quote:
Op vrijdag 1 juli 2011 13:54 schreef Kreator het volgende:Lijkt me een prima insteek. Doe ik ook altijd met mijn honden. Die flikker ik in een hok van 50x50 en als het niet meer past, gaan ze naar het asiel en koop ik een nieuwe.
Lijken mij vrij valide argumenten wat ik geef. De vergelijking met een hond en 50x50 hok lijkt mij een beetje aangedikt vanuit jouw visie. Het minimum advies voor een volwassen vis is 60 cm. Als ik met mijn bak van 55 cm aan kom zal dit die vis een rotzorg wezen en zal deze echt niet veel van merken tenzij deze helemaal volwassen en op zijn maximale grote is.
Als ik dus jonge vissen er in doe merken zij van die 5 cm al helemaal niets omdat zij die laatste paar centimeters nog niet nodig hebben.
Dat jij vervolgens ethische bezwaren hebt dat ik mijn vissen weg breng/verkoop als deze te groot zouden worden voor mijn bak dat is volledig jou probleem en dat mag jij ook gewoon vinden.
Maar dat je mij vervolgens hierop probeert af te kraken omdat ik niet overtuigt ben dat die 5 cm er toe doen en met argumenten komt van een hond in een doos van 50x50 vind ik absoluut absurd. Want hiermee impliceer jij dat je een hond zou houden in een doos. En als ik dan je vergelijking neem die jij maakt is die 5 cm van het aquarium grofweg 9% van de hoogte. Dit heb ik naar boven afgerond ten voordele van jou. Dat komt bij de afmeting van die doos uit op 4,5 cm groter. Eigenlijk alleen maar aan een enkele kant. Maar in jou voordeel pak ik meteen gewoon eens aan alle kanten 4,5 cm. Dat komt neer op een doos van dus 54,5 x 54,5 cm.... Dat jij daar wel een hond in zou laten zitten en oud laten worden..... Dat is pas dieren leed.... Mensen stopen hun pas geboren puppy's toch ook gewoon in een doos... Daar zitten ze ook vrij lang in... Maar als ze te groot worden komt er een grotere doos(tuin) of worden ze verkocht.
Een hele hoop blabla maar je snapt mijn punt vast wel... Of ook niet... Sowieso moet je die hele berekening maar met een korrel zout nemen.

Oké waar waren wij gebleven buiten het punt dat mijn aquarium 5cm hoogte mist?
Iemand ervaring met discussen en water filtering die niet over turf gaat?