Goeie soep en zeer cheap:
2 liter water aan de kook brengen
2 blokjes runderbouillon toevoegen
2 pakjes spekblokjes goed gaar bakken, echt donkerbruin laten worden, beetje krokant
2 courgettes in redelijk kleine blokjes erin, flink laten koken, fijnstampen met zo'n ding waar je ook aardappelpuree mee maakt
laag vuurtje
een bosje lente-uitjes fijnsnijden (of eigenlijk zoveel je wil, ik snij meestal 2 bosjes

)
spekjes erbij (ik gooi meestal het vet erbij voor de smaak), lente-ui erbij, minuutje laten koken. Opscheppen maar. Kun je dagen van eten, ook lekker voor de lunch, wel beetje wintersoepje.
Spaghetti Bolognese (lekker en cheap)
Halve kilo gehakt, op laag vuurtje garen
Breng water aan de kook en doe daar je pasta in, laat op laag vuurtje garen
In een andere pan doe je olijfolie, fruit een fijngehakt teentje knoflook en 2 gesnipperde uien aan, zodat ze lichtbruin worden (verse knoflook kun je ook vervangen door knoflookpoeder..) . Verder invullen zoals jij het lekker vindt en wat het budget toelaat (paprika, champignon etc etc.). Doe er 2 blikjes tomatenblokjes of gepelde tomaten bij. Doe er uiteindelijk nog de gehakt bij. Nu ga je steeds toevoegen en proeven. Weer zelf in te vullen. Oregano, basilicum, peper, zout (met verse kruiden is het trouwens veel lekkerder.
Giet de pasta af en doe er wat olijfolie bij, goed doorhusselen. Op je bord, flinke lepel saus er middenin en

. Italianen vonden dit een uitstekende benadering en mijn vader is pastahater maar dit vond hij zelfs lekker. Veel saus maken en invriezen. Volgende keer alleen wat pasta koken en de saus opwarmen.
Stamppotten (cheap en lekker)
Basis zijn je aardappelen, 1 kilo. Schillen en heel goed gaar koken. Stampen met melk tot je een fijne textuur krijgt. Dan op smaak brengen met peper, zout, nootmuskaat en gebakken spekjes.
Groenten is altijd simpel. Onderin de pan kook je je aardappelen, bovenin je groenten. Alles gaat tegelijk de pan in. De helft aardappelen, de helft groenten en gewoon meestampen.
1000 gram boerenkool
500 gram ui, 500 gram wortel (in grote blokjes gesneden)
1000 gram zuurkool
etc etc
Stuk vlees naar wens, klaar. Invriezen: check.