quote:
Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
Mijn schoonmoeder heeft een groepje van vijf prachtige discussen gehad. (Zo even zoeken of ik nog een foto kan vinden). De meeste fora's, goede viswinkels, etc, adviseren er vijf, en aangezien mijn schoonmoeder altijd alles goed wil doen heeft ze dat dus ook gedaan

Drie vrouwtjes, 2 mannetjes.
Na zes maanden viel de eerste dode, een vrouwtje. Zij was verstoten door de rest, mocht niet bij het eten, etc. Naar gedrag, maar niet onnatuurlijk bij discussen.
Toen vormden zich twee paartjes. Dit ging zo'n twee jaar goed. Toen verstootte 2 vrouwtjes en 1 mannetje het andere mannetje. Omdat mijn schoonmoeder niet weer een doodgehongerde discus wilde, gooide zij zo nu en dan wat voer achter in het aquarium, waar het mannetje dan bij kon. Echter... Vaak pakte hij het gewoon niet. Waarom? Geen idee.
Ik heb een discuskegel gekocht. Deze werd in het aquarium gezet, en spontaan was de ruzie over. Er waren weer twee paartjes. Je kon wel duidelijk zien wie de verstotene was geweest, die had (geheelde) wonden aan zijn flank, wat altijd littekens gebleven zijn.
Er zijn flink wat eitjes gelegt door de discussen. Het ene paartje deed dat helemaal links bij de discuskegel, de andere rechts op het raam. Er zijn echter nooit jongen geweest, de eitjes werden altijd opgegeten.
Na een jaar ging het weer mis. Het mannetje wat eerder al verstoten werd, werd het nu weer. Hij hing weer (in camouflagekleuren), achter de planten in de bak. Als er eten werd gegeven, ging hij altijd raar, schuin hangen en richting het voer. Hopende dat de rest het niet zou zien. Soms lukte het hem dan om wat te eten, maar vaak werd hij door de anderen hard gestraft.
Het is echt hartverscheurend om zoiets te zien als je van vissen houdt. Je kan er geen fuck aan doen.
Uiteindelijk hebben ze de man zo hard door de bak gejaagd dat hij probeerde eruit te springen. Hij raakte hierbij ernstig gewond, en mijn schoonmoeder heeft hem in laten slapen.
En toen waren er nog maar drie.... en werd een van de vrouwtjes verstoten. Toen heeft mijn schoonmoeder besloten haar aquarium weg te doen. De discussen zijn goed terecht gekomen.
Maar dit is vast niet de ervaring die je zocht?