Ik ben het niet die deze vonsten onderbouwd heeft, laat daar vooral géén misverstand over bestaan. Dat het zeker niet om buitenissige theorie gaat, maar over een goed gedocumenteerde opgraving met uiterst professioneel verricht onderzoek is hier wel duidelijk.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik vraag je nergens om alle testen of bevindingen van alle 'wetenschappers' voor te lezen. Ik vraag je alleen om me een reden te geven om deze theorie ook maar een beetje serieus te nemen.
Ik ben geenszins van plan tijd of geld te steken in een of ander buitenissige theorie op basis van een toeval.
Maar het feit dat je de theorie niet verder wilt of kunt onderbouwen zegt al genoeg over de waarachtigheid daarvan.
Dan hebben we dus al 173 mogelijk personen. Want als we de andere namen toevoegen gaan we gokken: ten eerste nemen we aan dat 'Mariamne' dan Maria Magdalena is. Ten tweede nemen we dan aan dat Christus een zoon had die Judah heette. Daarnaast nemen we aan dat het ontbrekende ossuarium 'James' bevatte. Het enige dat we zeker weten dat overeenkomt met Christus' familie, is dat er iemand lag die 'Jezus, zoon van Jozef' heette, en dat er een 'Maria' bij die familie hoorde.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:01 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ach laat mij er dan maar iets over zeggen:
[..]
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/02/070228135009.htm
Enkel de boeken die jij opsomt zijn het aankopen waard, is het dát wat je wil zeggen ? 5 euro is toch een prik voor dit eens ernstig van dichtbij te onderzoeken ? Mij echt niet gelaten hoor. Dit forum is om wat te lullen, dat mag ik hier uit besluiten.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet echt de bedoeling van dit soort topics is om mensen eerst allerlei boeken te laten lezen. Bij bepaalde basisliteratuur kan ik me dat nog voorstellen, maar de boeken die jij noemt zijn nogal specifiek. Verreweg de meeste mensen gaan echt niet eerst zo'n boek ergens vandaan halen en vervolgens op je topic terug komen, al was het alleen al omdat het één specifiek standpunt inneemt.
Dit nemen we niet aan, in verschillende geschriften wordt naar MM verwezen als Mariamne.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan hebben we dus al 173 mogelijk personen. Want als we de andere namen toevoegen gaan we gokken: ten eerste nemen we aan dat 'Mariamne' dan Maria Magdalena is.
Dat is absoluut niet duidelijk. Ik zie op dit moment geen verschil tussen de theorieën in 'Holy Blood, Holy Grail', of de theorie van die classicus die zei dat Jezus en Caesar één en dezelfde persoon zijn.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ben het niet die deze vonsten onderbouwd heeft, laat daar vooral géén misverstand over bestaan. Dat het zeker niet om buitenissige theorie gaat, maar over een goed gedocumenteerde opgraving met uiterst professioneel verricht onderzoek is hier wel duidelijk.
Voor 5 euro kan je het hele onderzoeksverslag lezen.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan hebben we dus al 173 mogelijk personen. Want als we de andere namen toevoegen gaan we gokken: ten eerste nemen we aan dat 'Mariamne' dan Maria Magdalena is. Ten tweede nemen we dan aan dat Christus een zoon had die Judah heette. Daarnaast nemen we aan dat het ontbrekende ossuarium 'James' bevatte. Het enige dat we zeker weten dat overeenkomt met Christus' familie, is dat er iemand lag die 'Jezus, zoon van Jozef' heette, en dat er een 'Maria' bij die familie hoorde.
Is er ook onderzoek gedaan naar de verwantschap tussen de andere personen? Want er wordt geëxpliciteerd dat 'Mariamne' géén familie is. Mag ik daaruit opmaken dat de familiebanden tussen de rest geconfirmeerd zijn zodat ze overeenkomen met de theorie?
Daarnaast is het een grote sprong om het vermiste ossuarium maar meteen de naam 'James' toe te bedelen. Welke grond hebben ze daarvoor?
Nou, dat geloof ik best.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet duidelijk. Ik zie op dit moment geen verschil tussen de theorieën in 'Holy Blood, Holy Grail', of de theorie van die classicus die zei dat Jezus en Caesar één en dezelfde persoon zijn.
Zou het voor de statistiek niet al veel verschil maken als Jezus zowel met een 'Maria Magdalena' als met een 'Mariamne' begraven kan zijn?quote:Op zondag 22 mei 2011 12:16 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dit nemen we niet aan, in verschillende geschriften wordt naar MM verwezen als Mariamne.
Ik kan ook gratis de Time Cube Theory gaan zitten lezen. Doe ik ook niet, omdat ik wel iets beters te doen heb dan pseudowetenschap te gaan zitten valideren.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:17 schreef ATON het volgende:
[..]
Voor 5 euro kan je het hele onderzoeksverslag lezen.
Wat is er precies pseudowetenschappelijk aan? Er heeft een historische jezus figuur rondgelopen. Dat kunnen we met redelijke waarschijnlijkheid zeggen, vind je het dan zo raar dat die dood is gegaan en begraven is ergens?quote:Op zondag 22 mei 2011 12:23 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik kan ook gratis de Time Cube Theory gaan zitten lezen. Doe ik ook niet, omdat ik wel iets beters te doen heb dan pseudowetenschap te gaan zitten valideren.
Nee, ik vind het pseudowetenschappelijk om te verklaren dat dit het graf van Jezus is op basis van de overeenkomst tussen enkele namen. Zeker aangezien je zelf al gezegd hebt dat sommige personages met meerdere namen worden aangeduid.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:26 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Wat is er precies pseudowetenschappelijk aan? Er heeft een historische jezus figuur rondgelopen. Dat kunnen we met redelijke waarschijnlijkheid zeggen, vind je het dan zo raar dat die dood is gegaan en begraven is ergens?
Tja, dan krijg je zo van deze naïeve uitspraken. Er is ook nog nooit een ossuarium opgegraven met de naam " Jezus ", net zo min als de naam " Maria Magdalena ". Al eens gehoord over Yoshua ben Yoesef ? Al eens gehoord van Mariamne e mara ? Hebben ze in Nederland geen bibliotheken ???quote:Zou het voor de statistiek niet al veel verschil maken als Jezus zowel met een 'Maria Magdalena' als met een 'Mariamne' begraven kan zijn?
Ach, klets niet zo uit je nek.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, ik vind het pseudowetenschappelijk om te verklaren dat dit het graf van Jezus is op basis van de overeenkomst tussen enkele namen. Zeker aangezien je zelf al gezegd hebt dat sommige personages met meerdere namen worden aangeduid.
Ik ben geen idioot. Ik ben me er uitstekend van bewust dat dat niet de namen zijn die op het ossuarium staan. Ik gebruik de moderne spelling omdat dat consistenter te spellen is dan Yeshua/Yoshua.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:31 schreef ATON het volgende:
Ser_Ciappelletto :
[..]
Tja, dan krijg je zo van deze naïeve uitspraken. Er is ook nog nooit een ossuarium opgegraven met de naam " Jezus ", net zo min als de naam " Maria Magdalena ". Al eens gehoord over Yoshua ben Yoesef ? Al eens gehoord van Mariamne e mara ? Hebben ze in Nederland geen bibliotheken ???
Er staat Mariamne e Marah.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:41 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik ben geen idioot. Ik ben me er uitstekend van bewust dat dat niet de namen zijn die op het ossuarium staan. Ik gebruik de moderne spelling omdat dat consistenter te spellen is dan Yeshua/Yoshua.
Daarnaast ontken ik toch nergens dat er geen 'Jezus, zoon van Jozef' ligt. Wat ik overigens best zou kunnen doen, omdat Haushofer hierboven al aangeeft dat het twijfelachtig is of dat (eerste) er staat.
En wat ik uit de andere bronnen kan opmaken is dat 'mara' ook 'lerares', 'meesteres', of een aanroeping van god kan zijn. Dus ga ik alleen af op het 'Mariamne'.
Ik vraag me wel es af hoe jij precies zaken leest...quote:Op zondag 22 mei 2011 12:15 schreef ATON het volgende:
[..]
Enkel de boeken die jij opsomt zijn het aankopen waard, is het dát wat je wil zeggen ?
... en soms ook of je nou oprecht uit bent op een interessante discusie. Het is een interessant topic, dus misschien kunnen we dit soort opmerkingen achterwege houden.quote:
Laten we misschien eerst es kijken naar de inscriptie zelf, en of er nou echt naar een "Jezus" wordt gerefereerdquote:Op zondag 22 mei 2011 12:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan hebben we dus al 173 mogelijk personen. Want als we de andere namen toevoegen gaan we gokken: ten eerste nemen we aan dat 'Mariamne' dan Maria Magdalena is. Ten tweede nemen we dan aan dat Christus een zoon had die Judah heette. Daarnaast nemen we aan dat het ontbrekende ossuarium 'James' bevatte. Het enige dat we zeker weten dat overeenkomt met Christus' familie, is dat er iemand lag die 'Jezus, zoon van Jozef' heette, en dat er een 'Maria' bij die familie hoorde.
Is er ook onderzoek gedaan naar de verwantschap tussen de andere personen? Want er wordt geëxpliciteerd dat 'Mariamne' géén familie is. Mag ik daaruit opmaken dat de familiebanden tussen de rest geconfirmeerd zijn zodat ze overeenkomen met de theorie?
Daarnaast is het een grote sprong om het vermiste ossuarium maar meteen de naam 'James' toe te bedelen. Welke grond hebben ze daarvoor?
Zoals de meesten denk ik, van links naar rechts en bovenaan de blz. beginnende.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vraag me wel es af hoe jij precies zaken leest...
Ja hoor, met personen die één van deze werken heeft gelezen. Er is anders geen beginnen aan zie je. Op kritieken van dummy's op internet ga ik niet op in. Ik wil hier de discussie voeren. En mijn opmerkingen zijn steeds terecht, ook op jou. Ga het maar eens opzoeken, ik wacht nog steeds op antwoord. Ondertussen is wél gebleken dat één van je favoriete wetenschappers danig zijn kar heeft gekeerd. Van jou moet ik dus geen advies van waarde verwachten.quote:... en soms ook of je nou oprecht uit bent op een interessante discusie. Het is een interessant topic, dus misschien kunnen we dit soort opmerkingen achterwege houden.
In de bron staat dat 'Mariamne heel goed Maria Magdalena' kan zijn. Als er ergens staat dat ze zeker zo genoemd wordt, mag je me dat aanwijzen, want dan heb ik daaroverheen gelezen.quote:Op zondag 22 mei 2011 12:52 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Er staat Mariamne e Marah.
Miriam de meester. Dat staat er.
En Miriam is op z'n grieks mariamne,
Lees dit eens: http://www.womenpriests.org/nl/magdala/deboer3.asp
Over wie heb je het nu?quote:Op zondag 22 mei 2011 13:28 schreef ATON het volgende:
Ondertussen is wél gebleken dat één van je favoriete wetenschappers danig zijn kar heeft gekeerd.
Welke zijn dat? Omgekeerd overigens ook, hoorquote:Op zondag 22 mei 2011 13:28 schreef ATON het volgende:
En mijn opmerkingen zijn steeds terecht, ook op jou. Ga het maar eens opzoeken, ik wacht nog steeds op antwoord.
Ik weet ondertussen dat je van dit soort raadspelletjes houdt, maar ik waardeer het meer als je gewoon normaal antwoord geeftquote:
Ok, dan zijn ze dus waarschijnlijk authentiek, maar dat zegt 0,0 over de interpretatie uit je OP.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:44 schreef ATON het volgende:
André Lemaire, de epigraaf van de Sorbonne, verdedigt de authenticiteit van de inscriptie nog steeds met verve en heeft de tegenstanders gedetailleerde antwoorden geleverd.
Ada Yardeni, die niet in de commisie van het IAA zat, maar wel een van de meest vooraanstaande deskundigen van Israël op het gebied van het antieke schrift is, is het met hem eens. Ze wijst op de unieke kenmerken van de Aramese frasering in de inscriptie, waarvan een vervalser met geen mogelijkheid op de hoogte zou kunnen zijn. Ze besloot zelfs met: ' Als dit een vervalsing is, neem ik ontslag.' Tot op de dag van vandaag is geen enkele gekwalificeerde epigraaf of paleograaf met een bewijs van vervalsing gekomen.
Eén lid van het IAA - commisie die tegen beter weten in heeft ingestemd met het aanvankelijke oordeel, zegt nu zelfs dat hij toch denkt dat de inscripties authentiek zijn. Andere gekwalificeerde deskundigen hebben hun vraagtekens gezet bij de geochemische tests op de patinalaag die het IAA heeft late doen.
IAA - geologen hebben afstand moeten doen van hun aanvankelijke theorieën met betrekking tot de manier waarop de zogenaamde nep-patinalaag was geproduceerd.
(James D. Tabor, hoogleraar godsdienstwetenschappen Univ. N.Carolina )
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |