Foto's:quote:De communistische overheid van Noord-Korea is een productieprogramma gestart voor eigen pc's. Drie modellen zijn getoond op de staatstelevisie.
De pc-ambities, compleet met fabriek die al produceert, zijn onthuld op de staatstelevisie. De internationale nieuwsdienst van Webwereld-uitgever IDG heeft dit nieuws gevolgd en screengrabs gemaakt. De Noord-Koreaanse pc-fabriek vormt een schril contrast met de geavanceerde, vaak grotendeels geautomatiseerde productielijnen in buurland China waar het leeuwendeel van ’s werelds computers wordt gefabriceerd.
Handwerk
In de Noord-Koreaanse tv-uitzending was bijvoorbeeld te zien dat fabrieksarbeiders met de hand een toetsenbord en het laptopscharnier plaatsen. Ook is te zien hoe een werknemer een nieuwe laptop test door enkele schermen door te scrollen.
De drie onthulde computers zijn er één voor zakelijk gebruik en twee voor het onderwijs. De bedrijfscomputer is een laptop die naast productiviteitssoftware (zoals een tekstverwerker) ook een webbrowser heeft. Op een volle accu valt ongeveer tweeënhalf uur te werken, aldus het item op de staats-tv. Verder heeft het zakelijke model Noord-Koreaanse pc ook usb-poorten voor data-uitwisseling, wat de onderwijscomputers niet hebben.
Eigen software
De onderwijssystemen zijn een laptop en een desktop. Laatstgenoemde gebruikt een tv-toestel als monitor. Voor deze computers is op maat gemaakte educatieve software en multimedia-lesmateriaal beschikbaar. Daarmee kunnen mensen zelfs buitenlandse talen leren, meldt een fabriekswoordvoerder in de tv-uitzending.
Overige specificaties zijn niet bekend gemaakt: noch voor de hardware, noch voor de software. Op de foto’s is een standaard interface met bureaublad zichtbaar, maar volgens de IDG Nieuwsdienst gaat het hier niet om Windows. Het is al wel bekend dat Noord-Korea een eigen Linux-distributie, Red Star, maakt. Het communistische land schendt daarmee wel de voorwaarden van de open source-licentie GPL.
Je bent vast niet de enige, maar ze kunnen weinig doen zelfs als ze nukes hebben. Als ze ze gaan gebruiken wordt het land zelf kapot genuked door de echte superpowers...quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:46 schreef courgette het volgende:
Ben ik de enige die bang is dat Noord-Korea de rest van de aarde in Tsjernobyl-2 veranderd? Ik krijg echt de kriebels van dat land.
Een kat in het nauw maakt rare sprongen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:48 schreef bert_van_dirkjan het volgende:
[..]
Je bent vast niet de enige, maar ze kunnen weinig doen zelfs als ze nukes hebben. Als ze ze gaan gebruiken wordt het land zelf kapot genuked door de echte superpowers...
Daar heb je vast gelijk in, maar ik vind het gewoon een eng idee dat we helemaal niet goed weten wat daar gebeurd. En nog steeds, als ze eenmaal beginnen met kernbommen gooien dan gebeurt dat voortaan veel sneller en is de wereld binnen no time kapot. Maar dit is even mijn doemdenker-alter ego aan het woord, het is niet dat ik elke nacht in mijn bed zit te huilen omdat ik bang ben voor de Noord-Koreanen.quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:48 schreef bert_van_dirkjan het volgende:
[..]
Je bent vast niet de enige, maar ze kunnen weinig doen zelfs als ze nukes hebben. Als ze ze gaan gebruiken wordt het land zelf kapot genuked door de echte superpowers...
quote:Op woensdag 25 mei 2011 21:50 schreef eleusis het volgende:
Bazen apparaatjesDit wordt het helemaal.
128MB RAMquote:Op woensdag 25 mei 2011 21:56 schreef Opa_vertelt het volgende:
Is dit nieuws? Die dingen bestaan toch al lang.. vanaf zo'n ¤60 incl. verzendkosten naar NL.
7" LCD WiFi netbook, 128MB RAM, 2Gb HDD
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Voor Windows CE op zo'n netbookje wel genoeg. Zou er zelf niet mee willen werken, maar het kan wel.quote:
Gezien die dingen al een hele tijd bestaan (zie mijn post), het laatste.quote:Op donderdag 26 mei 2011 01:22 schreef JoPiDo het volgende:
Hebben ze alle onderdelen zelf geproduceerd, of zetten ze de computer alleen in elkaar?
Vertel je dat ook even aan de mensen die daar in strafkampen zitten ?quote:
Okquote:Op donderdag 26 mei 2011 17:49 schreef TLC het volgende:
[..]
Vertel je dat ook even aan de mensen die daar in strafkampen zitten ?
Kunnen ze met zo'n kekke computer bestellen bij Albert.nlquote:Op donderdag 26 mei 2011 20:31 schreef JoaC het volgende:
Nice, kunnen de inwoners deze ruilen voor voedsel? Dat hebben ze dan weer niet.
De meest geavanceerde computer sinds de Commodore 64 dus!quote:Laatstgenoemde gebruikt een tv-toestel als monitor.
Is dat een modem of een cassette-recorder ala C64?quote:Op donderdag 26 mei 2011 22:31 schreef YazooW het volgende:
[ afbeelding ]
Kan misschien aan mij liggen maar ik zie toch echt twee windowstekentjes op dat toetsenbord zitten...
Beter dan het plaatje, mag ik hopen?quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:13 schreef raptorix het volgende:
Heb hem voor dit moment speciaal na 5 jaar aan het stroom gelegd, geloof me voor die tijd (1998) was het een serieus bruut exemplaar, zelfs na al deze tijd werkt ie nog steeds!
[ afbeelding ]
Kijk nog eens naar je plaatje...quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:13 schreef raptorix het volgende:
Heb hem voor dit moment speciaal na 5 jaar aan het stroom gelegd, geloof me voor die tijd (1998) was het een serieus bruut exemplaar, zelfs na al deze tijd werkt ie nog steeds!
[ afbeelding ]
Van de keizer zeker?quote:Op donderdag 26 mei 2011 23:13 schreef raptorix het volgende:
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |