abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:04:41 #201
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98910286
55cm is de daadwerkelijke water hoogte van mijn aquarium.

Ik vind de discussie over of ik ze vervolgens weg doe of niet irrelevant als ik eerlijk ben. Ik doe net zo makkelijk "vul hier een dier in" weg als ik deze niet meer kan bieden wat deze nodig heeft. Dit zijn etische stellingen die ieder voor zich kan stellen. Als ik ze weg doe zorg ik er voor dat ze ergens terecht komen waar ze niet door de wc gespoeld worden. Dus ik garandeer dat ze een goed voortbestaan hebben. Daar heb ik vrede mee.

En de discussie over de minimummaat van het aquarium hoeft van mij ook niet omdat ik op internet pagina's merk dat daar de meningen ook over verdeeld zijn...

Kom genoeg tegen waar staat dat een minimum maat 50 hoog is en ook genoeg die hoger beweren...
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:08:50 #202
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98910470
Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:14:28 #203
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98910760
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:30 schreef Messina het volgende:

Je vult de bak waarschijnlijk niet tot de rand. Dus ga maar uit van 52CM. Das alweer 8 cm minder dan, he?
...en dan nog 5 tot 10 cm grond. Bam, daar gaat je 5cm theorie.
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:16:21 #204
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98910862
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:
Dus... Nogmaals de vraag: heeft hier iemand ervaring met discussen + filtering die niet over turf gaat zodat het water niet zo bruin wordt?
Stoeltafel heeft discussen gehad. Die heeft ook dezelfde principes als jij: Als het niet meer past, gooi je het weg. Dus misschien heeft hij nog wel wat advies.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:18:28 #205
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98910964
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:14 schreef Kreator het volgende:

[..]

...en dan nog 5 tot 10 cm grond. Bam, daar gaat je 5cm theorie.
Ja want die 5 tot 10 cm grond heb je niet in je 60 cm bakje.... Doe eens even normaal zeg.... Ben je achterlijk of zo?
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:22:00 #206
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98911170
Whatever. Ik zei dan ook minimaal 65/70cm. Maar dat is moeilijk kennelijk.

Ben er wel weer klaar mee. Ga je gang.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 15:22:21 #207
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_98911192
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:07 schreef Lon3 het volgende:
Heb een bak van 250 liter...
Geschikt voor 5 gefrustreerde, schuwe en vergroeide discus

Ik zeg doen!

stuk of 500 garnalen erbij is ook leuk :P
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 15:34:22 #208
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98911881
Over tot de orde van de dag. Dit gaat in mijn aquarium denk ik. past zat.

Hier het verhaal: http://piscesfleet.blogspot.com/
pi_98913031
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:08 schreef Lon3 het volgende:
Mijn schoonmoeder heeft een groepje van vijf prachtige discussen gehad. (Zo even zoeken of ik nog een foto kan vinden). De meeste fora's, goede viswinkels, etc, adviseren er vijf, en aangezien mijn schoonmoeder altijd alles goed wil doen heeft ze dat dus ook gedaan ;) Drie vrouwtjes, 2 mannetjes.

Na zes maanden viel de eerste dode, een vrouwtje. Zij was verstoten door de rest, mocht niet bij het eten, etc. Naar gedrag, maar niet onnatuurlijk bij discussen.
Toen vormden zich twee paartjes. Dit ging zo'n twee jaar goed. Toen verstootte 2 vrouwtjes en 1 mannetje het andere mannetje. Omdat mijn schoonmoeder niet weer een doodgehongerde discus wilde, gooide zij zo nu en dan wat voer achter in het aquarium, waar het mannetje dan bij kon. Echter... Vaak pakte hij het gewoon niet. Waarom? Geen idee.

Ik heb een discuskegel gekocht. Deze werd in het aquarium gezet, en spontaan was de ruzie over. Er waren weer twee paartjes. Je kon wel duidelijk zien wie de verstotene was geweest, die had (geheelde) wonden aan zijn flank, wat altijd littekens gebleven zijn.

Er zijn flink wat eitjes gelegt door de discussen. Het ene paartje deed dat helemaal links bij de discuskegel, de andere rechts op het raam. Er zijn echter nooit jongen geweest, de eitjes werden altijd opgegeten.

Na een jaar ging het weer mis. Het mannetje wat eerder al verstoten werd, werd het nu weer. Hij hing weer (in camouflagekleuren), achter de planten in de bak. Als er eten werd gegeven, ging hij altijd raar, schuin hangen en richting het voer. Hopende dat de rest het niet zou zien. Soms lukte het hem dan om wat te eten, maar vaak werd hij door de anderen hard gestraft.
Het is echt hartverscheurend om zoiets te zien als je van vissen houdt. Je kan er geen fuck aan doen.

Uiteindelijk hebben ze de man zo hard door de bak gejaagd dat hij probeerde eruit te springen. Hij raakte hierbij ernstig gewond, en mijn schoonmoeder heeft hem in laten slapen.

En toen waren er nog maar drie.... en werd een van de vrouwtjes verstoten. Toen heeft mijn schoonmoeder besloten haar aquarium weg te doen. De discussen zijn goed terecht gekomen.

Maar dit is vast niet de ervaring die je zocht?
Je raekt an de dinge geweun.
pi_98913108

vrijdag 1 juli 2011 @ 16:31:41 #211
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98914512
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:56 schreef Messina het volgende:

[..]

Mijn schoonmoeder heeft een groepje van vijf prachtige discussen gehad. (Zo even zoeken of ik nog een foto kan vinden). De meeste fora's, goede viswinkels, etc, adviseren er vijf, en aangezien mijn schoonmoeder altijd alles goed wil doen heeft ze dat dus ook gedaan ;) Drie vrouwtjes, 2 mannetjes.

Na zes maanden viel de eerste dode, een vrouwtje. Zij was verstoten door de rest, mocht niet bij het eten, etc. Naar gedrag, maar niet onnatuurlijk bij discussen.
Toen vormden zich twee paartjes. Dit ging zo'n twee jaar goed. Toen verstootte 2 vrouwtjes en 1 mannetje het andere mannetje. Omdat mijn schoonmoeder niet weer een doodgehongerde discus wilde, gooide zij zo nu en dan wat voer achter in het aquarium, waar het mannetje dan bij kon. Echter... Vaak pakte hij het gewoon niet. Waarom? Geen idee.

Ik heb een discuskegel gekocht. Deze werd in het aquarium gezet, en spontaan was de ruzie over. Er waren weer twee paartjes. Je kon wel duidelijk zien wie de verstotene was geweest, die had (geheelde) wonden aan zijn flank, wat altijd littekens gebleven zijn.

Er zijn flink wat eitjes gelegt door de discussen. Het ene paartje deed dat helemaal links bij de discuskegel, de andere rechts op het raam. Er zijn echter nooit jongen geweest, de eitjes werden altijd opgegeten.

Na een jaar ging het weer mis. Het mannetje wat eerder al verstoten werd, werd het nu weer. Hij hing weer (in camouflagekleuren), achter de planten in de bak. Als er eten werd gegeven, ging hij altijd raar, schuin hangen en richting het voer. Hopende dat de rest het niet zou zien. Soms lukte het hem dan om wat te eten, maar vaak werd hij door de anderen hard gestraft.
Het is echt hartverscheurend om zoiets te zien als je van vissen houdt. Je kan er geen fuck aan doen.

Uiteindelijk hebben ze de man zo hard door de bak gejaagd dat hij probeerde eruit te springen. Hij raakte hierbij ernstig gewond, en mijn schoonmoeder heeft hem in laten slapen.

En toen waren er nog maar drie.... en werd een van de vrouwtjes verstoten. Toen heeft mijn schoonmoeder besloten haar aquarium weg te doen. De discussen zijn goed terecht gekomen.

Maar dit is vast niet de ervaring die je zocht?
Tof dat je alsnog de moeite neemt om deze ervaring neer te zetten. Het is nooit leuk als dit soort dingen gebeuren natuurlijk.

Was het wel te traceren waarom zij misschien dit soort gedrag vertoonden? Is dit natuurlijk gedrag? Territoriaal bijvoorbeeld?

Ik heb dus veel verschillende soorten Malawi chiclide gehad en deze vertoonden dit soort aggresief gedrag soms ook om te beschermen of territorium af te bakenen. Kan mij wel voorstellen dat dit ook deels in discussen zit omdat dit ook chiclides zijn.

Of vertel je dit omdat haar bak eigenlijk te klein zou zijn of zo? No offence...

Iig vind ik die ook interessant. Soms doe je inderdaad je best om alles goed te doen en dan gaat het alsnog mis door factoren die je misschien niet kan herleiden.
pi_98915882
Allereerst; Ik ben geen discus-deskundige. Ik ben bang voor grote vissen en zou ze dus nooit nemen, hoe mooi ik ze ook vind ;)

Het is de natuur; vechten, verstoten, ruzie. Ik zal absoluut niet beweren dat het nooit goed gaat, integendeel, maar de mogelijkheid bestaat dus zeker. In de natuur kan een verstoten vis maken dat 'ie wegkomt. In een aquarium kan dat natuurlijk niet.

De bak was 160x50x65 (LBH). De waterwaardes waren perfect (dit werd twee maal weeks getest d.m.v. de druppemethode), en ze kregen afwisselend (discus)voer. Allemaal geen problemen zou je dus denken. Helaas kunnen de vissen niet praten, dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken ;)

Om nog even terug te komen op wat je zei;
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 15:04 schreef Lon3 het volgende:

Ik doe net zo makkelijk "vul hier een dier in" weg als ik deze niet meer kan bieden wat deze nodig heeft.
Natuurlijk, als ik niet meer voor mijn dieren zou kunnen zorgen om wat voor reden dan ook, zou ik ze ook weg doen. Echter, je neemt geen kitten als je weet dat je hem over 9 maanden wegdoet omdat hij te groot wordt, toch?

We reageren hier met z'n allen wat afkeurend omdat we dit alles al eens eerder hoorde. En dat ging ook mis :P

Ik zou gewoon eens rustig om je heen gaan kijken. Er zijn echt de meest prachtige vissen die je wel -ook volwassen- in je bak kan houden. En ja, misschien gaat het allemaal WEL prima in jouw bak met discussen, worden ze ouder dan gemiddeld, en zijn de meest blije vissen ever. Dat kan ook ;) Maar ik persoonlijk zou het niet doen, gewoon omdat het op het randje is, en de kans groter dan gemiddeld is dat het mis zou gaan. ;)
pi_98917913
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 09:07 schreef Lon3 het volgende:
AL een hele tijd geleden veel met aqaria bezig geweest. Op dit moment heb ik er geen opstaan maar het begint te kriebelen om weer een mooi bakkie te starten.

Wat heb ik gehad: gezelschap, Malawi chiclide, dwerg chiclide

Ik ben nu aan het denken om een mooi groen bakkie te maken met of als hoofd vissen discussen of maan vissen.

Heb een bak van 250 liter...

Iemand ervaringen tips of pointers?
Je bak is vrij klein voor discussen, minimale maat is 120cm en het liefst 150cm maar bedenk je goed. Ze zijn heel mooi maar ken al meerdere mensen die ze vrij snel hebben weg gedaan om ze zo stil hangen. Zou daarom kijken voor malawi cichliden, mooie kleuren en het gedrag is super. Of je kijkt naar zoutwater :)

Als je vragen hebt over discussen dan hoor ik het wel.

[ Bericht 2% gewijzigd door stoeltafel op 01-07-2011 18:04:17 ]
pi_98918162
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 14:20 schreef Lon3 het volgende:

[..]

Lijken mij vrij valide argumenten wat ik geef. De vergelijking met een hond en 50x50 hok lijkt mij een beetje aangedikt vanuit jouw visie. Het minimum advies voor een volwassen vis is 60 cm. Als ik met mijn bak van 55 cm aan kom zal dit die vis een rotzorg wezen en zal deze echt niet veel van merken tenzij deze helemaal volwassen en op zijn maximale grote is.

Als ik dus jonge vissen er in doe merken zij van die 5 cm al helemaal niets omdat zij die laatste paar centimeters nog niet nodig hebben.

Dat jij vervolgens ethische bezwaren hebt dat ik mijn vissen weg breng/verkoop als deze te groot zouden worden voor mijn bak dat is volledig jou probleem en dat mag jij ook gewoon vinden.

Maar dat je mij vervolgens hierop probeert af te kraken omdat ik niet overtuigt ben dat die 5 cm er toe doen en met argumenten komt van een hond in een doos van 50x50 vind ik absoluut absurd. Want hiermee impliceer jij dat je een hond zou houden in een doos. En als ik dan je vergelijking neem die jij maakt is die 5 cm van het aquarium grofweg 9% van de hoogte. Dit heb ik naar boven afgerond ten voordele van jou. Dat komt bij de afmeting van die doos uit op 4,5 cm groter. Eigenlijk alleen maar aan een enkele kant. Maar in jou voordeel pak ik meteen gewoon eens aan alle kanten 4,5 cm. Dat komt neer op een doos van dus 54,5 x 54,5 cm.... Dat jij daar wel een hond in zou laten zitten en oud laten worden..... Dat is pas dieren leed.... Mensen stopen hun pas geboren puppy's toch ook gewoon in een doos... Daar zitten ze ook vrij lang in... Maar als ze te groot worden komt er een grotere doos(tuin) of worden ze verkocht.

Een hele hoop blabla maar je snapt mijn punt vast wel... Of ook niet... Sowieso moet je die hele berekening maar met een korrel zout nemen. :+

Oké waar waren wij gebleven buiten het punt dat mijn aquarium 5cm hoogte mist?

Iemand ervaring met discussen en water filtering die niet over turf gaat?
Ik snap hoe je denkt, zo denk ik er namelijk ook over. Daarmee heb ik me niet populair gemaakt maar dat maakt niet uit. Sommige mensen hebben een aquarium 25 jaar en sommige een paar jaar zoals ik. Ik heb in het begin twee keer gewisseld van visbestand, tja waarom er tegen aankijken als je niet meer leuk vindt? Nu ben bijna een half jaar met zoutwater bezig en dat is tot nu toe super. Ik weet ook wel dat ik dit geen 10 jaar ga doen maar de hobby is nu super. Ik verzorg alles goed en als ik het niet meer leuk vindt dan maar ik graag iemand blij met mijn vissen of koralen.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:30:16 #215
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98919048
Ja Malawi ben ik inmiddels op uitgekeken. Heb ze zelfs gekweekt.

Oké laat ik de vraag herformuleren. Ik wil een aquarium samenstelling die rust uitstraalt met veel beplanting helder mooi water. En interesante niet standaard vissen van redelijk formaat.

Ik denk dan als bij vissen aan:

Een schooltje tetras/ of die rode variant daarvan.

Als bodem bewoners een schooltje corrydora panda of een andere kleur variatie die beter past bij donker fijn grind.

Als top bewoners schooltje marmer bijlzalmpjes.

Nu nog de vraag welke hoofd vis kunnen jullie mij aanraden welke ik interessant genoeg vind.

En dan wil ik nog ook een Leuke L-vorm
pi_98919256
Planten en discussen is lastig, planten hebben een temp nodig van 26 en discussen 30. Waarom ga je niet voor mooie planten icm regenboog vissen?
  vrijdag 1 juli 2011 @ 18:56:08 #217
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98919921
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 18:03 schreef stoeltafel het volgende:

[..]

Ik snap hoe je denkt, zo denk ik er namelijk ook over. Daarmee heb ik me niet populair gemaakt maar dat maakt niet uit. Sommige mensen hebben een aquarium 25 jaar en sommige een paar jaar zoals ik. Ik heb in het begin twee keer gewisseld van visbestand, tja waarom er tegen aankijken als je niet meer leuk vindt? Nu ben bijna een half jaar met zoutwater bezig en dat is tot nu toe super. Ik weet ook wel dat ik dit geen 10 jaar ga doen maar de hobby is nu super. Ik verzorg alles goed en als ik het niet meer leuk vindt dan maar ik graag iemand blij met mijn vissen of koralen.
Precies, dit heb ik ook. Ik heb zelfs een aantal aquaria gehad welke ik compleet weg heb gegeven inlusief kast en bak. Waarom zou ik inderdaad iets onderhouden wat ik niet meer leuk/mooi/interessant vind. Dan maak ik er liever iemand anders blij mee.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:06:52 #218
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_98920368
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 18:30 schreef Lon3 het volgende:

Oké laat ik de vraag herformuleren. Ik wil een aquarium samenstelling die rust uitstraalt met veel beplanting helder mooi water. En interesante niet standaard vissen van redelijk formaat.

Vergeet discus dan maar helemaal :P

Er zijn flinke regenboog vissen en gourami soorten te vinden, kijk daar maar eens naar.
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:09:15 #219
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98920475
Regenboogvissen heb ik al eens gehad :) dus liever niet. Heb behoefte aan wat nieuws.

Heb deze net gevonden: ctenopoma ansorgii

Ik weet niet of hij er bij past wat het is of enige info er over. Puur op uiterlijk.

Nu even verder kijken nog voor een interessante vis.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:13:43 #220
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98920688
quote:
15s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 19:06 schreef Prowl het volgende:

[..]

Vergeet discus dan maar helemaal :P

Er zijn flinke regenboog vissen en gourami soorten te vinden, kijk daar maar eens naar.
Dit is inderdaad een bijgestelde eisen lijst aangepast aan mijn wensen met kouder water en andere vis soorten.

Gourami's weet ik niet zo. Deze heb ik ook gehad en wil nu eigenlijk een vis met een mooi streep/ vlekken patroon.

Ik dacht dat er barbelen waren die hieraan voldoen kom even niet op de naam die heb ik ook gehad. Iets met roodkop barbeel of zoiets. Als die opgewonden raakten kregen deze een rooie kop :)

Wat ik op het moment heb met gourami en de regenboog zalmen is dat deze vlooiend overlopen. Dit is ook erg mooi maar daar voel ik mij niet toe aangetrokken op dit moment :D
  vrijdag 1 juli 2011 @ 19:51:44 #221
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98922424
De vissen die ik bedoel waren Geel/oranje met zwarte strepen van boven naar onder. Als ze gewoon in schooltjes zwommen waren ze dus zo maar als deze zich opwonden door iets kregen ze een rooie kop en dansten ze om elkaar heen in cirkels.

Weet iemand de naam van deze vissen ik vind ze niet op internet... Is een vrij gangbare vis zover ik mij herinner :D
pi_98922936
De enige vis geel/oranje met zwarte strepen van boven naar onder die ik ken is een Clown Botia...
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 20:20:03 #223
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_98923797
purperkop was het :D
  Official ESF Kreviewer vrijdag 1 juli 2011 @ 21:10:30 #224
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_98925879
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 18:30 schreef Lon3 het volgende:
Een schooltje tetras/ of die rode variant daarvan.
Roodkopzalmpjes? Dat kan eigenlijk ook niet. Ik heb ze zelf ook, maar die moeten eigenlijk in een bak van minimaal 1.50m omdat ze graag heen en weer zwemmen als school. In mijn 1m bak gaat het nét, maar zou het geen 2e keer doen.
Regenboogzalm vind ik persoonlijk een prachtige vis. Heel actief en nieuwsgierig.

Als je echt wat aparts wil, kun je ook voor 1 of 2 kogelvissen gaan.
  vrijdag 1 juli 2011 @ 22:09:19 #225
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_98928664
Iemand interesse in een pleco van een cm of dertig?
Ik ben bezig mijn een nieuwe aquarium te bouwen en dit is nog de enigste vis die ik heb, en zoek een mooie bak voor hem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')