abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_98482825
Na vele veranderingen in aquarium is het onze kat ook opgevallen dat er interessante beestjes inzitten;
pi_98486658
Leuke foto's weer allemaal :D
Jonkies, en een kat die visjes leuk vind haha
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_98683189
Foto's gisteravond gemaakt, naar dat ik 300 liter water ververst had.

leptosoma vrouw met bek vol eieren

vittatus vrouw in de schelp man er buiten.
  Official ESF Kreviewer donderdag 30 juni 2011 @ 22:04:42 #184
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98883876
Prachtig aquarium hoor. Mooie scherpe foto's ook.
  Official ESF Kreviewer donderdag 30 juni 2011 @ 22:32:33 #185
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98885356
Nu ik er toch ben.... :7. Ben aan het vechten tegen 'gewone' en blauwalg. Heb het vd week compleet verwijderd, maar het is alweer gedeeltelijk terug. Middeltjes werken niet. ;(.
Met de vissen, garnalen en planten gaat het uitstekend. Alles leeft nog en is actief en groeit als kool. Heb er nog elke dag veel plezier van.

Heb een filmpje gemaakt. Kun je de alg en de vissen zien. ;( ;)

vrijdag 1 juli 2011 @ 09:07:57 #186
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98896618
AL een hele tijd geleden veel met aqaria bezig geweest. Op dit moment heb ik er geen opstaan maar het begint te kriebelen om weer een mooi bakkie te starten.

Wat heb ik gehad: gezelschap, Malawi chiclide, dwerg chiclide

Ik ben nu aan het denken om een mooi groen bakkie te maken met of als hoofd vissen discussen of maan vissen.

Heb een bak van 250 liter...

Iemand ervaringen tips of pointers?
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 09:34:18 #187
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98897081
Afhankelijk van de hoogte van je aquarium. Als die minder dan 60/70 cm is, zou ik geen maanvissen nemen. Ze krijgen vergroeiingen en gaan sneller dood. Ze kunnen namelijk 20/30cm hoog worden. Ook discussen hebben veel zwemruimte nodig en vooral ook hoogte.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:00:06 #188
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98897958
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:34 schreef Kreator het volgende:
Afhankelijk van de hoogte van je aquarium. Als die minder dan 60/70 cm is, zou ik geen maanvissen nemen. Ze krijgen vergroeiingen en gaan sneller dood. Ze kunnen namelijk 20/30cm hoog worden. Ook discussen hebben veel zwemruimte nodig en vooral ook hoogte.
De bak is 100x55x50

Dus opzich moet dat voor een klein schooltje goed zijn. En als je ze jong koopt passen ze zich goed aan het formaat bak aan. Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar discussen. Alleen weet ik dat deze graag water hebben dat gefilterd word over turf. Dus zeer zuur water. Door de filtering over turf wordt het water bruinig. Dus misschien zijn hier mensen die ervaring hebben met het verkrijgen van discus water zonder de bruinige kleur.
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
pi_98898216
50 hoog is aan de magere kant eerlijk gezegd..
Ik neem aan dat je kap los is? Je kan dan eenvoudig een bak laten maken van 100x50x60 bijv, en dan je kap overzetten. Kost je de kop ook niet ;)

Voor discussen staat dat ze 50/60 liter per vis nodig hebben, maar ik zou ze wel ruim houden, dat is beter voor die grote heren en dames :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:10:00 #190
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98898285
55 hoog 50 diep
pi_98898424
Het zou daarmee moeten kunnen, maar je moet het zelf weten natuurlijk.. Voor maanvissen en discussen zou ik een hogere bak nemen. Als het kan (dat ligt aan je verlichting) zou ik persoonlijk een 65/70 bak laten maken.. Dat komt je vissen echt ten goede, en zo'n hoge bak blijft mooi om te zien.

Wel moet je sterkere verlichting hebben, omdat sommige planten het anders niet gaan trekken..
Prrrrttt
  vrijdag 1 juli 2011 @ 10:24:48 #192
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98898838
Ja ik ben het zeker met je eens. Groter is altijd beter. Maar ik wil geen nieuw aquarum kopen / laten maken omdat ik mijzelf ken en waarschijnlijk wissel ik van vissen nog voordat zij dergelijk formaat hebben dat ze eigenlijk te groot worden voor de bak. En dan bedoel ik niet dat ik ze door de wc spoel maar waarschijnlijk verkoop/inruil tegen jongere/andere exemplaren.

Heb in de 6 jaar aquarium tijd echt maar een paar overleden vissen gehad. En probeer ook het altijd naar hun zin te maken.

Dit is dan wel een nieuwe route omdat ik vooral Malawi en dergelijke heb gehad maar die 25 liter extra water door het tekort van 5 cm hoogte zal weinig uit maken. Zeker als je met jonge vissen start. en met de inrichting van je aquarium kan je ook veel goed maken.

Hoelang duurt het voordat een discus volgroeid is?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 12:32:05 #193
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98903955
Het is geen tekort van 5cm. Dat is jezelf rijk rekenen.
pi_98904172
Vergroeien gebeurd niet als ze groter worden, maar juist als ze nog moeten gaan groeien.. ;)
Prrrrttt
  vrijdag 1 juli 2011 @ 13:36:29 #195
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98906062
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 12:32 schreef Kreator het volgende:
Het is geen tekort van 5cm. Dat is jezelf rijk rekenen.
dit mis ik even? Kan je dit toe lichten?

Verder-

Als je een kind in een kamer stopt met plafond hoogte van 1,70 dan kan dat kind door blijven groeien tot het 1,65 of zo lang is. Pas als het kind krom moet lopen doordat hij te weinig plaats heeft krijg je vergroeiing van het ruggengraat. Dat is mijn punt.

Tegen de tijd dat de vissen zo groot zijn dat deze er niet meer goed in passen zal ik ze verhuizen naar een omgeving waar ze wel meer ruimte hebben...
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 13:54:26 #196
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98906804
Lijkt me een prima insteek. Doe ik ook altijd met mijn honden. Die flikker ik in een hok van 50x50 en als het niet meer past, gaan ze naar het asiel en koop ik een nieuwe.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:20:20 #197
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98908129
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 13:54 schreef Kreator het volgende:
Lijkt me een prima insteek. Doe ik ook altijd met mijn honden. Die flikker ik in een hok van 50x50 en als het niet meer past, gaan ze naar het asiel en koop ik een nieuwe.
Lijken mij vrij valide argumenten wat ik geef. De vergelijking met een hond en 50x50 hok lijkt mij een beetje aangedikt vanuit jouw visie. Het minimum advies voor een volwassen vis is 60 cm. Als ik met mijn bak van 55 cm aan kom zal dit die vis een rotzorg wezen en zal deze echt niet veel van merken tenzij deze helemaal volwassen en op zijn maximale grote is.

Als ik dus jonge vissen er in doe merken zij van die 5 cm al helemaal niets omdat zij die laatste paar centimeters nog niet nodig hebben.

Dat jij vervolgens ethische bezwaren hebt dat ik mijn vissen weg breng/verkoop als deze te groot zouden worden voor mijn bak dat is volledig jou probleem en dat mag jij ook gewoon vinden.

Maar dat je mij vervolgens hierop probeert af te kraken omdat ik niet overtuigt ben dat die 5 cm er toe doen en met argumenten komt van een hond in een doos van 50x50 vind ik absoluut absurd. Want hiermee impliceer jij dat je een hond zou houden in een doos. En als ik dan je vergelijking neem die jij maakt is die 5 cm van het aquarium grofweg 9% van de hoogte. Dit heb ik naar boven afgerond ten voordele van jou. Dat komt bij de afmeting van die doos uit op 4,5 cm groter. Eigenlijk alleen maar aan een enkele kant. Maar in jou voordeel pak ik meteen gewoon eens aan alle kanten 4,5 cm. Dat komt neer op een doos van dus 54,5 x 54,5 cm.... Dat jij daar wel een hond in zou laten zitten en oud laten worden..... Dat is pas dieren leed.... Mensen stopen hun pas geboren puppy's toch ook gewoon in een doos... Daar zitten ze ook vrij lang in... Maar als ze te groot worden komt er een grotere doos(tuin) of worden ze verkocht.

Een hele hoop blabla maar je snapt mijn punt vast wel... Of ook niet... Sowieso moet je die hele berekening maar met een korrel zout nemen. :+

Oké waar waren wij gebleven buiten het punt dat mijn aquarium 5cm hoogte mist?

Iemand ervaring met discussen en water filtering die niet over turf gaat?
pi_98908601
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:20 schreef Lon3 het volgende:

[..]

Als ik met mijn bak van 55 cm aan kom zal dit die vis een rotzorg wezen en zal deze echt niet veel van merken tenzij deze helemaal volwassen en op zijn maximale grote is.

Je vult de bak waarschijnlijk niet tot de rand. Dus ga maar uit van 52CM. Das alweer 8 cm minder dan, he?

Bovendien ben ik van mening; Een vis is ook een dier. Die koop je, in principe, voor het leven. En natuurlijk, als je een keer je bak wil ombouwen tot $insert-type, en enkele vissen passen dan niet meer in het bestand, zoek je een goed huis voor hen. Maar vissen nemen en al weten dat je ze toch niet gaat houden tot ze volwassen zijn, neen.
Je raekt an de dinge geweun.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 14:51:45 #199
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_98909680
Deja vu enzo.... :{
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_98910116
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:51 schreef Prowl het volgende:
Deja vu enzo.... :{
Ik wilde het niet zeggen :')
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:04:41 #201
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98910286
55cm is de daadwerkelijke water hoogte van mijn aquarium.

Ik vind de discussie over of ik ze vervolgens weg doe of niet irrelevant als ik eerlijk ben. Ik doe net zo makkelijk "vul hier een dier in" weg als ik deze niet meer kan bieden wat deze nodig heeft. Dit zijn etische stellingen die ieder voor zich kan stellen. Als ik ze weg doe zorg ik er voor dat ze ergens terecht komen waar ze niet door de wc gespoeld worden. Dus ik garandeer dat ze een goed voortbestaan hebben. Daar heb ik vrede mee.

En de discussie over de minimummaat van het aquarium hoeft van mij ook niet omdat ik op internet pagina's merk dat daar de meningen ook over verdeeld zijn...

Kom genoeg tegen waar staat dat een minimum maat 50 hoog is en ook genoeg die hoger beweren...
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:08:50 #202
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98910470
Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:14:28 #203
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98910760
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:30 schreef Messina het volgende:

Je vult de bak waarschijnlijk niet tot de rand. Dus ga maar uit van 52CM. Das alweer 8 cm minder dan, he?
...en dan nog 5 tot 10 cm grond. Bam, daar gaat je 5cm theorie.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:16:21 #204
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98910862
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:
Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
Stoeltafel heeft discussen gehad. Die heeft ook dezelfde principes als jij: Als het niet meer past, gooi je het weg. Dus misschien heeft hij nog wel wat advies.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:18:28 #205
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98910964
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef Kreator het volgende:

[..]

...en dan nog 5 tot 10 cm grond. Bam, daar gaat je 5cm theorie.
Ja want die 5 tot 10 cm grond heb je niet in je 60 cm bakje.... Doe eens even normaal zeg.... Ben je achterlijk of zo?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:22:00 #206
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98911170
Whatever. Ik zei dan ook minimaal 65/70cm. Maar dat is moeilijk kennelijk.

Ben er wel weer klaar mee. Ga je gang.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:22:21 #207
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_98911192
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:07 schreef Lon3 het volgende:
Heb een bak van 250 liter...
Geschikt voor 5 gefrustreerde, schuwe en vergroeide discus

Ik zeg doen!

stuk of 500 garnalen erbij is ook leuk :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:34:22 #208
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98911881
Over tot de orde van de dag. Dit gaat in mijn aquarium denk ik. past zat.

Hier het verhaal: http://piscesfleet.blogspot.com/
pi_98913031
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:
Mijn schoonmoeder heeft een groepje van vijf prachtige discussen gehad. (Zo even zoeken of ik nog een foto kan vinden). De meeste fora's, goede viswinkels, etc, adviseren er vijf, en aangezien mijn schoonmoeder altijd alles goed wil doen heeft ze dat dus ook gedaan ;) Drie vrouwtjes, 2 mannetjes.

Na zes maanden viel de eerste dode, een vrouwtje. Zij was verstoten door de rest, mocht niet bij het eten, etc. Naar gedrag, maar niet onnatuurlijk bij discussen.
Toen vormden zich twee paartjes. Dit ging zo'n twee jaar goed. Toen verstootte 2 vrouwtjes en 1 mannetje het andere mannetje. Omdat mijn schoonmoeder niet weer een doodgehongerde discus wilde, gooide zij zo nu en dan wat voer achter in het aquarium, waar het mannetje dan bij kon. Echter... Vaak pakte hij het gewoon niet. Waarom? Geen idee.

Ik heb een discuskegel gekocht. Deze werd in het aquarium gezet, en spontaan was de ruzie over. Er waren weer twee paartjes. Je kon wel duidelijk zien wie de verstotene was geweest, die had (geheelde) wonden aan zijn flank, wat altijd littekens gebleven zijn.

Er zijn flink wat eitjes gelegt door de discussen. Het ene paartje deed dat helemaal links bij de discuskegel, de andere rechts op het raam. Er zijn echter nooit jongen geweest, de eitjes werden altijd opgegeten.

Na een jaar ging het weer mis. Het mannetje wat eerder al verstoten werd, werd het nu weer. Hij hing weer (in camouflagekleuren), achter de planten in de bak. Als er eten werd gegeven, ging hij altijd raar, schuin hangen en richting het voer. Hopende dat de rest het niet zou zien. Soms lukte het hem dan om wat te eten, maar vaak werd hij door de anderen hard gestraft.
Het is echt hartverscheurend om zoiets te zien als je van vissen houdt. Je kan er geen fuck aan doen.

Uiteindelijk hebben ze de man zo hard door de bak gejaagd dat hij probeerde eruit te springen. Hij raakte hierbij ernstig gewond, en mijn schoonmoeder heeft hem in laten slapen.

En toen waren er nog maar drie.... en werd een van de vrouwtjes verstoten. Toen heeft mijn schoonmoeder besloten haar aquarium weg te doen. De discussen zijn goed terecht gekomen.

Maar dit is vast niet de ervaring die je zocht?
pi_98913108

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')