quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
-Waarom moet het universum geschapen zijn?
Als god altijd al bestaan heeft dan kan het universum ook altijd al bestaan hebben.
Als god niet geschapen is, dan hoeft het universum ook niet geschapen te zijn.
quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:06 schreef ATON het volgende:
[..]
En wat als het multiversum altijd bestaan heeft en geen begin kent en geen eind ? Niks ' geschapen ' = overbodige god.
[..]
Weer eens een bewijs hoe kortzichtig men kan zijn. Al eens van Einstein gehoord ? Relativiteit ? Zeg je dat iets ?
Exactly my point. Als je niet weet wie het universum geschapen heeft, waarom is het dan van belang te weten wie god geschapen heeft?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:04 schreef TerryStone het volgende:
[..]
-Waarom moet het universum geschapen zijn?
Als god altijd al bestaan heeft dan kan het universum ook altijd al bestaan hebben.
Als god niet geschapen is, dan hoeft het universum ook niet geschapen te zijn.
Nee je draait de boel om, ik geef hier vrij duidelijk aan dat een god niet noodzakelijk is en de logica ontbreekt in je argument om te stellen dat er wel een schepper moet zijn.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Exactly my point. Als je niet weet wie het universum geschapen heeft, waarom is het dan van belang te weten wie god geschapen heeft?
Nou het universum is noodzakelijk, god niet.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Exactly my point. Als je niet weet wie het universum geschapen heeft, waarom is het dan van belang te weten wie god geschapen heeft?
En als het universum er steeds geweest is wil dat zeggen : niet geschapen. Begrijp je dit of wens je nog wat verduidelijking ?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Volgens mij is het ontbreken van noodzaak nog nooit een rede geweest voor afwezigheid.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou het universum is noodzakelijk, god niet.
Aangezien we volgens Heidegger uit de wereld komen en in de wereld leven.
Hebben we die nodig als voorwaarde om uberhaupt maar te kunnen filosoferen.
Er is geen enkel proces wat we in kaart hebben gebracht waaruit maar de noodzakelijkheid van een god of goden duidelijk wordt.
Als in een recyclelend universum?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:14 schreef SingleCoil het volgende:
Wie gelooft er eigenlijk dat er een multiversum bestaat? Ik hoor daar veel over, het zou volgens sommigen hier betekenen dat tijd dus geen begin heeft gehad, klopt dat?
Wat een onzin, tijd en ruimte en materie is onlosmakelijk met elkaar verbonden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:14 schreef SingleCoil het volgende:
Wie gelooft er eigenlijk dat er een multiversum bestaat? Ik hoor daar veel over, het zou volgens sommigen hier betekenen dat tijd dus geen begin heeft gehad, klopt dat?
Geen argumenten meer over het vorige punt dat je maar snel op iets anders overgaat?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:14 schreef SingleCoil het volgende:
Flauw hoor. Nee, maar ik hoor steeds maar dat tijd geen begin zou hebben gehad omdat er een multiversum zou bestaan. Ik geloof niet dat er een multiversum is, en ik denk dat tijd begonnen is (als je daar al, strikt genomen, van zou kunnen spreken) bij de Big Bang.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:16 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Geen argumenten meer over het vorige punt dat je maar snel op iets anders overgaat?
Dat klopt ook, daarom is onze heilige Pastafari ook alom vertegenwoordigd.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:12 schreef RitseB het volgende:
[..]
Volgens mij is het ontbreken van noodzaak nog nooit een rede geweest voor afwezigheid.
Dat ben ik met je eens. Het is dus onzinnig te vragen wie het universum geschapen heeft, want scheppen is een activiteit en die kost tijd. En die tijd was er, voor die schepping, dus niet.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:15 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat een onzin, tijd en ruimte en materie is onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Onze tijd onstond bij het onstaan van het universum. Onze tijd heeft geen betekenis daarbuiten.
Dat zegt niets over eeuwigheid buiten ons universum.
Waarom God dan wel?quote:Maar multiversum zou kunnen, ik sluit het niet uit.
Ja maar ga je naar de Big Bang kijken, dan heb je 2 kansen, het was een singulariteit, of het was het niet. Nu zijn er theorien over het ontstaan van het universum waarbij men er van uit gaat dat het geen singulariteit was en men zelfs tot de conclusie komt dat er constant universa onstaan en sterven.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Flauw hoor. Nee, maar ik hoor steeds maar dat tijd geen begin zou hebben gehad omdat er een multiversum zou bestaan. Ik geloof niet dat er een multiversum is, en ik denk dat tijd begonnen is (als je daar al, strikt genomen, van zou kunnen spreken) bij de Big Bang.
Ik geef aan dat het ontbreken van een creator geen reden hoeft te zijn voor het niet-bestaan. Dat geldt voor het universum en voor God.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Nee je draait de boel om, ik geef hier vrij duidelijk aan dat een god niet noodzakelijk is en de logica ontbreekt in je argument om te stellen dat er wel een schepper moet zijn.
De waarschijnlijkheid van multiversa is zoveel malen groter dan de waarschijnlijkheid voor één of meerdere godheden.quote:
-Het is inderdaad onzinnig om te vragen wie het universum geschapen heeft omdat je er dan vanuit gaat dat er sowieso een schepper is, de optie dat er geen schepper is neem je niet mee en die optie is vele malen logischer en realistischer.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:19 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Het is dus onzinnig te vragen wie het universum geschapen heeft, want scheppen is een activiteit en die kost tijd. En die tijd was er, voor die schepping, dus niet.
[..]
Waarom God dan wel?
Ondermeer, ja. Maar er zijn toch ook zat mensen die atheistisch opgevoed zijn en zich alter tot het geloof bekeerd hebben. Kennelijk hebben mensen dus behoefte aan sturing en sociale controle. Mooi toch, dat er dan geloof bestaat?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef Crutch het volgende:
Religie is een tool om mensen te sturen en sociale controle te houden.
Je kent deze stelling van mij:quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef SingleCoil het volgende:
Het multiversum is niet wetenschappelijk, net als God. Je geeft aan dat je bereid bent om daarin te geloven, terwijl er geen spatje bewijs voor is, en er ook niets aan te falsificeren valt. Kortom: je bent een Gelovige.
Da's niet erg hoor, iedereen moet ergens in geloven
Het zou kunnen bestaan; dat betekent niet meteen dat je er in gelooft.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef SingleCoil het volgende:
Het multiversum is niet wetenschappelijk, net als God. Je geeft aan dat je bereid bent om daarin te geloven, terwijl er geen spatje bewijs voor is, en er ook niets aan te falsificeren valt. Kortom: je bent een Gelovige.
Da's niet erg hoor, iedereen moet ergens in geloven
Ik keur geloof niet af, maar wens het ook niet in mijn maag gesplitst te krijgen.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ondermeer, ja. Maar er zijn toch ook zat mensen die atheistisch opgevoed zijn en zich alter tot het geloof bekeerd hebben. Kennelijk hebben mensen dus behoefte aan sturing en sociale controle. Mooi toch, dat er dan geloof bestaat?
Nu ja, begrijpelijk dat je niet geloofd in een multiversum om reden dat je je ' schepping ' dan ook kwijt bent en vooral, je ' schepper '. Deze Big Bang is er eentje van de onttelbare andere ' Bang's". Nog niet zo heel lang geleden is men tot de ontdekking gekomen dat dit universum vergeven zit met ontelbare ' melkwegen '. Nog even geduld en je hebt je multiversum.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:18 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Flauw hoor. Nee, maar ik hoor steeds maar dat tijd geen begin zou hebben gehad omdat er een multiversum zou bestaan. Ik geloof niet dat er een multiversum is, en ik denk dat tijd begonnen is (als je daar al, strikt genomen, van zou kunnen spreken) bij de Big Bang.
Dat zegt niets maar dan ook niets over het waarheidsgehalte.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:25 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ondermeer, ja. Maar er zijn toch ook zat mensen die atheistisch opgevoed zijn en zich alter tot het geloof bekeerd hebben. Kennelijk hebben mensen dus behoefte aan sturing en sociale controle. Mooi toch, dat er dan geloof bestaat?
Je hebt blijkbaar meer bewijs voor het bestaan van een god dan voor het bestaan van een multiversum, heb ik begrepen. Wat is daar de noodzaak van en welke argumenten heb je daar voor ?quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:21 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik geef aan dat het ontbreken van een creator geen reden hoeft te zijn voor het niet-bestaan. Dat geldt voor het universum en voor God.
Ik denk dat je niet weet waar je over praat. "Melkwegen" hebben niets te maken met een multiversum.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu ja, begrijpelijk dat je niet geloofd in een multiversum om reden dat je je ' schepping ' dan ook kwijt bent en vooral, je ' schepper '. Deze Big Bang is er eentje van de onttelbare andere ' Bang's". Nog niet zo heel lang geleden is men tot de ontdekking gekomen dat dit universum vergeven zit met ontelbare ' melkwegen '. Nog even geduld en je hebt je multiversum.
Heb ik ook niet beweerd he ? Ik geloof dat jij nog eens niet de helft snapt wat hier te lezen is.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:39 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik denk dat je niet weet waar je over praat. "Melkwegen" hebben niets te maken met een multiversum.
Ook al problemen met wetenschap te scheiden van religie ? Dacht ik al.quote:Ik geloof niet in een multiversum om dezelfde reden dat ik niet in God geloof. Maar goed, ik geloofde ook niet dat Feyenoord met 3-1 vn PSV zou winnen, dus ik kan het best wel eens mis hebben. Vandaar dat ik toch maar goed op blijf letten of God misschien bestaat.
Sterk genoeg, maar onbegrepen zo te merken.quote:De argumenten die hier gebruikt worden zijn iig niet echt sterk
Ik deel je mening.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Heb ik ook niet beweerd he ? Ik geloof dat jij nog eens niet de helft snapt wat hier te lezen is.
Ook al problemen met wetenschap te scheiden van religie ? Dacht ik al.
Sterk genoeg, maar onbegrepen zo te merken.
Onbegrepen. Je denkt toch niet dat elk detail beschreven staat, daar gaan duizenden pagina's bronnen aan vooraf waarover wij hier in een paar zinnen iets neer kalken.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:29 schreef SingleCoil het volgende:
Onbegrepen of verworpen?
Laat ik het eens ander stellen: Heb je moeite mee iets te geloven dat niet wetenschappelijk bewezen is?
Ik denk niet dat je zo makkelijk die vergelijking kunt trekken. Hoewel het idee van een multiversum op dit moment meer metafysica dan fysica is, is het wel iets wat men in verband met snaartheorie concreter kan bekijken dan pak-em-beet 30 jaar geleden.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:23 schreef SingleCoil het volgende:
Het multiversum is niet wetenschappelijk, net als God.
Daarmee focus je puur op de waarheidsclaim van religie, en behandel je religie alsof het om een verzameling wetenschappelijke hypothesen zou gaan.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:25 schreef Daniel1976 het volgende:
Wetenschap stelt dat er bier in de koelkast ligt en gaat vervolgens kijken of dat zo is.
Religie stelt dat er bier in de koelkast ligt en houd dit hoog en blij laag vol zonder te gaan kijken.
Bewijs mag je weglaten.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:24 schreef TerryStone het volgende:
-De theorie(n) mbt multiversum zijn onderbouwd met argumenten, logica, bewijs, wiskundige modellen etc.
Uit het "Stephen Hawking"-topic:quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Nu ja, begrijpelijk dat je niet geloofd in een multiversum om reden dat je je ' schepping ' dan ook kwijt bent en vooral, je ' schepper '. Deze Big Bang is er eentje van de onttelbare andere ' Bang's". Nog niet zo heel lang geleden is men tot de ontdekking gekomen dat dit universum vergeven zit met ontelbare ' melkwegen '. Nog even geduld en je hebt je multiversum.
Nogmaals: waar haal je die stelligheid vandaan? Het komt op mij bijna over als een religieuze houding, terwijl er toch echt niet zoveel wetenschappelijke aanwijzingen voor zo'n multiversum zijn. Wat je uitspraakquote:Op vrijdag 20 mei 2011 19:17 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik. En ik kan je vertellen dat de stelligheid waarmee jij dit soort ideeën brengt buitengewoon misplaatst is. Ik kan hele verhalen gaan ophangen waar het idee van "een multiversum" vandaan komt (Twee ongerelateerde ideeën: een poging om QM 'deterministisch' te houden, en een interpretatie van het buitengewoon grote aantal vacua wat je in snaartheorie krijgt na compactificatie), maar het bestaan van dit multiversum is absoluut geen zekerheid.
De eerste motivatie, vanuit de wens om de QM deterministisch te interpreteren, heb ik zelf altijd niet bepaald sterk gevonden. Bovendien levert het, zover ik weet, geen falsificeerbare hypothesen op.
De tweede motivatie is dus de interpretatie van het "snaarlandschap". Iemand als Brian Greene neigt er toe om te stellen dat snaartheorie een multiversum beschrijft; dat zou verklaren waarom we niet 1 unieke theorie krijgen, maar een bizar groot aantal verschillende (snaartheorie is dus eerder een paradigma, ipv een enkele theorie). Persoonlijk denk ik dat dit neigt naar metafysica, en dat we eigenlijk snaartheorie niet goed genoeg begrijpen om zo te gaan hangen aan dit soort ideeën.
Het idee dat snaartheorie een multiversum beschrijft, is erg interessant, en bestempelt de verwachting kort na de eerste supersnaarrevolutie (1984) om 1 unieke theorie te vinden als behoorlijk misplaatst. Het heeft wat mij betreft diepgaande filosofische gevolgen voor de manier waarop we fundamentele wetenschap bedrijven.
Maar dat is het dan ookMisschien is het aardig voor je om te kijken wat voor speculatieve ideeën in de fundamentele natuurkunde de tand des tijds hebben overleefd,en welke niet. Dat plaatst de stelligheid die jij hier gebruikt in een heel aardig perspectief.
nogal wrang maakt.quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:07 schreef ATON het volgende:
Ook al problemen met wetenschap te scheiden van religie ? Dacht ik al.
de vraag gaat om de noodzakelijkheid van het bestaan van godquote:Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef SingleCoil het volgende:
Ah. En de noodzakelijkheid van het niet-bestaan van god is...?
Wat is het nut van geloven in iets wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden?quote:Op donderdag 26 mei 2011 12:29 schreef SingleCoil het volgende:
Onbegrepen of verworpen?
Laat ik het eens ander stellen: Heb je moeite mee iets te geloven dat niet wetenschappelijk bewezen is?
Dat is een vraag die je voor elk willekeurig concept zou kunnen bedenken, en waar geen duidelijk antwoord op te geven is (wat is "noodzakelijkheid"?). Dat zegt dus niksquote:Op donderdag 26 mei 2011 11:10 schreef SingleCoil het volgende:
Ah. En de noodzakelijkheid van het niet-bestaan van god is...?
I stand corrected.quote:Op donderdag 26 mei 2011 13:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Bewijs mag je weglaten.Ik zou het wellicht niet eens een "theorie" willen noemen; eerder een hypothese, en dan moet je nog bedenken of het überhaupt te falsificeren is.
Later ga ik je nog wel andere wetenschappers opgraven. Wrang he ?quote:Op donderdag 26 mei 2011 13:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Uit het "Stephen Hawking"-topic:
[..]
Nogmaals: waar haal je die stelligheid vandaan? Het komt op mij bijna over als een religieuze houding, terwijl er toch echt niet zoveel wetenschappelijke aanwijzingen voor zo'n multiversum zijn. Wat je uitspraak
[..]
nogal wrang maakt.
Het beschrijft verwachtingen. In de wetenschap doe je dat ook. Zo "geloven" wiskundigen dat bepaalde hypothesen bewezen kunnen worden, terwijl ze dat zelf niet kunnen bewijzen. In de fysica "geloof" je dat er een unificatie plaatsvindt, terwijl je dat niet kunt "bewijzen".quote:Op donderdag 26 mei 2011 13:14 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Wat is het nut van geloven in iets wat niet wetenschappelijk bewezen kan worden?
Je beantwoordt mijn vraag nietquote:Op donderdag 26 mei 2011 13:22 schreef ATON het volgende:
[..]
Later ga ik je nog wel andere wetenschappers opgraven. Wrang he ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |