abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 28 mei 2011 @ 12:00:44 #151
137949 Disana
pi_97415193
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 11:57 schreef spuitje het volgende:
Ik was ook afgegaan op het bericht maar weet er veel te weinig van om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Bovendien staat er een link naar dat artikel op de Hyves over Laura en ik neem toch aan dat ze dat niet zouden hebben gedaan als er niets van zou kloppen.
Aan de andere kant: als ouder zou ik zoiets niet aan journalist vertellen, maar ik zou ook niet aan journalisten vertellen dat mijn kind met zelfmoord gedachten rondliep.
Dat laatste zie ik zelf als een verontschuldiging voor het feit dat ze haar hebben laten gaan. 'We moesten wel, anders had ze rare dingen gedaan.' En dat was ook zo, want ze had al in haar polsen gesneden en was al weggelopen van huis.
  † In Memoriam † zaterdag 28 mei 2011 @ 12:06:18 #152
137949 Disana
pi_97415366
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:00 schreef RobertoCarlos het volgende:

Iedereen mag, wat mij betreft (maar wie ben ik?) doen wat ie wilt. En natuurlijk wordt het, als we alle berichten in twijfel gaan trekken, het een vermoeiend gebeuren. Maar toch vind ik het iets anders als het gaat om een zware psychische stoornis, waarbij dan bovendien nog eigen beweringen gedaan worden... Ik vind dat je daar erg voorzichtig mee moet zijn.
Uiteindelijk ligt alle verantwoordelijkheid bij de ouders en niet bij ons. Zij zijn het die voor haar reputatie moeten waken en zij hebben haar gemaakt tot wat ze is - meer of minder psychisch geschaad, dat laat ik dan even in het midden.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 12:11:40 #153
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_97415517
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:06 schreef Disana het volgende:

[..]

Uiteindelijk ligt alle verantwoordelijkheid bij de ouders en niet bij ons.
Dat ben ik helemaal met je eens. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook geen vrijbrief voor anderen om alles maar te beweren en te zeggen. Dat geldt trouwens ook bijv. voor de media (vind ik dus..)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  † In Memoriam † zaterdag 28 mei 2011 @ 12:18:25 #154
137949 Disana
pi_97415722
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

Dat ben ik helemaal met je eens. Aan de andere kant is dat natuurlijk ook geen vrijbrief voor anderen om alles maar te beweren en te zeggen. Dat geldt trouwens ook bijv. voor de media (vind ik dus..)
Je tilt erg zwaar aan die diagnose borderline. Ik doe dat niet, ik vind hem niet raar voor iemand die in zichzelf snijdt en het vliegtuig neemt naar de andere kant van de wereld omdat ze iets niet mag.

Het is niet zo dat alle borderliners voortdurend hysterisch door het leven gaan :) En als ik lees dat ze te beroerd was om de pers in een klein staatje met vriendelijke inwoners te woord te staan, dan vind ik niet dat Laura een normaal sociaal kind is - no matter welk label je daarop kunt plakken.
pi_97415901
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:11 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik heb me al steeds verbaasd over alles wat de familie van Laura over haar vertelt. Het kind (want dat is het) staat al vanaf haar 13e jaar in de spotlights vanwege een sportieve uitdaging. Bij een aantal mensen dwingt dat bewondering en respect af, een andere groep is daar terughoudender in en vraagt zich af of dat allemaal wel verantwoord is op een zo jonge leeftijd. En daar zou de discussie ook bij moeten blijven.

Maar het is de familie zelf, die verhalen vertelt over in de polsen snijden, over spijbelen, over alcoholmisbruik en vandalisme, om uiteindelijk zelfs met een psychiatrische stoornis naar buiten te komen. Al die zaken, zouden nooit in de openbaarheid zijn gekomen als de familie daar niet over gesproken zou hebben. En ik begrijp niet, waarom ze dat doen. Want of je nu voor of tegen de hele onderneming bent, niemand wil het kind beschadigen (ook de tegenstanders niet in deze discussie). Dit beeld van Laura dat nu door haar familie is geschetst, blijft echter wel bestaan. En het is niet het beeld van die stoere, stabiele jonge meid die de hele wereld aan kan in haar uppie. Het is het beeld van een beschadigd meisje, dat de druk van het normale leven niet kan handelen. Een dergelijk beeld kan je een leven lang blijven achtervolgen.

Ik vraag mij daarom vooral af wat die mensen heeft bezield om dit alles naar buiten te brengen?
  zaterdag 28 mei 2011 @ 12:28:49 #156
124676 RobertoCarlos
pi_97415986
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:18 schreef Disana het volgende:

[..]

Je tilt erg zwaar aan die diagnose borderline. Ik doe dat niet, ik vind hem niet raar voor iemand die in zichzelf snijdt en het vliegtuig neemt naar de andere kant van de wereld omdat ze iets niet mag.
Dus iemand heeft borderline als iemand zichzelf 1 keer (ik mag aannemen lichtjes)
in de pols snijdt en een keer een vliegtuig neemt om ergens van weg te vluchten.
Dan is mijn reactie dezelfde als bij E_O, namelijk dat jij psychiatertje speelt en op basis van 2 voorvallen zo'n zwaar label op iemand plakt. Wie ben jij dan om die conclusie zo te kunnen trekken?

Want idd vind ik dit een zware conclusie, want ook al heb je ongetwijfeld allerlei gradaties: het effect van het opplakken van sticker is dat veel mensen Laura zullen afdoen als gek, geestelijk gestoord etc. Want ook al zou Laura (alsnog) een gigantische wereldprestatie neerzetten met haar zeilboot, zo'n etiket blijft ze altijd met haar meedragen. Zo werkt dat helaas wel namelijk.
pi_97416170
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dus iemand heeft borderline als iemand zichzelf 1 keer (ik mag aannemen lichtjes)
in de pols snijdt en een keer een vliegtuig neemt om ergens van weg te vluchten.
Dan is mijn reactie dezelfde als bij E_O, namelijk dat jij psychiatertje speelt en op basis van 2 voorvallen zo'n zwaar label op iemand plakt. Wie ben jij dan om die conclusie zo te kunnen trekken?

Want idd vind ik dit een zware conclusie, want ook al heb je ongetwijfeld allerlei gradaties: het effect van het opplakken van sticker is dat veel mensen Laura zullen afdoen als gek, geestelijk gestoord etc. Want ook al zou Laura (alsnog) een gigantische wereldprestatie neerzetten met haar zeilboot, zo'n etiket blijft ze altijd met haar meedragen. Zo werkt dat helaas wel namelijk.
Als je luistert naar het interview met oma Riek Dekker (enkele posts hierboven), dan kun je horen dat Laura 8 langdurige en intensieve onderzoeksgesprekken heeft moeten voeren. Een diagnose voor Borderline komt nooit uit de lucht vallen. Te meer, omdat vrijwel ieder mens een aantal gedragskenmerken van Borderline kent. Het gaat er dan om, om vast te stellen hoeveel van deze kenmerken aanwezig zijn en vooral ook in welke mate. Dat vergt zorgvuldig onderzoek om tot een dergelijke diagnose te kunnen komen.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 12:37:33 #158
124676 RobertoCarlos
pi_97416227
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:25 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]
Ik vraag mij daarom vooral af wat die mensen heeft bezield om dit alles naar buiten te brengen?
Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Je kunt er allerlei verklaringen voor verzinnen, maar echt weten waarom ze dit doen zullen we waarschijnlijk nooit. Het zou kunnen zijn dat ze niet gewend zijn aan de media, maar ook dat ze de aandacht zo lekker vinden dat ze helemaal los gaan.
  † In Memoriam † zaterdag 28 mei 2011 @ 12:38:22 #159
137949 Disana
pi_97416242
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Je maakt voortdurend de fout dat wij die conclusie trekken en valt ons daarop aan. Maar het is de familie die deze dingen naar buiten brengt. Je zou er beter aan doen je bezwaren daar kenbaar te maken als je echt zo bezorgd bent om de reputatie van dit meisje.
pi_97416439
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 11:57 schreef spuitje het volgende:

Bovendien staat er een link naar dat artikel op de Hyves over Laura...
:N
  zaterdag 28 mei 2011 @ 12:59:17 #161
124676 RobertoCarlos
pi_97416826
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:35 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Als je luistert naar het interview met oma Riek Dekker (enkele posts hierboven), dan kun je horen dat Laura 8 langdurige en intensieve onderzoeksgesprekken heeft moeten voeren. Een diagnose voor Borderline komt nooit uit de lucht vallen. Te meer, omdat vrijwel ieder mens een aantal gedragskenmerken van Borderline kent. Het gaat er dan om, om vast te stellen hoeveel van deze kenmerken aanwezig zijn en vooral ook in welke mate. Dat vergt zorgvuldig onderzoek om tot een dergelijke diagnose te kunnen komen.
Ik heb (met name) de eerste 8 minuten van het interview over de Jeugdzorg-periode beluisterd en daarin heb ik alleen gehoord dat Oma zegt dat er door Jeugdzorg die uitgebreide onderzoeken zijn gedaan. Dat daaruit de conclusie Borderline is gekomen, heb ik niet gehoord.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik Oma een beetje raar figuur vind en of alles nou zo echt klopt wat ze zegt, ik weet het niet.

En eigenlijk bevestig je voor de rest mijn punt, namelijk dat je voordat je zo'n pittige (vind ik) conclusie trekt van een stoornis dit heel goed uitgezocht moet zijn. Ik heb nog niet gehoord waar die diagnose nou is getrokken. Om dat op basis van 2 voorvallen te roepen, vind ik link. Dat vind ik trouwens bijv. ook voor die mensen die zeggen dat het zoontje ADHD heeft omdat ie zo onrustig is....
pi_97416845
Banjerkanjer: Dus heb ik ook als hobbypsycholoog bij jouw alsheimer vast te stellen. Je hebt alle sympthomen zoals selectieve vergeetachtigheid en het voortdurend herhalen van dingen die je ooit eens gehoord denkt te hebben.

Physiologische indicatie is ook het hoge zuurgehalte van je reacties die vaak met azijnpissen eindigen. Hopelijk houden je luiers dat uit of heb je tenminste een zeiltje in he bed (inplaats van op een boot)
pi_97416942
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 09:58 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Natuurlijk is het automutilatie als het over krassen in de polsjes gaat. Maar zelfmoordgedachten kunnen daarnaast ook voorkomen, en het is haar familie die daar zelf over vertelt:

[..]

Interview met Oma is hier te beluisteren: http://www.radio1.nl/cont(...)lde-zelfmoord-plegen
Ik weet toevallig uit ervaring dat mensen die voor het eerst geconfronteerd worden met automutilatie denken aan een zelfmoordpoging terwijl het dat niet is

quote:
Om te komen tot de diagnose Borderline, moet altijd een zeer uitgebreid Psychologisch onderzoek worden afgenomen. Een dergelijke diagnose wordt nooit zomaar even gesteld.
Dat zei ik, het is vrijwel onmogelijk dat zo'n diagnose in het ziekenhuis gesteld is, daarvoor was er gewoon niet genoeg tijd. Dus hetgeen in dat artikel staat kan niet kloppen, als zo'n diagnose al gesteld is (hetgeen ik betwijfel) dan toch zeker niet in het ziekenhuis.

quote:
Wikipedia is niet een erg goede bron om door te lezen in dit geval, beter kun je deze pagina van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie even doorlezen:

http://home.zonnet.nl/jel(...)heidsstoornissen.htm
mwah, om aan te tonen dat er wel heel wat meer mis moet zijn dan automutilatie voor je tot de diagnose borderline kan komen is wiki wel goed genoeg, het is niet dat er onwaarheden staan.

quote:
Over het bedekken van haar polsen, op vroegere foto's bedekte Laura haar polsen niet. Maar op alle foto's van het laatste jaar zijn haar polsjes zorgvuldig ingepakt:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

hmz, toen ze uit Sint Marten terug kwam had ze die nog niet

en bij de omarming van de mast meteen na de uitspraak van de rechter ook niet

Zou het zomaar kunnen dat dit gewoon vriendschapsarmbandjes zijn, toevallig weer erg in de mode op het moment, gekregen van haar vriendinnen voor vertrek?
pleased to meet you
  zaterdag 28 mei 2011 @ 13:06:14 #164
124676 RobertoCarlos
pi_97417029
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:38 schreef Disana het volgende:

[..]

Je maakt voortdurend de fout dat wij die conclusie trekken en valt ons daarop aan. Maar het is de familie die deze dingen naar buiten brengt. Je zou er beter aan doen je bezwaren daar kenbaar te maken als je echt zo bezorgd bent om de reputatie van dit meisje.
Wat ik zeg is dat ik het inderdaad treurig vind dat familie zoveel persoonlijke zaken over Laura naar buiten brengen (alhoewel ik dat van Borderline van de familie zelf nog niet heb gehoord of gezien). Zie ook mijn post eerder en dat ben ik dus met je eens.

Maar wat ik daarnaast zeg is dat ik het treurig en makkelijk vind als ondeskundige mensen allerlei eigen conclusies gaan trekken op basis van iets wat ze dan horen van familie. Daardoor maken deze mensen (even in het algemeen gesproken) de opmerking van die familie extra groot en krijgt dit bovendien een eigen leven. Maar ook hier geldt net als bij E_O: ik weet nog steeds hoe jij de conclusie van Borderline trekt omdat Laura haar een beetje in de pols snijdt en met het vliegtuig vandoor gaat. Dat is best bijzonder gedrag, ik vraag me af dat een symptoom van Borderline is.

[ Bericht 2% gewijzigd door RobertoCarlos op 28-05-2011 13:11:16 ]
pi_97417097
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:59 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik heb (met name) de eerste 8 minuten van het interview over de Jeugdzorg-periode beluisterd en daarin heb ik alleen gehoord dat Oma zegt dat er door Jeugdzorg die uitgebreide onderzoeken zijn gedaan. Dat daaruit de conclusie Borderline is gekomen, heb ik niet gehoord.
Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik Oma een beetje raar figuur vind en of alles nou zo echt klopt wat ze zegt, ik weet het niet.

En eigenlijk bevestig je voor de rest mijn punt, namelijk dat je voordat je zo'n pittige (vind ik) conclusie trekt van een stoornis dit heel goed uitgezocht moet zijn. Ik heb nog niet gehoord waar die diagnose nou is getrokken. Om dat op basis van 2 voorvallen te roepen, vind ik link. Dat vind ik trouwens bijv. ook voor die mensen die zeggen dat het zoontje ADHD heeft omdat ie zo onrustig is....
Jeugdzorg doet zelf geen onderzoeken. Jeugdzorg laat wel onderzoeken uitvoeren. De gezinsvoogd van Jeugdzorg, is overigens altijd (samen met de ouder(s) ) aanwezig bij medische en psychologische onderzoeken.
pi_97417152
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:59 schreef svetan het volgende:
Banjerkanjer: Dus heb ik ook als hobbypsycholoog bij jouw alsheimer vast te stellen. Je hebt alle sympthomen zoals selectieve vergeetachtigheid en het voortdurend herhalen van dingen die je ooit eens gehoord denkt te hebben.

Physiologische indicatie is ook het hoge zuurgehalte van je reacties die vaak met azijnpissen eindigen. Hopelijk houden je luiers dat uit of heb je tenminste een zeiltje in he bed (inplaats van op een boot)
JIj mag dan hobbypsycholoog zijn, maar ik heb daar gewoon een studie voor afgerond, en ben al vele jaren werkzaam in juist de jeugdpsychologie.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 13:12:37 #167
124676 RobertoCarlos
pi_97417203
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:08 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Jeugdzorg doet zelf geen onderzoeken. Jeugdzorg laat wel onderzoeken uitvoeren. De gezinsvoogd van Jeugdzorg, is overigens altijd (samen met de ouder(s) ) aanwezig bij medische en psychologische onderzoeken.
Dan heeft JZ onderzoeken laten doen. Maar waarom geef je geen reactie op mijn opmerking?
pi_97417222
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:12 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dan heeft JZ onderzoeken laten doen. Maar waarom geef je geen reactie op mijn opmerking?
Sorry, op welke opmerking wilde je precies een reactie?
pi_97417224
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 11:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Jammer om te zien dat je veel moeite hebt om met kritische opmerkingen om te gaan. En dat vooral terwijl ik niet op de man 'speel', maar inga op jouw vraag over mijn probleem is. Wel stel ik jou op een directe manier een aantal vragen en constateer ik een aantal dingen. Kennelijk heb je moeite om met dergelijke directe kritische opmerkingen om te gaan (duidelijk een symptoom van ... ;) ).

Jammer dat je dan reageert in de zin van 'onsportief' en 'zwaktebod' en 'vind ik helemaal niet boeiend' etc. ipv dat je gewoon inhoudelijk op mijn opmerkingen ingaat. Want daar heb ik nog steeds geen reactie van jou op. Zo weet ik bijvoorbeeld nog steeds hoe jij constateert dat Laura symptomen vertoont van de ernstige stoornis van Borderline.
En natuurlijk mag je zeggen wat je wilt, maar je moet dan ook niet verontwaardigd gaan doen als iemand eens een keer zegt wat ie daar van vind. Beetje kinderachtig, vooral ook omdat jezelf maandenlang harde kritiek uit op Laura.

Nou ja, in ieder geval weet je nu een beetje hoe Laura zich moet voelen met alle directe kritiek die ze al maanden over haar heen krijgt
Dus ik heb moeite met kritiek omdat jij op de man speelt?

Zie de berichtgeving en de uitspraken van haar familie voor wat betreft haar gedrag.
pi_97417249
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 12:45 schreef Hammondorgel het volgende:

[..]

:N
De link naar het artikel heeft er wel gestaan. Volgens mij bij het topic "verhalen over Laura".
  † In Memoriam † zaterdag 28 mei 2011 @ 13:15:16 #171
137949 Disana
pi_97417272
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:06 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat ik zeg is dat ik het inderdaad treurig vind dat familie zoveel persoonlijke zaken over Laura naar buiten brengen (alhoewel ik dat van Borderline van de familie zelf nog niet heb gehoord of gezien). Zie ook mijn post eerder en dat ben ik dus met je eens.

Maar wat ik daarnaast zeg is dat ik het treurig en makkelijk vind als ondeskundige mensen allerlei eigen conclusies gaan trekken op basis van iets wat ze dan horen van familie. Daardoor maken deze mensen (even in het algemeen gesproken) de opmerking van die familie extra groot en krijgt dit bovendien een eigen leven. Maar ook hier geldt net als bij E_O: ik weet nog steeds hoe jij de conclusie van Borderline trekt omdat Laura haar een beetje in de pols snijdt en met het vliegtuig vandoor gaat. Dat is best bijzonder gedrag, ik vraag me af dat een symptoom van Borderline is.
Ik begrijp je wel hoor, maar ik denk dat je je onnodig zorgen maakt. Het gros van de mensen op Laura's site laat zich niet hinderen door wat de familie naar buiten brengt en is onverdeeld positief over Laura. Ik vermoed dat dit de enige plek is waar twijfels worden geuit rondom haar welzijn, en dat kan volgens mij geen kwaad.
  zaterdag 28 mei 2011 @ 13:16:43 #172
124676 RobertoCarlos
pi_97417303
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:11 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

JIj mag dan hobbypsycholoog zijn, maar ik heb daar gewoon een studie voor afgerond, en ben al vele jaren werkzaam in juist de jeugdpsychologie.
Kun je me dan uitleggen, hoe iemand (en dat is een serieuze vraag) op afstand zonder zelf Laura onderzocht te hebben en op basis van info vanuit de media/website, de diagnose van Borderline kunt stellen of kunt bevestigen?
  zaterdag 28 mei 2011 @ 13:17:35 #173
124676 RobertoCarlos
pi_97417327
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:13 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Sorry, op welke opmerking wilde je precies een reactie?
Dat die onderzoeken geen relatie hebben met de conclusie Borderline, zoals (dacht ik) eerder stelde.
pi_97417403
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:16 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Kun je me dan uitleggen, hoe iemand (en dat is een serieuze vraag) op afstand zonder zelf Laura onderzocht te hebben en op basis van info vanuit de media/website, de diagnose van Borderline kunt stellen of kunt bevestigen?
Ik bevestig niets. Ik lees alleen in een artikel in Der Spiegel, dat Pa Dekker in een interview aan de journaliste vertelt, dat zijn dochter die diagnose in het ziekenhuis heeft gekregen, nadat ze zich in haar polsen heeft gesneden.

Ik heb voor nu geen reden om aan te nemen dat Pa Dekker dat uit zijn duim gezogen heeft, want geen enkele ouder is erbij gebaat om het imago van zijn/haar kind bewust en op deze manier te beschadigen. Evengoed zou een journalist zich wel 10 keer bedenken om een dergelijke uitlating te doen wanneer deze niet op waarheid berust.
pi_97417413
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 mei 2011 13:17 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Dat die onderzoeken geen relatie hebben met de conclusie Borderline, zoals (dacht ik) eerder stelde.
Welke onderzoeken waren dat dan wel volgens jou?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')