Ok, fair enough, dat had inderdaad "de wetenschappelijke methode" moeten zijn. Dan nog is het een sterk staaltje wishful reading.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:44 schreef machuidel het volgende:
[..]
Jij was niet duidelijk genoeg in je uitleg. In jouw tekst sprak je over "wetenschap" en niet over de gebruikte methode. Dus ik denk niet dat je het hem kwalijk kan nemen.
In elk geval het onderwijs wat betreft de wetenschappelijke wereld/methode verbeteren, en de media en de politiek zouden de wetenschappelijke wereld veel serieuzer moeten nemen. Dat zou een begin zijn.quote:Ik probeer het van zijn kant te bekijken, en ik begrijp z'n punt. En wat valt er aan te doen om de imago van de "wetenschap" te verbeteren? Dat de juiste mensen in de media komen?
En hoe wordt bepaald dat dit de juiste mensen zijn?
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, fair enough, dat had inderdaad "de wetenschappelijke methode" moeten zijn. Dan nog is het een sterk staaltje wishful reading.
[..]
In elk geval het onderwijs wat betreft de wetenschappelijke wereld/methode verbeteren, en de media en de politiek zouden de wetenschappelijke wereld veel serieuzer moeten nemen. Dat zou een begin zijn.
Vroeger waren programma's waarin voor en tegenstanders met elkaar in discussie waren over verschillende onderwerpen vaak op de radio en televisie (dus ik heb het niet over losse shots van de voor en tegenstanders zoals je ziet in Zembla). Tegenwoordig zie ik dat steeds minder. Heb nog wel veel van zulke bandjes van begin jaren 90 die ik toen had opgenomen. Met de huidige bezuinigingen zie ik het alleen maar nog minder worden.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:46 schreef Gray het volgende:
Dat is een idee. Maar ook de manier waarop die personen en hun uitlatingen gepresenteerd worden in de media is van groot belang.
Kritisch zijn is zeker heel belangrijk. Even als praktijkvoorbeeld: ik heb een week of twee iets heel opmerkelijks gevonden in mijn MRI gegevens. Tis iets wat mogelijk publiceerbaar kan worden. De afgelopen tijd ben ik samen met mijn vakgroephoofd druk bezig geweest er gaten in te schieten. Proberen kriteik van reviewers voor te zijn etc. door analyses vast uit te voeren. Dus ja, kritisch zijn is erg belangrijkquote:Op zondag 22 mei 2011 22:09 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is juist het idee dat mensen als jij in leven houden, omdat je niet (voldoende) openstaat je huidige staat van kennis te verbreden door bijvoorbeeld je mening bij te stellen.
Wetenschap is juist gebaseerd op het principe van falsificatie; valt een hypothese niet te falsificeren, dan behoort het niet onder wetenschap gerekend te worden. Veel mensen begrijpen echter het verschil tussen falsificatie en twijfel niet goed. Door herhaaldelijk hypothesen te toetsen, middels experimenten, wordt de twijfel over het waarheidsgehalte van die hypothesen kleiner naar mate de resultaten de hypothesen bevestigen.
Je zal echter nooit altijd exact dezelfde resultaten verkrijgen en dat heeft zijn redenen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat de hypothese niet goed genoeg is, en een nieuwe opgesteld dient te worden. Blijkt deze hypothese de resultaten nog beter te voorspellen, dan is daarmee de oude hypothese gefalsificeerd. De twijfel over de beschrijving van het (natuur)fenomeen middels wetten of modellen is daarmee kleiner geworden.
Besef goed dat het verschil tussen geloof en wetenschap ligt in bewijslast. Geloof vereist dat niet, wetenschap wel. Wetenschapsethiek schrijft voor dat wetenschappers zo accuraat en netjes mogelijk werken, om daarmee het vertrouwen te scheppen dat zij de experimenten goed hebben uitgevoerd, en dat anderen daarmee aan de slag kunnen.
Dat impliceert echter niet dat men niet kritisch moet zijn, integendeel. Zonder gezonde kritiek zou falsificatie lastig worden. En laat dat nou een van de pijlers zijn van het wetenschappelijk denken.
En is het reproduceerbaar?quote:Op zondag 22 mei 2011 22:54 schreef ATuin-hek het volgende:
Kritisch zijn is zeker heel belangrijk. Even als praktijkvoorbeeld: ik heb een week of twee iets heel opmerkelijks gevonden in mijn MRI gegevens. Tis iets wat mogelijk publiceerbaar kan worden. De afgelopen tijd ben ik samen met mijn vakgroephoofd druk bezig geweest er gaten in te schieten. Proberen kriteik van reviewers voor te zijn etc. door analyses vast uit te voeren. Dus ja, kritisch zijn is erg belangrijk
Ik neem aan van wel, anders zou het waarschijnlijk als outlier beschouwd worden. Maar ik denk dat Tuinhek hier meer over kan vertellen.quote:
Joehoe, loop je weer es weg als je wat concreets gevraagd wordt? Zou je hier nog antwoord op willen geven?quote:Op zondag 22 mei 2011 22:36 schreef Haushofer het volgende:
Hoeveel wetenschappers spreek jij regelmatig persoonlijk? Kun je daar es antwoord op geven?
Het allerergste is dat veel wetenschappers zich hier niet eens van bewust zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2011 16:47 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het probleem is ook gewoon dat de wetenschap zich structureel hoereert (moet hoereren) voor het bedrijfsleven. Niet overal, niet altijd, maar het gebeurt en is structureel.
communicatie ben ik voor; maar dan wel transparant; en dat gebeurt dus niet in de wetenschap.quote:Kan je wel gaan 'communiceren' maar dat is eigenlijk een verhullend woordt voor 'reclame maken'.
De subjectieve mens en de wetenschap zelf zijn onlosmakelijk verbonden met alle mogelijke konsekwenties vandien.quote:Op zondag 22 mei 2011 22:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik krijg sterk het vermoeden dat dat vooral jouw manier van lezen is.
Een degelijke wetenschapper zal, als je het mij vraagt, nooit beweren "een absolute waarheid" te verkondigen, laat staan zo'n term in de mond te nemen.
Zonder tegenspraak loopt de wetenschappelijke wereld spaak en is er geen vooruitgang.
Echt, waar haal je deze bullshit vandaan? Hoeveel wetenschappers spreek jij regelmatig persoonlijk? Kun je daar es antwoord op geven?
Klopt. En daarom is het belangrijk om bij het aangaan van een discussie deze mensen in hun waarde te laten. Het van hun kant proberen te bekijken zodat je in hun termen kan communiceren. Helaas is het met "wetenschap" lastig omdat er heel veel is dat je eerst moet begrijpen voordat je mee kan praten (met mensen die het zelf misschien ook nog niet eens helemaal begrijpen).quote:Op zondag 22 mei 2011 23:44 schreef Bankfurt het volgende:
Het allerergste is dat veel wetenschappers zich hier niet eens van bewust zijn.
Dat komt er van als je jarenlang je beperkt tot een smalle bezigheid.
Dat ligt er natuurlijk aan of de header van de hard disk goed geparkeerd is.quote:Op maandag 23 mei 2011 00:25 schreef Schenkstroop het volgende:
De subjectieve mens en de wetenschap zelf zijn onlosmakelijk verbonden met alle mogelijke konsekwenties vandien.
Ik ken een aantal mensen die natuurkundige informatica hebben gestudeerd. geen slechte mensen hoor, hartstikke tof. Maar.. in hun retoriek, en omdat zij jarenlang de materie hebben bestudeerd zullen toch al gauw andermans mening of vragen afdoen als "iets kleins, niet ter zake doende" Als ik bijv vragen heb over bijv de invloed van een sterke electromotor van bv een stofzuiger op een harddisk. baggetaliseren zij het effect tot haast nul. Of als er één bv een nieuwe harddisk van mij laat vallen van de bank. Dan was zijn eerste reactie, jamaar die dingen zijn daarop gemaakt hoor die kunnen dat soort klappen hebben. Een half jaar later startte diezelfde harddisk niet meer op.
Dat is wat ik in de praktijk helaas ook vaak heb moeten ondervinden. Zelfs dat het zo ver gaat dat men bewijs die tegen hun visie ingaat niet eens willen bekijken (hun hoofd letterlijk wegdraaien). Het beste is om het dan gewoon te laten rusten en het niet op te dringen. Dat werkt bijna altijd averechts. Maar als ze er dan uiteindelijk zelf achter komen kan je ook niet zeggen: "Ik zei het je toch, maar je wou niet kijken." Want dat werkt ook weer averechts. Dat wordt als kinderachtig gezien.quote:Wetenschappers worden op een gegeven moment laks en denken het te weten. Zij denken te kunnen onderscheiden welke factoren belangrijk zijn en welke niet. Hun mening zou beter zijn omdat zij meer hebben gestudeerd en daarmee uit. Dat is wat ik zie in de praktijk. Kun je mooi over wetenschap spreken. maar dat is het effect van jarenlange mishandleing van je eigen brein met 1 en de zelfde odnerwerp.
Klopt. En de vraag is. Hoe kan er wel iets aan gedaan worden?quote:In het nieuws werden sentimenten van mensen die bezorgd waren over de vaccins voor de mexciaanse griep afgedaan als overangstig of aluhoedjes. "want de wetenschap heeft het uigezocht en het is veilig dus daarmee uit". Zo wordt jouw wetenschap gebracht. Ik zie ook geen van jullie stumpers hier iets aan doen als je bezorgd bent dat men de naam van jullie geliefde wetenschap misbtuikt.
Dat vind ik ook heel krom. Daarom begrijp ik sommige reacties ook niet. Ik denk dat dit voornamelijk heeft te maken met dat er geen duidelijke definitie is van het woordje "wetenschap". Een definitie bepalen heeft dan denk ik ook geen nut. De algemeen geaccepteerde definitie is naar mijn mening nog te breed.quote:Op maandag 23 mei 2011 00:32 schreef Schenkstroop het volgende:
Verder mbt het topic-titel zou wantrouwen tegen de wetenschap juist goed moeten zijn. Als de OP en de rest van de zg wteenschappers hier. Stellen dat wetenschap nooit zelf aangeeft iets zeker te weten. Maar dan mag je wetenschap in het algemeen niet in twijvel trekken, wat is het nou?
De kinderen op de lagereschool leren dat wetenschap altijd onderhevig is aan verandering en men in de wetenschap nooit garanties kan geven hierdoor. Met een paar goed uitegkiende makkelijke zinnen zou dat in lekentaal duidelijk gemaakt moeten kunnen worden. Zodat kinderen jong leren dat alles wat met wetenschap bekrachtigd wordt in hun latere leven, dat zij ondanks dat vragen blijven stellen. Zodat zij zélf de keuze kunnen afwegen ergens in meetegaan wat met wetenschap wordt bekrachtigd of niet. Nu is die keuze vrij heikel omdat je dan al meteen wordt weggezet als aluhoedje dat overal iets achter zou zoeken.quote:Op maandag 23 mei 2011 00:48 schreef machuidel het volgende:
Klopt. En de vraag is. Hoe kan er wel iets aan gedaan worden?
Helaas is kritisch denken nog steeds (steeds meer) het ondergeschoven kindje. Men wil je zelfs doen laten geloven dat het ongewenst is. In plaats daarvan denken veel mensen dat ze voor hunzelf denken terwijl ze dat eigenlijk niet doen.quote:Op maandag 23 mei 2011 01:25 schreef Schenkstroop het volgende:
De kinderen op de lagereschool leren dat wetenschap altijd onderhevig is aan verandering en men in de wetenschap gen garanties kan geven precies door de aard van deze tak. Zodat jonge kinderen leren dat alles, wat met wetenschap wordt bekrachtigd, dat zij vragen blijven stellen. Zodat zij, op latere leefrtijd, zélf de keuze kunnen afwegen ergens in meetegan dat met wetenschap wordt bekrachtigd of niet. Nu is die keuze vrij heikel omdat je dan al meteen wordt weggezet als aluhoedje dat overal iets achter zou zoeken.
Nog nooit gehoord van postmodernisme?quote:Op maandag 23 mei 2011 00:32 schreef Schenkstroop het volgende:
Verder mbt het topic-titel zou wantrouwen tegen de wetenschap juist goed moeten zijn. Als de OP en de rest van de zg wteenschappers hier. Stellen dat wetenschap nooit zelf aangeeft iets zeker te weten. Maar dan mag je wetenschap in het algemeen niet in twijvel trekken, wat is het nou?
is namelijk met name uitspraken zoals gedaan door journalisten, schrijvers en dergelijke, maar niet de wetenschappers zelf. En wanneer ze dat wel doen, dan is dat eerder vanwege de context (beperkte tijd in een tv-programma of een bepaald type publiek) dan dat ze daadwerkelijk de illusie hebben dat hun collega's ze daar niet op af schieten. Het gebeurd heus wel eens dat iemand nog die illusie heeft, maar dat beginnen toch outcasts en oudere generatie te worden.quote:Op maandag 23 mei 2011 03:29 schreef Schenkstroop het volgende:
Niet alleen leken in BNW. Overal en buiten de wetenschap om, als het gaat om corporatieve belangen, wordt de wetenschap precies zo naar anderen overgebracht. Dat "de wetenschap het wel zal weten, dus is het goed en safe. en zal het wel". Ook in het nieuws. 'wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat.." dus "zal het wel zo moeten zijn en kloppen".
alleen de resterende modernen (mensen die nog geloven in het moderniteitsproject) zullen de mening zijn toegedaan dat er een objectieve en onbevooroordeelde positie door een mens mogelijk is. Voor de rest accepteert iedereen wel dat er niet zoiets is als 'view from nowhere' en dat het fysiek letterlijk onmogelijk is om alle (zinvolle) informatie over iets te beschikken waarmee zo'n alwetende positie mee gepaard zal moeten gaan.quote:En ik ben nogsteeds van mening dat wetenschap helemaal niet zo onbevooroordeeld en objectoef is, als men het doet laten overkomen. Omdat wetenschap zonder mensen niet bedreven kan worden lijkt mij. En de mens is een subjectief wezen en onderhevig aan omkoperij en ook nogeens ongegrond geloof. Ook binnen de wetenschap. Ik heb daar geen of cijfers of bewijs voor maar dat lijkt mij erg aannemelijk.
Hoe zwart-wit dit zich uitspeelt weet alleen de praktijk. maar ook lang niet alles komt duidelijk aan het licht. dat met die mexicaanse griep vond ik een verschrikking.
Ik herken dit beeld niet.quote:Op maandag 23 mei 2011 00:25 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
De subjectieve mens en de wetenschap zelf zijn onlosmakelijk verbonden met alle mogelijke konsekwenties vandien.
Ik ken een aantal mensen die natuurkundige informatica hebben gestudeerd. geen slechte mensen hoor, hartstikke tof. Maar.. in hun retoriek, en omdat zij jarenlang de materie hebben bestudeerd zullen toch al gauw andermans mening of vragen afdoen als "iets kleins, niet ter zake doende" Als ik bijv vragen heb over bijv de invloed van een sterke electromotor van bv een stofzuiger op een harddisk. baggetaliseren zij het effect tot haast nul. Of als er één bv een nieuwe harddisk van mij laat vallen van de bank. Dan was zijn eerste reactie, jamaar die dingen zijn daarop gemaakt hoor die kunnen dat soort klappen hebben. Een half jaar later startte diezelfde harddisk niet meer op. Wetenschappers worden op een gegeven moment laks en denken het te weten. Zij denken te kunnen onderscheiden welke factoren belangrijk zijn en welke niet. Hun mening zou beter zijn omdat zij meer hebben gestudeerd en daarmee uit. Dat is wat ik zie in de praktijk. Kun je mooi over wetenschap spreken. maar dat is het effect van jarenlange mishandleing van je eigen brein met 1 en de zelfde odnerwerp.
Ik zeg ook niet dat de wetenschappelijke wereld onfeilbaar is. Daarbij, de medische wereld is neit mijn vakgebied, dus daar kan ik weinig over zeggen, maar onrust over vaccins moeten natuurlijk serieus genomen worden. Dat ben ik helemaal met je eensquote:In het nieuws werden sentimenten van mensen die bezorgd waren over de vaccins voor de mexciaanse griep afgedaan als overangstig of aluhoedjes. "want de wetenschap heeft het uigezocht en het is veilig dus daarmee uit". Zo wordt jouw wetenschap gebracht. Ik zie ook geen van jullie stumpers hier iets aan doen als je bezorgd bent dat men de naam van jullie geliefde wetenschap misbtuikt. Wetesnchap is het neiuwe geloof waar niet aan getart mag worden. Dat is wat nu heerst in het a;gemeen. En dit idee houden jullie zelf ook in stand. verder vind is een man met een hamer makkelijker te analsyeren om de acties die hij met die hameruithaalt. Dan de wetenschap+mensen+media+corporaties. Dan wordt het achteraf vingerwijzen bij problemen en wordt het gegooid op menselijkheid en toeval.
Terwijl er dan vaak wetenschappers komen die stellen: "het is bewezen (een aantal zal dat ook echt geloven) dat de vaccins onschadelijk zijn, die domme mensen moeten niet zo zeuren."quote:Op maandag 23 mei 2011 08:09 schreef Haushofer het volgende:
Ik zeg ook niet dat de wetenschappelijke wereld onfeilbaar is. Daarbij, de medische wereld is neit mijn vakgebied, dus daar kan ik weinig over zeggen, maar onrust over vaccins moeten natuurlijk serieus genomen worden. Dat ben ik helemaal met je eens![]()
Jawel die hautaine air die wetenschappers hebben, die hoogmoedige houding, tegenover leken heeft daar al alles mee te maken vind ikquote:Op maandag 23 mei 2011 08:09 schreef Haushofer het volgende:
Dat "wetenschap is het nieuwe geloof" zie ik misschien in de populaire media. Absoluut niet in de wetenschappelijke wereld zelf.
idd; dit is precies wat ik ook heb ervaren.quote:Op maandag 23 mei 2011 00:25 schreef machuidel het volgende:
[..]
Klopt. En daarom is het belangrijk om bij het aangaan van een discussie deze mensen in hun waarde te laten. Het van hun kant proberen te bekijken zodat je in hun termen kan communiceren. Helaas is het met "wetenschap" lastig omdat er heel veel is dat je eerst moet begrijpen voordat je mee kan praten (met mensen die het zelf misschien ook nog niet eens helemaal begrijpen).
Wat je merkt in heel veel discussies is een loop. Iedereen praat maar. Maar na bij wijze van spreken 1000en berichten is er nog geen echte voortuitgang. Dit voornamelijk omdat mensen niet de tijd nemen elkaars visie te respecteren en al met een bepaalde veronderstelling een discussie in gaan om hun doel te bereiken. Al gauw verlagen de discussies zich tot persoonlijke aanvallen (al dan niet op basis van vooringenomen veronderstellingen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |