hmz, volgens mij ging dat hele onderzoek en OTS toch om te bepalen of zij wel volwassen genoeg was, of 'de zedelijke of geestelijke belangen of de gezondheid van [kind] ernstig worden bedreigd'. In dat kader lijkt me borderline in combinatie met een zelfmoordpoging toch echt wel een reden om de OTS te verlengen, dan is het kind namelijk wel een gevaar voor zichzelf.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 14:39 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Dat hebben ze vanzelfsprekend niet gemist. Maar het hebben van Borderline, is geen reden voor een OTS.
Bij een OTS wordt gekeken of de ouders zelfstandig in staat zijn om een kind goed naar de volwassenheid te begeleiden. Bureau Jeugdzorg heeft 2 belangrijke statements gemaakt, namelijk:quote:Op vrijdag 27 mei 2011 20:50 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz, volgens mij ging dat hele onderzoek en OTS toch om te bepalen of zij wel volwassen genoeg was, of 'de zedelijke of geestelijke belangen of de gezondheid van [kind] ernstig worden bedreigd'. In dat kader lijkt me borderline in combinatie met een zelfmoordpoging toch echt wel een reden om de OTS te verlengen, dan is het kind namelijk wel een gevaar voor zichzelf.
Overigens wat achtergrondinformatie over de schrijfster van dat artikel .. let vooral op de zorgvuldige vertaling
http://www.bildblog.de/1170/machs-noch-einmal-ronaldo/
Dat heeft mij ook verward. De Spiegel schijnt geen heel slecht blad te zijn. En als de berichtgeving een regelrechte leugen was, dan kan ik me niet voorstellen dat de Dekkers niet beginnen te steigeren.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 20:50 schreef moussie het volgende:
[..]
hmz, volgens mij ging dat hele onderzoek en OTS toch om te bepalen of zij wel volwassen genoeg was, of 'de zedelijke of geestelijke belangen of de gezondheid van [kind] ernstig worden bedreigd'. In dat kader lijkt me borderline in combinatie met een zelfmoordpoging toch echt wel een reden om de OTS te verlengen, dan is het kind namelijk wel een gevaar voor zichzelf.
Overigens wat achtergrondinformatie over de schrijfster van dat artikel .. let vooral op de zorgvuldige vertaling
http://www.bildblog.de/1170/machs-noch-einmal-ronaldo/
Hoe kom je daar bij?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat heeft mij ook verward. De Spiegel schijnt geen heel slecht blad te zijn. En als de berichtgeving een regelrechte leugen was, dan kan ik me niet voorstellen dat de Dekkers niet beginnen te steigeren.
quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:09 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Is het wel een heel slecht blad?
quote:Der Spiegel (German pronunciation: ( "The Mirror") is a German weekly news magazine, published in Hamburg. It is one of Europe's largest publications of its kind, with a weekly circulation of more than one million
http://en.wikipedia.org/wiki/Der_Spiegelquote:Der Spiegel is similar in style and layout to American news magazines such as Time or Newsweek. In terms of the breadth and amount of detail in its articles it is comparable to the Atlantic Monthly. It is known in Germany for its distinctive, academic writing style and its large volume—a standard issue may run 200 pages or more. Typically, it has a content to advertising ratio of 2:1.
Tja, maar die zogenoemde zelfmoordpoging moet dus ergens tussen 30 oktober en eind december 2009 hebben plaatsgevonden, en toen heeft jeugdzorg (na haar weglopen) opnieuw om uithuisplaatsing gevraagd. Dat is niet toegekend, in tegendeel, de rechter is met de partijen gaan zitten en heeft jeugdzorg aanwijzingen gegeven op welke manier zij haar moeten helpen bij het verwezenlijken van haar plannen .. lijkt me sterk dat die dat doet als Laura echt een zelfmoordpoging zou hebben ondernomen en op basis daarvan dan borderline vast is gesteld.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:21 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Bij een OTS wordt gekeken of de ouders zelfstandig in staat zijn om een kind goed naar de volwassenheid te begeleiden. Bureau Jeugdzorg heeft 2 belangrijke statements gemaakt, namelijk:
1 - "dat van een bedreiging van de sociaal-emotionele- en identiteitsontwikkeling van de jeugdige geen sprake (meer) is"
2 - "dat verlenging van de ondertoezichtstelling, terwijl de jeugdige aan alle aan haar gestelde voorwaarden heeft voldaan, mogelijk schadelijk zal zijn voor haar ontwikkeling."
Uiteindelijk heeft de rechter geoordeeld:
"Gelet op het voorgaande wijst de rechtbank het verzoek van de Raad tot verlenging van de ondertoezichtstelling af. Met deze beslissing ligt de verantwoordelijkheid voor de jeugdige weer waar deze hoort, namelijk bij de ouders. Het is de verantwoordelijkheid van de ouders om de jeugdige de zeilreis wel of niet te laten maken."
LJN: BN2481, Rechtbank Middelburg , zaak/reknr: 73059 / JE RK 10-352
Het zou kunnen als hij spijt heeft van de hele onderneming..quote:Op vrijdag 27 mei 2011 23:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Tja, maar die zogenoemde zelfmoordpoging moet dus ergens tussen 30 oktober en eind december 2009 hebben plaatsgevonden, en toen heeft jeugdzorg (na haar weglopen) opnieuw om uithuisplaatsing gevraagd. Dat is niet toegekend, in tegendeel, de rechter is met de partijen gaan zitten en heeft jeugdzorg aanwijzingen gegeven op welke manier zij haar moeten helpen bij het verwezenlijken van haar plannen .. lijkt me sterk dat die dat doet als Laura echt een zelfmoordpoging zou hebben ondernomen en op basis daarvan dan borderline vast is gesteld.
Overigens wel schattig dat je Pa in dit geval wel op zijn woord geloofd. Maar zou een man die wel slim genoeg is om te verzwijgen dat zijn kind in Engeland te maken had met de kinderbescherming nu ineens zo stom zijn om te vertellen dat zijn dochter een serieuze zelfmoordpoging gedaan heeft en dat daar bovenop ook nog eens een toch wel ernstige psychische aandoening gediagnosticeerd is? Hij is nu al bleek en moe van al die scheldpartijen tegen zijn persoon, en dan gaat die even iets vertellen waardoor het nog 10 keer erger wordt?
De informatie op wiki is sterk verouderd, bedoel je?quote:Op vrijdag 27 mei 2011 22:33 schreef svetan het volgende:
http://de.wikipedia.org/wiki/Der_Spiegel
Het was ooit een een serieus blad
Borderliners snijden wel vaker in hun polsen. Ze doen dat meestal overdwars. Dat valt onder automutilatie. Bij een serieuze zelfmoordpoging, snijd je natuurlijk niet overdwars. Daarbij komt, dat ze al wel vaker in haar polsen had gesneden (ook op school).quote:Op vrijdag 27 mei 2011 23:03 schreef moussie het volgende:
[..]
Tja, maar die zogenoemde zelfmoordpoging moet dus ergens tussen 30 oktober en eind december 2009 hebben plaatsgevonden, en toen heeft jeugdzorg (na haar weglopen) opnieuw om uithuisplaatsing gevraagd. Dat is niet toegekend, in tegendeel, de rechter is met de partijen gaan zitten en heeft jeugdzorg aanwijzingen gegeven op welke manier zij haar moeten helpen bij het verwezenlijken van haar plannen .. lijkt me sterk dat die dat doet als Laura echt een zelfmoordpoging zou hebben ondernomen en op basis daarvan dan borderline vast is gesteld.
Overigens wel schattig dat je Pa in dit geval wel op zijn woord geloofd. Maar zou een man die wel slim genoeg is om te verzwijgen dat zijn kind in Engeland te maken had met de kinderbescherming nu ineens zo stom zijn om te vertellen dat zijn dochter een serieuze zelfmoordpoging gedaan heeft en dat daar bovenop ook nog eens een toch wel ernstige psychische aandoening gediagnosticeerd is? Hij is nu al bleek en moe van al die scheldpartijen tegen zijn persoon, en dan gaat die even iets vertellen waardoor het nog 10 keer erger wordt?
Is het over het algemeen ook niet. Maar ja, deze dame neemt het blijkbaar niet zo nauw met de waarheid, zoals zij bij haar vorige werkgever, de Bild-zeitung, is gebleken .. nog zo'n leuk verhaalquote:Op vrijdag 27 mei 2011 21:33 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat heeft mij ook verward. De Spiegel schijnt geen heel slecht blad te zijn.
mwah, dat artikel is van de 13de, dus zo'n reactie kan best nog komen .. eerst even rustig door praten met je advocaat en zoquote:En als de berichtgeving een regelrechte leugen was, dan kan ik me niet voorstellen dat de Dekkers niet beginnen te steigeren.
precies, temeer omdat dat dat in de periode voor het weglopen moet zijn gebeurd .. zowat een inkoppertje voor jeugdzorg en de raad, een kind met borderline dat zelfmoord wil plegen zodra het even misgaatquote:Aan de andere kant zou je andere maatregelen van bevoegde instantes verwachten als ze idd. borderline zou hebben.
nou meedoen .. meer even kijken ..quote:Oh ja, leuk dat je weer meedoet Moussie
Prutjournalistiek dus .. het was geen zelfmoordpoging op het hoogtepunt van de strijd, zoals in het begin van het artikel gesteld wordt, het was automutilatie. Later in het artikel wordt vermeld dat zij haar polsen opengesneden heeft en dat haar vader haar zo vond, daarmee wordt de suggestie gewekt dat die man haar ondanks een zelfmoordpoging laat vertrekken.quote:Op vrijdag 27 mei 2011 23:21 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Borderliners snijden wel vaker in hun polsen. Ze doen dat meestal overdwars. Dat valt onder automutilatie. Bij een serieuze zelfmoordpoging, snijd je natuurlijk niet overdwars. Daarbij komt, dat ze al wel vaker in haar polsen had gesneden (ook op school).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornisquote:De diagnose kan worden gesteld als sprake is van vijf of meer van de volgende situaties:
1. De persoon probeert verwoed werkelijke of ingebeelde verlating te voorkomen. (In dit verband wordt het suďcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
2. De persoon vertoont een patroon van instabiele en intense persoonlijke relaties, waarbij idealisatie en minachting elkaar afwisselen.
3. De persoon heeft een identiteitsprobleem: een aanhoudend sterk instabiel zelfbeeld of een sterk negatieve eigenwaarde.
4. De persoon is impulsief op minimaal twee terreinen die mogelijk zelfbeschadigend zijn (bijvoorbeeld met geld smijten, seks, drugs- of alcoholmisbruik, gevaarlijk rijden, te veel of te weinig eten). (In dit verband wordt het suďcidale of automutilerende gedrag van criterium 5 niet meegerekend.)
5. De persoon vertoont regelmatig suďcidaal of automutilerend gedrag of dreigt hiermee.
6. De persoon is affectief instabiel door wisselende stemmingen (bijvoorbeeld intense episoden van woede, irritatie of stress, die meestal enkele uren duren en zelden langer dan een paar dagen).
7. De persoon heeft chronische gevoelens van leegheid.
8. De persoon heeft intense woedeaanvallen of problemen om de woede te beheersen (bijvoorbeeld regelmatige driftbuien, aanhoudende woede of herhaaldelijke vechtpartijen).
9. De persoon heeft door stress veroorzaakte paranoďde ideeën of ernstige dissociatieve verschijnselen.
Volgens Der Spiegel zou ze borderline hebben, en het zou zo maar kunnen, gezien haar gedrag. Het is alleen opvallend dat Jeugdzorg - die toch op de hoogte moet zijn geweest - dat niet gebruikt heeft.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:54 schreef msnk het volgende:
Schone benen in de OP
En borderline? Chantage? Liegboek? Wat gebeurt hier allemaal.
aldus psychiater Enneacanthus_Obesus met een vmbo-t opleidingquote:Op zaterdag 28 mei 2011 08:39 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
[quote]
Volgens Der Spiegel zou ze borderline hebben, en het zou zo maar kunnen, gezien haar gedrag.
Misschien omdat Laura geen borderline heeft?quote:Het is alleen opvallend dat Jeugdzorg - die toch op de hoogte moet zijn geweest - dat niet gebruikt heeft.
Weer wat nieuwsquote:Ze heeft haar ouders en met name haar moeder nogal onder druk gezet omdat ze hun toestemming nodig had voor deze onderneming
Ik zei dat het het zou kunnen..Daarmee heb ik toch geen diagnose gesteld? Of mag je alleen zeggen dat ze het niet heeft? En waarom speel je ineens op de man? Je weet totaal niet wat voor opleiding ik heb en wat ik doe in het dagelijks leven en het doet er ook niet toe.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 08:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
aldus psychiater Enneacanthus_Obesus met een vmbo-t opleiding![]()
[..]
Misschien omdat Laura geen borderline heeft?![]()
[..]
Weer wat nieuwsVerzin je dit nu ter plekke of denk je daar echt over na? Hoe kom je erbij!
Uitspraak van moeder:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 08:47 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
aldus psychiater Enneacanthus_Obesus met een vmbo-t opleiding![]()
[..]
Misschien omdat Laura geen borderline heeft?![]()
[..]
Weer wat nieuwsVerzin je dit nu ter plekke of denk je daar echt over na? Hoe kom je erbij!
quote:Ze heeft wel gedragskenmerken die bij borderline horen trouwens.
Wat zijn die gedragskenmerken dan? Wanneer en hoe vaak heeft ze die kenmerken laten zien? En in welke mate moet je die gedragskenmerken hebben om te concluderen dat Laura borderline heeft?quote:en het zou zo maar kunnen, gezien haar gedrag
Natuurlijk is het automutilatie als het over krassen in de polsjes gaat. Maar zelfmoordgedachten kunnen daarnaast ook voorkomen, en het is haar familie die daar zelf over vertelt:quote:Op zaterdag 28 mei 2011 01:44 schreef moussie het volgende:
[..]
Prutjournalistiek dus .. het was geen zelfmoordpoging op het hoogtepunt van de strijd, zoals in het begin van het artikel gesteld wordt, het was automutilatie. Later in het artikel wordt vermeld dat zij haar polsen opengesneden heeft en dat haar vader haar zo vond, daarmee wordt de suggestie gewekt dat die man haar ondanks een zelfmoordpoging laat vertrekken.
Trouwens is voor de diagnose borderline toch wel wat meer nodig dan dat ene symptoom van automutilatie dacht ik, even snel zoekend op de wiki zie ik dat het er negen zijn.
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borderline-persoonlijkheidsstoornis
ff kijken
1. Lijkt me niet van toepassing bij Laura
2. Geen idee of zij daar last van heeft, maar dat kan dus ook gewoon pubergedrag zijn
3. Dat sterk instabiele zelfbeeld is tot bepaalde hoogte vrij normaal voor een puber, en van een sterk negatieve eigenwaarde heeft zij over het algemeen beslist geen last
4. Die zou dus kunnen, ze ging drinken en bij een vriendje slapen, maar ja, of zij stomdronken was en/of seks had met dat vriendje, dus of het excessief, zelfvernietigend gedrag was, dat weten we niet
5. Die wel, en dan niet aan hand van dat artikel in Der Spiegel, maar aan hand van haar oma. En gezien het feit dat we Laura, heel ontypisch voor dat snij-gedrag, op vrijwel alle foto's met blote armen zien, ook hartje december toen ze net uit Sint Maarten terug kwam, zal dat wel een heel erg beperkt verschijnsel zijn geweest
7. Daar weet ik niets van want ik kan niet in haar hoofd kijken
6. + 8. + 9. Daar zou de omgeving wel iets van gemerkt hebben lijkt mij, dat is toch wel opvallend probleemgedrag dat tijdens de gesprekken met de psycholoog naar voren zou zijn gekomen. Nou zouden de ouders natuurlijk het een of ander met de mantel der liefde kunnen bedekken, maar de leraren, waar zo'n kind toch het grootste gedeelte van de week mee te maken heeft, doen dat niet.
Dus ik heb wat moeite met die 'diagnose', als die inderdaad in het ziekenhuis gesteld is is dat wel uiterst onprofessioneel
Interview met Oma is hier te beluisteren: http://www.radio1.nl/cont(...)lde-zelfmoord-plegenquote:Oma: Laura Dekker wilde zelfmoord plegen
8 oktober 2010
laura dekker
Vandaag meldt het AD op de voorpagina dat Laura Dekker vorig jaar december zelfmoord wilde plegen. De druk door Jeugdzorg, Kinderbescherming en media werd haar veel te veel. Oma Riek Dekker schreef de biografie van het zeilmeisje, vandaag verschijnt deze. Margreet Reijntjes praat met haar over haar kleindochter.
Dus ik mag niet zeggen van jou dat ze mogelijk borderline heeft? Laat ik dat nou helemaal niet boeiend vinden. Het is ook nog eens iets dat in het nieuws is geweest en op dit subforum worden nieuwsitems immers besproken.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 09:17 schreef RobertoCarlos het volgende:
Het is nogal wat he, als je iemand beticht van dat ie borderline heeft, en zeker als je dat doet van een jong meisje dat zich daartegen niet kan verweren. Want dat doe je natuurlijk wel in feite, als je meerdere keren steeds maar herhaalt dat het zou kunnen, terwijl je de ballen verstand ervan hebt.
Voorbeelden:
[..]
[..]
Wat zijn die gedragskenmerken dan? Wanneer en hoe vaak heeft ze die kenmerken laten zien? En in welke mate moet je die gedragskenmerken hebben om te concluderen dat Laura borderline heeft?
Ik zou ook herhaaldelijk kunnen concluderen dat jij mogelijk schizofrenie hebt op basis van jouw posts, maar dat slaat net zo min ergens op. Want dat weet ik niet, net zo min als jij dit zomaar even kunt zeggen van een onschuldig jong meisje.
Besef wel dat Laura dit stempel levenslang met haar meedraagt en dat komt mede door dit soort beschuldigingen. De vraag is niet wat mijn probleem is, maar waarom jij het nodig hebt om iemand zomaar een label van borderline op te plakken...
Iedereen mag, wat mij betreft (maar wie ben ik?) doen wat ie wilt. En natuurlijk wordt het, als we alle berichten in twijfel gaan trekken, het een vermoeiend gebeuren. Maar toch vind ik het iets anders als het gaat om een zware psychische stoornis, waarbij dan bovendien nog eigen beweringen gedaan worden... Ik vind dat je daar erg voorzichtig mee moet zijn.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:50 schreef Disana het volgende:
We mogen toch wel afgaan op berichtgeving? Natuurlijk kunnen we alles in twijfel trekken, maar dan kunnen we dat ook wel doen bij het schijnbaar goede verloop van haar reis, want wie zegt dat ze die berichtjes zelf schrijft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |