abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97466126
quote:
Activisten vernielen omstreden aardappelveld
VRT

zo 29/05/2011 - 13:17 Update: zo 29/05/2011 - 17:58 In Wetteren zijn actievoerders erin geslaagd een proefveld met genetisch gemodificeerde aardappelen onbruikbaar te maken voor de wetenschap. Een 60-tal agenten was opgetrommeld om het veld te beschermen, maar dat kon de zowat 300 activisten niet tegenhouden.

Een aantal actievoerders van de Field Liberation Movement klom over de omheining en rukte verschillende aardappelplanten uit. Ze zouden het veld ook besproeid hebben met pesticiden. 40 mensen zijn opgepakt. Bij de schermutselingen vielen enkele lichtgewonden.
VRT

De actie was aangekondigd, maar kon dus niet voorkomen worden. "Het is makkelijker gegaan dan we dachten", aldus een van de actievoerders. Ze benadrukt dat de actie deel uitmaakt van een bredere campagne. Bij de actievoerders zouden een heel aantal buitenlanders geweest zijn.

Vanop een afstand volgde een groepje wetenschappers de bestorming. Zij konden alleen maar vol afgrijzen toekijken hoe een van de actievoerders de eerste gerooide aardappel als een trofee in de lucht stak. Een kwart van de aardappelsoorten is volledig vernield. De proef is verloren.

Burgemeester Alain Pardaen (CD&V) van Wetteren vindt dat er zijn agenten niets te verwijten valt. De actievoerders waren met veel meer dan ze hadden aangekondigd, zegt hij. "Ze hebben zich niet aan de afspraken gehouden. Ze waren met een zodanig grote overmacht dat we er niet tegenop konden." Pardaen vindt dat de overheid hier lessen uit moet trekken. "Dit kan echt niet door de beugel."
VRT

De inzet van de "aardappeloorlog" was een proefveld in Wetteren. Daar groeien sinds begin mei enkele genetische gewijzigde aardappelen. Het gaat om een experiment van onder meer de Gentse universiteit. Wetenschappers hebben enkele genen van een wilde soort uit Peru ingebracht in een eetaardappel. Op die manier zal die resistent zijn tegen een schimmelziekte en zo worden chemische bestrijdingsmiddelen overbodig.

Tientallen politiemensen hielden de wacht bij het omstreden aardappelveld. "We gaan proberen om het aardappelveld te bereiken en in de mate van het mogelijk die 108 synthetische aardappelen te rooien en te herplanten door alternatieven", zei een actievoerder vooraf.
VRT

Deze voormiddag protesteerden zowat 200 wetenschappers tegen de geplande vernieting van het veld. Onder anderen VUB-professor Geert Angenon was erbij. "Onaanvaardbaar", zegt hij. "Dit is wetenschappelijk onderzoek. Wij vrezen dat dergelijk onderzoek in de toekomst onmogelijk zal worden. Veldproefonderzoek is een essentieel deel van ons onderzoek."

Proffen en vorsers trokken ook naar het kamp van de alternatieven en gingen er in discussie met een bioboer. "Onze doelstellingen zijn uiteindelijk vrij gelijkaardig, met wat we uiteindelijk willen bereiken", klonk het. "Ik weet het niet. U veredelt een aardappel om een bepaald industrieel landbouwmodel aan de gang te houden", was de reactie. Andere boeren zien dan weer geen probleem. "Ik ben niet tegen vooruitgang."
Piet Vanthemsche (Opinie)
videoverslag
http://deredactie.be/cm/v(...)en/110529aardappelen
Dat je tegen GGO bent, daar heb ik geen probleem mee. Dat je daarentegen zulke crapuleuze methoden gebruikt om je mening duidelijk te maken dat gaat er over.
Bovendien getuigt zo'n actie van enorme kortzichtigheid. Maarja. Volgens hun liever naar een tijd van hongersnood dan van GGO gebruik te maken.
  zondag 29 mei 2011 @ 19:38:39 #2
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_97466213
En zo komt het dus dat de frieten elk jaar een beetje duurder worden. Kut-actievoerders. Allemaal afschieten zou het best zijn.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 29 mei 2011 @ 19:41:05 #3
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_97466299
Ze hebben zich niet aan de afspraken gehouden :'(
pi_97466372
Ik hoop dat die actievoerders het eerst dood gaan aan de hongersdood.
De Republiek
  zondag 29 mei 2011 @ 19:46:32 #5
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_97466525
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2011 19:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Goh, da's ook voor 't eerst...

Normaliter houden criminelen zich altijd aan de regels zodat de politie ze alleen maar van de straat hoeft te plukken.

...oh, wacht... :X
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 29 mei 2011 @ 19:47:29 #6
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_97466571
Kom, laten we wetenschappelijke expirimenten gaan tegenhouden en saboteren. Zijn we weer lekker terug in de tijd dat de kerk het verbood. Wat een ransapen. Ga je alternatieve plantjes dan planten in een veld verderop ofzo....
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_97466824
Genetisch gemodificeerd voedsel zorgt ervoor dat nakomelingen van degenen die het eten onvruchtbaar worden.
  zondag 29 mei 2011 @ 19:54:55 #8
180174 Diemux
People vs Me
pi_97466888
quote:
3s.gif Op zondag 29 mei 2011 19:53 schreef Salvad0R het volgende:
Genetisch gemodificeerd voedsel zorgt ervoor dat nakomelingen van degenen die het eten onvruchtbaar worden.
En waar is dit op gebaseerd?

Mensen moeten met hun poten van andermans zaken afblijven, of je er nou mee eens bent of niet.
  zondag 29 mei 2011 @ 20:00:23 #9
180174 Diemux
People vs Me
pi_97467146
TR gemacht.
  zondag 29 mei 2011 @ 20:12:10 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_97467680
Er lopen teveel van dit soort idioten los rond, proberend een bepaald denkbeeld aan anderen op te leggen en desnoods geweld gebruiken om het voor elkaar te krijgen.

Wat heeft het voor zin om een dergelijk aardappelveld te vernielen? Totaal niets, maar je hebt wel lekker je punt gemaakt als actievoerder tegen de zogenaamd slechte industrie.

Ik snap niet dat dit tuig niet wat harder word aangepakt en de schade tot de laatste cent terug moet betalen, desnoods door gedwongen te werken om de schuld te betalen.

Genetische modificatie is niet slecht en zal ook nooit slecht zijn, alleen in films pakt het verkeerd uit.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 29 mei 2011 @ 20:15:17 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_97467824
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:12 schreef karr-1 het volgende:

Genetische modificatie is niet slecht en zal ook nooit slecht zijn, alleen in films pakt het verkeerd uit.
Salvad0R heeft voor de verandering wel een punt natuurlijk. Er zijn studies waarbij genetisch gemodificeerd voedsel tot een flinke vermindering in vruchtbaarheid leidt bij proefdieren. En volgens mij is het risico op kruisbesmetting ook nog steeds niet uitgebannen.
pi_97467895
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:15 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Salvad0R heeft voor de verandering wel een punt natuurlijk. Er zijn studies waarbij genetisch gemodificeerd voedsel tot een flinke vermindering in vruchtbaarheid leidt bij proefdieren. En volgens mij is het risico op kruisbesmetting ook nog steeds niet uitgebannen.
En zou dat nou komen door de veranderde genetische opmaak (highly unlikely) of door de bakken met round-up die over die gewassen worden uitgestort?
  zondag 29 mei 2011 @ 20:16:48 #13
152789 karr-1
pi_97467902
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:15 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Proefdieren is natuurlijk wat anders als bij de mens. En de reden dat het voedsel getest word is om dit soort problemen te voorkomen. Ik zeg ook niet dat het foutloos is, maar er is geen enkele reden om het te vernielen.
  zondag 29 mei 2011 @ 21:00:18 #14
39581 Salvad0R
universal
pi_97470512
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 20:13 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Ik wist niet dat "aluminiumhoedje" als object een scheldwoord was.
Die term wordt alleen gebruikt door figuren die hun eigen onwetendheid willen verbergen.

Ontopic:

Jummy Jummy

Good for ya Tummy

Frankenstein Bovine that make me Mad Money
pi_97470753
Schade verhalen op de daders, lijkt me zo. Mensen hebben niet het recht om wetenschappelijke experimenten op deze manier te verstoren, cq. te vernielen. Mensen hebben wél het recht om op productverpakkingen duidelijk te lezen welke ingrediënten genetisch gemanipuleerd zijn.

Overigens snap ik de ophef ook niet. Wat is erop tegen om aardappels resistent te maken tegen een schimmelziekte en daarmee chemische bestrijdingsmiddelen overbodig te maken. Denken die geflipte actievoerders soms dat die chemicaliën wél gezond zijn?
  zondag 29 mei 2011 @ 21:04:16 #16
152789 karr-1
pi_97470773
quote:
6s.gif Op zondag 29 mei 2011 21:00 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Die term wordt alleen gebruikt door figuren die hun eigen onwetendheid willen verbergen.

Ontopic:

Jummy Jummy

Good for ya Tummy

Frankenstein Bovine that make me Mad Money
Wat een vreselijk slecht en amateuristisch filmpje. En wat moet het nu zeggen?
  zondag 29 mei 2011 @ 21:06:29 #17
39581 Salvad0R
universal
pi_97470889
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 21:04 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Vraag het Payday Monsanto

Het is immers zijn track

http://www.facebook.com/payday.monsanto

http://www.youtube.com/results?search_query=payday+monsanto&aq=f
  zondag 29 mei 2011 @ 21:20:29 #18
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_97471775
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 19:36 schreef pagadder het volgende:
[..]

Dat je tegen GGO bent, daar heb ik geen probleem mee. Dat je daarentegen zulke crapuleuze methoden gebruikt om je mening duidelijk te maken dat gaat er over.
Bovendien getuigt zo'n actie van enorme kortzichtigheid. Maarja. Volgens hun liever naar een tijd van hongersnood dan van GGO gebruik te maken.
GGO op de manier zoals nu is ook gewoon slecht -> i.p.v. gewassen te verbeteren wordt ze resistent gemaakt tegen bestrijdingsmiddelen of non-reproductief.
In het eerste geval kan je naar hartelust met bestrijdingsmiddelen gaan smijten, in het tweede geval ben je genoodzaakt elk jaar opnieuw zaden te kopen omdat het gewas zich niet voortplant.

Als je iets aan de hongersnood wil doen: verminder het aantal mensen of verdeel het eerlijker. In beide gevallen zal het uiteindelijk toch leiden tot minder mensen, de vraag is alleen wanneer en wie.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_97474416
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 19:54 schreef Diemux het volgende:

[..]

En waar is dit op gebaseerd?

quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 21:04 schreef karr-1 het volgende:

[..]

* klik hier* Graag hele documentaire bekijken (is Nederlands ondertiteld). Probeer maar te verifiëren wat er klopt en vorm je eigen mening

quote:
13s.gif Op zondag 29 mei 2011 19:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ga je alternatieve plantjes dan planten in een veld verderop ofzo....
Ga je eens wat meer inlezen in het reilen en zeilen van Monsanto. Over je "alternatieve plantjes" in het veld daarnaast gesproken; Je weet dat die troep van Monsanto gewoon op jouw veld aan kan komen waaien, en dat je met een beetje pech dan ook nog kunt dokken omdat je hun gepatenteerde zaad "gebruikt".

Monsanto is gewoon hard bezig om een zo'n groot mogelijk aandeel in de voedselketen te verwerven, een monopolie het liefst. Het patenteren van het DNA van levende have draagt daar natuurlijk ook aan bij. Walgelijke praktijken.
  Donald Duck held zondag 29 mei 2011 @ 22:17:56 #20
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_97475444
Typisch voor dat soort tuig. Altijd maar het recht in eigen hand nemen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 29 mei 2011 @ 22:46:01 #21
93664 waht
Mushir
pi_97477114
quote:
10s.gif Op zondag 29 mei 2011 19:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Kinderlijk naïef. Wel schattig.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_97483635
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2011 21:20 schreef Stupendous76 het volgende:
GGO op de manier zoals nu is ook gewoon slecht -> i.p.v. gewassen te verbeteren wordt ze resistent gemaakt tegen bestrijdingsmiddelen of non-reproductief.
Heb je het bericht ook nog geprobeerd te lezen, of loop je alleen maar van onder je aluhoedje wat te brullen? Er staat toch vrij duidelijk in het bericht dat ze aan het onderzoeken zijn of ze de aardappel resistent kunnen maken tegen een schimmelziekte, waardoor minder bestrijdingsmiddelen nodig zijn...
  maandag 30 mei 2011 @ 01:41:58 #23
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_97483737
Waren die wetenschappers gelieerd aan Monsato dan :?

Anders zou dat toch juist meer reden zijn ze met rust te laten?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_97484138
Het zijn altijd dezelfde figuren die elke kwaadaardige praktijk die plaatsvindt in de wereld lopen te bagatelliseren met ":')" en alu-hoedjes opmerkingen.

Prutsers .
  maandag 30 mei 2011 @ 02:15:27 #25
152789 karr-1
pi_97484191
quote:
6s.gif Op maandag 30 mei 2011 02:10 schreef Salvad0R het volgende:
Het zijn altijd dezelfde figuren die elke kwaadaardige praktijk die plaatsvindt in de wereld lopen te bagatelliseren met ":')" en alu-hoedjes opmerkingen.

Prutsers .
Als er sprake is van een kwaadaardige praktijk zal ik de laatste zijn om die te ontkennen, maar daar is hier geen sprake van
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')