...en dan nog 5 tot 10 cm grond. Bam, daar gaat je 5cm theorie.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:30 schreef Messina het volgende:
Je vult de bak waarschijnlijk niet tot de rand. Dus ga maar uit van 52CM. Das alweer 8 cm minder dan, he?
Stoeltafel heeft discussen gehad. Die heeft ook dezelfde principes als jij: Als het niet meer past, gooi je het weg. Dus misschien heeft hij nog wel wat advies.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:
Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
Ja want die 5 tot 10 cm grond heb je niet in je 60 cm bakje.... Doe eens even normaal zeg.... Ben je achterlijk of zo?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef Kreator het volgende:
[..]
...en dan nog 5 tot 10 cm grond. Bam, daar gaat je 5cm theorie.
Geschikt voor 5 gefrustreerde, schuwe en vergroeide discusquote:
Mijn schoonmoeder heeft een groepje van vijf prachtige discussen gehad. (Zo even zoeken of ik nog een foto kan vinden). De meeste fora's, goede viswinkels, etc, adviseren er vijf, en aangezien mijn schoonmoeder altijd alles goed wil doen heeft ze dat dus ook gedaanquote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:
Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
Tof dat je alsnog de moeite neemt om deze ervaring neer te zetten. Het is nooit leuk als dit soort dingen gebeuren natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:56 schreef Messina het volgende:
[..]
Mijn schoonmoeder heeft een groepje van vijf prachtige discussen gehad. (Zo even zoeken of ik nog een foto kan vinden). De meeste fora's, goede viswinkels, etc, adviseren er vijf, en aangezien mijn schoonmoeder altijd alles goed wil doen heeft ze dat dus ook gedaanDrie vrouwtjes, 2 mannetjes.
Na zes maanden viel de eerste dode, een vrouwtje. Zij was verstoten door de rest, mocht niet bij het eten, etc. Naar gedrag, maar niet onnatuurlijk bij discussen.
Toen vormden zich twee paartjes. Dit ging zo'n twee jaar goed. Toen verstootte 2 vrouwtjes en 1 mannetje het andere mannetje. Omdat mijn schoonmoeder niet weer een doodgehongerde discus wilde, gooide zij zo nu en dan wat voer achter in het aquarium, waar het mannetje dan bij kon. Echter... Vaak pakte hij het gewoon niet. Waarom? Geen idee.
Ik heb een discuskegel gekocht. Deze werd in het aquarium gezet, en spontaan was de ruzie over. Er waren weer twee paartjes. Je kon wel duidelijk zien wie de verstotene was geweest, die had (geheelde) wonden aan zijn flank, wat altijd littekens gebleven zijn.
Er zijn flink wat eitjes gelegt door de discussen. Het ene paartje deed dat helemaal links bij de discuskegel, de andere rechts op het raam. Er zijn echter nooit jongen geweest, de eitjes werden altijd opgegeten.
Na een jaar ging het weer mis. Het mannetje wat eerder al verstoten werd, werd het nu weer. Hij hing weer (in camouflagekleuren), achter de planten in de bak. Als er eten werd gegeven, ging hij altijd raar, schuin hangen en richting het voer. Hopende dat de rest het niet zou zien. Soms lukte het hem dan om wat te eten, maar vaak werd hij door de anderen hard gestraft.
Het is echt hartverscheurend om zoiets te zien als je van vissen houdt. Je kan er geen fuck aan doen.
Uiteindelijk hebben ze de man zo hard door de bak gejaagd dat hij probeerde eruit te springen. Hij raakte hierbij ernstig gewond, en mijn schoonmoeder heeft hem in laten slapen.
En toen waren er nog maar drie.... en werd een van de vrouwtjes verstoten. Toen heeft mijn schoonmoeder besloten haar aquarium weg te doen. De discussen zijn goed terecht gekomen.
Maar dit is vast niet de ervaring die je zocht?
Natuurlijk, als ik niet meer voor mijn dieren zou kunnen zorgen om wat voor reden dan ook, zou ik ze ook weg doen. Echter, je neemt geen kitten als je weet dat je hem over 9 maanden wegdoet omdat hij te groot wordt, toch?quote:Op vrijdag 1 juli 2011 15:04 schreef Lon3 het volgende:
Ik doe net zo makkelijk "vul hier een dier in" weg als ik deze niet meer kan bieden wat deze nodig heeft.
Je bak is vrij klein voor discussen, minimale maat is 120cm en het liefst 150cm maar bedenk je goed. Ze zijn heel mooi maar ken al meerdere mensen die ze vrij snel hebben weg gedaan om ze zo stil hangen. Zou daarom kijken voor malawi cichliden, mooie kleuren en het gedrag is super. Of je kijkt naar zoutwaterquote:Op vrijdag 1 juli 2011 09:07 schreef Lon3 het volgende:
AL een hele tijd geleden veel met aqaria bezig geweest. Op dit moment heb ik er geen opstaan maar het begint te kriebelen om weer een mooi bakkie te starten.
Wat heb ik gehad: gezelschap, Malawi chiclide, dwerg chiclide
Ik ben nu aan het denken om een mooi groen bakkie te maken met of als hoofd vissen discussen of maan vissen.
Heb een bak van 250 liter...
Iemand ervaringen tips of pointers?
Ik snap hoe je denkt, zo denk ik er namelijk ook over. Daarmee heb ik me niet populair gemaakt maar dat maakt niet uit. Sommige mensen hebben een aquarium 25 jaar en sommige een paar jaar zoals ik. Ik heb in het begin twee keer gewisseld van visbestand, tja waarom er tegen aankijken als je niet meer leuk vindt? Nu ben bijna een half jaar met zoutwater bezig en dat is tot nu toe super. Ik weet ook wel dat ik dit geen 10 jaar ga doen maar de hobby is nu super. Ik verzorg alles goed en als ik het niet meer leuk vindt dan maar ik graag iemand blij met mijn vissen of koralen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 14:20 schreef Lon3 het volgende:
[..]
Lijken mij vrij valide argumenten wat ik geef. De vergelijking met een hond en 50x50 hok lijkt mij een beetje aangedikt vanuit jouw visie. Het minimum advies voor een volwassen vis is 60 cm. Als ik met mijn bak van 55 cm aan kom zal dit die vis een rotzorg wezen en zal deze echt niet veel van merken tenzij deze helemaal volwassen en op zijn maximale grote is.
Als ik dus jonge vissen er in doe merken zij van die 5 cm al helemaal niets omdat zij die laatste paar centimeters nog niet nodig hebben.
Dat jij vervolgens ethische bezwaren hebt dat ik mijn vissen weg breng/verkoop als deze te groot zouden worden voor mijn bak dat is volledig jou probleem en dat mag jij ook gewoon vinden.
Maar dat je mij vervolgens hierop probeert af te kraken omdat ik niet overtuigt ben dat die 5 cm er toe doen en met argumenten komt van een hond in een doos van 50x50 vind ik absoluut absurd. Want hiermee impliceer jij dat je een hond zou houden in een doos. En als ik dan je vergelijking neem die jij maakt is die 5 cm van het aquarium grofweg 9% van de hoogte. Dit heb ik naar boven afgerond ten voordele van jou. Dat komt bij de afmeting van die doos uit op 4,5 cm groter. Eigenlijk alleen maar aan een enkele kant. Maar in jou voordeel pak ik meteen gewoon eens aan alle kanten 4,5 cm. Dat komt neer op een doos van dus 54,5 x 54,5 cm.... Dat jij daar wel een hond in zou laten zitten en oud laten worden..... Dat is pas dieren leed.... Mensen stopen hun pas geboren puppy's toch ook gewoon in een doos... Daar zitten ze ook vrij lang in... Maar als ze te groot worden komt er een grotere doos(tuin) of worden ze verkocht.
Een hele hoop blabla maar je snapt mijn punt vast wel... Of ook niet... Sowieso moet je die hele berekening maar met een korrel zout nemen.
Oké waar waren wij gebleven buiten het punt dat mijn aquarium 5cm hoogte mist?
Iemand ervaring met discussen en water filtering die niet over turf gaat?
Precies, dit heb ik ook. Ik heb zelfs een aantal aquaria gehad welke ik compleet weg heb gegeven inlusief kast en bak. Waarom zou ik inderdaad iets onderhouden wat ik niet meer leuk/mooi/interessant vind. Dan maak ik er liever iemand anders blij mee.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:03 schreef stoeltafel het volgende:
[..]
Ik snap hoe je denkt, zo denk ik er namelijk ook over. Daarmee heb ik me niet populair gemaakt maar dat maakt niet uit. Sommige mensen hebben een aquarium 25 jaar en sommige een paar jaar zoals ik. Ik heb in het begin twee keer gewisseld van visbestand, tja waarom er tegen aankijken als je niet meer leuk vindt? Nu ben bijna een half jaar met zoutwater bezig en dat is tot nu toe super. Ik weet ook wel dat ik dit geen 10 jaar ga doen maar de hobby is nu super. Ik verzorg alles goed en als ik het niet meer leuk vindt dan maar ik graag iemand blij met mijn vissen of koralen.
Vergeet discus dan maar helemaalquote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:30 schreef Lon3 het volgende:
Oké laat ik de vraag herformuleren. Ik wil een aquarium samenstelling die rust uitstraalt met veel beplanting helder mooi water. En interesante niet standaard vissen van redelijk formaat.
Dit is inderdaad een bijgestelde eisen lijst aangepast aan mijn wensen met kouder water en andere vis soorten.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 19:06 schreef Prowl het volgende:
[..]
Vergeet discus dan maar helemaal
Er zijn flinke regenboog vissen en gourami soorten te vinden, kijk daar maar eens naar.
Roodkopzalmpjes? Dat kan eigenlijk ook niet. Ik heb ze zelf ook, maar die moeten eigenlijk in een bak van minimaal 1.50m omdat ze graag heen en weer zwemmen als school. In mijn 1m bak gaat het nét, maar zou het geen 2e keer doen.quote:Op vrijdag 1 juli 2011 18:30 schreef Lon3 het volgende:
Een schooltje tetras/ of die rode variant daarvan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |