Wat dacht je van Ehrman en zijn laatste publicatie ? Toch iets anders dan wat jij hierover te vertellen had. ( geen noemenswaardige verschillen in de N.T. teksten, weet je nog ?)quote:Op zondag 22 mei 2011 13:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet ondertussen dat je van dit soort raadspelletjes houdt, maar ik waardeer het meer als je gewoon normaal antwoord geeft
Staat niet op mijn naam, voor de goede orde: J.Slavenburg. En nogmaals, ik wil hier een discussie opzetten met personen die één van deze boeken hebben gelezen. Simpel toch ? En jou score 0,0 laat zien dat je de ballen weet over de inhoud van het onderzoek.quote:Op zondag 22 mei 2011 13:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, dan zijn ze dus waarschijnlijk authentiek, maar dat zegt 0,0 over de interpretatie uit je OP.
Er zijn mensen die stellen dat de term "timmerman" tegenwoordig niet helemaal accuraat de baan van Jozef beschrijft. Zij stellen dat de term "architect" een stuk beter klopt.quote:Op zondag 22 mei 2011 11:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zou wel wat meer bewijs willen zien. Ik sluit het niet bij voorbaat uit, maar het lijkt me raar dat zulke arme mensen als een timmerman en een rondreizende rabbi een familiegraf zouden kunnen betalen.
Het kan prima dat Ehrman van gedachte is veranderd; ik haalde slechts quotes uit 1 van zijn eerdere boeken. En wat dan nog? Ik heb het boek (nog) niet gelezen, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:26 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat dacht je van Ehrman en zijn laatste publicatie ? Toch iets anders dan wat jij hierover te vertellen had. ( geen noemenswaardige verschillen in de N.T. teksten, weet je nog ?)
? Je poste iets over de authenticiteit van de inscripties. Ik neem aan dat daarmee het idee wordt bedoeld of de inscripties vervalst zijn (dus uit latere tijd stammen), of niet. Je post bijvoorbeeldquote:Op zondag 22 mei 2011 14:29 schreef ATON het volgende:
En jou score 0,0 laat zien dat je de ballen weet over de inhoud van het onderzoek.
Dat slaat toch op het vraagstuk of de inscriptie daadwerkelijk uit de eerste eeuw na Christus stamt? Of lees ik dat verkeerd?quote:Ze wijst op de unieke kenmerken van de Aramese frasering in de inscriptie, waarvan een vervalser met geen mogelijkheid op de hoogte zou kunnen zijn. Ze besloot zelfs met: ' Als dit een vervalsing is, neem ik ontslag.' Tot op de dag van vandaag is geen enkele gekwalificeerde epigraaf of paleograaf met een bewijs van vervalsing gekomen.
Dit was een interessante link!quote:Op zondag 22 mei 2011 13:26 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind hier nog een interessante evaluatie van de Discovery show, waarin ook dieper wordt ingegaan op de statistische argumenten die gebruikt worden.
Zeer wijs. Maar de boeken omtrent het graf van Jezus heb je ook nog niet gelezen, en kom je ook al af met kritiek uit tweede hand. Ga je zo nog regelmatig in confict met mij komen, denk je niet ?quote:Op zondag 22 mei 2011 14:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het kan prima dat Ehrman van gedachte is veranderd; ik haalde slechts quotes uit 1 van zijn eerdere boeken. En wat dan nog? Ik heb het boek (nog) niet gelezen, dus daar kan ik verder weinig over zeggen.
Ik denk het.quote:Op zondag 22 mei 2011 14:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
? Je poste iets over de authenticiteit van de inscripties. Ik neem aan dat daarmee het idee wordt bedoeld of de inscripties vervalst zijn (dus uit latere tijd stammen), of niet. Je post bijvoorbeeld
[..]
Dat slaat toch op het vraagstuk of de inscriptie daadwerkelijk uit de eerste eeuw na Christus stamt? Of lees ik dat verkeerd?
Thanks Friek.quote:Op zondag 22 mei 2011 15:20 schreef Friek_ het volgende:
Bezem door het topic gehaald. Graag weer ontopic allemaal.
Uhm, ja, ik hoef niet eerst een heel boek, wat jij hier aankaart, te lezen om bepaalde uitspraken in zo'n boek ter discussie te stellen. Is dat gek? Moet ik eerst jouw boekenlijstje doorspitten voordat ik heir mag ingaan op de vraag "in hoeverre is het waarschijnlijk dat dit graf het graf van de historische Jezus behelst"?quote:Op zondag 22 mei 2011 18:09 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeer wijs. Maar de boeken omtrent het graf van Jezus heb je ook nog niet gelezen, en kom je ook al af met kritiek uit tweede hand.
Wat denk je? Dat de authenticiteit op de datering slaat, of dat ik het verkeerd lees?quote:
Even enkele cijfers betreft de namen uit de tombe. Deze wijze van begraven was ongeveer 100 jaar in gebruik tot de val van Jeruzalem in 70 n.C. Deze cijfers zijn opgesteld door de wetenschappers L.Y.Rahmani, Tal Ilan en Rachaael Hachlili. Van de 233 door de IAA gecatalogeerde ossuaria kwamen voor de naam Jozef 14% , voor de naam Jezus 9% voor.quote:Op zondag 22 mei 2011 17:08 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Dit was een interessante link!
De meeste argumenten tegen vond ik zwak, we hebben er een paar hier behandeld maar de meeste zijn te weerleggen.
De statistieken op namen, dat is wel het overdenken waard. Bij ons lijken namen idd toeval, maar als je bijvoorbeeld bij de islam gaat kijken dan wordt het al weer heel anders.
Mijn vriend in Egypte heet Hassan en hij heeft een zoon Yousef en een zoon Ali en hij is taxi chauffeur. De vaste taxi chauffeur van onze vestiging in Istanbul heet Hassan en hij heeft een zoon Yousef en een zoon Ali. Dat lijkt heel toevallig, maar dat is het in de islamitische wereld natuurlijk helemaal niet.
Er valt over de twijfel aan waarschijnlijkheid op basis van de namen wel iets te zeggen.
Ikzelf acht het goed mogelijk dat dit de een na laatste rustplaats van Jezus was. Totdat er een beter alternatief wordt gevonden, of ik een namen lijst van andere tombes lees waaruit een lage waarschijnlijkheid blijkt. En dat vind ik niet aangetoond. Voor mij is het graf van jezus ook niet zo'n heet hangijzer. Als het met 100% zekerheid gevonden is, dan heeft dat om mij geen enkele invloed. Christenen daar in tegen, die zouden zich eens achter hun oren moeten gaan krabben dan.
ATON, jij wilde later nog terug komen op iets dat te maken had met de vernietiging van Jeruzalem en de joodse opstand.
Dat je het verkeerd leest.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat denk je? Dat de authenticiteit op de datering slaat, of dat ik het verkeerd lees?
Aha.quote:
Alleen jammer dat er geen 'Mariamne' staat. En je hebt me tot nog toe geen reden gegeven om aan te nemen dat Mariamne gelijk zou staan aan Maria Magdalena.quote:Op zondag 22 mei 2011 18:49 schreef ATON het volgende:
[..]
Even enkele cijfers betreft de namen uit de tombe. Deze wijze van begraven was ongeveer 100 jaar in gebruik tot de val van Jeruzalem in 70 n.C. Deze cijfers zijn opgesteld door de wetenschappers L.Y.Rahmani, Tal Ilan en Rachaael Hachlili. Van de 233 door de IAA gecatalogeerde ossuaria kwamen voor de naam Jozef 14% , voor de naam Jezus 9% voor.
Op de mannelijke bevolking ( ruwe schatting 80.000 ) zouden er 7200 Jezus en 11200 Jozef geweest zijn. 1008 mannen kunnen Jezus, zoon van Jozef genoemd hebben. 1 op 79 mannen heette Jezus zoon van Jozef.
25% hadden de naam Maria of een variant ervan. ( 8 Maria's op 193 osuaria ) Het enige ossuarium op deze 193 met de naam 'Mariamne ook bekend als Mara' ( Aramees voor Heer of Meester, kon gelezen worden als ' van de Meester) 1 op 193 ossuaria.
Kansberekening: 1 op 79 met 1 op 24 met 1 op 193 = 1 op 365.928 komt deze cluster voor.
Anders gezegd: aangezien op een bevolking van 80.000 mannen in Jeruzalem hebben geleefd gedurende de ossuaria-periode, zou je ongeveer 4 keer grotere bevolking hebben nodig gehad voor éénzelfde combinatie. Als we Jozef erbij tellen ( 1 op 7 maw 14%) krijgen we 365.925 x 7 = 2,5 miljoen. De rest, zoals Matteüs en Judas, laten we nog even buiten beschouwing. Kunnen we het nog hebben over de DNA ( mitochondrische ) match van Judas met Jezus en Mariamne. Gaat de kans nogmaals verkleinen dat er een tweede combinatie zou bestaan hebben. En er is nog veel meer bewijs, maar te uitvoerig om hier alles over te schrijven.
Je hebt het Hebreeuwse woord "mar", wat "bitter" betekent; of het een Aramees equivalent heeft zou ik moeten nazoeken. Maar "maran" is een Aramees woord wat "onze meester" betekent, een woord wat vaak in de Talmoed voorkomt. Het Aramese woord "maree" (mem-resh-alef, zonder bezittelijke vervoeging), "heer", komt 4 keer voor in het OT.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Overigens heb ik wat research gedaan, maar geen bron kunnen vinden die zegt dat 'mara' Aramees is voor 'meester'.
Oké, dat is duidelijk.quote:Op zondag 22 mei 2011 19:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je hebt het Hebreeuwse woord "mar", wat "bitter" betekent; of het een Aramees equivalent heeft zou ik moeten nazoeken. Maar "maran" is een Aramees woord wat "onze meester" betekent, een woord wat vaak in de Talmoed voorkomt. Het Aramese woord "maree" (mem-resh-alef, zonder bezittelijke vervoeging), "heer", komt 4 keer voor in het OT.
Denk ook aan de frase "maran atha", gebruikt in 1 Cor.16:22.
Dat ga ik ook niet doen omdat ik daar gewoon geen zin in heb. Geef me eens de orriginele naam van Maria Magdalena. Je bent toch wel slim genoeg om te weten dat dit maar een westere vertaling is, of niet ?quote:Alleen jammer dat er geen 'Mariamne' staat. En je hebt me tot nog toe geen reden gegeven om aan te nemen dat Mariamne gelijk zou staan aan Maria Magdalena.
En je bent toch slim genoeg om in te zien dat als twee namen op elkaar lijken dat ze niet direct hetzelfde zijn? Oftewel, als ze in het ene verhaaltje Miriam wordt genoemd, dat dat niet betekent dat ze ook Mariamne genoemd zou worden.quote:Op zondag 22 mei 2011 20:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat ga ik ook niet doen omdat ik daar gewoon geen zin in heb. Geef me eens de orriginele naam van Maria Magdalena. Je bent toch wel slim genoeg om te weten dat dit maar een westere vertaling is, of niet ?
Kom op ATON, dit kun je toch niet menenquote:Op zondag 22 mei 2011 20:07 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat ga ik ook niet doen omdat ik daar gewoon geen zin in heb. Geef me eens de orriginele naam van Maria Magdalena. Je bent toch wel slim genoeg om te weten dat dit maar een westere vertaling is, of niet ?
Voel je je niet lekker of zo ?? Ik heb niks beweerd, waar haal je dat uit ?? Ik heb toch duidelijk mijn voorwaarde in de OP gezet, of ben je leesblind ? Ga ergens anders spelen, wil je ?quote:Op zondag 22 mei 2011 21:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En je bent toch slim genoeg om in te zien dat als twee namen op elkaar lijken dat ze niet direct hetzelfde zijn? Oftewel, als ze in het ene verhaaltje Miriam wordt genoemd, dat dat niet betekent dat ze ook Mariamne genoemd zou worden.
Maar dit is een loze discussie, want er staat geen Mariamne. Dat is net zo nutteloos als er vanuit gaan dat er Jezus staat.
Overigens is dat wel een geweldige manier van discussieren die jij toepast. Eerst van alles gaan beweren, maar als je ter verantwoording wordt geroepen zeggen dat je geen zin hebt of dat de ander dat maar zelf moet doen.
Waarom niet ? moeite mee ??quote:Op zondag 22 mei 2011 21:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kom op ATON, dit kun je toch niet menen
Nee, eigenlijk al een tijdje niet meerquote:
Ik sluit me aan bij Haushofer. Veel plezier met je topic, hopelijk kun je na je maandstonden weer normaal reageren.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Voel je je niet lekker of zo ?? Ik heb niks beweerd, waar haal je dat uit ?? Ik heb toch duidelijk mijn voorwaarde in de OP gezet, of ben je leesblind ? Ga ergens anders spelen, wil je ?
Haushofer, als jij een bron aanstipt, bijvoorbeeld een citaat uit een boek, dan ga ik me de moeite getroosten dit boek in huis te halen en dit zélf natrekken en mijn EIGEN idee daarover ventileren. Wat jij hier doet is enkel de kritieken van derden aanhalen, zonder zélf het bronmateriaal in te kijken.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, eigenlijk al een tijdje niet meer![]()
Maar goed, veel plezier met je topic, er is weinig aan zo.
Ik heb de documentaire nog even opstaan tijdens mijn werkquote:Op maandag 23 mei 2011 11:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Haushofer, als jij een bron aanstipt, bijvoorbeeld een citaat uit een boek, dan ga ik me de moeite getroosten dit boek in huis te halen en dit zélf natrekken en mijn EIGEN idee daarover ventileren. Wat jij hier doet is enkel de kritieken van derden aanhalen, zonder zélf het bronmateriaal in te kijken.
Ik dacht niet in mijn OP reeds een standpunt te hebben ingenomen, maar enkel de mening gevraagd van de lezer. Wat ik hier enkel heb gezien is schieten op de postbode, en dat is geen voorbeeld van een goede discussie. Deze attitude kan ik best missen op een discussieforum.
Zoals ?quote:Op maandag 23 mei 2011 11:35 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik heb de documentaire nog even opstaan tijdens mijn werk
Ik vind het wel jammer dat je niet reageert op Ser_Ciappelletto of op de PDF waar haushofer mee komt. Er zijn gewoon een aantal punten van kritiek op deze theorie en er is niets mis mee om daar eens goed over te discussiëren.
De discussie over de validiteit van Mariamne en of de kansberekening van welke namen er precies voor komen. In het PDFje stonden er nog een paar. Hoewel ik de meeste zwak vond.quote:
Daar kan ik u zeker in bijtreden. Men moet door de show heen kunnen kijken. Wat ik echter steeds met de meeste argwaan bekijk zijn de Nat.Geo. producties wat betreft religie. Europa is voor hen ook niet de eerste doelgroep.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:46 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De discussie over de validiteit van Mariamne en of de kansberekening van welke namen er precies voor komen. In het PDFje stonden er nog een paar. Hoewel ik de meeste zwak vond.
(Zoals jij ik vind Discovery ook kut en een een docu van de maker van titanic is sowieso kut, die sfeermuziek en spanning maken het nog kutter. Ik zit niet naar de bold en de beautiful te kijken maar naar een serieuze docu, maar dat is mijn algemene kritiek op Discovery. Als ik daar doorheen prik dan kunnen we het over de inhoud gaan hebben).
citaat uit De Jezus Dynastie van J.D.Tabor. Hij was ook op het eerste uur aanwezig bij de inventarisatie en leeghalen van de talpiot-tombe in 1980. Kompleet verslag in dat boek. Ook het Jakobus-ossuarium zat er mee in, maar is ( wonderlijk ?) niet aangekomen in het magazijn van IAA, wat nadien is teruggevonden en voor echt bevonden, na een harde juridische strijd. Amos Kloner heeft hierin een zeer negatieve rol gespeeld en is zowat te vergelijken met Hawass voor Gizeh en zijn vriend Lehner.quote:André Lemaire, de epigraaf van de Sorbonne, verdedigt de authenticiteit van de inscriptie nog steeds met verve en heeft de tegenstanders gedetailleerde antwoorden geleverd.
Ada Yardeni, die niet in de commisie van het IAA zat, maar wel een van de meest vooraanstaande deskundigen van Israël op het gebied van het antieke schrift is, is het met hem eens. Ze wijst op de unieke kenmerken van de Aramese frasering in de inscriptie, waarvan een vervalser met geen mogelijkheid op de hoogte zou kunnen zijn. Ze besloot zelfs met: ' Als dit een vervalsing is, neem ik ontslag.' Tot op de dag van vandaag is geen enkele gekwalificeerde epigraaf of paleograaf met een bewijs van vervalsing gekomen.
Ga ik nu werk van maken.quote:Ook wacht ik nog steeds op het moment waarop jij terug komt op de joodse opstand.
En de verbanden daarmee.
Dat moet je zelf weten, natuurlijk. Maar je kunt dan niet automatisch verwachten dat iedereen die moeite gaat doen. Het lijkt me ook ondoenlijk om alle literatuur pagina voor pagina te lezen. Dat is ook iets wat je niet in de wetenschap doet. Simpelweg omdat er teveel literatuur daarvoor is.quote:Op maandag 23 mei 2011 11:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Haushofer, als jij een bron aanstipt, bijvoorbeeld een citaat uit een boek, dan ga ik me de moeite getroosten dit boek in huis te halen en dit zélf natrekken en mijn EIGEN idee daarover ventileren.
Ik stel nieuwsgierige vragen, ja. Ik ga niet al je bronnen volledig lezen. En ik denk vrijwel niemand hier, maar dat moet men zelf maar aangeven.quote:Wat jij hier doet is enkel de kritieken van derden aanhalen, zonder zélf het bronmateriaal in te kijken.
Schieten op de postbode? De kritiek is toch niet persoonlijk? Er worden slechts vragen gesteld bij de claims in je posts. Of jij die nou ook aanhangt of niet is een tweede, maar als je zelf niet expliciet aangeeft dat je het niet met de claims eens bent dan zullen mensen wel gauw denken dat je er in elk geval iets in ziet.quote:Ik dacht niet in mijn OP reeds een standpunt te hebben ingenomen, maar enkel de mening gevraagd van de lezer. Wat ik hier enkel heb gezien is schieten op de postbode, en dat is geen voorbeeld van een goede discussie. Deze attitude kan ik best missen op een discussieforum.
Is de postbode verantwoordelijk voor de inhoud van de enveloppe ?? En dat de kritiek niet persoonlijk is ? Dan toch op mijn nick-name.quote:Schieten op de postbode? De kritiek is toch niet persoonlijk?
Claims ? welke claims ? zie jij hier in mij OP een claim van mij ? Hallooo..oooo !!quote:Er worden slechts vragen gesteld bij de claims in je posts.
Lees mijn OP, beste mensen, maar zelf geloof ik daar niet in hoor, 't is maar om weer eens een drol van een topic te plaatsen. Zal me worst wezen wat men denkt over mijn standpunt, ik wil hun standpunt weten en niet wat geknip en geplak van sceptici. Dacht je nou werkelijk dat iedere wetenschapper hierbij zou aansluiten ? Al eens gehoord van ' belangenconflict ' ?quote:Of jij die nou ook aanhangt of niet is een tweede, maar als je zelf niet expliciet aangeeft dat je het niet met de claims eens bent dan zullen mensen wel gauw denken dat je er in elk geval iets in ziet.
? Nee hoorquote:Op maandag 23 mei 2011 13:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Is de postbode verantwoordelijk voor de inhoud van de enveloppe ?? En dat de kritiek niet persoonlijk is ? Dan toch op mijn nick-name.
Ik lees uit je OP dat Slavenburg in elk geval oppert dat het genoemde graf een indicatie kan zijn dat het van Jezus is, en dat hij getrouwd is geweest:quote:Claims ? welke claims ? zie jij hier in mij OP een claim van mij ? Hallooo..oooo !!
Dat is een claim. Of jij het er mee eens bent, is een tweede.quote:Inmiddels heeft DNA-onderzoek plaatsgevonden, hebben wiskundigen een kansberekening gemaakt en wordt uit steeds meer details duidelijk dat naar alle waarschijnlijkheid na tweeduizend jaar het graf van Jezus en zijn naaste familie teruggevonden is.
geef je een statistische analyse gebaseerd op bronnen.quote:
Oh, als je alleen wilt dat mensen reageren als ze jouw boek uit de OP van voor naar achter hebben gelezen, dan moet je dat vooral zelf weten. Kan je wel garanderen dat dat niet bepaald de bedoeling van dit subforum is, en dat het weinig users hier overlaatquote:Was de vraag niet wie één dezer boeken al had gelezen en hun idee hierover. En wie heeft een van deze boeken reeds gelezen ? De geitemelker en verder niemand. Hebben wél de pedante houding om hierover reeds een mening te hebben, correctie, de mening van derden.
En dan, er zijn toch nog topic genoeg om gewoon wat te lullen?quote:Oh, als je alleen wilt dat mensen reageren als ze jouw boek uit de OP van voor naar achter hebben gelezen, dan moet je dat vooral zelf weten. Kan je wel garanderen dat dat niet bepaald de bedoeling van dit subforum is, en dat het weinig users hier overlaat
Ah, dus als iemand jouw bronnen niet helemaal heeft gelezen in een topic als dit, dan vervalt de discussie in "gewoon lullen"? Ook al is de kritiek terecht?quote:Op maandag 23 mei 2011 16:13 schreef ATON het volgende:
Haushofer:
[..]
En dan, er zijn toch nog topic genoeg om gewoon wat te lullen?
Nou, wat heb jij een rare hersenkronkel! Was het niet omdat je bezorgd was voor het gebrek aan users doordat de kans klein is dat men ook die literatuur gelezen heeft ? Man, wat kun jij melken zeg!!quote:Op maandag 23 mei 2011 16:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ah, dus als iemand jouw bronnen niet helemaal heeft gelezen in een topic als dit, dan vervalt de discussie in "gewoon lullen"? Ook al is de kritiek terecht?
Goed idee.quote:Op maandag 23 mei 2011 17:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik moet zeggen dat ik je erg moeilijk vind te volgen ATON, dus we laten het hier maar bij.
Ha ja, de échte is verrezen he ? Kun je me ook vertellen hoe men de écht Sint van de hulpsinten kan onderscheiden ?quote:Op maandag 23 mei 2011 17:20 schreef Partizan8919 het volgende:
Zijn er ook botten gevonden?
Zo ja dan kan het waarschijnlijk Jezus niet zijn tsja!
Heel hard aan zijn baard trekkenquote:Op maandag 23 mei 2011 18:44 schreef ATON het volgende:
[..]
Ha ja, de échte is verrezen he ? Kun je me ook vertellen hoe men de écht Sint van de hulpsinten kan onderscheiden ?
Tussen +/- 30 v.C. tot 70 n.C heeft men een zeer herkenbare wijze van begraven toegepast, wat ervoor en erna niet gebeurde of nog gebeurd is. Zo heeft men een 250 ossuaria opgegraven uit grafkelders en ze daardoor in die periode kunnen plaatsen ( afgezien van de koolstof- ea testen ). Na de val van Jeruzalem tot het eind van de eerste eeuw zouden er 1 milj. joden zijn omgebracht of gesneuveld in rellen en opstanden, maar deze zijn gewoon ten grave gedragen zoals men nu nog doet in de moslimlanden. Enkel de rijken hadden nog een grafkelder of gebouwtje. In de Jezus-tijd legde men het lichaam op een stenen sokkel om te vergaan. Na een jaar verzamelde men de resterende botten in een knekelkistje ( ossuarium ) van kalksteen of keramiek en werd in nissen in de muren van de kelder bijgezet. Later heeft men soortgelijke graven herbruikt door enkele nissen door te kappen, zodat het hele lichaam er in kon passen. Op Malta heb ik soorgelijke tombes bezocht, oa de bekende Paulus-kerk/tombe. Zo wordt de kansberekening wel een heel stuk eenvoudiger. Men kent de periode én de begrafeniswijze én het geschatte aantal inwoners van Jeruzalem.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:09 schreef hoatzin het volgende:
Hoeveel graftombes uit die tijd zijn er eigenlijk bekend in Israel? Want als dat er slecht een handjevol zijn is het wel heel erg toevallig dat uitgerekend het graf van JC hier tussen opduikt. Er zijn sinds het jaar 33 miljoenen mensen gestorven in die buurt...
ok maar dan nóg hebben we het over een periode van zo'n 100 jaar. Een hoop doden... (eentje minder, Lazarusquote:Op dinsdag 24 mei 2011 15:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Tussen +/- 30 v.C. tot 70 n.C heeft men een zeer herkenbare wijze van begraven toegepast, wat ervoor en erna niet gebeurde of nog gebeurd is. Zo heeft men een 250 ossuaria opgegraven uit grafkelders en ze daardoor in die periode kunnen plaatsen ( afgezien van de koolstof- ea testen ). Na de val van Jeruzalem tot het eind van de eerste eeuw zouden er 1 milj. joden zijn omgebracht of gesneuveld in rellen en opstanden, maar deze zijn gewoon ten grave gedragen zoals men nu nog doet in de moslimlanden. Enkel de rijken hadden nog een grafkelder of gebouwtje. In de Jezus-tijd legde men het lichaam op een stenen sokkel om te vergaan. Na een jaar verzamelde men de resterende botten in een knekelkistje ( ossuarium ) van kalksteen of keramiek en werd in nissen in de muren van de kelder bijgezet. Later heeft men soortgelijke graven herbruikt door enkele nissen door te kappen, zodat het hele lichaam er in kon passen. Op Malta heb ik soorgelijke tombes bezocht, oa de bekende Paulus-kerk/tombe. Zo wordt de kansberekening wel een heel stuk eenvoudiger. Men kent de periode én de begrafeniswijze én het geschatte aantal inwoners van Jeruzalem.
Waarvan er ongeveer 250 ossuaria bekend zijn die men in de tijd van Jezus kan plaatsen. Er is toch sprake van dat ie in een grafkelder begraven is ? Wel logisch voor zijn status. Neem nu dat ze er nog een 100 gaan bijvinden, dan nog is de kans nihil dat men éénzelfde cluster gaan vinden. Men heeft zo lang mogelijk ook het ossuarium van Jakobus buiten beschouwing trachten te houden, maar de schimmelsporen waren wél dezelfde als die uit de Talpiot-tombe, en dat kan men vergelijken met een vingerafdruk. Geen enkel andere schimmel komt hiermee overeen. Als men dit ossuarium erbij zou nemen is dit overweldigend, wat de persoon die dit ontvreemd heeft bij transport van tombe naar het magazijn van het IAA zeker moet geweten hebben. Deze kwestie is één grote doofpotaffaire, en zéér begrijpelijk.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:11 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ok maar dan nóg hebben we het over een periode van zo'n 100 jaar. Een hoop doden... (eentje minder, Lazarus, de grootste come-back ooit)
De vraag is hoeveel mensen er in een kelder begraven werden. Er zijn er 250 bekend? Hoeveel zijn er onbekend? Daar is natuurlijk geen antwoord op. Komt ook niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2011 16:23 schreef ATON het volgende:
[..]
Waarvan er ongeveer 250 ossuaria bekend zijn die men in de tijd van Jezus kan plaatsen. Er is toch sprake van dat ie in een grafkelder begraven is ? Wel logisch voor zijn status. Neem nu dat ze er nog een 100 gaan bijvinden, dan nog is de kans nihil dat men éénzelfde cluster gaan vinden. Men heeft zo lang mogelijk ook het ossuarium van Jakobus buiten beschouwing trachten te houden, maar de schimmelsporen waren wél dezelfde als die uit de Talpiot-tombe, en dat kan men vergelijken met een vingerafdruk. Geen enkel andere schimmel komt hiermee overeen. Als men dit ossuarium erbij zou nemen is dit overweldigend, wat de persoon die dit ontvreemd heeft bij transport van tombe naar het magazijn van het IAA zeker moet geweten hebben. Deze kwestie is één grote doofpotaffaire, en zéér begrijpelijk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |