quote:
Ik ben het niet eens met de stelling. Jongeren worden weliswaar dommer, maar dat komt door de grafische rekenmachine, niet doordat ze minder langdradige teksten lezen.
Het grafisch rekenmachientje is een duivels apparaatje (zoals het wordt gebruikt hè, in theorie kan het een nuttig hulpmiddel zijn) maar dat is maar een van de vele problemen. Het gaat al fout op de PABO's waar de juffen niet leren hoe ze de kinderen het best kunnen leren rekenen, goede rekenmethodes zijn er decennialang niet geweest (toevallig is er sinds het afgelopen jaar weer een goede methode), voor wiskunde is er in Nederland nog steeds geen goede methode.
Bij Nederlands leren de leerlingen geen grammatica meer: vroeger leerde je op de lagere school al de basis van zinsontleding, tegenwoordig leer je zelfs op het VWO nog niet goed zinnen te ontleden (toch erg belangrijk om je taalinzicht te ontwikkelen en gemakkelijker een vreemde taal te leren). In twee richtingen vertalen gebeurt steeds minder en het memoriseren is een vies woord geworden;
Dat alles wil natuurlijk niet zeggen dat de Nederlandse jongeren dommer worden, wel kunnen ze hun intelligentie hierdoor minder benutten (dat geldt ook voor mij) wat heel erg zonde is.
Wat betreft de stelling: ik volg het nieuws vooral via de telvisie (journaal, dwdd, Pauw&Witteman, acutaliteitenprogramma's en reportages) en via GeenStijl en de BBC.
Sites als nu.nl negeer ik omdat de berichtjes voor mij veel te beknopt zijn. Wanneer ik al via een dergelijke website een nieuwtje tegenkom dan klik ik altijd op de bron, idem voor wanneer ik op GeenStijl een nieuwtje tegenkom.
Wikipediën is voor mij bijna iets pathologisch. Zogauw ik een woord, naam, gebeurtenis of whatever tegenkom wat ik niet ken dan zoek ik het eventjes op.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL