het verschil tussen die beide methoden????quote:Op dinsdag 14 juni 2011 19:34 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Buitenafbranden en met een krabber werkt als een razende, maar ben persoonlijk zelf meer voor het zelf branden en zelf krabben.
Als ik als beroepsschilder bij een particulier een eps over moet gaan schilderen met een synthetische lak, adviseer ik om eerst alles of kaal te schuren, of alles af te bijten, of alles kaal te branden/ fohnen.quote:ik mag er vanuit gaan dat buiten op terpentine basis is en ik er dus gewoon een EPS systeem op los mag laten.
Mag ik dan ECHT eindelijk een keer een aanname doen ??![]()
![]()
met andere woorden, buiten hoeft het niet kaal, hooguit de slechte plekken.
Is Blomke schilder?quote:Op dinsdag 14 juni 2011 17:56 schreef blomke het volgende:
Dan moet je aan de vorige eigenaar vragen wat erop zit.
Er schijnt ook een proef met een wattenstaafje en spiritus te zijn: wattenstaafje in spiritus dopen en over 't verfwerk halen: kleeft 't dan is 't op waterbasis, zo niet dan op terpetinebasis (alkydverf). Maar ik weet niet of dat 100% zekerheid geeft.
Maar buiten afbranden gaat als een razende hoor, zeker als je met z'n tweeën bent: de één brandt, de ander gebruikt de schildersdriehoek. Die laatste regelmatig scherp slijpen.
Lekker belangrijk, alsof alleen een schilder hier antwoorden/advies zou mogen geven...quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:41 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Is Blomke schilder?
Zo nee, wat dan voor beroeper?
naja, ik wil het gewoon goed hebben. Of het nu EPS of iets anders is, moet gewoon goed gebeuren. Heb geen hekel aan schilderen en afbranden hoor, buiten afbraden gaat best vlot door de rechte vlakken.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 22:37 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Als ik als beroepsschilder bij een particulier een eps over moet gaan schilderen met een synthetische lak, adviseer ik om eerst alles of kaal te schuren, of alles af te bijten, of alles kaal te branden/ fohnen.
Maar we hebben het in dit topic al over eps overschilderen gehad, ik hoop dat dat genoeg uitlegt, anders lezen we het wel.
Nou, ik heb ook wel eens werk van 'professionele' schilders gezien wat niet echt best was. Ook mijn huidige woning, deze was eerst een huurhuis en deze was samen met de andere huizen in de rij projectmatig geschilderd, je kon gewoon zien dat het een aangenomen klus was, sommige stukken waren behoorlijk slordig gedaan.quote:Op zondag 12 juni 2011 10:57 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Maar door het te doen zoals een schilder dat doet, en de materialen van een schilder te gebruiken ( dus sigma, sikkens, trimetal ) gaat je verf wel langer mee, waardoor je het minder snel opnieuw hoeft te schilderen.
Daar zit toch ook het grootste verschil in: een nieuwbouwschilder of onderhoudsschilder?quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:26 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Nou, ik heb ook wel eens werk van 'professionele' schilders gezien wat niet echt best was. Ook mijn huidige woning, deze was eerst een huurhuis en deze was samen met de andere huizen in de rij projectmatig geschilderd, je kon gewoon zien dat het een aangenomen klus was, sommige stukken waren behoorlijk slordig gedaan.
Ik ben nieuwsgierig naar hoe hij aan zijn wetenschap komt.quote:Op dinsdag 14 juni 2011 23:15 schreef FFnog het volgende:
[..]
Lekker belangrijk, alsof alleen een schilder hier antwoorden/advies zou mogen geven...
quote:Nou, ik heb ook wel eens werk van 'professionele' schilders gezien wat niet echt best was. Ook mijn huidige woning, deze was eerst een huurhuis en deze was samen met de andere huizen in de rij projectmatig geschilderd, je kon gewoon zien dat het een aangenomen klus was, sommige stukken waren behoorlijk slordig gedaan.
Meestal heeft het eindresultaat van het geschilderde te maken met hoeveel er voor staat.quote:Daar zit toch ook het grootste verschil in: een nieuwbouwschilder of onderhoudsschilder?
Het is moeilijk om via de pc een kleuradvies te geven zonder het huis gezien te hebben. Als je een foto hebt van de voorgevel kunnen we je misschien beter helpen?quote:Op woensdag 15 juni 2011 00:30 schreef aloe_vera het volgende:
Situatie: blauw geverfde plankenmuur en voordeur in volle zon, geverfd met???. Is nu wat aan het verbleken, verpoederen en er zijn enkele kale plekken ontstaan. Geen houtrot voor zover ik weet.
Wat is de beste kleur hiervoor? Zijn donkere kleuren of juist lichte beter geschikt voor volle zon? En kun je allerlei soorten buitenverf met uv-filter kopen of is dat standaard toegevoegd?
Zou toch de moeite nemen om het houtwerk kaal te halen en een prof-verf (zie bovenstaand) MET UV-filter (stat op het blik) te kiezen. UV-Beits heeft als voordeel dat het een éénpotssysteem is, eventueel kan je laten heel makkelijk stukken bijwerken of overschilderen. Donkerblauw wordt knetterheet in de zon, lichte kleuren blijven veel koeler.quote:Op woensdag 15 juni 2011 00:30 schreef aloe_vera het volgende:
Situatie: blauw geverfde plankenmuur en voordeur in volle zon, geverfd met???. Is nu wat aan het verbleken, verpoederen en er zijn enkele kale plekken ontstaan. Geen houtrot voor zover ik weet.
Wat is de beste kleur hiervoor? Zijn donkere kleuren of juist lichte beter geschikt voor volle zon? En kun je allerlei soorten buitenverf met uv-filter kopen of is dat standaard toegevoegd?
Een oninteressante mening is ook een mening...quote:Op woensdag 15 juni 2011 08:54 schreef bobenjanneke het volgende:
[..]
Ik ben nieuwsgierig naar hoe hij aan zijn wetenschap komt.
Ik heb liever goed commentaar van blomke, dan een lekker oninteressante mening van jou.
Dat red je met thinner niet eens meer...zo ja, bij ons hebben ze een blik sikkens om laten donderen...ik ben benieuwd!quote:Op donderdag 16 juni 2011 15:16 schreef Dipkip het volgende:
Bij ons hebben de vorige bewoners heel slordig geschilderd,we willen dus kaalmaken en dan gronden lakken undsoweiter. Maar ze hebben ook op de kale baksteen geschilderd. Hoe krijg je dat nou een beetje netjes er van af? Krijg je dat er sowieso wel van af?
Ik ben bang dat die hele gevel gereinigd moet ofzo om de steen dan weer overal op dezelfde kleur te krijgen.quote:Op donderdag 16 juni 2011 15:46 schreef dribbel79 het volgende:
Dat red je met thinner niet eens meer...zo ja, bij ons hebben ze een blik sikkens om laten donderen...ik ben benieuwd!
Dat wordt zwartquote:Op vrijdag 17 juni 2011 21:50 schreef bobenjanneke het volgende:
Probeer eens op een bijna niet zichtbare plek er met een staalborsteltje over heen te gaan?
Ik dacht door je post dat het schilderwerk vern**kt was... hahaquote:Op zondag 26 juni 2011 15:40 schreef dribbel79 het volgende:
Net lekker lopen kwasten, komt een uur nadat ik klaar ben die kutzon ineens over het huis heen...
Maakt niet veel uit, voor de zon uit of de zon achterna met deze temperaturen.quote:Op maandag 27 juni 2011 18:05 schreef blomke het volgende:
Het hangt er een beetje vanaf, maar met dit warme weer schilderen, moet je heel rap werken. Voordeel is de snelle droging (is ook nadeel), dat een uur later de zon langs kwam, is niet zo'n punt dan.
Ik heb overigens geleerd (misschien verkeerd?) juist voor de zon uit te werken, i.p.v. er achter aan. Als ergen 8 uur zon staat, wordt het pas 's avonds schilderen......
Wat voor verf heb je gebruikt?quote:Hoe zit het trouwens met deuren? Ik heb gister om 11.00 de voordeur gedaan en deze pas om 22.00 dichtgedaan, en vanmorgen nog plakken he?
Meneer is schilder?quote:Niet dat dat bij deze temperaturen nog iets uit maakt, nu moet je gewoon niet schilderen...
Als je de keuze hebt, voor de zon uitwerken.quote:Dus bij droog weer, 's morgen vroeg beginnen en voor de zon uit schilderen: van oost naar west. Even aangenomen dat de temperaturen < 25 graden zijn.
Sikkens Primer...quote:Op maandag 27 juni 2011 19:51 schreef bobenjanneke het volgende:
Wat voor verf heb je gebruikt?
Heb ik nog noooit meegemaakt.
Had je hem verdunt met terpetine?quote:
Neuh, dat doe ik nooit...daar heb ik iets tegen, geen idee watquote:
Haha, sterker nog, 10 minuten voor ik begin, laat ik het blik schudden bij van Dijk! (en hierna nog ff roeren)...quote:Op dinsdag 28 juni 2011 11:23 schreef bobenjanneke het volgende:
Heb je de primer goed opgeroerd met een roerstok?
Anders heb ik geen idee waardoor hij zo lang blijft plakken.
Ik weet niet wat voor verf(speciaal/dump)zaak van Dijk is, maar bel/vraag anders eens bij hun na, wat de droogtijd van primer is bij bepaalde weersomstandigheden?quote:Haha, sterker nog, 10 minuten voor ik begin, laat ik het blik schudden bij van Dijk! (en hierna nog ff roeren)...
Proost!!!quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 11:37 schreef klusfoobje het volgende:
obv van buienradar kun je het hele weekend aan het witbier..
hehe, kurkdroog ja...heb de stelregel dat vers schilderwerk minstens 4 uur geen direct zonlicht ziet...werkt perfect!quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 12:29 schreef bobenjanneke het volgende:
Is de grondverf nu wel droog? [ afbeelding ]
Je kan beter voor de zon uit gaan werken, want je kan hoop ik sneller schilderen als dat de zon draait.
Goed, succes ermee!quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 14:05 schreef dribbel79 het volgende:
[..]
hehe, kurkdroog ja...heb de stelregel dat vers schilderwerk minstens 4 uur geen direct zonlicht ziet...werkt perfect!
WTF, gister de zooi aflakken, buienradar gecheckt...begonnen, vlak voor kwasten nogmaals gecheckt, niks ad hand...ben ik helemaal klaar, uurtje later begint 't te druppelen :Squote:
het was gister niet windvrij nee, maar de delen die ik schilderde, waren ver van de grond...er is niets ingewaaid trouwens...alleen ligt er bij een drempel vaak zand enzo...ze stonden raar te kijken dat ik dat met een oude stofzuiger deed ipv een stoffer en blik oid...quote:Op maandag 8 augustus 2011 15:59 schreef blomke het volgende:
Het waait toch niet te hard? Dan kan er weer stof opwaaien. Ik vind wind "slechter" voor het schilderwerk dan zon. Van het weekeind bij windstil weer, heb ik één kozijn gedaan, in de middagzon. Na 2 uur stofdroog en glad als een spiegel .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |