abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97330078
Vorige deel van dit topic:
Waarom zou God niet bestaan?

Mijn redenen om niet in God te geloven:

Als de perfecte, alwetende en almachtige God zou bestaan dan moet zijn schepping daar een weerspiegeling van zijn en dus ook perfect zijn.
Laten we kijken of dit het geval is.

1 Het universum
1A: De kosmologische constante is te groot waardoor het universum sneller dan nodig zal eindigen in een heat death (maximale entropie)
2B: De tijd dat er leven in het universum is vergeleken met de tijd dat het universum levenloos is/zal zijn is verwaarloosbaar klein, dit is een extreme inefficiëntie.
2C: Alleen al in de Melkweg zijn er 200-400 miljard sterren en 50 miljard planeten. Dit is een extreme verspilling om het leven op aarde mogelijk te maken

2 Het zonnestelsel
2A: Waarom zijn er 8 planeten terwijl alleen de aarde genoeg zou zijn geweest?
2B: Er vliegen meteorieten rond groot genoeg om het leven op aarde uit te roeien, niet een best ontwerp dus
2C: Er zijn al meer dan 300.000 asteroïden geïdentificeerd waarvan sommigen groot genoeg zijn om het leven op aarde uit te roeien, een propere God had die kosmische rommel al lang opgeruimd
2D: De zon groeit in de toekomst tot een rode dwerg wiens gassen de aarde over 7.6 miljard jaar naar haar kern zullen sleuren
2E: Over 1 miljard jaar zal de zon al genoeg gegroeid zijn om alle oceanen te verdampen en de atmosfeer te vernietigen

De mens wordt door de meeste aanhangers van de God hypothese als het toppunt van Goddelijk ontwerp gezien, de mens zou dus ook een perfect ontwerp moeten zijn.

3 De mens
3A: Genetica: er zitten enorm veel genetische fouten in de mens. Te veel DNA, beschadigd DNA en diverse andere problemen. Hier een lijst van genetische defecten:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_genetic_disorders
3B: Organische chemie: Creutzveldt-Jacob is het gevolg van verkeerd gevouwen eiwitten die andere eiwitten ook doen overgaan tot een verkeerde vouwing en zo een dodelijke ongeneeslijke kettingreactie veroorzaken, auto-immuun systeem defecten, beperkingen bij het verteren van veel plantsoorten, gevoeligheid van ongeboren baby's voor een groot aantal invloeden op het prenatale milieu, stress gerelateerde problemen etc etc
3C: Anatomie: we ademen via dezelfde opening als waar ons eten in gaat waardoor we kunnen stikken, poepgat zit vlakbij vagina waardoor er extra gezondheidsrisico's zijn, de nervus laryngeus recurrens neemt een totaal overbodige omweg, onze tanden passen niet goed waardoor de meeste mensen hun verstandskiezen moeten laten trekken, tanden gaan vaak niet een heel mensenleven mee en waren vroeger zelfs een algemene doodsoorzaak, onze ogen zijn dusdanig slecht ontworpen dat een flink deel van de populatie een bril of lenzen nodig heeft, onze ogen kunnen maar een zeer beperkt deel van het elektromagnetisch spectrum zien, mannen hebben tepels terwijl ze geen kinderen hoeven te zogen
3D: Psychologie: neem een kijkje in een inrichting of psychiatrisch ziekenhuis en je ziet dat er extreem veel schort aan de menselijke psyche, of kijk eens op Fok.nl, dat zou ook voldoende bewijs moeten zijn voor de verregaande tekortkomingen van de menselijke psyche

Hier verder :)
Mu!
pi_97330111
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:04 schreef TerryStone het volgende:

[..]

-Waarom moet het universum geschapen zijn?
Als god altijd al bestaan heeft dan kan het universum ook altijd al bestaan hebben.
Als god niet geschapen is, dan hoeft het universum ook niet geschapen te zijn.

pi_97330132
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:06 schreef ATON het volgende:

[..]

En wat als het multiversum altijd bestaan heeft en geen begin kent en geen eind ? Niks ' geschapen ' = overbodige god.

[..]

Weer eens een bewijs hoe kortzichtig men kan zijn. Al eens van Einstein gehoord ? Relativiteit ? Zeg je dat iets ?
pi_97330138
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:04 schreef TerryStone het volgende:

[..]

-Waarom moet het universum geschapen zijn?
Als god altijd al bestaan heeft dan kan het universum ook altijd al bestaan hebben.
Als god niet geschapen is, dan hoeft het universum ook niet geschapen te zijn.

Exactly my point. Als je niet weet wie het universum geschapen heeft, waarom is het dan van belang te weten wie god geschapen heeft?
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:09:22 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330139
Precies, de noodzakelijkheid voor een god ontbreekt volledig.
pi_97330165
Ah. En de noodzakelijkheid van het niet-bestaan van god is...?
Mu!
pi_97330185
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:09 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Exactly my point. Als je niet weet wie het universum geschapen heeft, waarom is het dan van belang te weten wie god geschapen heeft?
Nee je draait de boel om, ik geef hier vrij duidelijk aan dat een god niet noodzakelijk is en de logica ontbreekt in je argument om te stellen dat er wel een schepper moet zijn.
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:11:16 #8
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330208
quote:

[..]

Nou het universum is noodzakelijk, god niet.
Aangezien we volgens Heidegger uit de wereld komen en in de wereld leven.
Hebben we die nodig als voorwaarde om uberhaupt maar te kunnen filosoferen.
Er is geen enkel proces wat we in kaart hebben gebracht waaruit maar de noodzakelijkheid van een god of goden duidelijk wordt.

En de wereld is niet de bol waarop we leven eerder een metafoor voor ons dagelijks leven.
pi_97330236
quote:

[..]

En als het universum er steeds geweest is wil dat zeggen : niet geschapen. Begrijp je dit of wens je nog wat verduidelijking ?
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:12:31 #10
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_97330241
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Nou het universum is noodzakelijk, god niet.
Aangezien we volgens Heidegger uit de wereld komen en in de wereld leven.
Hebben we die nodig als voorwaarde om uberhaupt maar te kunnen filosoferen.
Er is geen enkel proces wat we in kaart hebben gebracht waaruit maar de noodzakelijkheid van een god of goden duidelijk wordt.
Volgens mij is het ontbreken van noodzaak nog nooit een rede geweest voor afwezigheid.
Do androids dream of electric sheep?
pi_97330305
Wie gelooft er eigenlijk dat er een multiversum bestaat? Ik hoor daar veel over, het zou volgens sommigen hier betekenen dat tijd dus geen begin heeft gehad, klopt dat?
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:15:33 #12
182714 RitseB
Walking like a lucky charm
pi_97330348
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:14 schreef SingleCoil het volgende:
Wie gelooft er eigenlijk dat er een multiversum bestaat? Ik hoor daar veel over, het zou volgens sommigen hier betekenen dat tijd dus geen begin heeft gehad, klopt dat?
Als in een recyclelend universum?
Do androids dream of electric sheep?
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:15:57 #13
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330362
quote:
Wat een onzin, tijd en ruimte en materie is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Onze tijd onstond bij het onstaan van het universum. Onze tijd heeft geen betekenis daarbuiten.
Dat zegt niets over eeuwigheid buiten ons universum.

Maar multiversum zou kunnen, ik sluit het niet uit.
pi_97330369
quote:
Geen argumenten meer over het vorige punt dat je maar snel op iets anders overgaat?
pi_97330449
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:16 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Geen argumenten meer over het vorige punt dat je maar snel op iets anders overgaat?
Flauw hoor. Nee, maar ik hoor steeds maar dat tijd geen begin zou hebben gehad omdat er een multiversum zou bestaan. Ik geloof niet dat er een multiversum is, en ik denk dat tijd begonnen is (als je daar al, strikt genomen, van zou kunnen spreken) bij de Big Bang.
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:18:44 #16
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330470
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:12 schreef RitseB het volgende:

[..]

Volgens mij is het ontbreken van noodzaak nog nooit een rede geweest voor afwezigheid.
Dat klopt ook, daarom is onze heilige Pastafari ook alom vertegenwoordigd.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Flying_Spaghetti_Monster)
pi_97330512
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:15 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Wat een onzin, tijd en ruimte en materie is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Onze tijd onstond bij het onstaan van het universum. Onze tijd heeft geen betekenis daarbuiten.
Dat zegt niets over eeuwigheid buiten ons universum.
Dat ben ik met je eens. Het is dus onzinnig te vragen wie het universum geschapen heeft, want scheppen is een activiteit en die kost tijd. En die tijd was er, voor die schepping, dus niet.
quote:
Maar multiversum zou kunnen, ik sluit het niet uit.
Waarom God dan wel?
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:20:22 #18
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330527
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:18 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Flauw hoor. Nee, maar ik hoor steeds maar dat tijd geen begin zou hebben gehad omdat er een multiversum zou bestaan. Ik geloof niet dat er een multiversum is, en ik denk dat tijd begonnen is (als je daar al, strikt genomen, van zou kunnen spreken) bij de Big Bang.
Ja maar ga je naar de Big Bang kijken, dan heb je 2 kansen, het was een singulariteit, of het was het niet. Nu zijn er theorien over het ontstaan van het universum waarbij men er van uit gaat dat het geen singulariteit was en men zelfs tot de conclusie komt dat er constant universa onstaan en sterven.
pi_97330582
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Nee je draait de boel om, ik geef hier vrij duidelijk aan dat een god niet noodzakelijk is en de logica ontbreekt in je argument om te stellen dat er wel een schepper moet zijn.
Ik geef aan dat het ontbreken van een creator geen reden hoeft te zijn voor het niet-bestaan. Dat geldt voor het universum en voor God.
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:22:01 #20
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330598
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:19 schreef SingleCoil het volgende:
Waarom God dan wel?
De waarschijnlijkheid van multiversa is zoveel malen groter dan de waarschijnlijkheid voor één of meerdere godheden.

Daarbij aangetekend dat multiversa een theorie is en geen religie. Vinden we betere verklaringen dan gooien we deze gewoon weer weg.
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:23:26 #21
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_97330651
Religie is een tool om mensen te sturen en sociale controle te houden.
Je moeder is een hamster
pi_97330663
Het multiversum is niet wetenschappelijk, net als God. Je geeft aan dat je bereid bent om daarin te geloven, terwijl er geen spatje bewijs voor is, en er ook niets aan te falsificeren valt. Kortom: je bent een Gelovige.

Da's niet erg hoor, iedereen moet ergens in geloven
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:23:51 #23
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330664
Enkele spoel, dan voor jou eerst maar dezelfde vraag als voor Naxilor, over welke van de vele goden heb je het nu eigenlijk?
pi_97330676
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:19 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Het is dus onzinnig te vragen wie het universum geschapen heeft, want scheppen is een activiteit en die kost tijd. En die tijd was er, voor die schepping, dus niet.

[..]

Waarom God dan wel?
-Het is inderdaad onzinnig om te vragen wie het universum geschapen heeft omdat je er dan vanuit gaat dat er sowieso een schepper is, de optie dat er geen schepper is neem je niet mee en die optie is vele malen logischer en realistischer.

-De theorie(n) mbt multiversum zijn onderbouwd met argumenten, logica, bewijs, wiskundige modellen etc., voor god is vooralsnog niks van dat alles en dus zijn die 2 geen gelijkwaardige theorien.
pi_97330711
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef Crutch het volgende:
Religie is een tool om mensen te sturen en sociale controle te houden.
Ondermeer, ja. Maar er zijn toch ook zat mensen die atheistisch opgevoed zijn en zich alter tot het geloof bekeerd hebben. Kennelijk hebben mensen dus behoefte aan sturing en sociale controle. Mooi toch, dat er dan geloof bestaat?
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:25:09 #26
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330715
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef SingleCoil het volgende:
Het multiversum is niet wetenschappelijk, net als God. Je geeft aan dat je bereid bent om daarin te geloven, terwijl er geen spatje bewijs voor is, en er ook niets aan te falsificeren valt. Kortom: je bent een Gelovige.

Je kent deze stelling van mij:

Wetenschap stelt dat er bier in de koelkast ligt en gaat vervolgens kijken of dat zo is.
Religie stelt dat er bier in de koelkast ligt en houd dit hoog en blij laag vol zonder te gaan kijken.

Dan is er nog een groep die stelt dat er bier in de koelkast ligt, gaat kijken, ziet dat er geen bier is en vervolgens houden ze hoog en bij laag vol dat er toch bier in de koelkast is, deze groep noemen we esoterisch.

Èn dat mijn eerwaarde is het grote verschil tussen religie en wetenschap.
Tussen iets aannemen als mogelijk en er in geloven als zijn het de enige waarheid zit een groot verschil
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:25:11 #27
118585 Crutch
pi_97330718
quote:

Het zou kunnen bestaan; dat betekent niet meteen dat je er in gelooft.
Je moeder is een hamster
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:25:57 #28
118585 Crutch
pi_97330747
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:25 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ondermeer, ja. Maar er zijn toch ook zat mensen die atheistisch opgevoed zijn en zich alter tot het geloof bekeerd hebben. Kennelijk hebben mensen dus behoefte aan sturing en sociale controle. Mooi toch, dat er dan geloof bestaat?
Ik keur geloof niet af, maar wens het ook niet in mijn maag gesplitst te krijgen.
Je moeder is een hamster
pi_97330886
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:18 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Nu ja, begrijpelijk dat je niet geloofd in een multiversum om reden dat je je ' schepping ' dan ook kwijt bent en vooral, je ' schepper '. Deze Big Bang is er eentje van de onttelbare andere ' Bang's". Nog niet zo heel lang geleden is men tot de ontdekking gekomen dat dit universum vergeven zit met ontelbare ' melkwegen '. Nog even geduld en je hebt je multiversum.
  donderdag 26 mei 2011 @ 11:30:01 #30
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97330891
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:25 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Dat zegt niets maar dan ook niets over het waarheidsgehalte.
Als de geloofsgemeenschap een kaartclubje was geweest dan had je nog hetzelfde effect gehad.
Moraal en de bijbel is namelijk niet zo'n goede combinatie.
pi_97331027
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:21 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik geef aan dat het ontbreken van een creator geen reden hoeft te zijn voor het niet-bestaan. Dat geldt voor het universum en voor God.
Je hebt blijkbaar meer bewijs voor het bestaan van een god dan voor het bestaan van een multiversum, heb ik begrepen. Wat is daar de noodzaak van en welke argumenten heb je daar voor ?
pi_97331215
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Nu ja, begrijpelijk dat je niet geloofd in een multiversum om reden dat je je ' schepping ' dan ook kwijt bent en vooral, je ' schepper '. Deze Big Bang is er eentje van de onttelbare andere ' Bang's". Nog niet zo heel lang geleden is men tot de ontdekking gekomen dat dit universum vergeven zit met ontelbare ' melkwegen '. Nog even geduld en je hebt je multiversum.
Ik denk dat je niet weet waar je over praat. "Melkwegen" hebben niets te maken met een multiversum.

Ik geloof niet in een multiversum om dezelfde reden dat ik niet in God geloof. Maar goed, ik geloofde ook niet dat Feyenoord met 3-1 vn PSV zou winnen, dus ik kan het best wel eens mis hebben. Vandaar dat ik toch maar goed op blijf letten of God misschien bestaat.

De argumenten die hier gebruikt worden zijn iig niet echt sterk
Mu!
pi_97332228
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:39 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Ik denk dat je niet weet waar je over praat. "Melkwegen" hebben niets te maken met een multiversum.
Heb ik ook niet beweerd he ? Ik geloof dat jij nog eens niet de helft snapt wat hier te lezen is.

quote:
Ik geloof niet in een multiversum om dezelfde reden dat ik niet in God geloof. Maar goed, ik geloofde ook niet dat Feyenoord met 3-1 vn PSV zou winnen, dus ik kan het best wel eens mis hebben. Vandaar dat ik toch maar goed op blijf letten of God misschien bestaat.
Ook al problemen met wetenschap te scheiden van religie ? Dacht ik al.

quote:
De argumenten die hier gebruikt worden zijn iig niet echt sterk
Sterk genoeg, maar onbegrepen zo te merken.
[/quote]
  donderdag 26 mei 2011 @ 12:10:22 #34
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97332310
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb ik ook niet beweerd he ? Ik geloof dat jij nog eens niet de helft snapt wat hier te lezen is.
Sterk genoeg, maar onbegrepen zo te merken.
Ik deel je mening.
pi_97333047
Onbegrepen of verworpen? :)

Laat ik het eens ander stellen: Heb je moeite mee iets te geloven dat niet wetenschappelijk bewezen is?
Mu!
  donderdag 26 mei 2011 @ 12:44:59 #36
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97333721
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:29 schreef SingleCoil het volgende:

Laat ik het eens ander stellen: Heb je moeite mee iets te geloven dat niet wetenschappelijk bewezen is?
Onbegrepen. Je denkt toch niet dat elk detail beschreven staat, daar gaan duizenden pagina's bronnen aan vooraf waarover wij hier in een paar zinnen iets neer kalken.

Er is een verschil tussen geloven en ergens een waarschijnlijkheid van bepalen en die dan aan nemen zolang de feiten corresponderen met de feite waarvan de waarschijnlijkheid is bepaald.

En er is een verschil tussen (nog) niet bewezen en niet falsifieerbaar.
  donderdag 26 mei 2011 @ 12:46:26 #37
118585 Crutch
pi_97333783
Waarom wordt het bestaan van God altijd vergeleken met het ontstaan van de aarde en mens?
Je moeder is een hamster
pi_97334394
quote:
Het multiversum is niet wetenschappelijk, net als God.
Ik denk niet dat je zo makkelijk die vergelijking kunt trekken. Hoewel het idee van een multiversum op dit moment meer metafysica dan fysica is, is het wel iets wat men in verband met snaartheorie concreter kan bekijken dan pak-em-beet 30 jaar geleden.

Het houdt denk ik nauw verband met het vraagstuk in hoeverre wiskundige consistentie ons een unieke unificatie gaat opleveren. (hoe interpreteer je het snaarlandschap?)

God komt op deze manier nergens in de wetenschap naar voren.
pi_97334439
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Wetenschap stelt dat er bier in de koelkast ligt en gaat vervolgens kijken of dat zo is.
Religie stelt dat er bier in de koelkast ligt en houd dit hoog en blij laag vol zonder te gaan kijken.
Daarmee focus je puur op de waarheidsclaim van religie, en behandel je religie alsof het om een verzameling wetenschappelijke hypothesen zou gaan.
pi_97334504
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:24 schreef TerryStone het volgende:
-De theorie(n) mbt multiversum zijn onderbouwd met argumenten, logica, bewijs, wiskundige modellen etc.
Bewijs mag je weglaten. :) Ik zou het wellicht niet eens een "theorie" willen noemen; eerder een hypothese, en dan moet je nog bedenken of het überhaupt te falsificeren is.
pi_97334575
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:29 schreef ATON het volgende:

[..]

Uit het "Stephen Hawking"-topic:

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, ik. En ik kan je vertellen dat de stelligheid waarmee jij dit soort ideeën brengt buitengewoon misplaatst is. Ik kan hele verhalen gaan ophangen waar het idee van "een multiversum" vandaan komt (Twee ongerelateerde ideeën: een poging om QM 'deterministisch' te houden, en een interpretatie van het buitengewoon grote aantal vacua wat je in snaartheorie krijgt na compactificatie), maar het bestaan van dit multiversum is absoluut geen zekerheid.

De eerste motivatie, vanuit de wens om de QM deterministisch te interpreteren, heb ik zelf altijd niet bepaald sterk gevonden. Bovendien levert het, zover ik weet, geen falsificeerbare hypothesen op.

De tweede motivatie is dus de interpretatie van het "snaarlandschap". Iemand als Brian Greene neigt er toe om te stellen dat snaartheorie een multiversum beschrijft; dat zou verklaren waarom we niet 1 unieke theorie krijgen, maar een bizar groot aantal verschillende (snaartheorie is dus eerder een paradigma, ipv een enkele theorie). Persoonlijk denk ik dat dit neigt naar metafysica, en dat we eigenlijk snaartheorie niet goed genoeg begrijpen om zo te gaan hangen aan dit soort ideeën.

Het idee dat snaartheorie een multiversum beschrijft, is erg interessant, en bestempelt de verwachting kort na de eerste supersnaarrevolutie (1984) om 1 unieke theorie te vinden als behoorlijk misplaatst. Het heeft wat mij betreft diepgaande filosofische gevolgen voor de manier waarop we fundamentele wetenschap bedrijven.

Maar dat is het dan ook :) Misschien is het aardig voor je om te kijken wat voor speculatieve ideeën in de fundamentele natuurkunde de tand des tijds hebben overleefd,en welke niet. Dat plaatst de stelligheid die jij hier gebruikt in een heel aardig perspectief.
Nogmaals: waar haal je die stelligheid vandaan? Het komt op mij bijna over als een religieuze houding, terwijl er toch echt niet zoveel wetenschappelijke aanwijzingen voor zo'n multiversum zijn. Wat je uitspraak

quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:07 schreef ATON het volgende:
nogal wrang maakt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Haushofer op 26-05-2011 13:10:04 ]
pi_97335002
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef SingleCoil het volgende:
de vraag gaat om de noodzakelijkheid van het bestaan van god
en als god niet noodzakelijk is hoeven we verder ook niet te kijken naar wat God al dan niet is maar kunnen het hele vraagstuk god negeren.
pi_97335051
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 12:29 schreef SingleCoil het volgende:

Wat is het nut van geloven in iets wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden?
pi_97335099
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef SingleCoil het volgende:
Dat is een vraag die je voor elk willekeurig concept zou kunnen bedenken, en waar geen duidelijk antwoord op te geven is (wat is "noodzakelijkheid"?). Dat zegt dus niks :)
pi_97335188
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Bewijs mag je weglaten. :) Ik zou het wellicht niet eens een "theorie" willen noemen; eerder een hypothese, en dan moet je nog bedenken of het überhaupt te falsificeren is.
I stand corrected. :)
pi_97335383
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Uit het "Stephen Hawking"-topic:

[..]

Nogmaals: waar haal je die stelligheid vandaan? Het komt op mij bijna over als een religieuze houding, terwijl er toch echt niet zoveel wetenschappelijke aanwijzingen voor zo'n multiversum zijn. Wat je uitspraak

[..]

nogal wrang maakt.
Later ga ik je nog wel andere wetenschappers opgraven. Wrang he ?
pi_97335464
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:14 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Wat is het nut van geloven in iets wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden?
Het beschrijft verwachtingen. In de wetenschap doe je dat ook. Zo "geloven" wiskundigen dat bepaalde hypothesen bewezen kunnen worden, terwijl ze dat zelf niet kunnen bewijzen. In de fysica "geloof" je dat er een unificatie plaatsvindt, terwijl je dat niet kunt "bewijzen".

Zoveel zaken kunnen niet "bewezen" worden. Een paradigma kan niet "bewezen" worden; je kiest er voor om in een bepaald kader je theorieën te gieten, omdat je weet dat het kader zich in het verleden "bewezen heeft". Maar da's niet het bewijs waar jij op doelt, denk ik.

Zo zullen sommige wetenschappers ook "geloven" dat de natuur zich consistent en wiskundig laat beschrijven. Zolang je niet te hevig leunt op dergelijke ideeën en er niet al te sterke conclusies uit trekt, is er weinig aan de hand lijkt me.
pi_97335527

[ Bericht 100% gewijzigd door Klaudias op 26-05-2011 13:29:27 ]
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_97335572
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2011 13:22 schreef ATON het volgende:

[..]

Later ga ik je nog wel andere wetenschappers opgraven. Wrang he ?
Je beantwoordt mijn vraag niet :) Ik ken Kaku, ik heb genoeg literatuur van hem gelezen (ook vakliteratuur) en ik weet waar hij het op baseert. Maar nogmaals: jij verkoopt het met een stelligheid die totaal ongepast is. Dat is een stelligheid die je misschien in de populaire literatuur zult tegenkomen (misschien ook in Kaku's popi literatuur), maar in de wetenschap is dat totaal ongepast. Want nogmaals (en dat lijk je maar niet te willen begrijpen): Het idee van een multiversum is verre van wetenschappelijk "zeker".

Kun je ook inhoudelijk op mijn post ingaan zonder met filmpjes te strooien?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')