abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_97153665
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 13:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik weet ondertussen dat je van dit soort raadspelletjes houdt, maar ik waardeer het meer als je gewoon normaal antwoord geeft :)
Wat dacht je van Ehrman en zijn laatste publicatie ? Toch iets anders dan wat jij hierover te vertellen had. ( geen noemenswaardige verschillen in de N.T. teksten, weet je nog ?)
pi_97153758
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 13:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, dan zijn ze dus waarschijnlijk authentiek, maar dat zegt 0,0 over de interpretatie uit je OP.
Staat niet op mijn naam, voor de goede orde: J.Slavenburg. En nogmaals, ik wil hier een discussie opzetten met personen die één van deze boeken hebben gelezen. Simpel toch ? En jou score 0,0 laat zien dat je de ballen weet over de inhoud van het onderzoek.
pi_97153978
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 11:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zou wel wat meer bewijs willen zien. Ik sluit het niet bij voorbaat uit, maar het lijkt me raar dat zulke arme mensen als een timmerman en een rondreizende rabbi een familiegraf zouden kunnen betalen.
Er zijn mensen die stellen dat de term "timmerman" tegenwoordig niet helemaal accuraat de baan van Jozef beschrijft. Zij stellen dat de term "architect" een stuk beter klopt.
Hebben ze gelijk ? Wie weet.

In ieder geval kreeg Jezus bij zijn geboorte kistjes met goud en dure luchtjes. "Arm" kunnen we hem dus moeilijk noemen; tenzij hij al dat goud aan hoertjes verspilde ;)
  zondag 22 mei 2011 @ 14:51:55 #54
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_97154466
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 14:26 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat dacht je van Ehrman en zijn laatste publicatie ? Toch iets anders dan wat jij hierover te vertellen had. ( geen noemenswaardige verschillen in de N.T. teksten, weet je nog ?)
Het kan prima dat Ehrman van gedachte is veranderd; ik haalde slechts quotes uit 1 van zijn eerdere boeken. En wat dan nog? Ik heb het boek (nog) niet gelezen, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.
pi_97154535
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 14:29 schreef ATON het volgende:
En jou score 0,0 laat zien dat je de ballen weet over de inhoud van het onderzoek.
? Je poste iets over de authenticiteit van de inscripties. Ik neem aan dat daarmee het idee wordt bedoeld of de inscripties vervalst zijn (dus uit latere tijd stammen), of niet. Je post bijvoorbeeld

quote:
Ze wijst op de unieke kenmerken van de Aramese frasering in de inscriptie, waarvan een vervalser met geen mogelijkheid op de hoogte zou kunnen zijn. Ze besloot zelfs met: ' Als dit een vervalsing is, neem ik ontslag.' Tot op de dag van vandaag is geen enkele gekwalificeerde epigraaf of paleograaf met een bewijs van vervalsing gekomen.
Dat slaat toch op het vraagstuk of de inscriptie daadwerkelijk uit de eerste eeuw na Christus stamt? Of lees ik dat verkeerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door Haushofer op 22-05-2011 15:02:40 ]
pi_97155331
Bezem door het topic gehaald. Graag weer ontopic allemaal.
  zondag 22 mei 2011 @ 17:08:53 #58
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97160387
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 13:26 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind hier nog een interessante evaluatie van de Discovery show, waarin ook dieper wordt ingegaan op de statistische argumenten die gebruikt worden.
Dit was een interessante link!
De meeste argumenten tegen vond ik zwak, we hebben er een paar hier behandeld maar de meeste zijn te weerleggen.

De statistieken op namen, dat is wel het overdenken waard. Bij ons lijken namen idd toeval, maar als je bijvoorbeeld bij de islam gaat kijken dan wordt het al weer heel anders.

Mijn vriend in Egypte heet Hassan en hij heeft een zoon Yousef en een zoon Ali en hij is taxi chauffeur. De vaste taxi chauffeur van onze vestiging in Istanbul heet Hassan en hij heeft een zoon Yousef en een zoon Ali. Dat lijkt heel toevallig, maar dat is het in de islamitische wereld natuurlijk helemaal niet.
Er valt over de twijfel aan waarschijnlijkheid op basis van de namen wel iets te zeggen.

Ikzelf acht het goed mogelijk dat dit de een na laatste rustplaats van Jezus was. Totdat er een beter alternatief wordt gevonden, of ik een namen lijst van andere tombes lees waaruit een lage waarschijnlijkheid blijkt. En dat vind ik niet aangetoond. Voor mij is het graf van jezus ook niet zo'n heet hangijzer. Als het met 100% zekerheid gevonden is, dan heeft dat om mij geen enkele invloed. Christenen daar in tegen, die zouden zich eens achter hun oren moeten gaan krabben dan.

ATON, jij wilde later nog terug komen op iets dat te maken had met de vernietiging van Jeruzalem en de joodse opstand.
pi_97163288
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 14:52 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het kan prima dat Ehrman van gedachte is veranderd; ik haalde slechts quotes uit 1 van zijn eerdere boeken. En wat dan nog? Ik heb het boek (nog) niet gelezen, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.
Zeer wijs. Maar de boeken omtrent het graf van Jezus heb je ook nog niet gelezen, en kom je ook al af met kritiek uit tweede hand. Ga je zo nog regelmatig in confict met mij komen, denk je niet ?
pi_97163336
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 14:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

? Je poste iets over de authenticiteit van de inscripties. Ik neem aan dat daarmee het idee wordt bedoeld of de inscripties vervalst zijn (dus uit latere tijd stammen), of niet. Je post bijvoorbeeld

[..]

Dat slaat toch op het vraagstuk of de inscriptie daadwerkelijk uit de eerste eeuw na Christus stamt? Of lees ik dat verkeerd?
Ik denk het.
pi_97163362
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 15:20 schreef Friek_ het volgende:
Bezem door het topic gehaald. Graag weer ontopic allemaal.
Thanks Friek.
pi_97163423
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeer wijs. Maar de boeken omtrent het graf van Jezus heb je ook nog niet gelezen, en kom je ook al af met kritiek uit tweede hand.
Uhm, ja, ik hoef niet eerst een heel boek, wat jij hier aankaart, te lezen om bepaalde uitspraken in zo'n boek ter discussie te stellen. Is dat gek? Moet ik eerst jouw boekenlijstje doorspitten voordat ik heir mag ingaan op de vraag "in hoeverre is het waarschijnlijk dat dit graf het graf van de historische Jezus behelst"?
pi_97163446
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik denk het.
Wat denk je? Dat de authenticiteit op de datering slaat, of dat ik het verkeerd lees?
pi_97164965
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 17:08 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Dit was een interessante link!
De meeste argumenten tegen vond ik zwak, we hebben er een paar hier behandeld maar de meeste zijn te weerleggen.

De statistieken op namen, dat is wel het overdenken waard. Bij ons lijken namen idd toeval, maar als je bijvoorbeeld bij de islam gaat kijken dan wordt het al weer heel anders.

Mijn vriend in Egypte heet Hassan en hij heeft een zoon Yousef en een zoon Ali en hij is taxi chauffeur. De vaste taxi chauffeur van onze vestiging in Istanbul heet Hassan en hij heeft een zoon Yousef en een zoon Ali. Dat lijkt heel toevallig, maar dat is het in de islamitische wereld natuurlijk helemaal niet.
Er valt over de twijfel aan waarschijnlijkheid op basis van de namen wel iets te zeggen.

Ikzelf acht het goed mogelijk dat dit de een na laatste rustplaats van Jezus was. Totdat er een beter alternatief wordt gevonden, of ik een namen lijst van andere tombes lees waaruit een lage waarschijnlijkheid blijkt. En dat vind ik niet aangetoond. Voor mij is het graf van jezus ook niet zo'n heet hangijzer. Als het met 100% zekerheid gevonden is, dan heeft dat om mij geen enkele invloed. Christenen daar in tegen, die zouden zich eens achter hun oren moeten gaan krabben dan.

ATON, jij wilde later nog terug komen op iets dat te maken had met de vernietiging van Jeruzalem en de joodse opstand.
Even enkele cijfers betreft de namen uit de tombe. Deze wijze van begraven was ongeveer 100 jaar in gebruik tot de val van Jeruzalem in 70 n.C. Deze cijfers zijn opgesteld door de wetenschappers L.Y.Rahmani, Tal Ilan en Rachaael Hachlili. Van de 233 door de IAA gecatalogeerde ossuaria kwamen voor de naam Jozef 14% , voor de naam Jezus 9% voor.
Op de mannelijke bevolking ( ruwe schatting 80.000 ) zouden er 7200 Jezus en 11200 Jozef geweest zijn. 1008 mannen kunnen Jezus, zoon van Jozef genoemd hebben. 1 op 79 mannen heette Jezus zoon van Jozef.
25% hadden de naam Maria of een variant ervan. ( 8 Maria's op 193 osuaria ) Het enige ossuarium op deze 193 met de naam 'Mariamne ook bekend als Mara' ( Aramees voor Heer of Meester, kon gelezen worden als ' van de Meester) 1 op 193 ossuaria.
Kansberekening: 1 op 79 met 1 op 24 met 1 op 193 = 1 op 365.928 komt deze cluster voor.
Anders gezegd: aangezien op een bevolking van 80.000 mannen in Jeruzalem hebben geleefd gedurende de ossuaria-periode, zou je ongeveer 4 keer grotere bevolking hebben nodig gehad voor éénzelfde combinatie. Als we Jozef erbij tellen ( 1 op 7 maw 14%) krijgen we 365.925 x 7 = 2,5 miljoen. De rest, zoals Matteüs en Judas, laten we nog even buiten beschouwing. Kunnen we het nog hebben over de DNA ( mitochondrische ) match van Judas met Jezus en Mariamne. Gaat de kans nogmaals verkleinen dat er een tweede combinatie zou bestaan hebben. En er is nog veel meer bewijs, maar te uitvoerig om hier alles over te schrijven.
pi_97165026
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat denk je? Dat de authenticiteit op de datering slaat, of dat ik het verkeerd lees?
Dat je het verkeerd leest.
pi_97165185
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat je het verkeerd leest.
Aha.
pi_97165323
Leuk/interessant onderwerp, onzinnige discussie....
Whaaaat???? No money?
  zondag 22 mei 2011 @ 19:44:27 #68
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97167683
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Even enkele cijfers betreft de namen uit de tombe. Deze wijze van begraven was ongeveer 100 jaar in gebruik tot de val van Jeruzalem in 70 n.C. Deze cijfers zijn opgesteld door de wetenschappers L.Y.Rahmani, Tal Ilan en Rachaael Hachlili. Van de 233 door de IAA gecatalogeerde ossuaria kwamen voor de naam Jozef 14% , voor de naam Jezus 9% voor.
Op de mannelijke bevolking ( ruwe schatting 80.000 ) zouden er 7200 Jezus en 11200 Jozef geweest zijn. 1008 mannen kunnen Jezus, zoon van Jozef genoemd hebben. 1 op 79 mannen heette Jezus zoon van Jozef.
25% hadden de naam Maria of een variant ervan. ( 8 Maria's op 193 osuaria ) Het enige ossuarium op deze 193 met de naam 'Mariamne ook bekend als Mara' ( Aramees voor Heer of Meester, kon gelezen worden als ' van de Meester) 1 op 193 ossuaria.
Kansberekening: 1 op 79 met 1 op 24 met 1 op 193 = 1 op 365.928 komt deze cluster voor.
Anders gezegd: aangezien op een bevolking van 80.000 mannen in Jeruzalem hebben geleefd gedurende de ossuaria-periode, zou je ongeveer 4 keer grotere bevolking hebben nodig gehad voor éénzelfde combinatie. Als we Jozef erbij tellen ( 1 op 7 maw 14%) krijgen we 365.925 x 7 = 2,5 miljoen. De rest, zoals Matteüs en Judas, laten we nog even buiten beschouwing. Kunnen we het nog hebben over de DNA ( mitochondrische ) match van Judas met Jezus en Mariamne. Gaat de kans nogmaals verkleinen dat er een tweede combinatie zou bestaan hebben. En er is nog veel meer bewijs, maar te uitvoerig om hier alles over te schrijven.
Alleen jammer dat er geen 'Mariamne' staat. En je hebt me tot nog toe geen reden gegeven om aan te nemen dat Mariamne gelijk zou staan aan Maria Magdalena.

Daarnaast, kun je me tonen hoe je weet dat 'Mara' 'heer' of 'meester' betekent, en belangrijker, waarom je voorbijgaat aan het feit dat er andere tombes zijn waar 'Mara' een afkorting van 'Martha' is en voor die interpretatie kiest? Overigens heb ik wat research gedaan, maar geen bron kunnen vinden die zegt dat 'mara' Aramees is voor 'meester'. Alleen dat ene Naomi, ook uit de bijbel, de naam Mara aannam, wat 'bitterheid' zou betekenen.

Om nog maar te zwijgen van het feit dat je blind aanneemt dat het onduidelijke gedeelte van de inscriptie 'Jezus' zegt, Wat is je reden daarvoor, buiten dat het goed in de theorie past? Is het niet onwetenschappelijk om dat aan te nemen?
pi_97168471
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

Overigens heb ik wat research gedaan, maar geen bron kunnen vinden die zegt dat 'mara' Aramees is voor 'meester'.
Je hebt het Hebreeuwse woord "mar", wat "bitter" betekent; of het een Aramees equivalent heeft zou ik moeten nazoeken. Maar "maran" is een Aramees woord wat "onze meester" betekent, een woord wat vaak in de Talmoed voorkomt. Het Aramese woord "maree" (mem-resh-alef, zonder bezittelijke vervoeging), "heer", komt 4 keer voor in het OT.

Denk ook aan de frase "maran atha", gebruikt in 1 Cor.16:22.
  zondag 22 mei 2011 @ 20:06:46 #70
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97168833
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 19:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je hebt het Hebreeuwse woord "mar", wat "bitter" betekent; of het een Aramees equivalent heeft zou ik moeten nazoeken. Maar "maran" is een Aramees woord wat "onze meester" betekent, een woord wat vaak in de Talmoed voorkomt. Het Aramese woord "maree" (mem-resh-alef, zonder bezittelijke vervoeging), "heer", komt 4 keer voor in het OT.

Denk ook aan de frase "maran atha", gebruikt in 1 Cor.16:22.
Oké, dat is duidelijk.

Dan blijft nog staan waarom ze eerst een vergriekste vorm zouden gebruikt hebben, om vervolgens in getranscribeerd Aramees door te gaan, en waarom dat logischer zou zijn dan het alternatief dat geboden wordt, namelijk dat het voor Martha staat.
pi_97168872
quote:
Alleen jammer dat er geen 'Mariamne' staat. En je hebt me tot nog toe geen reden gegeven om aan te nemen dat Mariamne gelijk zou staan aan Maria Magdalena.
Dat ga ik ook niet doen omdat ik daar gewoon geen zin in heb. Geef me eens de orriginele naam van Maria Magdalena. Je bent toch wel slim genoeg om te weten dat dit maar een westere vertaling is, of niet ?
  zondag 22 mei 2011 @ 21:04:27 #72
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97172388
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat ga ik ook niet doen omdat ik daar gewoon geen zin in heb. Geef me eens de orriginele naam van Maria Magdalena. Je bent toch wel slim genoeg om te weten dat dit maar een westere vertaling is, of niet ?
En je bent toch slim genoeg om in te zien dat als twee namen op elkaar lijken dat ze niet direct hetzelfde zijn? Oftewel, als ze in het ene verhaaltje Miriam wordt genoemd, dat dat niet betekent dat ze ook Mariamne genoemd zou worden.

Maar dit is een loze discussie, want er staat geen Mariamne. Dat is net zo nutteloos als er vanuit gaan dat er Jezus staat.

Overigens is dat wel een geweldige manier van discussieren die jij toepast. Eerst van alles gaan beweren, maar als je ter verantwoording wordt geroepen zeggen dat je geen zin hebt of dat de ander dat maar zelf moet doen.
pi_97173854
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 20:07 schreef ATON het volgende:

[..]

Kom op ATON, dit kun je toch niet menen :D
pi_97180226
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

En je bent toch slim genoeg om in te zien dat als twee namen op elkaar lijken dat ze niet direct hetzelfde zijn? Oftewel, als ze in het ene verhaaltje Miriam wordt genoemd, dat dat niet betekent dat ze ook Mariamne genoemd zou worden.

Maar dit is een loze discussie, want er staat geen Mariamne. Dat is net zo nutteloos als er vanuit gaan dat er Jezus staat.

Overigens is dat wel een geweldige manier van discussieren die jij toepast. Eerst van alles gaan beweren, maar als je ter verantwoording wordt geroepen zeggen dat je geen zin hebt of dat de ander dat maar zelf moet doen.
Voel je je niet lekker of zo ?? Ik heb niks beweerd, waar haal je dat uit ?? Ik heb toch duidelijk mijn voorwaarde in de OP gezet, of ben je leesblind ? Ga ergens anders spelen, wil je ?
pi_97180249
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 21:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kom op ATON, dit kun je toch niet menen :D
Waarom niet ? moeite mee ??
pi_97180335
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Waarom niet ? moeite mee ??
Nee, eigenlijk al een tijdje niet meer :')

Maar goed, veel plezier met je topic, er is weinig aan zo.
  zondag 22 mei 2011 @ 22:52:29 #77
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_97180450
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Voel je je niet lekker of zo ?? Ik heb niks beweerd, waar haal je dat uit ?? Ik heb toch duidelijk mijn voorwaarde in de OP gezet, of ben je leesblind ? Ga ergens anders spelen, wil je ?
Ik sluit me aan bij Haushofer. Veel plezier met je topic, hopelijk kun je na je maandstonden weer normaal reageren.
pi_97188514
Daniel 1976, dit zat denkelijk nog niet in je reeks linken.
Dit is deel 1 van de 10-delige docu waar het om is begonnen.
De boeken in de OP zijn hierover later verschenen.
pi_97191924
quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 22:50 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk al een tijdje niet meer :')

Maar goed, veel plezier met je topic, er is weinig aan zo.
Haushofer, als jij een bron aanstipt, bijvoorbeeld een citaat uit een boek, dan ga ik me de moeite getroosten dit boek in huis te halen en dit zélf natrekken en mijn EIGEN idee daarover ventileren. Wat jij hier doet is enkel de kritieken van derden aanhalen, zonder zélf het bronmateriaal in te kijken.
Ik dacht niet in mijn OP reeds een standpunt te hebben ingenomen, maar enkel de mening gevraagd van de lezer. Wat ik hier enkel heb gezien is schieten op de postbode, en dat is geen voorbeeld van een goede discussie. Deze attitude kan ik best missen op een discussieforum.
  maandag 23 mei 2011 @ 11:35:38 #80
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97192547
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 11:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Haushofer, als jij een bron aanstipt, bijvoorbeeld een citaat uit een boek, dan ga ik me de moeite getroosten dit boek in huis te halen en dit zélf natrekken en mijn EIGEN idee daarover ventileren. Wat jij hier doet is enkel de kritieken van derden aanhalen, zonder zélf het bronmateriaal in te kijken.
Ik dacht niet in mijn OP reeds een standpunt te hebben ingenomen, maar enkel de mening gevraagd van de lezer. Wat ik hier enkel heb gezien is schieten op de postbode, en dat is geen voorbeeld van een goede discussie. Deze attitude kan ik best missen op een discussieforum.
Ik heb de documentaire nog even opstaan tijdens mijn werk ;)

Ik vind het wel jammer dat je niet reageert op Ser_Ciappelletto of op de PDF waar haushofer mee komt. Er zijn gewoon een aantal punten van kritiek op deze theorie en er is niets mis mee om daar eens goed over te discussiëren.
pi_97192777
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 11:35 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik heb de documentaire nog even opstaan tijdens mijn werk ;)

Ik vind het wel jammer dat je niet reageert op Ser_Ciappelletto of op de PDF waar haushofer mee komt. Er zijn gewoon een aantal punten van kritiek op deze theorie en er is niets mis mee om daar eens goed over te discussiëren.
Zoals ?
  maandag 23 mei 2011 @ 11:46:31 #82
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97192926
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 11:41 schreef ATON het volgende:

[..]

Zoals ?
De discussie over de validiteit van Mariamne en of de kansberekening van welke namen er precies voor komen. In het PDFje stonden er nog een paar. Hoewel ik de meeste zwak vond.
(Zoals jij ik vind Discovery ook kut en een een docu van de maker van titanic is sowieso kut, die sfeermuziek en spanning maken het nog kutter. Ik zit niet naar de bold en de beautiful te kijken maar naar een serieuze docu, maar dat is mijn algemene kritiek op Discovery. Als ik daar doorheen prik dan kunnen we het over de inhoud gaan hebben).

Ook wacht ik nog steeds op het moment waarop jij terug komt op de joodse opstand.
En de verbanden daarmee.

Ik ga zo even wat dingetjes uit de PDF oplepelen, maar nu eerst even hondjes uitlaten want die zijn onrustig.
pi_97194267
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 11:46 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

De discussie over de validiteit van Mariamne en of de kansberekening van welke namen er precies voor komen. In het PDFje stonden er nog een paar. Hoewel ik de meeste zwak vond.
(Zoals jij ik vind Discovery ook kut en een een docu van de maker van titanic is sowieso kut, die sfeermuziek en spanning maken het nog kutter. Ik zit niet naar de bold en de beautiful te kijken maar naar een serieuze docu, maar dat is mijn algemene kritiek op Discovery. Als ik daar doorheen prik dan kunnen we het over de inhoud gaan hebben).
Daar kan ik u zeker in bijtreden. Men moet door de show heen kunnen kijken. Wat ik echter steeds met de meeste argwaan bekijk zijn de Nat.Geo. producties wat betreft religie. Europa is voor hen ook niet de eerste doelgroep.
Wat de namen op de ossuaria betreft, had Ada volgende mening:
quote:
André Lemaire, de epigraaf van de Sorbonne, verdedigt de authenticiteit van de inscriptie nog steeds met verve en heeft de tegenstanders gedetailleerde antwoorden geleverd.
Ada Yardeni, die niet in de commisie van het IAA zat, maar wel een van de meest vooraanstaande deskundigen van Israël op het gebied van het antieke schrift is, is het met hem eens. Ze wijst op de unieke kenmerken van de Aramese frasering in de inscriptie, waarvan een vervalser met geen mogelijkheid op de hoogte zou kunnen zijn. Ze besloot zelfs met: ' Als dit een vervalsing is, neem ik ontslag.' Tot op de dag van vandaag is geen enkele gekwalificeerde epigraaf of paleograaf met een bewijs van vervalsing gekomen.
citaat uit De Jezus Dynastie van J.D.Tabor. Hij was ook op het eerste uur aanwezig bij de inventarisatie en leeghalen van de talpiot-tombe in 1980. Kompleet verslag in dat boek. Ook het Jakobus-ossuarium zat er mee in, maar is ( wonderlijk ?) niet aangekomen in het magazijn van IAA, wat nadien is teruggevonden en voor echt bevonden, na een harde juridische strijd. Amos Kloner heeft hierin een zeer negatieve rol gespeeld en is zowat te vergelijken met Hawass voor Gizeh en zijn vriend Lehner.

quote:
Ook wacht ik nog steeds op het moment waarop jij terug komt op de joodse opstand.
En de verbanden daarmee.
Ga ik nu werk van maken.
pi_97196349
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 11:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Haushofer, als jij een bron aanstipt, bijvoorbeeld een citaat uit een boek, dan ga ik me de moeite getroosten dit boek in huis te halen en dit zélf natrekken en mijn EIGEN idee daarover ventileren.
Dat moet je zelf weten, natuurlijk. Maar je kunt dan niet automatisch verwachten dat iedereen die moeite gaat doen. Het lijkt me ook ondoenlijk om alle literatuur pagina voor pagina te lezen. Dat is ook iets wat je niet in de wetenschap doet. Simpelweg omdat er teveel literatuur daarvoor is.

quote:
Wat jij hier doet is enkel de kritieken van derden aanhalen, zonder zélf het bronmateriaal in te kijken.
Ik stel nieuwsgierige vragen, ja. Ik ga niet al je bronnen volledig lezen. En ik denk vrijwel niemand hier, maar dat moet men zelf maar aangeven.

quote:
Schieten op de postbode? De kritiek is toch niet persoonlijk? Er worden slechts vragen gesteld bij de claims in je posts. Of jij die nou ook aanhangt of niet is een tweede, maar als je zelf niet expliciet aangeeft dat je het niet met de claims eens bent dan zullen mensen wel gauw denken dat je er in elk geval iets in ziet.

Als ik bij mijn collega's kom om een theorie uiteen te zetten zonder er bij te zeggen dat ik het niet met die theorie eens, dan zullen zij er gauw van uit gaan dat ik wel wat in die theorie zie. Dat lijkt me niet meer dan logisch :)
pi_97197785
quote:
Schieten op de postbode? De kritiek is toch niet persoonlijk?
Is de postbode verantwoordelijk voor de inhoud van de enveloppe ?? En dat de kritiek niet persoonlijk is ? Dan toch op mijn nick-name.
quote:
Er worden slechts vragen gesteld bij de claims in je posts.
Claims ? welke claims ? zie jij hier in mij OP een claim van mij ? Hallooo..oooo !!
Was de vraag niet wie één dezer boeken al had gelezen en hun idee hierover. En wie heeft een van deze boeken reeds gelezen ? De geitemelker en verder niemand. Hebben wél de pedante houding om hierover reeds een mening te hebben, correctie, de mening van derden.
quote:
Of jij die nou ook aanhangt of niet is een tweede, maar als je zelf niet expliciet aangeeft dat je het niet met de claims eens bent dan zullen mensen wel gauw denken dat je er in elk geval iets in ziet.
Lees mijn OP, beste mensen, maar zelf geloof ik daar niet in hoor, 't is maar om weer eens een drol van een topic te plaatsen. Zal me worst wezen wat men denkt over mijn standpunt, ik wil hun standpunt weten en niet wat geknip en geplak van sceptici. Dacht je nou werkelijk dat iedere wetenschapper hierbij zou aansluiten ? Al eens gehoord van ' belangenconflict ' ?
pi_97198415
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 13:48 schreef ATON het volgende:

[..]

Is de postbode verantwoordelijk voor de inhoud van de enveloppe ?? En dat de kritiek niet persoonlijk is ? Dan toch op mijn nick-name.
? Nee hoor :)

quote:
Claims ? welke claims ? zie jij hier in mij OP een claim van mij ? Hallooo..oooo !!
Ik lees uit je OP dat Slavenburg in elk geval oppert dat het genoemde graf een indicatie kan zijn dat het van Jezus is, en dat hij getrouwd is geweest:
quote:
Inmiddels heeft DNA-onderzoek plaatsgevonden, hebben wiskundigen een kansberekening gemaakt en wordt uit steeds meer details duidelijk dat naar alle waarschijnlijkheid na tweeduizend jaar het graf van Jezus en zijn naaste familie teruggevonden is.
Dat is een claim. Of jij het er mee eens bent, is een tweede.

In een andere post,

quote:
0s.gif Op zondag 22 mei 2011 18:49 schreef ATON het volgende:
...
geef je een statistische analyse gebaseerd op bronnen.

quote:
Was de vraag niet wie één dezer boeken al had gelezen en hun idee hierover. En wie heeft een van deze boeken reeds gelezen ? De geitemelker en verder niemand. Hebben wél de pedante houding om hierover reeds een mening te hebben, correctie, de mening van derden.
Oh, als je alleen wilt dat mensen reageren als ze jouw boek uit de OP van voor naar achter hebben gelezen, dan moet je dat vooral zelf weten. Kan je wel garanderen dat dat niet bepaald de bedoeling van dit subforum is, en dat het weinig users hier overlaat :)
pi_97204011
Haushofer:
quote:
Oh, als je alleen wilt dat mensen reageren als ze jouw boek uit de OP van voor naar achter hebben gelezen, dan moet je dat vooral zelf weten. Kan je wel garanderen dat dat niet bepaald de bedoeling van dit subforum is, en dat het weinig users hier overlaat
En dan, er zijn toch nog topic genoeg om gewoon wat te lullen?
pi_97204202
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 16:13 schreef ATON het volgende:
Haushofer:

[..]

En dan, er zijn toch nog topic genoeg om gewoon wat te lullen?
Ah, dus als iemand jouw bronnen niet helemaal heeft gelezen in een topic als dit, dan vervalt de discussie in "gewoon lullen"? Ook al is de kritiek terecht?

Dan heb je wat mij betreft een hele rare kijk op discusseren. Ik vind dit ook buitengewoon zwart-wit van je.
pi_97205796
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 16:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ah, dus als iemand jouw bronnen niet helemaal heeft gelezen in een topic als dit, dan vervalt de discussie in "gewoon lullen"? Ook al is de kritiek terecht?
Nou, wat heb jij een rare hersenkronkel! Was het niet omdat je bezorgd was voor het gebrek aan users doordat de kans klein is dat men ook die literatuur gelezen heeft ? Man, wat kun jij melken zeg!!
pi_97206835
Ik moet zeggen dat ik je erg moeilijk vind te volgen ATON, dus we laten het hier maar bij.
pi_97207320
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 17:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet zeggen dat ik je erg moeilijk vind te volgen ATON, dus we laten het hier maar bij.
Goed idee.
  maandag 23 mei 2011 @ 17:20:55 #92
344471 Partizan8919
Why So Serious?
pi_97207761
Zijn er ook botten gevonden?
Zo ja dan kan het waarschijnlijk Jezus niet zijn tsja!
Thee!
pi_97211608
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 17:20 schreef Partizan8919 het volgende:
Zijn er ook botten gevonden?
Zo ja dan kan het waarschijnlijk Jezus niet zijn tsja!
Ha ja, de échte is verrezen he ? Kun je me ook vertellen hoe men de écht Sint van de hulpsinten kan onderscheiden ?
  maandag 23 mei 2011 @ 19:33:08 #94
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_97213941
quote:
0s.gif Op maandag 23 mei 2011 18:44 schreef ATON het volgende:

[..]

Ha ja, de échte is verrezen he ? Kun je me ook vertellen hoe men de écht Sint van de hulpsinten kan onderscheiden ?
Heel hard aan zijn baard trekken 8-)
  dinsdag 24 mei 2011 @ 15:09:53 #95
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97248252
Hoeveel graftombes uit die tijd zijn er eigenlijk bekend in Israel? Want als dat er slecht een handjevol zijn is het wel heel erg toevallig dat uitgerekend het graf van JC hier tussen opduikt. Er zijn sinds het jaar 33 miljoenen mensen gestorven in die buurt...
pi_97249180
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 15:09 schreef hoatzin het volgende:
Hoeveel graftombes uit die tijd zijn er eigenlijk bekend in Israel? Want als dat er slecht een handjevol zijn is het wel heel erg toevallig dat uitgerekend het graf van JC hier tussen opduikt. Er zijn sinds het jaar 33 miljoenen mensen gestorven in die buurt...
Tussen +/- 30 v.C. tot 70 n.C heeft men een zeer herkenbare wijze van begraven toegepast, wat ervoor en erna niet gebeurde of nog gebeurd is. Zo heeft men een 250 ossuaria opgegraven uit grafkelders en ze daardoor in die periode kunnen plaatsen ( afgezien van de koolstof- ea testen ). Na de val van Jeruzalem tot het eind van de eerste eeuw zouden er 1 milj. joden zijn omgebracht of gesneuveld in rellen en opstanden, maar deze zijn gewoon ten grave gedragen zoals men nu nog doet in de moslimlanden. Enkel de rijken hadden nog een grafkelder of gebouwtje. In de Jezus-tijd legde men het lichaam op een stenen sokkel om te vergaan. Na een jaar verzamelde men de resterende botten in een knekelkistje ( ossuarium ) van kalksteen of keramiek en werd in nissen in de muren van de kelder bijgezet. Later heeft men soortgelijke graven herbruikt door enkele nissen door te kappen, zodat het hele lichaam er in kon passen. Op Malta heb ik soorgelijke tombes bezocht, oa de bekende Paulus-kerk/tombe. Zo wordt de kansberekening wel een heel stuk eenvoudiger. Men kent de periode én de begrafeniswijze én het geschatte aantal inwoners van Jeruzalem.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 15:33:23 #97
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_97249280
Ik vraag me altijd af wat zo'n DNA-onderzoek moet uitwijzen.. oké wellicht zijn het de botten van iemand die rond de tijd van Jezus is gestorven maar wat dan nog? Hoe kunnen ze dit onderbouwen als ze helemaal geen vergelijkingsmateriaal hebben?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 16:11:16 #98
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97250889
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 15:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Tussen +/- 30 v.C. tot 70 n.C heeft men een zeer herkenbare wijze van begraven toegepast, wat ervoor en erna niet gebeurde of nog gebeurd is. Zo heeft men een 250 ossuaria opgegraven uit grafkelders en ze daardoor in die periode kunnen plaatsen ( afgezien van de koolstof- ea testen ). Na de val van Jeruzalem tot het eind van de eerste eeuw zouden er 1 milj. joden zijn omgebracht of gesneuveld in rellen en opstanden, maar deze zijn gewoon ten grave gedragen zoals men nu nog doet in de moslimlanden. Enkel de rijken hadden nog een grafkelder of gebouwtje. In de Jezus-tijd legde men het lichaam op een stenen sokkel om te vergaan. Na een jaar verzamelde men de resterende botten in een knekelkistje ( ossuarium ) van kalksteen of keramiek en werd in nissen in de muren van de kelder bijgezet. Later heeft men soortgelijke graven herbruikt door enkele nissen door te kappen, zodat het hele lichaam er in kon passen. Op Malta heb ik soorgelijke tombes bezocht, oa de bekende Paulus-kerk/tombe. Zo wordt de kansberekening wel een heel stuk eenvoudiger. Men kent de periode én de begrafeniswijze én het geschatte aantal inwoners van Jeruzalem.
ok maar dan nóg hebben we het over een periode van zo'n 100 jaar. Een hoop doden... (eentje minder, Lazarus ;) , de grootste come-back ooit)
pi_97251449
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]

ok maar dan nóg hebben we het over een periode van zo'n 100 jaar. Een hoop doden... (eentje minder, Lazarus ;) , de grootste come-back ooit)
Waarvan er ongeveer 250 ossuaria bekend zijn die men in de tijd van Jezus kan plaatsen. Er is toch sprake van dat ie in een grafkelder begraven is ? Wel logisch voor zijn status. Neem nu dat ze er nog een 100 gaan bijvinden, dan nog is de kans nihil dat men éénzelfde cluster gaan vinden. Men heeft zo lang mogelijk ook het ossuarium van Jakobus buiten beschouwing trachten te houden, maar de schimmelsporen waren wél dezelfde als die uit de Talpiot-tombe, en dat kan men vergelijken met een vingerafdruk. Geen enkel andere schimmel komt hiermee overeen. Als men dit ossuarium erbij zou nemen is dit overweldigend, wat de persoon die dit ontvreemd heeft bij transport van tombe naar het magazijn van het IAA zeker moet geweten hebben. Deze kwestie is één grote doofpotaffaire, en zéér begrijpelijk.
  dinsdag 24 mei 2011 @ 16:32:02 #100
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_97251798
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2011 16:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Waarvan er ongeveer 250 ossuaria bekend zijn die men in de tijd van Jezus kan plaatsen. Er is toch sprake van dat ie in een grafkelder begraven is ? Wel logisch voor zijn status. Neem nu dat ze er nog een 100 gaan bijvinden, dan nog is de kans nihil dat men éénzelfde cluster gaan vinden. Men heeft zo lang mogelijk ook het ossuarium van Jakobus buiten beschouwing trachten te houden, maar de schimmelsporen waren wél dezelfde als die uit de Talpiot-tombe, en dat kan men vergelijken met een vingerafdruk. Geen enkel andere schimmel komt hiermee overeen. Als men dit ossuarium erbij zou nemen is dit overweldigend, wat de persoon die dit ontvreemd heeft bij transport van tombe naar het magazijn van het IAA zeker moet geweten hebben. Deze kwestie is één grote doofpotaffaire, en zéér begrijpelijk.
De vraag is hoeveel mensen er in een kelder begraven werden. Er zijn er 250 bekend? Hoeveel zijn er onbekend? Daar is natuurlijk geen antwoord op. Komt ook niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')