abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97548305
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:16 schreef Jane het volgende:
Overigens snap ik het volgens mij prima. Het komt op mij juist over alsof sommige mensen hier zich niet lijken te realiseren dat het voor de bank wel degelijk uitmaakt of een twintiger om een (volledige) hypotheek komt vragen of een (bijna) 60er.
Tuurlijk maakt dat uit. Maar hoe groot schat jij de kans dat een woning van 250K tegen die tijd niet aanzienlijk meer waard is geworden als je weet dat tegen die tijd de huren waarschijnlijk verdrievoudigd zijn?

Dus als het onderpand ruim voldoende is, wat zal die bank zich dan nog druk maken? En krijg je geen nieuwe hypotheek, dan verkoop je gewoon je huis en los je de restschuld in 1 keer af.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 31 mei 2011 @ 17:43:23 #152
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_97548623
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En krijg je geen nieuwe hypotheek, dan verkoop je gewoon je huis en los je de restschuld in 1 keer af.
Je doet er nogal luchtig over, maar dat betekent dan dus wel dat je op straat komt te staan. Op je 60ste. Wellicht vrij plotseling ook. Ik weet niet hoe lang banken je voor het einde van de looptijd doorgaans informeren?
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_97549091
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:43 schreef Jane het volgende:

[..]

Je doet er nogal luchtig over, maar dat betekent dan dus wel dat je op straat komt te staan. Op je 60ste. Wellicht vrij plotseling ook. Ik weet niet hoe lang banken je voor het einde van de looptijd doorgaans informeren?
Zoals we in het geqoute afm rapport kunnen lezen Ijn banken al druk bezig de mensen net aflossingsvrije hypotheek te benaderen en misschien wel die mensen aan te zetten om wat te gaan aflossen of sparen. Wat ewn doemdenkerij toch weer.
pi_97549296
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 17:43 schreef Jane het volgende:

[..]

Je doet er nogal luchtig over, maar dat betekent dan dus wel dat je op straat komt te staan. Op je 60ste.
Met een aardig zakcentje. Wat is het probleem?

quote:
Wellicht vrij plotseling ook.

Ik weet niet hoe lang banken je voor het einde van de looptijd doorgaans informeren?
Over 24 jaar kan ik het je exact vertellen. :D
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:11:28 #155
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:12:11 #156
1986 Jane
pi_97549616
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Met een aardig zakcentje. Wat is het probleem?

Alleen het verschil tussen het oorspronkelijke hypotheekbedrag en de prijs waarvoor ze het nu moeten verkopen. Hoe groot dat zakcentje zal zijn? Geen idee. Op dit moment dalen de prijzen alleen nog maar. Iig moeten ze met dat zakcentje direct op zoek naar een huurhuis (alsnog), aangezien de bank in dit geval blijkbaar geen koophuis meer wil financieren.
pi_97549859
Ja sorry Jane, maar blijkbaar kunnen we je onderbuik gevoelens niet wegnemen, zelfsniet met berekeningen, dan houdt het wel een beetje op...
pi_97549891
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:12 schreef Jane het volgende:
Alleen het verschil tussen het oorspronkelijke hypotheekbedrag en de prijs waarvoor ze het nu moeten verkopen. Hoe groot dat zakcentje zal zijn? Geen idee. Op dit moment dalen de prijzen alleen nog maar. Iig moeten ze met dat zakcentje direct op zoek naar een huurhuis (alsnog), aangezien de bank in dit geval blijkbaar geen koophuis meer wil financieren.
We hadden het over mensen die 30 jaar een hypotheek hebben gehad he... Als jij je huis 30 jaar geleden gekocht hebt, en nu moet verkopen zul je niet klagen schat ik...
pi_97549937
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

We hadden het over mensen die 30 jaar een hypotheek hebben gehad he... Als jij je huis 30 jaar geleden gekocht hebt, en nu moet verkopen zul je niet klagen schat ik...
Als je twee jaar geleden gekocht hebt en over dertig jaar moet verkopen ook niet.
pi_97549976
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:19 schreef Scorpie het volgende:
Als je twee jaar geleden gekocht hebt en over dertig jaar moet verkopen ook niet.
Nee, lijkt mij ook niet.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:22:26 #161
1986 Jane
pi_97550038
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:17 schreef Scorpie het volgende:
Ja sorry Jane, maar blijkbaar kunnen we je onderbuik gevoelens niet wegnemen, zelfsniet met berekeningen, dan houdt het wel een beetje op...
Het spijt mij ook dat ik je niet duidelijk heb kunnen maken dat banken geen filantropische instellingen zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:18 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Inderdaad, de mensen die 30 jaar geleden een hypotheek hebben genomen en nu verkopen, zullen niet klagen. :D Maar over die mensen gaat het niet, he? Het gaat over de mensen waarbij t.z.t. hun aflossingsvrije hypotheek afloopt. Ik denk dat die 2 groepen op geen enkel manier met elkaar te vergelijken zijn.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:25:36 #162
1986 Jane
pi_97550152
Mensen die 30 jaar geleden een huis kochten, hebben dat gedaan met zo'n 'saaie' hypotheek, waar het eerder in dit topic over ging. Zo'n hypotheek die tegenwoordig niemand meer neemt, omdat ze zo 'ongunstig' zijn.
pi_97550260
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:22 schreef Jane het volgende:

[..]

Het spijt mij ook dat ik je niet duidelijk heb kunnen maken dat banken geen filantropische instellingen zijn.
Ja, dus? Dit is je enige redenatie waarom je over 30 jaar zwaar de pineut zou zijn? Dat is op zijn minst een erg zwakke redenatie.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:29:00 #164
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_97550274
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:25 schreef Jane het volgende:
Mensen die 30 jaar geleden een huis kochten, hebben dat gedaan met zo'n 'saaie' hypotheek, waar het eerder in dit topic over ging. Zo'n hypotheek die tegenwoordig niemand meer neemt, omdat ze zo 'ongunstig' zijn.
Wat is precies het verschil tussen mijn ouders die 29,8 jaar gelden een huis kochten met zo'n saaie annuiteiten hypotheek en straks bijna gratis wonen en ikzelf met zo'n moderne spaarhypotheek over 29 jaar?
Eindresultaat is precies hetzelfde als je het mij vraagt.
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:30:54 #165
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_97550344
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:25 schreef Jane het volgende:
verwacht jij dat over 30 jaar de prijzen van huizen lager zijn dan ze nu zijn? Ofwel, als ik nu een huis koop van 200k euro, is dat over 30 jaar minder waard dan 200k euro?
pi_97550411
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:30 schreef Whuzz het volgende:

[..]

verwacht jij dat over 30 jaar de prijzen van huizen lager zijn dan ze nu zijn? Ofwel, als ik nu een huis koop van 200k euro, is dat over 30 jaar minder waard dan 200k euro?
Dat zou de enige reden kunnen zijn waarom Jane zo pessimistisch is over deze situatie.
pi_97550438
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:22 schreef Jane het volgende:
Maar over die mensen gaat het niet, he? Het gaat over de mensen waarbij t.z.t. hun aflossingsvrije hypotheek afloopt. Ik denk dat die 2 groepen op geen enkel manier met elkaar te vergelijken zijn.
Hoe bedoel je dat? Vrijwel alle hypotheken hebben een looptijd van 30 jaar, sommigen 40 jaar.

In die 30 jaar stijgt heus de waarde van een woning wel aangezien de huren in die 30 jaar ook flink stijgen.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:35:45 #168
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_97550548
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:32 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zou de enige reden kunnen zijn waarom Jane zo pessimistisch is over deze situatie.
Jane verkondigde eerder een enorme voorstander te zijn van rationele welonderbouwde discussies, dus ik ga er van uit dat ze haar pessimisme gewoon goed kan beargumenteren met meer dan onderbuikgevoelens :)
Ze voorziet kennelijk dat er mensen in de problemen gaan komen en daar kan ze dan vast voorbeelden van geven. Dan kunnen we gezamelijk beredeneren hoeveel mensen het dan ongeveer om gaat en hoe groot die impact dan gaat zijn voor de maatschappij.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:47:33 #169
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_97550972
http://www.telegraaf.nl/p(...)te_koop__.html?p=6,2

Grijp je kans Xeno! Kost nix jonguh! :P
pi_97551240
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:29 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Wat is precies het verschil tussen mijn ouders die 29,8 jaar gelden een huis kochten met zo'n saaie annuiteiten hypotheek en straks bijna gratis wonen en ikzelf met zo'n moderne spaarhypotheek over 29 jaar?
Eindresultaat is precies hetzelfde als je het mij vraagt.
Daarom moet de HRA ook afgeschaft worden... enkel en alleen al om jou er aan te herinneren dat je gewoon een saai product had moeten nemen i.p.v. op de belastingbetaler te parasiteren.... Neem anders gewoon een bijstandsuitkering als ik.... heb je nog een stuk meer vrije tijd ook ;)
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_97551339
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:47 schreef Whuzz het volgende:
http://www.telegraaf.nl/p(...)te_koop__.html?p=6,2

Grijp je kans Xeno! Kost nix jonguh! :P
3 badkamers? Hebben ze soms smetvrees :D
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  dinsdag 31 mei 2011 @ 18:58:30 #172
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_97551402
http://www.funda.nl/koop/(...)-43-hs/omschrijving/

Mooi huus, voor dat geld wil ik Chantal pre-zwangerschap er wel bij hoor :P :9
pi_97551569
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:54 schreef xenobinol het volgende:
Daarom moet de HRA ook afgeschaft worden... enkel en alleen al om jou er aan te herinneren dat je gewoon een saai product had moeten nemen i.p.v. op de belastingbetaler te parasiteren.... Neem anders gewoon een bijstandsuitkering als ik.... heb je nog een stuk meer vrije tijd ook ;)
Investeren in NL en de wijk leefbaar houden mag anders best beloond worden met een beetje korting op je belastingafdracht. :Y
  dinsdag 31 mei 2011 @ 19:02:10 #174
1986 Jane
pi_97551574
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 18:30 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet. Maar ik denk ook niet dat de prijzen weer zo de pan uit zullen gaan stijgen als ze vanaf de jaren 90 gedaan hebben.

Toch nog maar een keer voor de duidelijkheid: het ging dus over mensen met een (bijna volledige) aflossingsvrije hypotheek. Althans, daar had ik het over. Als die mensen aan het einde van de looptijd in hun huis willen blijven wonen, zullen ze dus een zeer substantieel bedrag moeten zien her te financieren. Ik ben er gewoon minder zeker van dan sommige anderen hier dat dat in vrijwel geen enkel geval problemen zal opleveren. Ik denk dat de banken lang niet in al die gevallen staan te springen.
Als je er wilt blijven wonen, dan komt het er in feite op neer dat je het aflossen 30 jaar uitgesteld hebt en dat nu, op je bijna-oude dag alsnog moet gaan doen, en op je 80ste alles betaald moet hebben.
Verkoop je (om welke reden dan ook) dan heb je dus alleen de overwaarde. Kan best een leuk zakcentje zijn (wie zal het zeggen?), maar dan nog wil je graag een dak boven je hoofd, neem ik aan.
pi_97551732
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 mei 2011 19:02 schreef Jane het volgende:
Verkoop je (om welke reden dan ook) dan heb je dus alleen de overwaarde. Kan best een leuk zakcentje zijn (wie zal het zeggen?), maar dan nog wil je graag een dak boven je hoofd, neem ik aan.
Dan heb je 30 jaar voor relatief lage lasten gewoond EN overwaarde en dan nog ben je niet tevreden :?

Huren kan altijd nog, daar moet je mee eindigen, niet mee beginnen... :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')