Bronquote:Herkomst dodelijke bacterie onduidelijk
Er is steeds meer verwarring over de herkomst van de darmbacterie EHEC, die al zestien mensen het leven heeft gekost. Duitse autoriteiten betwijfelen of de bacterie van Spaanse komkommers komt.
Tests op vier Spaanse komkommers in Hamburg wezen uit dat twee wel besmet zijn met EHEC, maar niet met de variant die al ruim 1500 mensen ziek heeft gemaakt. De zoektocht naar de bron van besmetting duurt voort. Deskundigen zeggen dat het weken of maanden kan duren eer er duidelijkheid is.
Op Nederlandse groenten is de EHEC-bacterie niet aangetroffen. Dat liet het Productschap Tuinbouw gisteren weten na onderzoek. Ook de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit heeft in totaal 168 monsters genomen van komkommers, tomaten, sla en paprika en geen bacterie gevonden. De nVWA zal blijven doorgaan met het nemen van monsters, totdat men in Duitsland achter de bron van besmetting is. Ook de Deense autoriteiten laten weten dat op groenten in dat land geen EHEC-bacterie is aangetroffen.
Officieel wordt nog steeds met de vinger naar Spanje gewezen, al kan Duitsland dit niet hardmaken. Spanje is boos dat Duitsland zonder enig bewijs verkondigt dat de met EHEC besmette komkommers uit het Zuid-Europese land kwamen. De Spaanse minister van Landbouw Rosa Aguillar noemde Spaanse groenten gisteren ‘veilig'. Zij wees erop dat het toch wel vreemd is dat in Spanje zelf niemand EHEC heeft gekregen.
Spanje vroeg gisteren, net als Nederland, financiële steun van de Europese Unie om de schade aan de tuinbouwsector te vergoeden. Volgens Aguillar ligt de export van Spaanse groenten en fruit vrijwel stil door de EHEC-affaire. "Dat kost ruim 200 miljoen euro per week”, aldus de minister.
Inmiddels is buiten Duitsland de eerste dode gevallen. In Zweden is een vrouw overleden die op 29 mei in het ziekenhuis was opgenomen, na een reis naar Duitsland. In Nederland zijn officieel twee mensen met EHEC besmet. Beiden hebben de besmetting in Duitsland opgelopen. Er wordt nog onderzoek verricht bij een derde Nederlander, bij wie artsen vermoeden dat er sprake is van besmetting met de bacterie.
Te hard geschreeuwd blijkbaar. Daar zullen de komkommerbedrijven blij mee zijn.quote:Op woensdag 1 juni 2011 08:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Was vanmorgen een minister van Hamburg (Hamburg is een deelstaat) op TV die toegaf dat de oorzaak van de besmetting niet de kommers waren
Besmetting van mens op mens is wel mogelijk ( secundaire transmissie). Komt mn voor in gezinnen en kwetbare groepen met minder hygiënebesef.quote:Op woensdag 1 juni 2011 07:38 schreef Rewimo het volgende:
Het is me overigens nog steeds niet duidelijk of mensen elkaar kunnen besmetten net als bij een griep - door slechte hygiëne, of dat die bacterie voornamelijk via het voedsel wordt verspreid. Daar hoor je eigenlijk niks over. Als mensen elkaar kunnen besmetten is de verspreiding veel logischer (net als bij de Mexicaanse griep waar het te herleiden was naar dat ene jongetje).
Natuurlijk kunnen mensen elkaar besmetten. Ik zie niet waarom nietquote:Op woensdag 1 juni 2011 07:38 schreef Rewimo het volgende:
Het is me overigens nog steeds niet duidelijk of mensen elkaar kunnen besmetten net als bij een griep - door slechte hygiëne, of dat die bacterie voornamelijk via het voedsel wordt verspreid. Daar hoor je eigenlijk niks over. Als mensen elkaar kunnen besmetten is de verspreiding veel logischer (net als bij de Mexicaanse griep waar het te herleiden was naar dat ene jongetje).
Ik snap dat dat mogelijk is, maar ik lees er niks over in dit geval, dat bedoel ik eigenlijk. Men ging ervan uit dat het van komkommers afkomstig was. Dat lijkt nu niet het geval te zijn, dus waarom zou het dan niet een besmetting van mens op mens kunnen zijn? Die mogelijkheid ben ik nog helemaal niet tegengekomen, men zoekt nog steeds naar 1 bron.quote:Op woensdag 1 juni 2011 13:42 schreef SemperSenseo het volgende:
Natuurlijk kunnen mensen elkaar besmetten. Ik zie niet waarom niet![]()
Als jij je handen niet wast en je besmet groenten en vlees door deze aan te raken, dan kun je ook mensen besmetten door deze aan te raken. Punt is wel dat bacteriën een goede voedingsbodem moet hebben om zich te kunnen vermeerderen, wat eventueel het geval is bij niet goed gekoeld vlees of groenten.
Bij mensen kunnen bacteriën zich ook vermenigvuldigen, maar wij hebben ten minste nog wel een lichamelijk afweer. Resultaat is dat een bacterie dan vaak geen kans krijgen, tenzij de afweer verzwakt is (ouderdom, ziekte) of tenzij de load (hoeveel/mate van bacteriën tijdens besmetting) erg hoog is.
Spa, make up, ... Hoe is het verhaal van die komkommer er gekomen?quote:Op woensdag 1 juni 2011 22:28 schreef Tinkepink het volgende:
Zou het geen verontreinigde bodylotion kunnen zijn? Wordt vooral gebruikt door vrouwen, is niet iets leeftijdsspecifieks, bevat veel vloeistof...
Heb je persoonlijk iets tegen de komkommer industrie?quote:Op woensdag 1 juni 2011 15:43 schreef plonsikduik het volgende:
kan nog steeds van de komkommers komen hoor, omdat nu iemand is omgekocht door de telers wil nog niet zeggen dat het veilig is. spoor eerst maar ergens de bron op. als niemand meer komkommers koopt en er komen na een maand nog steeds gevallen bij , ja dan zijn de komkommers niet schuldig
Dit zijn dus de feiten zover ik weet :quote:ik ga hier heel erg uit de box denken dus bespaar me die slaps als ik iets zeg wat mogelijk anders zou kunnen zijn !!!
Ik heb een interesant document gevonden van ene Steven L. Percival die het boek heeft geschreven : Microbiology of waterborne diseases
Daarin word ook het EHEC fenomeen beschreven en toen ik het las bekroop mij een gevoel van herkenning van wat ik nu zie wat er in Duitsland gebeurd.
Kan misschien, en is een geloofwaardig hypothese. Maar wat geloofwaardig is hoeft nog niet per se ook waar te zijn. We zullen zien...quote:Op woensdag 1 juni 2011 23:17 schreef maxwellj het volgende:
[...]
Ik zeg uitgaande van mijn gevoel dat de bron in Hamburg gezocht moet worden in het leidingwater
[...]
De vraag is dan natuurlijk hoe de bacterie op het fruit (of welk product dan ook) is terechtgekomen. Water zou een goede verklaring zijn. Misschien een besmet voorraadbassin bij een kweker? Met die aanhoudende droogte wordt er waarschijnlijk meer "voorraadwater" gebruikt.quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:11 schreef MsMessy het volgende:
Het betreft in duitsland alleen wel de Escherichia coli O104:H4 en niet de gangbare O157:H7, zijn ze nu achter en dus zoeken ze verder.
(ik denk nog steeds aan fruit wat niet gewassen wordt zoals frambozen of zo.)
Waarom zou je frambozen niet wassen?quote:Op donderdag 2 juni 2011 00:11 schreef MsMessy het volgende:
Het betreft in duitsland alleen wel de Escherichia coli O104:H4 en niet de gangbare O157:H7, zijn ze nu achter en dus zoeken ze verder.
(ik denk nog steeds aan fruit wat niet gewassen wordt zoals frambozen of zo.)
Waarom wordt hier zo snel van Komkommers afgesprongen? ERGENS is de komkommer in het verhaal gekomen. Ik ben geneigd te geloven dat er dus daadwerkelijk een (waarsch meerdere) komkommers onderzocht zijn waarop die bacterie zit. Dat het er nu niet meer op zit geloof ik wel.quote:Op donderdag 2 juni 2011 08:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als het leidingwater zou zijn, zou het geisoleerd in 1 waterleiding regio zijn
Truth en BNW zijn daar linksafquote:Op donderdag 2 juni 2011 09:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Waarom wordt hier zo snel van Komkommers afgesprongen? ERGENS is de komkommer in het verhaal gekomen. Ik ben geneigd te geloven dat er dus daadwerkelijk een (waarsch meerdere) komkommers onderzocht zijn waarop die bacterie zit. Dat het er nu niet meer op zit geloof ik wel.
En het feit dat europa 20 miljoen euro beschikbaar stelt voor een propaganda campagne voor saladeingredienten geeft ook te denken - face it, het was een komkommer! In duitsland! Met een bacterie!
Ow. Heb ik dat gedeelte gemistquote:Op donderdag 2 juni 2011 09:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Truth en BNW zijn daar linksaf
Het verhaal van de komkommers kwam in de wereld omdat er bacterieen op gevonden werden, maar het zijn niet de bacterieen waar mensen ziek van zijn geworden. Als er mensen door Pittbulls worden gebeten is dat niet de schuld van Golden Retriever bezitters
De paniek rond de komkommer kost de telers tientallen miljoenen per week, alleen al in Nederlandquote:Op donderdag 2 juni 2011 09:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Ow. Heb ik dat gedeelte gemist
Verder niets BNW. Het is toch van de zotte dat er 20 miljoen propaganda geld wordt besteed aan dit soort dingen.
Dat is gewoon bedrijfsrisico. De economische recessie die door allerlei verschillende factoren is veroorzaakt kost jaarlijks aan vele bedrijven de kop.quote:Op donderdag 2 juni 2011 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De paniek rond de komkommer kost de telers tientallen miljoenen per week, alleen al in Nederland
En waarom hoor je niets over het transport, de vrachtwagen bv waarmee die komkommers naar Duitsland zouden zijn gebracht of de opslag waar ze hebben gelegen.quote:Op donderdag 2 juni 2011 09:31 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Waarom wordt hier zo snel van Komkommers afgesprongen? ERGENS is de komkommer in het verhaal gekomen. Ik ben geneigd te geloven dat er dus daadwerkelijk een (waarsch meerdere) komkommers onderzocht zijn waarop die bacterie zit. Dat het er nu niet meer op zit geloof ik wel.
En het feit dat europa 20 miljoen euro beschikbaar stelt voor een propaganda campagne voor saladeingredienten geeft ook te denken - face it, het was een komkommer! In duitsland! Met een bacterie!
Update voor jou: De spaanse komkommers zijn niet de oorzaak, de bacterieen gevonden zijn niet de bacterieen waar de mensen ziek van zijn.quote:Op donderdag 2 juni 2011 10:00 schreef indaha het volgende:
[..]
En waarom hoor je niets over het transport, de vrachtwagen bv waarmee die komkommers naar Duitsland zouden zijn gebracht of de opslag waar ze hebben gelegen.
Wie zegt dat daar geen bron van besmetting kan zijn, want het is idd vreemd dat het zo plaatselijk is als Spaanse komkommers de oorzaak zijn die worden toch niet alleen in Hamburg gegeten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |